RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1936

Легкий бомбардировщик с экипажем из трех человек

Battle

Легкий бомбардировщик, одномоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 3 человека. Спроектирован в КБ фирмы "Фэйри авиэйшн" под руководством М.Лобеля. Первый полет совершил 10 марта 1936 г. Серийный выпуск начался с апреля 1937 г. на заводах "Фэйри" (Стокпорт) и "Остин моторс" (Бирмингэм). Всего построено 2201 экз. Мотор "Мерлин" I/II/III/V, вооружение 2x7,69 (полевые переделки - 3x7,69), бомбы до 454 кг.
Состоял на вооружении в Великобритании с мая 1937 г., в Бельгии - с марта 1936 г., в Турции - с сентября 1939 г., в Греции - с декабря 1939 г., в ЮАС - с августа 1940 г., а также использовался как учебный с 1940 г. в Австралии, Канаде, Индии и Новой Зеландии.
Выпускались два основных варианта:
   - для английских ВВС;
   - экспортный для Бельгии с удлиненными воздухозаборниками и иной выхлопной системой.
Выпускались также несколько учебных модификаций и вариант буксировщика мишеней-рукавов.
С сентября 1939 г. "бэттлы" британского экспедиционного корпуса во Франции начали вести разведку приграничных районов Германии. В мае - июне 1940 г. эти самолеты широко использовались в боях во Франции и Бельгии, до конца октября они наносили удары из Англии по побережью Франции, Германии и Нидерландов. С ноября почти все "бэттлы" были переданы в учебные части или проданы за границу. Как морские разведчики они продолжали летать с баз в Исландии до июня 1941 г.. Бельгийские самолеты приняли участие в обороне страны в мае 1940 г., греческие с октября 1940 г. действовали против итальянских войск в Албании, в апреле 1941 г. - против немцев. Южноафриканские "бэттлы" с августа 1940 г. воевали с итальянцами в Восточной Африке (до середины августа 1941 г.)
"Бэттл" сняли с производства в ноябре 1940 г. Как учебный самолет он использовался до конца войны в Англии, ЮАС, Канаде. Греческие и бельгийские машины полностью уничтожены в ходе боевых операций.


"Бэттл" I||
Размах:||16,46 м
Длина:||15,4 м
Моторы, количество х мощность:||1x1030 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||4900 кг
Максимальная скорость:||386 км/ч
Практический потолок:||7180 м
Дальность:||1680 км

Показать полностью

Описание:

  • Battle
  • Fairey Battle
  • Flight, March 1936
    POSTERITY ... SHALL HEAR of these BATTLES
  • Flight, November 1939
    Britain's Military Aircraft
  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
    Регистрационный номер: K9370   [5]

    Не пошедший в серию прототип "Бэттла" с 24-цилиндровым двигателем P.24 и соосными винтами.
    1940-е годы - испытания британских поршневых двигателей. "Fairey" отрабатывала двигатель Р.24 Prince на Battle Mk I K9370
    A Fairey Battle fitted with the Fairey P-24 engine and Fairey contra-rotating airscrews. The contra-rotating Monarch only flew on Battle K9370. Note the large ventral radiator and original spinner.

  • Aeroplane Monthly 1986-12 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (30)
    Регистрационный номер: K9370   [5]

    The Battle’s most useful role was as an engine testbed: K9370, fitted with a 24-cylinder Fairey P.24 Prince, is seen here with just half the engine and the front contraprop running.

  • Air Enthusiast 2006-05 / D.Willis - Fairey's Versatile Gannet /Post-war combat/ (1)
    Регистрационный номер: K9370   [5]

    Fairey Battle I K9370 tested the contra-rotating propeller Rolls-Royce P24 Prince.

  • Air Enthusiast 2006-11 / D.Willis - Battles for Power /Test-beds and experimentals/
    Регистрационный номер: K9370   [5]

    Modifications made to K9370 to test the Monarch and the addition of US markings made it one of the more exotic Battle test-beds

  • Air Pictorial 1958-05 / Scrapbook
    Регистрационный номер: K9370   [5]

    REVERSE LEND-LEASE. From Harold G. Martin of Miami, Florida, comes this new view of the Fairey Battle flying test-bed (K9370), modified to accommodate the experimental 2,240-h.p. Fairey P.24 Prince X-type, 24-cylinder liquid-cooled engine (twice the power ot the normal Rolls-Royce Merlin-engined Battle) The P.24, driving a 6-blade contraprop, was developed from the 480-h.p. licence-built Curtiss D.12 (Fairey Felix) which powered the two-seat day bomber Fairey Fox of 1925. The Prince F.T.B. was first flown on 30th June 1939. After 100-hours test flying, it was crated and shipped to the Wright Field on 5th December 1941 exchanging R.A.F. camouflage and roundels for U.S.A.A.F. markings. The P.24 was intended for a version of the Barracuda. Increased range was permissible by shutting down one 12-cyl. Vee.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / News Spotlight
    Регистрационный номер: R3950   [4]

    The Strathallan Collection’s Fairey Battle I, R3950, is moved from storage to the Strathallan Museum on January 6, 1977. The fuselage has since been thoroughly cleaned, repaired and primed, and will be on display this year.

  • Aeroplane Monthly 1986-07 / Grapevine
    Регистрационный номер: R3950   [4]

    At Strathallan, Fairey Battle R3950 is to be restored to flying condition.

  • Aeroplane Monthly 1987-11 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: R3950   [4]

    Fairey Battle R3950 was cobbled together, complete with painted hardboard elevator and rudder sections, for Christie’s auction at Hum Airport on October 1, 1987.

  • Air Pictorial 1988-02 / World Air News
    Регистрационный номер: R3950   [4]

    Latest addition to the Imperial War Museum's collection at Duxford is Fairey Battle R3950, which was used as a target-tug by the R.C.A.F. as “1899", later went to the Strathallan Collection and is now owned by Mr. C. Church who has loaned it to the I.W.M.

  • Aeroplane Monthly 1988-01 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: L5343   [2]

    RAF St Athans Fairey Battle L5343 on its wheels for the first time since 1940. A great deal of painstaking work has gone into its restoration, due for completion in about a year's time.

  • Flight 1936-03 / Flight

    The small frontal area of the twelve-cylinder Rolls-Royce Merlin engine is well brought out in this end-on view.

  • Flight 1939-03 / Flight

    ROYAL VISIT: Their Majesties the King and Queen began their visit to Birmingham last week by inspecting the Austin shadow factory at Longbridge. Accompanied by Mr. Neville Chamberlain and Lord Austin, they saw Fairey Battles in production.

  • Flight 1939-04 / Flight

    THE ROYAL TOUR: Two photographs indicative of the interest and enthusiasm shown by the personnel of the Fairey Aviation Company’s Heaton Chapel Works when the King made a visit of inspection last week. On the left Mr. C. R. Fairey is seen presenting a member of the works staff to His Majesty.

  • Flight 1937-06 / Flight

    Assembling the monocoque portions of Battle fuselages in the Stockport works. The size of the rear cockpit may be gathered from the fuselage in the foreground.

  • АвиаМастер 2002-01 / В.Котельников - Проигравший битву /Монография/

    Серийная сборка "Бэттлов" на заводе фирмы "Фэйри".
    MACHINES IN THE MAKING: The works view give an idea of modern speed of production even a year ago, when the photograph, in Fairey’s Stockport works, was taken.

  • Flight 1937-06 / Flight

    The main erecting shop at the Stockport works. Note the "crash pylons" on the forward portion of the monocoque structures.

  • Flight 1937-06 / Flight

    The completed Battle fuselages in this view have received their Merlins. It will be seen that the first two bays are of tubular construction.

  • Flight 1937-06 / Flight

    The outer panels of Battle wings are seen here taking shape. Note, near the roots, provision for the undercarriage and bomb storage.

  • Flight 1937-06 / Flight

    Centre sections, showing the "well" which accommodates the observer while he performs certain of his duties.

  • Flight 1938-08 / Flight

    Sir Kingsley Wood and Lord Austin watch the assembly of a centre section in a vertical jig.

  • Aeroplane Monthly 1979-05 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (5)

    The author in a Battle cockpit at Cottesmore, 1938.

  • Aeroplane Monthly 1983-02 / W.Clarke - Drawing s bead (1)

    Стрелок "Бэттла" из 300-й (польской) эскадрильи RAF. Хорошо видна пулеметная установка.
    The gunner of a Fairey Battle using 2in ring and bead sights.

  • Aviation Historian 36 / M.Russell - A question of calibre

    In common with its RAF fighter and bomber contemporaries, the Fairey Battle light bomber was fitted with 0-303in-calibre machine-guns - a fixed forward-firing Browning in the starboard wing and a Vickers K on a Fairey high-speed mounting in the rear of the cockpit, which, curiously, in this case is fitted with a 0-303in Lewis gun.
    The air gunner in a Fairey Battle wields his Lewis for Flight's cameraman. The windscreen folds down to complete the line of the cockpit enclosure.
    The Battle normally carried a crew of three, 1,000lb of bombs, a forward firing Browning .303 and a Vickers K .303 mounted in the rear cockpit.

  • Flight 1939-05 / Flight

    The rear gunner in a Fairey Battle bomber demonstrates how he would use his weapon under the shelter of the hinged portion of the cockpit enclosure.

  • Мировая Авиация 151

    Battle имел кабину для экипажа из трех человек, включая пилота, бомбардира/наблюдателя (на снимке) и бортстрелка радиста.

  • История Авиации 35 / А.Булах - Тухлая солонина /Дискуссионный клуб/ (2)

    «Где физически можно разместить штурмана бомбардира в кабине одномоторного бомбардировщика?», - почти истерично вопрошает Марк Солонин на с.81 своей книги «На мирно спящих аэродромах... 22 июня 1941 года». Судя по этому снимку, перед английскими специалистами и военными данная проблема не стояла. Более того, за всё время эксплуатации «Бэттлов» нареканий на тесноту мест экипажа от авиаторов не поступало.

Тип фотографий

  • Все фото (249)
  • Боковые проекции (17)
  • Ч/б фото (184)
  • Кабина (6)
  • Обломки (13)
  • Модели, рисунки, схемы, чертежи (29)