Варианты
- Britten-Norman - BN-2 Islander - 1965 - Великобритания
- Britten-Norman - BN-2A Mk III Trislander - 1970 - Великобритания
- Britten-Norman - BN-2T Turbine Islander - 1981 - Великобритания
Britten-Norman BN-2 Islander
История самолета Britten-Norman BN-2 Islander началась в 1964 году, когда Десмонд Норман и Джон Бриттен приступили к проектированию нового легкого пассажирского/транспортного самолета для местных авиалиний, рассматривавшегося в качестве замены уже порядком устаревшему de Havilland Dragon Rapide и другим самолетам подобного назначения. Проект вызвал живой интерес у потенциальных заказчиков, и в сентябре 1964 года была начата постройка первого прототипа машины, получившей обозначение BN-2 Islander, а уже 13 июня 1965 года самолет совершил первый полет Машина была оснащена двумя двигателями Rolls-Royce/Continental IO-360-B мощностью по 210 л. с. По результатам испытаний в конструкцию машины были внесены отдельные усовершенствования, наиболее существенными из которых стали увеличение размаха крыла на 1,22 м и установка новых двигателей - Avco Lycoming O-540-E мощностью 260 л. е., ставших после этого стандартными на самолетах данного типа.
BN-2 Islander первой производственной партии представлял собой цельнометаллический высокоплан с фюзеляжем прямоугольного сечения, однокилевым хвостовым оперением и неубирающимся трехстоечным колесным шасси со спаренными колесами на основных стойках. Самолет был рассчитан на пилота и девятерых пассажиров, которые располагались в пассажирском салоне шириной всего 1,09 м. Причем кресла располагались в ряд "от борта до борта", без межкресельного прохода - посадка осуществлялась через две двери, расположенные на левом борту, и одну - на правом борту (каждая дверь была рассчитана на свой ряд кресел). Первый серийный самолет поднялся в воздух 24 апреля 1967 года, а 13 августа того же года первая машина данного типа поступила в коммерческую эксплуатацию. В середине 1969 года на смену BN-2 пришел модернизированный BN-2A, отличавшийся лучшей аэродинамикой и новейшим оборудованием, а также получивший новое приспособление для загрузки багажа с борта. С 1978 года в серию пошла модификация BN-2B Islander II, которая отличалась от предшественников преимущественно большей максимально допустимой посадочной массой, улучшенным внутренним дизайном салона и воздушными винтами уменьшенного диаметра (это должно было снизить уровень шума в кабине и салоне).
По ходу эксплуатации были разработаны различные образцы оборудования, существенно повысившие эффективность их использования для решения различных задач. Сначала машины получили поршневые двигатели Avco (Textron) Lycoming IO-540-K1BS мощностью по 300 л. с., а затем - турбовинтовые двигатели Allison 250-BI7C эффективной мощностью на валу 320 л. с. (такие самолеты получили обозначение BN-2T Turbine Islander). Кроме того, имелась возможность удлинения носовой части самолета для увеличения объема перевозимого багажа; запас топлива был увеличен за счет оборудования двух концевых топливных баков, а двигатель затем стали оснащать системой турбонаддува Rajay. Имелась возможность размещения под крылом двух дополнительных топливных баков емкостью по 227 л каждый.
Кроме пассажирской модификации имелись транспортный вариант(пассажирские кресла складировались в заднем багажном отделении) и санитарный самолет (с размещением трех носилок и двух сопровождающих). Самолет мог использоваться также для решения разнообразных вспомогательных задач. Были спроектированы и построены военизированные версии данной машины: Defender и Maritime Defender, которые могли применяться в качестве санитарно-эвакуационного, патрульного, транспортного и поисково-спасательного.
Коммерческий успех самолетов данного семейства подтвержден на практике - по многочисленным контрактам для заказчиков из 120 стран мира было построено 1280 самолетов, причем около 760 из них до сих пор находятся в эксплуатации. Значительное количество самолетов было построено по лицензии в Румынии, 35 машин собраны на Филиппинах из компонентов, поставленных "Britten-Norman".
Однако в 1972 году по финансовым причинам контроль над компанией перешел к "Fairey Group". В следующем году сборочная линия Islander была перенесена из Бембриджа в Госсели (Бельгия), но в 1977 году "Fairey Group" сама уже прекратила свое существование, а подразделение "Britten-Norman" было продано швейцарскому концерну "Oerlikon- Buhrle", владевшему тогда компанией "Pilatus". В итоге продолжателем программы Islander стала компания "Pilatus Britten-Norman Ltd", перенесшая линию окончательной сборки на остров Уайт. 21 июля 1998 года компания "Pilatus" продала британское подразделение "Britten-Norman", после чего компания возродилась под своим первоначальным названием и продолжила постройку самолетов семейства Islander. В настоящее время компания принадлежит семье Завави, выходцам из Омана, и по состоянию на конец 2008 года предлагала потенциальным заказчикам самолеты модификаций BN-2B и BN-2T. Кроме того, ведется проектирование модификации BN-2C Islander, отличающейся новыми кабиной, авионикой и серповидными воздушными винтами. Часть из внедренных усовершенствований могут быть реализованы и на самолетах предыдущих моделей. В продуктовой линейке компании также имеется самолет Defender 4000, оснащенный турбовинтовыми двигателями Rolls-Royce 250, электронным пилотажным индикатором и специальным оборудованием, предназначенным для решения различных задач в интересах военных.
Варианты
Defender: многоцелевая военная модификация, предназначена для решения широкого круга задач - противоповстанческий, передовой авианаводчик, медико-эвакуационный, патрульный, легкий транспортный и пр. Основное отличие от гражданской модификации - наличие четырех подкрыльевых узлов подвески, на которых возможна подвеска груза массой до 1134 кг, в т. ч. контейнеров с пулеметами и НАР, бомб, ракет, ПТБ или контейнеров РЭБ
Maritime Defender: патрульная модификация, предназначенная для патрулирования прибрежных районов, ведения поисково-спасательных операций и защиты эксклюзивной экономической зоны; продолжительность полета 8 ч, в носовом обтекателе установлена РЛС, полезная нагрузка - спасательное оборудование (плотики и пр.) или вооружение на подкрыльевых узлах
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Britten-Norman BN-2B Islander II
Тип: самолет местных авиалиний
Силовая установка: два поршневых двигателя с горизонтальным расположением цилиндров Avco Lycoming O-540-E4C5 мощностью по 260 л. с. (194 кВт)
Характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 2135 м - 257 км/час; экономическая крейсерская скорость на высоте 3660 м - 241 км/час; практический потолок 4450 м; дальность при полете с экономической крейсерской скоростью при полной нагрузке 1400 км
Масса: пустого снаряженного 1638 кг; максимальная взлетная 2994 кг
Размеры: размах крыла 14,94 м; длина 10,86 м; высота 4,18 м; площадь крыла 30,19 м2
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 227
Регистрационный номер: G-BCEN Первым самолетом "Air Atlantique", использующимся для борьбы с загрязнениями, был Islander, но он не удовлетворял все растущим запросам. Эта машина применялась в интересах Береговой охраны Фолкстона. Она продолжала службу и в 2012 году, но уже находясь в собственности фирмы "Reconnaissance Ventures Ltd".
-
Air Pictorial 1992-01 / P.Clarke - Carribean Islander
Регистрационный номер: F-BTGO Air Caraibes BN2 Islander F-BTGO at Antigua Airport.
-
Air International 1993-03 / B.Wheeler - Seychelles Sequel
Регистрационный номер: S7-AAA Sole survivor of the two nine-seat B-N Islanders originally operated in the 1970s is S7-AAA which continues to fly domestic services from Mahe.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
Britten-Norman BN2B Islander of British Airways/Loganair (1998)
-
Air Pictorial 1992-01 / P.Clarke - Carribean Islander
Регистрационный номер: V2-LCL Carib Air's BN2 V2-LCL at Antigua.
-
Air Pictorial 1986-01 / R.Macintyre - Cook Island Hopping
Регистрационный номер: ZK-KHB Cook Island Air's Britten-Norman BN-2A Islander, ZK-KHB, c/n. 511, at Rarotonga from which it operates a regular service to Aitutaki
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBR [2] Britten-Norman's BN-2 Islander is perfectly suited for operating from rugged landing strips around the Falkland Islands.
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBR [2] -
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBN [2] VP-FBN takes off from a snowy airfield on a regular passenger flight.
-
Air International 2022-10 / C.West - Small but perfectly formed
The Falkland Islands Government Air Service is a repeat customer for the Islander, receiving its latest example last year and due to accept another by the end of 2022
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBN [2] VP-FBN was built by Britten-Norman in 1990 and continues to serve with the FIGAS. The aircraft is dedicated to passenger service and air ambulance flying when required.
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBO [3] FIGAS largely dedicates VP-FBO to fishery patrol missions.
-
Air International 2008-03 / News: Headline, Military, Civil, Accidents
Регистрационный номер: G-SEIL, G-BIIP A recent addition to the fleet of Highland Airways, seen here on January 16, 2008 on approach to Inverness, is BN-2B-26 Islander G-SEIL (c/n 2103), formerly G-BIIP with Hebridean Air Services. The aircraft, which was acquired last year and re-registered to the airline on December 12, 2007, has now been refurbished in order to operate the newly awarded Argyll Air Service contract, linking Oban to the islands of Coll, Colonsay and Tiree.
-
Мировая Авиация 79
Регистрационный номер: G-BLNJ Islander стал классическим транспортным самолетом местных авиалиний. Изображенный здесь BN-2B компании "Loganair" является типичным представителем семейства этих машин, обслуживавших региональные маршруты.
-
Air Pictorial 1992-01 / P.Clarke - Carribean Islander
Montserrat Airways home base.
-
Air Pictorial 1992-01 / P.Clarke - Carribean Islander
The Toucan band after all their equipment had been loaded on board, pictured with the author.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Регистрационный номер: OO-AST [2] Pilatus Britten-Norman BN-2 Islander.
-
Air International 2022-10 / C.West - Small but perfectly formed
Регистрационный номер: G-SSKY Cranfield Aeronautical Solutions has recently acquired a former Isles of Scilly Skybus BN-2 Islander for use in Project Fresson
-
Air Pictorial 1991-11
Регистрационный номер: P2-TFI Taurama Industries, a timber investments company is one of the many logging concerns operating their own aircraft, in this case, a BN Islander P2-TFI.
-
Air Pictorial 1998-03
Регистрационный номер: 8P-TAG, B-3903, G-BPLP, N32GM A well-travelled BN-2B-20 Islander, 8P-TAG of Trans Island Air, photographed by Roger Kunert at Bridgetown, Barbados. With c/n 2208, it was first registered as G-BPLP in May 1989 before moving to China as B-3903, then to Florida as N32GM, before sale to its present owner in 1995.
-
Air Pictorial 1999-05 / P.Howard - Flight to Tabubil /Airline Profile/
Регистрационный номер: P2-VAB While the clouds gather around the tree tops, villagers view the turnround of Vanair Islander P2-VAB at Bitnan.
-
Авиация и Космонавтика 2015-06 / Знаменательные даты июня в истории авиации
Регистрационный номер: N55JA -
Air International 2022-10 / C.West - Small but perfectly formed
Регистрационный номер: G-CJJO The Britten-Norman BN-2 Islander’s appeal continues to endure six decades after the type’s first flight
-
Aviation Historian 22 / R.Riding, A.Stephenson - What a woman! Janet Ferguson: ferry pilot extraordinare
Another day in the office - a typical view from the cockpit of a Britten-Norman Islander, on this occasion while en route from Whitehorse in Canada’s Yukon to Anchorage, Alaska, in 1977. Continuing the Norman connection, Janet ferried the Norman Aeroplane Company’s first production NAC-6 Fieldmaster from Cardiff to Singapore in January 1988.
-
Air International 1994-08 / D.Bernad - Romania's Hidden Gems /Veteran & Vintage/
Recently-retired Britten-Norman BN-2A, Black 130, made in Romania under British licence, represents the VIP fleet and is now displayed at the Museum of Aviation. Over 500 Islanders have been manufactured at IRMA-Bucharest since 1969.
-
Air International 1979-07 / ??? - Seven-Thousand-Island Air Cover ... the Philippine Air Force
One of the three MBB BO 105 helicopters assembled by the National Aero Manufacturing Corporation so far delivered to the 205th Airlift Wing is seen here with rocket armament, with a Navy Islander in the background.
Другие самолёты на фотографии: MBB Bo-105 - Германия - 1967
-
Мировая Авиация 180
Регистрационный номер: BDF-01 Прочность, надежность и простота обслуживания BN-2 сделали его привлекательным для вооруженных сил стран третьего мира. Эти невооруженные машины принадлежат Белизу, где они в основном применяются для борьбы с наркоторговцами.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-02 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY/CIVIL
Регистрационный номер: G-BVFK The 500th Romanian-built Islander/Defender, delivered in 1996 (1999)
-
Мировая Авиация 227
Регистрационный номер: G-CIAS [2] Организация "Channel Islands Air Search" (CIAS). Базирующаяся на острове Гернси, CIAS была создана четырьмя добровольцами в 1980 году для поисково-спасательных работ и борьбы с загрязнениями в районе Нормандских островов. Ее единственный самолет - модифицированный Islander - носит имя "Lions Pride". Он был приобретен в 1993 году и оснащен поисковой РЛС с дальностью обнаружения 39 км, ИК-системой, поисково-навигационной системой и оборудованием ночного видения.
-
Air International 1992-12 / Airscene Headlines
Регистрационный номер: G-CIAS [2] Resprayed at Shoreham during September 1992 in this attractive search-and-rescue scheme, Channel Islands Air Search's PBN BN-2B-21 Islander G-CIAS, complete with elongated radar nose, is seen here after return to its Guernsey base. The aircraft will shortly replace CIAS's veteran PA-E23-250 Aztec E G-BBWM.
-
Air International 2007-09 / T.Ripley - Army Wings in the 21st century /Military/
Регистрационный номер: ZG995 Three Defender AL.1s are currently in service, having been purchased to meet an urgent operational requirement in December 2003. They have been used in Iraq for what is believed to be convoy protection work, helping to detect improvised explosive devices using the nose-mounted forward-looking infra-red sensor.
-
Air International 2024-10 / A.Preston - Working towards greener skies
CAeS is converting a Britten-Norman Islander nine-seat aircraft from conventional fossil fuel to that of gaseous hydrogen propulsion
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
The Islander undergoing modification in the Cranfield hangar
-
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
The newly refurbished hangar and R&D facility within the Cranfield University campus was opened in July 2023
-
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
Evolito joined Project Fresson as a motor and inverter supplier. Based in Oxfordshire, Evolito is the aerospace spin out of YASA - the world-leading pioneer of automotive axial-flux electric motors
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Регистрационный номер: G-ATCT [5] Britten-Norman BN-2 light transport (two 210 hp Rolls-Royce Continental IO-360-B engines)
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Регистрационный номер: G-ATCT [5] The prototype Islander in its original guise
-
Мировая Авиация 37
Регистрационный номер: G-ATCT [5] 13 июня 1965г.: в Бембридже, остров Уайт, совершил первый полет самолет BN-2 Islander, ставший заметным успехом для британской авиационной индустрии.
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Регистрационный номер: G-ATCT [5] The prototype Islander after conversion to take Lycoming engines in modified nacelles and an increase in wing span.
-
Мировая Авиация 180
Регистрационный номер: G-ATCT [5], G-ATWU [3] Прототип BN-2, G-ATCT, поднялся в воздух в 1965 году, а первый серийный самолет, G-ATWU, - годом позже. К сожалению, прототип, отличавшийся крылом уменьшенного размаха, был потерян в катастрофе в 1966 году, возвращаясь из демонстрационного тура по Германии.
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Регистрационный номер: G-ATWU [3] First of the four stages in the life of the second prototype Islander, as first flown;
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Регистрационный номер: G-ATWU [3] Second of the four stages in the life of the second prototype Islander, with stretched fuselage;
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Регистрационный номер: G-AVUB [3] The first supercharged Islander with Rolls-Royce Continental engines
-
Air Pictorial 1968-11
Регистрационный номер: G-AVUB [3] Britten-Norman BN-2S turbo-supercharged Islander with 300-h.p. R-R Continentals
-
Aeroplane Monthly 1982-06 / ??? - Strangers on deck
Регистрационный номер: G-AVUB [3] Britten-Norman test pilot Colin Newnes landed on HMS Hermes on May 28, 1968, in Portland Bay. The aircraft stopped in 175ft, wind speed over the deck was 15kt, and took off in 400ft. The Islander is seen being repositioned for take-off.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-AWNR Britten-Norman BN-2A Islander twin-engined utility transport in para-dropping role
-
Air Pictorial 1992-02 / R.Jackson - Airport Movements
Suckling Airways' Dornier 228 G-BMMR was used to demonstrate the type to the Isle of Scilly Sky Bus Company at Exeter during December 1991. At present the company operates a fleet of five Islanders.
Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.228 - Германия - 1981
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: S-AYGK BN-2A Islander in Olympic Airways livery
-
Air Pictorial 1973-06 / C.Paul - Britten-Norman Trislander /Air Test/
Регистрационный номер: G-AYSS [2] Britten-Norman Trislander G-AZZM, the aircraft used in this test, and Islander G-AYSS (background) were both acquired earlier this year by JF Airlines for scheduled services linking Portsmouth and Shoreham with the Channel Islands. The airline was founded in 1971 by John Fisher and operated Twin Pioneers initially
Другие самолёты на фотографии: Britten-Norman BN-2A Mk III Trislander - Великобритания - 1970
-
Мировая Авиация 182
Регистрационный номер: G-AYSS [2] BN-2 Islander, G-AZZM, - один из первых серийных Trislander. Облетанный в 1972 году, он эксплуатировался в компаниях "Fairoaks Aviation", "JF Airlines" (на снимке - вместе со своим предшественником) и "Loganair", а затем был продан колумбийской "Tavina".
Другие самолёты на фотографии: Britten-Norman BN-2A Mk III Trislander - Великобритания - 1970
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Регистрационный номер: G-AYXK One of Loganair's Britten-Norman B.N-2 Islanders, G-AYXK
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-AZEH Britten-Norman BN-2A Islander twin-engined utility transport (two 260/300 hp Lycoming O-540 engines)
-
Air Pictorial 1973-06
Регистрационный номер: G-BATK Islander c/n 325 at Fairoaks 12/4/73 while being prepared for delivery to Australia with ferry marking G-BATK;
-
Aeroplane Monthly 1974-02 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-BBLW G-BBLW is one of a batch of Islanders for Nippon Naigai Air Ways. It was photographed at Bern bridge in its ferry marks.
-
Air Pictorial 1976-10
Регистрационный номер: G-BDHU Britten-Norman Firefighter G-BDHU in action. A new water-bombing version of the Islander, it can drop 176 gal of water in 2.5 sec. and can be equipped with an infra-red sensor to detect incipient forest fires. G-BDHU appeared at Farnborough
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Регистрационный номер: G-BDMT Agricultural Britten-Norman Islander G-BDMT with underwing tanks, nozzles, spray booms, and emergency dumpers
-
Air Pictorial 1977-11
Регистрационный номер: G-BDWG [2] Euroair's Biggin Hill-based Islander G-BDWG is the 700th Islander to be delivered
-
Air Pictorial 1977-10
Регистрационный номер: G-BDWG [2] A new customer for the Britten-Norman BN-2A Islander is Euroair Transport, based at Biggin Hill, whose G-BDWG is seen before delivery
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-BEFI, G-BEFN BN-2A Islanders G-BEFI and G-BEFN, Gosselies-built, for Munz Northern Airlines.
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale
Регистрационный номер: G-BEFM Just out of the Gosselies paint shop on 22nd March 1977, BN2A-27 Islander G-BEFM, c/n. 557, is the third for George Wimpey & Co.; orange/black/white colour scheme
-
Air Pictorial 1977-03
Регистрационный номер: G-BEGC G-BEGC, shown at Manila 7/1/77, was one of the two Islanders erected in the Philippines and flown to Singapore in British marks;
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-BEGE Gosselies-built BN2A Islander G-BEGE for Munz Northern Airlines.
-
Мировая Авиация 180
Регистрационный номер: G-BEGU Одним из самых необычных операторов самолета Islander была Организация по борьбе с пустынной саранчой (Desert Locust Control Organisation for Eastern Africa). Ее самолет был оснащен дополнительными топливными баками и контейнерами-опрыскивателями Micronair под крылом. Кроме того, машину приспособили для полетов через тучи летящей саранчи.
Seen south of the Isle of Wight during a test flight, Britten-Norman Islander G-BEGU is one of four built for the Desert Locust Control Organisation for East Africa. Due to be delivered in the new year, the aircraft are equipped with three Micronair atomisers and long range fuel tanks. -
Aeroplane Monthly 1984-10 / ??? - Give us a lift
Регистрационный номер: G-BFCX A Sea King lifting Britten Norman Islander G-BFCX of Loganair out of trouble.
Другие самолёты на фотографии: Sikorsky S-61L/N - США - 1960
-
Air Pictorial 1988-01 / World Air News
Регистрационный номер: G-BLNI, VP-FBI The latest Pilatus Britten-Norman Islander for FIGAS. G-BLNI left Bembridge on 14th October 1987 on delivery via Iceland. North and South America and finally arrived at Stanley on 19th November, having been delayed en route. It is now in service as VP-FBI
-
Авиация и Космонавтика 2010-04 / Знаменательные даты II квартала 2010г. в области авиации
Регистрационный номер: G-BPLR -
Air Pictorial 1992-03 / M.Ashley - The Day of the "Copper Chopper"
Регистрационный номер: G-PASY The clandestine BN-2A-26 Islander PAS "Yankee" in the Police Aviation Services' hangar at Staverton. The Islander's role is classified.
-
Air Pictorial 1977-05 / J.Cook, M.Hooks - Gulf Air /Airline History/
Регистрационный номер: A40-DK Gull Air's Britten-Norman Islanders have lost their blue cheat line tor an all-white colour scheme - A40-DK at Abu Dhabi
-
Air Pictorial 1986-01 / J.Cook - Airlines of the World
Регистрационный номер: C-GIHF One of Burrard Air's three Britten Norman Islanders, G-GIHF, at Vancouver on 31st August 1985.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: CF-YZT Britten-Norman BN-2A Islander equipped for geophysical survey
-
Air Pictorial 1978-01 / G.Endres - Airlines of the World
Регистрационный номер: CR-CAS Among the aircraft operated by TACV, Cabo Verde Airlines is Britten-Norman Islander CR-CAS
-
Air Pictorial 1976-03 / J.Wegg - Angola - a last look?
Регистрационный номер: CR-LMW, G-AYWJ CTA Britten-Norman Islander CR-LMW, c/n. 276, previously G-AYWJ
-
Air Pictorial 1986-01 / J.Cook - Airlines of the World
Регистрационный номер: F-OGGP Air Martinique's Piper Aztec, F-OGGU, at St. Vincent in March 1983, with the tail of Islander F-OGGP visible behind
Другие самолёты на фотографии: Piper Apache PA-23 / Aztec - США - 1952
-
Air Pictorial 1977-02 / G.Endres - Airlines of the World
One of six Britten-Norman Islanders operated by the Norwegian company A/S Norving. In the background is their D.H. Canada Beaver, LN-MAB, on floats
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Canada DHC-2 Beaver - Канада - 1947
-
Air Pictorial 1988-02 / A.Johnson - Register Review
Регистрационный номер: LV-JYV, LV-PRE Islander LV-JYV was an Opa Locka, Florida visitor late in 1987. It was originally delivered to Argentina as LV-PRE in November 1971.
-
Air-Britain Archive 1984-01
Регистрационный номер: OO-AST [2] Islander OO-AST (2159) was was the first aircraft to be painted in SABENA's new colour scheme - compare with OO-GVS.
-
Air-Britain Archive 1984-01
Регистрационный номер: OO-GVS Refuelling at Brussels on 21.8.72, Islander OO-GVS (2093) was operated for SABENA on internal routes by Publi-Air and owed its registration to Guy Visele an executive of the company who was also Air-Britain Belgian register specialist!
-
Air Pictorial 1976-03
Регистрационный номер: PT-KPR PT-KRP, one of the many Islanders employed in the geophysical role in South America, was equipped with "stinger" tail by Geometries Inc. in California for mineral exploration by ENCAL in the undeveloped hinterland of Brazil
-
Air International 1990-11 / A.Price - Air Seychelles ... Lifeline to Paradise
Front its formation in 1979 until the present time, Air Seychelles has operated two Britten-Norman Islanders on its inter-island services.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 07 - Addenda
Регистрационный номер: VH-FLE Britten-Norman Islander modified for aerial survey work with an Australian operator
-
Air Pictorial 1977-11 / G.Endres - Airlines of the World
Регистрационный номер: VH-SYU Countryair's Britten-Norman Islander VH-SYU in pale blue and white scheme
-
Air Pictorial 1977-02 / G.Endres - Airlines of the World
Регистрационный номер: VP-LVB Air BVI have four Islanders - VP-LVB illustrated
-
Air-Britain Archive 1980-04
Регистрационный номер: VQ-FBP VQ-FBP at Bankstown awaiting onward delivery 26.6.71
-
Air Pictorial 1976-03
Регистрационный номер: VQ-SAK, G-BCVS The Seychelles register is illustrated by D'Arros Industries' Islander VQ-SAK, ex G-BCVS, ready for delivery at Fairoaks 21/1/76
-
Air Pictorial 1977-06
Регистрационный номер: 4X-AYF 4X-AYF, one of two ex-Israeli Islanders flown to Blackbushe recently for Fairoaks Aviation Services
-
Air Pictorial 1969-06
Регистрационный номер: 6Y-JFL, G-AWYA Islander 6Y-JFL (ex G-AWYA) at Bernbridge 27/2/69 with markings previously allotted to Skyvan c/n. SH.1848
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: 7P-LAC Britten-Norman BN-2A Islander twin-engined feederline transport of Lesotho Airways, built in Romania by IRMA
-
Air International 1996-07 / R.Sacchetti - The wings of Malta
Регистрационный номер: 9H-ACU AFM’s Air Squadron received a quantum leap in its operational capability with the entry into service of its PBN BN2B Islander 9H-ACU.
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
The current "IO-Islander” with uprated Lycoming engines. The example illustrated also has wingtip fuel tanks.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: 9Q-CYA Britten-Norman BN-2A Islander of Tarmaco Services Ltd, Zaire Republic, built in Romania by IRMA
-
Air Pictorial 1977-06
Регистрационный номер: N33MN N33MN, first ol six Islanders ordered by Munz Northern Airlines of Nome, Alaska;
-
АвиаМастер 2006-07 / О.Моногону, М.Жирохов - Великая африканская война /Горячая точка/
Зимбабвийский транспортник Бриттен-Норман BN-2A "Айлендер" - участник войны в Конго. Обратите внимание, что самолет не несет никаких опознавательных знаков
-
Air Enthusiast 1998-03 / D.Vlad - Out of the Ashes
Retired Romanian Air Force BN-2A ‘Black 130’ at the Aviation Museum, Otopeni.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Britten-Norman BN-2A Islander of Mount Cook Airlines, with wheel/ski landing gear
-
Мировая Авиация 180
Islander приспособлен для эксплуатации в районах с суровым климатом. Этот самолет на лыжном шасси, принадлежавший "Mount Cook Airlines", сфотографирован на леднике Тасмана в Новой Зеландии в 1975 году.
-
Air Pictorial 1977-02 / R.Baxendale - More like a Bus Service
Approaching Guernsey over the harbour at St. Peter Port in an Aurigny Islander
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Philippine Naval Aviation NAMC (Britten-Norman) Islander.
The fledgeling naval air component has so far received five locally-assembled Islanders, one of which is illustrated, which are used for surveillance tasks. -
Air Pictorial 1976-10
Регистрационный номер: G-BDDW, RP-C2146 Islander G-BDDW/RP-C2146 in the livery of the Philippine Integrated National Police as (c/n.) "463";
-
Air Pictorial 1977-02 / R.Baxendale - More like a Bus Service
Exactly half Aurigny's fleet - three Trislanders and one Islander - at Guernsey, a rare sight as the aircraft are usually busy on the routes
Другие самолёты на фотографии: Britten-Norman BN-2A Mk III Trislander - Великобритания - 1970
-
Air Pictorial 1992-03 / M.Wickstead - Exeter: Devon's regional airport
Exeter's main apron on a winter's afternoon, busy with a JEA Short 360 together with B.737s of BMA and Danair. Seen in the background, Scilly Skybus Islander, J&J Bandierante and Merrix-Air's Cessna 421.
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 737 - США - 1967Cessna 411/401/402/421/414/404 - США - 1962Embraer EMB-110 Banderiante - Бразилия - 1968Short Short 360 - Великобритания - 1981
-
Air Enthusiast 1972-11 / Airdata File
Регистрационный номер: G-BAAE [2] The Britten-Norman BN.2A-8S is the first Islander to fly with the lenghtened nose and additional rear cabin space. These "S" variant modifications can be applied to any standard of Islander.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-BAAE [2] BN-2A-8S version of the Britten-Norman Islander, with extended nose
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-BBWT Britten-Norman Defender, military version of the BN-2A Islander
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-BEKZ Defender G-BEKZ, destined for Mauretania.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Pilatus Britten-Norman Maritime Defender.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
Demonstration example of the Britten-Norman Defender at the 1971 Paris Air Show
-
Air International 1991-06 / Military Aircraft Directory (2)
PILATUS B-N BN-2B MARITIME DEFENDER
-
Air Pictorial 1977-02
Регистрационный номер: G-AYTS [3] -
Air Pictorial 1977-03
Bad new... for Fish Poachers, Dope Pedlars, Illegal Immigrants.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-AYTS [3] Britten-Norman Defender military version of the Islander, firing underwing rockets
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-AYTS [3] Britten-Norman Defender, military version of the BN-2A Islander
-
Aeroplane Monthly 1979-10 / News Spotlight
A Pilatus Britten-Norman BN2A-21 Maritime Defender during a test flight south of the Isle of Wight on August 20, 1979.
-
Aeroplane Monthly 1978-04 / News Spotlight
Регистрационный номер: G-BDTK The first Britten-Norman BN2A-21 Defender to carry four gun pods, each with two 7-62mm machine guns, is G-BDTK for the Botswana Defence Force, seen over the Isle of Wight before delivery to Gaborone.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Pilatus Britten-Norman Defender.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Botswana Defence Force Pilatus Britten-Norman Defender.
-
Air Pictorial 1977-11
First of three Britten-Norman BN-2A-21 Defenders, OA1, for the Botswana Defence Force, which will use them for border patrol, casualty evacuation and communications
-
Air Pictorial 1978-01
Регистрационный номер: G-BDTC The first Botswana Defender G-BDTC/OA1/Z1 awaiting delivery at Bembridge 29/9/77;
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Регистрационный номер: 5T-MAS Mauritanian Islamic Air Force Pilatus Britten-Norman Defender.
-
Air Pictorial 1977-08
Регистрационный номер: G-FANS [5] Islander G-FANS started flight tests with two Dowty ducted propulsor units on 10th June 1977
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / News Spotlight
Регистрационный номер: G-FANS [5] Dowty Rotol's ducted propulsor-equipped Islander, G-FANS, convincingly demonstrated its low noise level for the press at Staverton on August 25, 1977.
-
Aeroplane Monthly 1997-12 / J.Fricker - The Miles jets (2)
Регистрационный номер: G-FANS [5] The appropriately-registered ducted-propulsor-powered Britten-Norman Islander in flight over the South Coast in 1977. A similar form of propulsion was considered for a variant of the Student.
-
Air Pictorial 1977-11 / E.Rees - Dowty's Ducted Propulsor
Регистрационный номер: G-FANS [5] Britten-Norman Islander G-FANS engaged in flight tests of its Dowty ducted propulsors which are driven by two 300-h.p. Lycoming IO-540 engines
-
Air Pictorial 1977-11 / E.Rees - Dowty's Ducted Propulsor
Регистрационный номер: G-FANS [5] Close-up of the ducted propulsor showing the 48-in.-dia. seven-bladed fan.
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale
Today much of the floor space at Fairey S. A's Gosselies factory ts taken up with Islander and Trislander production
Другие самолёты на фотографии: Britten-Norman BN-2A Mk III Trislander - Великобритания - 1970
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale
Islander fuselage side panels in their jigs in the sub-assembly shop
-
Aviation Historian 22 / R.Riding, A.Stephenson - What a woman! Janet Ferguson: ferry pilot extraordinare
Регистрационный номер: G-BIUC Janet ferried numerous Islanders and examples of its military variant, the Defender, during her flying career. Here she finds time for a quick photograph while preparing to deliver Defender G-BIUC from Fairoaks to Gaborone in Botswana. On arrival, the aircraft would be given the serial OA-6 and be handed over to the Botswana Defence Force Air Wing.
-
Air Pictorial 1977-02 / R.Baxendale - More like a Bus Service
A passenger riding alongside the pilot in an Islander on the Guernsey-Jersey sector.
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBO [3] The instrument panel of BN-2 Islander VP-FBO before upgrade.
-
Air International 2018-11 / C.Kjelgaard - Islanders' Islanders /Commercial/
Регистрационный номер: VP-FBO [3] The instrument panel of BN-2 Islander VP-FBO after upgrade.
-
Air International 2022-10 / C.West - Small but perfectly formed
More than 2,000 modifications have been made to the Britten-Norman BN-2 Islander since its first flight in 1965
-
Air Pictorial 1977-02 / R.Baxendale - More like a Bus Service
Alderney's runway 27 from an Islander.
-
Air Pictorial 1999-05 / P.Howard - Flight to Tabubil /Airline Profile/
The Biman airstrip, seen from the right-hand seat of the Islander.
-
Air International 2014-07 / News
Регистрационный номер: TZ-389, TZ-APV A recent view of the Force Aerienne de ia Republique du Mali (Malian Republic Air Force) ramp at Bamako-Senou. Surrounding the government Boeing 727-2K5 (TZ-001, c/n 21853, ex TZ-MBA) are a number of stored or withdrawn aircraft, including Britten-Norman BN2A-21 Islander TZ-389 (c/n 2182, ex TZ-APV), Cessna O-2A Skymaster TZ-387 (right) and TZ-388 (left), Mikoyan-Gurevich MiG-17F TZ-346, plus several MiG-21s (including -21bis TZ-371). Just visible in the hangar, under the rear of the 727, is a single-engined Cessna, while the blue top of a Thrush agricultural aircraft can be seen among the group of MiG-21s.
Другие самолёты на фотографии: Ayres Thrush - США - 1956Boeing Boeing 727 - США - 1963Cessna O-2/336/337 Skymaster - США - 1961МиГ МиГ-17 / МиГ-17Ф - Россия - 1950МиГ МиГ-21бис - Россия - 1971
-
Air International 2020-11 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, GA
This retro-style poster was released by Britten-Norman and Blue Boar to promote their joint development of an autonomous BN Islander
-
Air International 2021-03 / News: Commercial, Military
Britten-Norman will modify an Islander as part of Project HEART
-
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
Project Fresson is an initiative set to deliver a passenger-carrying aircraft using hydrogen fuel cell technology
An electric-powered Islander demonstrator is due to fly in 2022
Germany's Evia Aero intends to provide zero emissions sub-regional air services across the nothern coasts of Germany, the Netherlands and Denmark. -
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
With a 60-minute flight duration plus a 45-minute reserve, the product hydrogen Islander has a 200km range plus reserve
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
Carrying the hydrogen outside the aircraft frees up internal space
-
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
The hydrogen Islander aircraft will have fully optimised zero-carbon technology which will allow the aircraft to carry out many missions it fulfils today in its conventional configuration
-
Air International 2024-01 / T.Batchelor - Innovation with an Islander
The demonstrator aircraft is set to begin a test flight programme in 2024, with the view to certifying the hydrogen version of the Islander for commercial entry into service in 2026
-
Air International 2024-10 / A.Preston - Working towards greener skies
Project FRESSON, a collaboration between Reaction Engines and Cranfield Aerospace Solutions, addresses a critical obstacle in the journey toward hydrogen-electric flight: thermal management
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
Hydrogen fuel is stored in external wing-mounted tanks
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
Artist’s impression of the hydrogen aircraft concept
-
Air International 2024-10 / A.Preston - Working towards greener skies
Cranfield Aerospace Solutions has successfully designed the integration of the hydrogen fuel cell system (HFCS) and electric propulsion unit (EPU) within the nacelle of the Islander aircraft
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
A priority is ensuring the hydrogen fuel cell system’s heat exchanger operates at an optimum temperature
-
Air International 2023-04 / M.Broadbent - Rethinking regionals
Cranfield Aerospace Solutions has worked with Reaction Engines on the heat exchanger
-
Aeroplane Monthly 1977-09
Britten-Norman Defender
-
Air Pictorial 1977-11 / E.Rees - Dowty's Ducted Propulsor
Layout of the powerplant as installed on Islander G-FANS
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Britten-Norman BN-2 twin-engined light transport
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Britten-Norman Islander with extended-span wings
-
Air Enthusiast 1971-10 / ??? - From Islander to Trislander
Configuration of the current production Islander with 260 hp engines is shown here. The standard wingtip shape is shown by dotted line. The extended tips contain extra fuel.
-
Air Enthusiast 1972-11 / Airdata File
The Britten-Norman BN.2A-8S is the first Islander to fly with the lenghtened nose and additional rear cabin space. These "S" variant modifications can be applied to any standard of Islander.
-
Air Pictorial 1977-06
Britten-Norman Defender
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 08 - Addenda
Amphibious version of the Britten-Norman Islander, for which PADC will provide a float installation centre
Тип фотографий
- Все фото (156)
- Цветные фото (36)
- Ч/б фото (90)
- Кабина (7)
- Обломки (1)
- Рисунки, схемы, чертежи (22)