Farman F.60 Goliath / F.169
Варианты:
Farman - F.60 Goliath / F.169 - 1918 - Франция
Страна: Франция
Год: 1918


Транспортный самолет с экипажем из двух человек
Описание:
Farman F.60
Flight, December 1919
SOME FRENCH MACHINES AT THE SHOW
Flight, January 1920
The Paris Aero Show 1919
Фотографии

Farman F.60

F.60 Goliath, самый массовый из двухдвигательных самолетов первого десятилетия, после завершения Первой мировой войны строился и варианте авиалайнера, свыше 60 экземпляров которого работали на регулярных линиях в Европе и Южной Америке, и в качестве ночного бомбардировщика и торпедоносца, построенного в количестве 300 штук для Франции и зарубежных покупателей. Первый FF.60 (FF от Farman Freres) разрабатывался в 1918 году как бомбардировщик, который Франция предполагала использовать в кампании 1919 года. Когда в ноябре 1918 года было заключено перемирие, два прототипа, находившихся в высокой стадии готовности, были переделаны в гражданский вариант, с кабинами в носовой и средней части фюзеляжа, вмещавшими четыре и восемь пассажиров, соответственно. Первый самолет был продемонстрирован публике в январе 1919 года и в том же месяце поднялся в воздух. 8 февраля, пилотируемый лейтенантом Боссутро, он совершил перелет из Тусб-ле-Нобль на британскую авиабазу Кинли в Суррее, имея на борту 11 военнослужащих в качестве пассажиров. Этот примечательный полет вскоре после начала испытаний, некоторые ошибочно называют первым регулярным международным пассажирским рейсом.
   Пока бомбардировщик проходил испытания, гражданский F.60 был запущен в серию. Были совершены несколько впечатляющих полетов, включая состоявшийся в августе 1919 года перелет протяженностью 2050 км из Парижа в Касабланку во Французском Марокко, который экипаж из шести человек совершил за 18 ч 23 мин. 29 марта 1920 года F.60 вышел на линию авиакомпании "Compagnie des Grands Express Aeriens" между Ле-Бурже и Кройдоном. Менее чем через четыре месяца "Lignes Farman", дочерняя компания авиапроизводителя, открыла линию между Парижем и Брюсселем, которую к концу 1921 года продлили через Амстердам до Берлина. К тому времени второй французский оператор, "Compagnie des Messageries Aeriennes", начал эксплуатацию Goliath на линии между Парижем и Лондоном. Четвертой французской компанией, купившей Goliath, стала "Compagnie Aerienne Francaise", а румынская LARES стала использовать Goliath с британскими радиальными двигателями Armstrong Siddeley Jaguar. Авиакомпания SNETA (предшественница бельгийской SABENA) использовала шесть самолетов. Другие Goliath были проданы авиакомпаниям Южной Америки.
   В Чехословакии фирмы "Avia" и "Letov" выпускали Goliath по лицензии, устанавливая на них лицензионный вариант радиального двигателя Bristol Jupiter.
   Пять машин были куплены чешской национальной авиакомпанией CSA, а шесть самолетов использовались чешскими ВВС для перевозки VIP-персон. Опытный санитарный вариант Goliath, рассчитанный на перевозку 12 лежачих больных, врача и медсестры, так и остался в единственном экземпляре.


Варианты

   FF.60: три прототипа, вероятно, два гражданских и один военный, построенных в начале 1919 года
   F.60: основной гражданский вариант, ранние машины оснащены парой радиальных двигателей Salmson Z.9, а поздние - Salmson CM.9 мощностью по 260 л.с. (194 кВт); было построено свыше 60 гражданских Goliath, большинство из которых соответствовало стандарту F.60; один гражданский F.60 использовался ВМС Франции для испытаний двухпоплавкового шасси
   F.60bis: гражданский вариант с двигателями Salmson 9Az в 300 л.с. (224 кВт)
   F.61: гражданский вариант с двигателями Renault 12Fe по 300 л.с. (224 кВт)
   F.169: усовершенствованный вариант Goliath, начавший службу в "Lignes Farman" в 1929 году, с улучшенной аэродинамикой и новым шасси с одиночными колесами на основных стойках


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Farman F.60

   Тип: транспортный самолет с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два радиальных двигателя Salmson CM.9 мощностью по 260 л. с. (194 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость у земли - 140 км/ч; крейсерская скорость на высоте 2000 м -120 км/ч; потолок 4000 м; дальность полета 400 км
   Масса: пустого 2500 кг; максимальная взлетная 4770 кг
   Размеры: размах крыла 26,50 м; длина 14,33 м; высота 4,91 м; площадь крыльев 161,00 м2
   Полезная нагрузка: до 12 пассажиров в двух кабинах

Flight, December 1919

SOME FRENCH MACHINES AT THE SHOW

Farman Freres

   The Farman brothers are showing three complete machines. One of these, at least, will be known to our readers, as it has been flying for some considerable time and has made several notable flights. This is the Farman "Goliath," or, to give it its proper series number, the F 60. As is, of course, well known, it is a twin-engined machine, with a long enclosed fuselage accommodating the passengers. The machine has already been described in FLIGHT; suffice it therefore to add that the Goliath is listed at 170,000 francs (about L4,250 at the present rate of exchange). The machine claims several records, such as 20,800 ft. in 1 hour 5 mins. with four passengers, 20,500 ft. in 1 hour 5 mins. with 14 passengers, and 16,850 ft. in 1 hour 15 mins. with 25 passengers.
<...>

Flight, January 1920

The Paris Aero Show 1919

The Farman Exhibits

   There was nothing in the way of surprises on the Farman stand, all three machines exhibited being known beforehand. Most imposing was, of course, the Goliath with its luxurious cabin. Also a certain amount of sentimental interest attaches to this machine on account of its being similar to that used on the famous Paris-Dakar flight. With its square wing tips and general angularity the "Goliath“ is not exactly a pretty machine, but there is somehow a very business-like look about it which is rather pleasing. Fitted with two Salmson engines of only 260 h.p. each, the machine carries 20 passengers and has a speed of 100 m.p.h., which is extremely good. From the table published in our last week's issue it will be seen that while the weight of the machine empty is 4,400 lbs., the weight fully loaded is 10,200 lbs. This ratio is somewhat unusual (43,1 per cent.), and points to very light construction. Probably no other machine at the show can boast a similar ratio. Out of the load carried fuel occupies about 1,400 lbs., the useful load, apart from fuel, being 4,400 lbs., or equal to the empty weight of the machine. One takes it for granted, of course, that the requisite factor of safety is provided, in which case the structural weight of the “Goliath" is very low, as the figures show.
   The two Salmson engines are placed on the bottom plane, comparatively close to the fuselage, and compared with some twin-engined machines the centre of thrust appears to be very low. The tanks are carried in the engine nacelles, behind the engines.
   The pilot sits with his head projecting into the open, in the left-hand side of the fuselage ahead of the wings. The passengers are well provided with windows and the view, especially from the forward ones, is extremely good. Admission to the cabin is by means of an ordinary door in the starboard side.
Флот Goliath авиакомпании "Air Union" включал базовый вариант F.60 с двигателями Salmson. Этот самолет нес имя "Normandie". Обратите внимание на открытую кабину экипажа.
Farman Line's F.61 Goliath F-ADFQ (construction number 42) with Renault 12Fe water-cooled 12-cylinder vee engines.
The 8-passenger 85-m.p.h. Farman Goliath (1921)
The Farman Goliath;
The prototype Farman F.60 Goliath transport. The humped-back appearance of the early examples can be seen and the nacelles are shallower than on production aeroplanes.
Окончание Первой Мировой сократило деловую активность в военном авиастроении, но некоторые проекты, как, например, французский тяжелый бомбардировщик F.60 "Голиаф", имели настолько значительный потенциал, что их без труда адаптировали для использования в коммерческих целях. Один из первых F.60 с моторами Salmson 9Z
The prototype Farman F.60 Goliath, a 2-motor biplane which served for many years in both military and civil guises. As a transport the F.60 could carry 12 passengers , power being two 260-h .p. Salmson C.M.9 watercooled radials - later versions had Gnome-Rhone, Jupiter or Lorraine radials. Span 87 ft., length 48 ft. 5 in .
This view of Farman Line's F.61 Goliath F-ADFQ at Haren Airport, Brussels, shows to advantage the tail unit and the passenger entrance door.
THE OPENING OF WADDON AIR PORT: After serving as the London Terminus for continental air traffic for several months, Hounslow aerodrome has been relinquished for the use of Cavalry, and the port arrangements have been transferred to Waddon, near Croydon, from which air port traffic was inaugurated on Monday of this week. Our photo show the Farman Goliath ready for the trip to Paris.
The Farman Goliath: Side view
Air Union's F.60 F-AECU Normandie at Croydon, with cargo being loaded through the nose door.
Air Union's F.60 Goliath F-AEFC Provence (construction number 6943/7) at Croydon during night flying trials, probably in May 1927.
Air Services and "Pratt's": One of the French Air Union Farman Goliath air liners, employed on the Paris-London service, filling up with "Pratt's" at Croydon.
Французский гражданский Goliath F.61
SNETA’s light blue Goliath O-BLON with 260 h.p. Maybach engines.
8 февраля 1919г.: первых пассажиров на линии Париж-Лондон перевез на самолете Farman F60 летчик Люсьен Боссю.
Farman F.60 Goliaths at Le Bourget.
This photograph of Air Unions F.60 F-AEGP Flandre has been sent to us by Rob Glover. The aircraft looks more ready for work than she appeared on page 662 in the December 1983 issue.
FARMAN GOLIATH. A successful twin-motor transport of the immediate post-World War I era was the Farman F.60 Goliath biplane. Initially fitted with 260-h.p. Salmson radials, it later operated on the Croydon to Paris route with 350-h.p. Renault engines. One other version had 400-h.p. Lorraine Dietrich engines. The F.61 in modified form was used by the French Air Force as a bomber. Span was 92 ft. 6 in.; length 46 ft. 3 in.; all-up weight 10,200 lb.; and top speed with Salmsons, 100 m.p.h. The Goliath could carry twenty passengers.
Goliath F.62, выпущенный чешской авиафирмой Letov
Goliath F.62 французского производства, принадлежавший чешской авиакомпании CSA
L-BAHD being manhandled. Note the non-standard wheels with square cross-section tyres, possibly taken from a Farman Goliath, an example of which can be seen in the background.
The Farman "Goliath": A similar machine was used in the Paris-Dakar flight
THE PARIS AERO SHOW: the Farman Goliath in the foreground
Imperial Airways' G-EBBY at Brussels, with a Farman Goliath and a Sabena Handley Page W.8b in the background.
Another view of Daimler's G-EBBS, photographed this time at Croydon (Plough Lane), with the Handley Page W.8b Prince Henry and two Farman Goliaths in the background.
FROM THE AIR CONFERENCE VISIT TO WADDON: The photograph gives a good idea of the different types of machines on view. Vickers "Vimys," "D.H." monoplane, and several types of "D.H." biplanes, Bristol Ten-seater, Farman Goliaths, etc.
CROYDON DURING THE STRIKE: The general strike resulted in a vast increase in the air traffic between Croydon and the Continent and a great number of extra machines were called into service. Shown a line-up of machines, among which may be recognised two Farman "Goliaths," a Spad, and two Handley-Page W.10's.
Departure from Croydon: The French Goliath, "F-FHMU," gets away for Paris.
Air Union's Goliath F-ADDT Languedoc. This picture appears to have been taken after its conversion to F.63 with Jupiter 9Ab engines.
The Farman "Goliath" upon which Bossoutrot made his record flight, as recorded last week in "Flight." Note the pair of Leitner-Watts 3-bladed metal air-screws which helped the French machine to victory. Moreover, these nine-foot propellers are entirely British, being designed by Mr. Watts, and manufactured for the Metal Air-Screw Co., Ltd., at Messrs. Rubery Owen's well-known works.
F-AIZX, the prototype Farman F.169, with Gnome-Rhone Jupiters, revised undercarriage, 12 passenger seats and full-width two-seat cockpit
A FRENCH RECORD-BREAKER: The Farman "Goliath" fitted with floats on which Georges Rene established a world's altitude record for seaplanes carrying a useful load of 1,000 kgs., at St. Raphael on April 4. In a flight lasting 1 hr. 20 mins. he reached an altitude of 3,300 m., thus beating the previous record of 2,432 m. made by E. Dolecek (U.S. Air Service) on an F-5-L flying boat. The above "Goliath" is fitted with two 230 h.p. C.U.Z.9 Salmson engines.
THE FARMAN GOLIATH: View inside the cabin
View from the rear of a Goliath's main cabin. This is thought to be a fairly late photograph taken in an Air Union aircraft. The pilot's position is beyond the semi-bulkhead on the left. Tables can be seen fitted. Also visible is the cable fuselage bracing.
29 марта 1920г.: авиакомпания "Cie des Grands Express Aeriens" начала эксплуатацию самолета Farman F.60 Goliath с роскошным салоном на линии Париж-Кройдон. Средняя скорость самолета на маршруте составляла 130 км/ч, время полета из Парижа до Лондона - 2 ч 50 мин.
Retouched photograph of the interior of a Farman F.60 Goliath airliner.
Farman Goliath L-BALF, right, was a Farman-built machine, although many of CSA’s Goliaths were Czech-built at the Avia and Letov works.
Two views of the luckless Air Union Farman F.63bis F-FHMY Picardie after a forced landing at Penshurst. On February 10, 1930 the same aircraft made another crash landing at Marden Park, Kent. The Farman caught fire
and two passengers perished on an inbound flight from Paris to Croydon.
Первая попытка трансконтинентального перелета из Европы в Африку на "Голиафе", как и положено, провалилась. К счастью, благодаря опыту пилота и элементарному благоразумию путешественников, эта затея обошлась без жертв.
Air Union's F.60 Goliath F-AEGP Flandre after a mishap in Southern England. The engines in this picture are Salmsons so Flandre must have been rebuilt because it was at one time reported as a Jupiter-powered F.63bis.
Compagnie des Grands Express Aeriens' Farman Goliath F-FHMU
Sketch showing the undercarriage of the Farman "Goliath."
Farman F.60 Goliath