Описание
Страна : Великобритания
Год : 1963
Ближне/среднемагистральный пассажирский самолет с экипажем из двух человек
Варианты
- BAC - BAC.111 One-Eleven - 1963 - Великобритания
- BAC - BAC.311 Three-Eleven - 1970 - Великобритания
BAC One-Eleven
История авиалайнера BAC One-Eleven началась в 1956 году, когда фирма "Hunting Aircraft" приступила к проектированию реактивного 32-местного пассажирского самолета. Первоначально предполагалось оснастить Hunting Н.107 силовой установкой из двух установленных в хвостовой части ТРД Bristol Orpheus 12В, но после исследований в аэродинамической трубе проект доработали, решив использовать двухконтурные ТРД, находившиеся тогда в стадии разработки. В результате последовала четырехлетняя задержка. За это время "Hunting Aircraft" была куплена "British Aircraft Corporation" (BAC), и последняя решила "воскресить" проект Н.107, разработка которого был поручена обьединенной группе конструкторов из фирм "Hunting" и "Vickers". Авиакомпании проявляли мало интереса к BAC. 107 - окончательному варианту проекта "Hunting", рассчитанному на 59 пассажиров, зато им требовались самолеты, способные перевозить около 80 человек. В результате была одобрена постройка прототипа такой машины и планера для статических испытаний.
Окончательный вариант самолета, получивший обозначение BAC.111 (а позднее название One-Eleven), представлял собой цельнометаллический моноплан с герметичным фюзеляжем круглого сечения и низко расположенным крылом. Вдоль задней кромки крыла размещались закрылки Фаулера, а сверху, перед ними, были установлены воздушные тормоза (интерцепторы). Т-образное хвостовое оперение имело переставной стабилизатор. Двухколесные стойки шасси убирались с помощью гидравлики. В салоне могли разместиться максимум 79 пассажиров при расположении кресел по пять в ряд с минимальным шагом. В дополнение к обычной двери для входа пассажиров в передней части фюзеляжа по левому борту BAC One-Eleven имел еще и посадочный трап под хвостовым оперением, через который можно было попасть в заднюю часть салона. Силовая установка прототипа One-Eleven серии 200, которому предстояло стать базовым серийным вариантом, состояла из двух двухконтурных ТРД Rolls-Royce Spey Mk 506, тягой по 46,31 кН. Первый полет этой машины состоялся 20 августа 1963 года. Два месяца спустя, 22 октября, самолет был потерян во время летных испытаний вместе с опытным экипажем из семи испытателей.
Расследование показало, что причиной катастрофы стало резкое сваливание машины, обусловленное неудачным сочетанием Т-образного оперения и заднего расположения двигателей. Для устранения этой проблемы увеличили площадь рулей высоты, установили толкатель ручки управления самолетом и изменили конструкцию передней кромки крыла. Эти доработки позволили исключить выход самолета на опасные углы атаки, пои которых крыло теряло подъемную силу, а горизонтальное оперение не могло восстановить устойчивость машины - недостаток, характерный для подобной компоновки. Хотя испытания One-Eleven значительно затянулись, и самолет получил сертификат летной годности лишь 5 апреля 1965 года, проведенные исследования особенностей сваливания самолетов подобной схемы оказались весьма полезными для авиастроителей во всем мире.
Задолго до сертификации, в мае 1963 года. BAC заявила о разработке еще двух вариантов в дополнение к базовому серии 200. Одним из них был One-Eleven серии 300 с увеличенными полезной нагрузкой и дальностью, оснащенный двигателями Spey Mk 511 тягой по 50.71 кН, и очень похожий на него One-Eleven серии 400, доработанный в соответствии с американскими требованиями. Помимо установки более мощных двигателей, самолет серии 300 имел увеличенный запас топлива, а конструкция крыла и стоек шасси была усилена, чтобы выдержать возросшую на 3856 кг максимальную взлетную массу. Интерес к One-Eleven вырос после того, как авиакомпания "British United Airways" (BUA) разместила первый заказ на 10 машин серии 200, а на американском рынке первым покупателем нового лайнера стала компания "Braniff International", заказавшая шесть машин. Затем последовали заказы от других американских авиакомпаний, включая "American Airlines", и перспективы машины на большом рынке авиаперевозок США выглядели очень многообещающими. Однако к тому моменту, когда One-Eleven 16 апреля 1965 года получил сертификат FAA, уже появилось достаточно много самолетов с аналогичной полезной нагрузкой и дальностью полета, и продажи в США оказались много ниже первоначально ожидавшегося уровня.
Первый коммерческий рейс между Гатвиком и Генуей One-Eleven авиакомпании BUA выполнил 9 апреля 1965 года, а эксплуатация на маршрутах внутри страны началась в январе 1966 года. В США первый коммерческий рейс One-Eleven компании "Braniff" между Корпус-Кристи, Техас, и Миннеаполисом, Миннесота, состоялся 25 апреля того же года. Всего построили 134 One-Eleven первых трех вариантов: 56 экземпляров серии 200, девять серии 300 и 69 серии 400.
Постоянное увеличение числа воздушных путешественников привело к тому, что авиаперевозчики были заинтересованы в создании модификаций самолетов с увеличенной пассажировместимостью. Удлиненные (Stretched) варианты One-Eleven рассматривались фирмой BAC почти в то же время, когда было объявлено о выпуске модификаций серий 200, 300 и 400. Но лишь когда авиакомпания "British European Airways" (BEA) начала проявлять интерес к удлиненному One-Eleven, был спроектирован One-Eleven серии 500. Фюзеляж самолета серии 500, удлиненный с помощью вставок длиной 2,54 м перед и 1.57 м за крылом, мог вместить максимум 119 пассажиров. Были установлены более мощные двигатели, размах крыла увеличили на 1,52 м, а его конструкцию и стойки шасси усилили. Максимальная взлетная масса первоначально составляла 41 277 кг, но в дальнейшем были увеличены до 47 400 кг. В прототип серии 500 переделали опытный самолет серии 400, впервые поднявшийся в воздух в новой конфигурации 30 июня 1967 года. Британский сертификат был получен 15 августа 1968 года, а первый коммерческий рейс BEA выполнила 17 ноября 1968 года.
Последним вариантом лайнера стал One-Eleven серии 475, предназначенный для эксплуатации в небольших аэропортах или в условиях высоких температур и высокогорья. Эта машина представляла собой комбинацию фюзеляжа серии 400 в сочетании с крылом и силовой установкой серии 500, от которого она также унаследовала усиленное шасси, позволявшее действовать с ВПП с плохим покрытием.
Всего к осени 1980 года было продано 230 One-Eleven и, кроме того, "British Aerospace" (преемница BAC) заключила соглашение с Румынией, по которому в этой стране было налажено лицензионное производство машины, получившей обозначение Rombac One-Eleven (позднее Romaero One-Eleven), для местного рынка и на экспорт. Три полнокомплектных планера было поставлено для старта этой программы в 1981-1982 годах.
Предполагалось поставить румынам компоненты для сборки еще 22 самолетов, после чего производство переходило на комплектующие полностью местного изготовления.
Но эта программа не была выполнена и завершилась в середине 1990-х годов. К этому времени в Румынии построили 19 самолетов, в том числе десять One-Eleven серии 495 и девять One-Eleven серии 560. Первый из них являлся комбинацией фюзеляжа серии 400 и крылом серии 560, в то время как второй имел фюзеляж серии 300 или 400, удлиненный на 4,12 м, и крыло с увеличенным на 1,52 м размахом. Затем предполагалось перейти на выпуск лайнера Romaero Airstar 2500, созданного на базе серии 560, силовая установка которого состояла из двух двигателей Rolls-Royce Тау Mk 650 тягой по 67,17 кН, но эти планы так и не были реализованы.
Помимо лайнеров серии 475 и 500 фирма BAe также строила еще два специальных варианта: административный и транспортный. Последний был оснащен грузовым люком размером 3.05 х 1,85 м по левому борту фюзеляжа и погрузочно-разгрузочной системой.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
BAC One Eleven Series 475/500
Тип: ближне/среднемагистральный пассажирский самолет с экипажем из двух человек
Силовая установка: два ТРДД Rolls-Royce Spey Mk 512DW тягой по 55,83 кН
Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 6400 м - 871 км/ч; экономичная крейсерская скорость на высоте 7620 м - 742 км/ч; скороподъемность у земли 695 м/мин: потолок 10670 м; дальность полета с максимальным запасом топлива и навигационным резервом у серии 475 - 3701 км и у серии 500 - 3484 км; дальность полета при типовой загрузке и навигационным резервом у серии 475 - 3001 км, у серии 500 - 2744 км
Масса: пустого серии 475 - 23 348 кг и серии 500 - 24 454 кг; максимальная взлетная серии 475 - 44 680 кг и серии 500 - 47400 кг
Размеры: размах крыла 28,50 м; длина серии 475 - 28,50 м, серии 500 - 32.61 м; высота -7,47 м. площадь крыла 95,78 м'
Полезная нагрузка: см выше, максимальная полезная нагрузка до 11 983 кг.
- Описание
Фотографии
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: N1541 [3], G-ASUF [3] BAC One-Eleven 203AE, N1541, c/n 015, was the first of the Braniff International Airways fleet to fly, but the sixth aircraft to be delivered in 1965. It is illustrated in the airline's original colour scheme, before the introduction of the multi-coloured Girad livery later that year. Also of note is the original short nose, this being replaced by the longer streamlined version which became standard on all One-Elevens.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: N1127J BAG One-Eleven 204AF, N1127J, c/n 180, originally delivered in 1968 to Mohawk Airlines. The airline was taken over by Allegheny in 1972, which rebranded itself as US Air in 1979. US Air not only retained the One-Eleven fleet, but added to it overtime with a peak of thirty-one One-Elevens flying for the airline. In a weight-saving measure, the rear airstairs were removed. The last aircraft was disposed of in 1989.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: G-AWBL BAC One-Eleven 416EK G-AWBL c/n 132, one of five Series 400 aircraft delivered to Autair International. The airline changed its name to Courtline in 1969, closing its loss-making scheduled services and concentrating on charter operations. The Series 400 fleet was replaced by new Series 500 aircraft which were painted in various vivid colours. G-AWBL was the only Series 400 aircraft to survive the change-over, flying in the turquoise scheme for one season before joining the other One-Elevens that were returned to BAC.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: YR-BCR, G-TOMO BAC One-Eleven 487GK, YR-BCR, c/n 267. Delivered to Tarom in 1981, this was the last Series 475 completed and one of the rarest of all One-Elevens, a dedicated freighter from the start with a cargo door and most windows removed. It was primarily used to transport components from Hurn to Bucharest. In 1986 it was leased to Anglo Cargo as G-TOMO, but returned to Tarom when the airline went out of business in 1992.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: N650DH BAG One-Eleven 2400, N650DH, c/n 059. Originally a Series 400 aircraft '059 was converted by Dee Howard into the 2400-series. Rolls-Royce 650 Tays were fitted in an attempt to give the One-Eleven a new lease of life by using far more powerful and economical engines. The first flight in 1990 was three years behind schedule; and although a second aircraft joined the programme in 1991, the same year the faltering project was cancelled.
-
Air Enthusiast 1972-10 / ??? - The 40-year-old newcomer: British Caledonian Airways
Регистрационный номер: G-AWYS The BAC One-Eleven 500 G-AWYS Isle of Bute in the interim Caledonian//BUA markings used immediately after the take-over.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: PP-SDR BAC One-Eleven 520FN, PP-SDR, c/n 230. Originally delivered to SADIA in 1970, the airline changed its name two years later to TransBrasil. As with Courtline, Aviateca and Braniff, its new corporate livery included a multi-coloured fleet with PP-SDR in the 'wheat' version. Other schemes were 'sun', 'wine', 'water', 'Amazon' and 'coffee', symbolising the special attractions and sources of wealth of Brazil.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: YR-JBB, D-ANUE BAC One-Eleven 528FL, YR-JBB, c/n 238 had several owners over its lifetime. Originally delivered to Bavaria Fluggesellschaft as D-ANUE in 1972, it went on to fly for Hapag-Lloyd, British Caledonian and British Airways. After being stored at Hurn, it was bought by JARO in 1993. This company leased it to several airlines, including Air Alfa, Astan Air and Red Sea Air, in the basic JARO colours but with different titles.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Dynamic shot of 'SYD taking off from Wisley with BAC One-Eleven 400S titles.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Самолет G-ASYD в окраске фирмы-производителя использовался для летных испытаний, первый полет машина выполнила в июле 1965 году как Series 400. На этой машине испытывалась система автоматической посадки Elliot, в 1967 году самолет конвертировали в Series 500, в 1970 году - в Series 475, а в 1977 году - в Series 670. Этот исторический самолет после прекращения эксплуатации в 1994 году передали в авиационный музей в Вейбридже.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] At Iruma in Japan in 1976 for demonstration tour of Japan in 1976. JMSDF Lockheed-Kawasaki P-2J and Kawasaki-Vertol 107-IIs behind.
Другие самолёты на фотографии: Boeing-Vertol CH-46 Sea Knight - США - 1958Kawasaki P-2J - Япония - 1966
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] After an eventful life, 'SYD's last landing - a really short one! - at Brooklands on July 14, 1994.
-
Air International 2011-08 / A.Spaeth - Iolar Flies Again /Commercial/
Регистрационный номер: EI-ANH [2] Photographed at Birmingham airport in August 1988, Aer Lingus BAC 1-11 EI-ANH was one of four 200 series aircraft ordered by the company in May 1963.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: N5034 Delivery of the One-Eleven to American Airlines took place between December 1965 and December 1966. Known by American Airlines as the Astrojet 400, it was used on an extensive domestic network in the northeast and central America, and internationally served Toronto from New York, until finally being withdrawn from service on January 17, 1972.
-
Мировая Авиация 49
Главным достижением фирмы BAC стала покупка американской авиакомпанией "American Airlines" 30 самолетов One-Eleven Series 401AK. Самолеты эксплуатировались с 1966 по 1972 год.
-
Мировая Авиация 49
Регистрационный номер: D-AISY Фирма BAC вела агрессивную рекламную кампанию по продвижению варианта Series 400, для чего организовала турне лайнера по всему миру. Результатом предпринятых усилий стала продажа самолетов в Канаду, страны Латинской Америки, на Филиппины, в Испанию, США и ФРГ. Четыре Series 414EG приобрела компания "Bavaria Fluggesellschaft" (позже "Bavaria Germanair").
-
Air Pictorial 1964-09
Регистрационный номер: N1541 [3], G-ASUF [3] N1541, the first of fourteen BAC One-Elevens for Braniff International Airways. One-Eleven sales now total sixty-five, of which forty-five are for operators in the U.S.A.
-
Мировая Авиация 49
"Braniff International" получила 15 новых One-Eleven Series 200 в первой половине 1965 года. Компании BAC удалось потеснить на американском рынке местных производителей - "Douglas" и "Boeing".
-
Мировая Авиация 199
Первым иностранным заказчиком One-Eleven стала компания "Braniff International Airways", заказавшая шесть Series 200 в мае 1961 года, когда проектирование еще не вышло из "бумажной" стадии. Всего "Braniff" приобрела 76 One-Eleven.
-
Авиация и Космонавтика 2018-08 / Некоторые знаменательные даты августа в истории авиации
Регистрационный номер: G-ASJC [3], EI-BWI [3], N101EX [3] -
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-ASJC [3], EI-BWI [3], N101EX [3] BAC One-Eleven G-ASJC, seen here at Gatwick in June 1973 was one of eight Series 201 ACs inherited by British Caledonian when it was formed with the merger of British United Airways and Caledonian Airways in November 1970, and with which it was named City of Glasgow. The airline also took on eight Series 501 EXs and four Series 509s at the same time.
-
Air International 2022-11 / A.Spaeth, T.Clark - A legend looks back
Sir Tim started his aviation career with British Caledonian at Gatwick where he observed ‘the Laker effect’
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas DC-10 - США - 1970
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-ASJH British Caledonian was a major user of the One-Eleven on its routes to Europe and later to North Africa. This aircraft, Juliet Charlie’s sister aircraft G-ASJH (c/n 012), also joined the BCal fleet from British United, and like ’SJC, served the airline for more than a decade before being sold to American operator Pacific Express in 1982.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-ATPJ "British Eagle International Airlines". Самолет Series 300 G-ATPJ (на снимке) был заказан "Kuwait Airways", но его сразу взяла в лизинг "British Eagle" вместе с двумя другими Series 200, предназначенными для "Kuwait Airways". Самолеты летали на внутренних и европейских линиях с мая 1966 года.
-
Мировая Авиация 37
9 апреля 1965г.: после получения сертификата летной годности авиакомпания "British United Airways" начала эксплуатацию лайнера BAC One-Eleven на линии Гатвик-Генуя.
-
Air International 1993-02 / Airscene Headlines
Регистрационный номер: G-AVGP Merger of Brymon Airways and Birmingham European Airways as Brymon European Airways went ahead as planned in November 1992 and has resulted in aircraft appearing in the combined scheme seen here recently on ex-BEA One Eleven 408EF G-AVGP.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: OB-R-1080 [2] Самолет Series 475, оптимизированный для эксплуатации в условиях жары и высокогорья, поставлялся авиакомпаниям "Air Malawi", "Air Pacific" и "Faucett".
One-Eleven Srs 475s are serving with excellent results in Central and South America, providing regular service at remote air-strips where short-field performance and rough-field protection are at a premium. -
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: OB-R-1080 [2] Самолет Series 475 OB-R-1080 из "Faucett" был поставлен в 1974 году, перуанский авиаперевозчик эксплуатировал его в течение восьми лет. Вариант Series 475 разработан специально для эксплуатации в условиях жары и высокогорья; размах крыла увеличен, установлены двигатели большей тяги, усилено шасси. Самолет отличался великолепными взлетно-посадочными характеристиками.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
Регистрационный номер: G-AVBW "Laker Airways" из Гэтвика приобрела три One-Eleven Series 320 в 1967 году, в их числе был и G-AVBW (на снимке). Один самолет сразу же был сдан в аренду авиакомпании "Air Congo" и заменен новой машиной постройки BAC.
Laker Airways BAe (BAC) One-Eleven. -
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: N2111J [4] После "Braniff" One-Eleven закупили авиакомпании "Mohawk", "Aloha" и "American Airlines". N2111J New York стал первым из 16 самолетов Series 200, поставленных "Mohawk Airlines", в 1972 году объединившейся с "Allegheny". В 1975 году эту компанию переименовали в "US Air".
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-ASJC [3], EI-BWI [3], N101EX [3] Still with its UK registration but in its new Pacific Express colours, c/n 007 is seen here before its delivery to its new owner at Gatwick on December 10, 1981. It served the airline as N101EX until early 1984, before going on to be operated by Air Wisconsin, Florida Express, Braniff, Air Tara (as EI-BWI). it was finally broken up in early 1994.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: PI-C1131 One-Eleven Series 400 PI-C1131 из "Philippine Airlines" разбился при посадке в Маниле в 1969 году. Series 400 разработан на основе Series 300 с учетом требований FAA к гражданским авиалайнерам с экипажем из двух человек.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AVMH [3] Series 500 "Super One-Eleven" спроектировали с учетом интереса, проявленного компанией BEA к самолету повышенной вместимости. Эксплуатация в BEA варианта с крылом увеличенного размаха, более длинным фюзеляжем и более мощными двигателями началась в 1968 году. Снимок первого в BEA Series 510ED G-AVMH сделан вскоре после передачи самолета заказчику.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AVMH [3] British European Airways (BEA). Этот G-AVMH был первым из 18 лайнеров Series 500, заказанных BEA в январе 1967 года; первый полет он выполнил в феврале 1968 года. Все 18 самолетов были поставлены до 1974 года и эксплуатировались до начала 1990-х годов.
-
Мировая Авиация 49
Регистрационный номер: G-AVMH [3] Вариант Series 500 с удлиненным фюзеляжем был создан преимущественно в расчете на большой заказ от BEA. Авиакомпания BEA эксплуатировала лайнеры в базовом 97-местном варианте, в то время как наибольшую популярность завоевал 99-местный Series 500.
-
Мировая Авиация 49
"British Airways" получила большинство ранее принадлежавших авиакомпании BEA самолетов One-Eleven. Часть самолетов BEA купила компания "British Caledonian". На снимке - Series 500.
-
Мировая Авиация 199
"British Airways" (BA). BA пополнила свой парк One-Eleven после объединения фирм BEA и BOAC. В конце 1980-х годов в компании имелось более 30 таких самолетов, главным образом Series 500. Последний из них сняли с эксплуатации в начале 1993 года.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
Регистрационный номер: G-AVMO Seen flying into the RAF Museum Cosford, Shropshire, in 1983, is G-AVMO City of Shropshire. This Series 510ED aircraft was delivered to British European Airways on November 27, 1969, and operated throughout its 24 years in service on routes from Manchester and London to Europe. On completion of its final flight it had amassed 41,411 hours in service. It is currently undergoing transfer to the Museum of Flight at East Fortune, East Lothian.
-
Air Enthusiast 1972-10 / ??? - The 40-year-old newcomer: British Caledonian Airways
The one of three aircraft types that go to make up the British Caledonian fleet in 1972 are shown in the current livery. BAC One-Eleven in the British Caledonian fleet include examples originally purchased both by BUA and by Caledonian Airways.
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-AXLL One-Eleven 523FJ G-AXLL City of Aberdeen joined the BCal fleet in late 1983, and is seen here in June 1987 in the slightly revised colour scheme that ’SJC would have been wearing during its “hairy moment” at Gatwick in March 1981. The scheme was essentially the same, but with a different style of legend lettering on the fuselage.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AXJM "(British) Caledonian Airways". Компания "British United Airways" объединилась с "Caledonian" в конце 1970 года. На снимке: G-AXJM, изначально поставленный BUA. Затем самолет попал в компанию BCal, а в 1988 году - в "British Airways".
-
Air Pictorial 1994-08 / World Airliners
BAe One-Eleven
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AYOP "Court Line Aviation". Компания "Autair", предшественница "Court Line Aviation", заказала в 1968-1969 годах четыре Series 400 - два из них позже эксплуатировались "Court Line" (два в 1969 году продали "Cambrian"). На момент своего банкротства в 1974 году "Court Line" располагала значительным парком One-Eleven, включая G-AYOP (на снимке) - Series 518 Halcyon Beach, выполнивший первый полет в 1971 году.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
Among the most recent customers for the One-Eleven is Cyprus Airways, which has bought three Srs 500s to the latest production standard. One of the trio - the most recent One-Eleven delivered - is at present on lease to British Airways for use on routes from London to Amsterdam, Lyons, Marseilles and Frankfurt.
-
Air Pictorial 1999-10
Регистрационный номер: G-AVML European Aviation has converted BAC One-Eleven 500 G-AVML into executive configuration to join an existing aircraft, and has applied this black-trimmed scheme.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AVMT "European Aviation Air Charter" (EAAC). Авиакомпания из Борнмута эксплуатировала шесть Series 500 до 2001 года, используя самолеты для чартерных рейсов по Европе. Авиакомпания была образована в 1993 году с целью эксплуатации 16 лайнеров One-Eleven, включая этот G-AVMT (на снимке), приобретенных у "British Airways". EAAC дольше всех в Великобритании летала на One-Eleven.
-
Air Pictorial 1995-01 / Register Review
Регистрационный номер: 5N-EYI, EI-CCX The ex Ryanair One-Eleven 523FJ EI-CCX was repainted as 5N-EYI at Manchester on 18/11/94 and flown to Southend for respray in the colours of its new owners. Oriental Airlines
-
Мировая Авиация 42
Регистрационный номер: PI-C1171 [2] Реагируя на изменение рыночной ситуации, фирма BAC выпустила удлиненный вариант One-Eleven серии 500. Авиакомпания "Philippine Airlines" получила 12 машин этого типа.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: YR-BCI [2] Взлетает One-Eleven Series 500 YR-BCI румынской национальной авиакомпании "TAROM". Фирма BAe прекратила выпуск Hurn One-Eleven в 1981 году - после постройки 264 самолетов. Три последних серийных лайнера поставили Румынии в качестве эталонов для планируемого выпуска на местном предприятии "IRMA". Компоненты для сборки еще 22 самолетов и производственная оснастка были переданы в 1982 году, но "ROMBAC" (переименованная "IRMA") собрала всего девять машин, все - для "TAROM". На фотографии изображен один из пяти самолетов, поставленных "TAROM" в 1977 году в варианте "hush kit" (с оборудованием для снижения шумности). Американская "Dee Howard Company" занималась не только маркетингом "hush kit", но и монтажом на One-Eleven ТРДД Rolls-Royce Jay 650. Работы проводились совместно с "ROMBAC" и были прекращены в 1997 году в связи с изменением политической ситуации в Румынии.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
One of the five One-Eleven 500s supplied to Tarom of Romania, from the latest production hatch.
-
Air International 2002-07 / Airscene
Регистрационный номер: 9L-LDJ, G-OBWE Former British World BAC One-Eleven 531FS G-OBWE (c/n 242), which had been stored at Southend since being retired by the airline in 1999, has been sold to a new company in Sierra Leone and was registered 9L-LDJ on May 24, 2002. It is seen here at Southend awaiting delivery. The UK registration was cancelled on May 15, along with Srs 518FGs G-OBWA and G-OBWD, both also exported to Sierra Leone, presumably for the same owner.
-
Aviation Historian 24 / C.Gibson - Perfect 10
With a BAC One-Eleven in the background, XR806 comes in for a landing at Wisley during its test programme in late 1965. The Type 1106 was essentially a “hybrid” VC10 developed specifically for the RAF, the fuselage being the same length as the Standard VC10 but incorporating many of the modifications introduced on the Super VC10.
Другие самолёты на фотографии: Vickers VC-10 - Великобритания - 1962
-
Air International 2013-06 / News
Регистрационный номер: ZH763 [3], G-BGKE [3] British Aerospace BAe 111-539GL ZH763 (c/n 263) departed MoD Boscombe Down, QinetiQ, for the final time on April 26, 2013. The aircraft is seen on its final flight as GAUNTLET 57, heading for Newquay Airport in Cornwall, where it will be preserved with the Classic Air Force. The aircraft was initially delivered to British Airways as G-BGKE, before joining the Defence Research Agency in 1991, which primarily used it for radar trials from Thurleigh in Bedfordshire, Farnborough in Hampshire and finally Boscombe Down. Almost 50 years after making its maiden flight, the aircraft touched down for the last time in Cornwall around 1230 hrs.
-
Air International 2012-03 / News
Регистрационный номер: ZH763 [3], G-BGKE [3] The last operational British Aerospace BAe 111 in the UK, ZH763 (c/n 263), is due to be replaced by an Avro RJ in 2012. ZH763 is operated by QinetiQ from Boscombe Down, Wiltshire.
-
Air International 1994-10 / P.Cooper - Forever Farnborough (2)
Регистрационный номер: XX919 The five aircraft that departed Farnborough on March 24, 1994 for Boscombe Down made a single formation flypast shortly after take-off. They are, from right to left, BAe (BAC) 1-11 Srs 402AP XX919, Hawk T.1 XX327, Hunter T.7 WV383, Tornado GR.I ZA449 and Jaguar T.2A ZB615.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hunter T - Великобритания - 1955Hawker-Siddeley Hawk / HS.1182 - Великобритания - 1972Panavia Tornado IDS (GR) - International - 1974SEPECAT Jaguar T / E - International - 1968
-
Air International 2012-12 / News
Регистрационный номер: ZH763 [3], G-BGKE [3] Avro RJ100 QQ101 was commissioned into the QinetiQ fleet on October 15, 2012. The aircraft is seen at Boscombe Down, Wiltshire, where it will be based, with one of the aircraft the type will replace (BAe 111-539GL ZH763) in the background.
Другие самолёты на фотографии: BAe BAe-146 / RJ - Великобритания - 1981
-
Мировая Авиация 49
Военные и экспериментальные One-Eleven. One-Eleven создавался как гражданский самолет, его военное применение не предполагалось. В разное время четыре One-Eleven использовались исследовательскими организациями Минобороны Великобритании: RAE (на снимке) и DERA (ныне QinetiQ). В том числе самолеты были задействованы в летных испытаниях РЛС истребителя Eurofighter Typhoon, а также для обучения слушателей школы летчиков-испытателей. В 2008 году пригодными к полетам оставались три машины.
-
Air International 1989-01 / J.Fricker - EFA's Great Radar Contest (1)
Регистрационный номер: ZE433 [4] The development of successive radars in Britain has called for the use of numerous flying test-beds, such as this BAC One-Eleven 400 (part of the RAE fleet) that was used for the initial development of the Ferranti Blue Vixen multi-mode coherent pulse-Doppler radar for the Sea Harrier mid-life update.
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: ZE433 [4] Хотя One-Eleven на вооружение британских ВВС не принимался, самолет использовался в качестве летающей лаборатории. На фотографии: ZE433, принадлежавший DERA (позже QinetiQ), на котором испытывалась РЛС CAPTOR для истребителя Eurofighter Typhoon.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-03 - AIRCRAFT - FIXED-WING - MILITARY
Регистрационный номер: ZE433 [4] Assisting the Eurofighter Typhoon programme is Euroradar ECR 90 testbed One-Eleven ZE433, belonging to the UK's DERA (1999)
-
Air Pictorial 1995-01 / R.Jackson - Airport Movements
Регистрационный номер: ZE433 [4] The Defence Research Agency's One-Eleven 479FU ZE433 has been based at Edinburgh for some months, reportedly for Eurofighter radar trials with GEC Marconi
-
Air International 1994-08 / A.Pearcy - A look back at Bedford
Регистрационный номер: XX105, G-ASJD This immaculate BAC One-Eleven Srs 201 XX105 commenced life as G-ASJD on July 6, 1964. It was repaired after an accident and entered airline service, being sold to the Ministry of Defence on September 21, 1971. It was refurbished at Hurn and modified for use by the BLEU at Cranfield.
-
Мировая Авиация 49
Военные и экспериментальные One-Eleven. One-Eleven создавался как гражданский самолет, его военное применение не предполагалось. Первыми из военных в 1968 году два Series 217EA заказали австралийские ВВС, бразильцы закупили один Series 423ET в 1969 году (на снимке), а оманские ВВС купили один Series 485GD в 1974 году и еще два в 1975 году. Все машины являлись военно-транспортными самолетами с одной большой грузовой дверью и усиленным полом кабины.
-
Air International 2006-10 / D.Willis - BAC One-Eleven /Aircraft profile/
In addition to their largely civilian use, the One-Eleven saw service with a number of air forces, including the Royal Air Force of Oman. This is one of three of the type still operated by 4 Squadron, based at Seeb, Oman.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Военные и экспериментальные One-Eleven. One-Eleven создавался как гражданский самолет, его военное применение не предполагалось. Первыми из военных в 1968 году два Series 217EA заказали австралийские ВВС, бразильцы закупили один Series 423ET в 1969 году, а оманские ВВС купили один Series 485GD в 1974 году и еще два в 1975 году (на снимке). Все машины являлись военно-транспортными самолетами с одной большой грузовой дверью и усиленным полом кабины.
The Sultanate of Oman Air Force operates three One-Eleven Srs 475s as military transports, all having been modified since first delivery to have the fuselage-side freight loading door illustrated here. -
Air International 1990-11 / Airdata File
The Tay-engined BAC One-Eleven 2400, first flown on 2 July 1990, was another Farnborough debutante.
-
Мировая Авиация 49
Регистрационный номер: N162W [5] Военные и экспериментальные One-Eleven. В США три One-Eleven Series 401AK эксплуатировала фирма "Northrop Grumman"; из них. по крайней мере, один (N162W), ранее эксплуатировался фирмой "Westinghouse" (на снимке) - на нем отрабатывалась и испытывалась бортовая электроника истребителя.
-
Air Pictorial 1999-12 / R.Braybrook - JSF: The Only Game In Town?
Регистрационный номер: N162W [5] The Lockheed Martin Joint Strike Fighter (JSF) team has modified a Northrop Grumman-owned BAC One-Eleven Series 400, N162W, into an avionics test bed to fly the JSF’s active electronically scanned array (AESA) and demonstrate its all-weather, air-to-air and air-to-ground capabilities in urban and simulated-threat environments.
-
Air International 2011-08 / News
Регистрационный номер: N162W [5] BAC 111-401AK N162W (c/n 087) owned by Northrop Grumman has been used to demonstrate sensors of the Lockheed Martin F-35 Lightning II during Exercise Northern Edge. The aircraft has an AN/APG-81 active electronically scanned array radar mounted on its nose running Block 3 and developmental software, and carries other sensors and systems destined for the combat aircraft, including the AN/AAQ-37 Distributed Aperture System with Block 2 delivery software. It is seen at King County International Airport/Boeing Field, Washington, on June 11, 2011.
-
Air International 2017-08 / M.Ayton - Synchronised, Symbiotic and Synergistic /Military/
Регистрационный номер: N162W [5] Northrop Grumman’s airborne laboratory, BAC 111 N162W, flew daily missions from Elmendorf.
-
Air International 2017-08 / M.Ayton - Synchronised, Symbiotic and Synergistic /Military/
Регистрационный номер: N162W [5] Northrop Grumman’s airborne laboratory has a highly-modified nose radome housing an APG-81 advanced electronically scanned array radar. The chin-mounted assembly is part of the AAQ-37 distributed aperture system. Both systems are integrated on the 1966 British jet to enable flight-test support to the F-35 Lightning II programme.
-
Air International 1992-10 / M.Pilling - Whatever happened to the Romanian One-Eleven?
Rombac One-Eleven Number 10 was originally ordered by the Romanian Army and is fitted with a cargo door. The Army has cancelled the order and the aircraft needs considerable investment to reconfigure it to commercial standards.
-
Air International 1992-10 / M.Pilling - Whatever happened to the Romanian One-Eleven?
The 11th Rombac aircraft covered in plastic sheeting at Romaero's Baneasa facility. Many workstations are tented like this with hot air blowers inside to combat the -25° winter temperatures.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] The crew disembarking after 'SYD's first flight at Hurn, July 13, 1965.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Stretching in progress at Hurn - being cut into three and extended to become the 500 series prototype. The forward part of the fuselage has already been opened up and moved forward while the section aft of the wing awaits a similar process.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Before 'downsizing' as the -475 prototype, 'SYD carried out gravel runway trials at Wisley as a suitably-protected -500 prototype. Note the cameras fitted below the nose and on the top of the wing.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Close-up showing the results of the gravel runway tests.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] G-ASYD being 'shrunk' at Hurn to become the -475 prototype, with the two plugs fitted when it was lenghtened to a -500 already removed, though the aft fuselage has not yet been joined up.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] In May-June 1971 G-ASYD flew a series of trials on a specially prepared rough runway at Waterbeach which resulted in certification for the -475 for operation from unmade airstrips.
-
Air Pictorial 1977-03 / E.Rees - BAC's Commercial Prospects
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Eleven 475 demonstrator G-ASYD (illustrated here) on an extensive tour of Japan and showed that the type can operate satisfactorily from the many 1,200-metre (4,000-ft.) runways used by the YS-11. At present TDA and ANA have a total of around sixty 60-seat YS-1 Is and to replace them BAC have proposed the 91-seat One-Eleven 670, which is the Series 475 with minor modifications to improve field performance still further - 20-in. wingtip extensions increasing span to 96 ft. 10 in., revised leading-edge profile, and extended-chord flaps
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Development aircraft for the BAC One-Eleven Series 475 short-haul jet airliner (four Rolls-Royce Spey-25 Mk 512DW turbofan engines)
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: G-ASYD [18] The One-Eleven G-ASYD as the Srs 475 demonstrator after installation of hush-kits on the Spey engines. Earlier, it had flown as a Srs 400 and then the Srs 500 prototype.
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / Farnborough Spotlight
Регистрационный номер: G-ASYD [18] BAC’s One Eleven 475 demonstrator, fitted with hush-kits to reduce engine noise.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: G-ASYD [18] The One-Eleven development aircraft, G-ASYD, flying in its current configuration as a Srs 670 - although the ejector silencers, as described in the accompanying account, have still to be fitted.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: G-ASYD [18] The same aircraft after its redesignation as the British Aerospace One-Eleven 670 and with further aerodynamic and systems refinements.
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Регистрационный номер: EI-ANE BAC One-Eleven Model 208 short/medium-range jet transport (two Rolls-Royce Spey turbofan engines) in Aer Lingus insignia
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
Регистрационный номер: EI-ANH [2] Aer Lingus BAe (BAC) One-Eleven
-
Air Pictorial 2000-05 / UK & Irish airlines since 1945 (5)
Регистрационный номер: G-SURE Another short-lived UK airline went under the unprepossessing name of Air Manchester.
-
Air International 1995-01 / J.Green - Air Pacific
Регистрационный номер: DQ-FBV [2] One-Eleven 479FU DQ-FBV operating the inaugural service to Brisbane in 1973. Note the first use of the Air Pacific colour scheme. Delivered new to the airline on August 4, 1973, it served until March 1984 when it was sold to the ETPS. The airline also bought one other new Srs 400, which was also sold to the UK MoD on retirement and joined RAE Farnborough, plus a second-hand example which was withdrawn from use and broken-up in 1981.
-
Air-Britain Archive 1980-04
Регистрационный номер: DQ-FBQ, 7Q-YKG, VQ-FBQ BAC One-Eleven 479FU. Ex (VQ-FBQ). Air Pacific Ltd, arrived Fiji 10.3.72. Leased to Air Malawi as 7Q-YKG 9.7.74 and restored to Air Pacific Ltd on 16.11.75.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 475 in the insignia of Air Pacific
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
BAe One-Eleven 200 of Air UK, a newly formed British airline created from the merger of Air Anglia, British Island Airways, Air West and Air Wales. Its fleet comprises four One-Elevens, nineteen Handley Page Heralds, two Fokker F.28 Fellowships, ten Fokker F.27 Friendships and six Embraer Bandeirantes.
-
Air Pictorial 1999-07 / C.Woodley - From Air UK to KLM uk
Регистрационный номер: G-AXMU [3], A40-BU [3] The sole BAC One-Eleven in Air UK service, G-AXMU, seen at Aberdeen in July 1996.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: N1549 A recent photo of Allegheny Airlines' 74 seat BAC One-Eleven 200, N1549, c/n. 043, at Washington National Airport. The highest time One-Eleven in the Allegheny fleet has logged approximately 45.000 flights since its original delivery to Mohawk Airlines in May 1965, representing a sustained average of 11 flights every day through the intervening 12 years. Allegheny now the largest operator of the British twin-jet with a fleet of 31.
-
Air Pictorial 1988-02 / N.Mercer - USAir - Stretching across the Continent
Регистрационный номер: N2111J [4] N2111J was Mohawk’s first BAC One-Eleven and is seen in Allegheny livery at New York La Guardia on 18th August 1978
-
Авиация и Космонавтика 2018-03 / В.Морозов - Принцессы пятого океана
Итальянская стюардесса (American Airlines ???). Начало 1960-х гг.
-
Aviation Historian 27 / M.Wickstead - Rogues' Gallery
Регистрационный номер: VP-BDN In its new Bahamasair scheme, but still bearing the initials of Out Island Airways on the fin, One-Eleven Series 401 VP-BDN (c/n 062) is seen here at Miami in 1973. Two One-Elevens were inherited from OIA, one of which was disposed of that December, and two more had been acquired from American Airlines by the end of the year.
-
Air Pictorial 1964-09
Регистрационный номер: G-ASUF [3], N1541 [3] Specially registered G-ASUF for the occasion, the first Braniff B.A.C. One-Eleven N1541 became first of the type to land at L.A.P. when it brought the Minister of Aviation and his staff back from a Concord conference at Sud Aviation's factory at Melun Villaroche, France 6/7/64
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-ASCJ BAC One-Eleven G-ASJC, seen here at Gatwick in May 1972 was one of eight Series 201 ACs inherited by British Caledonian when it was formed with the merger of British United Airways and Caledonian Airways in November 1970, and with which it was named City of Glasgow.
-
Air Pictorial 1977-05
Seen taking up its position at Gatwick on 18th March 1977, British Caledonian Airways' first McDonnell Douglas DC-10-30, G-BEBM "Robert Burns - The Scottish Bard", was put into service on the airline's trunk route to West Africa on 20th March 1977. The second DC-10-30, G-BEBL "Sir Alexander Fleming - The Scottish Challenger", arrived in the U.K. on 29th April 1977 and is due to start North Atlantic charter flights on 15th May 1977. In the background are some of British Caledonian’s Boeing 707s, BAC One-Eleven Series 200s and a Series 500
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 707/720 - США - 1954McDonnell Douglas DC-10 - США - 1970
-
Air Pictorial 1986-01 / R.Jackson - Airport Movements
Регистрационный номер: G-WLAD Resplendent in the small new British Midland livery One-Eleven 304AX G-WLAD has been leased from Airways International Cymru for the winter. It is used exclusively on British Midland's Leeds-Heathrow route
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven short/medium-range transport (two Rolls-Royce Spey turbojets) in British United Airways insignia
-
Мировая Авиация 50
Регистрационный номер: G-ASHG 20 августа 1963г.: полетел прототип G-ASHG пассажирского самолета малой и средней дальности BAC One-Eleven с двумя турбовентиляторными двигателями.
-
Мировая Авиация 199
"British United Airways" (BUA). BUA приступила к эксплуатации One-Eleven в апреле 1965 года на линии Гэтвик - Женева. На снимке: прототип Series 200 в окраске BUA, самолет разбился в октябре 1963 года.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / D.Middleton - G.R. "Jock" Bryce /Test Pilot Profile/ (16)
The BAC One-Eleven Series 200 prototype landing at Hurn on August 20, 1963 after its maiden flight, in the hands of Bryce.
-
Air Enthusiast 1997-01 / R.Stitt - One Remarkable Six
Fine shot of G-APNO in Air Ferry’s smart dark blue and gold colours at Manchester in the company of a pair of singularly unglamorous BAC 1-11s of British United and British Eagle.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-6 / C-118 Liftmaster - США - 1946
-
Мировая Авиация 199
"Dan-Air London". "Dan-Air" начала эксплуатацию своих первых двух One-Eleven в конце 1960-х годов. До прекращения своего существования в 1992 году компания располагала парком Series 200, 300 и 500.
-
Aviation Historian 36 / M.Wickstead - "Faucett"
Регистрационный номер: OB-R-953 In 1971 Faucett received the first of its BAC One-Eleven Series 475s, OB-R-953, seen here. Another, OB-R-1080, arrived in 1974 and a Series 523, OB-R-1137 (later OB-R-1173), in 1977. These were used on domestic routes, often to gravel strips in mountainous terrain, for which the Series 475 had been specifically developed.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 475 in the insignia of Faucett of Peru
-
Air Pictorial 1977-05 / J.Cook, M.Hooks - Gulf Air /Airline History/
Регистрационный номер: G-AXBB, A40-BB Seen at Bahrain in its original markings. BAC One-Eleven G-AXBB has since become A40-BB. It is one of three in the current fleet
-
Air Pictorial 1977-03
Регистрационный номер: A40-BU [3], G-AXMU [3] Gulf Air's One-Eleven G-AXMU at Sharjah with its new Omani registration A40-BU
-
Air Pictorial 1976-03
Регистрационный номер: D-ALLI, G-AWGG One-Eleven 400 D-ALLI, ex G-AWGG, in Gulf Air service at Sharjah 19/11/75;
-
Air Pictorial 1977-05 / J.Cook, M.Hooks - Gulf Air /Airline History/
Регистрационный номер: A40-BU [3], G-AXMU [3] One-Eleven A40-BU waits its turn to follow Alia's Boeing 727 lor an early morning take-off from Abu Dhabi
Другие самолёты на фотографии: Boeing Boeing 727 - США - 1963
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
BAe (BAC) One-Eleven Series 320.
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
BAC One-Eleven Model 204 short medium-range jet transport (two Rolls-Royce Spey turbofans) in the insignia of Mohawk Airlines
-
Aviation Historian 4 / D.Stringer - Fly America! (2)
Регистрационный номер: N2111J [4] Once again Mohawk got the upper hand in the equipment game when it became the first of the Locals to introduce turbojets into service. The airline’s first BAC One-Eleven, N2111J (c/n 029), entered service on July 15, 1965.
-
Air Pictorial 1992-01 / UK Register Review
Регистрационный номер: G-EXPM, 5N-TOM One-Eleven 217EA G-EXPM awaiting delivery to Okada Air at Southend in early November 1991. Nigerian marks 5N-TOM have been allocated.
-
Air International 1992-10 / M.Pilling - Whatever happened to the Romanian One-Eleven?
Регистрационный номер: YR-BCA Tarom, which was later to obtain Romanian-built One-Elevens, was the first eastern European carrier to put a western aircraft into service. Its first 84-seat 1-11 went into service on June 20, 1968, flying between Bucharest and Frankfurt.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
Регистрационный номер: N111NA [2] A One-Eleven Srs 400 bearing the markings of Tiger Leasing Group (now Tiger Air), which has specialised, with considerable success, in the sale of pre-used One-Elevens for executive use.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: N111NA [2] National Aircraft Leasing (BAC) One-Eleven luxury corporate aircraft conversion
-
Air International 1983-06 / J.Fricker - Business Aircraft ... Pause for Reflection
Регистрационный номер: HZ-MAA Some 175 ex-airline aircraft are in corporate or VIP use worldwide, one example being the BAC One-Eleven of the National Commercial Bank of Jeddah.
-
Air Pictorial 1977-05
Регистрационный номер: G-BEJW The Ford Motor Company's ex Brazilian Presidential One-Eleven G-BEJW crew training at Stansted 31/1/77
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 3. World Directory of Air Forces
Air Force of the Sultanate of Oman BAe(BAC) One-Eleven.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 475 convertible passenger cargo transport of the Sultan of Oman's Air Force
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 500 (Model 521) twin-turbofan transport aircraft in the insignia of ALA of the Argentine
-
Aviation Historian 27 / M.Wickstead - Rogues' Gallery
Регистрационный номер: VP-BCO With the financial involvement of the Swire Group in 1968, Bahamas Airways acquired a small fleet of BAC One-Elevens for its services from Nassau and Freeport to Miami, Fort Lauderdale and West Palm Beach in Florida, including VP-BCO (c/n 189), seen here at Miami in May 1970, a mere five months before the airline ceased operations.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
Регистрационный номер: G-ASYD [18] Now a -500, 'SYD at the Wisley in September 1968 painted on the port side in the new BUA colour scheme for a publicity film. The other side remained in the BAC house livery.
-
Air Pictorial 2002-05 / UK & Irish airlines since 1945 (28)
Регистрационный номер: G-AWWX Another Gatwick scene with the first of Caledonian’s BAC One-Elevens G-AWWX sharing the apron with Laker and BUA examples.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-AXMH [2] BAC One-Eleven Series 500 twin-turbofan transport in the insignia of Court Line
-
Air Pictorial 1977-01
Регистрационный номер: G-BCWG Cyprus Airways, who recently ordered two BAC One-Eleven 500s, have started services with leased ex-Monarch One-Eleven 500 G-BCWG; a second is to follow
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: PI-C1171 [2] BAC One-Eleven Series 500 twin-turbofan transport in the insignia of Philippine Airlines (PAL)
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
Philippine Airlines BAe (BAC) One-Eleven.
-
Air Pictorial 1977-03 / E.Rees - BAC's Commercial Prospects
Регистрационный номер: RP-C1188, G-AXJL Latest One-Eleven in Philippine Airlines colours, RP-C1188 was previously G-AXJL and is seen at Hurn on 26th January.
-
Air Pictorial 1977-12
Регистрационный номер: YR-BCL [2] -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 2. World Directory of Airlines
Регистрационный номер: YR-BCL [2] Tarom BAe (BAC) One-Eleven.
-
Air Pictorial 1977-02
Регистрационный номер: YR-BCI [2] YR-BCI, first of five new production One-Eleven 525s for the Rumanian State Airline TAROM, made a 1 1/4 hr. maiden flight at Hurn 20/12/76;
-
Air Enthusiast 1998-03 / D.Vlad - Out of the Ashes
Регистрационный номер: YR-BRI The ninth Rombac 1-11, YR-BRI, at IAv Bucuresti - later Romaero.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 500 twin-turbofan transport aircraft in the insignia of Transbrasil
-
Air Pictorial 1977-03 / E.Rees - BAC's Commercial Prospects
Регистрационный номер: G-BEKA, 4X-BAR Former Trans-Brasil One-Eleven 500 G-BEKA, c/n. 230; on the line at Hurn being refurbished for Arkia as 4X-BAR
-
Air International 1992-10 / M.Pilling - Whatever happened to the Romanian One-Eleven?
Prior to the One-Eleven licence production deal, Romanian flag carrier Tarom ordered the aircraft from the British Aircraft Corporation. Here the first fuselage of five Series 500s is transferred to the final assembly line at BAC's Hum, Bournemouth plant in May 1976.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
A close-up of the wing fillet or cuff.
-
Air Enthusiast 2003-05 / S.Skinner - The long and the short of it
The anti-stall parachute fitting on the One-Eleven was large and fitted far back in order to provide a sufficient nose-down pitching moment and so that it would not become entangled in the tail. Right picture shows a deployment test.
-
Авиация и Космонавтика 1996-11 / И.Кудишин - Идущий в XXI век
РЛС для истребителя EF2000 на летающей лаборатории BAC 111
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
Регистрационный номер: G-ASYD [18] The instrumentation on the One-Eleven’s flightdeck was conventional, with throttle and trimming controls incorporated into a central pedestal. This is the cockpit of Series 400 G-ASYD at Brooklands.
-
Aviation Historian 35 / T.Singfield - "A very nasty situation..."
The One-Eleven’s nosewheel was steered by means of a tiller located in a panel to the left of the pilot’s seat, as seen here; it was replicated to the right of the copilot’s seat.
-
Air Pictorial 1992-02 / R.Jackson - Airport Movements
Регистрационный номер: N2111J [4] Stripped of all useful components, the hulk of One-Eleven 204AF N2111J was pushed out of the BAF hangar at Southend during December 1991 and broken up
-
Мировая Авиация 199
Регистрационный номер: G-AXMH [2] BAC One-Eleven. Авиакомпания "Court Line" была образована 1 января 1970 года, ранее она была известна как "Autair". К значительному количеству своих самолетов One-Eleven компания в 1973 году добавила два TriStar, но после провального курортного сезона 1974 года, когда резко выросли цены на топливо, 15 августа она объявила себя банкротом. Этот One-Eleven Series 518 G-AXMH Halcyon Sun - один из самолетов "Court Line", базировавшихся в аэропорту Латон. Самолеты "Court Line" окрашивались в различные яркие цвета - One-Eleven красили в оранжевый (на рисунке), бирюзовый или розовый цвета.
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
A flashback to 1958 and an impression of the Hunting H.107 from which the One-Eleven was originally evolved.
-
Air Pictorial 1961-12
Impression of the B.A.C. One-Eleven in Braniff colours
-
Aeroplane Monthly 1983-11
"CENTRAL CORRIDOR LEVEL 75" BAC 1-11 en route to Berlin at 7500 feet observed by patrolling MIGS.
-
Мировая Авиация 199
One-Eleven 500
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
British Aerospace (BAC) One-Eleven 670
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 200 twin-jet airliner
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 200 twin-jet airliner
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
BAC One-Eleven Series 475 twin-turbofan short medium-range airliner
-
Мировая Авиация 42
BAC One-Eleven Series 475
-
Air International 1979-01 / ??? - One-Eleven for the 'Eighties
A three-view of the One-Eleven 670, showing the ejector silencers and the wing fillets inboard of the fences; the lower side-view depicts the Srs 500 with hush-kits on the Spey engines.
Тип фотографий
- Все фото (164)
- Боковые проекции (8)
- Цветные фото (66)
- Ч/б фото (75)
- Кабина (2)
- Обломки (1)
- Рисунки, схемы, чертежи (12)