De Havilland Dove / D.H.104
Страна: Великобритания
Год: 1945


Легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии
de Havilland DH.104 Dove

   Для создания замены самолету Dragon Rapide после Второй мировой войны группа конструкторов компании под руководством Р. Е. Бишопа в 1944 году начала работы над свободнонесущим низкопланом цельнометаллической конструкции с обтянутыми полотном рулями высоты и направления. Силовая установка состояла из двух моторов Gipsy Queen, а полностью флюгируемые и реверсивные винты постоянной скорости вращения сделали DH.104 Dove первым британским транспортным самолетом, использующим реверсивные воздушные винты для обеспечения торможения. В салоне обычно размещалось от 8 до 11 пассажиров.
   Прототип совершил первый полет 25 сентября 1945 года и продемонстрировал наличие некоторых недостатков в исходном проекте. Для повышения устойчивости в полете на одном двигателе сначала добавили форкиль, позже модернизировали рули высоты, верх фюзеляжа выполнили куполообразным для увеличения внутренней высоты салона. На серийные варианты Dove устанавливались моторы Gipsy Queen различных марок. Двигатели Gipsy Queen 70 и 70-3 мощностью 330 л. с. (246 кВт) ставились на прототип и модели Dove 1 и 2, двигатели Gipsy Queen 70-4 мощностью 340 л. с. (254 кВт) - на Dove 1B и 2B, двигатели Gipsy Queen 70 Mk 2 мощностью 380 л. с. (283 кВт) - на Dove 5 и 6, двигатели Gipsy Queen 70 Mk 3 мощностью 400 л. с. (298 кВт) - на модели Dove 7 и 8.

   Ряд переделанных самолетов Dove позднее применялся фирмой "Riley Aircraft" в США в варианте Riley Turbo Executive 400, с поршневыми моторами Lycoming IO-720-A1A мощностью 400 л. с. (298 кВт), с восемью горизонтально расположенными цилиндрами. Фирма "Carstedt Inc." в Лонг-Бич, штат Калифорния, установила два турбовинтовых двигателя Garrett AirResearch TPE331 мощностью 605 л.с. (451 кВт) и удлинила фюзеляж для размещения 18 пассажиров: эта версия Carstedt Jet Liner 600 поставлялась, прежде всего, фирме "Apache Airlines" в Феникс, штат Аризона.
   Как и Dragon Rapide, которого он заменил и дополнил, самолет Dove оказался вполне надежным и популярным. До завершения производства в 1968 году серийно собрали более 542 машин. Из них более 100 самолетов поставили под наименованием Devon во многие ВВС, включая британские. Несколько машин попало на британский флот под обозначением Sea Devon. Легкий транспортный самолет Dove также использовался в качестве делового, корпоративного и VIP-варианта.


Варианты

   Dove 1: начальная серийная версия вместимостью до 11 пассажиров
   Dove 1B: самолеты Dove 1 с силовой установкой повышенной мощности
   Dove 2: первая корпоративная модификация с комфортабельным салоном для шести пассажиров
   Dove 2B: самолет Dove 2 с силовой установкой повышенной мощности
   Dove 3: проектируемая высотная версия для съемки и наблюдений
   Dove 4: обозначение компании для 39 машин Devon C.Mk 1 британских ВВС, 13 самолетов Sea Devon C.Mk 20 британских ВМС и для экспортных машин
   Dove 5: эквивалент версии Dove 1, но с силовой установкой повышенной мощности, возросшей до 3992 кг максимальной взлетной массой и увеличенной на 20% полезной нагрузкой на дальности полета до 805 км
   Dove 6: эквивалент версии Dove 2, с силовой установкой повышенной мощности, с такими же характеристиками, как у Dove 5
   Dove 6B: облегченная версия Dove 6, макс, масса 3856 кг
   Dove 7: версия Dove 1 с двигателями повышенной мощности
   Dove 8: версия Dove 2 с двигателями повышенной мощности
   Dove 8A: версия Dove 8 для рынка США под обозначением Custom Dove 600


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.104 Dove 7/8

   Тип: легкий транспортный самолет с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два перевернутых рядных ПД de Havilland Gipsy Queen 70 Mk 3 мощностью 400 л. с. (298 кВт) каждый
   Летные характеристики: максимальная скорость 378 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 261 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 433 м/мин; практический потолок 6615 м; дальность 1891 км
   Масса: пустого 2985 кг; максимальная взлетная 4060 кг
   Размеры: размах крыла 17,37 м; длина 11,99 м; высота 4,06 м; площадь крыла 31,12м2
   Полезная нагрузка: от семи до 11 пассажиров в закрытом салоне
Пассажирский DH 104 "Доув", использовавшийся катангскими ВВС в качестве бомбардировщика. В начале 1963г. самолет перелетел в Анголу, где был интернирован.
Ланкийский Де Хэвилленд "Доув".
Самолет Sea Devon C.Mk 20, гордо несущий крест Святого Андрея на своем киле, служил в звене связи авиабазы Прествик британских ВМС.
До начала 1990-х годов этот Dove 8 G-ARHW использовался в качестве связного компанией "British Aerospace". Как минимум до 2010 года эта машина продолжала эксплуатироваться "Aviation Heritage Limited".
With the handiwork of the author and his colleagues clearly visible in the hastily-applied registration on the rear fuselage, Dove G-ATGI (c/n 04097) is seen here at Luton in October 1965, shortly after its ferry flight from Jordan. Serialled D-100 in RJAF service, this aircraft was stored until late 1969, when it underwent Riley conversion .
The Anson and Dove with the period terminal buildings at Bahrain.
Although similar in terms of passenger-carrying capacity, the de Havilland Dove was an altogether more modern proposition than the Beech 18. Philips acquired its first Dove, PH-ILI, in 1957, the aircraft remaining in Vliegdienst service until 1967.
A quartet of OH Devons of the RAE Ferry Flight display their new livery P. Hudson, RAE Bedford
The Empire Test Pilots School was resident at Farnborough from 1946 until 1968 occupying the hangar on the south side of the airfield, this now being used today as the civil enclave. In this view are some of the ETPS fleet at Farnborough during 1961. These include a Vampire T.11, Meteor NF.14, Meteor T.7, Hunter F.4, Hunter T.7, Dragonfly HR3, Devon C.1, Shackleton MR.2, Canberra B.2, Swift F.7 and Chipmunk T 10.
Resplendent in its McAlpine Aviation colours, G-ATGJ (c/n 04113), formerly D-101, is seen here at Luton in 1970, following its conversion to Riley configuration with Lycoming engines. It later went to Australia as VH-ABK. The two ex-RJAF Herons, H-105 and H-106, became N782R and G-APPD respectively, although only the former was converted to Lycoming power.
Впервые взлетевший 18 декабря 1966 года, Carstedt CJ-600A Jet Liner был наиболее радикальным вариантом модернизации Dove. Крупнейшим покупателем стала авиакомпания "Apache Airlines", получившая четыре машины.
The D.H. Dove Light Commercial Transport (two D.H.Gipsy Queen 71 engines).
Designed to the Committee’s Type VB specification for a Dragon Rapide replacement, the same company’s D.H.104 Dove prototype, G-AGPJ - seen here with original fin - made its first flight at Hatfield on September 25, 1945, just six weeks after the defeat of Japan. Like the Viscount, it was a success, with nearly 550 built.
The D.H. Dove Light Transport (two D.H. Gipsy Queen 70 engines).
The D.H. Dove Light Transport (two D.H. Gipsy Queen 70 engines).
The prototype D.H.Dove, G-AGPJ, during a visit to Broxbourne in August 1946.
De Havilland D.H.104 Dove I G-AHRI.
Одним из первых операторов Dove стала компания "Morton Air Services" из Кройдона. Самолет G-AMYO был одним из трех последних Dove, списанных этой авиакомпанией в 1969 году после почти 20-летней эксплуатации.
Percival Q.6 and D.H. Dove on the Croydon apron in the mid 1950s
de Havilland D.H.104 Dove Series 8.
Hawker Siddeley Dove Series 8 (two 400 hp Gipsy Queen 70 engines)
The Doves and Herons undergo inspection at Amman before the ferry flight. The Doves became G-ATGI, ’TGJ, ’TGK and ’TGL.
The Dove 6 G-BBYA which operates Airlynx charters out of Stansted and Southend
Still carrying its Union Jack marking on the tail is veteran DH Dove 8 G-DDCD, owned for 22 years by the NCB until early 1984. It is now owned by Charles Daniel at Biggin Hill. Its NCB registration was G-ARUM.
Dove D-IFSA at Lagerlechfefd on 10th May 1977. One of three that have served with the BFS, it is used for checking low-level aids
De Havilland Dove 6 D-IFSB first flew at Chester on October 1, 1953, as G-AMXR. Flown to Hatfield on October 24, 1978, it was re-assembled at the museum on March 4.
Деловые варианты Dove, такие как Mk 2, Mk 6 (на снимке) и Mk 8, хорошо продавались за рубеж - самолет можно было считать первой удачной деловой машиной.
The appropriately-registered Dove PH-MAC was Martinair's first aircraft, acquired in 1958.
Sudan nationality marks have now been changed from SN to ST, and the Sudan Airways Dove, ST-AAD (c/n. 04036, ex-SN-AAD, ex-G-AJOS), is an early example. It passed through Blackbushe en route to Lasham for overhaul during the month.
DH Dove 6 VH-DHH in the colours of the Northern Territory Medical Service.
Dove 8 G-ASHW at Biggin Hill 18/11/76, ready to leave for St. Lucia as VQ-LAZ in the wake of Beagle 206 VQ-LAY
Photographed at Chester in 1953, XB-TAN was a Dove ordered for Mexico. It was not delivered and has now become XJ321, the third Sea Devon for the Royal Navy.
Given the unusual registration YI-MYOB (do any readers know why?), de Havilland D.H. 104 Dove Series 1 c/n 04032 was awarded its Certificate of Airworthiness on July 2, 1947, and was delivered to the RIAF Royal Flight the following day. It is seen here in a photo taken by Rex Nicholls at Heathrow in July 1949.
Dove 6A N11XW (c/n 04401) is used by Flight Research at Mojave, California. It was G-AMXW both before and after it served with the Royal Navy as XJ349 from 1954 to 1961. It was sold in the United States in 1975.
Airlynx. A NEW airline now operating from Stansted is Airlynx, previously based at Southend and in recent years concerned mainly with buying and leasing aircraft to business concerns. For 1977 Airlynx will be operating five aircraft on North Sea oil work, overseas building construction, communications services in the Middle East, live lobsters to the South of France and general charter work. Fleet includes a Dove and several Piper Twin Comanches (see photo).
Ian Tilley, as a child, poses with DH Dove at Lagos 1969.
Ex-RAE de Havilland Devon VP975 is the latest addition to the Science Museum at Wroughton, Wilts.
The four Devon C.2s of the RAE Communications Flight were withdrawn during late 1985 in favour of three Piper PA-31 Navajo Chieftains. The Devons are seen here in formation, shortly before their retirement. The Navajo lasted only a short period as these loo were withdrawn, and the communications flight disbanded during March 1993. Two of the Devons, XN223 and VP959 continued in service at West Freugh for sonobuoy trials.
Aircraft of 781 Squadron over the Isle of Wight in July this year. The formation includes two DH Sea Devons, two DH Sea Herons, two Westland Wessex Mk 5s and a lone DHC1 Chipmunk.
This D.H. Sea Devon XJ348, ex G-AMXX, is now registered G-NAVY and based at Shoreham where it was photographed on September 2, 1982 by GORDON BAIN
No. 207 Squadron, Northolt, provided the oldest service aircraft in the display, Devon C.1/2 VP981, which is at least 28 years old
Two 207 Squadron D.H.Devon C Mk 2s photographed on June 18, 1984 by MALCOLM ENGLISH.
D.H.Devon C.1 WB535 of the Malta Communications and Target Towing Squadron photographed in 1960. Note the four Rebecca aerials on the wingtip.
Эти самолеты, получившие у "de Havilland" обозначение Dove 4, а у индийских ВВС - Devon C.Mk 1, входили в первую поставленную партию из четырех машин. В общей сложности ВВС Индии приобрели 22 самолета.
Like all four of the RJAF’s Doves, c/n 04289 originally served with Jordan National Airlines before being transferred to the air force in the mid-1950s, when it adopted the serial D-103. Given the British registration G-ATGL for its return to the UK, this aircraft remained in Amman while the other three Doves and two Herons were ferried back to Luton, the author ferrying 'TGL back the following month.
Irish Air Corps de Havilland Dove.
A de Havilland D.H.104 Dove (D.16), one of nine, plus a D.H.114 Heron and a Douglas DC-3, operated by the Belgian Congo's A.F.P.-Aviation de la Force Publique
For communications and VIP transport duties, the RMAF has purchased a series of aircraft from Hawker Siddeley, comprising the Dove (shown), Heron and an HS 125.
Another unusual type photographed at LAP by John Stroud was de Havilland Hornet F.3 PX396 in May 1948. The sleek but pugnacious-looking fighter may have been on its way to Linton-on-Ouse to join No 64 Sqn, with which it served with the codes SH-O. Note also two other de Havilland types in the background; nearest is a Mosquito, behind which is a Dove.
Conversions
First Riley 400 Dove conversion produced in England by McAlpine
Riley Turbo-Exec 400 conversion of the Hawker Siddeley de Havilland) Dove
The prototype Riley Turbo Executive 400, N1472V (c/n 04302) alongside the first three Doves to be converted by McAlpine - G-ASUX (No 3), SUV (No 2) and SUW (No 1) - at the company’s Luton HQ in 1965.
Riley 400 conversion of the Hawker Siddeley Dove
Riley Turbo-Exec 400 conversion of the Hawker Siddeley (de Havilland) Dove
JY-AEU about to leave on delivery from Biggin Hill to Jordan in its new livery.
G-ATGK at the Fairflight base at Biggin Hill. This is the Riley conversion with a pair of 400hp Lycoming engines.
Texas Airplane CJ600, a “stretched” conversion of the de Havilland Dove
 
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line
D.H.104 Dove CF-DJH, the 15th production aircraft, was the only Dove to be flown with a twin float undercarriage. It is seen here at Toronto in 1947.
Ряд Dove 1 раннего выпуска был передан "de Havilland Canada". На снимке: 15-я серийная машина - единственная, получившая двухпоплавковое шасси. Она сфотографирована в полете над Торонто в 1947 году.
Биафрийский "Доув" использовался для патрулирования побережья, пока не был выведен из строя, столкнувшись на рулежке с автомобилем.
De Havilland Devon VP967/G-KOOL being dismantled at Biggin Hill in July 1985. Plans to use the aircraft to ferry consignments of fresh lobsters from Ireland to the Continent came to nought, and on August 3 the Devon left Biggin by road for the East Surrey Technical College at Redhill, where it will serve as an instructional airframe.
Oh, for the wings of a...
A drawing of the D.H. Dove ten-passenger Monoplane ( two D.H. Gipsyqueen 71 engines).
The D.H. Dove Light Twin-engined Transport.
de Havilland Dove