
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1914
Двухместный бомбардировщик-торпедоносец, разведчик
Short. Самолеты 1913-1921 годов
К 1913 году схема с тянущим винтом стала преобладать на схемой с толкающим винтом в проектах компании "Short Brothers", и в Истчерче была создана серия гидросамолетов, включая девять машин для Адмиралтейства. Две машины были оснащены двигателями мощностью 160 л. с. (119 кВт), а семь - 100-сильными (75 кВт) ПД Gnome. Были построены еще два самолета со 160-сильными (119 кВт) моторами, а также многочисленные гидросамолеты, отличавшиеся типом установленного двигателя. С одной из этих машин 27 июля 1914 года была впервые сброшена авиационная торпеда.
Семь гидросамолетов "Short", включая три S.74 и два S.135, атаковали суда в Кильском канале на Рождество 1914 года. Здесь необходимо отметить, что в то время существовали две системы нумерации самолетов "Short Brothers": S с номером считалась заводской нумерацией, но существовали еще серийные номера и обозначения Адмиралтейства. При такой системе обозначений возникала серьезная путаница, например, партия из шести гидросамолетов Type 166, построенных "Short", имела заводские номера S.90 - S.95 и серийные номера Адмиралтейства 161-166.
Компания "Westland Aircraft" построила партию из 20 самолетов, которые вместо торпеды несли три 51-кг бомбы.
<...>
Описание:
- Short. Самолеты 1913-1921 годов
- Short Types 827 и 830
- Short Type 184
- Short Types 310 и 320
Фотографии
-
Мировая Авиация 233
Одна из самых знаменитых гидроавиабаз британских ВМС "Виндекс" несла несколько гидросамолетов Short 184, один из которых изображен здесь с подвешенной торпедой. В других случаях самолеты несли бомбы. 25 мая 1916 года они атаковали ангары дирижаблей в Тондерне, правда, безрезультатно.
-
Air Pictorial 1957-03 / ??? - The Short Story (1)
A war-time photograph of a 135-h.p. Canton-Unne seaplane.
-
Мировая Авиация 62
Type 827 и 830 использовались в качестве бомбардировщиков и патрульных самолетов. В Восточной Африке они действовали с вооруженных лайнеров. Type 830 на снимке несет необычный камуфляж.
Торпедные атаки британской морской авиации. 12 августа 1915г.: британский авианесущий корабль "Бен-Ма-Кри", выйдя 21 мая 1915 года из базы Гарвич (Эссекс) дошел до пролива Дарданеллы, доставив два гидросамолета Short Тип 184. При охоте на вражеские суда в заливе Ксерос из-за сильной жары продолжительность полета этих самолетов составляла всего 45 минут. 12 августа при патрулировании у Инже Бурну флайт-коммандер С.Х. К. Эдмондз заметил большой пароход и на дальности 274 м сбросил 356-мм торпеду с высоты 4,5 м. Эдмондз стал первым пилотом, атаковавшим корабль авиационной торпедой.
-
Мировая Авиация 233
Построенный в 1916 году, Type 166 был предназначен для первого авианосца "Арк Ройял". Он имел складное крыло и был оснащен 200-сильным (149 кВт) ПД Salmson.
-
Aeroplane Monthly 1987-04 / J.Bruce - "The question of launching torpedoes" (3)
Short seaplane, Admiralty Type 166, No 161, outside its makers’ works, its arched crossbars plainly visible.
-
Aeroplane Monthly 1987-05 / J.Bruce - "The question of launching torpedoes" (4)
This Westland-built Short 166 (apparently 9751) had straight crossbars and was not intended to be a torpedo aircraft.
-
Flight 1939-04 / Flight
An Early Torpedo 'Plane: The famous Short "225 " being launched at Rochester in 1916.
The foundation of a seaplane reputation: One of the first torpedo-carrying seaplanes of the “Two-two-five” type being launched at Rochester in 1915. -
Aeroplane Monthly 1987-05 / J.Bruce - "The question of launching torpedoes" (4)
The first Short 184 flying with torpedo slung and both cockpits occupied, at Felixstowe in the spring of 1915.
-
Air Pictorial 1956-08 / J.Parker - Test Flying 1915-39
225 Seaplane 1915. Powered by a 225-h.p. Sunbeam engine, this well-known Short seaplane was in service, with the Royal Navy, throughout the war of 1914-18.
-
Aeroplane Monthly 1981-12 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (2)
The author in a Newhaven 184 ready to go down the slipway. The N on the fin denotes an aircraft from No 242 Squadron, Newhaven.
-
Air Enthusiast 1992-12 / P.MacDougall - Medway Dynasty
Short 184 8081 lying off Rochester. One of a batch of 75 to be built by Shorts at their new Seaplane factory, the '184 represents the Company’s earliest success in large scale production.
-
Aviation Historian 8 / F.Merriam - "Better to be Born Lucky than Rich..." /Echoes from Dawn Skies/ (3)
Salt in the slipstream - while with Prodger-lsaac, Lankester Parker was able to use his experience of seaplane-flying at Lake Windermere to test-fly Short Type 184s from Eastchurch. This glorious photograph shows Short 184 serial 8103 on the Medway in 1915.
-
Flight 1927-12 / Flight
This is a war-time picture of a Short seaplane leaving Plymouth Sound for a submarine patrol in the Channel. Plymouth Hoe is very distinctive in the centre. These Short seaplanes were widely used for sea patrols all round our coasts. They were fitted with 225 h.p. Sunbeam engines, carried two bombs (250 and 100 lb.), complete wireless equipment, and a crew of two. Their range was over 6 hours, and they were noted for extreme stability.
-
Aeroplane Monthly 1982-01 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (3)
A Short 184 on the slipway. The twin exhaust stacks leading up from outside the manifolds denote a 275 h.p. Sunbeam Maori III engine. Note the array of two gallon petrol cans and a couple of bombs lying on the sand.
The Short 184 served in large numbers with the RNAS and was the first aircraft ever to sink an enemy ship at sea with a torpedo. -
Air Pictorial 1988-02 / B.Robertson - "Z" (Greek) Squadron, R.N.A.S.
Short 184 seaplane 8094 at Westgate before being shipped out to the Eastern Mediterranean where it was used by "Z" Squadron
-
Air Enthusiast 1994-12 / P.London - Island Pioneers
Short 184 seaplane of the type subcontracted by both J S White and S E Saunders.
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (4)
Служивший на большинстве ТВД самолет Short 184 был основным британским торпедоносцем во время Первой мировой войны. Он продолжал нести службу еще несколько лет после завершения боевых действий.
Short 184s served far afield. This one, 8372, with four-bladed propeller, is seen aboard HMS Manxman in the Eastern Mediterranean in 1918. -
Aeroplane Monthly 1987-05 / J.Bruce - "The question of launching torpedoes" (4)
Short 184 being hoisted out from HMS Ben-my-Chree in the Aegean.
-
Авиация и Космонавтика 2012-03 / А.Артемьев - Морская авиация отечества (12)
Летающая лодка Шорт-184 британских интервентов на Каспийском море
-
АвиаМастер 1999-03 / В.Куликов - Славяно-британский авиакорпус на севере России /Белое дело/ (2)
"Шорт-184" английского гидроавиаотряда на Северной Двине. На заднем плане летающая лодка М-5.
Другие самолёты на фотографии: Григорович М-5 / М-20 - Россия - 1915
-
АвиаМастер 1999-03 / В.Куликов - Славяно-британский авиакорпус на севере России /Белое дело/ (2)
"Шорт-184". На этих машинах воевали английские морские летчики в северной России.
-
Авиация и Космонавтика 2012-04 / А.Артемьев - Морская авиация отечества (13)
Шорт-184 (трофей Гражданской войны) в Ораниенбауме
-
Flight 1931-01 / Flight
A Short Seaplane flying off the deck of the "Furious." Note that the wheels are arrested at the end of the deck.
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (4)
The Short 184 entered service in 1915 and was still in production after the Armistice.
-
Aviation Historian 40 / V.Flintham - Dirty work (1)
Special Brigade officer Lt Grantham holds a pair of “M Air Bombs” beside a Short 184 seaplane at Lake Onega, near Murmansk, in September 1919. The M Air Bomb incorporated diphenylamine chlorarsine and a thermogenerator which heated the chemical to create a highly toxic smoke that lasted for about two minutes, but which left no permanent effects.
-
Flight 1920-06 / Flight
THE IMPERIAL WAR MUSEUM, AIRCRAFT SECTION: The Short Seaplane, the one-and-only 'plane taking part in the Battle of Jutland!
-
История Авиации 31 / В.Морозов - Авиация Эстонии /Наши соседи/ (1)
Эстонский "Шорт-184" в полете
-
История Авиации 31 / В.Морозов - Авиация Эстонии /Наши соседи/ (1)
Краса и гордость эстонских ВВС - бомбардировщик-торпедоносец "Шорт-184"
-
Air Pictorial 1977-06 / B.Robertson - Mann Egerton Aircraft
The Mann Egerton Type B was a modified Short 184 which had unequal span wings. Shown here is 9085, the first of ten built
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / M.Oakey - Grapevine
Recently discovered forming part of a garden fence in Lee-on-Solent were the propeller blades, possibly taken from World War One Short 184 seaplanes at HMS Daedalus. The garden's location is being kept secret because its lady owner is hacked off with enthusiasts hacking bits off her fence.
-
Aeroplane Monthly 1978-03 / Personal album
A Short 310-A4 torpedo-dropping seaplane, which has apparently been recovered at sea by the Donna Nook of Fleetwood, is brought ashore at an unknown dock. Named from the 310 h.p. Sunbeam Cossack engine which powered it (later 320 h.p.), the 310-A4 first flew in July 1916, and most of the 127 built were used for long-range patrol. With a crew of two and a pair of 230lb bombs the aircraft had an endurance of six hours. A further variant, the 310-B, designed from the outset as a patrol seaplane, did not go into production.
-
Air Enthusiast 1992-12 / P.MacDougall - Medway Dynasty
A development of the Type 184 was the ’310. Illustrated is the Sunbeam Cossack-powered Type A prototype, 8317, which first flew in July 1916. Following structural strengthening, the Type A4 was standardised on and 74 were built by Shorts with Sunbeam building a further 50.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / Personal album
A Short 320 two-seat anti-submarine patrol seaplane, the largest Short seaplane type to fly during World War One.
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (4)
The Short 184 was followed by the more powerful Short 320.
-
Мировая Авиация 233
Type 320 поступил на вооружение шести эскадрилий британских ВВС. К концу войны службу продолжали нести 50 самолетов.
-
Aeroplane Monthly 1982-01 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (3)
The Short 320 was designed to carry an 18-inch, 1,000lb torpedo beneath the fuselage. When loaded with a torpedo the aircraft was flown from the rear seat.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / Personal album
One of the RNAS aerodromes on Imbros is pictured, showing a Bessoneau hangar and bell tents typical of the period. On the left of the photograph is a Royal Aircraft Factory B.E.2c bearing red, white and blue stripes on both fin and rudder. Two Voisin LAs and a Short 830 landplane may just be seen in the background.
Другие самолёты на фотографии: RAF B.E.2c/B.E.2d - Великобритания - 1914Voisin Voisin 3 LA / Voisin 5 LAS - Франция - 1914
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / Personal album
A Short 310-A4 torpedo-dropping seaplane, which was apparently recovered at sea by the Donna Nook of Fleetwood. Named from the 310 h.p. Sunbeam Cossack engine which powered it, the 310-A4 first flew in July 1916, and most of the 127 built were used for long-range patrol work. With a crew of two and a pair of 230 lb bombs the aircraft had an endurance of six hours.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / Painted Wings
John Blake's delightful study of RNAS Short 166 seaplane over Kephelo Harbour in 1916.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / Painted Wings
Frank Munger's watercolour of a Short 320: Evening landfall.
-
Aeroplane Monthly 1982-01 / E.Ackery - Tales of an Indifferent Naval pilot (3)
Short 184 (225 h.p. Sunbeam)
- Фотографии