Sikorsky S-76 Spirit
Варианты:
Sikorsky - S-76 Spirit - 1977 - США
Страна: США
Год: 1977
Вертолет

Многоцелевой двухдвигательный вертолет
Описание
Фотографии
Sikorsky S-76 Spirit

   На волне грандиозного успеха, сопутствовавшего вертолетам JetRanger компании "Bell", "Agusta" и "Bell" вывели на рынок более совершенные машины A109 и Model 222. В то же время "Sikorsky" в рамках аналогичной концепции создала несколько больший 8/12-местный многоцелевой двухдвигательный вертолет S-76. В его конструкции нашли воплощение различные наработки, полученные в рамках предыдущих проектов, в частности, несущая система была создана на базе аналогичной системы S-70.
   Первый прототип S-76 поднялся в воздух 13 марта 1977 года и оснащался ТВаД Allison 250-C30 мощностью по 650 л. с., а в 1982 году в серийное производство пошел модернизированный S-76 Mark II. После модернизации силовой установки появились S-76A+ и S-76A++.
   22 июня 1984 года в воздух поднялся первый S-76B, оснащенный двумя ТВаД Pratt & Whitney PT6B-36A мощностью по 981 л. с., а 18 мая 1990 года был облетан вариант S-76C. Последний вариант, а также S-76A, были доступны заказчикам и в модификации с двигателями Turbomeca Arriel 1S1 мощностью по 732 л.с. Модернизированный S-76C+ оснащался более мощными Arriel 2S1. Начиная с 2006 года, ему на смену пришел S-76C++ с Arriel 2S2.
   До 2011 года построено более 800 S-76. Просторная кабина S-76 позволяет вертолету решать самый широкий круг задач: корпоративный транспортный, по обслуживанию шельфовых нефтяных месторождений, полицейский и др.
   S-76 Utility - один из военных вариантов S-76 Mk II. AUH-76 - ударный вариант, отличающийся опционально сдвижными дверями, бронезащитой, бортовым комплексом обороны и возможностью применения различного вооружения, включая пулеметные контейнеры и блоки НАР, ПТУР и различное прицельное оборудование.
   Специализированным военным вариантом S-76B стал H-76 Eagle, который в целом по возможностям идентичен AUH-76, но также отличается установленным в дверных проемах вооружением, модифицированнои трансмиссией и усиленной конструкцией.
   Военные заказчики активно приобретали и гражданские S-76, особенно в варианте VIP-транспортного. Среди заказчиков - Филиппины, Чили, Дубай, Гватемала, Гондурас, Ирак, Иордания и Испания.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Sikorsky H-76 Eagle

   Тип: многоцелевой двухдвигательный вертолет
   Силовая установка: два ТВаД Pratt & Whitney Canada PT6B-36 взлетной мощностью по 960 л. с. (716 кВт) и продолжительной мощностью 870 л. с. (649 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость 269 км/ч; максимальная скороподъемность на уровне моря 457 м/мин; статический потолок без учета влияния земли 1645 м; дальность 578 км
   Масса: пустого 2545 кг; максимальная взлетная 5171 кг
   Размеры: диаметр несущего винта 13,41 м; длина максимальная при вращающихся винтах 16,00 м; длина фюзеляжа 13,22 м; высота максимальная с вращающимся рулевым винтом 4,25 м; площадь, ометаемая несущим винтом, 141,26 м2
N422AL - ранний S-76A 1983 года выпуска. Вертолет использовался для VIP-перевозок в США, в настоящее время принадлежит частному владельцу из Бразилии и носит регистрацию PT-YAZ.
Иордания была крупнейшим военным оператором S-76. Четырнадцать S-76A использовались для решения различных вспомогательных задач до замены на H-60 Blackhawk. По два иорданских S-76 были переданы Гватемале и Ираку.
H-76
5 июня 1980г.: авиакомпания "British Airways Вертолеты" начала использовать вертолеты S-76 для обслуживания нефтяных платформ в Северном море.
Авиапарк "Petroleum Helicopter Incorporated" из Далласа включает большое количество S-76A+ и S-76C+, которые с 1980 года применяются в качестве медико-эвакуационных и для обслуживания нефтепромыслов на шельфе. В 2005 году компания стала получать вертолеты S-76C++.
Malaysian Helicopter Services (MHS) took delivery of six Sikorsky S-76Cs between September 1991 and September 1992 and is currently the largest operator of these 12-seat helicopters. MHS was also the first to use the C-model in the offshore oil support role, although earlier variants have already been used for many years for this purpose.
Helijet Airways’ S-76s carry far more passengers than those by scheduled floatplane services between the cities of Vancouver and Victoria. This is largely because of their ability to operate in IFR conditions. That said, the company had to overcome strong opposition from residents who complained about the helicopter's noise.
Sikorsky S-76C+ twin-turbine helicopter of HelikopterService AB, Sweden (1999)
Helijet operates 12 Sikorsky S-76s in its fleet
Helijet is uniquely positioned to be at the leading edge in developing a viable UAM service
A Helijet S-76 gets ready for the short, 16-minute flight from Nanaimo to the Vancouver Harbour Heliport
S-76A+ VR-HZD on the apron in front of the GFS hangar at Kai Tak. Of the two S-76 variants in service with the GFS the C model has more power and can carry a greater load than the A+. The main external difference is the C model’s thinner fin and tailplane.
Examples of the three types of aircraft currently in service with the GFS - from front to rear: S-76C (VR-HZH), Black Hawk (VR-HZJ) and Super King Air (VR-HZN).
Four of Helijet’s S-76s are assigned to the BC Ambulance Service
Поисково-спасательными операциями в интересах ВВС Австралии занимается гражданская фирма CHC, взявшая в лизинг шесть S-76A. Вертолеты, четыре из которых ранее принадлежали Иордании, несут гражданские регистрационные номера.
The S-76A++s used by CHC Helicopters on the SAR contract are equipped with a rescue winch on the starboard side of the cabin, while some of the fleet (including this example) have a nose mounted FLIR turret.
S-76A VH-LHN (c/n 760300) was registered to CHC Helicopters in May 2003.
S-76A VH-LRP (c/n 760122) was built in 1980 and delivered as N176CH, before being acquired by Lloyd Helicopters in 1988 prior to that company becoming part of CHC in 1999.
Three of the five-member crew on JCG Sikorsky S-76Cs, the two pilots and the radio operator/rescue commander, are provided with images from the nose-mounted FLIR system. The helicopter is also fitted with a Nitesun searchlight, which is pointing towards the camera. This photo was taken when the service's official English title was Japan Maritime Safety Agency.
Sikorsky S-76D N7610B (c/n 76-1010) is the first D-modeI configured for search and rescue to be delivered, the manufacturer announced on July 14, 2014. The helicopter was recently handed over to the Japan Coast Guard via the Mitsubishi Corporation, which ordered 11 on behalf of the government agency.
Sikorsky has enjoyed significant sales success in the Indo-Pacific region with its S-76D helicopter, with more than 30 units sold. Pictured is a company demonstrator helicopter at the 2015 LIMA Air Show on Langkawi.
Sikorsky S-76 Spirit.
S-76B ВМС Таиланда на палубе американского фрегата УРО «Кертс» (FFG 38) во время учений в 2001 году.
J.C. Bamford (Excavators) Ltd took delivery of their new S-76C G-JCBJ at East Midlands on 23/7/99. The machine has replaced the 1996 vintage S-76C G-IJCB which is now registered to Skyhopper Ltd of Booker as G-BYOM
Premiair announced on February 13, 2007 that it has been awarded an exclusive contract to operate London Battersea Heliport by its new owners, Von Essen Hotels, which acquired the site from Weston pic. The company plans a major new hotel development that will incorporate a new passenger terminal tor the heliport. Von Essen Aviation's S-76 G-VONA is seen here departing Battersea on February 8.
Registered to the Director of Royal Travel, Queen’s Helicopter Flight, the Royal Sikorsky S-76C G-XXEA uses Rainbow call-signs and a flight code of TQF
4 февраля 1982г.: вертолет Sikorsky S-76 II установил первый из 12 зарегистрированных ФАИ рекордов в своем классе. Все рекорды были установлены в течение шести дней.
Trustair Sikorsky S-76B M-ONTY (c/n 76-0356, ex G-BWDO), seen here on May 22, 2007 at Ronaldsway, was registered on May 15 and is the fourth aircraft and first helicopter to be allocated the new Isle of Man registration marks. The new Manx aircraft register was officially launched on May 1 and has already attracted considerable interest.
Copterline S-76C+ OH-HCI seen shortly after delivery in 2000. The helicopter crashed in the Baltic Sea on August 10, 2005 with the loss of all 14 on board.
S-76 имел большой успех - быстрый, вместительный средний вертолет компании "Sikorsky" царил на рынке три десятилетия. На фотографии - демонстратор S-76C.
Вертолеты S-76C (N7601S; впереди строя) и два S-76B. Хорошо заметна иная форма воздухозаборника двигателя.
В новом вертолете S-76 конструкторы "Sikorsky" смогли соединить вместительную кабину - с расположением кресел по четыре в ряд - и обтекаемые обводы корпуса.
Один из трех S-76C++, поставленных в 2012 году китайской "Zhuhai Helicopter Branch" (подразделение "China Southern Airline"), обслуживающей нефтепромыслы на шельфе Южно-Китайского моря и располагающей 13 S-76 и тремя S-92.
ВВС Испании приобрели восемь S-76C, оснащенных подъемными лебедками, для поисково-спасательных операций. Вертолеты получили местное обозначение HE.24 и эксплуатируются подразделением Escuadron 781 на юге Испании.
S-76D может решать широкий круг гражданских задач, например, его часто применяют в качестве транспортного, делового или санитарного вертолета.
Sikorsky completed the delayed first flight of the third prototype S-76D in early September 2011. N763DX (03. c/n 761003) was originally expected to join the test fleet in the fourth quarter of 2009, but this was postponed to early 2011 because of issues arising from the Pratt & Whitney Canada PW210S turboshaft, according to Sikorsky. It will serve primarily as the certification airframe for the avionics and electrical systems. The first prototype flew on February 2, 2009, and the second on March 19, 2010. Certification is currently planned for the first quarter of 2012 with initial deliveries later that year.
S-76D - новейший представитель семейства Spirit, совершивший первый полет в 2009 году и оснащенный более мощными двигателями Pratt & Whitney Canada PW210S мощностью по 1050 л.с. каждый.
A former Hong Kong Sikorsky S-76A+ was exhibited in ‘typical’ naval livery in response to a predicted ASEAN market of 100 to 150 intermediate weight naval helicopters.
Многоцелевой H-76 предлагался в качестве вертолета для борьбы с танками. Установленные на нем противотанковые ракеты TOW наводились с помощью надвтулочного прицела.
Flying north of Amman, a No 7 Squadron Sikorsky S-76A displays the standard three-tone camouflage for the RJAF transport and attack helicopters.
The Sikorsky MATRIX programme makes use of the Sikorsky Autonomous Research Aircraft, a modified S-76B.
The Defiant X will benefit from research carried out by the Sikorsky Autonomy Research Aircraft (SARA), a modified Sikorsky S-76B flying laboratory used to prove Aircrew Labor In-Cockpit Automation System (ALIAS) technology
The Sikorsky Autonomy Research Aircraft photographed during a recent series of flights operated by US Army pilots which demonstrated technologies developed in DARPA’s Aircrew Labour In-Cockpit Automation System.
6 июня 1990г.: в рамках проекта RAH-66 начались летные испытания Sikorsky S-76 Fantail с рулевым винтом Boeing/Sikorsky First Team Fantail.
The Shadow in-flight simulator is shown in a typical low-altitude mission profile.
Для изучения рабочих нагрузок на пилота вертолета LHX компания «Sikorsky» доработала S-76 в вариант SHADOW - Sikorsky Helicopter Advance Demonstrator of Operators Workload (на фото). Эти исследования проводились в рамках программы RTI («Rotorcraft Technology Integration») Армии США.
The extra cockpit allows the Shadow in-flight simulator to study single-cockpit helicopter operations.
SHADOW - вертолет с одним летчиком. 24 июня 1985г.: совершил первый полет Sikorsky S-76 SHADOW (вертолет для испытательных полетов по изучению рабочей нагрузки летчика). Машина имела одноместную кабину в передней части фюзеляжа, предназначенную для проверки концепций современных автоматизированных кабин, разрабатываемых для Армии США. Панели остекления могли покрываться различными материалами для оценки нагрузки и эффективности работы пилота. При выполнении программы SHADOW оснащался боковой ручкой управления, голосовой интерактивной системой, FLIR и сенсорными экранами.
Вертолет Сикорский S-76, модернизированный по программе FRTI для исследования перспективной кабины вертолета
Due to fly this month the prototype Sikorsky S-76 was rolled out at Stratford, Connecticut, on 11th January. A new commercial helicopter, it can carry twelve passengers plus two crew and is powered by two 650-s.h.p. Allison 250-C30 turbo-shaft engines. Maximum speed is 155 knots
Sikorsky's new twin-turbine S-76 commercial helicopter was rolled out at Stratford, Connecticut, on January 11, 1977, and made its first flight on March 13. It is now well into its flight test programme at Palm Beach County, Florida. By the time of its maiden flight, 92 orders had been received for the type, which is powered by a pair of 650 s.h.p. Allison 250-C30 turboshafts.
Sikorsky S-76 Spirit,
Многоцелевой вертолет S-76
Сикорский S-76C
Sikorsky S-76 N762SA, a new twin-turbine commercial helicopter, made its first flight at West Palm Beach, Florida, on 13th March. Sikorsky have already received orders for ninety-two S-76s
Capt Le Grys, senior pilot with Bristow Helicopters Ltd, lands his Sikorsky S-76, Spirit of Paris, at Battersea Heliport on January 8, 1980 after shattering the London-Paris and Paris-London helicopter world air speed records with times of 1hr 15min and 1hr 11min respectively, beating by 26min and 29min the previous times set by a Belvedere in 1961.
Dashing too and fro between London and Farnborough was this Sikorsky S-76 Spirit, registered G-BHLY and in Bristow livery.
Black Hawk is the name which the U.S. Army has adopted for its new Sikorsky UH-60A helicopter, winner of the UTTAS competition. Here the second YUH-60A Black Hawk, 21651 is seen over Palm Beach, Florida, with two of Sikorsky's S-76 civil helicopters. The S-76 has replaced the civil version of the Black Hawk in Sikorsky's near-term planning.
The FAA Technical Center, near Atlantic City, NJ, has begun an investigation into helicopter wake vortex characteristics. This is the first time that wake vortex flow visualisation flight tests have been made in the US with a commercial type helicopter. The Technical Center’s Sikorsky S-76 helicopter, fitted with two special smoke generators to mark the wake turbulence, made the first flights on 24 July 1985 with runs from 55 to 130 kts (102-241 km/h) in level, turning, and descending flight patterns.
В июне 1990 года на S-76 испытывался рулевой винт Boeing Sikorsky Fantail (на фото) для RAH-66 Comanche, показавший отличные характеристики.
Of 18 Sikorsky S-76As supplied to Jordan between 1980 and 1982, two fly in the markings of the Red Crescent, although they are operated, like the others by No 7 Squadron.
G-BVKN, the first of the five for­mer Royal Jordanian Air Force Sikorsky S.76s acquired by Bristow Helicopters and registered in March has been sold in Australia after briefly appearing in its UK marks at Redhill
Engineers working on S-76A+ VR-HZD in the GFS hangar at Kai Tak. It is testament to the standard of maintenance that the helicopters have been used for WIP duties, their passengers including the Prince of Wales and the Pope.
With its S-76s equipped for Instrument Flight, Helijet can maintain its schedule in inclement weather
Множество S-76 используется в качестве корпоративных. Они имеют комфортабельные салоны на четырех человек, в которых установлены кожаные кресла, улучшенная шумоизоляция, телефоны, система развлечений и т. п. Стандартные опции - обогрев салона, современные системы вентиляции и освещения.
Helijet’s S-76s have a 12-passenger cabin, with four-point belts at each leather seat
The Shadow evaluation cockpit features dual CRT displays and experimental control sticks.
Sikorsky S-76 eight/twelve-passenger commercial transport helicopter
Sikorsky S-76C+ commercial transport helicopter (1997)