Варианты
- Vickers - Wellington / Type 271 - 1936 - Великобритания
- Vickers - Wellington Mk.V / Mk.VI - 1940 - Великобритания
- Vickers - Wellington GR - 1941 - Великобритания
- Vickers - Wellington C - 1943 - Великобритания
Vickers Type 271 Wellington
Варианты: опытные и серийные
Type 421 Wellington Mk V: опытный высотный бомбардировщике двигателями Hercules III
Type 407 Wellington Mk V: по типу Type 421, но с двигателями Hercules VIII
Type 432 Wellington Mk VI: опытный самолет с различными вариантами двигателей Rolls-Royce Merlin
Type 442 Wellington B.Mk VI: серийный вариант с бомбардировочным прицелом Sperry (63 самолета);
Type 449 - два серийных Wellington Mk VIG
<...>
Варианты: экспериментальные
Type 443 Wellington Mk V: один самолет, переоборудованный в летную лабораторию для отработки двигателя Hercules VIII
- Vickers Type 271 Wellington
Фотографии
-
Авиация и Время 2014-03 / Н.Терец, А.Хаустов - Британский солдат "Веллингтон-Вимпи"
Регистрационный номер: W5798 [6] Этот Wellington Mk. VI (переделанный из Mk. V) использовался в исследовательских целях в марте 1943 г.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Регистрационный номер: R3298 [3] R3298, the prototype Mk. V, with rear turret.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: R3298 [3] Прототип высотного самолета «Веллингтон» Mk.V (per. R3298) с двигателями «Геркулес»
Wellington V R3298, the Hercules-powered first prototype of the mark, in 1941 with the longer dome fitted in an attempt to improve the pilot’s view. It was struck off charge on March 5, 1943. -
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
View of the hideous prototype Wellington Mk V, fitted with Hercules VIII radial engines and photographed outside the Vickers works, probably at Squire's Gate, Blackpool.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5795 Wellington VI W5795 in October 1941. As recounted in this article, it dived into the ground from high altitude near Derby on July 12, 1942.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Регистрационный номер: R3298 [3] Rear three-quarter view of prototype Wellington Mk V R3298. Following the A&AEE trials this Wellington passed first to the Telecommunications Flying Unit and then to the Bristol company, being struck off RAF charge in March 1943.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] Another study of Mk VI W5798 on a sortie from Boscombe in November 1942. This aircraft was struck off charge on March 29, 1943.
-
Мировая Авиация 141
Регистрационный номер: W5798 [6] Стратосферные бомбардировщики - Wellington Mk V и Mk VI. Еще в 1938 году командование ВВС стало изучать возможность использования Wellington в качестве стратосферного бомбардировщика - к тому времени технологии уже позволяли изготовить герметизированную кабину, что позволило бы поднять практический потолок самолета до 12190 м. Компании прототип был заказан на следующий год - он был построен на базе Mk V, оснащался двигателями Bristol Hercules и совершил первый полет в сентябре 1940 года. Однако проблемы с разработкой высотной модификации двигателя Hercules заставили Министерство авиации пересмотреть свой выбор в пользу Rolls-Royce Merlin 60. В конце 1941 года оснащенный такими двигателями Wellington Mk VI совершил первый полет, следом были построены 28 серийных Mk VIA (фото) и 35 Mk VIG. Последние были оснащены навигационной системой Oboe (определение по радиомаякам) и предназначались для роли лидировщиков. Однако только два Wellington с герметизированными кабинами использовались по назначению 109-й эскадрильей, остальные же использовались для подготовки летного состава к работе с системой Oboe.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Регистрационный номер: W5798 [6] Wellington Mk VIA W5798, powered by Rolls-Royce Merlin 60s which gave the aircraft a service ceiling of more than 40,000ft
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
View of the anonymous Boscombe-based Wellington VI in February 1942. Judging by the paint flaking from its nose, it has been put to good use, despite the type’s unpopularity with pilots.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
An anonymous Wellington VI up from Boscombe Down in February 1942. The geodetic structure aft of the pressure cabin is visible through the fuselage side transparency.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Vickers-Armstrong Wellington V Experimental Bomber with pressurised crew accomodation.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] An unusual head-on view of Merlin-powered Wellington VIA W5798 during trials at the A&AEE in November 1942, taken from the rear gunner’s position of a Handley Page Hampden or Hereford. One wonders whether the Wellington pilot could see the photographic aircraft!
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: W5798 [6] Distinctive from any angle, a head-on, in-flight view of a Mk.VI 'Stratosphere bomber'.
Another study of Mk VI W5798 on a sortie from Boscombe in November 1942. This aircraft was struck off charge on March 29, 1943. -
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
View of the anonymous Boscombe-based Wellington VI in February 1942. Judging by the paint flaking from its nose, it has been put to good use, despite the type’s unpopularity with pilots.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Регистрационный номер: DR484 [2] После прекращения работ по высотному бомбардировщику Wellington Mk VI часть машин, имевших двигатели Rolls-Royce Merlin, переоборудовали для обучения работе с радионавигационной системой GEE.
Turret less Mk.VIA DR484. The access/escape door has the fuselage roundel over it. -
Aeroplane Monthly 1997-02 / D.Webb - High-altitude Wimpys /Tested & failed/
Регистрационный номер: DR484 [2] Wellington VI DR484 was used by the A&AEE, being struck off charge on December 30, 1943.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Mk VI, showing the nose of the high altitude Wellington and the pilot's tilting astrodome.
-
Air-Britain Archive 1986-02
Vickers Warwick C1 G-AGFA, ex BV246, of BOAC at Brooklands in February 1943. Fourteen were built as direct conversions of the B1 bomber and used briefly on Middle East services before being 'returned' to the RAF. Just visible far left is a high-altitude Merlin-powered Wellington VI.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Warwick C - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
The geodetic structure of the nose before installation of the pressure cabin.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
View of the high altitude Wellington cockpit, inside the pressure cabin. This installation technique set the pattern for subsequent British high altitude aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / E.Morgan, E.Shacklady - The basketweave bomber (5)
Two views of the Wellington pressure cabin in different stages of construction.
-
Air Enthusiast 2007-01 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (2)
Mk.V (Type 421; Mk.V (Type 436); Mk.V (Type 431); Mk.VI (Type 442); Mk.VIG (Type 449)
- Фотографии