
Описание
Страна : США
Год : 1943
Дальний бомбардировщик и разведчик с 10 членами экипажа
Варианты
- Consolidated - B-24 Liberator - 1939 - США
- Consolidated - PB4Y-1/Liberator GR - 1941 - США
- Consolidated - B-41 - 1942 - США
- Consolidated - C-87/C-109 Liberator Express - 1942 - США
- Consolidated - B-24H / B-24J Liberator - 1943 - США
- Consolidated - PB4Y-2 Privateer - 1943 - США
- Consolidated - RY-3 - 1944 - США
B-24H / B-24J Liberator
Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с носовой стойкой. Экипаж 10 человек. Создан в КБ фирмы "Консолидейтед эйркрафт корпорейшн" под руководством А.Лэддена. Опытный образец XB-24 поднялся в воздух 29 декабря 1939 г. Серийное производство развернуто в декабре 1940 г. Строился на заводах "Консолидейтед" (Сан-Диего, Форт-Уорт), "Дуглас" (Талса), "Норт Америкэн" (Даллас), "Форт мотор" (Уиллоу-Ран). В общей сложности изготовлено 17 104 экз.
Состоял на вооружении в США с июня 1941 г., в Великобритании - с августа 1941 г. (как бомбардировщик), в Канаде - с 1942 г., в Австралии - с 1944 г., в СССР - с апреля 1945 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
- "Либерейтор" II с моторами R-1830-C4G, вооружение 14x7,69;
- LB-30. "Либерейтор" II, переделанный по стандартам ВВС армии США, вооружение 6x12,7;
- B-24D ("Либерейтор" III) с моторами R-1830-43, вооружение 6(8)х12,7 (полевые переделки до 11x12.7), вариант "Либерейтор" III-10x7,69+2x12,7;
- B-24E, аналог B-24D, выпускавшийся заводом "Форд", вооружение 10x12,7;
- B-24G ("Либерейтор" VIII), аналог B-24D, выпускавшийся заводом "Норт америкэн", вооружение 11x12,7 (начиная с серии G-1 - новая носовая часть);
- B-24H ("Либерейтор" VI) с новой носовой частью, вооружение 10x12,7;
- B-24J с моторами R-1830-65, вооружение 10x12,7;
- B-24L, облегченный вариант, новое остекление кабины штурмана, новые турели;
- B-24M, аналог B-24L с новым оборудованием пилотской кабины, другой хвостовой турелью.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 5800 - 5900 кг.
Первое боевое применение - LB-30 на о.Ява в январе 1942 г. С июня 1942 г. использовались в Средиземноморье, в частности, была совершена серия налетов на Плоешти (Румыния) из Египта. С июля 1944 г. B-24 проводили рейды с Алеутов на Курильские острова. B-24 использовались ВВС армии США преимущественно в Африке, Италии, Индии, на Тихом океане. Английская авиация применяла "Либерейтор" как бомбардировщик на Ближнем Востоке, в Индии, Бирме и на Цейлоне. Австралийцы воевали на "либерейторах" на Новой Гвинее, Соломоновых островах, в Индонезии. Канадские самолеты применялись только как патрульно-противолодочные. B-24 советской авиации в войне не участвовали.
Производство прекращено в июне 1945 г.
Самолет снят с вооружения в США в 1954 г., в Великобритании - в 1946 г., в СССР - в 1950 г.
Описание:
- B-24H / B-24J Liberator
- F-7
- Consolidated Model 32 (B-24 Liberator)
Фотографии
-
Air International 1982-03 / Model enthusiast
B-24J-190 (44-40973) "The Dragon and his Tail", 43rd Bomb Group, le Shima, 1945.
-
Мировая Авиация 93
Этот B-24J из 43-й бомбардировочной группы совершал рейды на территорию Японии с острова Шима, став одним из последних Liberator, участвовавших в боевых действиях. Запоминающийся рисунок на его левом борту появился весной 1945 года.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24J из 819-й бомбардировочной эскадрильи, Тихоокеанский ТВД, Сайпан, 1945г.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24J (летающая вешка) из 458-й бомбардировочной авиагруппы
-
Мировая Авиация 128
Доставка различных грузов отрядам Сопротивления в оккупированной Европе выполнялась специально назначенными эскадрильями 8-й ВА. Первые две такие эскадрильи - 36-я и 406-я бомбардировочные - были сформированы в конце 1943 года. Данный B-24J "Black Zombie" принадлежал последней.
-
Мир Авиации 1995-02 / В.Раткин - B-17 и B-24 в составе АДД /В строю советских ВВС/
B-24H-30-FO N 42-94829, принадлежавший 203 Гвардейскому Орловскому полку 45 ТБАД, один из трех, переданных в 1948г. в 890 полк, Казань.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24H из 203-го Гвардейского Орловского тяжелого бомбардировочного авиаполка, 1948г.
-
Авиация и Время 2002-05 / А.Котлобовский, М.Жирохов - Пылающий Индостан (3)
Регистрационный номер : HE807 B-24H Liberator из 6-й АЭ ВВС Индии, 1961г.
-
АвиаМастер 2001-02 / А.Демин - Бой с тенью. Авиация гражданской войны в Китае 1945-1950гг. /Неизвестная война/
B-24M "Либерейтор" 8-й бомбардировочной авиагруппы ВВС Гоминдана.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
Регистрационный номер : N224J [5] -
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Экипаж у тяжелого бомбардировщика B-24J (США)
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Vines - Kermit weeks's Fantasy of Flight
Consolidated B-24J-1-FO Liberator Joe is full of original equipment.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
The author poses for a photograph with his new paramour, Delectable Doris, at Grand Rapids, Michigan, on August 10, 1989.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
It was hoped that Delectable Doris would return to Britain to commemorate the 50th anniversary of the first arrival of USAAF wartime units in the UK in 1992. The author canvassed support from Ford, which built numerous examples of the bomber, but it came to naught. In late 1994 Tallichet sold Doris to Kermit Weeks in Florida.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
David Tallichet gives a little TLC to Doris’s No 2 Pratt & Whitney Twin Wasp engine at Grand Rapids. Built by Consolidated at Fort Worth, Texas, this Liberator saw service with the RAF as KH401, as which it served with No 357 Sqn in northern India on long-range sorties as far afield as Malaya and Sumatra. It later served with No 232 Sqn at Poona in central western India until it was struck off RAF charge on September 20, 1946.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
No 2 engine undergoes a running test before the flight to Buffalo - it was a very different experience from the author’s regular day job, flying corporate jets around Europe for the Ford Motor Company, although his experience on flying the Douglas DC-3 for Skyways Coach-Air stood him in good stead.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
With a cough and a puff of smoke, No 3 engine is started at Grand Rapids. Note the nose artwork is on the port side only. After leaving RAF service, this machine served with the Indian Air Force, which acquired a number of examples refurbished by Indian company HAL after they had been appropriated from abandoned RAF stocks in India.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
Consolidated Liberator Delectable Doris in a gin-clear sky while operating as part of David Tallichet’s Military Aircraft Restoration Corp during 1980-94.
-
Aeroplane Monthly 1987-04
Регистрационный номер : N94459 [2] JIM LARSEN's photograph depicts ex-Indian Air Force B-24J Liberator HE771/N94459, refurbished at Duxford during 1973 and now flying with Yesterday's Air Force based at Chino.
-
Мировая Авиация 111
B-24J, принадлежащий фонду, в окраске B-24H-15-FO "Witchcraft". Оригинальный самолет совершил во время Второй мировой войны 130 боевых вылетов, причем ни один из членов его экипажа даже не был ранен.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : N224J [5] The flagships of Tom Reilly’s restoration achievements so far: B-17 Flying Fortress 44-83575/N93012 Nine-O-Nine and B-24 Liberator 44-44052 All American, both rebuilt for the Collings Foundation.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941
-
Мировая Авиация 111
"Tondelayo"(вверху слева), "Nine-o-Nine", "Witchcraft" (внизу) и "Betty Jane" (вверху) - "памятник в небе" американским пилотам Второй мировой войны. Ежегодно самолеты из коллекции Фонда могут увидеть миллионы зрителей по всем Соединенным Штатам.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941North American B-25J Mitchell / PBJ-1G - США - 1943North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Air International 2020-01 / D.Unwin - Historic Aircraft Belong in the Air /At the Controls/
The Collings Foundation's 'Wings of Freedom' tour - a B-17, B-24, B-25 and P-51.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941North American B-25J Mitchell / PBJ-1G - США - 1943North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Air International 2020-01 / D.Unwin - Historic Aircraft Belong in the Air /At the Controls/
Aircraft, such as the Collings Foundation's B-24 Witchcraft serve as flying memorials.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
On June 1, 1975, at Duxford, the original Doris and her husband William Graff approved the newly applied reconstruction of the original nose art and christened David Tallichet’s B-24 (as seen here). The occasion was the 28th Reunion of the Second Air Division Association, held in Norwich during May 30 - June 14 that year.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
The Vargas-style artwork of "Delectable Doris" painted on the port side of the Liberator’s front fuselage. The original Delectable Doris, of the 566th BS, 389th BG, was lost on an Eighth Air Force raid on February 3, 1945, when more than 1,200 B-17s and B-24s bombed marshalling yards in Berlin and a synthetic oil plant at Magdeburg in central Germany.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер : KN751 The museum’s Liberator KN751 was formerly Indian Air Force HE807.
-
Aviation Historian 32
TAH subscriber Mike Provost sent us these photographs, which he took at Duxford in April 1975. They show newly arrived B-17 Sally B, still bearing the legend “Euroworld” on its nose (it was actually the name of the ferrying company established by B-17 Preservation Ltd’s founder Ted White). David Tallichet’s B-24 Delectable Doris is visible in the background of both images.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941
-
Мировая Авиация 178
Грязно-оливковые и цвета натурального металла Commando сфотографированы в одном ряду с C-47 и B-24. Подобно Skytrain и Liberator, серию Commando выпускали на нескольких заводах.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss-Wright C-46 / CW-20 Commando - США - 1940Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
B-24H "Либерейтор"
-
Мировая Авиация 44
B-24G/H. Модификация B-24D, выпускавшаяся в Северной Америке и отличавшаяся несколько удлиненным фюзеляжем. Машина получила носовую пулеметную турель, которая перешла на почти идентичный B-24H, оказавшийся наиболее распространенным.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
B-24H 42-7519 of 93 BG was the first Liberator to land in Switzerland when it arrived at Dubendorf on January 7, 1944, escorted by four Swiss D-3801 fighters, following a raid on Ludwigshafen. It was returned to Burtonwood on October 8, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
B-24G 42-78458 of 454 BG arrived at Dubendorf with two damaged engines on February 27, 1945. These were repaired, or probably replaced, by cannibalising other damaged B-24s, enabling ’458 to be flown to Burtonwood on September 22, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
Following a raid on Munich on July 12, 1944, in which 24 of 1,402 were lost, nine USAAF bombers landed in Switzerland, while another crashed. Four were B-17s. B-24H 42-52559 Miss Fortune of 467 BG, 788 BS, one of five Liberators, landed at Dubendorf. Others flew in to Payerne, Altenrhein and Basle, and one crashed at Fideris. Miss Fortune flew back to Burtonwood on October 11, 1945.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24J Liberator Long-range Bomber (four Pratt & Whitney R-1830-43 engines).
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
B-24J с носовой башней A-15, верхней A-3d и полностью закрытыми бортовыми пулеметными установками
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
B-24J 42-51430, named The Tulsamerican, on a test flight in the USA. It was the last B-24 built by Douglas at the company ’s factory at Tulsa, Oklahoma, under licence from Consolidated. Douglas employees named it, painted the nose art, paid for its construction with war bonds and then ran raffles to win a seat on a test flight.
-
Мировая Авиация 44
B-24J стал самой массовой в семействе Liberator и единственной модификацией, строившейся на всех пяти заводах, привлеченных к программе. Всего было построено 6678 машин. Здесь показан самолет, построенный на заводе "Consolidated" в Сан-Диего в 1944 году.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24J Liberator Long-range Bomber (four Pratt & Whitney R-1830-65 engines).
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24J Liberator Long-range Bomber (four Pratt & Whitney R-1830-65 engines).
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
B-24J с антиобледенителями на передних кромках крыла, стабилизатора и хвостовых шайб
-
Мировая Авиация 44
B-24J/L. B-24J - наиболее массовая модификация, объединившая все изменения, появившиеся на самолетах B-24G и B-24H, и отличавшаяся, в основном, улучшенным турбонаддувом двигателей и хвостовой турельной установкой, управляемой вручную или через гидравлический привод.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
B-24M на базе в Италии
-
Мировая Авиация 69
B-24 из 22-й и 494-й бомбардировочных групп на аэродроме острова Ангаур, Каролинские острова, декабрь 1944 года.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
B-24 Liberators parked at the Swiss Air Force base at Dubendorf, near Zurich, where many of the USAAF bombers landed. Various unit markings may be seen; Bomb Groups identifiable are Nos 44, 93, 98, 389, 392, 445, 446, 448, 453,459 and 466. The picture was probably taken after the war when a number of aircraft were being prepared for return to Burtonwood, Lancashire.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
With the craggy terrain of the island as a backdrop, personnel of the RAF’s No 352 (Yugoslav) Sqn line up alongside the unit’s Supermarine Spitfire Mk VCs during a parade to mark the occasion of the squadron’s permanent move to Vis in January 1945. Other visitors to the busy emergency airfield include a pair of Consolidated B-24s, a Boeing B-17, a Lockheed F-5 Lightning and a Martin Baltimore.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Lockheed F-4 / F-5 - США - 1941Martin Baltimore / Type 187 - США - 1941Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
Spitfires and B-24s lined up alongside each other at Vis in January 1945. Neither Spitfire MH583 nor B-24 42-78274 was to survive the next four weeks; the former taxied into a Bell P-39 Airacobra on Vis on February 17 and the bomber, named Cocky Crew!, was lost in a landing accident at its home base at Castellucia in Italy on February 7.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
With the airfield’s narrow taxiways crowded with parked aircraft, the larger types were usually moved around with the help of a crash crane. Here an unidentified B-24H is pulled on to the Vis runway after repair by the groundcrew of the 81st Air Service Sqn in November 1944. Note Battle No 69, Burma Bound, in the background.
-
Aviation Historian 30
An unidentified B-24 undergoes engine work on Vis.
-
Aviation Historian 31
A photograph of an unidentified Consolidated B-24 undergoing engine maintenance on the Adriatic island of Vis was featured on the Air Correspondence pages of TAH30, and Liberator specialist Bob Livingstone was quickly able to identify it as B-24J 44-41044 Lady Duzz of the USAAF’s 764th Bomb Squadron, 461st Bomb Group. The telltale evidence in that picture included the aircraft’s combat number, 18, plus a shapely pair of legs at the very edge of the image. Bob sent us photographs of that same pair of legs, and the young lady to which they belonged.
-
Авиация и Космонавтика 2019-06 / С.Йоканович - Летающие крепости с аэродрома Сомбор
Эвакуация B-24M «Радар Микки», Сански Мост
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Take Off!, the B-24 in which Zamperini flew the Nauru mission, is refuelled at Funafuti in April 1943. Note the nose turret, which was removed from its original position in the tail by the Hawaiian Air Depot and relocated in the nose. The tail position was replaced by a pair of hand-held 0-50in machineguns and a cupola.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
The first B-24 to be fitted with a modification designed by the Hawaiian Air Depot to support a nose turret was B-24D serial 41-23657. It is seen here being refuelled on Midway for its ill-fated reconnaissance flight to Wake on December 28, 1942, to assess bomb damage following the 307th BG’s raid on the atoll four days previously.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Refuelling B-24 Liberator Our Baby on Nanumea Island, Ellice Islands, on December 15, 1943, prior to a raid on Maloelap Island in the Marshall Islands, Pacific Theatre.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
General Willis H. Hale (far left), commander of the Seventh Air Force, who masterminded the Funafuti missions in April 1943, points out the message scrawled on a 1,000lb (450kg) bomb - “From Nimitz to Hale to Tojo” - to some of the airmen he expects to deliver it. Hale’s resources were limited, and the press back home labelled the Seventh “Hale’s Handful”.
-
Мировая Авиация 69
Личный состав одного из подразделений 7-й ВА наблюдает за взлетом B-24 на аэродроме, устроенном в группе Марианских островов.
-
Мировая Авиация 69
В 1943 году на B-24, действовавшие на Тихом океане, установили носовые пулеметные турели. На снимке: B-24D "Betsy" из 321-й эскадрильи, февраль 1944 года. На киле изображен череп с костями - эмблема 90-й бомбардировочной группы, прозванной "Jolly Rogers" в честь своего командира полковника Артура Роджерса.
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
B-24 из 492-й бомбардировочной группы над Германией 16 июля 1944г.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / Personal album
A Consolidated B-24 over Cheddington. This picture was taken from D.H. Mosquito Mk 30, NT604
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
Регистрационный номер : N224J [5] Некоторые B-24 сохраняются в летном состоянии до сих пор
-
Aeroplane Monthly 1990-02 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : N224J [5] Collings Foundation Consolidated B-24J Liberator N224J was photographed en route to the type's 50th anniversary celebrations at Lindbergh Field, San Diego by MICHAEL O'LEARY, who describes the aircraft as "certainly the restoration of the decade".
-
Aeroplane Monthly 1990-04
Регистрационный номер : N224J [5] The Collings Foundation’s B-24J Liberator 44-44052/KH191/N224J All American on its way to San Diego for participation in the 50th anniversary celebrations for the type, in 1989.
-
Авиация и Космонавтика 2019-06 / С.Йоканович - Летающие крепости с аэродрома Сомбор
Бомбардировщик B-24M «Радар Микки» в полете во время одного из боевых вылетов
-
Мировая Авиация 69
B-24M из 865-й эскадрильи 494-й бомбардировочной группы на подходе к объекту удара в районе Себу, Филиппины, 25 марта 1944 года. От окраски самолетов в оливковый цвет на Тихом океане отказались - в воздухе окрашенные подобным образом машины были заметны издалека.
-
Авиация и Космонавтика 2018-06 / А.Широкорад - Разрушение Европы (2)
B-24 бомбят Италию
-
Авиация и Космонавтика 2019-02 / А.Широкорад - Разрушение Европы (5)
«Либерейторы» над горящей Братиславой
-
Авиация и Космонавтика 2019-02 / А.Широкорад - Разрушение Европы (5)
«Либерейторы» бомбят венгерский город Сольнок
-
Мировая Авиация 145
B-24M Liberator ВВС США над пылающим побережьем Иводзимы (на заднем плане гора Сурибаси). B-24 и B-25 сыграли важную роль в подавлении сопротивления противника, атакуя цели бомбами и ракетами.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Covering only eight square miles (21km2), Nauru is rich in phosphate and was thus of interest to the Japanese, who occupied the tiny island on August 25, 1942. Here, Seventh Air Force B-24 Sad Sack (serial unknown) flies over the burning phosphate works and airfield during the raid of April 20, on which Zamperini flew.
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
B-24 из 465-й группы пересекает Альпы в налете на южную Германию
-
Мировая Авиация 65
1 июля 1945г.: B-24 из 90-й бомбардировочной группы 5-й ВА сфотографированы над Баликпапаном, остров Борнео, в ходе обеспечения высадки австралийской 7-й дивизии на юго-восточное побережье острова.
-
Авиация и Космонавтика 2019-02 / А.Широкорад - Разрушение Европы (5)
B-24 над горящим Будапештом
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Широкорад - Разрушение Европы (4)
4 июля 1944 года. Бомбардировщики B-24 бомбят Брашов
-
Авиация и Космонавтика 2019-02 / А.Широкорад - Разрушение Европы (5)
B-24 бомбят нефтепромыслы Алмашфюзито
-
Авиация и Космонавтика 2018-06 / А.Широкорад - Разрушение Европы (2)
После захвата части территории Италии, с итальянских аэродромов американцы начали осуществлять массированные налеты на другие государства Европы. Бомбардировщики B-24 в ходе налета на Германию с итальянских аэродромов
-
Мировая Авиация 44
После того, как B-24 был принят на вооружение в Канаде и Австралии, он стал воевать на всех ТВД Второй мировой войны. На Тихом океане B-24 действовали с большинства аэродромов и весьма успешно, хотя были уязвимы от атак японских истребителей на встречных курсах. Если не считать этого, B-24 был лучшим бомбардировщиком на Тихоокеанском ТВД вплоть до появления B-29, поскольку у него была больше загрузка и радиус действия, чем у знаменитого B-17 Flying Fortress.
-
Мировая Авиация 65
По мере роста масштабов воздушной войны против Германии, на ТВД появлялись все более совершенные бомбардировщики. Головной самолет изображенной здесь группы B-24H из 446-й бомбардировочной группы оснащен радиолокатором H2S, эти РЛС проходили испытания в конце 1943 - начале 1944 годов на самолетах 814-й эскадрильи 482-й бомбардировочной группы.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology
Провоевав четыре года. Liberator успел заслужить противоречивые отзывы. Одни называли его спасителем, другие - машиной, порождающей вдов, и предметом постоянной тревоги пилота. Одни говорили о нем как об универсальном и не имеющем себе равных, другие - как о неуклюжем самолете с недостаточной мощностью двигателей. Хотя все эти мнения имеют свое основание, B-24 оставил неизгладимый след в истории Второй мировой войны.
Liberators fly over the Ploesti oil refineries (1 August 1943). -
Мировая Авиация 65
Бомбометание ведется построенным на заводе "Ford" самолетом B-24J "Urgin' Virgin" из 853-й эскадрильи 491-й бомбардировочной группы. Объект удара - танкостроительный завод "Vomag" в немецком Плауэне (5 апреля 1945 года).
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Финал войны - полное господство авиации союзников в воздухе и развалины городов Германии
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Последнее задание войны в Европе - сброс продовольствия населению и бывшим военнопленным
-
Мировая Авиация 44
B-24H из 453-й бомбардировочной группы 8-й Воздушной армии возвращается на базу после бомбардировки нацистских аэродромов, 21 февраля 1944 года. Инверсионные следы, пересекающие небо над ним, оставлены истребителями сопровождения.
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / S.Howe - The Confederate Air Force
A bevy of bombers. Left to right, B-25 Mitchell, B-17 Flying Fortress, B-29 Superfortress and B-24 Liberator.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Boeing B-29 Superfortress - США - 1942North American B-25J Mitchell / PBJ-1G - США - 1943
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
An unidentified Liberator is escorted in to a landing in Switzerland by a Swiss Messerschmitt Bf 109. On another occasion, one of four Swiss Bf 109s escorting a USAAF bomber into Switzerland was shot down by an American Mustang.
Другие самолёты на фотографии: Messerschmitt Bf.109G - Германия - 1942
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
A significant milestone, B-24J serial number 44-41064 was the 5,000th Consolidated-built B-24, and was thus given the name V Grand. The factory workers who built the aircraft each found a space on the airframe for their signature and the mass-autographed bomber was then photographed over the rugged terrain near San Diego on an early test flight.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
The autographs remained when V Grand went into combat with the 780th BS of the 465th BG. The aircraft was forced to divert to Vis twice, each time requiring a new engine. Here a pair of engineers replace the flak-shattered bombardier’s window at the 780th's base at Pantanella, near Foggia.
-
Aviation Historian 30
B-24 V Grand, the 5,000th Consolidated-built example, runs-up after an engine change by the USAAF’s 81st Air Service Sqn in November 1944.
-
Авиация и Космонавтика 1997-10 / И.Кудишин - Кладовка для самолетов
Из 18 тысяч выпущенных B-24 "Либерейторов" до наших дней сохранилось 12. Один из них - в музее в Пиме
-
Мировая Авиация 69
B-24L сфотографирован в Калькутте уже после окончания войны. Маркировка руля направления и "акулья пасть" на фюзеляже указывают на принадлежность самолета к 425-й эскадрилье 308-й бомбардировочной группы "The Liberators of China", которая базировалась в Китае с начала 1943 года.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Носовая башня A-15 на B-24H
-
Авиация и Космонавтика 2019-06 / С.Йоканович - Летающие крепости с аэродрома Сомбор
B-24J б/н 98 «KADY» из 459-й бомбардировочной группы и советские летчики на аэродроме Сомбор
-
Мировая Авиация 44
Яркая раскраска была характерна для самолетов "сборных" подразделений, придававшихся эскадрильям 8-й Воздушной армии перед началом операций. Этот, пожалуй, наиболее ярко раскрашенный B-24 принадлежал 458-й бомбардировочной группе и известен под прозвищем "Spotted Ape" ("Пятнистая обезьяна").
-
Мировая Авиация 44
Художественное оформление B-24 в частях было разнообразным, а иногда позволяло судить и о морально-психологическом состоянии экипажей. Этот изношенный B-24J (44-40973), прозванный "The Dragon and His Tail" ("Дракон и его хвост"), служил в 64-й бомбардировочной эскадрилье 43-й бомбардировочной группы на Тихом океане.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Lucky Strike, a Consolidated B-24 Liberator at Clark Field in the Philippine Islands, June 1945.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Consolidated B-24 Liberator Night Mission of the 11th Bomb Group, Guam, Marianas Islands, May 4, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Glamouras’, a Consolidated B-24 Liberator at Palaibad, Philippines, July 1945.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Consolidated B-24 Liberator Dragon Lady of the 11th Bomb Group, Guam, Marianas Islands, May 1945.
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / ??? - Interned! (1)
American mechanics, assisted by Swiss, worked on aircraft to be returned after the war. The machines went to Burtonwood, Lancashire, where all were subsequently scrapped. B-24J 42-99813 Sleepy Time Gal of 464 BG, 777 BS, arrived at Dubendorf out of fuel from a raid on Munich on July 19, 1944; it was one of those returned.
-
Aeroplane Monthly 1977-10 / ??? - 'Classy Chassy'
Another Liberator, Over Exposed, at Palawan, the Philippines, July 1945.
-
АвиаМастер 2000-06 / С.Степанов - "Зарубки на прикладе" /Боевая палитра/ (5)
Самолеты, сбитые стрелками "Либерейтора", отмечены в виде силуэтов.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Носовая часть разведчика F-7A из 22-й бомбардировочной группы на о.Окинава. Видно окно фотокамеры.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Фоторазведчик F-7A "Красота по-американски" из 5-й бомбардировочной группы
-
Aviation Historian 9
Remember the puzzling code "UGLY”, seen here stencilled on a P-47D at Liverpool Docks, published in TAH8? Subscriber Bob Livingstone has provided chapter and verse, and see if you can spot the “Ford - Soxo” code pencilled to the right of the aircraft’s name on Eighth Air Force B-24 Sultry Sue.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Serial 41-23893, Daisy Mae, also participated in the search mission of May 27, but - unlike Four Roses - it managed to return. It is seen here damaged at Midway after a raid on Wake on July 22, 1943.
-
Авиация и Время 2017-02 / Б.Ильченко - Курс на Курилы (1)
Дальний самолет-разведчик F-7A «Shoot an scoot» и его экипаж
-
Мировая Авиация 149
Экипажи и техники Liberator из 356-й эскадрильи британских ВВС ликуют по случаю окончания войны. B-29 британских ВВС и ВВС Армии США внесли огромный вклад в победу над Японией, выполняя разведывательные полеты и нанося разрушительные удары по объектам противника.
-
Aeroplane Monthly 1979-10 / J.Stewart, R.Riding - James Stewart - aviator
Ground crew swarm around a B-24H of the 703rd BS of the 445th BG, just returned from a D-Day mission, for information on the invasion.
-
Aeroplane Monthly 1979-10 / J.Stewart, R.Riding - James Stewart - aviator
Stewart after mission in 1944. His own B-24 was named Tenovus, the number in his crew.
-
Моделист-Конструктор Дальние и высотные разведчики Второй мировой войны
F-7A из 5-й бомбардировочной группы ВВС армии США, о.Моротаи (Моллуккские о-ва)
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Хвостовая башня A-6 на B-24H
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
B-24J на территории Советского Союза. Полтава, 12 апреля 1945г.
-
Мир Авиации 1995-02 / В.Раткин - B-17 и B-24 в составе АДД /В строю советских ВВС/
B-24 на аэродроме Балбасово. 1945г.
-
Мир Авиации 1995-02 / В.Раткин - B-17 и B-24 в составе АДД /В строю советских ВВС/
B-24 на аэродроме в Казани. Слева - инженер 890 АП Ф.В.Дюжев. 1948г.
-
Мир Авиации 1995-02 / В.Раткин - B-17 и B-24 в составе АДД /В строю советских ВВС/
Группа летчиков 890 полка. Стоит: комэск М.Ф.Откидач. На заднем плане - B-24 N 42-94829. Казань, 3 июля 1948г.
-
Авиация и Космонавтика 2019-06 / С.Йоканович - Летающие крепости с аэродрома Сомбор
На заднем плане этой фотографии, сделанной на аэродроме Сомбор, виден B-24J из 465-й бомбардировочной группы с авиабазы Пантанела. На переднем плане запечатлен самолет P-38, который останется в Югославии и продолжит летать в югославских ВВС
Другие самолёты на фотографии: Lockheed P-38 Lightning - США - 1939
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Consolidated B-24 Liberators in the Pacific theatre of war.
-
Aviation Historian 11 / D.Stern - Sub-zero Inc. (1)
A motley collection of USAAC aircraft at the Cold Weather Test Detachment (CWTD) at Ladd Field. Among the types are a Curtiss P-40 and a pair of North American P-51 Mustangs (foreground), a North American AT-6 and Noorduyn Norseman (centre right), a Republic P-47 undergoing maintenance in a shelter, two Curtiss C-46 Commandos, a Consolidated B-24 and Boeing B-17.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Curtiss-Wright C-46 / CW-20 Commando - США - 1940Noorduyn C-64 Norseman - Канада - 1935North American P-51 Mustang - США - 1940North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Republic P-47 Thunderbolt - США - 1941
-
Авиация и Время 2017-01 / А.Харук - На страже нейтралитета. ВВС Швейцарии в годы Второй мировой войны (3)
Аэродром Дюбендорф, заставленный интернированными американскими бомбардировщиками
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941
-
Aviation Historian 40 / L.Hellstrom - Waiting in the wings
The Saab B 17Cs of The Danish Brigade’s Flyverstyrkerne (Aviation Forces) have their Piaggio P.XI engines run up at Satenas during the morning of May 5, 1945, when the unit was hoping to return to its home country. The crews’ flight equipment sits on the tarmac beside the aircraft, as the crews await the launch order. Just visible in the background is one of the many USAAF Consolidated B-24s interned at the base during the war.
Другие самолёты на фотографии: SAAB B17 - Швеция - 1940
-
Air Enthusiast 2006-09 / S.Grivno - Last Flight of 'Zebra 442' /World war two/
PB4Y-2 169034 on the flight line at San Diego in lane 1944. Note the B-24s under camouflage netting in the background.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated PB4Y-2 Privateer - США - 1943
-
Мировая Авиация 183
Самый массовый стратегический бомбардировщик Второй мировой войны Consolidated B-24 Liberator широко применялся в Европе, на Средиземноморье и на Тихом океане.
-
Aeroplane Monthly 1994-12 / A.Marshall - Tiger Force. A concept too late
A corner of the Liberator graveyard at Chakeri in 1947, showing at least 30 aircraft awaiting the axe. In accordance with Lend-Lease terms most B-24s were condemned to be destroyed after RAF use.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KL611 A general view of the Liberator graveyard with Liberator B.VI, KL611, coded W in night bombing camouflage, nearest.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KL668 Liberator B.VIII, KL668, coded S and bearing lot number 237.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KH409 Liberator KH409, with guard serial indicating that it originally carried secret equipment. The code word SNAKE denotes that the aircraft was modified for use in tropical climes.
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : KG922 Another Liberator B.VI at Boundary Bay on the same day, KG922 "AI"
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : KG923 [2] Liberator B.VI KG923 "AM" shortly alter delivery to Boundary Bay in 1944
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : EW216, EW217, KG923 [2], KG924 Liberator B.VI line-up at Boundary Bay, 23rd February 1945. Aircraft are KG923 ",AM", EW217 "Z", EW216 "P" and KG924 "AN" Note codes behind fuselage roundels
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KH284 [5] Liberator B.VI, KH284, of 356 Squadron
-
Air International 1981-09
The Liberator of No 21 Squadron at Balikpapan in 1945.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH284 [5] Rear view of KH284 in mid-1945 with code "D" in red. "SNAKE" inscription above code (denoted tropicalised for R.A.F.), and No. 99 Squadron's while disc on black fin marking
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KL629 Liberator B.VI, KL629, coded X, of 99 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1997-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер : KL900 Liberator VI KL900 FS-R, seen here at Tangmere, belonged to 148 Sqn which operated the type in Italy at this time. Coincidentally, 148 had previously been based at Tangmere in 1919, with F.E.2s. The fate of this Liberator is not recorded.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / Personal album
Регистрационный номер : KL633 39 Sqn personnel about to board a Liberator, KL633 (?) at Brindisi, en route for Shandur in the Canal Zone. Shandur was used as a staging post for the squadron's peacetime move to Khartoum.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KN774 Liberator B.VI, KN774, coded Q, with the tail markings of 355 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
Регистрационный номер : EW267 [2] Consolidated Liberator B.VI EW267, "Wandering Witch", was flown by 355 Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / L.Curtis - Anything To Anywhere (2)
Регистрационный номер : KH266 The author flew this Liberator VIII, KH266, into the small grass White Waltham airfield on the occasion of the ATA Pageant, held on September 29, 1945.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Регистрационный номер : KN772 KN772, still in reasonable condition.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Close-up of an anonymous Liberator with 63 missions recorded on the nose.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH284 [5] KH284 in a blast shelter at Dhubalia, mid-1945. This aircraft later became "K" of No. 356 Squadron and ended its days in the "graveyard" at Chakeri
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : KH106 "In the Wet". Liberator B. VI KH106 "AP" (later coded "VG") at Abbotsford. December 1944 Note natural metal finish and code on nose of aircraft
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH315 Early morning preparations on No. 99 Squadron’s Liberator B.VIs at Dhubalia, January 1945 Centre aircraft is KH315 "H"
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : KH171, KH174 Line-up of No. 5 O.T.U. Liberator B.VIs at Abbotsford on 14th April 1945 - KH174 "BH", KH171 "AV" and serial unknown "AO"
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : KG978 A Mitchell warming up in front of the Control Tower at Boundary Bay in January 1945. The Liberator behind is KG978 "XG"
Другие самолёты на фотографии: North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1997-02 / Personal album. Military
Регистрационный номер : KN777 This eastbound RAF Liberator VIII, KN777, flew with Nos 203 and 206 Sqns before being taken off RAF charge in November 1947.
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
Close-up of another Liberator languishing as lot number 212.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
An R.A.F. Liberator of the Strategic Air Force of Eastern Air Command taking off from an Indian airfield.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
A Liberator B.VI of No. 215 Squadron taking off from an airfield, possibly Digri, in India. Unit marking comprised two horizontal white bars on black rudder
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : EW267 [2] No. 355 Squadron B.VI, believed to be EW267, over typical Burmese countryside
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
A Liberator B.VI of No. 355 Squadron returning to its base after a raid in early 1945. Note extended ventral turret and No. 355's identification symbols - black and white vertical stripes on the rudder
-
Air Pictorial 1977-02 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (1)
Регистрационный номер : EW270, KK241 Liberator B.VIs KK241 "Y" (foreground) and EW270 "X" of No. 5 O.T.U. KK241, later coded "MY", was destroyed on the night of 5th/6th June 1945 after flying into Mt. Welch
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH272 No. 356 Squadron Liberator B.VIs leaving Ramree Island after bombing Japanese military targets. Ramree was captured shortly after this raid by a seaborne assault by XV Corps. Nearest aircraft is KH272 "D (Daedalus)”. Note No. 356‘s while cross on black rudder marking
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KN752 KN752 "F" of No. 356 Squadron takes off from the Cocos Islands. August 1945
-
Air International 1989-05 / In print
A Consolidated Liberator B Mk VI of No 356 Squadron, operating from the Cocos Islands in 1945. Six RAF squadrons of Liberator bombers operated in the Pacific theatre flying from Burma, India and Ceylon, as well as the Cocos, and their little-known service is described in one chapter of "B-24 Liberator 1939-45", a new appreciation by Martin Bowman, published by Patrick Stephens (136 pp, 11 3/4 in by 8 1/4 in. £14-95).
-
Мировая Авиация 147
356-я эскадрилья дислоцировалась в Салбони (Индия) с января 1944 года по июль 1945 года, решая задачи по штурмовке японских позиций, а также выполняя метеоразведку.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KP136 Liberator B.VIII KP136 "P" of No. 159 Squadron in December 1945 on survey duties for the Government of Bengal. Note that 0.5-in. guns have been removed
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / R.Nesbit - What did happen to Glenn Miller? (2)
Регистрационный номер : KK320 [2] Liberator KK320 of 37 Sqn, based at Tortella in Italy, and flown by Sqn Ldr L. C. Saxby, on the run-up to an attack on Monfalcone harbour installations. The falling bombs are 1,000lb general-purpose, dropped from an aircraft above. Two bombs hit the Liberator but had not fallen far enough to become fuzed. One bomb tore off the propeller of the port inner engine while another hit the port side of the fuselage near the flight deck. Two crew members were slightly injured but, miraculously, the aircraft was not brought down.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH284 [5] "Donald III" badge on nose of KH284 in mid-1945, by which time it had flown 26 missions, denoted by bomb symbols under cockpit
-
Aeroplane Monthly 1974-06 / G.Cull - Chakeri graveyard
A close-up of CLOO-LUS.
-
Air Pictorial 1977-03 / J.Fail - R.A.F. Heavy Bombers in the Far East (2)
Регистрационный номер : KH284 [5] Close-up of Liberator B.Vl KH284, with code "D" in grey on nose, when newly delivered to No. 99 Squadron at Dhubalia in December 1944
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / P.Brown - KG200: fact and fiction
The same B-24 as shown in the heading picture opposite. Originally B-24H-15-DT 41-28779 of the 389th Bomb Group, based at Hethel, it crash-landed near Stettin on June 20, 1944, and was taken on strength by KG200 as KO+XA. It is seen here under camouflage nets at Hildesheim in early April 1945.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
Instructional staff and aircrews under training at an R.A.A.F. Liberator Operational Training Unit.
-
Авиация и Космонавтика 2004-01 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (4)
Китайский B-24M. 1946г.
-
Авиация и Время 2017-01 / А.Харук - На страже нейтралитета. ВВС Швейцарии в годы Второй мировой войны (3)
B-24H (cep. № 42-64496) в первые дни после нанесения швейцарских опознавательных знаков. Апрель 1944 г.
-
Aeroplane Monthly 1990-02 / M.Oakey - Grapevine
Latest addition to Doug Arnold's collection at Blackbushe is this ex-Indian Air Force Consolidated Liberator, seen emerging from a Heavy-Lift Shorts Belfast on arrival at Stansted on May 6, 1982.
Flashback to 1982: ex-Indian Air Force Consolidated B-24J Liberator T 18 emerges from one of Heavy Lift's Short Belfasts at Stansted, en route to Doug Arnold's collection at Blackbushe. Eight years later, the newly-restored bomber is active again, with a new owner in the USA.Другие самолёты на фотографии: Short SC.5 Belfast - Великобритания - 1964
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / News Spotlight
Регистрационный номер : N94459 [2] A flying shot of the Duxford Liberator, taken over Mildenhall.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24N Liberator Long-range Bomber (four Pratt & Whitney R-1830-75 engines).
-
Мировая Авиация 44
Заводу "Ford" было заказано большое количество B-24N - более 5000 машин, но закончившаяся война сделала заказ неактуальным. Главными преимуществами данной модификации были лучшие летные характеристики и устойчивость.
-
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
The author (left) at the controls of the Liberator during the Grand Rapids - Buffalo flight, with David Tallichet in the righthand seat.
This B-24 Liberator cockpit image from TAH31 shows Delectable Doris’s owner David Tallichet in the left-hand seat and Brian Turpin on the right; we got them the wrong way round in our original caption. -
Aviation Historian 31 / B.Turpin - Brief encounter
The "office" of the Liberator, with basic flying instruments ranged to the left for the pilot and the engine controls to the right for the copilot, including the two paired manifold pressure gauges inside a red-taped box, below which are the r.p.m. gauges in a white box, to the right of which are the oil pressure gauges in a yellow box.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The spacious cockpit, with the three sets of four engine control levers within easy reach of both pilot and co-pilot.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
Looking forward, with the cockpit visible in the background, the upper turret at top and the wireless operator’s station at right.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The wireless operator’s position was fairly cramped.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The B-24’s engineer's position.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The waist gunner's position, showing the 0-50in machine-guns and oxygen bottles.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The belly turret took between 10 and 15 m.p.h. off the B-24’s speed and was the least desirable of crew positions.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
The bomb bay, with 500lb bombs. Note the walkway between the racks.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / H.Levy - Anatomy of a Liberator
Looking aft into the B-24's tail turret.
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Турель M-6 "Стингер"
-
Авиация и Время 2017-02 / Б.Ильченко - Курс на Курилы (1)
Воздушный фотограф самолета F-7A за работой
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
B-24 Liberator "Burma Bound" из 451-й бомбардировочной группы 15-й ВА возвращается на базу с горящим двигателем №1 и не работающим двигателем №4 после налета на объекты в районе Мюнхена, декабрь 1944 г.
Consolidated B-24H serial number 41-28861, named Burma Bound and wearing Battle No 69, was operating with the 725th BS of the 451st BG in December 1944 when it was hit by flak and photographed leaving the Munich target area. On October 7 that year, it had struggled into Vis after being damaged by anti-aircraft fire. -
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
Подбитый B-24J над Веной. Лето 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / А.Широкорад - Разрушение Европы (1)
Тяжелый бомбардировщик B-24 «Либерейтор» с отбитым закрылком проходит над горящим Тулоном
-
Мировая Авиация 44
Еще один бомбардировщик США подбит зенитным огнем над итальянским городом Луго и падает. И через много лет после того, как B-24 закончил боевую службу, продолжались споры - превосходил ли он своего главного соперника B-17 или уступал ему. Приводились различные статистические данные, но разница задач, к решению которых привлекали эти самолеты, и условий боевого применения позволяет сказать, что каждый из них был удачен в отводившейся ему роли.
-
Мировая Авиация 65
Базировавшаяся в Италии 451-я бомбардировочная группа приступила к боевым действиям в составе 15-й ВА в январе 1944 года. 23 августа погиб весь экипаж B-24H из 725-й эскадрильи - на высоте 6700 м самолет был атакован несколькими Fw 190. Горящий самолет падал 1500 м, прежде чем взорвался в воздухе. Отсутствие истребителей сопровождения стало главной причиной высоких потерь 22 и 23 августа, когда 451-я группа лишилась 15 бомбардировщиков.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / Personal album
A corner of the Liberator graveyard at Chakeri showing at least 30 aircraft waiting to be scrapped. They are mainly from 99, 215, 355 and 356 Squadrons, SEAC.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
Louis Zamperini inspects just one of the many holes in Take Off! after the Nauru raid, the result of anti-aircraft cannon fire. Other photographs taken at this time prove that it was Take Off! and not Super Man that Zamperini and his crewmates flew in for the April 20 raid on Nauru. Super Man was almost certainly still in Hawaii being fitted with its nose turret at this point.
-
Aeroplane Monthly 1987-02 / R.Nesbit - What did happen to Glenn Miller? (2)
Регистрационный номер : KK320 [2] The captain of Liberator KK320, Sqn Ldr L. C. Saxby from Southern Rhodesia, stands inside the fuselage to look at the damage from the falling bombs. His bomb aimer, Plt Off G. T. Parker, looks from the top of the fuselage.
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / P.Brown - KG200: fact and fiction
During a flight from Hildesheim to Furstenfeldbruck on April 6, 1945, B-24 KO+XA was damaged by German antiaircraft fire and was forced to land near Quedlinburg. Oberfeldwebel Rauchfuss was piloting an evacuation flight with 29 stowaways on board, all trying to escape advancing Soviet troops.
-
Aeroplane Monthly 1994-11 / P.Brown - KG200: fact and fiction
A captured Consolidated B-24 Liberator painted in Luftwaffe markings and put to use by KG200. The German crew of KO+XA set the aircraft on fire to destroy it after attempts to repair a broken nosewheel had failed.
-
Авиация и Космонавтика 2018-06 / А.Широкорад - Разрушение Европы (2)
Авария бомбардировщика B-24 на итальянском аэродроме Сан-Джованни
-
Авиация и Космонавтика 2003-12 / В.Котельников - B-24 "Либерейтор" (3)
Башня A-15 на сбитом немцами B-24
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
B-24H, сбитый германскими истребителями в декабре 1944г.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
Another one bites the dust - B-24H 42-52729, “White W", of the Venosa-based 830th BS, 465th BG, lies abandoned at the end of the Vis runway. The details of its loss remain unknown, but it has shed its No 1 propeller and No 3 has been feathered. The bomber sported Bugs Bunny artwork and had racked up at least 56 missions.
-
Авиация и Время 1995-04 / А.Котлобовский - В тени Люфтваффе (Венгерские ВВС. Март - сентябрь 1944г.) /Аэроархив/ (4)
Венгерские и немецкие солдаты у сбитого B-24 13.04.1944г.
-
Aeroplane Monthly 1979-10 / J.Stewart, R.Riding - James Stewart - aviator
Another B-24H of the 703rd BS of the 445th BG being inspected by Luftwaffe officers after being forced down inside enemy territory.
-
Мировая Авиация 44
В ходе войны ряд Liberator был захвачен немцами, которые использовали их в качестве разведывательных и транспортных самолетов, а также для проведения испытаний.
-
Авиация и Время 2017-01 / А.Харук - На страже нейтралитета. ВВС Швейцарии в годы Второй мировой войны (3)
B-24J (сер. № 127571), совершивший вынужденную посадку в Швейцарии, возле г. Дюбендорф. 11 июля 1944 г.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
The shattered remains of B-24J serial number 44-40330, Hardway Ten, lie beside the runway on Vis after its crash-landing and cartwheel on August 22, 1944. Remarkably, seven of the ten-man crew survived to return to duty.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
The shattered remains of B-24J serial number 44-40330, Hardway Ten, lie beside the runway on Vis after its crash-landing and cartwheel on August 22, 1944. Remarkably, seven of the ten-man crew survived to return to duty. The distinctive Monastery of San Girolamo is clearly visible on the hillside.
-
Aviation Historian 12 / B.Livingstone - Vis - the Allies' Adriatic Eyrie
A member of the 81st Air Service Sqn poses on the remains of an unidentified Ford-built B-24 which ended its usefulness with a collapsed nosewheel after a crash-landing at Vis; a couple of oil barrels take the strain instead. The bomber appears to have taken a flak hit in the nose, which has destroyed the Emerson gun turret.
-
Aviation Historian 29 / B.Livingstone - Unbroken
On the night of April 21-22 the Japanese retaliated for the attack on Nauru, a force of 14 bombers destroying two B-24s, including 42-40089, named Flying 8 Ball Jr, the wreckage of which is seen here the morning after.
-
Aviation Historian 31
A photograph of an unidentified Consolidated B-24 undergoing engine maintenance on the Adriatic island of Vis was featured on the Air Correspondence pages of TAH30, and Liberator specialist Bob Livingstone was quickly able to identify it as B-24J 44-41044 Lady Duzz of the USAAF’s 764th Bomb Squadron, 461st Bomb Group. The telltale evidence in that picture included the aircraft’s combat number, 18, plus a shapely pair of legs at the very edge of the image. Bob sent us photographs of the aircraft’s remains - fourth from camera in the view of wrecked B-24s and a single Boeing B-17 - in the graveyard at Torretto at the end of World War Two.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1996-07 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер : A72-178 The nose and rear fuselage sections respectively of RAAF B-24 Liberator A72-178 being moved last November from Moe, 80 miles east of Melbourne, to Werribee, 20 miles south-west of the city.
-
Мировая Авиация 44
B-24H Liberator. Этот самолет Liberator с номером 42-7697 и собственным именем "The Stork" принадлежал 726-й бомбардировочной эскадрилье 451-й бомбардировочной группы 15-й Воздушной армии, базировавшейся в Италии. Иногда на фюзеляж и хвостовое оперение наносились дополнительные информационные цветные знаки. В каждой группе несколько самолетов имели дополнительные цветные обозначения на килях для опознавания ведущих самолетов. В начале 1944 года ведущие машины 451-й группы несли на килях красные круги (как и во всем 49-м бомбардировочном авиакрыле).
-
Авиация и Космонавтика 2004-02 / М.Никольский - Четырехмоторные бомбардировщики в боях над Европой /Самолеты второй мировой войны/
B-24H-1-FO из 726-й бомбардировочной эскадрильи 15-й воздушной армии
-
Aeroplane Monthly 1978-07 / Painted Wings
Brian Withams' impressive 82in x 56in canvas, Combat for the 466th, depicts Liberators of the 466th Bomber Group.
-
Aeroplane Monthly 1986-11
This painting was planned as a companion work to Plane Jane, only this time I was determined to show Rita’s rivets. The composition was based on a number of shots I took of a B-24J at the Pima Air Museum at Tucson, Arizona. The 1,000mm lens compressed the turrets to produce this dramatic effect. The old Liberator is conducting a rather delicate manoeuvre in the painting and I am not sure if the crew have yet left, but Rita has decided to cut herself out. Rovin’ Redhead was the name of a US Navy PB4Y-1 painted dark blue. Philip Castle
-
Aeroplane Monthly 1989-12
First flight of Consolidated B-24 Liberator: December 29, 1939.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Consolidated B-24J Liberator
-
Мировая Авиация 44
B-24J Liberator
-
Моделист-Конструктор Дальние и высотные разведчики Второй мировой войны
Consolidated F-7A
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24J Liberator.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Consolidated Vultee B-24N Liberator.
Тип фотографий
- Все фото (223)
- Боковые проекции (9)
- Цветные фото (21)
- Ч/б фото (145)
- Кабина (12)
- Обломки (26)
- Рисунки, схемы, чертежи (10)