Bu.181 Bestmann
Легкий штурмовик-истребитель танков. Переделан из учебного самолета. Одномоторный моноплан смешанной конструкции с неубирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Бюккер флюгцойгбау" под руководством А. Андерссона.
Опытный образец Bu 181 поднялся в воздух в феврале 1939 г. С конца того же года начато серийное производство на заводе "Бюккер" в Рангсдорфе. С 1940 г. по лицензии эти машины стала выпускать фирма "Хагглунд" в Швеции (как Sk 25). Позднее к изготовлению Bu 181 подключились также "Жилинска летецка сполечность" (Отроковице, Чехословакия) и "Фоккер" (Амстердам, Нидерланды). Всего за годы войны построен 7516 экз., в т.ч. 125 экз. в Швеции.
Как учебный самолет состоял на вооружении в Германии и Швеции с 1940 г., в Болгарии - с 1942 г.
В марте 1945 г. началась переделка ранее построенных самолетов в истребители танков с вооружением из четырех реактивных противотанковых гранатометов. Всего модифицировано около 50 экз.
Экипаж - 2 чел. (в роли штурмовика - 1 чел.). Двигатель НМ 504A.
С марта 1945 г. готовились три эскадрильи легких штурмовиков, в боевых действиях приняла участие только одна. В апреле она действовала против советских танков под Рингингеном и на подступах к Берлину. В Германии производство прекратили в 1945 г. В Чехословакии самолеты строились и в послевоенный период. Их выпуск наладили также в Египте.
Bu 181||
Размах:||10,6 м
Длина:||7,85 м
Моторы, количество х мощность:||1x105 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||765 кг
Максимальная скорость:||210 км/ч
Практический потолок:||5000 м
Дальность:||850 км
Описание:
- Bu.181 Bestmann
- Zlin. Ранние самолеты
Фотографии
-
Air International 1979-02 / D.Brackx - The pride of Brussels /Veteran & Vintage/
Photograph depict some of the exhibits at the Palais du Cinquantenaire in Brussels, the home of the Musee de l’Armee et d’Histoire Militaire. The exhibits include the Bucker Bu181 Bestmann and the DHC-3 Otter, both with Belgian civil registrations.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Canada DHC-3 Otter - Канада - 1951
-
Air International 1982-06 / ??? - Egypt: an air power in transition (3)
The standard EAF primary trainer is the Gomhouria seen in its Mk 8 version with the new windscreen and single-piece cockpit hood now being adopted. The Gomhouria is an Egyptian-built derivative of the pre-WWIl Bucker Bu 181 and a large number remain in the EAF inventory.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Bucker Bu 181 Bestmann Two-seat Light Training Monoplane (105 h.p. Hirth HM 504 engine).
-
Aeroplane Monthly 1986-11 / M.Oakey - Grapevine
The Bucker Bestmann which was restored recently by the Ailes Anciennes group in France.
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
Gomhouria Mk. 6 primary trainer (145 hp Continental O-300 engine)
-
Air International 1982-06 / ??? - Egypt: an air power in transition (3)
Most of the Gomhouria trainers retained by the EAF are expected to be fitted with the new clear-vision windscreen and blown canopy, but the majority of those currently in service retain the original windscreen and canopy as seen above, this example of the Continental O-300-powered Gomhouria having been photographed recently at Katamia.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / Personal album
Rare bird Bucker Bu 181 Bestmann G-AKAX photographed at Heston after reconditioning by Airwork Ltd. Supposedly never flown, other pictures show the aircraft at Denham, where it remained until it was broken up in 1950.
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Oakey - Grapevine
On display at the RAF Gatow Air Day on June 26, 1988 was a Ju 52 belonging to the West Berlin Museum of Transport and Technology, and Bucker Bestmann D-ESEL. Esel is the German word for donkey - perhaps the Bestmann, which served as a Luftwaffe trainer from 1935 to 1941, was not big enough to merit being called a workhorse.
Другие самолёты на фотографии: Junkers Ju.52/3m - Германия - 1931
-
Air Enthusiast 1994-12 / D.Ford - Enduring Gem
Design lineage is apparent in the Bucker Bu 181 Bestmann. The type was designed by A J Andersson, who went on to create the Safir. Sweden’s Flygvapnet operated the Bestmann, replacing it with the Tp 91 Safir. Displayed at ILA ’92 at Berlin was D-EDUB, a genuine former Flygvapnet example wearing the colours of the F5 Wing.
-
Aeroplane Monthly 1981-02
Bucker Bu 181D Bestmann, OY-AVZ, photographed over Endelave Island, Denmark, in 1980 by Torkild Balslev.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Bucker Bu.181 Bestmann.
-
Air Pictorial 1999-07
A post-war Zlin Z.281, alias Bucker Bu 181 Bestmann built in Czechoslovakia. A new book on this famous marque is reviewed below.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Bucker Bu 181 Bestmann
- Фотографии