Варианты
- Breda - Ba.64 - 1934 - Италия
- Breda - Ba.65 - 1935 - Италия
Ba.65
Штурмовик и легкий бомбардировщик. Одномоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан с убирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "Сосьета итальяна Эрнесто Бреда" под руководством Дж. Панцери и А. Парано. Являлся развитием конструкции штурмовика Ba.64. Опытный экземпляр Ba.65 вышел на испытания 6 сентября 1935 г. Серийное производство начали в феврале 1937 г. Самолет строился заводами "Эрнесто Бреда" и "Капрони-Виццола". Изготовлено в общей сложности 219 экз. всех модификаций.
Двигатель IS K.14 (лицензия GR 14Krsd) - на ранних сериях, A.80RC.41 - на поздних. Экипаж 1-2 чел.
Самолет состоял на вооружении в Италии с 1937 г., Ираке -с 1938 г. Поставлялся также в Венгрию, Парагвай, Португалию и Чили.
Выпускались следующие основные модификации:
- Ba.65, одноместный штурмовик с вооружением 2x12,7+2x7,69;
- Ba.65bis, двухместный вариант, увеличенный объем бензобаков, вооружение 2x12,7+3x7,69;
- Ba.65bisL, двухместный вариант с экранированной турелью Бреда L, вооружение 3x12,7+2x7,69;
- Ba.65М, переделка Ba.65bis в пикирующий бомбардировщик, проводилась в 1942 г. заводом "Капрони-Виццола", модернизировано 40 самолетов.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 1000 кг. Производство прекращено в 1939 г.
Ba.65 были впервые применены в боевых действиях в Испании в конце 1937 г. С июня 1940 г. эти самолеты воевали в Северной Африке, в частности, против бронетехники англичан в Ливийской пустыне. Они также вели ближнюю разведку. Две штурмовые группы поддерживали наступление итальянской армии на Сиди-Баррани в сентябре 1940 г. Из-за больших потерь в феврале 1941 г. эти группы отвели с фронта и перевооружили на другую технику. Ba.65 участвовали также в войне против Греции в 1940-41 гг. и в захвате Югославии в апреле 1941 г.
Итальянские ВВС начали снимать Ba.65 с вооружения с мая 1942 г.; этот процесс завершился к моменту заключения Италией перемирия с союзниками в сентябре 1943 г.
Иракские Ba.65bisL участвовали в боевых действиях против англичан во время мятежа регента Рашида Али, в частности, в налетах на авиабазу Хаббания. Большинство иракских самолетов было уничтожено ответными ударами английской авиации на земле или сбито в воздухе.
Ba.65||
Размах:||11,95 м
Длина:||9,6 м
Моторы, количество х мощность:||1x900 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2950 кг
Максимальная скорость:||429 км/ч
Практический потолок:||8300 м
Дальность:||550 км
Описание:
- Ba.65
- Breda Ва 65
- Flight, July 1940
ITALIAN "ASSAULT" MACHINES
Фотографии
-
Мировая Авиация 72
В 1938 году Ирак получил 25 двухместных Ва 65 с двигателями Fiat, среди них было два учебно-тренировочных со спаренным управлением, а остальные оборудовались стрелковыми установками Breda L. Изображенный самолет ограниченно применялся в действиях против британцев в 1940-1941 годах.
-
Авиация и Время 1999-03 / А.Котлобовский - За полвека до "Бури в пустыне" /Аэроархив/
Breda Ba.65 из 5-й АЭ ВВС Ирака, а/б Аль-Рашид, май 1941г.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Breda 65 Two-seat Light Bomber-Fighter Monoplane (870 h.p. Gnome-Rhone 14Krsd engine).
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Первый прототип Ва.65 с двигателем "Изотта-Фраскини" К14, снятый с разных ракурсов на миланском аэродроме "Брессо"
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
"Бреды" в Испании с опознавательными знаками франкистских ВВС.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ba.65 на полевом аэродроме, остров Пантиллерия, 1941 год
-
Air Enthusiast 1972-03 / Talkback
The double row of blisters (housing the cylinder valve gear) which characterised the cowling of the Isotta-Fraschini-built Gnome-Rhone 14K engine installed in some Breda Ba 65s may be clearly seen in this close-up photograph of an aircraft of the 94 Squadriglia, one of the component squadriglie of the 2 Stormo which operated in the fighter role.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
"Бреды" в Испании с опознавательными знаками франкистских ВВС. У самолета на киле эмблема эскадрильи, а на борту, в черном круге, белая латинская буква "М" - монограмма Бенито Муссолини
-
Flight 1940-04 / Flight
BREDA 65.
-
Flight 1937-10 / Flight
The Piaggio P.32 bomber (left) has a peculiar high-lift device permitting a strikingly short span. On the right the golden Breda 65 fighter-attack machine is caught taking off at a very tail-up attitude.
Другие самолёты на фотографии: Piaggio P.32 - Италия - 1936
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва.65 А80 в процессе сборки на заводе "Бреда" в Милане
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Линейка закупленных чилийскими ВВС Ва.65 с моторами "Пьяджо" P.XI и пулеметами "Мадсен" в ожидании отправки из Италии
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
A line-up of single-seat Chilean Ba.65s at the Breda factory in Milan in the summer of 1938. The aircraft were delivered in a natural-metal finish with fabric surfaces painted with a standard aluminium varnish. Each example was identified with a large number, from 1 to 20, in black on the rear fuselage.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
A poor-quality but rare photograph of the Ba.65s at El Bosque Air Base near Santiago during an air force review and parade day held on March 21, 1939, shortly after their entry into service. By this time the aircraft had received white star insignia on their blue-painted rudders, and the FACh’s shield insignia on the undersides of the wings.
-
Flight 1940-07 / Flight
Breda 65s. It will be seen that some are single- and some two-seaters.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва. 65 К14 с выдвижной пулеметной турелью "Бреда" тип L
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва. 65 из 102-й эскадрильи во время испытаний в Гуидонии с экранированной турелью типа М
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Two-seat Breda Ba 65 with a 7.7 mm gun in a large dorsal turret.
-
Flight 1940-03 / Flight
The machine with the turret is a version of Italy's Breda 65.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Two-seat Breda Ba 65 bis with a 12.7 mm gun in a hydraulically operated dorsal turret.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Штурмовики Ba.65 в тренировочном полете над Италией, 1939 г.
Что бы там ни писали в послевоенной литературе, но до появления "Харрикейнов" на Средиземноморском ТВД действовавшие в этом регионе скоростные итальянские многоцелевые одномоторные "Бреды-65", могли наносить достаточно эффективные удары по наземным целям, а благодаря своему довольно мощному наступательному вооружению (два крупнокалиберных и два обычных пулемёта) они были опасными противниками почти для любых английских самолётов.
A formation of Breda 65 "assault" machines of the Italian Air Force. They are normally used as single-seaters but can carry a gunner if required. -
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва.65 К14 из 101-й эскадрильи 5-го "стормо" над окрестностями Рима
-
Air Enthusiast 1971-11 / Plane facts
A Fiat A 80-powered Breda Ba 65 of the 101“ Squadriglie (5° Stormo)
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва.65 А80 в полете над Ломбардией. Обратите внимание на разные типы камуфляжей, применявшиеся в 1930-е годы в итальянских ВВС
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Основные стойки шасси, пулеметы "Бреда" SAFAT и подкрыльевая бомбовая подвеска Ва.65 К14
-
Flight 1937-12 / Flight
ITALIAN ATTACKERS: The flying arsenal, a portion of which is seen, is the Breda 65. Four fixed guns are mounted in the wing, each pair being staggered as shown, and there is a fifth gun for the observer in addition to fragmentation bombs.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Испытания механизма уборки-выпуска шасси Ва.65 на импровизированном аэродромном стенде
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Пилот Ba.65 занимает свое место в кабине перед боевым вылетом, Северная Африка, 1940 год
-
Aviation Historian 37 / L.Andersson - Wings over Baghdad
In 1937 the RIAF placed an order for 15 Italian Breda Ba 65bis light bombers, much to the displeasure of the British, who reminded the Iraqis that, as a mandated territory, they were obliged to “buy British”. The Bredas began arriving in early March 1938, but most had become unserviceable by mid-1944. This example is serial 117.
-
Air Enthusiast 1998-05 / R.Niccoli - Portuguese Numerology
Ba.65bisL португальских ВВС, февраль 1941 г.
A Ba 65bis 555 of the Portuguese Arma da Aeronautica with the Breda “L” dorsal turret and the Isotta-Fraschini-built Gnome-Rhone 14K engine, one of ten Breda Ba.65bis operated briefly 1939 to 1941. -
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
One of the FACh’s three turret-equipped Ba.65Bis Tipo Ciles is rolled off the production line at Milan, with FACh engineer Raul Barros Alamos walking alongside the fuselage. The aircraft’s fin/rudder has been painted blue but is yet to receive its white star insignia. White roundels with “BA” are painted on the undersides of the wings.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
With a single-seater in the background, one of the FACh’s three turret-equipped Ba.65s has its compass swung at the Breda works in Milan before delivery. Some 25 Ba.65s were acquired by the Royal Iraqi Air Force in 1938, the majority being fitted with the same Type M turret, which significantly hampered the type’s performance.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
Officers of the FACh give members of the US Military Mission to Chile a review of the types then in service with the air arm at Los Cerrillos, Santiago, including a pair of Ba. 65s and one of the six Arado Ar 95B biplanes delivered to Chile before the outbreak of the war in Europe.
Другие самолёты на фотографии: Arado Ar.95 - Германия - 1936
-
Aviation Historian 25
A member of the US Military Mission to Chile (left) discusses the cockpit equipment of a Chilean Breda Ba.65 with an officer of the Fuerza Aerea de Chile. The American mission resulted from the January 1942 Rio Conference.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Интерьер кабины пилота Ва. 65
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The somewhat cramped cockpit of the Ba. 65. The control column, fitted with a spade grip, was equipped with a central lever for the compressed-air system that operated the undercarriage and weapons bay doors, and the smaller levers placed either side of the central lever were the firing buttons for the four wing-mounted guns.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The only surviving relic of Chile’s somewhat unsatisfactory relationship with the Ba.65 is this original Breda Type M turret and machine-gun, as briefly fitted to the FACh’s three examples of the Ba.65Bis. It is kept on display at the Museo Nacional Aeronautico y del Espacio (National Aeronautical & Space Museum) in the capital, Santiago de Chile.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Пулеметная турель "Бреда" тип L
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Ва. 65 после вынужденной посадки на испанском аэродроме "Тудела"
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Аварийная посадка Ва.65 на аэродроме "Кампино".
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Аварийная посадка Ва.65 А80 с пулеметной башенкой, предназначенного для Ирака, на миланском аэродроме "Брессо". На самолете уже нанесены иракские опознавательные знаки и бортовой номер
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
Breda Ba. 65 No 10 was arguably the unluckiest of the FACh examples, experiencing a number of mishaps during its operational career, including this forced landing after hydraulic failure in November 1941. Although the variable-pitch propeller was destroyed, the airframe suffered only minimal damage.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The collapsed port undercarriage leg of No 10 after its forced landing in November 1941. Fortunately, the pilot was unharmed and the aircraft was repaired and returned to operational status. After Italy’s entry into the war in Europe in June 1940 the availability of spares for Chile’s Italian aircraft began to dwindle, and it became increasingly difficult to keep the Ba. 65s serviceable and operational.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
Four months after its undercarriage mishap, No 10 was hobbled again when its pilot failed to follow the correct procedure to lower the undercarriage during a flight on March 20, 1942. This time the damage was more serious, the starboard wing taking the brunt of the crash; with the wing’s spars damaged beyond repair, the aircraft was written off.
-
АвиаПарк 2009-04 / А.Харук - Итальянец строптивого нрава /Монография/
Останки Ва.65 К14 из 168-й эскадрильи 12-й авиагруппы итальянских ВВС, уничтоженного при налете английской авиации на аэродром "Мармарика" в Северной Африке в 1941 году
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The charred remains of Ba.65 No 5 (c/n 64186), which came to grief after engine failure during a gunnery practice flight on October 31, 1939. Thankfully, the pilot, Capt Hernan Lopez Angulo, was one of the more experienced FACh pilots and managed to execute a skilful forced landing in a field at Maipu, near El Bosque AB. The aircraft was destroyed in the ensuing fire, however.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
An all-too-familiar sight by the end of 1939, the wreckage of yet another crashed Ba.65 is surveyed by locals after 2nd Lt Ramon Ortiz was killed in the crash of Ba.65 No 15 on November 3 that year. Ortiz, again an inexperienced pilot, got into trouble after an aborted landing at El Bosque and stalled, the resulting impact with the ground tearing the engine from its mounting.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The aftermath of the accident in which 2nd Lt Traub was killed on September 19, 1939, while participating in a nine-aircraft formation take-off from El Bosque during rehearsals for a parade. The Ba. 65 was not an easy type to master, and Traub was insufficiently experienced to cope with the type’s idiosyncratic handling characteristics.
-
Flight 1936-01 / Flight
The Breda 65 is a new "assault" type developed in Italy. It has a Gnome-Rhone Mistral Major engine of 800 h.p. and a maximum speed in the region of 250 m.p.h.
-
Flight 1939-03 / Flight
Breda 65 (Italy)
-
Flight 1939-07 / Flight
Breda 65 ground-attack machine (Italy).
-
Flight 1940-07 / Flight
This special Flight drawing not only shows Breda 65s at work, but indicates the disposition of armament and other technical features.
-
Aviation Historian 24 / A.Tincopa - Marked by misfortune
The Breda Ba.65. Although similar in layout to the Ba.64, from which it was developed, the Ba.65 had a fuller fuselage, and a sliding canopy replaced the open cockpit. Three of the Chilean examples were fitted with Breda Type M turrets, but the other 17 of the FACh’s 20 examples were single-seat versions, as in this Aeromodeller three-view.
-
Мировая Авиация 72
Breda Ba.65
-
Air Enthusiast 1971-11 / Plane facts
This general arrangement drawing depicts the G-R 14K-powered single-seat Ba 65, the additional side views depicting the G-R 14K-powered Ba 65bis (centre) and the A 80-powered Ba 65bis.
- Фотографии