RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1936

Одноместный истребитель

P-35

Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Северски эйркрафт корпорейшн" (с 1939 г. - "Рипаблик авиэйшн корпорейшн") под руководством А.Картвели. Опытный образец AP-1 вышел на испытания в августе 1934 г. Серийно строился на заводе "Северский" в Фармингдейле с июля 1937 г. Всего выпущено 197 экз. Мотор R-1830-9. Самолет состоял на вооружении в США с августа 1937 г., в Швеции - с июня 1940 г., в Эквадоре -с 1941 г.
Основные серийные модификации:
   - P-35 с вооружением 1x7,62+1x12,7;
   - EP-1, экспортный вариант для Швеции с вооружением 2x7,62+2x12,7, бомбы до 160 кг.
К декабрю 1941 г. P-35 уже был снят с вооружения в США, но американское правительство реквизировало часть выпущенных EP-1 и передало их ВВС армии под маркой P-35A. Эти самолеты использовались в боевых действиях на Филиппинах с декабря 1941 г. по апрель 1942 г.
Самолет снят с производства в феврале 1941 г. Снят с вооружения в США в 1942 г., в Швеции - в 1952 г.


P-35A||
Размах:||10,95 м
Длина:||8,06 м
Моторы, количество х мощность:||1x1050 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3050 кг
Максимальная скорость:||464 км/ч
Практический потолок:||9550 м
Дальность:||1520 км

Показать полностью

Описание:

  • P-35
  • Seversky P-35
  • Мировая Авиация 232

    Большинство самолетов P-35 в USAAC эксплуатировались неокрашенными. Изображен самолет 27-й эскадрильи перехватчиков во временной камуфляжной окраске, нанесенной в 1939 году на период учений.

  • Мировая Авиация 240

    Этот P-35A был построен как EP-1 для ВВС Швеции, но стал одним из 60 истребителей, попавших под действие эмбарго. Все 60 истребителей поступили на вооружение авиации Армии США и были переброшены на Дальний Восток. Изображен самолет командира 17-й истребительной эскадрильи, Лузон, Филиппины, 1941 год.

  • Авиация и Время 1997-02 / А.Хаустов, А.Шпигунов - "Северский" на столе

    P-35 майора Г.Джорджа, к-ра 94-го PS 1-й PG. Селфридж Филд, 1938-39гг.

  • Мировая Авиация 240

    Изображен J 9 из 3-й эскадрильи 8-й флотилии ВВС Швеции, Баркаби, 1942-1943 годы. Флотилия получила J 9 в 1940 году. Цвет фона, на котором изображен орел, обозначал эскадрилью: красный - 1-я, голубой - 2-я, желтый - 3-я.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
    Регистрационный номер: X1254   [2]

    The NF-1, or Navy Fighter 1, was a proposed US Navy carrier fighter which was tested and demonstrated in late 1937. It employed Seversky’s early undercarriage, which retracted rearwards, and had wheel fairings to enclose the protruding wheels. It was also fitted with an arrester hook. But with no Navy orders forthcoming the hook was removed and the aircraft continued flying as a company demonstrator.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
    Регистрационный номер: X1254   [2]

    The NF-1 in flight. The engine mass would have restricted the forward view during carrier operations.

  • Мировая Авиация 240

    Характерной особенностью P-35 (а позже и P-47 Thunderbolt) было крыло полуэллиптической в плане формы. В сентябре 1940 года P-35 окрашивались в оливковый цвет, но затем получили камуфляжную окраску.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)

    One of the EP-106s (EP stood for “export pursuit”) converted to a P-35A for use with the US Army Air Corps. The type served for two years in the Philippines, replacing elderly Boeing P-26s and bolstering the island’s defences. By May 1941 the 3rd, 17th and 20th Pursuit Squadrons were operating a total of 48 P-35As, which still had Swedish instrumentation. Engine and maintenance problems handicapped the P-35s, which also lacked oxygen for high-altitude flying and ammunition for their guns.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
    Регистрационный номер: NX2587

    Seversky EP-1.

  • Air International 1992-10 / Fighter A to Z

    The P-35A designation was applied by the USAAF to examples of the EP-1 built for Sweden but sequestered after America entered the War.

  • Air International 1991-06 / Fighter A to Z

    An EP-1 (J9) supplied to Sweden’s "Flygvapen" during the first half of 1940

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)

    An improved version of the P-35 was ordered by the Swedish Air Force, and first appeared in 1939. Of the original order of 120 EP-106s (designated J-9 by the Swedes), 60 had been delivered by the advent of war. The US Army Air Corps requisitioned the remainder of the aircraft and put them in service as P-35As. The J-9 carried two 0-30in machine-guns in the top cowling, two 0-50ins in each wing, plus five small fragmentation bombs underwing. A 1,100 h.p. Pratt & Whitney R-1830-SC3 Twin Wasp radial engine provided a 320 m.p.h. top speed at 14,000ft and a cruising speed of 290 m.p.h. One J-9 is retained in the Swedish Air Force Museum at Linkoping.

  • Air International 1991-06 / Fighter A to Z
    Регистрационный номер: NX2598   [2]

    The sole example of the AP-9.

  • Flight 1939-06 / Flight
    Регистрационный номер: NX2598   [2]

    U.S. FIGHTER: The new XP41 Seversky (Twin Wasp) has a fully retractable undercarriage.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)

    The XP-41 was designed as a high-speed, low-altitude fighter and was the reworked last production P-35. Based on Seversky’s AP-4 design, it also served as an engine testbed and it was said that it was the only aircraft at the time capable of accommodating the 1,200 h.p. R-1380 Twin Wasp. Its performance was excellent and it was the first single-seat fighter to exceed 300 m.p.h. in level flight. The project never went further than the single prototype, as the military opted for the follow-on P-43 design already in the works.

  • Flight 1937-10 / Flight
    Регистрационный номер: R70Y   [3]

    Interesting new military type flown by its makers' test pilots at the meeting. The Seversky P.35 (modified Twin Wasp), in racing trim.

  • Flight 1937-09 / Flight
    Регистрационный номер: R70Y   [3]

    Frank Fuller's new Seversky at rest. This machine is a racing development of a standard pursuit type ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps to replace the obsolescent Boeings.

  • Flight 1938-09 / Flight

    The Seversky single-seater - the type which flew into first and second places. It is similar to a new standard pursuit machine of the U.S. Army Air Corps.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / H.Levy - Seversky (1)
    Регистрационный номер: R70Y   [3]

    36-year-old sportsman pilot Frank Fuller Jr took delivery of this S-2 racer in 1937, and won the transcontinental Bendix Race from Los Angeles, California, to Bendix, New Jersey, averaging 258-2 m.p.h. He won again in 1939 at 282-098 m.p.h. The S-2 had a 1,200 h.p. P&W R-1830-SC-8.

  • Фотографии