Туполев АНТ-20 Максим Горький
Страна: Россия
Год: 1934


Описание:
Гигантские самолеты Туполева
Flight, August 1934
THE "MAXIM GORKY”
Фотографии

Гигантские самолеты Туполева

<...>
   Огромный пассажирский моноплан АНТ-20 "Максим Горький" спроектировали и построили как флагман агитэскадрильи "Максим Горький", сформированной к 40-летию творческой деятельности писателя Максима Горького. Самолет строился на добровольные пожертвования населения СССР (было собрано примерно шесть миллионов рублей). Проектирование и постройку машины выполнили в очень сжатые сроки.
   АНТ-20 проектировался на основе АНТ-16, но был больше своего предшественника. На момент постройки АНТ-20 являлся самым большим самолетом в мире. В отличие от многих самолетов-гигантов "Максим Горький" полностью соответствовал предназначению и очень неплохо летал. Первый полет АНТ-20 выполнил в Москве 17 июня 1934 года под управлением экипажа во главе с М. М. Громовым. 18 августа того же года самолет передали агитэскадрилье "Максим Горький".
   Силовая установка состояла из восьми моторов АМ-34ФРН мощностью по 900 л. с.; шесть двигателей установили в крыле и два над фюзеляжем. Размах крыла составлял 63,00 м, максимальная взлетная масса - 42 000 кг, максимальная скорость - 245 км/ч.
   "Максим Горький" разбился на публичном показе 1935 года - в него врезался истребитель, который попытался описать петлю Нестерова вокруг крыла АНТ-20. Катастрофа поставила крест на планах постройки еще 16 гигантов, изготовили только один АНТ-20бис, известный также как ПС-124 и Л-760 (по гражданской регистрации). Первый полет АНТ-20бис выполнил в конце 1929 года.
   От первого АНТ-20 вариант "бис" отличался новыми крылом, фюзеляжем и хвостовым оперением. Силовая установка состояла из шести моторов АМ-34ФРНВ мощностью по 1200 л. с., установленных в крыле. Карьера АНТ-20бис завершилась после аварийной посадки 14 декабря 1942 года.
<...>

Flight, August 1934

THE "MAXIM GORKY”
Some Details of the All-metal Monoplane Built in Soviet Russia for Propaganda Purposes With a Seven Ton Payload the "Maxim Gorky" Cruises at 137 m.p.h.

   ALL the experience of the Central Aero-Hydrodynamic Institute of the U.S.S.R. has been incorporated in the giant aeroplane, Maxim Gorky, which has been primarily designed by Mr. A. N. Tupolov.
   Built principally for agitation purposes, the machine will officially become the flagship of the Maxim Gorki Propaganda Squadron on August 18 - Soviet Aviation Day. Until that date it will continue to undergo further tests at the Moscow Central Aerodrome.
   The Maxim Gorky is an all-metal monoplane with a span of 210 feet and with eight Soviet engines - two in a nacelle above the fuselage - developing a total of 7,000 h.p., and has maximum and cruising speeds of 149 and 137 m.p.h. respectively. The maximum fuel capacity is sufficient for a cruising range of 1,240 miles, and the machine can make 600-mile nonstop flights in the normal course of events. It will carry a crew of 23, and there is accommodation for 40 passengers - the maximum payload, incidentally, is given as 7 tons.
   The under surface of the wing is on the same level with the floor of the fuselage, so that there is comfortable access from the wing cabins to the fuselage. Entrance is made by a door on the left side of the fuselage and by a trapdoor on the underside. The passenger cabins are well above six feet in height, and contain four bunks each. A highly satisfactory ventilating and steam heating system has been worked out; controlled ventilation is effected by admitting air through a vent in the nose of the fuselage and transmitting it by ducts to the cockpit, cabins and other compartments in the wing and fuselage. A thermostat ensures that the temperature in the cabins will be maintained at 70 degrees Fahr., even with outside temperature as low as 20 degrees below zero.
   The arrangement of the compartments in the fuselage, starting from the forward end, is as follows: the saloon, pilot's cockpit, a passenger cabin, the radio transmitting room, editorial offices, passenger compartment and cafe, buffet, another passenger compartment, cinema room, microphone room and radio receiving room, followed by other passenger cabins, luggage compartments and lavatory. Two petrol engines drive generators for direct and alternating current, and air compressors for compressed air. An alternating current of 120 volts has been applied, it is believed, for the first time in this machine. A searchlight of 2.8 million candlepower, attached to the underside of the nose, will light up a wide area from an altitude of 3,000 feet.
   A special room has been set aside for the ''editorial offices,'' and a rotary press, as well as a photographic laboratory, has been installed, the latter being in the wing. Three operators take care of the radio apparatus, both receiving and transmitting, and one will always be on duty in the transmitting cabin. A powerful loud speaker is attached to the under side of the fuselage, and lectures, music and news bulletins will be voiced from 3.000 feet.
   In the roomy cockpit there is a robot pilot, and direction finding apparatus, as well as the usual blind flying instruments.
   The idea for this propaganda machine was first advanced by Michael Koltsov, a well-known Soviet journalist, and workers, peasants, students, Red Army men, and newspaper men, subscribed some six million roubles to build it.
Экипаж гигантского АНТ-20 "Максим Горький" состоял из 20 человек, на борту имелись типография, кинозал, кинолаборатория и ряд другого уникального для того времени оборудования. Первый полет АНТ-20 выполнил 17 июня 1934 года, но 18 мая 1935 года в крыло "Максима Горького" врезался истребитель И-5, АНТ-20 разбился.
АНТ-20 "Максим Горький" перед своим первым полетом
Самый большой советский самолет 30-х годов - АНТ-20 "Максим Горький" имел восемь моторов М-34Р
The ANT-20 Maksim Gorkii photographed in August 1934. There are four PS-9s in the background.
The figures in the picture emphasize the size of the ANT-20 Maksim Gorkii.
18 мая 1935г.: произошла самая крупная катастрофа того времени с участием летательного аппарата тяжелее воздуха. Советский АНТ-20 "Максим Горький" разбился в результате столкновения с другим самолетом в небе над Тушино. С самолетом погибло 56 человек, находившихся на его борту.
Восьмимоторный самолет-гигант АНТ-20 "Максим Горький"
Лидер нескольких воздушных парадов АНТ-20 "Максим Горький"
Самолет-гигант АНТ-20 «Максим Горький»
Самолет-гигант "Максим Горький" над Красной площадью, апрель 1935г.
Tupolev ANT-20 Maxim Gorki.
АНТ-20 "Максим Горький"
ПС-124 на аэродроме в Казани
ПС-124 на аэродроме в Казани
The ANT-20bis (PS-124) SSSR- L760.
Второй экземпляр "Максима Горького" - АНТ-20бис (ПС-124) был построен только в 1939 году без тандемной установки двигателей над фюзеляжем.
АНТ-20бис мог перевозить до 64 пассажиров при экипаже из девяти человек. Несколько более тяжелый, чем АНТ-20, АНТ-20бис развивал максимальную скорость 275 км/ч.
ПС-124 на аэродроме
Командир корабля Н.И. Новиков и второй пилот Р.С. Боканев, 1940 г.
This view of the ANT-20bis, in company with two fighters, shows off the aircraft's vast wing area.
View from the ANT-20bis showing the starboard engine installation, mainwheel spat and engineer’s position.
Сборка ПС-124 в цехе завода № 124
Собранный ПС-124 в цехе в Казани
The stand arranged by the Russian Soviet. In the foreground is a full-sized model of the balloon gondola used for stratosphere flights. Behind it is the ancient ski-plane used for the Chelyuskin expedition rescue. On the left is a pair of the huge double wheels of the Maxim Gorky undercarriage, a model of which may be seen above the emblematic hammer and sickle near the foreground.
Тележка шасси ПС-124 до установки обтекателя
Тележка шасси после установки обтекателя
Хвостовое оперение ПС-124
Перед перегонкой из Казани в Москву на киль нанесли эмблему с надписью "ПС-124"
Фонарь кабины левого механика
Внутри задней части крыла
Так выглядела задняя часть фюзеляжа изнутри
Мотор М-34ФРНВ на самолете ПС-124 (вид изнутри крыла), август 1939г.
Дверца, ведущая изнутри крыла к мотору
Дверь в хвостовом коке самолета
Входной трап в выпущенном положении
М.М. Громов в кабине самолета "Максим Горький"
А.Я.Алкснис и М.М.Громов в кабине АНТ-20 "Максим Горький"
Место командира корабля
Первый пассажирский салон и место штурмана
Второй пассажирский салон
Третий пассажирский салон
SYMBOLICAL. Members of the Soviet Aero-hydrodynamical institute who took part in a recent sportsmen's parade in Moscow carried giant models of the machines which are to replace the Maxim Gorki.
KEITH WOODCOCK'S painting shows the ANT-20bis (PS-124) SSSR-L760 which operated some Aeroflot services.
Компоновка самолета АНТ-20бис
Размещение пассажирских кабин на ПС-124
АНТ-20, ПС-124
АНТ-20 проект военного варианта.