Avro Canada CF-100 Canuck
Страна: Канада
Год: 1950


Двухместный дальний всепогодный истребитель
Описание
Фотографии
Avro Canada CF-100 Canuck

   Одним из самых известных самолетов, выпущенных "Avro Canada", стал двухместный дальний истребитель Avro Canada CF-100. Самолет был предназначен для Королевских ВВС Канады (RCAF), и на него возлагалась защита северных границ страны от возможных атак бомбардировщиков в любых погодных условиях. Разработка самолета началась в октябре 1946 года. Первый из двух прототипов CF-100 Mk 1, оснащенных двумя ТРД Rolls-Royce Avon RA.3 тягой по 28,91 кН, поднялся в воздух 19 января 1950 года. По конструкции CF-100 представлял собой свободнонесущий низкоплан цельнометаллической конструкции, горизонтальное оперение которого было установлено на половине высоты киля. Трехстоечное шасси имело сдвоенные колеса на всех стойках. Экипаж из двух человек, сидящих тандемом, размещался в герметизированной кабине, закрытой вытянутым фонарем.
   После успешного испытания прототипов, были построены пять предсерийных CF-100 Mk 2, не имевших вооружения. Эти машины были первыми, оснащенными ТРД Orenda 1 или 2 тягой 26,69 кН, созданными двигателестроительным отделением "Avro Canada". Первый из этих CF-100 Mk 2, поднявшийся в воздух 20 июня 1951 года, стал первым реактивным самолетом, полностью разработанным и построенным в Канаде. Две предсерийные машины оснастили сдвоенным управлением, присвоив им новое обозначение CF-100 Mk 2Т, а другой экземпляр из этой партии стал первым, поступившим на вооружение канадских ВВС 17 октября 1951 года.
   Последовал заказ на серийные CF-100 Mk 3, получившие в RCAF имя Canuck. Самолеты начали поступать на вооружение вскоре после первого полета головной машины, состоявшегося в начале сентября 1952 года. Модификация CF-100 Mk 3 имела два варианта: CF-100 Mk 2A с ТРД Orenda 2 тягой 26.69кН, и CF-100 Mk 3B, оснащенный ТРД Orenda 8 такой же тяги. Вооружение Mk 3A и 3B состояло из восьми 12,7-мм пулеметов Colt-Browning в контейнере под фюзеляжем, а в носовой части была установлена РЛС APG-33, объединенная с системой управления огнем Е-1. Всего было выпущено 66 самолетов, включая 21 машину Mk 3A и 45 Mk 3B. Один Mk 3A был позднее переделан в учебный CF-100 Mk 3CT (позднее CF-100 Mk 3D) со сдвоенным управлением. Кроме того, построили еще три учебных CF-100 Mk 3T, оснащенных двигателями Orenda 2.

   На смену Mk 3 на конвейере пришел CF-100 Mk 4, прототип которого совершил первый полет 11 октября 1952 года. На нем были установлены ТРД Orenda 11 тягой по 32,47 кН каждый. Конструкцию самолета переработали, ввели цельный фонарь кабины, установили электрическую противообледенительную систему на крыле и хвостовом оперении, изменили форму гондол двигателей, установили новую РЛС APG-40 с системой управления огнем MG-2. На концах крыла установили контейнеры, в каждом из которых размещалось 29 штук 70-мм неуправляемых ракет. Их могли дополнить еще 48 аналогичных ракет в подфюзеляжном контейнере (в серии не строился), устанавливавшемся вместо контейнера с восемью пулеметами. За прототипом CF-100 Mk 4 последовала серия из 278 машин, поставлявшихся в двух вариантах - CF-100 Mk 4А и CF-100 Mk 4В - с двумя ТРД Orenda 9 или Orenda 11, последние развивали тягу по 32,36 кН. Было выпущено 137 и 141 машин каждого типа, соответственно.
   За Mk 4 последовал самый массовый серийный вариант CF-100 Mk 5, первый полет которого состоялся 24 октября 1955 года. Этот самолет, на который устанавливались ТРД Orenda 11 или имевшие такую же тягу Orenda 14, был предназначен для действий на больших высотах. Соответственно машина получила новое крыло, размах которого вырос с 15,85 м до 17,44 м и хвостовое оперение увеличенной площади. Всего построили 332 самолета, вооружение которых ограничивалось только ракетами в контейнерах на концах крыла. Эта модификация была оснащена РЛС APG-40 с системой управления огнем MG-2. Из них 53 самолета были поставлены 1-му крылу всепогодных истребителей-перехватчиков ВВС Бельгии, базировавшемуся в Бовешен. Наряду с Mk 5 новой постройки, еще 50 Mk 4В были доработаны до этого стандарта. Последние истребители CF-100 Canuck были сняты с вооружения канадских ВВС лишь во второй половине 1981 года.


Варианты

   CF-100 Mk 2Р: предлагавшийся вариант разведчика
   CF-100 Mk 4Х: предлагавшийся вариант усовершенствованного Mk 4В с ТРД с форсажной камерой (ТРДФ) и крылом меньшей относительной толщины
   CF-100 Mk 5D: обозначение небольшого числа Mk 5, оснащенных аппаратурой РЭП
   CF-100 Mk 5М: обозначение семи Mk 5, доработанных для проведения испытаний ракет "воздух-воздух" средней дальности Sparrow II и усовершенствованной системой управления огнем MG-2C
   CF-100 Mk 6: проектировавшийся вариант с ТРДФ Orenda 11R, четырьмя ракетами Sparrow II и системой управления огнем MG-2D
   CF-100 Mk 7: проектировавшийся высотный вариант с системой управления огнем E-9A
   CF-100 Mk 8: проектировавшийся высотный вариант с двигателями Armstrong Siddeley Sapphire 7


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro Canada CF-100 Mk 5 Canuck

   Тип: двухместный дальний всепогодный истребитель
   Силовая установка: два ТРД Orenda 11 или 14 тягой по 32,36 кН каждый
   Летные характеристики: максимальная скорость 1046 км/ч на высоте 3050 м; крейсерская скорость 760 км/ч на высоте 11580 м: скороподъемность у земли 2667 м/мин; потолок 16 460 м; максимальная дальность полета 3220 км; радиус действия 1046 км
   Масса: пустого 10478 кг; максимальная взлетная 16 783 кг
   Размеры: размах крыла 19,75 м с баками на законцовках или 18,55 м без баков: длина 16,50 м; высота 4,43 м; площадь крыла 54,90 м'
   Вооружение: 58 штук 70-мм неуправляемых ракет "воздух-воздух" в двух контейнерах на законцовках крыла
Prototype CF-100 which first flew on the 19th January 1950 - from Malton airport near Toronto
Canuck Mk 5 из 410-й эскадрильи RCAF. На борту самолета большое изображение кугуара - эмблемы эскадрильи.
CF-100 AX-36 carrying the markings of 350 ‘Smaldeel’. Illustration taken from the book ‘The Belgian Air Force’ by John Pacco.
Examples of the three aircraft types used for EW training by No 414 Squadron. CAF. in line-astern formation over Ontario.
In 1970 Fern joined No 414 Sqn, based at RCAF Station St Hubert in Quebec, which operated Avro Canada CF-100s in the electronic warfare role. This rather weary No 414 Sqn CF-100 Mk 5, serial 18776, seen here in the summer of 1967, was one of those used by the unit for electronic countermeasures calibration and training during Fern’s tenure as CO from 1970 to 1972.
Mk 5 18779 of the Electronic Warfare Unit, North Bay. Upon retirement, this machine was preserved at Colorado Springs, at the NORAD site.
No 423 ‘Eagle’ Squadron Mk 4B 18364 based at Grostenquin, France, as part of the RCAF 2 Wing. No 423 disposed of its CF-100s in December 1962.
Electronic warfare trainer Mk 4B 18485 of the North Bay-based 414 ‘Black Knight’ Squadron. Entering service in June 1955, ’485 ended its days as an instructional airframe.
Taken on strength by the RCAF in May 1955, Mk 4B 18393 last served as part of 3 Wing based at Zweibrucken, West Germany, with 440 Squadron. The unit gave up its CF-100s in December 1962, with 18393 being presented to the College of Aeronautics at Cranfield, Bedfordshire,for use as an instructional airframe on October 3, 1962. In 1975 the ‘Clunk’ was acquired by Ormond Haydon-Baillie and ferried to Duxford under the civil registration G-BCYK on March 29, 1975. Ormond had plans to operate the aircraft on the show circuit, but this was cut short when he was tragically killed on July 3, 1977. The CF-100 was then acquired by the Imperial War Museum and remains on display at Duxford.
One - of No 414 Squadron's CC-117 Falcons shares the flight line at North Bay with a CF-100 Mk 5D.
The first CF-100, 18101, was the only example powered by Rolls-Royce Avons.
19 января 1950г.: первый прототип Avro Canada CF-100 Mk 1 (RCAF 18101) выполнил первый полет под управлением старшего летчика-испытателя "Gloster" У. А. Уотертона.
The second prototype CF-100,18102 ‘FB-X’ made its first flight from Malton on July 10, 1950. The badge under the nose is that of the RCAF. Its career was short, crashing at London, Ontario, on April 5 the following year, killing both members of the crew.
18103, the first Mk 2, was taken on RCAF strength on September 2, 1952, and served until June 3, 1955.
The first CF-100, 18101, now modified as a Mk 3, launches 30 2-75in folding fin unguided rockets from its starboard pod during trials early in 1953.
An early and widespread attempt to overcome the inadequate lethality of the gun as primary fighter armament was the unguided rocket battery coupled with collision course interception. Here, the first Avro Canada CF-100 (18101) is seen launching its starboard battery of 2-75-in folding-fin unguided rockets during trials early in 1953.
CF-100 Mk 3A 18130 on a flight from North Bay.
One of the production CF-100 Mk 3s showing the ventral gun tray.
CF-100 Mk 3Bs 18138, 18146 and 18145 of 445 Squadron, based at North Bay.
The CF-100 Mk 4A with wingtip fuel tanks.
The late Ormond Haydon-Baillie flying his Duxford-based CF-100, 18393/G-BCYK, in 1975.
CF-100 4B 18390 displays the type's later camouflage scheme.
Canada's NATO contribution, No. 1 Air Division at Marville, France, will comprise four squadrons of Avro CF-100 Mk. 4s. All will be camouflaged, with light blue undersurfaces.
Camouflaged Mk 4B 18390 served from May 1955 with 423 Squadron and ended its days with 445 Squadron, flying from Marville, France. It crashed near Troyes on December 5, 1956; the crew surviving.
Баки на концах крыла могли устанавливаться для увеличения продолжительности полета или для перегоночных полетов. Баки устанавливались вместо контейнеров с ракетами, и модификации Canuck Mk 4 и Mk 5 сохраняли вооружение из восьми пулеметов.
A pair of Avro Canada CF-100 Mk 4B all-weather fighters serving with No 440 Squadron, RCAF, at Zweibrucken in the late 'fifties.
A brace of CF-100 Mk 4As, 18211 and 18223 of 428 Squadron, based at Uplands.
CF-100 Mk 4B 18358 shows that the nickname “lead sled” was not entirely justified.
The Avro Canada CF-100 was developed as an indigenous two-seat long-range all-weather interceptor, the twin-Rolls-Royce Avon-powered prototype making its first flight on January 19, 1950. Production aircraft were fitted with Avro Orenda engines and this Mk 4B, 18322, participated in the SBAC show at Farnborough in 1955.
Line-up of Mk4Bs outside the production shops at Malton.
The CF-100 Mk 4 G-BCYK/18393, also based at Duxford.
First photograph to be released of the revised Mark 5 version of the Avro CF-100 which has been developed as a high-altitude photographic reconnaissance version of the CF-100 Mk. 4 two-seat all-weather fighter of the R.C.A.F. The Mark 5, now in production at Malton, Ont., will also be used as a high-altitude interceptor, the armament being six Hughes F-98 Falcon homing missiles under each wing. Major differences to the earlier marks are in shape and powerplant. Both wings and tailplane are of increased span, the area being tacked on to the tips. The extra wing area appears to be of constant chord. The later Mark 14 Orenda axials (a.s in Canadair Sabre Mk. 6) has been substituted in place of the earlier Orenda Mk. IIs, although there is no increase in the rated power of 7,000-lb. s.t. The increased wing and tailplane spans extend from outboard of the normal Mark 4s leading-edge Goodrich de-icing boots which appear as thick dark lines in the photograph.
An extended-span CF-100 Mk 5 18517 in the markings of the Weapons Practice Unit at Cold Lake. It carries the 2.75in rocket pods on the wingtips. The nose cone to the pod was frangible and was blown away on rocket launch.
A pair of CF-100 Mk 5Ds in flight near North Bay, early 1980
The Avro CF-100 Mk. 5 is a development of the Mk. 4 with increased wing and tailplane span. The fuselage gun pack has been removed and armament, which consists of fifty-eight 2.75-in. air-to-air missiles, or six Sperry Sparrow self-homing missiles, is carried in wingtip pods.
Gloster's chief photographer, Russell Adams, was responsible for this magnificent picture of an Avro (Canada) CF-100.
AVRO CF-100 Mk. 5. The Avro CF-100 Mk. 5 is basically a Mk. 4 with a 3-ft. panel let into each wing to extend the operational performance at height for its photographic reconnaissance duties. The new sections have been added to the wingtips of a Mk. 4 airframe and are parallel-sided. A similar extension has been made to the tailplane, adding about 12 sq. ft. to its area. The standard Mk. II Orenda has been replaced by a later Mark. Armament is to consist of twelve Hughes Falcons, though on the prototype, 18323, the wingtip rocket pods of the Mk.4 have been retained.
Salient features: The CF-100 has a long cylindrical fuselage with the one-piece bubble canopy set well forward. The clean lines of this fuselage are broken at mid-point by the massive rectangular engine block, each unit set over the wing root. The wings are placed halfway along the fuselage length, and carry even taper to within about 3 ft. of each tip, when the chord becomes constant. Wingtip fuel or rocket pods may be carried. The dihedral is slight (three degrees) and the wings low set.
Avro CF-100 serial 18322
The belly gun-pack has been replaced by a camera bay on production CF-100 Mk. 5s.
Canadian Avro CF-100 Mk 5D.
Former RCAF CF-100 Mk.5 18534 on display within the incredible ‘Musee Royal de l’Armee’ in Brussels. A dollar well spent!
The crew boarding a CF-100, showing the Black Knights insignia on the forward fuselage.
Belgium
AX-26 showing the bat markings of 11 ‘Smaldeel’ on the engine intake. Also visible are the de-icing vanes on the intake ‘bullet’ that often gave rise to rude comments that ‘Clunks’ were in fact propeller-driven!
A CF-100 showing the ‘moustaches’ of 350 ‘Smaldeel’.
Another view of AX-9. Camouflage scheme was essentially similar on each of the Belgian ‘Chinks’.
This CF-100 Mk. 5, also photographed by Guy Denidder, is one of fifty-three aircraft of this type acquired by the Belgian Air Force from December 1957 onwards, and belongs to the 1st All-Weather Interceptor Wing based at Beauvechain.
A view of AX-9 without visible unit allegiance.
Two of the 53 ex-RCAF CF-100 Mk 5s purchased by Belgium display the constant-chord wing extensions of the final variant.
Pre-flighting AX-40
Crews are helped to strap into a Belgian Air Force ‘Clunk’ at Beauvechain. Going by the ‘moustache’ marking on the pilot’s helmet, the aircraft is assigned to 350 ‘Smaldeel’. Note also the Plexiglas windshield for the navigator’s cockpit.
 
The CF-100 Mk 3B serial 18117 was used only for experimental purposes - it is shown here in use at the CEPE with four Velvet Glove AAMs under the wings - and therefore does not figure in "Canucks Unlimited" (reviewed here), which is devoted to RCAF squadron use of the type.
VELVET GLOVE. Intended for use on the CF-100 all-weather fighter, the Velvet Glove was developed by the Canadian Research and Development Establishment during 1952-53. It is an air-to-air missile powered by an internal sustainer rocket, probably burning a solid propellent. Despite early promise, the contract for it to be built by Canadair was cancelled in 1956 as it was claimed that it had insufficient range. To replace the Velvet Glove the Sperry Sparrow missile will be produced under licence. Note the size of the Velvet Glove fitted to this CF-100 and the modified nose of the aircraft.
A CF-100 Mk 4B with rocket pods at the wingtips
Avro Canada CF-100 Canuck Mk.5.
AVRO CF-100 Mk. 5. Data: Manufacturer: A. V. Roe, Canada Ltd. Malton, Toronto, Ont. Powerplant: two Orenda Series 14 two-stage axial-flow turbojets, developing 7.000 lb.-plus static thrust. Type-tested September 1954. Accommodation: two. Dimensions: span about 64 ft.; length 54 ft. 2 in.; height 15 ft. 6 1/2 in.; wing area about 610 sq. ft.
CF-100 Mk5 belonging to the 350eme Escadrille of the 1st All-Weather Wing, Belgian Air Force, 1959