Savoia-Marchetti / SIAI S.55
Варианты:
Savoia-Marchetti / SIAI - S.55 - 1924 - Италия
Страна: Италия
Год: 1924
Летающая лодка

Дальняя летающая лодка - разведчик/бомбардировщик
Описание:
Savoia-Marchetti S.55
Flight, April 1925
THREE "SAVOIA" SEAPLANES
Фотографии

Savoia-Marchetti S.55

S.55 была одной из наиболее удачных летающих лодок, построенных в период между двумя мировыми войнами. Она была разработана по техническому заданию на новый многомоторный гидросамолет, бомбардировщик и торпедоносец.
   Ее уникальными особенностями было использование корпуса-катамарана и толстого свободнонесущего крыла, в центральной секции которого располагалась кабина пилотов. Вертикальное хвостовое оперение состояло из двух килей и трех рулей направления, крепившихся на двух балках к крылу и хвостовым частям корпуса.
   Первый прототип был оснащен двумя 300-сильными (224 кВт) ПД Fiat A.12bis, установленными тандемно над центропланом и приводившими тянущий и толкающий винты. Испытания, проведенные летом 1924 года, выявили недостаточную мощность силовой установки - максимальная скорость составляла всего 160 км/ч.
   Характеристики второго прототипа, оснащенного парой ПД Lorraine 12Db по 400 л.с. (298 кВт), были немногим лучше, и руководство итальянских ВМС, и без того подозрительно относившееся к необычной схеме S.55, потеряло всякий интерес к самолету.
   Однако компания "Savoia-Marchetti" считала, что новый самолет должен пользоваться успехом. Был разработан гражданский вариант S.55C, совершивший первый полет летом 1925 года, в каждом из корпусов которого были организованы места для пяти пассажиров.
   Итальянское министерство авиации проявило запоздалый интерес к военному варианту самолета и в 1926 году заказало первую партию из 14 машин с двигателями Asso. В дальнейшем для перевооружения бомбардировочных эскадрилий морской авиации Италии было заказано большое количество S.55.
   В 1930 году военные получили вариант с двигателями Fiat A.22R и корпусами новой формы, а вторая гражданская версия, S.55P, использовалась не только в Италии, но и в СССР и СШA.


Варианты

   S.55: два прототипа и 88 военных самолетов первых серий, поставленных в 1927-1930 годах; в конечном итоге все оснащены двумя 510-сильными (380 кВт) ПД Isotta-Fraschini Asso 500, обеспечивающими максимальную скорость 190 км/ч
   S.55C: первый гражданский вариант; восемь самолетов построены в 1925-1926 годах; большинство с ПД Lorraine, но позднее все оснащены ПД Asso 500
   S.55P: второй гражданский вариант; 23 самолета поставлены в 1928-1932 годах; имели увеличенный корпус, вмещавший 10 пассажиров, и закрытую кабину экипажа; 14 машин использовались "Societa Aerea Mediterranea" на линиях, соединявших Рим, Неаполь, Сардинию и Сицилию; первоначально оснащались ПД Asso 500, затем Asso 500 Ri и, наконец, 700-сильными (522 кВт) ПД Fiat A.24R; три S.55P были проданы США; пять самолетов, проданных СССР в 1932 году, имели 880-сильные (656 кВт) ПД Asso 750 и усиленные корпуса
   S.55A: обозначение 16 военных самолетов (A - от Atlantic), оснащенных 560-сильными (418 кВт) двигателями Fiat A.22R
   S.55M: семь машин с двигателями Asso 500Ri, построенных "Piaggio" в 1930 году; деревянная конструкция по большей части заменена металлом
   S.55 Scafo Allargato (увеличенный корпус): аналогично S.55A, но с более широкими и глубокими корпусами и закрытой кабиной экипажа; "Savoia-Marchetti" построила 16 машин, восемь с ПД Asso 500 и восемь с Asso 500Ri, a CANT построила восемь подобных и столько же S.55 Scafo Ailargatissimo (сильно увеличенный корпус) с еще более увеличенными обтекаемыми корпусами; "Savoia Marchetti" построила в 1932-1933 годах 20 самолетов с ПД Fiat A.22R, в 1933 году "Macchi" изготовила 16 самолетов, a CANT - шесть, все с ПД Isotta-Fraschini Asso 500Ri; все эти машины поступили в итальянские части
   S.55X: 25 самолетов с ПД Asso 750, поставлены в 1933 году для перелета через Северную Атлантику; по возвращении в Италию получили вооружение и использовались как разведчики/бомбардировщики в 31-м и 35-м полках до замены на CANT Z.506B в 1938 году; три машины недолгое время использовались испанскими националистами в начале гражданской войны. Часть военных S.55 с модифицированным корпусом и двигателями Asso 750 иногда называли S.55X, а их собратья без этих двигателей обозначались S.55N


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Savoia-Marchetti S.55X

   Тип: дальняя летающая лодка - разведчик/бомбардировщик
   Силовая установка: два рядных ПД Isotta-Fraschini Asso 750 мощностью по ! 880 л. с. (656 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 279 км/ч; потолок 5000 м; дальность полета 3500 км
   Масса: пустого снаряженного 5750 кг; максимальная взлетная 8260 кг
   Размеры: размах крыла 24,00 м; длина 16,75 м; высота 5,00 м; площадь крыла 93,00 м2
   Вооружение: четыре 7,7-мм пулемета и одна торпеда или до 2000 кг бомб

Flight, April 1925

THREE "SAVOIA" SEAPLANES

   ONE of the best-known, and perhaps the most active, of the Italian aviation concerns is the Societa Idrovolanti Alta Italia (S.I.A.I), which has its works at Sesto Calende and offices in Milan. During the War the original Savoia company was responsible for an enormous output of aircraft and components. Since then the S.I.A.I. has produced a number of successful and interesting machines, mainly of the flying boat type.
   These machines cover a wide range, as regards their sphere of usefulness, as may be gathered from the following list of the principal types that have been produced. S.16ter (a modern version of the original S.16 model), Bombing and Reconnaissance flying boat fitted with a 400 h.p. Lorraine-Dietrich engine. S.23, School or Sporting flying boat, fitted with a 160 h.p. Isotta engine and dual control. S.24, Twin-engined Bombing flying boat fitted with two 300 h.p. Fiat A.D.C. engines in tandem. S.51, High-speed sesquiplan flying boat, fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine - it was this machine that, piloted by Passaleva, finished second in the 1922 Schneider Cup race at Naples. S.52, Tractor-fuselage Fighter biplane (land), fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza. S.53, Twin-engined Bombing flying boat, fitted with two 200 h.p. S.P.A. engines - a modern version of the S.23. S.55, Twin-engined Twin-hull Torpedo and Mine-laying flying boat, fitted with two 400 h.p. Lorraine-Dietrich engines. S.56, Training Tractor flying boat, fitted with an 80 h.p. Le Rhone engine. S.57, Fast Reconnaissance flying boat, fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine. S.58, Single-seater Fighter flying boat, fitted with a 300 h.p. Hispano-Suiza engine.
   It is not our intention to give a description of each of these machines, but we give this week some brief particulars, together with illustrations of three representative types, viz., the S.16ter, the S.55 and the S.57. Perhaps the most interesting of these three is the S.55, so we will deal with this first.
   As may be seen from the accompanying illustrations, the general design of the S.55 is decidedly original, but it is one, nevertheless, posessing several features that render the machine a sound practical proposition for the job for which it was intended, i.e., torpedo launching and mine laying. It is a thick-section cantilever monoplane, having twin boat-like hulls ("bat-boat" type) carrying the centre-section of the wings and forming one unit with the latter. Above the centre section is mounted, by a system of M-struts, a streamlined nacelle containing the two 400 h.p. Lorraine-Dietrich engines, arranged in tandem, the front one driving a tractor screw and the rear one a pusher screw. It will be observed that the engine nacelle is inclined so that the line of thrust of the engines is some 8 deg. out of the horizontal, and a slight upward pull or push is exerted. No doubt this is done in order to direct the slipstream on to the tail - the engines, necessarily, being fairly high in this machine. Cooling of the engines is effected by a radiator mounted in the nose of the nacelle.
   The pilot's cockpit is located in the leading edge of the centre section, the wing at this point having a maximum depth of about 3 ft. Underneath in the middle of the centre section is mounted the torpedo, or mine-laying gear, there being a clear space of about 8 ft. between the two hulls for this purpose. The span of the centre section is 19 ft. 4 ins., and the chord at this point is 16 ft. 6 ins.
   The outer wing sections, which have a pronounced dihedral angle, taper sharply from root to tip, both as regard chord and thickness - the chord and thickness at the tip being 9 ft. 9 ins. and 8 ins. respectively. The leading edge sweeps back some 15", while the trailing edge is only slightly inclined. Balanced ailerons of the inclined axis type are employed for lateral control.
   The tail surfaces are carried by two pairs of V-outriggers from the centre section and the hulls. The top beam of each V is attached to the upper surface of the centre section, near the rear main spar, while the lower beam is attached to the stern-post of the hull. The two V's are cross-braced, and in addition each has a vertical strut at its forward and rear ends. Mounted on the top of the horizontal stabilising surface - which is of rectangular plan form, of 97 sq. ft. area - are three triangular vertical fins, to the trailing edges of which are hinged balanced rudders.
   As regards the two hulls or boats, which are spaced about 13 ft. apart, these are a little over half the total length of the machine - being, in fact, about 30 ft. 6 ins. long, and having a beam of 5 ft. 3 ins. They are of the single-step V-bottom type, and are so constructed that if desired they can be formed into cabins, accommodating 12 passengers, for commercial work. A gunner's cockpit is provided in the stern of each of the hulls, from which a very good range of action is obtained.
   An important feature of the S.55 is that it is very easily dismantled for transport - the wings being in three detachable sections, each of the hulls can be detached from the centre section, while, of course, the tail unit is easily dismantled. The engines may readily be inspected, even during flight, and one is sufficient to maintain the machine in the air.
   The main characteristics of the S.55 are as follows :-
   Span 78 ft. 9 ins.
   Chord 16 ft. 6 ins. to 9 ft. 9 ins.
   O.a. length 52 ft. 6 ins.
   Height 16 ft. 6 ins.
   Wing area 1,000-7 sq. ft.
   Weight empty 8,158-5 lbs.
   Weight loaded 12,568-5 lbs.
   Weight/sq.ft 12-5 lbs.
   Weight/h.p 15-7 lbs.
   Speed range 56 to 130 m.p.h.
   Climb to 3,000 ft 3 mins.
   Climb to 16,000 ft 60 mins.
   Range of action 5 to 10 hours
<...>
C-55 в Севастополе на контрольных испытаних, проводимых НИИ ГВФ. Лето 1933г.
C-55 из состава 13-го транспортного авиаотряда. Дальний Восток, лето 1935г.
Savoia-Marchetti S.M.55 of the Naval Flotilla, Constanza, 1934.
Этот S.55SA из 1-й гидроэскадрильи ВВС Румынии в 1930-х годах базировался в Констанце.
SIAI-Marchetti S.55 flying-boat I-AABF (c/n 97), thought to be the S.55P prototype (with deeper hulls faired into the upper surface of the wing), joined the SAM fleet in June 1928. It was used predominantly on the Rome - Cagliari service, as marked on the forward section of the port hull in this rare flying shot of a SAM S.55R. This machine was withdrawn from use in 1933.
Август 1924г.: Savoia Marchetti S.55, вероятно, самая удачная межвоенная летающая лодка, применявшаяся по всему миру до конца 1930-х годов.
Самолет I-AABF, послуживший прототипом для S.55P, был доработан в 1938 году, получив более глубокосидящие корпуса и ПД Asso 500.
6 января 1931г.: итальянский генерал Итало Бальбо во главе группы из 12 военных летающих лодок Savoia-Marchetti S.55 выполнил первый групповой перелет через Южную Атлантику между Португальской Гвинеей и Наталем в Бразилии.
Летающие лодки и гидропланы итальянской фирмы SIAI пользовались неплохим спросом в 30-х гг. И потому подобные рекламные снимки не сходили со страниц авиационных журналов мира.
Bearing the legend “Aero Espresso Italiana” on the outer sides of its distinctive twin hulls, Savoia-Marchetti S.55C I-ABOR awaits its next flight. The machine joined the AEI fleet in August 1925, but had a short career, being lost in a crash crossing the Sea of Marmara on a service to Constantinople in September 1927.
Minus its tandem Isotta-Fraschini Asso 500 engines on the central pylon, S.55C I-AGRO (c/n 10505) undergoes maintenance at AEI’s workshops in Brindisi. This example, one of the five operated by AEI, fared slightly better than I-ABOR, serving the airline for eight years from March 1926 until its demise in a crash in August 1934.
Romania received eight SM.55 flying-boats (I to VIII) for ‘Escadrila’ 102 over 1933-1936, the last of which was withdrawn in 1943. Although fitted to carry torpedoes, Romania seems only to have armed them with bombs.
Savoia-Marchetti flying-boats (1-15 July 1933).
The Savoia S.55 twin-boat mono-seaplane in flight, launching its torpedo.
Three-quarter front view of the Savoia S.55 torpedo and mine-laying mono-seaplane with twin boats and tandem engines (400 h.p. Lorraine-Dietrich).
PINEDO'S BIG FLIGHT: The Savoia S.55 mono-seaplane, fitted with two 500 h.p. Isotta-Fraschini engines.
THE ITALIAN SQUADRON'S ATLANTIC FLIGHT: As reported below the twelve Italian Savoia S.55 flying-boats left Orbetello, under the leadership of Gen. Balbo, on December 17. The above picture shows one of the flying-boats being "tractored" to the water.
Italian flying-boats, Savoia S.55 class, a commercial version the type used by Gen. Balbo on his Atlantic flights.
Летающие лодки "Кант" Z.501 и SM.55 на гидроавиабазе в Триесте.
THE ITALIAN SQUADRON'S ATLANTIC FLIGHT: A final inspection being made before the start of the two Fiat A22R engines in one of the boats.
The original Santa Maria under tow at an American port before its later destruction at Roosevelt Dam. The Marquis is standing on the stern of the boat. Note the fasces painted on the twin hulls.
AVANTI SAVOIA!: One of the Savoia S.55 flying-boats which carried out the successful formation flight across the Atlantic from Africa to Brazil. The decorations were not flown during the crossing
Spectators gather around Santa Maria II, the second of the SM.55s used on de Pinedo’s tour of the Americas in 1927, after the loss of the original Santa Maria in Arizona on April 6.
PINEDO ARRIVES HOME: A snapshot, taken from one of the escorting seaplanes, of the Marchesse de Pinedo landing in the "Santa Maria II" at Ostia, near Rome, on June 16, at the conclusion of his wonderful flight, Italy-America-Italy.
S.55X
15 июля 1933г.: группа из 24 итальянских гидросамолетов под командованием генерала Итало Бальбо выполнила посадку на озере Мичиган. Группа покинула Италию 1 июля, Атлантику самолеты пересекли в несколько приемов. Летчики вернулись в Италию 12 августа. Самолеты выполнили не просто дальний перелет, а перелет в составе группы из большого количества самолетов.
HOME AGAIN: Some of the Italian flying boats circling over Rome before alighting.
The Armada arrives at New York, July 19; note the U.S. airship Macon in the background.
The SM.55 was designed by Alessandro Marchetti, who joined SIAI to establish Savoia-Marchetti in 1922, and who incorporated a number of unusual features in the design of the flying-boat, including its distinctive double hull and its tandem engines which drove counter-rotating propellers.
Balbo's "Aerial Armada" at their buoys in the St. Lawrence River, Montreal, on their arrival, July 14.
AFLOAT: The Italian Wing before the Start.
S.55
Still looking like something from science-fiction today, the S.55X incorporated twin hulls on a thick-section wing, powered by a pair of Asso 750 powerplants mounted above the cockpit in the wing’s centre-section.
Inset: Another glorious Futurist poster celebrating Balbo’s Decennial transatlantic cruise to the USA in 1933. Bal bo was determined that Italy should be perceived as a technologically advanced nation, and saw the USA as a natural ally in his desire to extol the virtues - political and military - of aviation.
THE POWER: The mounting of the two "Isotta-Fraschini"asso 750" engines.
The S.55X was the only variant of the type to be powered by the Asso 750, as seen here in its distinctive configuration with a tractor engine at the front of the nacelle and a pusher at the rear, the propellers counter-rotating. Note the upward-pointing thrust-line of the nacelle, and the port wire-braced boom supporting the triple-finned tail.
СССР
1933г. пилот Демченко А.С. за 20 летных часов преодолел расстояние Владивосток - Петропавловск 4560 км на гидросамолете "Савойя-55"
C-55 в Севастополе на контрольных испытаних, проводимых НИИ ГВФ. Лето 1933г.
Летающая лодка S.55 (СССР-Л997), работавшая на линии Хабаровск-Петропавловск-Камчатский, у берега Тихого океана. Лето 1936г.
Самолеты - главная мечта советских мальчишек в 30-х гг. Одна из советских S.55 на Дальнем Востоке.
 
AT MILAN AERO SHOW: The combined exhibit of Isotta Fraschini, S.I.S.A. (the Savoia 55 flying-boat), and S.A.M. Air Lines.
IN THE GRAND PALAIS: View looking South. In the foreground the Aero cabin biplane, as used on Czechoslovak air lines. Beyond, the CAMS flying-boat. On the right, the tail of the twin-hull Savoia S.55.
The pilot's cabin and dash of the S.55. British instruments, supplied by "Smith's," were used on all the machines.
The wireless cabin of the Savoia S.55 flying-boat. Wireless played an important part throughout the flight.
A classic contemporary Italian poster celebrating Italo Balbo’s Crociera Aerea Del Decenniale (Decennial Aerial Cruise marking ten years since the formation of the Regia Aeronautica). He led 24 twin-Asso 750-powered SIAI-Marchetti S.55Xs in formation from Italy across the Atlantic to the Chicago World’s Fair in the USA during July-August 1933.
Savoia S.55 Torpedo Seaplane Two 400 hp Lorraine-Dietrich Engines