RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1960

Вертолет

Twin-turbine all-weather helicopter airliner

Jane's Encyclopedia of Aviation

Sikorsky S-61L and S-61N (USA)

   Although basically similar to the S-61A and B, the S-61L and N commercial transports incorporate a number of changes, including a longer fuselage. The S-61L is the non-amphibious configuration with a modified landing gear, rotor head and stabiliser. Accommodation is for up to 30 passengers. First flight of the prototype S-61L was made on 6 December 1960. Production has been completed.
   The S-61N is similar to the S-61L, but with a sealed hull for amphibious operation and stabilising floats as on the SH-3. Accommodation is provided for 26-28 passengers. The prototype was first flown on 7 August 1962. It is now available also in Mark II form with General Electric CT58-140-1 or -2 turboshaft engines (earlier aircraft have 1,007 kW; 1,350 shp engines), enabling it to carry 22 passengers on an 86°F (30°C) day, compared with the former 10. This version is in production.
   The Payloader is a stripped-down version of the S-61N, weighing nearly 907 kg (2,000 lb) less than the standard version but capable of lifting a payload of more than 4,990 kg (11,000 lb). It is intended for logging, general construction, powerline installation and similar operations. Sponsons are replaced by a fixed main-wheel landing gear.
   On 6 October 1964 the S-61L and S-61N became the first transport helicopters to receive FAA approval for IFR operations. A total of 116 commercial S-61s had been delivered by 8 June 1979.
   Data (S-61N Mk II): Engines two 1,118 kW (1,500 shp) General Electric CT58-140-1/2 turboshafts Main rotor diameter 18.9 m (62 ft 0 in) Length overall 22.2 m (72 ft 10 in) Max T-O weight 9,980 kg (22,000 lb) Max cruising speed 241 km/h (150 mph) Range (standard tanks) 453 km (282 miles)

Показать полностью
  • Jane's Encyclopedia of Aviation
  • Aviation Historian 22 / E.Bryan - A lot less bother by hover!

    The three S-61Ns operated by SFO Helicopter were N307Y, as seen here in the company’s 1960s colour scheme, N317Y (which later became G-BEID in the UK, and ditched in the North Sea in 1988) and N4606G.

  • Aviation Historian 22 / E.Bryan - A lot less bother by hover!

    In 1976 S-61N N307Y (c/n 61-222) was put into an eye-catching yellow and black colour scheme with a friendly face, in line with SFO Helicopter’s “Beeline” promotional campaign, which used the bee motif at RIGHT. By December 1976, however, SFO Helicopter had collapsed and N307Y was sold to British Airways Helicopters to become G-BEIC. It later went to Canada and was reportedly still working in Afghanistan in 2013 as N804AR.

  • Мировая Авиация 150

    1 марта 1962 года компания "Los Angeles Airways" первой в мире приступила к эксплуатации пассажирских вертолетов с двумя ТВаД.

  • Мировая Авиация 152

    Компания "BEA Вертолеты" использовала S-61N как для пассажирских перевозок (в том числе и на островах Силли), так и для снабжения буровых платформ в Северном море. В 1986 году этот бизнес компании был продан предпринимателю Роберту Максвеллу.

  • Air International 2000-04 / B.Walters - Rotorcraft. A cure for clogged airways? /Industry/

    With Just two helicopters, British International operates up to 26 flights per day when required (the equivalent of three Boeing 747s) between Penzance and St Mary’s, Scilly Isles and because of the runway limitations at both ends of the service, the operator has proved that rotorcraft can certainly increase airport capacity.

  • Мировая Авиация 143

    Sikorsky S-61N эксплуатируются в основном в Северном море в районе Норфолка и Шетландских островов. Парк "Bristow" насчитывает восемь S-61N.

  • Мировая Авиация 152

    Вертолет S-61 стал настоящей "рабочей лошадкой" Северного моря, доставляя нефтяников на буровые платформы. Компании "Bristow" (фото) и "KLM Вертолеты" используют для этих целей машины, оснащенные метео-РЛС.

  • Мировая Авиация 143

    Характеристики SA 330J позволяют эксплуатировать вертолет в условиях жары, BHL использует эти вертолеты на Дальнем Востоке и в Австралии.

    Другие самолёты на фотографии: Aerospatiale Puma / SA.330 - Франция - 1965

  • Мировая Авиация 152

    "Bristow Вертолеты" использовала отряд поисково-спасательных S-61N в интересах Береговой охраны Британии до июля 2007 года. Эти машины базировались в Ли-он-Солент, Портсмуте, Самбурге и Сторновэйе.

  • Air International 2014-02 / News

    Sikorsky S-61N G-BIMU, one of the two last S-61s operated by Bristow Helicopters, seen on approach to Den Helder Airport. It was based in the Netherlands as a dedicated SAR helicopter for almost six years, operating alongside G-BPWB in recent years.

  • Мировая Авиация 239

    В Британии тесное взаимодействие между экипажами вертолетов и спасательных судов позволяет очень быстро доставлять тяжелораненых в госпитали по воздуху, экономя драгоценное время. На снимке: вертолет S-61N Mk II британской Береговой охраны взаимодействует со спасательным катером типа "Arun".

  • Air Pictorial 1999-10 / Register Review

    Irish Helicopters' S-61N EI-CTK, which was previously operated by KLM Helicopters as PH-NZD, is based at Donegal

  • Air International 1996-03 / R.Shaw - Greenlandair - the Community Airline

    Sikorsky S-61Ns, OY-HAH Tuluqaq - one of four of the type which Greenlandair uses primarily for linking airports to surrounding settlements.

  • Air International 2011-02 / News

    On December 31, 2010, Sikorsky S-61N PH-NZD completed its last flight to an oil rig, bringing to a close the type's 43-year long commercial career in the Netherlands.

  • Мировая Авиация 152

    Южноафриканская "Court Line" приобрела несколько S-61N для решения транспортных задач, в том числе и обслуживания буровых платформ. Два из них были сданы в аренду "Hummingbird Вертолеты" с Мальдивов.
    The Court Line uses several S-61Ns for contract flying in South Africa.

  • Мировая Авиация 152

    Компания "Carson Вертолеты" является одним из крупнейших гражданских операторов S-61, используя как обычные S-61N (на фотографии), так и конвертированные HH-3 и SH-3. Вертолеты компании базируются в Перкаси, Пенсильвания, и Грант-Пассе, Орегон.

  • Мировая Авиация 152

    Вертолет S-61 стал настоящей "рабочей лошадкой" Северного моря, доставляя нефтяников на буровые платформы. Компании "Bristow" и "KLM Вертолеты" (фото) используют для этих целей машины, оснащенные метео-РЛС.

  • Air International 2018-10 / Backpages

    Night time trials during the last Australian wild fire season were carried out in conjunction with Coulson Aircrane using a Sikorsky S-61.

  • Air International 2011-03 / J.Lake - Last Bastion of the Hunter /Military/

    To bolster fire-fighting capability, three S-61Ns were acquired. These helicopters are operated by the 16th Squadron, which specialises in this role.

  • Мировая Авиация 3

    6 декабря 1960г. В воздух впервые поднялся гражданский транспортный вертолет Sikorsky S-61L, заказанный компанией "Chicago Helicopter Airlines".

  • Мировая Авиация 150

    При проектировании S-61L огромное внимание уделено комфорту пассажиров. Салон имел окна большой площади, обеспечивавшие пассажирам хороший обзор. На фотографии - S-61L в полете над Бриджпортом.

  • Мировая Авиация 150

    В апреле 1964 года авиакомпания "New York Airways" получила три S-61N от "United Aircraft Corporation", куда входила компания "Sikorsky". Изначально вертолеты использовались для перевозок пассажиров на всемирную выставку в Нью-Йорке с крыши здания портовой администрации Нью-Йорка, а затем перевозили пассажиров от здания "Pan Am" на Манхэттене в аэропорт им. Джона Ф. Кеннеди.

  • Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft

    Sikorsky S-61L assembled in Japan by Mitsubishi

  • Мировая Авиация 150

    S-61L первым в мире стал выполнять пассажирские перевозки на регулярной основе. Два двигателя повышали безопасность полетов, вертолет вмещал 28 пассажиров.

  • Air International 2006-10 / News: Headline, Military, Civil, Accidents

    The hulk of Helicsa Sikorsky S-61N EC-FJJ is lifted by crane at the port of Santa Cruz de Tenerife on July 8, 2006 following its fatal ditching north of Tenerife earlier that day.

  • Air Enthusiast 1972-11 / ??? - Superior sub-hunter (1)

    Some of the many variants of the Sikorsky S-61 family.

    Другие самолёты на фотографии: Sikorsky H-3 / S-61 Sea King - США - 1959

  • Air International 1982-08 / Airdata File

    A three-view drawing of the Agusta AS-61N1, the new version of the S-61 that is being put back into production in Italy. Whereas the US-built S-61L and S-61N commercial helicopters had a longer fuselage than the basic military model, the AS-61N1 is using the short fuselage - the difference being 50 in (1,27 m) - combined with the larger sponsons of the S-61N. Max weight will be 21.000 lb (9526 kg), and reduced empty weight will provide a 15 per cent increase in payload/range. Agusta plans to fly the first AS-61N1 in the third quarter of 1983, and may adopt the General Electric CT7 to power later versions.

  • Фотографии