Варианты
- Vickers - Wellington / Type 271 - 1936 - Великобритания
- Vickers - Wellington Mk.V / Mk.VI - 1940 - Великобритания
- Vickers - Wellington GR - 1941 - Великобритания
- Vickers - Wellington C - 1943 - Великобритания
Vickers Type 271 Wellington
Варианты: опытные и серийные
Type 421 Wellington Mk V: опытный высотный бомбардировщике двигателями Hercules III
Type 407 Wellington Mk V: по типу Type 421, но с двигателями Hercules VIII
Type 432 Wellington Mk VI: опытный самолет с различными вариантами двигателей Rolls-Royce Merlin
Type 442 Wellington B.Mk VI: серийный вариант с бомбардировочным прицелом Sperry (63 самолета);
Type 449 - два серийных Wellington Mk VIG
<...>
Варианты: экспериментальные
Type 443 Wellington Mk V: один самолет, переоборудованный в летную лабораторию для отработки двигателя Hercules VIII
- Vickers Type 271 Wellington
Фотографии
-
Авиация и Время 2014-03 / Н.Терец, А.Хаустов - Британский солдат "Веллингтон-Вимпи"
Регистрационный номер: W5798 [6] Этот Wellington Mk. VI (переделанный из Mk. V) использовался в исследовательских целях в марте 1943 г.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Регистрационный номер: R3298 [3] R3298, the prototype Mk. V, with rear turret.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: R3298 [3] Прототип высотного самолета «Веллингтон» Mk.V (per. R3298) с двигателями «Геркулес»
Wellington V R3298, the Hercules-powered first prototype of the mark, in 1941 with the longer dome fitted in an attempt to improve the pilot’s view. It was struck off charge on March 5, 1943. -
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
View of the hideous prototype Wellington Mk V, fitted with Hercules VIII radial engines and photographed outside the Vickers works, probably at Squire's Gate, Blackpool.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5795 Wellington VI W5795 in October 1941. As recounted in this article, it dived into the ground from high altitude near Derby on July 12, 1942.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Регистрационный номер: R3298 [3] Rear three-quarter view of prototype Wellington Mk V R3298. Following the A&AEE trials this Wellington passed first to the Telecommunications Flying Unit and then to the Bristol company, being struck off RAF charge in March 1943.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] Another study of Mk VI W5798 on a sortie from Boscombe in November 1942. This aircraft was struck off charge on March 29, 1943.
-
Мировая Авиация 141
Регистрационный номер: W5798 [6] Стратосферные бомбардировщики - Wellington Mk V и Mk VI. Еще в 1938 году командование ВВС стало изучать возможность использования Wellington в качестве стратосферного бомбардировщика - к тому времени технологии уже позволяли изготовить герметизированную кабину, что позволило бы поднять практический потолок самолета до 12190 м. Компании прототип был заказан на следующий год - он был построен на базе Mk V, оснащался двигателями Bristol Hercules и совершил первый полет в сентябре 1940 года. Однако проблемы с разработкой высотной модификации двигателя Hercules заставили Министерство авиации пересмотреть свой выбор в пользу Rolls-Royce Merlin 60. В конце 1941 года оснащенный такими двигателями Wellington Mk VI совершил первый полет, следом были построены 28 серийных Mk VIA (фото) и 35 Mk VIG. Последние были оснащены навигационной системой Oboe (определение по радиомаякам) и предназначались для роли лидировщиков. Однако только два Wellington с герметизированными кабинами использовались по назначению 109-й эскадрильей, остальные же использовались для подготовки летного состава к работе с системой Oboe.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Регистрационный номер: W5798 [6] Wellington Mk VIA W5798, powered by Rolls-Royce Merlin 60s which gave the aircraft a service ceiling of more than 40,000ft
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
View of the anonymous Boscombe-based Wellington VI in February 1942. Judging by the paint flaking from its nose, it has been put to good use, despite the type’s unpopularity with pilots.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
An anonymous Wellington VI up from Boscombe Down in February 1942. The geodetic structure aft of the pressure cabin is visible through the fuselage side transparency.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Vickers-Armstrong Wellington V Experimental Bomber with pressurised crew accomodation.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] An unusual head-on view of Merlin-powered Wellington VIA W5798 during trials at the A&AEE in November 1942, taken from the rear gunner’s position of a Handley Page Hampden or Hereford. One wonders whether the Wellington pilot could see the photographic aircraft!
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] Distinctive from any angle, a head-on, in-flight view of a Mk.VI 'Stratosphere bomber'.
Another study of Mk VI W5798 on a sortie from Boscombe in November 1942. This aircraft was struck off charge on March 29, 1943. -
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
View of the anonymous Boscombe-based Wellington VI in February 1942. Judging by the paint flaking from its nose, it has been put to good use, despite the type’s unpopularity with pilots.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Регистрационный номер: DR484 [2] После прекращения работ по высотному бомбардировщику Wellington Mk VI часть машин, имевших двигатели Rolls-Royce Merlin, переоборудовали для обучения работе с радионавигационной системой GEE.
Turret less Mk.VIA DR484. The access/escape door has the fuselage roundel over it. -
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: DR484 [2] Wellington VI DR484 was used by the A&AEE, being struck off charge on December 30, 1943.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Mk VI, showing the nose of the high altitude Wellington and the pilot's tilting astrodome.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
The geodetic structure of the nose before installation of the pressure cabin.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
View of the high altitude Wellington cockpit, inside the pressure cabin. This installation technique set the pattern for subsequent British high altitude aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Two views of the Wellington pressure cabin in different stages of construction.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Mk.V (Type 421; Mk.V (Type 436); Mk.V (Type 431); Mk.VI (Type 442); Mk.VIG (Type 449)
- Фотографии