Armstrong Whitworth Albemarle / A.W.41
Страна: Великобритания
Год: 1940


Транспортный самолет
Описание:
Albemarle / A.W.41
Jane's Encyclopedia of Aviation
Фотографии

Albemarle / A.W.41

"Албемарл" создан в КБ фирмы "Армстронг-Уитворт эйркрафт" под руководством Дж. Ллойда первоначально как средний бомбардировщик AW.41. Это был двухмоторный моноплан смешанной конструкции с двухкилевым оперением, убирающимся трехколесным шасси с носовой стойкой. Его опытный образец под названием "тип 208" совершил первый полет 20 марта 1940 г. Производство этих машин на заводе "Армстронг-Уитворт" в Хоксли начали в сентябре 1941 г., перейдя на серийный выпуск в декабре. Бомбардировщики "Албемарл" B.I поступили на вооружение британских ВВС фактически только в августе 1942 г. и не получили широкого распространения. В октябре 1942 г. произвели пробную переделку B.I в военно-транспортный самолет ST.I ("тип 217"). Следом за этим подобную модификацию стали осуществлять серийно на заводе в Хоксли и мастерских в Лайнехэме и Кембридже. С апреля 1945 г. завод начал строить в массовых количествах буксировщики планеров GT.II. Всего выпустили 572 транспортных "албемарла", в т.ч. 42 переделанных бомбардировщика.
Экипаж - 4 чел. (транспорт), 5 чел. (бомбардировщик). Моторы "Геркулес" XI. Вооружение 6x7,69, бомбы до 1500 кг (бомбардировщик), 4x7,69 (варианты GT), 2x7,69 (варианты ST), 1x7,62 (переделка части самолетов ST.I (SF) в СССР). Грузоподъемность вариантов ST и GT - 2100 - 2400 кг.
Транспортные "албемарлы" состояли на вооружении в Великобритании с ноября 1942 г., в Советском Союзе - с марта 1943 г.
Серийно выпускались следующие модификации:
   - "Албемарл" B.I, бомбардировщик;
   - "Албемарл" ST.I, переделка B.I в грузовой самолет (введена грузовая дверь справа), выпускались также мало отличавшиеся от них ST.I (SF) (он же "тип 219") - экспортный для СССР без вооружения и GT.I с устройством для буксировки десантных планеров;
   - "Албемарл" GT.II, транспортный самолет-буксировщик планеров специальной постройки, выпускались также GT.IIa, отличавшиеся по оборудованию, и ST.II (без буксировочного устройства);
   - "Албемарл" GT.V и ST.V- усовершенствованные варианты с улучшенным оборудованием и аварийным сливом горючего в полете;
   - "Албемарл" GT.VI и ST.VI с грузовой дверью слева, GT.VI серии 2 имел вооружение 2x7,69, как и у всех ST.VI.
Бомбардировщики B.I сделали всего один боевой вылет с бомбами - в феврале 1943 г. на цели во Франции. С ноября 1942 г. B.I как транспортные машины начали летать на трассе до Гибралтара. С января 1943 г. в британские ВВС стали в массовых количествах поступать GT.I и ST.I. С марта их применяли в Северной Африке. В июне вместе с самолетами модификации II с их помощью высадили на Сицилии комбинированный парашютно-планерный десант. В июле подобную операцию провели в Южной Франции. Далее "албемарлы" участвовали во всех крупных высадках воздушных десантов - в Нормандии в июне 1944 г., под Арнемом в сентябре, при пересечении Рейна. Линию на Гибралтар "албемарлы" обслуживали до марта 1944 г. В конце войны они служили и в учебных частях.
Советский Союз получил партию транспортных "албемарлов" весной 1943 г. Они использовались 1-й транспортной дивизией ГВФ для перевозок срочных грузов в тылу, а ВВС и морской авиацией - как учебные самолеты.
"Албемарл" был снят с производства в декабре 1944 г. В Англии они служили до августа 1947 г., в Советском Союзе последние машины списали в конце 1945 г.
  
  
  
  


"Албемарл" ST.I||
Размах:||23,46 м
Длина:||18,28 м
Моторы, количество х мощность:||2x1590 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||16556 кг
Максимальная скорость:||427 км/ч
Практический потолок:||5485 м
Дальность:||2090 км

Jane's Encyclopedia of Aviation

Armstrong Whitworth A.W.41 Albemarle (UK)
   Conceived originally by the Bristol company as a medium bomber, the design was taken over by Armstrong Whitworth and reworked into a reconnaissance-bomber. More than 40 were built before it was decided to change the role and produce subsequent aircraft either as special transports or as glider tugs. The first ST.Is and GT.Is entered RAF service in mid-1942 and early 1943 respectively, and subsequent versions brought the total number of Albemarles built to 600. Albemarles took part in the Sicily, Normandy and Arnhem operations. Power was provided by two 1,185 kW (1,590 hp) Bristol Hercules XI radial engines.
Originally conceived as a medium reconnaissance-bomber made from non-strategic materials, the Albemarle started life as a Bristol design, the type’s heritage in terms of its general configuration and distinctive Blenheim-type scalloped nose being much evident; but the aircraft proved inferior to the RAF types it was meant to replace, and it was quickly relegated to general duties in service.
The Albemarle I second prototype, P1361, photographed on August 3, 1942, while serving with No 5 Pilot's Advanced Flying Unit at Tern Hill.
Built to Air Ministry Specification B.18/38 for a “Reconnaissance Bomber for Rapid Production”, the Armstrong Whitworth Albemarle was powered by a pair of Bristol Hercules radials of considerably less power than the Manchester’s Vultures - yet it was even noisier for its crew. Was the problem similarly propeller-based?
The first Albemarle prototype, P1360, in April 1940, with short span wings and mass-balanced rudders
The first Albemarle prototype, P1360, later the same year, with increased span and horn-balanced rudders.
The second prototype Albemarle, P1361, first flew on April 20, 1941. Note the small “bumper” tail wheel.
Early production Albemarle B.I P1363. Deliveries from Brockworth began in September 1941. This aircraft later served with 42 OTU, becoming instructional airframe 4450M in January 1944.
V1599, the last of 90 Albemarle GT Is, served as the prototype ST I special transport variant, and was tested with a long-travel undercarriage in 1943.
"Албемарл" I британских ВВС
“It crouched there on its tricycle undercarriage, a menacing, darkly camouflaged shape. ”
The 77ft span Armstrong Whitworth Albemarle was powered by two 1,590 h.p. Bristol Hercules XI engines and weighed 22,600 lb fully loaded. It normally flew with a crew of four.
Factory-fresh Albemarle ST I P1653 is overflown by another of its kind. Note the tail guards to prevent parachute lines fouling the elevators.
Armstrong Whitworth Albemarle II troop carrier.
The Armstrong Whitworth Albemarle I (two Bristol Hercules XI engines).
One of the 14 Albemarles despatched to the Soviet Union by No 305 FTU at RAF Errol. Two of these, P1455 and P1645, were lost en route and another, P1647, had to return following oil­feed problems. It was, however, fixed and sent again.
"Албемарл" на испытаниях в НИИ ВВС, 1943 г.
One of 12 Albemarle ST Is allotted to the USSR in 1944. Note freight door and sliding dorsal hood.
"Албемарл" перед перегонкой в СССР, авиабаза Эррол (Шотландия), 1943 г.
An Albemarle ST II, probably V1624 later of 297 and 570 Squadrons, makes a low and slow flypast for the press, January 1944.
Sleek lines belied poor performance.
STV V1823 in 297 Squadron markings as P5-S, with crudely-applied invasion stripes.lt crashed near Bretton, Wilts, while towing a glider on December 22, 1944, serving with 22 HGCU.
"Албемарл" V из 297-й эскадрильи британских ВВС, июнь 1944 г. В хвостовой части фюзеляжа - устройство для буксировки планеров
The Armstrong Whitworth Albemarle II Glider-tug and Paratroop Transport (two Bristol Hercules XI engines).
A Horsa under tow, as seen from the gunner’s position of an Armstrong Whitworth Albemarle.
The shot shows the line falling away at the moment of release.
Completed aircraft at Brockworth await delivery.
Nearing completion, this Albemarle reveals details of engine mounting, wing leading edge and nosewheel.
Albemarle production by A. W. Hawkesley Ltd. In the foreground is a wing centre section, with nose sections to the left and fuselage centre and rear sections to the right.
A close-up of the power-operated Boulton Paul dorsal turret.
Four 0-303in Brownings in an aft-facing Boulton Paul Type A electrically operated dorsal turret fitted to an Armstrong Whitworth Albemarle. The Albemarle’s dorsal turret was offset slightly to port to allow space for a passageway through to the rear fuselage, and the fairing forward of the turret retracted automatically when the turret was trained to fire forwards. The Albemarle saw only very limited service.
The cockpit of an Albemarle ST V, showing the access to the nose "greenhouse" on the starboard side.
“Blimey! The Albert Hall! Front stalls or circle? Take your pick."
The Albemarle mock-up, completed in September 1938, showing the original Merlin-engined version.
The Armstrong Whitworth Albemarle.
Armstrong Whitworth Albemarle GT.V