
Описание
Страна : Франция
Год : 1931
Дневной бомбардировщик или разведчик с экипажем из пяти человек
Варианты
- Amiot - Amiot 140 / Amiot 143BN5 - 1931 - Франция
- Amiot - Amiot 150 - 1937 - Франция
Amiot 140 / Amiot 143BN5
Средний ночной бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с неубирающимся шасси. Экипаж 5 человек. Спроектирован в КБ фирмы "Авьонс Амио" под руководством А.Дютартрэ. Опытный образец Амио 140-01 совершил свой первый полет 12 апреля 1931 г. Серийное производство началось в апреле 1935 г. Строился на заводах фирмы SECM в Коломбэ и Кадебеке. Всего построено 178 экз.
Моторы GR14 Kirs/Kjrs. Вооружение 4x7,5 (на первых сериях - 4x7,69), бомбы до 1600 кг.
Состоял на вооружении во Франции с августа 1935 г.
В ходе серийного выпуска Амио 143 почти не изменялся, лишь с 41-го самолета ввели удлиненную носовую часть. Бомбардировщик был снят с производства в марте 1938 г. и начал сниматься с вооружения с конца года, однако в сентябре 1939 г. в строю французских ВВС оставалось еще немало самолетов этого типа. С начала "странной войны" они осуществляли дневную и ночную разведку приграничных районов Германии. В мае 1940 г. совершали ночные налеты на аэродромы под Мюнхеном, Бонном и в других местах. После поражения Франции служили в ВВС правительства Петэна. С августа 1940 г. применялись только как транспортные самолеты.
Окончательно сняты с вооружения уже новыми властями Франции в феврале 1944 г., последние машины эксплуатировались к этому времени только в Северной Африке.
Амио 143M5||
Размах:||24,55 м
Длина:||18,24 м
Моторы, количество х мощность:||2x900 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||9650 кг
Максимальная скорость:||295 км/ч
Практический потолок:||7900 м
Дальность:||1200 км
Описание:
- Amiot 140 / Amiot 143BN5
- Amiot 140-143
- Flight, December 1930
The PARIS AERO SHOW - Flight, November 1934
THE FOURTEENTH PARIS AERO SHOW
Фотографии
-
История Авиации 2003-03 / М.Павловский - Запоздалый рывок "Пуалю" /Статистический анализ/ (1)
"Амио-143" из состава 5-й эскадрильи GB II/22. Шартр, 1937г.
-
Flight 1930-12 / Flight
The S.E.C.M. Amiot type 140M is a multi-seater fighter and reconnaissance machine. The engines are neatly cowled in and faired into the wing.
-
Flight 1934-11 / Flight
A view from above of the Amiot 142, one of the largest bombing machines in the Show. The engines can either be Hispanos as shown or Gnome-Rhones as in the Amiot 143.
-
Flight 1936-02 / Flight
The distinctive outline of the big Amiot 142 (two Mistral Majors) is apparent here.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
The Amiot 143 No 01 which commenced its flight test programme at Villacoublay in August 1934
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
An Amiot 143 of an unidentified Escadre with a Fairey Battle of the Advanced Air Striking Force shortly before the Wehrmacht assault in the spring of 1940.
Другие самолёты на фотографии: Fairey Battle - Великобритания - 1936
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
An aircraft of the Groupe de Transport III/15 at Oujda, Morocco, in 1942.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
A short-nosed Amiot 143, No 12, apparently flown to the UK in the summer of 1940. It was not impressed by the RAF and its ultimate fate remains unknown.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
The first series production aircraft, the Amiot 143 No 1, which was completed at the beginning of 1935, differing essentially in nose turret design and in having the open dorsal gun position replaced by a rotating To 14bis turret.
-
Aviation Historian 25 / G.Baughen - The case for appeasement?
Амио 143 позднего выпуска (с удлиненной носовой частью фюзеляжа)
Хотя обычно "Амио-143" (на фото), "Блох-200" и "Потез-540" описываются в различных справочниках как бомбардировщики, но создавались они как многоцелевые "воздушные крейсера", предназначенные для выполнения очень широкого круга задач.
With its fixed undercarriage and thick wings, the Amiot 143 was essentially a bomber designed on late-1920s principles, but built and adopted for service in the mid-1930s. Nevertheless, the 143 could theoretically carry a bomb-load of 1,800lb (800kg) internally and 1,800lb externally - more than most of its RAF contemporaries. -
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
An Amiot 143 (No 24 E183) of the Section Pilotage sans visibility (Blind Flying Section) at Cazaux in 1940.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Amiot 143-M Military Monoplane (two Gnome-Rhone 14 Kdrs engines).
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
Amiot 143 No 135 of the Ecole de Mitrailleurs at Blida, Algeria
-
Мировая Авиация 25
Экипажи Amiot 143 отважно пытались разрушить мосты на пути немецкого наступления.
Amiot 143 No 118 of the 4 Escadrille of the 35° Escadre, the II Groupe of which was attached to the 6eme Brigade of the 1ere Division Aerienne when hostilities commenced, flying nocturnal reconnaissance sorties before discarding its Amiots in March 1940 in favour of Breguet 691s. -
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
Amiot 143 (E171) of the 4° Escadrille of the 22° Escadre in 1938
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Группа Амио 143 в полете (предвоенный снимок)
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38
A Formation of Amiot 140 Monoplanes of the French Air Force.
-
Flight 1939-11 / Flight
YOUNG FOR THEIR YEARS: A pair of Amiot 143 bombers of the French Air Force flying in cosy formation are “intercepted” by a Dewoitine D.510 single-seater fighter also with a long background of service. These aircraft are being replaced by types which bear comparison with, and on certain points may be superior to, any military machines in the world.
Другие самолёты на фотографии: Dewoitine D.500 / D.510 - Франция - 1932
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38
A Parade of Amiot 143M (two Gnome-Rhones) Medium Bombers at Villacoublay in July, 1938.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
Amiot 143s of the 34° Escadre at their home base prior to WWII. Note the emblems of the 3eme and 4eme escadrilles on the vertical fins.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
Aircraft of the 1 Groupe of the 34° Escadre, the aircraft in the foreground having the shorter nose of the first 40 off the line.
-
АвиаПарк 2010-03 / В.Кондратьев - Статистика Блицкрига /Дискуссия/
Бомбардировщик "Амио 143", уничтоженный в разрушенном ангаре
-
Aeroplane Monthly 1987-01
Most of my paintings have some remote chance of being possible. I take care to collect accurate reference and correct details to back up my idea Seemingly unconnected elements - girl machine / graphic style - are arranged in a compatible time slot, e g Jane Russell/B-17, Marlene Dietrich/Ju 90 etc. This one, I am afraid, is way off, and is just what the title says, my personal French favourites.
Bebe would have been about 2yr old when l'Armee de l'Air fielded this frightful formation of flying glasshouses. She had become a sweet fifteen by the time Saoutchik fashioned this chrome gateau of a car - the 1949 Delahaye 175 I cannot find any aviation connection, alas, for the Sex Kitten, perhaps, then, she is fortunate to have both feet firmly on the ground while the Force de Frappe drones overhead. Who said Concorde was noisy...?
Anticlockwise, the bombers are Farman F 221, Farman F4-X (transport), Farman F 221-10, Amiot 143, Aerienne Bordelaise AB 21, Amiot 143, Breguet 460, Potez 540.Другие самолёты на фотографии: Breguet Br.460 Vultur - Франция - 1935Dyle et Bacalan / SAB AB-20 / AB-21 - Франция - 1932Farman F.120 / F.3X / F.4X Jabiru - Франция - 1923Farman F.220 / F.221 / F.222 - Франция - 1932Potez Potez 54 - Франция - 1933
-
Flight 1935-01 / Flight
This diagram shows the disposition of armament in the Amiot 143M. Members of the crew occupying alternative positions are indicated by dotted lines.
-
Air International 1988-12 / ??? - The Amiot 143 ... a study in angular ugliness /Warbirds/
Amiot 143M (No 41 et seq)
-
Flight 1936-12 / Flight
Demonstrative of the field of fire obtainable from a well-arranged multi-seater, this drawing shows the arcs covered by the guns of the French Amiot 144.
-
Мировая Авиация 25
Amiot 143
- Фотографии