RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1936

Двухместный моноплан

Foster Wikner Wicko

Австралиец Джеффри Уикнер спроектировал в начале 1930 годов три недорогих легких самолета. В мае 1934 года он отправился в Великобританию в надежде заняться проектированием нового двухместного легкого самолета, который можно было бы поставить на серийное производство. В результате его усилий была образована компания "Foster Wikner Aircraft Co. Ltd", а на предприятии Дж.Ф. Ласти в Ист-Лондоне был построен прототип его самолета Foster Wikner Wicko F.W.1 (G-AENU), представлявшего собой высокоплан полностью деревянной конструкции, с фанерной обшивкой, стандартным хвостовым оперением, неубирающимся шасси с хвостовым костылем и закрытой кабиной на двух человек, располагавшихся плечом к плечу. Прототип был оснащен автомобильным двигателем Ford V-8 мощностью 85 л. с. (63 кВт), но после первого полета машины, состоявшегося в сентябре 1936 года, его заменили на двигатель Blackburn Cirrus Minor мощностью 90 л. с. (67 кВт), после чего обозначение самолета изменили на Wicko F.W.2.
   Для участия в гонках на Королевский кубок в 1937 году был построен второй самолет - F.W.3, оснащенный двигателем Blackburn Cirrus Major мощностью 150л.с. (112 кВт). Мотор затем заменили на Gipsy Major - аналогичный двигатель стоял на девяти серийных Wicko G.M.1, построенных в 1938-1939 годах. Начавшаяся вскоре Вторая мировая война поставила на дальнейшей работе компании крест, а большая часть готовых самолетов ушла в армию, где использовалась в качестве легких транспортных и связных под обозначением Warferry.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Foster Wikner Wicko G.M.1

   Тип: двухместный моноплан
   Силовая установка: один 4-цилиндровый рядный ПД с перевернутым блоком цилиндров de Havilland Gipsy Major мощностью 130 л. с. (97 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 225 км/ч; крейсерская скорость 193 км/ч; практический потолок 6095 м; дальность полета 772 км
   Масса: пустого 569 кг; максимальная взлетная 907 кг
   Размеры: размах крыла 10,52 м; длина 7,09 м; высота 2,01 м; площадь крыла 14,21 м2

Показать полностью

Описание:

  • Foster Wikner Wicko
  • Flight, July 1936
    NEW BRITISH CABIN TWO-SEATER
  • Flight, November 1936
    FORD-POWERED
  • Flight, July 1937
    FULL_SIZE ECONOMY
  • Flight, March 1938
    THE LATEST WICKO
  • Flight, October 1938
    British Sport and Training types
  • Flight, September 1939
    To-day's Light Aeroplanes
  • Flight, November 1939
    Britain's Civil Aircraft
  • Flight 1936-10 / Flight
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    FLEDGED AT GRAVESEND: A brief description was given in Flight of July 30 of the new Wicko two-seater cabin monoplane with converted Ford V.8 engine. The machine is now flying at Gravesend. It is intended to market it at ?375.

  • Flight 1936-11 / Flight
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    Two views of the Ford-engined Wicko. That on the left gives a good indication of the clean lines, particularly of the cantilever undercarriage, while that on the right shows the general lines of the machine and the neat way in which the engine has been cowled.

  • Air Enthusiast 2007-09 / A.Ord-Hume - Butterfly from Essex /Paper planes - projects/
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    V-8 Ford powered, the first Foster Wikner Wicko, G-AENU, of 1936.

  • Flight 1939-09 / Flight
    Регистрационный номер: G-AFKK   [2]

    Internal and external finish have been given special attention in the new Wicko, which is a side-by-side two-seater cabin monoplane.

  • Flight 1938-03 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

  • Flight 1938-02 / Flight
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

    ATTRACTIVE HIGH-WING: The latest Wicko, with Gipsy Major engine. It carries two at a cruising speed of 120 m.p.h. (136 m.p.h. maximum), and has a range of 500 miles. The makers are the Foster, Wikner Air­craft Co., Ltd., Southampton Airport.

  • Aeroplane Monthly 1983-02 / L.Curtis - Flying for all
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    Geoffrey Wikner stands by his prototype Foster Wikner Wicko, G-AENU.

  • Flight 1938-03 / Flight
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

  • Flight 1938-11 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

  • Flight 1937-02 / Flight
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    CIRRUS ENGINED: In its latest form the Wicko monoplane is fitted with a 90 h.p. Cirrus Minor engine and flaps. The cruising and maximum speeds are now 105 and 120 m.p.h. respectively, and the cruising range is 450 miles with two occupants and baggage, A batch of six machines are now going through, and new premises have been taken over at Southampton airport.

  • Flight 1937-05 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

  • Мировая Авиация 138
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    В первоначальном виде прототип Foster Wikner Wicko F.W. 1 имел довольно изящные обводы носовой части, а радиатор автомобильного двигателя Ford располагался под кабиной. На фотографии - этот же прототип, но с уже новым двигателем и новым обозначением Wicko F.W.2.

  • Air-Britain Archive 1982-04
    Регистрационный номер: ZK-AGN

    The Wicko Two-seat Light Cabin Monoplane (130 h.p. D.H. "Gipsy-Major" engine).
    The Wicko monoplane, which is a side-by-side cabin two-seater, has been designed for club or private-owner use. It is fully aerobatic.
    The only Wicko G.M.1 to be exported from the limited production run was c/n 3 ZK-AGN which is seen here at Eastleigh in 1938 prior to despatch to New Zealand. It was impressed as NZ580 but did not survive the war.

  • Flight 1938-03 / Flight
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

    One of the “contour-changing” flaps of the Wicko, which assist considerably its already docile behaviour in the air.

  • Flight 1937-09 / Flight
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

    The Cirrus Major 150 is installed in the new high-wing Wicko.

  • Flight 1937-07 / Flight
    Регистрационный номер: G-AENU   [9]

  • Flight 1938-03 / Flight
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

    The Wicko Monoplane, shown here making an approach with the flaps fully down

  • Flight 1938-03 / Flight Advertisements
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8]

  • Aeroplane Monthly 1990-09 / D.Sparkes - Lost weekend (2)
    Регистрационный номер: G-AFJB   [2]

    Foster-Wikner G.M.1 Wicko G-AFJB. Aircraft still survive.

  • Air-Britain Archive 1982-01
    Регистрационный номер: G-AEZZ   [8], G-AFKK   [2], G-AFKS, G-AFKU

    A group of Wicko GM.1s off the production line at Eastleigh in 1938. On the extreme right is the above-mentioned G-AFKU which was to be based at Cardiff with F.L.Dean while G-AEZZ on the left was delivered to the Cardiff Aeroplane Club. Only thirteen Wickos were built before the war put a stop to production, all four illustrated were then impressed as Warferries.

  • Flight 1937-08 / Flight

    Between heats and final mechanics tinkered, while spectators watched demonstrations of the Wicko, seen flying above, the Porterfield "70" and the German Fieseler with 70 h.p. Hirth engine.

    Другие самолёты на фотографии: Fieseler F-4 / F-5 - Германия - 1933Porterfield 35 Flyabout - США - 1936

  • Flight 1939-08 / Flight

    Mr G. N. Wickner, in his Wicko, zooms up over some of the visiting aircraft, during the course of a demonstration flight.

  • Flight 1937-09 / Flight

    Up and down: In the air, the B.A. Eagle being demonstrated by Mr. Bay; on the ground, the Hawk Speed Six and the new Wicko.

    Другие самолёты на фотографии: British Klemm BK-1 Eagle - Великобритания - 1934Miles Hawk / M.2 - Великобритания - 1932

  • Flight 1939-08 / Flight

    A view from the control tower of a small section of the large crowd at Wilmington last Saturday. In the background can be seen a B.F.W. M-35, Tipsy, Wicko and the new Parnall Trainer.

    Другие самолёты на фотографии: Messerschmitt BFW M.35 - Германия - 1933Parnall Model 382 / Heck III - Великобритания - 1939Tipsy B / BC - Бельгия - 1937

  • Flight 1938-03 / Flight

    In this view into the Wicko’s cabin the flap lever may be seen behind the nearest of the two control columns. Engine controls are of the “organ-stop” type.

  • Aeroplane Monthly 1999-05 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
    Регистрационный номер: G-AFJB   [2]

    Seen at Ron Souch’s workshop near Southampton on March 9, 1999, Foster Wikner Wicko G-AFJB is now being restored to fly, the aim being to have the Eastleigh-built machine ready to participate in the Sea Wings millennium show at Southampton in June 2000.

  • Flight 1936-07 / Flight

    The Wicko Wizard Wicko F. engine (converted Ford V8) or Cirrus Minor

  • Flight 1939-09 / Flight

    Wicko (D.H. Gipsy Major).

  • Flight 1939-11 / Flight

    The new Wicko Windsor trainer will utilise as much as 75 per cent. of the parts of the high-wing Wicko.

  • Фотографии