RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1913

Двухместный самолет первоначального обучения

Avro серии 504

Конструкция самолета серии 504 во многом скопирована с аппарата серии 500. Первый полет биплан с неубираемым шасси, снабженным центральной противокапотажной лыжей, выполнил в Бруклендсе в июле 1913 года. Самолет был оснащен 80-сильным мотором Gnome. Летом 1913 года Королевский авиационный корпус заказал партию из 12 машин, еще несколько Avro серии 504 купили частные лица, причем часть из этих самолетов была построена в варианте с поплавковым шасси.
   Самолет серии 504 стал первым сбитым противником британским аэропланом: машину из 5-й эскадрильи сбила над Бельгией 22 августа 1914 года своим огнем германская пехота.

   Заказ на серию 504 поступил также от Адмиралтейства. Первые четыре заказанных флотом самолета приняли 21 ноября 1914 года участие в знаменитом рейде на базу германских "цеппелинов" (дирижаблей жесткой конструкции производства одноименной фирмы) в Фридрихсхафене. Один самолет с боевого задания не вернулся. На фронте аэропланы серии 504 широкого распространения не получили, но показали себя с наилучшей стороны в качестве основного учебного самолета.
   Первым модернизированным вариантом базовой модели стал Avro серии 504A с элеронами меньшей площади и стойками бипланной коробки с увеличенной хордой. За 63 самолетами модели Avro серии 504 последовали 50 аэропланов Avro серии 504A. До окончания войны в 1918 году производство аэропланов серии 504 достигло 8000 единиц.
   На первых серийных самолетах стояли 80-сильные ротативные моторы Gnome Monosoupape, в то время как прототип был оснащен двигателем Gnome. За серией 504A последовала серия 504B, предназначенная для морской авиации и отличавшаяся килем большей площади. Одноместная серия 504C строилась для ВМС и предназначалась для борьбы с германскими дирижаблями. Аналогичная одноместная машина для авиационного корпуса получила обозначение серия 504D. Но всем этим вариантам явно не хватало мощности установленного на них 80-сильного мотора Gnome.
   Усиленная и несколько доработанная серия 504C использовалась для катапультных испытаний под обозначением "серия 504H", а немногим ранее модель серии 504B была задействована в испытаниях на посадку с использованием тормозного гака.
   Затем для морской авиации была разработана улучшенная серия 504E, оснащенная мотором Gnome Monosoupape мощностью 100 л. с. Помимо замены мотора, в конструкцию самолетов внесли ряд изменений. Всего было собрано десять машин серии 504E.
   Использование самолетов серии 504 в качестве учебных началось в 1916 году с появлением модификации серии 504J, силовая установка которой была аналогична модели серии 504E. Поставки машин серии 504J начались в 1917 году.
   Производство двигателей не поспевало за постройкой планеров, поэтому появились альтернативные варианты силовой установки. Так, самолеты серии 504J оснащались моторами Clerget мощностью 130 л. с. и Le Rhone мощностью 80 или 110 л. с. Замена мотора вызывала необходимость внесения изменений в конструкцию планера самолета, что привело к появлению модели серии 504K, причем данное обозначение использовалось вне зависимости от марки установленного мотора.
   После окончания войны Avro серии 504 оставались основными самолетами первоначального обучения в британских ВВС, но машины времен войны постепенно заменялись новой серией 504N.
   После окончания Первой мировой войны потребность в самолетах значительно снизилась - военные "излишки" продали частным лицам и гражданским организациям. В 1919-1930 годах в Великобритании было зарегистрировано более 300 гражданских самолетов серии 504. Большое количество машин серии 504K продали в третьи страны, лицензионный выпуск был налажен в Австралии, Бельгии и Канаде. В СССР самолет стал основной учебной машиной и получил прозвище "Аврушка". В 1921 году около 30 самолетов серии 504K было продано в Японию, после чего местная фирма "Nakajima" построила 280 машин в сухопутном и морском вариантах (соответственно серия 504L и серия 504S), а компания "Yokosuka" разработала свой вариант - К1Y (всего различными японскими фирмами было собрано 104 самолета).
   Первым послевоенным британским вариантом стала серия 504L. Было построено шесть таких трехместных гидропланов с моторами Bentley В. R.1 мощностью 150 л. с. Некоторое количество машин серии 504K переоснастили 130-сильными двигателями Clerget и установили облегченное поплавковое шасси.
   Вся серия 540M представляла собой единственный экземпляр двухместного биплана с закрытой кабиной, спроектированный на основе стандартного самолета серии 504K.
<...>

Показать полностью

Описание:

  • Avro серии 504
  • Flight, April 1926
    THE AVRO "GOSPORT”
  • Aeroplane Monthly 1974-07 / A.Curtis - Bapteme de l'Air
    Регистрационный номер: D7588   [2]

    Two mechanics with Avro 504K D7588 and the remains of the cowling which it shed in mid-air.

  • Aeroplane Monthly 1974-07 / A.Curtis - Bapteme de l'Air
    Регистрационный номер: D7588   [2]

    The author adopts a nonchalant pose by the naked engine, and the 4ft length of cowl rests on the skid.

  • Aeroplane Monthly 1976-04 / Personal album
    Регистрационный номер: C637

    This Avro, C637, was probably a 504J and was one of the batch C551-C750 built by the Humber Motor Company in Coventry. The two vertical rails behind the rear cockpit were a camera mounting and suggest that the aircraft belonged to a school of photography.

  • Aeroplane Monthly 1978-05 / A.Jackson - Avro 504K /RAF Piston Trainers/ (1)
    Регистрационный номер: C4430

    Avro 504J C4430, a converted machine with rudder marked “Avro 504A”, after an accident at Ayr Racecourse in 1917.

  • Aeroplane Monthly 1978-05 / A.Jackson - Avro 504K /RAF Piston Trainers/ (1)
    Регистрационный номер: HR244

    A Scottish Aircraft Co-built Avro 504K, HR244, somewhere in Egypt in the 1920s.

  • Aeroplane Monthly 1991-05 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-EBYW   [4]

    Beached. H.P. W.8B G-EBBI Prince Henry and Avro 504K G-EBYW, also belonging to Aviation Tours, stranded on the beach at Rhyl, caught by the tide - probably on September 2, 1932, the day that National Aviation Day visited the area.

    Другие самолёты на фотографии: Handley Page H.P.18 (W.8) / H.P.30 (W.10) - Великобритания - 1919

  • Aeroplane Monthly 1984-08 / R.Brooks - Penshurst /Gone but not forgotten/ (15)
    Регистрационный номер: G-EAFQ

    The Stallard Airways Avro 504K after crashing at Hildenborough, Kent in November 1921. G-EAFQ, ex E4180, was originally registered in August 1919.

  • Air Enthusiast 1996-07 / A.Robertson - In from the Cold. Avro 504L Seaplane G-EASD
    Регистрационный номер: S-AHAA   [2]

    The result of Spaak’s forced-landing of December 13, 1927.

  • Aviation Historian 26 / P.Jarrett - Montrose at war
    Регистрационный номер: B4350

    It is difficult to imagine just what happened for Avro 504J B4350 and Sopwith Pup C287 to end up in this predicament, but it was probably a taxying accident. The Pup was from a batch built by the Standard Motor Co, and the Avro, with a Gnome Monosoupape rotary engine, was built by the parent company. Intriguingly, there is a civilian schoolboy in the foreground on the right! The Avro spent its time with Nos 18 and 36 TSs and then with No 32 TDS, undergoing several changes of engine during its life. The Pup was with No 18 TS by June 1, 1918, but was deleted on June 11 - perhaps as a result of this mishap.

    Другие самолёты на фотографии: Sopwith Pup - Великобритания - 1916

  • Aeroplane Monthly 1974-08 / Personal album

    An anonymous Avro-built Avro 504K tries its hand at cliff-hanging, probably at Swingate Down, Dover, about 1917-18. The RAF gentlemen posing for the cameraman at the foot of the cliff seen quite unconcerned about the mass of precariously-balanced machinery above them.

  • Aviation Historian 26 / P.Jarrett - Montrose at war
    Регистрационный номер: D197   [2]

    Pine trees have arrested the descent of Avro 504J D197 of No 36 Training Squadron (TS) just in time to prevent it hitting the ground, and mechanics are setting about the unenviable task of retrieving it. The parent company’s stencilling is clearly evident on the rear fuselage. The aircraft was deleted from unit on April 1, 1918; the day the RAF was created and perhaps the date of the accident. Snow is visible on the ground and trees in the background.

  • Aeroplane Monthly 1983-01 / Personal album

    This Avro 504K is seen at Castle Bromwich in March 1919 after a pupil had attempted a cross-wind landing.

  • Aeroplane Monthly 1983-10 / Personal album

    An unidentified Avro 504 is having its wings removed outside Aboukir. The outer bay remained braced to keep the wing cellule rigid for easy handling. Note the large cutouts in the cowling for extra engine cooling.

  • Aviation Historian 26 / P.Jarrett - Montrose at war
    Регистрационный номер: D197   [2]

    A wintry study of an Avro 504J fuselage after being towed from its crash site; quite probably that of D197 after its arboreal misadventure. To facilitate the wreck’s transport the wings have been removed and the interplane struts are piled in the rear cockpit, while the undercarriage has been laid, inverted, over the fuselage. Unarmed Sopwith Pup B7486 stands in the background. Powered by a Clerget rotary, this Pup served with No 6 TS and then No 30 Wing at Montrose until it was deleted from unit on June 15, 1918.

    Другие самолёты на фотографии: Sopwith Pup - Великобритания - 1916

  • Aeroplane Monthly 1983-10 / Personal album

    This Avro 504/504A was from a batch of 50 allocated the numbers 4737-4786. Of these, 4784 and 4785 were used for fabric strength and protection tests under the fiery Egyptian sun - very probably at “X” Aircraft Depot itself. The rudder of the aircraft had been replaced from another aircraft - hence the obliterated serial.

  • Aeroplane Monthly 1991-03 / Personal album. Military
    Регистрационный номер: B1000

    Avro 504A or 504J B1000 on a trailer after its crash at Kilsby, four miles south of Lilbourne. The pilot was Teasdale - perhaps he is the chap sitting on the trailer in flying kit, smoking a cigarette. B1000 was the last of a mixed batch of 100 Avro-built 504As and 504Js - the difference being only in the engine: the J had a 100 h.p. Gnome Monosoupape, while the A had either a Gnome, a Le Rhone or a Clerget, all of 80 h.p.

  • Aeroplane Monthly 1982-03 / Personal album
    Регистрационный номер: HR6596

    Rebuilt Avro 504K HR6596 seen after it stalled into the ground in the hands of Plt Off Miller, No 4 FTS Abu Sueir.

  • Aeroplane Monthly 1973-07
    Регистрационный номер: ER1772

    Mr A. J. Savage of Cheltenham sent this picture of severely "bent” Avro 504K ER1772, displaying the markings of "D" Flight, No. 4 FTS.

  • Aeroplane Monthly 1977-05 / Personal album
    Регистрационный номер: B970

    Avro 504A or B970 was built by Avro at Manchester, and is seen after an accident which left the fuselage facing in the opposite direction to the wings, having folded beneath them. This aircraft is recorded as being at the Central Flying School, Netheraon, on October 20, 1917.

  • Flight 1934-10 / Flight

    "WINDS": This is not the result of a bad landing, but an idea of the serious damage caused to aircraft and hangar at the Asia Aviation School, Tokio, by the typhoon that swept Japan recently. It may be noticed that the disintegrated machine is (or was) apparently an Avro type 504.

  • Aeroplane Monthly 1974-04 / Personal album
    Регистрационный номер: D2059

    Sgt Miles undershot the airfield and choked the engine of Avro 504K D2059 at Catterick in October 1918. The aircraft was built by Frederick Sage & Co Ltd.

  • Aeroplane Monthly 1986-10 / Personal album
    Регистрационный номер: 1040

    Avro 504B 1040 in pieces on an RNAS tender at Imbros. The wrecked aircraft's le Rhone engine is on a stand at the extreme right.

  • Aeroplane Monthly 1974-03 / J.Corlett - Write-off and laugh-off
    Регистрационный номер: H3017

    A “misjudged arrival” by Avro 504K H3017.

  • Aeroplane Monthly 1979-06 / Personal album
    Регистрационный номер: E3668

    Avro 504K E3668, built by A.V. Roe & Co Ltd at Manchester, well and truly written off after a nasty-looking crash which amputated the virtually undamaged rear fuselage from the rest of the machine.

  • Aeroplane Monthly 1974-03 / J.Corlett - Write-off and laugh-off

    The hole in the roof made by Plt Off Fisher's Avro 504, and the remains (cockpit arrowed) from which he emerged virtually unscathed.

  • Aeroplane Monthly 1977-11 / Personal album
    Регистрационный номер: H3083

    Avro 504K H3083, built by The Brush Electrical Engineering Co Ltd at Loughborough, seems to have been in use as a “hack” with 99(B) Squadron at Bircham Newton until this crash in 1925.

  • Aeroplane Monthly 1979-06 / Personal album

    An Airco D.H.9 bomber (D?25?) after landing on top of an Avro 504. More 504s can be seen in the background.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.9 - Великобритания - 1917

  • Aeroplane Monthly 1979-10 / Personal album
    Регистрационный номер: H9569

    Avro 504K H9569, from a batch of 300 built by the Grahame-White Aviation Co Ltd, is seen here after "F/O Lowe’s crash" in the ’twenties.

  • Aeroplane Monthly 1990-04 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-EBVL   [3]

    The skeletal remains of Avro 504K G-EBVL, once the pride and joy of Lionel Bellairs and later Southern Aircraft Ltd, when it gave joyrides to holidaymakers at Shoreham. It was last owned by Francis Fisher and was based at Christchurch, Hampshire. The old Avro was put out to grass in March 1937, and this picture was taken in April 1939.

  • Aeroplane Monthly 1990-04 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: G-AATY

    Avro 504K G-AATY was built from spare parts and was registered to Wolverhampton Aircraft Ltd at Brooklands in March 1930. After the C of A expired it ended up at Driffield and was scrapped there in 1937.