Lockheed Orion 9
Страна: США
Год: 1931


Легкий пассажирский самолет
Описание:
Lockheed 9 Orion
Flight, May 1932
SPEEDING UP OF THE AIR MAIL
Фотографии

Lockheed 9 Orion

В конце 1930 года на основе анализа потенциального рынка легких пассажирских самолетов компания "Lockheed" приступила к проектированию Lockheed 9 Orion на шесть пассажиров. Самолет представлял собой комбинацию фюзеляжа от Vega с низкорасположенным крылом, шасси от Lockheed Altair и капотом типа NACA, как у Air Express. Первый Orion поднялся в воздух в начале 1931 года. Всего было построено 35 машин, в Orion также конвертирован один Altair DL-2A.
   Первый Orion поступил в компанию "Bowen Air Lines" (Форт-Уорт, штат Техас) в мае 1931 года. Самолеты Orion летали еще в 12 авиакомпаниях США. Правительство Испанской республики в 1936 году купило не менее 13 самолетов у разных владельцев для своих ВВС, они принимали участие в гражданской войне.


Варианты

   Orion 9: исходный серийный вариант с 410-сильным мотором Pratt & Whitney Wasp A или 420-сильным Wasp C; построено 14
   Orion 9A Special: один самолет с мотором Wasp SC мощностью 450 л.с. и несколько измененным фюзеляжем
   Orion 9B: два самолета с мотором Wright R-1820-E Cyclone мощностью 575 л.с.; поставлены Швейцарии
   Orion 9C: один модернизированный Altair DL-2A
   Orion 9D: серийный вариант с доработанным фюзеляжем, изначально оснащался мотором Wasp S1D1; построено 13
   Orion 9E: три самолета, близкие к исходному Orion 9, но с мотором Wasp SC1 мощностью 450 л. с.
   Orion 9F: один самолет повышенной комфортабельности с мотором Wright R-1820-F2 Cyclone мощностью 645 л. с.
   Orion 9F-1: один самолет повышенной комфортабельности с мотором Wright SR-1820-F2 Cyclone мощностью 650 л. с.
   UC-85: обозначение одного Orion 9D, закупленного в июне 1942 года ВВС Армии США
   Orion-Explorer: обозначение Orion 9E с замененным после аварии крылом, неубираемым шасси и мотором Wasp S3H1 мощностью 600 л. с.; позже установлено поплавковое шасси; на самолете в таком виде предприняли попытку кругосветного перелета Вилли Пост и Билл Роджерс - 15 августа 1935 года они погибли на Аляске


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed Orion 9D

   Тип: легкий пассажирский самолет
   Силовая установка: один звездообразный мотор Pratt & Whitney Wasp S1D1 мощностью 550 л. с. (410 кВт)
   Летные характеристики: крейсерская скорость 330 км/ч; практический потолок 6705 м; дальность 1159 км
   Масса: пустого 1651 кг; максимальная взлетная 2359 кг
   Размеры: размах крыла 13,04 м; длина 8,64 м; высота 2,95 м; площадь крыла 27,32 м2

Flight, May 1932

SPEEDING UP OF THE AIR MAIL
"Swissair" Company puts New Machines on Zurich - Vienna Route

   FOR the first time in the history of commercial flying American aircraft are being used on an European air route. The route in question is, as recorded in FLIGHT of February 5, 1932, that between Zurich and Vienna, via Munich, and the company which operates it is the Swiss company "Swissair."
   Hitherto, what with relatively long stops at Munich, the route speed has been low, 142 km./h. (88.2 m.p.h.). By putting the new fast machines on the route the speed has been increased to the somewhat impressive figure of 260 km./h. (161 m.p.h.). It should be realised that this is the actual time-table speed, i.e., the speed made good over the route, including the stop at Munich. By cutting down the time for refuelling a further saving in time is, of course, obtained, so that the increased route speed is not due entirely to the higher cruising speed of the new American machines, but in part to the shorter stay at Munich.
   The time-table drawn up for the "Swissair" express service between Zurich and Vienna is as follows: Leave Zurich 9.10 a.m.; arrive Munich 10.10 a.m.; distance, 150 miles. Leave Munich 10.20 a.m.; arrive Vienna 11.40 a.m.; distance, 229 miles. The times for the return journey are: Leave Vienna 2.15 a.m.; arrive Munich 3.55. Leave Munich 4.05 p.m.; arrive Zurich 5.10 p.m.
   The Zurich business man with business to transact in Vienna is thus able to leave in the morning, attend to his affairs in Vienna (the stay is of approximately two hours, allowing for the journeys to and from the aerodrome). At Munich the time available between the arrival of the machine in the morning and its return to Zurich in the afternoon is even longer. It is believed that the number of business men who will wish to avail themselves of this new rapid travel will be such that on most flights the machine will carry its full complement of four passengers.
   The new express air service came into operation on May 2, and the machines used (two) are, as previously recorded in FLIGHT, Lockheed "Orions," with 575-h.p. Wright "Cyclone" engine. The machines are low-wing cantilever monoplanes, and have retractable undercarriages operated hydraulically.
   The main data relating to the Lockheed "Orion" are as follows :- Length o.a., 8.50 m. (27 ft. 10 in.); wing span, 13.0 m. (42 ft. 7 in.); wing area, 27.3 m 2 (294 sq. ft.); tare weight, 1 630 kg. (3,585 lb.); disposable load, 820 kg. (1,805 lb.); gross weight, 2 450 kg. (5,390 lb.); wing loading, 18.35 lb./sq.ft.; power loading, 9.38 lb./h.p.
   The maximum speed of the "Orion" is given as 365 km./h. (227 m.p.h.), the cruising speed as 290 km./h. (180 m.p.h.), and the landing speed as 96 km./h. (60 m.p.h.). Probably landing speed is nearer 75 m.p.h. The nominal power expenditure per paying passenger appears very high, but as the cruising speed is a large percentage below the maximum speed, it is fair to assume that the power required at cruising speed is a comparatively small percentage of the maximum power, so that the actual power used for cruising is probably nothing like as extravagant as the maximum power figure would indicate.
После закупки у компании "Lockheed" шести Lockheed 9 Orion "Varney Air Service" сменила название на "Varney Speed Lanes Air Services". Самолеты в основном доставляли почту, позже авиакомпанию еще раз переименовали - в "Continental".
HIGH-SPEED AIR SERVICES: Varney Speed Lines, Ltd., operate a high-speed passenger and mail service between Los Angeles and San Francisco, a distance of 375 miles. Lockheed "Orion" monoplanes (450-h.p. Pratt & Whitney "Wasp") - one of which, "North Wind," is shown here - are used, and accomplish the journey in 1 hr. 58 min. at a speed of about 182 m.p.h.
Lockheed Orion at Grand Central Air Terminal, Glendale, Los Angeles. Northwest added these six-passenger 178kts airliners to its fleet in 1934.
As NR12222 Shellightning, at North Beach Airport, New York, about 1938.
The Lockheed Orion (shown) and Vultee V-1a were among the advanced single-engine low-wing designs that demonstrated the ability of the US aircraft industry to achieve good ratios of useful load to max take-off weight in the mid-thirties.
Paul Mantz's Lockheed Orion is one of the few with a metal fuselage.
During its subsequent civil career, as N12222.
Up for auction in American Airlines markings, Santa Ana, May 1968.
"Orion" ("Wasp" S1D1).
Этот NC12283 ранее использовался в "Air Express" для доставки грузов, но затем был по заказу TWA переделан в пассажирский. Самолет эксплуатировался авиакомпанией несколько лет, прежде чем его фюзеляж был использован для постройки варианта Orion-Explorer, на котором разбились Вили Пост и Билл Роджерс.
The Lockheed "Orion" used by Swissair on its high-speed services.
The beautifully finished Lockheed Orion 9C CH-167 was rebuilt in 1977, and is seen here with a Swissair DC-10. The Orion now resides in the Swiss Transport Museum at Lucerne, Switzerland.
Orion 9B CH-167, one of a pair delivered to Swissair in 1932.
The "Lady Southern Cross” in company with a Vega and an Orion.
After restoration for the Swiss Transport Museum, August 1978.
The Lockheed "Orion" of Swissair landing at Le Bourget Aerodrome
WITH UNDERCARRIAGE RETRACTED: One of the Lockheed "Orions" of the "Swissair" company as it appears in flight.
Уникальный Orion-Explorer соединил в себе фюзеляж Orion и крыло недостроенного Model 7. Уили Пост и Уилл Роджерс погибли на этой машине во время кругосветного полета.
Lockheed Orion Ч.Линдберга на Москве-реке, 25 октября 1933г.
A Lockheed Orion with its Wasp uncowled and propless.
View showing the undercarriage operation of the "Orion"
"Orion" ("Wasp" S1D1).