Фотографии
-
‘White 001’, the first prototype IAR-93. This aircraft was lost on September 20, 1979, due to a flame-out - the pilot ejected safely.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-93 Orao - Румыния - 1974
-
IAR-93B ‘White 238’ at IAv Craiova, June 1990.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-93 Orao - Румыния - 1974
-
IAR-93B ‘Black 200’ at Baneasa, June 1995.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-93 Orao - Румыния - 1974
-
IAR-316B ‘Black 49’ of the Romanian Police at Targu Mures-Vidrasau, May 1994.
Самолёты на фотографии: Sud-Aviation Alouette III / SA.316 / SA.319 - Франция - 1959
-
IAR-316B ‘White 36’ in tactical camouflage at Otopeni, 1990.
Самолёты на фотографии: Sud-Aviation Alouette III / SA.316 / SA.319 - Франция - 1959
-
Another two-seater conversion, the Yak-23DC.
Самолёты на фотографии: Яковлев Як-23 - Россия - 1947
-
IAR-330 ‘White 08’ at Targu Mures-Vidrasau, May 1994. Note forward-firing gun pods.
Самолёты на фотографии: Aerospatiale Puma / SA.330 - Франция - 1965
-
A spirited display by IAR-330A 187 (c/n 36) prior to delivery to the UAE, May 1994.
Самолёты на фотографии: Aerospatiale Puma / SA.330 - Франция - 1965
-
Retired Romanian Air Force BN-2A ‘Black 130’ at the Aviation Museum, Otopeni.
Самолёты на фотографии: Britten-Norman BN-2 Islander - Великобритания - 1965
-
IAR-317 Airfox helicopter gunship during early flight trials, autumn 1983.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-317 Airfox - Румыния - 1984
-
Регистрационный номер: G-CCCP Used and new IAv Bacau Yak-52s have become very popular with private owners in Europe and to a lesser extent in North America. In 1985 AE’s sister journal ‘FlyPast’ sponsored former DOSAAF ‘Yellow 15’, appropriately registered as G-CCCP for airshow and fly-in appearances.
Самолёты на фотографии: Яковлев Як-52 - Россия - 1974
-
Yak-52 1500 prior to delivery to the USSR in June 1990.
Самолёты на фотографии: Яковлев Як-52 - Россия - 1974
-
Focsani-based Romanian Air Force Yak-52 ‘Grey 38’ starts up ready to display at Baneasa in June 1995.
Самолёты на фотографии: Яковлев Як-52 - Россия - 1974
-
The first Westernised Yak-52, the Condor, at the Aerostar factory, 1992.
Самолёты на фотографии: Яковлев Як-52 - Россия - 1974
-
Регистрационный номер: YR-BRI The ninth Rombac 1-11, YR-BRI, at IAv Bucuresti - later Romaero.
Самолёты на фотографии: BAC BAC.111 One-Eleven - Великобритания - 1963
-
A two-seat conversion of the IAR-80 - the IAR-80DC - ‘White 425’ after a belly-landing. Note that the forward cockpit did not have a canopy
Самолёты на фотографии: IAR IAR-80/81 - Румыния - 1939
-
Second prototype Ka-126 built by ICA, with agricultural spraying equipment, at the Bucharest International Fair, 1989.
Самолёты на фотографии: Камов Ка-126 - Россия - 1987
-
Prototype IAR-825 Triumf.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-825 Triumf / IAR-831 Pelican - Румыния - 1982
-
Регистрационный номер: YR-IGA The sole ICA-built IAR-831 Pelican, YR-IGA.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-825 Triumf / IAR-831 Pelican - Румыния - 1982
-
Model of the IAR-101 turboprop trainer project.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-825 Triumf / IAR-831 Pelican - Румыния - 1982
-
IAR-99 Soim ‘White 709’, one of two aircraft fitted with US instrumentation, with an array of stores, at Baneasa.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-99 Soim - Румыния - 1985
-
IAR-99 Soim (one-time designated IAR-109) with IAI Lahav updated systems at Baneasa, June 1995.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-99 Soim - Румыния - 1985
-
Avioane IAR-99.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-99 Soim - Румыния - 1985
-
Регистрационный номер: YR-RGP, YR-RGR, YR-RGS, YR-RGT Line-up of four RG-7 Sioms, winter 1957-58.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-6 / RG-7 - Румыния - 1957
-
Регистрационный номер: YR-RGU YR-RGU, the first Rg-7A Soim II single-seater - with forward sited cockpit.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-6 / RG-7 - Румыния - 1957
-
Регистрационный номер: YR-RGY Fifth Rg-7C Soim III single-seater - with rearward sited cockpit.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-6 / RG-7 - Румыния - 1957
-
IFIL Reghin Rg-7 Soim with Rg-7C Soim III inset.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-6 / RG-7 - Румыния - 1957
-
The first aircraft designed and built in Romania post-1945, the one and only IAR-811 of 1949.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-811 / IAR-813 - Румыния - 1949
-
The developed IAR-813 entered series production. ‘Red 74’ is preserved by the Aviation Museum.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-811 / IAR-813 - Румыния - 1949
-
Регистрационный номер: YR-317 IS-28B2 YR-317, May 1994.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-28 / IS-29 - Румыния - 1970
-
Регистрационный номер: YR-UAA IAR-821B YR-UAA, a two-seat version of the IAR-821 agricultural aircraft
Самолёты на фотографии: IAR IAR-821 / IAR-822 / IAR-827 - Румыния - 1967
-
Регистрационный номер: YR-MGC Third IAR-827 Dacic, YR-MGC, in front of the hangars at IAv Bucuresti.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-821 / IAR-822 / IAR-827 - Румыния - 1967
-
Регистрационный номер: YR-IGZ IAR-828 YR-IGZ over Poiana Brasov.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-821 / IAR-822 / IAR-827 - Румыния - 1967
-
Fifth IRMA-built IAR-822, YR-MCE.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-821 / IAR-822 / IAR-827 - Румыния - 1967
-
Camouflaged IAR-823 ‘White 01’ on display at the MNN in Bucharest.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-823 - Румыния - 1973
-
Регистрационный номер: YR-MEA The prototype IAR-823, in 1973 just prior to painting in the last letter of its registration, YR-MEA.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-823 - Румыния - 1973
-
IAR-823 in military configuration.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-823 - Румыния - 1973
-
Регистрационный номер: YR-ISF Fifth IAR-824 built, YR-ISF, at Suceava, July 1997.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-23 / IS-24 - Румыния - 1968
-
Регистрационный номер: YR-BVA Some IAR-824s were built with tailwheels, for glider towing, YR-BVA illustrated.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-23 / IS-24 - Румыния - 1968
-
Регистрационный номер: YR-ISA The only IS-23A utility aircraft, YR-ISA. This was the first postwar aircraft of all-metal construction
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-23 / IS-24 - Румыния - 1968
-
ICA Ghimbav IS-23A.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-23 / IS-24 - Румыния - 1968
-
Регистрационный номер: YR-ASD IAR-817S YR-ASD, almost certainly the fourth IAR-817 built
Самолёты на фотографии: IAR IAR-817 / IAR-818 - Румыния - 1955
-
The IAR-818 was used for several roles, including crop dusting
Самолёты на фотографии: IAR IAR-817 / IAR-818 - Румыния - 1955
-
Регистрационный номер: YR-AGN YR-AGN, the only IAR-818H floatplane, on the Black Sea.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-817 / IAR-818 - Румыния - 1955
-
The sole IAR-814, used in 1961 for a series of record-breaking flights
Самолёты на фотографии: IAR IAR-814 / MR-2 - Румыния - 1953
-
Регистрационный номер: YR-MRE MR-2 twin YR-MRE in the service of Aviasan, flying over the Carpathians. This aircraft was lost in May 1971 near Targu Mures.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-814 / MR-2 - Румыния - 1953
-
URMV-3 MR-2.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-814 / MR-2 - Румыния - 1953
-
Only known photograph of the RM-12 canard.
Самолёты на фотографии: Manicatide RM-12 - Румыния - 1952
-
Регистрационный номер: YR-954 IS-3d YR-954 pole-mounted at Piatra Neamt. It was destroyed in the 1980s during a storm.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-3 - Румыния - 1953
-
Only known photo of the unflown Rg-8H1 Tantar helicopter.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-8 Tintar - Румыния - 1960
-
IFIL Reghin Rg-8H1 Tantar.
Самолёты на фотографии: Novitchi RG-8 Tintar - Румыния - 1960
-
An impression of the project IAR-90 executive jet.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-90 - Румыния - 1969
-
Impression of the NOGA VI business jet from an IAR brochure
Самолёты на фотографии: IAR IAR-90 - Румыния - 1969
-
Регистрационный номер: YR-1033 First prototype IAR-35 aerobatic glider.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IAR-35 - Румыния - 1986
-
Регистрационный номер: YR-LIA The one-off LIA-88 Soim, appropriately registered YR-LIA.
Самолёты на фотографии: Bacau LIA-88 Soim - Румыния - 1983
-
IAR-109 Phoenix utility aircraft project.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-109 Phoenix - Румыния - 1986
-
IAR AG-6 during rough field trials, 1989.
Самолёты на фотографии: Aerostar AG-6 - Румыния - 1989
-
IAR-95ME two-seat jet fighter project.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-95 - Румыния - 1988
-
IAR-705 turboprop airliner project.
Самолёты на фотографии: IAR IAR-705 - Румыния - 1989
-
Регистрационный номер: LN-GMT Norwegian-registered IS-28M2 (c/n 43).
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-28M / IAR-34 / IAR-46 / IAR-48 - Румыния - 1976
-
The IAR-28MA light aircraft, derived from the IS-28M2 motorglider.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-28M / IAR-34 / IAR-46 / IAR-48 - Румыния - 1976
-
IAR-46 of 1993, a development of the IS-28M2 motor-glider.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-28M / IAR-34 / IAR-46 / IAR-48 - Румыния - 1976
-
IAR-34 tandem-seat motor-glider.
Самолёты на фотографии: ICA-Brasov IS-28M / IAR-34 / IAR-46 / IAR-48 - Румыния - 1976
Статьи
- Round-Out
- A.Alexandrov, G.Petrov - Aah! De Havilland-ski!
- D.Henley, K.Ellis - Globetrotting Reindeer
- D.Nicolle - Young Turks (1)
- D.Vlad - Out of the Ashes
- J.Smith - Wrath of a Mystical Monster
- K.Conboy - Wings Over the Land of a Million Elephants
- N.Lees - Birds of Passage
- P.London - From Seagull to 'Shagbat' (1)
- S.Aloni - In a Class of its Own (3)