Поиск по сайту:
Описание
Страна : Бразилия
Год : 1976
Корпоративный самолет с экипажем из двух человек
EMBRAER EMB-121 Xingu
В течение 1976-1987 годов компания EMBRAER построила 105 самолетов EMB-121 Xingu - корпоративных самолетов, спроектированных на базе Bandeirante. Самолет получил силовую установку в составе двух ТВД Pratt & Whitney PT6A-28 и имел в снаряженном виде массу 5200 кг. Летные испытания прототипа самолета были начаты 10 октября 1976 года, а 20 мая 1977 года в воздух поднялся первый предсерийный самолет, отличавшийся увеличенной максимальной взлетной массой.
Первые шесть серийных Xingu I переданы ВВС Бразилии в варианте VIP-транспортных, они получили обозначение VU-9. Чуть позже были приобретены еще шесть самолетов, а также два самолета, находившихся ранее в эксплуатации у гражданских операторов - все они получили обозначение EC-9.
В сентябре 1980 года министерство обороны Франции выбрало Xingu в качестве многодвигательного учебного и связного самолета для национальных ВВС и ВМС. Был размещен заказ на 41 самолет Xingu, в том числе 25 самолетов EMB-121AA для ВВС и 16 машин EMB-121AN для ВМС Франции. Поставки были начаты в марте 1982 года и завершены к концу 1983 года.
Модернизированный EMB-121A1 Xingu II, оснащенный двумя двигателями PT6A-135 мощностью на валу по 750 л. с. (559 кВт), стал предлагаться заказчикам с 1982 года - либо для поставки в новом виде с конвейера, либо для модернизации по данному стандарту ранее выпущенных машин. Следующий, удлиненный вариант - EMB-121B Xingu III - поднялся в воздух 26 июля 1980 года, но интереса со стороны заказчиков не последовало. Последний Xingu был поставлен 19 августа 1987 года.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
EMBRAER EMB-121 Xingu
Тип: корпоративный самолет с экипажем из двух человек
Силовая установка: два ТВД Pratt & Whitney Canada PT6A-28 мощностью на валу по 680 л. с. (507 кВт)
Летные характеристики: крейсерская скорость на высоте 3355 м - 450 км/ч; начальная скороподъемность 426 м/мин; практический потолок 7925 м; дальность полета до 5670 кг с максимальным запасом топлива и полезной нагрузкой 610 кг - 2353 км
Масса: пустого 3620 кг; максимальная взлетная 5670 кг
Размеры: размах крыла 14,45 м; длина 12,25 м; высота 4,74 м; площадь крыла 27,50 м2
Полезная нагрузка: до шести пассажиров в контексте максимальной полезной нагрузки 860 кг
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 2
10 октября 1976г. Прототип EMBRAER EMB-121 Xingu (PP-ZXI) совершил первый полет с шестью пассажирами на борту. Оснащенный двумя двигателями PT6A-28, он стал первым турбовинтовым самолетом с герметичной кабиной, произведенным в Бразилии.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
Of the first 100 or so Xingus sold, about half have been for European customers; the majority of the remainder have been bought for executive use in Brazil, such as the example illustrated.
-
Мировая Авиация 118
Xingu I и II имели Т-образное хвостовое оперение, подфюзеляжный киль и комфортабельный герметизированный салон, рассчитанный на шесть человек. Более половины машин были переданы военным эксплуатантам.
-
Air International 1985-02 / ??? - Embraer ... The Brazilian Phenomenon
An intriguing echelon formation of the representatives of the current Sao Jose dos Campos product range, with the EMB-312 Tucano in the foreground, the EMB-121 Xingu, the EMB-110 Bandeirante, and, furthermost from the camera, the EMB-120 Brasilia. Of these, the Xingu is now available only against special orders and the Brasilia is just coming on stream.
Другие самолёты на фотографии: Embraer EMB-110 Banderiante - Бразилия - 1968Embraer EMB-120 Brasilia - Бразилия - 1983Embraer EMB-312 / AT-27 Tucano - Бразилия - 1980
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
Apart from the French order for training versions, European purchases include five for the Belgian state civil training school.
-
Air International 2014-07 / News
Embraer EMB-121AN Xingu 69 retains the special markings applied to mark the centenary of the Aeronautique Navale (French Navy Air Arm) in 2010. The aircraft was noted at Edinburgh Turnhouse on May 27, 2014, conducting a training flight as FNY5021. It is based at Lorient Lann-Bihoue.
-
Мировая Авиация 16
16 марта 1982г.: начались поставки 16 самолетов Embraer EMB-121 Xingus авиации ВМФ.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
An EMBRAER EMB-121AN recently delivered to France for service with the Aeronavale as a multi-engine pilot trainer.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
Only the markings differentiate, externally, the Xingu trainer/transports of the Armee de l'Air and Aeronavale; there are small equipment differences internally. All 41 aircraft ordered for the French services will have been delivered by the end of this year.
-
Air International 2011-12 / News
Embraer EMB-121AA Xingus 089/YJ and 102/YS, and EMB-121ANs 055/YZ and 066/ZA from EAT00.319 overflying York on October 20, 2011.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
The original EMB-121 Xingu prototype, PP-ZXI, with no ventral fin and a “bullet" fairing at the fin/tailplane junction.
-
Air Pictorial 1976-10
Brazil's new 6/8-seat pressurised executive turboprop, the Embraer EMB-121 Xingu. PP-ZXI, was rolled out at Sao Jose dos Campos on 19th August
-
Air Pictorial 1977-08 / J.Cook - Paris Report
Embraer EMB-121 Xingu PP-ZCT for racing driver Emerson Fittipaldi
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
The pre-production Xingu PP-ZCT as used in 1977 by Emerson Fittipaldi.
-
Air International 1987-11
Brasilia-based transportation company Transportadora Wadel Ltda took delivery on 19 August 1987 of the 105th and last Embraer EMB-121 Xingu pressurised corporate prop-jet.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
The first Xingu on the UK register, used as a demonstrator by CSE.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / News Spotlight
Brazil's first production Embraer EMB-121 Xingu is one of five for the Brazilian Air Force. About 16 examples of this pressurised executive aircraft will be built this year. Much development flying has been carried out since the type's appearance at the 1977 Paris Salon. A pair of Pratt & Whitney of Canada PT6A-28 turboprops provide the power.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
The Xingu I has less powerful engines and slightly inferior performance.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
One of the six VU-9 Xingus operated by the 6° Esquadrao de Transporte Aerea. They were fitted retrospectively with the ventral fin adopted before civil certification.
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
Embraer EMB-121A1 Xingu II
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
EMBRAER EMB-121 Xingu.
-
Air International 1985-05 / ??? - Latin America's Largest Air Arm ... Emphasis placed on equipment "Brazilianization"
An EMB-121E Xingu included in the inventory of the 6°.ETA based at BA Brasilia
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
Four-bladed propellers and small strokes on each side of the lower rear fuselage are externally distinguishing features of the Xingu II.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
The Xingu III (a conversion of the original prototype) has a lengthened fuselage, uprated engines and sweepback on the tailplane.
-
Air International 1988-01 / P.Jackson - Etendards over the Atlantique
The Embraer Xingu entered service at Lann-Bihoue in 1983 with 52S to provide multi-engine training, principally for Atlantic crews.
-
Air International 1983-09 / ??? - Xingu ... Academician from the Amason
EMBRAER EMB-121A Xingu II
-
Мировая Авиация 118
EMBRAER EMB-121A1 Xingu II
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
Embraer EMB-121A1 Xingu II
- Фотографии