Northrop. Самолеты схемы "Летающее крыло"
<...>
Полученный в ходе работ по N-1M опыт привел Джона Нортропа к уверенности, что по такой схеме можно будет построить бомбардировщик. После рассмотрения специалистами ВВС Армии США его предложение было одобрено, и компания получила контракт на разработку самолета под обозначением XB-35. Были построены четыре масштабные модели N-9M с размахом крыла 18,29 м, одна из них, совершившая первый полет в декабре 1942 года, была потеряна в начале следующего года. Первые три N-9M имели по два двигателя Menasco мощностью 275 л.с. с воздушным охлаждением, а четвертый, N-9MB, оснащался двумя моторами Franklin мощностью 300 л.с, причем во всех вариантах использовался толкающий воздушный винт. Трехлетняя программа испытаний, проводившаяся на авиабазе Мурок, дала разработчикам немало ценной информации, а летчики получили опыт пилотирования машин новой конструкции. Позднее для XB-35 был разработан и опробован на самолете N-9M автопилот, а все самолеты N-9M имели убирающееся шасси. Машины окрашивались по разным схемам: первые две были полностью окрашены в желтый цвет, третья, N-9MA, имела голубой верх и желтый низ, а четвертая, N-9MB, - желтый верх и голубой низ.
<...>
- Описание
Фотографии
-
Air Enthusiast 2003-05 / F.Mormillo - Up close and personal
Ron Hackworth taking off from Avi Suquilla in the 'Planes of Fame' Northrop N9M-B flying-wing.
-
Мировая Авиация 107
На авиабазе Эдвардс рядом с AV-6 стоит оригинальный самолет N-9MB - один из первых летательных аппаратов фирмы "Northrop", созданных по схеме "летающее крыло". В ноябре 1994 года его восстановили до летного состояния по случаю 50-й годовщины первого полета.
Другие самолёты на фотографии: Northrop B-2 Spirit - США - 1989
-
Air International 1995-11 / F.Mormillo - Flying Wing Homecoming /Veteran & Vintage/
Don Lykins, Chairman of the Planes of Fame Air Museum, flying the N9MB past the Edwards AFB control tower. Note the Rockwell B-1B Lancer on the ramp in the background.
Другие самолёты на фотографии: Rockwell B-1B Lancer - США - 1983
-
Air International 1995-11 / F.Mormillo - Flying Wing Homecoming /Veteran & Vintage/
Chase plane for the test flights out of Edwards AFB was the Planes of Fame Museum's Douglas SBD-5 Dauntless. Even this relatively high performance aircraft was pushed to the limits when pacing the N9MB, as witnessed by the oil streaks on the fuselage sides after highspeed sorties.
Другие самолёты на фотографии: Douglas SBD Dauntless - США - 1939
-
Air International 1995-11 / F.Mormillo - Flying Wing Homecoming /Veteran & Vintage/
On approach to land at Edwards AFB after a successful test flight. Note the ruddervons on the port wing and the tail bumper wheel. The ruddervons increase drag and reduce lift on the wing, thus yawing and rolling the aircraft - effectively combining the effects of ailerons and rudder.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Northrop N-9M Flight Research Flying-Wing. It was slightly more than one-third the size of the XB-35.
-
Air Enthusiast 1996-07 / A.Pelletier - Towards the ideal aircraft? (1)
John Myers in the cockpit of the N-9M1, circa January 1943. Early flights indicated that longitudinal and lateral stability were generally satisfactory, but some difficulty was encountered in obtaining adequate directional control.
-
OS 1 / H.Cowin - X-Planes
The second of the Northrop flying wings to take to the skies, the N-9M, of which four were built, was produced as a just over 1/3 scale flying test bed for the huge four-engined XB-35 bomber ordered by the US Army Air Force in November 1941. First flown on 27 December 1942, with John Myers at the controls, this N-9M was powered by two 275hp Menasco C6S-4, as were the second and third machines, the fourth N-9M using twin 300hp Franklin 0-540-7s to give a top speed of 275mph. Speed, however, was very much secondary to exploring the projected bomber's handling. The vital nature of this work was tragically underlined with the loss of the first N-9M and its pilot, Max Constant, in early 1943. Constant had been carrying out stability checks with an aft centre of gravity when the aircraft crashed. The only witness, a farmer, reported that he saw the wings twinkling in the sun as the aircraft fell, indicating either a spin, or a tumble. In what must have been one of its first uses, a hydraulic 'stick pusher' was subsequently fitted to the remaining trio of aircraft to assist the pilot recover from a stalled attitude.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / B.Gunston - The all-wing Northrops (1)
The N-9M, the XB-35 research aircraft.
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
Самолет N-9M-B в испытательном полете в районе авиабазы Мюрок
-
Air Enthusiast 1996-07 / A.Pelletier - Towards the ideal aircraft? (1)
Restored to flying condition by the Planes of Fame Museum at Chino, California. Don Lykins, flying the N9M-B, December 1994.
-
Мировая Авиация 208
N-9M был схож с N-1M. Единственный оставшийся N-9M был сохранен и сегодня летает в ретроавиагруппе "Planes of Fame".
-
Air Enthusiast 1996-07 / A.Pelletier - Towards the ideal aircraft? (1)
The Northrop N9M-2 eventually served as a training instrument at Northrop Aeronautical Institute. It is seen here in company of the Northrop JB-1a, a piloted glider variant of the JB-1 (MX-543) ‘buzz bomb’.
Другие самолёты на фотографии: Northrop JB-1 - США - 1943
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
Опытный самолет N-9M-1 - аэродинамический прототип будущего бомбардировщика
-
Air International 1995-11 / F.Mormillo - Flying Wing Homecoming /Veteran & Vintage/
Fuel bowser and figures give a sense of proportion to the N9MB which was conceived as a one-third scale development model for the Northrop B-35 and B-49 flying wing bomber programme.
-
Air Enthusiast 1996-07 / A.Pelletier - Towards the ideal aircraft? (1)
The Northrop N-9M1 was the first of four third-scale models of the XB-35 strategic bomber. As the N-1M, the N-9M1 retained a wooden structure which enabled easy modifications, and saved strategic metals. The N-9M1 was destroyed during a flight test killing pilot Max Constant.
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
Сборка самолетов N-9M-A (справа) и N-9M-B
-
Aeroplane Monthly 1986-08 / Grapevine
The Air Museum's Northrop N9M flying wing, currently being restored in California. The Brisfit reproductions in the background are presumably two of those built for the film The high road to China.
Другие самолёты на фотографии: Bristol F.2A/F.2B Fighter - Великобритания - 1916
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / M.Oakey - Grapevine
Nearing the end of a long restoration, the sole surviving 1940s Northrop N9M flying wing returned from workshops in Los Angeles to the Air Museum at Chino, California in October 1993 for final assembly and taxying tests.
-
Aviation Historian 2 / G.White - Determination & Dixie Cups
Examples of all three of Northrop’s Flying Wings at Muroc (now Edwards AFB) in the California desert. Parked in the shade of the XB-35 is the flying wing proof-of-concept N-9M, with the jet-powered YB-49 making a pass overhead.
Другие самолёты на фотографии: Northrop B-35 - США - 1946Northrop B-49 - США - 1947
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
Кабина самолета N-9M-B
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
На месте катастрофы самолета N-9M-1. 19 мая 1943г.
-
Авиация и Время 2008-06 / А.Чечин, Н.Околелов - "Летающие крылья" Нортропа (1)
Авария самолета N-9M-2, которая произошла из-за ошибки летчика майора Ритча, забывшего выпустить шасси. Внизу - самолет уже поднят на шасси. Авиабаза Мюрок, 20 апреля 1944г.
- Фотографии