Варианты
- McDonnell Douglas - F-4 Phantom II - 1958 - США
- McDonnell Douglas - F-4J / F-4S Phantom II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - Phantom FG.Mk I / FGR.Mk II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - RF-4 Phantom II - 1964 - США
- McDonnell Douglas - F-4E / F-4F Phantom II - 1965 - США
- McDonnell Douglas - F-4G Wild Weasel V - 1975 - США
McDonnell F4H/ McDonnell Douglas F-4 Phantom II
<...>
Самой амбициозной программой закупки Phantom из зарубежных заказчиков может похвастаться Великобритания. Командование авиации британских ВМС даже рассматривало возможность базирования самолетов Phantom на небольших авианосцах Королевского флота - в качестве более приемлемой силовой установки в этом случае рассматривался двигатель Roll-Royce Spey, имевший большую, чем у J79, взлетную тягу и ряд других отличий.
Проектные работы, которые необходимо было выполнить для интеграции новой силовой установки, требовали существенных средств и времени - хотя "McDonnell Douglas" на тот момент уже изучала возможность оснащения F-4 двигателем Spey в рамках тендера ВВС США по программе TFX. Кроме того, необходимо было установить на самолет много британских систем и удлинить стойку носовой опоры шасси.
Получившийся в итоге прототип YF-4K был облетан 27 июня 1966 года, а за двумя опытными YF-4K последовали 50 серийных F-4K Phantom FG.Mk 1. Но к тому моменту, как самолеты были готовы к полноценной службе, у британского флота остался только один "нормальный" авианосец, а потому половина из заказанных самолетов была поставлена британским ВВС.
Сами британские ВВС тоже выбрали себе в качестве нового истребителя именно Phantom. Несмотря на то, что командование ВВС намеревалось получить самолеты с двигателями J79, британское правительство настояло на том, чтобы заказ был размещен на модификацию F-4K (изменение коснулось носовой опоры шасси - стойке вернули прежнюю длину). Были построены два опытных YF-4M, первый из которых поднялся в воздух 17 февраля 1967 года, а серийная постройка F-4M Phantom FGR.Mk 2 включала заказ на 116 самолетов. Первоначально британские Phantom использовались в качестве ударных, но затем были переориентированы на решение задач ПВО, а в 1992 году были полностью заменены на Tornado F.Mk 3.
<...>
Варианты
F-4K Phantom FG.Mk 1: модифицированный вариант F-4J для британских ВМС, оснащенный двигателями Rolls-Royce Spey RB.16825R Mk 202/203 с форсажной камерой и тягой на форсированном режиме по 91,23 кН; за двумя прототипами, получившими обозначение YF-4K, последовали 50 серийных самолетов
F-4M Phantom FGR.Mk 2: вариант F-4K, поступивший в британские ВВС; аналогичная силовая установка, но с некоторыми отличиями от F-4K, сохранили возможность применения ракет Sky Flash и подвесного вооружения; построены два прототипа YF-4M и 116 серийных самолетов
- Описание
Фотографии
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XT859 [5] The third production F-4K, or Phantom FG.1 as it was designated in FAA service, XT859 made its first flight in the USA on January 1, 1968, and was delivered to Intensive Flying Trials Unit No 700P Sqn at RNAS Yeovilton wearing the codes “725/VL” on May 21 the same year.
-
Мировая Авиация 29
Уорд сыграл важную роль в разработке новой боевой тактики для McDonnell Douglas Phantom FG.Mk 1.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XV574 [3] The Phantom FG.1 air-defence interceptor variant entered RAF service with No 43 Sqn at Leuchars in September 1969. This example, XV574, wears the unit’s distinctive chequerboard marking around the roundel and its “Fighting Cocks” fin badge.
-
Air Enthusiast 1971-09 / Model enthusiast
Регистрационный номер: XT901 Phantom FGR 2 (XT901) of No 17 Squadron, RAF.
-
Авиация и Время 2002-02 / А.Котлобовский, Р.Уррибаррес - "...и вся королевская рать": снова о Фолклендах
Регистрационный номер: XV406 [2] F-4FGR Phantom II из состава 23-й АЭ Королевских британских ВВС
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XV591 With both Spey afterburners roaring and the double-length nosewheel oleo fitted to the FAA’s examples fully extended for a catapult launch, Phantom FG.1 XV591 of No 892 Sqn prepares to depart HMS Ark Royal.
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
Регистрационный номер: XT865 XT865, coded 011 of 892 Naval Air Squadron, seen less than a second after leaving the waist steam catapult of HMS Ark Royal in 1978. Note the 40in nose oleo extension and the extensive flaps, 16 1/2° drooped ailerons and the leading-edge slots on the tail-plane. This aircraft was originally used for carrier-suitability trials on HMS Eagle in 1969 while allocated to 'C' Squadron at A&AEE Boscombe Down.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XT868 [2] Streaming vortices from the wingtips and with full afterburner applied, XT868 “153/VL” of No 767 Sqn makes a noisy departure from Yeovilton in 1969. The open auxiliary air door in the fuselage forward of the exhaust was fitted only to Spey-powered Phantoms and automatically opened at air speeds below 210kt to aid airflow.
-
Авиация и Время 2011-03 / А.Чечин, Н.Околелов - "Призрак" холодной войны (Истребитель F-4 Phantom II)
Регистрационный номер: XT872 Phantom FG.1 (F-4K) из 892-й АЭ Королевских BMC Великобритании. Англия, авиабаза Еовилтон, 28 июня 1977 г.
-
Мировая Авиация 31
Phantom FG.Mk 1 авиации Королевских ВМС Великобритании (FAA). Пятьдесят Phantom FG.Mk 1 были заказаны FAA в июле 1964 года. Использование на британских машинах двигателей Rolls-Royce Spey резко увеличило цену самолетов и при возросшей дальности привело к уменьшению максимальной скорости и практического потолка, а также к ухудшению высотных характеристик Преждевременное списание авианосца "Викториес" и нехватка средств на переоборудование авианосца "Игл" привели к тому, что "Арк Ройял" остался единственным кораблем, способным нести на борту F-4. Поэтому половина заказанных машин была передана ВВС в состав 43-й авиаэскадрильи (авиабаза Льючарс). С апреля 1968 по март 1969 года самолеты FAA проходили испытания в авиаэскадрилье "700P" (авиабаза Йеовилтон). а переучивание на новую машину происходило с января 1969 по июль 1972 года в базировавшейся там же 767-й авиаэскадрилье. В боевые походы на борту авианосца "Арк Ройял" самолеты отправлялись в составе 892-й эскадрильи (с марта 1969 по конец 1978 года). После 1978 года самолеты передали 111-й эскадрилье ВВС.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XT858 Showing the F-4K’s distinctive extended nosewheel oleo to good effect (fitted to provide an increased angle of attack for use from British carriers, which were smaller than their American counterparts), second production example XT858 is seen here undergoing jet-blast-deflector trials at the Royal Aircraft Establishment at Bedford in May 1968.
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
Регистрационный номер: XT861 [2] Phantom FG.I, XT861, of 700P Flight, the intensive flying trials unit formed at RNAS Yeovilton in 1968 to introduce the Phantom to service with the Royal Navy. This aircraft was transferred to 892 NAS in 1969 and was one of the aircraft that took part in the Trans-Atlantic Air race that year.
-
Air International 1995-11 / D.Allport - History of In-Flight Refuelling
Buddy-buddy refuelling is demonstrated here by a Royal Navy Buccaneer 'tanker' of 809 Squadron refuelling a Phantom FG.1 of 892 Squadron from HMS Ark Royal.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XT859 [5] Phantom FG.1 XT859 of Royal Navy trials unit No 700P Sqn is run up to full power before taking off to perform a blistering routine at an air display in October 1968. A number of the unit’s Phantoms had their fins emblazoned with a red-orange diamond containing McDonnell technical artist Tony Wong’s "Spook" caricature.
-
Авиация и Время 2011-03 / А.Чечин, Н.Околелов - "Призрак" холодной войны (Истребитель F-4 Phantom II)
Регистрационный номер: XV574 [3] Phantom FG.1 (F-4K) из 111-й АЭ Королевских BBC Великобритании. Англия, авиабаза Фэйрфорд, июль 1989 г.
-
Авиация и Космонавтика 2024-12 / В.Хвощин - Видеть дальше "буратиньего носа" (2)
Регистрационный номер: XV586 [2] Фотография тактического ударного самолета «Phantom» FG.1 XV586/R-010 из состава 892 Naval Air Squadron на палубе авианосца HMS «Ark Royal». Оба фонаря членов экипажа снабжены внутренними зеркалами заднего вида, расположенными на местах «10 часов», «12 часов» и «2 часа». Место и дата фото: гавань острова Мальта, 1973 год
-
Авиация и Космонавтика 2024-12 / В.Хвощин - Видеть дальше "буратиньего носа" (2)
Регистрационный номер: XV586 [2] Многоцелевой истребитель/перехватчик противовоздушной обороны «Phantom» FG.1 XV586/R-010 из No 892 Squadron, авианосец «Ark Royal». За контуры фонарей кабины экипажа выступают только визирная часть перископа системы «TESS» и верхнее наружное зеркало заднего вида навигатора. Дата и место фото: 15 марта 2018 года, аэродром Королевской военно-морской авиационной службы (RNAS) в Йовилтоне
-
Air Pictorial 1992-03 / M.Britton - Boss machines
Регистрационный номер: XV574 [3] Treble One's Phantom flagship XV574 Z' at 1989's IAT, Fairford.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
Регистрационный номер: XT873 One of variants of the Phantom serving with the RAF is depicted here. The FG Mk I, originally specified as the variant for the Royal Navy, is illustrated here in service with Nos 111 and 43 Squadrons at RAF Leuchars, the latter being shown in the now-superseded camouflage.
-
Air Pictorial 1992-03 / M.Britton - Boss machines
Регистрационный номер: XV571 43 Squadron's Phantom flagship XV571 'A' photographed at Teeside Air Show in 1989.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XV394 The RAF initially used the Phantom in two distinct roles; the FG.1 was a dedicated air-defence interceptor and the FGR.2 was tasked with the ground-attack and tactical reconnaissance roles. This FGR.2, XV394, is seen here in January 1969 at RAF Coningsby, where it operated with No 228 Operational Conversion Unit.
-
Авиация и Космонавтика 2025-03 / М.Никольский - Авиационное тактическое ядерное оружие (4)
F-4M «Фантом» FGR.2 31-й эскадрильи незадолго до её переоснащения «Ягуарами» в 1976 г
-
Мировая Авиация 180
Первой частью RAF, перенацеленной на решение задач ПВО, стала в январе 1975 года 29-я эскадрилья в Конингсби, ранее летавшая на Lightning F.Mk 3 с базы Уоттишем. Phantom из 29-й эскадрильи стал первым британским самолетом, применившим ракету Sky Flash по летающей цели - радиоуправляемому Gloster Meteor над Аберпортским полигоном 15 августа 1979 года.
-
Мировая Авиация 180
17-я эскадрилья была второй из трех ударных эскадрилий, сформированных в Брюггене. Четвертое подразделение, 2-я эскадрилья, была разведывательной.
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
Phantom FGR.2/'D' of 19 Squadron, one of two RAF Germany air defence squadrons based at RAF Wildenrath. It is painted in the original RAF grey/green camouflage scheme but has the tactical blue/red roundels introduced in 1971. No.19 Squadron operated Phantoms in Germany for 15 years after its conversion to the type in 1976.
-
Мировая Авиация 180
Базировавшаяся в Конингсби 41-я эскадрилья была специализированным разведывательным подразделением. На снимке один из ее самолетов несет разведывательный контейнер Thorn EMI.
-
Мировая Авиация 180
Два Phantom FGR.Mk 2 из 6-й эскадрильи вскоре после взлета с авиабазы Тенгах в Сингапуре, незадолго до возвращения на родину. 38-я группа регулярно производила развертывание на этом бывшем форпосте Британской Империи.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
With wingtip vortices trailing, two 56 Sqn Phantom FGR.2s bank over the North York Moors
-
Мировая Авиация 180
Вслед за 38-й группой перевооружение на Phantom FGR.Mk 2 прошли несколько подразделений RAF в Германии. Одной из четырех эскадрилий, сформированных на базе RAF в Брюггене, стала 31-я, до этого летавшая на тактических фоторазведчиках Canberra PR.Mk 7 и базировавшаяся в Лаарбухе.
-
Мировая Авиация 31
Phantom FGR.Mk 2 и F-4J (UK) Королевских ВВС Великобритании. После отказа от создания ударного самолета с укороченным/вертикальным взлетом и посадкой Hawker Siddeley Р.1154 британские ВВС сначала приобрели два прототипа YF-4M. а затем партию из 116 серийных F-4M Phantom FGR.Mk 2. Вначале британские F-4 использовались в качестве перехватчиков, ударных или разведывательных самолетов и могли нести широкую номенклатуру вооружения, включая ядерные боеприпасы. В середине 1970-х годов, когда в группировке британских ВВС в Германии задача поражения наземных целей была поручена самолетам SEPECAT Jaguar, "Фантомы" потеснили истребители Lightning в системе ПВО. Phantom FGR.Mk 2 несли службу во 2-й, 6-й (первое подразделение F-4 в британских ВВС), 14-й, 17-й, 19-й, 23-й, 29-й, 31-й, 41-й, 43-й, 54-й, 56-й, 64-й, 74-й, 92-й и 111 -й авиаэскадрильях. а также в составе 1435-го звена на Фолклендских островах. Кроме того, британские ВВС дополнительно закупили еще 15 F-4J у ВМС/КМП США. которые входили в состав 74-й авиаэскадрильи с августа 1984 по сентябрь 1992 года. Лишь 56-я эскадрилья, известная как "Firebirds". эксплуатировала F-4 дольше - до конца 1992 года.
Другие самолёты на фотографии: SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Авиация и Космонавтика 2025-03 / М.Никольский - Авиационное тактическое ядерное оружие (4)
F-4M «Фантом» и «Ягуар» GR.Mk1 в полете над авиабазой Брюгген, 1975 г.
Другие самолёты на фотографии: SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Мировая Авиация 134
II эскадрилья (Army Co-operation). Эскадрилья дислоцировалась в ФРГ (Лаарбрюк) и решала задачи тактической разведки для Сухопутных войск. Сначала она летала на Phantom, а 26 февраля 1976 года получила свой первый Jaguar (на фото запечатлены оба самолета). Последний Phantom был снят с ее вооружения в июле, с новым типом самолетов эскадрилья была объявлена боеготовой в октябре. В большинстве случаев Jaguar несли под фюзеляжем разведывательный контейнер компании "BAe". В конце 1988 года эскадрилью перевооружили на Tornado GR.Mk 1A, последний полет Jaguar выполнили 16 декабря.
Другие самолёты на фотографии: SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Мировая Авиация 146
В разгар холодной войны самолеты Phantom были первой линией обороны Британии от "визитов" советских Ту-95 и Ту-142. На снимке Phantom FG.Mk 1 из 43-й эскадрильи - один из самолетов, поставленных непосредственно Королевским ВВС, хотя он первоначально предназначался авиации ВМС. Перехваты советских самолетов, таких как этот Ту-95РЦ, отслеживающий учения НАТО, достигли своего пика в конце 1970-х - начале 1980-х годов. Советские самолеты, выполнявшие рейды к берегам Запада, в британских ВВС окрестили "Зомби".
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Мировая Авиация 176
Самолет-ретранслятор Ту-142МР попадался летчикам ВВС США и НАТО реже, чем Ту-95РЦ, но представлял для западной разведки больший интерес.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Air International 2002-07 / A.Dawes - Tupolev's Bear /Military/ (2)
A sight epitomising the Cold War stand-off between East and West as a Royal Air Force McDonnell Douglas Phantom FG.I of 111 Squadron escorts a Soviet Naval Air Force Tu-95RTs Bear-D in international airspace off the north of Scotland in the mid-1980s. Note the Phantom's enlarged roundel, applied for the year's airshow appearances, probably around 1985. The Bear-D was a participant in a large-scale Soviet naval exercise.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
For many years, Phantoms of 43 and 111 Squadrons were tasked with providing northern quick reaction alert cover from RAF Leuchars, from where they frequently intercepted Soviet bomber and maritime patrol aircraft over the North Sea. This 111 Squadron aircraft was photographed escorting a Bear-A in August 1984.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95 / Ту-95М - Россия - 1952
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
RAF McDonnell Douglas Phantom FGR.2.
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
Регистрационный номер: XT914 Phantom FGR.2 XT914/Z of 74 Squadron blasts away at Wattisham. This aircraft bears the motif of the Phantom Training Flight just forward of the roundel on the intake.
-
Мировая Авиация 31
Регистрационный номер: XT896 [2] Первоначально предназначенные для использования в качестве ударных машин и разведчиков, британские Phantom FGR.Mk 2 позднее исполняли роль истребителей ПВО. На снимке - машина из 29-й эскадрильи, вооруженная УР ближнего боя Sidewinder и Sky Flash (по 4 УР), а также пушечным контейнером SUU-23.
-
История Авиации 36 / В.Антипин - МиГ-23: что было в сухом остатке? /Матчасть/ (1)
Британский «Фантом» с наиболее часто применявшийся вариант вооружения F-4 при завоевании господства в воздухе: по четыре УР «воздух-воздух» AIM-7 и AIM-9, пушечный контейнер SUU-16 на подфюзеляжном узле и два ПТБ.
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
Регистрационный номер: XT899 [3] "Blue Bird" Phantom FGR.2 XT899/B of 19 Squadron departs Wattisham for its undisclosed destination.
-
Aeroplane Monthly 1993-02
Регистрационный номер: XV474 [3] McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XV474 bids a close farewell to the camera of MIKE VINES/PHOTOLINK over Wattisham on September 23 last year, as the type bowed out of RAF service after nearly 25 years.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: XV474 [3] Phantom XV474 is with Duxford’s Old Flying Machine Company.
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
Регистрационный номер: XV472 Phantom FGR.2s of 1435 Flight, formed to defend the Falkland Islands after the South Atlantic War in 1982. Aircraft and crews were taken from 23 and 29 Squadrons and based at Port Stanley from October 1982 and then Mount Pleasant from April 1994. They needed arrester wires at Port Stanley as the runway was too short for ’normal' landings.
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
Регистрационный номер: XT899 [3] The four-ship of Phantom FGR.2's from 19 Squadron over-fly Wattisham, with the "Blue-Bird" XT899/B in the slot.
-
Мировая Авиация 68
Недалеко от Кипра две эскадрильи F-14, приписанные к авианосцу "Джон Ф. Кеннеди", выполнили условный перехват британских Phantom. На снимке: F-14 из 32-й истребительной эскадрильи и Phantom из 19-й эскадрильи.
Другие самолёты на фотографии: Grumman F-14 Tomcat - США - 1970
-
Мировая Авиация 180
После Фолклендской войны RAF оставили в Порт-Стенли подразделение 29-й эскадрильи, обеспечивавшее ПВО с октября 1982 года по апрель 1983 года, когда его сменила 23-я эскадрилья. Когда был построен аэродром на Маунт-Плезант, 23-я эскадрилья перебазировалась туда. В ноябре 1988 года статус подразделения был понижен до звена, и новое 1435-е звено продолжало летать на Phantom до июля 1992 года.
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
Регистрационный номер: XV419 [2] Phantom FGR.2 XV419 of 19 Squadron sports the recently adopted double letter codes of AA as it prepares to touch down at Wattisham.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
One of variants of the Phantom serving with the RAF is depicted here. A Phantom FGR Mk 2 of No 29 Squadron, which shares RAF Coningsby with No 228 OCU.
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
An assortment of tail-markings, all representing 19 Squadron after the last four Phantoms from RAF Germany had arrived at Wattisham.
-
Мировая Авиация 180
Представлена часть вооружения, использовавшегося на раннем этапе английскими истребителями-бомбардировщиками, включая блоки НАР SNEB и стандартные британские 454 кг бомбы, а также ракеты "воздух-воздух" AIM-7E2 и AIM-9D/G.
-
Авиация и Космонавтика 2015-08 / М.Лисов - Музей ВВС Чехии
«Фантом» FGR Mk2
-
Авиация и Космонавтика 2001-07 / М.Никольский - Развитие авиации корабельного базирования после Второй мировой войны
"Фантом" FGR.1 из 892-й эскадрильи
-
Air Pictorial 1968-11 / ??? - Farnborough Report
Регистрационный номер: XT859 [5] With shock waves visible behind its Speys, McDonnell Douglas F-4K Phantom FGA XT859, second production aircraft, caught just before blast-off
-
Aeroplane Monthly 1988-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: XT596 The Royal Navy's oldest Phantom, XT596 flew into Yeovilton on January 19, 1988 to join the Fleet Air Arm Museum's collection. It was welcomed by the museum's new director, Capt W. J. Flindell RN (Retd), a former FAA observer who retired as Chief of Staff to Flag Officer Naval Air Command.
-
Air Pictorial 1977-09 / E.Rees - Phantom Flight
Регистрационный номер: XT868 [2] No. 892 Squadron Phantom FGR1 XT868 with special Jubilee nose markings at Yeovilton
-
Air Pictorial 1977-09 / E.Rees - Phantom Flight
The author - all kitted out but with nowhere to go - stands by his grounded Phantom at Yeovilton on 28th June 1977
-
Air Pictorial 1968-11 / J.Rawlings - Navy Days at Farnborough
Регистрационный номер: XT860, XT861 [2], XT862, XT863, XT864 [2] Phantom's lair at Yeovilton. Five FG.1s of No. 700P Squadron, serialled XT860 to XT864 inclusive
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / B.Vaughton - Buccaneering with the Navy
HMS Ark Royal in 1971, equipped with Buccaneers and Phantoms.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958
-
Air International 1978-12 / ??? - The five grand fighter... McDonnel's Masterpiece (2)
Первым местом службы Уорда была 892-я эскадрилья, где он летал на Phantom FG.Mk 1. После кратковременной штабной работы он в 1974 году перешел служить на авианосец "Арк Роял" старшим летчиком, имея квалификацию инструктора воздушного боя на Phantom.
A Phantom FG Mk 1 of No 892 Squadron on the port catapult of the USS Saratoga during an exchange visit, clearly showing the double-extensible nose wheel leg. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
McDonnell Douglas F-4K Phantom II prototype.
-
Мировая Авиация 31
Кроме США, единственной страной эксплуатировавшей Phantom с авианосцев, была Великобритания, в составе ВМС которой была одна "боевая", 892-я авиаэскадрилья, имевшая Phantom FG.Mk 1 (F-4K) и базировавшаяся на авианосце "Арк Ройял", а также 767-я учебная авиаэскадрилья (авиабаза Йеовилтон). При этом британские истребители заметно отличались от своих американских собратьев. Так, намного меньший размер британских авианосцев стал одной из причин, из-за которой F-4K оснастили двигателями Rolls-Royce Spey. Они имели большую тягу, но требовали и большего расхода воздуха, что привело к увеличению размера воздухозаборников. Систему управления пограничным слоем сохранили, а вот носовую опору шасси удлинили для облегчения взлета. Подобно F-4 из состава британских ВВС, флотские машины получили приемник системы предупреждения об облучении Marconi ARI 18228, установленный в продолговатом обтекателе на вершине киля.
-
Aviation Historian 20 / R.Riding - Three deadly minutes
Регистрационный номер: XT859 [5] Directly preceding the Atlantic in the display order was Royal Navy McDonnell Douglas Phantom FG.1 XT859 of Yeovilton-based No 700P Sqn, whose CO, Cdr Anthony Pearson, was at the controls, with Lt-Cdr Davis in the rear seat. As the Phantom touched down, Saint-M’Leux prepared to begin the Atlantic’s 5min display routine.
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
British F-4K on its initial test flight from Lambert Field.
-
Air Pictorial 1968-11 / J.Rawlings - Navy Days at Farnborough
Регистрационный номер: XT864 [2] "Follow that Phantom!" XT864 of 700P on short finals to Yeovilton. Slab tail plane has an inverted Handley Page slot
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / Photographic Competition Winners
Регистрационный номер: XT875 Fourth place and £25 goes to M. Moncalvo of Rivalba, Italy, for the powerful study of McDonnell Douglas Phantom FG.I XT875 of 43 Sqn, waving the flag at the 1982 Sion airshow in Switzerland.
-
Мировая Авиация 88
29 апреля 1968г.: первые три истребителя-бомбардировщика F-4K Phantom FG.Mk 1 прибыли на ВМБ Йовилтон в эскадрилью № 700P авиации британского флота.
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Royal Navy Phantom F-4K from Yeovilton.
-
Мировая Авиация 180
Подготовку экипажей для морской авиации и первоначально для 43-й эскадрильи RAF осуществляла 767-я эскадрилья ВМС. Она была сформирована в Йовилтоне, Сомерсет, на базе ядра эскадрильи 700P - подразделения ускоренных летных испытаний (Intensive Flight Trials Unit, IFTU). Часть была расформирована в 1972 году, но ее персонал 1 сентября 1972 года был переведен в подразделение переподготовки PPOCU (Phantom Post-Operational Conversion Unit) на базе Леучарс.
-
Мировая Авиация 249
Ту-126 отслеживает действия британских ВМС во время учений, а его в свою очередь сопровождает истребитель Phantom FG.Mk 1 из 892-й эскадрильи, приписанной к авианосцу «Арк Ройял». Фотография сделана, вероятно, в начале 1970-х годов.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-126 - Россия - 1962
-
Aeroplane Monthly 1978-12 / News Spotlight
A Phantom of 892 Naval Air Squadron, flying fwm HMS Ark Royal, shadows a Tupolev Bear D of the Soviet Naval Air Force during the prelude to exercise Northern Wedding in September 1978.
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Air Pictorial 1977-10 / M.Allward - Tupolev Tu-95 "Bear" /Design Profile/
A Phantom FG.1 of No.892 Squadron, operating from H.M.S. "Ark Royal", intercepts a "Bear-D" during exercise "Ocean Safari" in November 1975. Note the MAD sting protruding from the tail of the "Bear"
Другие самолёты на фотографии: Туполев Ту-95РЦ - Россия - 1965
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Royal Navy Phantom F-4Ks of 767 Squadron from RNAS Yeovilton.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / News Spotlight
Two Phantoms of 892 Squadron and a Buccaneer of 809, all from HMS Ark Royal, in formation with a trio of A-7 Corsairs and a Skyhawk of the US Navy, during the carrier’s visit to Mayport, USA, in April 1976.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958McDonnell Douglas A-4 Skyhawk - США - 1954Vought A-7 Corsair II - США - 1965
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / News Spotlight
Другие самолёты на фотографии: Grumman A-6 Intruder - США - 1960McDonnell Douglas F-4J / F-4S Phantom II - США - 1964
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
A Phantom F-4K of the Royal Navy in landing configuration, with flaps and slats down and the double-stroke nosewheel leg in evidence.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
McDonnell Douglas Phantom FG.Mk 1 of the Royal Navy landing on HMS Ark Royal
-
Aeroplane Monthly 1984-10
Регистрационный номер: XV480 McDonnell-Douglas Phantom FGR.2 XV480 of No 92 Squadron, based at RAF Wildenrath, West Germany. BARRY ELLSON/RAF GERMANY PR
-
Air Pictorial 1968-11
Регистрационный номер: XT891 [2] XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
-
Aeroplane Monthly 1985-11 / G.Parry - Eyes in the Sky (6)
Регистрационный номер: XV406 [2] Phantom FGR.2 with EMI reconnaissance pod containing sideways radar, infra-red linescan and F95 and F135 cameras.
-
Air International 1978-12 / ??? - The five grand fighter... McDonnel's Masterpiece (2)
A Phantom FGR Mk 2 of No 111 Squadron, RAF, in the air defence role, carrying a 20-mm gun pod on the fuselage centreline and showing the rear warning radar fairing added to the top of the fin.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings - R.A.F. Germany
Регистрационный номер: XV484 No. 19 Squadron Phantom FGR.2 XV484 "G", from Wildenrath, armed with four Sidewinder and four Sparrow missiles; it can also carry a 20-mm. Vulcan cannon
-
Air International 1987-03 / B.Gunston - The AAM story (4)
After the successful development of the Sparrow for the US Navy, later versions were adopted by the US Air Force, initially for use on the McDonnell Douglas F-4 Phantom II. Like their USAF counterpart, RAF Phantom FGR Mk 2s were armed with four Sparrows apiece when they entered service in the UK.
-
Air Pictorial 1973-06
R.A.F. squadrons at Laarbruch, Germany, have now completed their re-equipment, as shown here: Phantom FGR.2 of No. 2 Sqn. (leading) with Buccaneer S.2s of Nos. 16 (nearest) and 15 Sqns.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958
-
Air Pictorial 1977-02
On 30th December 1976 No. 19 Squadron. R.A.F., based at Wildenrath, Germany, formally completed its re-equipment with McDonnell Douglas Phantom FGR.2s and the previous No. 19 Squadron at Gutersloh with BAC Lightning F.2As was phased out - both No. 19 types shown here
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Регистрационный номер: XV430 -
Air Pictorial 1968-11
Регистрационный номер: XT891 [2] XT891, one of the first McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2s delivered to the R.A.F. and now in service with No. 228 O.C.U. at Coningsby. This machine was exhibited in the static park at Farnboro'
-
Мировая Авиация 180
Вторым подразделением 38-й группы стала 54-я эскадрилья, до этого летавшая на штурмовиках Hawker Hunter FGA.Mk 9 на авиабазе Вест Рейнхем, Норфолк.
McDonnell Douglas Phantom FGR. Mk 2 of No. 54 Squadron, Royal Air Force, with underfuselage reconnaissance pack, four rocket pods and Sparrow missiles -
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M during gear retraction sequence. Also evident is the drooped flap configuration which provides additional lift during slow speed flight.
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M of the Royal Air Force.
-
Air Enthusiast 1972-10 / Talkback
Two Phantoms of No 6 Squadron, usually based at RAF Coningsby, landing after a practice intercept during a recent detachment to the Singapore Air Force base at Tengah.
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
Регистрационный номер: XV419 [2] A Phantom F.G.R.2, XV419 of 54 Squadron, at the moment of touchdown.
-
Air Enthusiast 1971-11 / R.Braybrook - Decline and Fall? /Fighters in the RAF/ (3)
The shape of the ’seventies, for RAF fighter pilots, is well represented in this picture of a Hawker Siddeley Harrier GR Mk 1 accompanied by a McDonnell Phantom FGR Mk 2.
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier - Великобритания - 1966
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings - R.A.F. Germany
Регистрационный номер: XT899 [3] Partnering No. 19 Squadron in the air-defence role at Wildenrath is No. 92 Squadron, whose Phantom FGR.2 XT899 is about to take-off from its base at Wildenrath, West Germany. On 1st April 1977 No. 92 officially took over the squadron colours from the old Lightning-equipped No. 92 which has now been disbanded
-
In Action 1005 / F-4 Phantom II in Action
F-4M at the end of a test hop. British Phantoms use the Rolls Royce Spey engine, which results in slightly different lines at intake and exhaust.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Регистрационный номер: XT896 [2] Also from Germany, No. 19 Sqn., Phantom XT896 - light-blue/white checks
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Регистрационный номер: XV464 Phantom FGR.2 XV464 of No. 56 Sqn., Wattisham - red/white checks
-
Air Enthusiast 2003-01 / G.Pitchfork - 'Cold war' tac recce
A camera technician makes final adjustments to the photographic pod carried on this 2 Squadron Phantom in a Laarbruch dispersal circa 1973.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Регистрационный номер: XT852 When the Hawker Siddeley P.1154 was cancelled in February 1965, the RAF followed the Royal Navy’s lead and also selected the Phantom, the RAF version being designated F-4M by McDonnell. The first of the two YF-4M prototypes, XT852, is seen here on the ramp at McDonnell’s St Louis factory; it first flew on February 17, 1967.
-
Air Pictorial 1977-02 / I.Stott - R.A.F.'s Biggest Tactical Fighter Meet
Регистрационный номер: XV495 Phantom FGR.2 XV495 with full shark's-mouth and eyes markings, from No. 41 Squadron, Coningsby, which is now re-equipping with Jaguars.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
Регистрационный номер: XV499 Phantom XV499 of No. 92 Sqn., Wildenrath - red/yellow checks
-
Авиация и Космонавтика 2025-03 / М.Никольский - Авиационное тактическое ядерное оружие (4)
31-я эскадрилья на «Фантомах» на авиабазе Брюгген, 1971 г.
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / R.Baxter - Hot spot in a cool cat
The first reconnaissance Jaguar for use in Germany was delivered to No 2 Squadron early 1976. It is seen here with one of the Phantoms with which the squadron was previously equipped.
Другие самолёты на фотографии: SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Air Pictorial 1988-01 / J.Rawlings - No.29 Squadron - First with Tornado F.3
Регистрационный номер: XV465 On re-forming at Coningsby on 31st December 1974 the squadron flew McDonnell Douglas Phantom FGR.2s. XV465 "B" is shown in the original camouflage scheme
-
Air Pictorial 1992-03 / M.Britton - Boss machines
Регистрационный номер: XV420 [3] 56 Squadron's current flagship, Phantom XV420 T' on static display at Mildenhall Air Fair in 1990 which has a red tail fin and rudder topped by a red and white check stripe.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
The RAF's Phantoms have undergone several changes of marking since their introduction in 1968, as well as one major change of finish from tactical two-tone camouflage to air defence grey. Typical of the latest standard is this FGR Mk 2 of No 56 Squadron at RAF Wattisham, with pale-coloured national insignia, squadron badge on the forward fuselage flanked by the checkerboard marking that is repeated on the ECM fairing atop the fin, and individual aircraft letters on the nosewheel door and the rudder.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
The box-like ECM fairing at the top of the fin, visible on a fully-armed FG Mk I of No 43 Squadron.
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
Among the RAF squadrons now flying the Phantom FGR Mk 2 - which was purchased as the definitive RAF version - are (above) No 19, serving in Germany at RAF Wildenrath alongside (below) No 92 Squadron.
-
Air Pictorial 1987-09 / World Air News
Регистрационный номер: XT900 R.A.F. McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XT900 of No. 228 O.C.U., now based at Leuchars, with two-letter code “CO” on its all-blue fin and with No. 64 Squadron markings on the intakes and the squadron's beetle badge on the fin
-
Air International 1985-04 / Talkback
Photograph from M G Britton of Dutch F-104 Starfighters participating in the "Elder Forest 84" exercise. Starfighter D-8053 of No 312 Sqn with a Phantom of No 29 Sqn, RAF, at Binbrook.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959
-
Air Pictorial 1987-09 / P.Hatch - The Royal Air Force Today
Регистрационный номер: XV476 McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XV476 "G" of No. 19 Squadron, Wildenrath, West Germany, paying a visit to Wattisham last October
-
Air International 1986-03 / Fighter A to Z
A Phantom FGR Mk 2 of the RAF
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / News Spotlight
Sqn Ldr Tony Accock and Flt Lt Norman Browne flew this Phantom nonstop from Labrador to RAF Greenham Common in June 1979 to mark the 60th anniversary of the Vimy’s first non-stop transatlantic flight.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
R.A.F. GERMANY FORMATION - Phantom FGR. 2s of Nos. 19 and 92 Sqns, leading Buccaneers of Nos. 15 and 16 Sqns., Harriers of Nos. 3 and 4 Sqns., and Jaguars of Nos. 2, 14, 17, 20 and 31 Sqns. Every combat unit in the Command is represented here
Другие самолёты на фотографии: BAe Harrier - Великобритания - 1966Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958SEPECAT Jaguar - International - 1969
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
MARITIME FORMATION - Five Nimrod MR.1s (Nos. 42. 120, 201, 203, 206 Sqns.), flanked by two Phantom FG. Is (No. 43 Sqn.) and with two Buccaneers (No. 12 Sqn.) at the rear. All units home-based except for No. 203 which is stationed in Malta
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958Hawker-Siddeley Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - Великобритания - 1967
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
AIR DEFENCE FORMATION - Two Victor K.2s (Nos. 55, 57 Sqns.), two Lightning F.6s (Nos. 5, 11 Sqns ), four Phantoms (Nos. 23, 29, 56, 111 Sqns.), three Canberras (T.17 of 360 Sqn., TT.18 of No. 7, B.2 of No. 100), preceded by an 8 Sqn. Shackleton (not illus.)
Другие самолёты на фотографии: English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952
-
Авиация и Время 2002-02 / А.Котлобовский, Р.Уррибаррес - "...и вся королевская рать": снова о Фолклендах
"Фантом" из 29-й эскадрильи RAF приземлился на о. Вознесения
-
Air International 1986-03 / I.Rentoul, T.Wakeford - Phantoms at their Peak
With landing chute deployed, a Phantom FGR Mk 2 of No 23 Squadron rolls-out at RAF Stanley in the Falkland Islands, helped by the airfield arrester gear which, as can be seen, has been picked up by the aircraft's tail hook.
-
Air Pictorial 1977-09 / J.Rawlings, R.Lindsay - R.A.F. Royal Review
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line
Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Gazelle / SA.341/SA.342 - Франция - 1967Aerospatiale Puma / SA.330 - Франция - 1965Armstrong Whitworth Argosy / A.W.650 - Великобритания - 1959Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Avro Vulcan / Type 698 - Великобритания - 1952BAe Harrier - Великобритания - 1966Blackburn Buccaneer / B-103 - Великобритания - 1958De Havilland Dove / D.H.104 - Великобритания - 1945English Electric / BAC Lightning - Великобритания - 1957English Electric / BAE Canberra - Великобритания - 1949General Dynamics F-111 Aardvark - США - 1964Handley Page Victor / H.P.80 - Великобритания - 1952Hawker-Siddeley Andover / HS.748 - Великобритания - 1960Hawker-Siddeley Nimrod MR.1 / R.1 / MR.2 / HS.801 - Великобритания - 1967Lockheed C-130 Hercules - США - 1954Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959Percival Pembroke / Sea Prince / P.66 - Великобритания - 1952SEPECAT Jaguar - International - 1969Vickers VC-10 - Великобритания - 1962Westland Wessex - Великобритания - 1958Westland Whirlwind - Великобритания - 1953
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-04
The Phantoms (two of No.6's in the foreground) were undergoing maintenance at Aldergrove.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
The first supersonic Spey is prepared for air freighting at Rolls-Royce’s Derby factory in November 1965, for shipping to the USA to become one of the pair fitted to XT595, the first of the Royal Navy’s two YF-4K prototypes; XT595 made its first flight at St Louis on June 17, 1966, followed by the second YF-4K, XT596, on August 30.
-
Aviation Historian 25 / K.Hayward - Making a pig's ear from a silk purse..?
Designed by a team led by Frederick Morley, the Rolls-Royce RB.163 Spey was a neat two-spool low-bypass turbofan, and was modified into the RB.168 “supersonic Spey” with afterburner for military applications, an example of which is seen here. The Spey was of greater diameter than the American J79, and extensive modifications had to be made to the F-4K and -M to accommodate it.
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
Front cockpit of a 111 Squadron FGR.2. The large circular display in the centre, above the main instrument panel is the radar scope. Immediately below this is the attitude indicator (half obscured by shadow) and the horizontal situation indicator. Compared with current aircraft the instrument and controls are an ergonomic 'nightmare' but are typical of contemporary fighters.
-
Авиация и Космонавтика 2024-12 / В.Хвощин - Видеть дальше "буратиньего носа" (2)
Регистрационный номер: XV474 [3] Окуляр телескопической прицельной системы «TESS» в задней кабине тактического ударного самолета FGR.2 XV474 (Construction Number 3309), принадлежащий No 74 Squadron RAF с тактическим кодовым номером «T». Для того чтобы произвести поиск цели и само прицеливание, оператору систем вооружения необходимо было наклониться к нему. Место съемки: Имперский военный музей (Imperial War Museum) в Даксфорде
-
Air Pictorial 1992-03 / ??? - Come in F-4, your time is nearly up
Регистрационный номер: XV420 [3], XV438 Two 56 Squadron Phantoms which had the narrowest of escapes over the North Sea last year. The port wing of XV420/O (right) sliced off the tail-fin top of XV438/T (below). Both aircraft made it back to Wattisham.
-
Aeroplane Monthly 1996-03 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: XV420 [3] McDonnell Douglas Phantom FGR.2 XV420, which served with 23 Sqn in the Falklands and has been in storage at Wattisham since 1993, is the new gate-guardian at RAF Neatishead - thanks to a lift from 7 Sqn Boeing Chinook HC.2 ZA720, seen here arriving at Neatishead last November.
Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-47 Chinook - США - 1961
-
Aeroplane Monthly 1999-06
How the mighty are fallen. This burnt Phantom airframe illustrates the last military use of Manston - as the base for the MoD Fire Services Central Training Establishment.
-
Aeroplane Monthly 1997-12
Detail of 1:48 scale Phantom FGR2, wingspan approximately 25cm, lenght approximately 35cms
-
Air Pictorial 1976-03 / J.Rawlings - Kit news
One of first four "Matchbox" models in the new "Red Range": No. 6 Sqn. Phantom
-
Мировая Авиация 180
Регистрационный номер: ZL356 F-4J (UK) Phantom II. ПВО Фолклендских островов после войны 1982 года первоначально обеспечивало звено самолетов Phantom FGR.Mk 2, базировавшихся в Порт-Стенли. В результате оказались ослаблены истребительные части в самой Британии, и англичанам пришлось приобрести у ВМС и КМП США 15 самолетов F-4J. После оснащения их британским оборудованием, включая ракеты Sky Flash (но не авиадвигателями Spey), первый самолет был получен в августе 1984 года и служил в 74-й эскадрилье Королевских ВВС (RAF) в Уоттишеме. В конце 1990-х годов эти машины заменили на Phantom FGR.Mk 2.
-
Мировая Авиация 180
McDonnell Douglas F-4M
-
Air International 1978-12 / ??? - The five grand fighter... McDonnel's Masterpiece (2)
McDonnell Phantom FGR Mk.2
-
Air International 2008-05 / D.Hobbs - British F-4 Phantoms /Military/
McDonnell Douglas F-4K/F-4M Phantom II
-
Мировая Авиация 31
Зарубежные варианты Phantom
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F-4 Phantom II - США - 1958McDonnell Douglas RF-4 Phantom II - США - 1964
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Gunston - Phantom II /Design analysis/ (6)
McDonnell Douglas F-4K Phantom II, Royal Navy
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
McDonnell Douglas Phantom FG.Mk 1 (F-4K) for the Royal Navy
-
Air International 1986-03 / Fighter A to Z
The Phantom FG Mk 1 originally built for the Royal Navy.
-
Мировая Авиация 186
McDonnell Douglas Phantom FGR.Mk.2
Тип фотографий
- Все фото (147)
- Боковые проекции (5)
- Цветные фото (47)
- Ч/б фото (74)
- Кабина (2)
- Обломки (3)
- Модели, рисунки, схемы, чертежи (16)