RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1935

Двухместный учебно-тренировочный самолет повышенной подготовки

T-6 Texan / AT-6 Harvard

North American Т-6/SNJ/Harvard

<...>
   Потребность в учебно-тренировочном самолете базовой летной подготовки привела в итоге к разработке модификации NA-26, которая стала вариантом модели NA-16, но имевшим убирающееся шасси с хвостовым колесом, двигатель R-1340 мощностью 600 л. с. и более совершенное оборудование. Серийные варианты включали BC-1 (177 самолетов, из которых 30 были модифицированы в учебно-тренировочные BC-11 для обучения полетам по приборам), BC-1A (93) с конструктивными изменениями планера и BC-1B с модифицированным центропланом (построен один самолет). Переклассификация самолета в учебно-тренировочный повышенной подготовки привела к необходимости смены названия - 94 самолета стали носить обозначение AT-6 Texan, они почти не отличались от варианта BC-1A. Последующие варианты самолета: AT-6A с двигателем R-1340-49 и измененными топливными баками (1847), AT-6B для подготовки стрелков (400), AT-6C и AT-6D с измененной силовой конструкцией для экономии легких сплавов(2970 и 4388, соответственно), а также AT-6F с усиленной конструкцией (956). ВМС США тоже активно эксплуатировали данные машины и после варианта NJ-1 к ним поступили самолеты: SNJ-1 (16 машин, похожих на BC-1, но с металлической обшивкой фюзеляжа), SNJ-2 с двигателем R-1340-56 (61), SNJ-4 (2400) и SNJ-5 (1357), эквивалентные вариантам AT-6C и AT-6D, а также SNJ-6 (931 AT-6F, переданный ВМС США из партии в 956 машин, заказанной Армией США). Обозначение SNJ-5C было дано самолетам SNJ-5, оборудованным посадочным гаком для обучения летчиков посадке на палубу авианосца.
   В июне 1938 года Великобритания заказала 200 самолетов BC-1, присвоив им обозначение Harvard Mk I. Но это была только первая партия. Всего же авиации стран Британского Содружества в общей сложности было поставлено более 5000 самолетов - позже машины поставлялись преимущественно в рамках программы ленд-лиза. Большая часть из первых 200 самолетов Harvard Mk I была отправлена в Южную Родезию для использования в рамках плана Содружества по подготовке летчиков своих ВВС (Commonwealth Air Training Plan), но британские ВВС оставили себе почти всю вторую партию - 200 машин. После того, как в целом схожие 20 самолетов были приобретены канадскими ВВС, были закуплены 600 самолетов, схожих с AT-6 и получивших обозначение Harvard Mk II. Данные машины были распределены между британскими ВВС (20), новозеландскими ВВС (67), а также канадскими ВВС (все остальные самолеты).
   Также были приобретены самолеты Harvard Mk III, эквивалентные модификациям AT-6C и AT-6D. Обозначение Harvard Mk IIB было присвоено 2610 самолетам, построенным под обозначением AT-16 компанией "Noorduyn Aviation Ltd" на заводе в Монреале для использования в ВВС Великобритании и Канады и соответствующим модификации AT-6A. В 1946 году данная компания вошла в состав корпорации "Canadian Car and Foundry", которая построила для канадских ВВС 270 учебно-тренировочных самолетов Harvard Mk 4 (по стандарту T-6G) и 285 схожих машин в рамках программы взаимной помощи с ВВС США - под обозначением T-6J.
   Начиная с 1949 года, 2068 самолетов T-6 различных модификаций были переоборудованы, они обозначались T-6G и отличались двигателем R-1340-AN-1, увеличенным запасом топлива, усовершенствованной компоновкой кабины и управляемым хвостовым колесом. Самолеты поступили на вооружение ВВС и ВМС США, и во время войны в Корее 97 из них были переоборудованы в вариант LT-6G и применялись как наблюдательные самолеты и как передовые авианаводчики. В дополнение к Texan, экспортированным в Бразилию, Китай и Венесуэлу, самолеты поставлялись и в другие страны - из запасов ВВС Великобритании, Канады и США.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   North American SNJ-5

   Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет повышенной подготовки
   Силовая установка: один звездообразный ПД Pratt & Whitney R-1340-AN-1 мощностью 550 л. с. (410 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1525 м - 330 км/ч; практический потолок 6555 м; дальность 1207 км
   Масса: пустого 1886 кг; максимальная взлетная 2404 кг
   Размеры: размах крыла 12,81 м; длина 8,99 м; высота 3,58 м; площадь крыла 23,57 м!

Показать полностью

Описание:

  • T-6 Texan / AT-6 Harvard
  • Flight, January 26, 1939
    A YANK at RANTHAM
  • Мировая Авиация 66

    Вооруженный вариант North American Т-6 Texan, разработанного в качестве учебного самолета еще перед началом Второй мировой войны, широко использовался во время колониальных войн 1950-1960 годов. Т-6 зарекомендовал себя надежной и эффективной машиной для проведения противоповстанческих операций.

  • Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels

    CCF Harvard IV 1778 is kept in airworthy condition by the Museo do Ar at Alverca as a reminder of the days when the type was an important front-line aircraft in Portugal's African colonial wars

  • Air International 1981-12

    Harvard - one of Herman Potgieter's photographs from "Aircraft of the South African Air Force".

  • Aeroplane Monthly 1985-06

    Our striking photograph of South African Air Force Harvard 7688 in spirited mood over its local area was taken by HERMAN POTGIETER

  • Aeroplane Monthly 1996-12 / M.Oakey - Vintage news

    Photographed earlier this year at Vrede, South Africa, these Harvards belong to the “Harvard Club” based at Springs near Johannesburg, reports Mike Gaines. The club hopes eventually to operate ten aircraft as a “national memorial” to the type’s 55 years of SAAF service, which ended last year. These plans suffered a setback on the weekend of September 28-29, 1996, however, when one of the five Harvards acquired so far crashed at Pietersburg, killing both occupants.

  • Aeroplane Monthly 1989-06

    DAVE BECKER'S stunning photograph. Depicts three North American Harvards of the South African Air Force's Central Flying School aerobatic team. Based at the school's home, Dunnottar in the Transvaal, the team was formed in 1985.

  • Aeroplane Monthly 1986-02

    Two South African Air Force Harvards escorting Supermarine Spitfire LF. IX PT672 Evelyn. Built as Spitfire LF IX MA793 at Castle Bromwich in 1943, this aircraft went to South Africa in 1948. In 1975 it was painstakingly restored to airworthy condition to represent SAAF Spitfire PT672.

    Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.IX / XVI - Великобритания - 1942

  • Aeroplane Monthly 2000-01 / M.Oakey, T.Harmsworth - News

    An eyecatching T-6 lands in the shadow of Cape Town’s Table Mountain.

  • Air Enthusiast 1973-03 / ??? - Winged springbok: ... then South African Air Force today

    Several types of Harvard and T-6 are still operated by the Active Citizen Force, on counter-insurgency as well as training duties. Those illustrated equip No 40 Squadron at Dunnotar.

  • Мировая Авиация 245

    Многие T-6 после снятия с вооружения попали в руки частных лиц. В 2013 году в мире насчитывается немало T-6 в пригодном к полетам состоянии. Некоторые из них сохранили военную символику, а часть получила яркую окраску.

  • Aeroplane Monthly 1993-07 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: LTA542

    Unmodified but renamed, Harvard IV G-BRLV - known as Night Train since 1990 - has emerged from its winter layup as Texan Belle, the latest addition to the Bar-Belle Aviation fleet.

  • Aeroplane Monthly 1999-11 / P.Franzini - A Late Renaissance /Italy's warbird scene/ (2)

    Sorlini’s Texan ready for testing. After acquiring it, Sorlini decided to restart the restoration project from its beginning and it was totally rebuilt at Montegaldella. The minimal paint scheme includes the company’s colours and crest.

  • Air International 1983-11

    Colourfully-finished racing AT-6s, photographed by Chuck Aro. Left to right, lop to bottom, these are No 9 flown by Marshall Wells in 1977; Jerry McDonald's No 5 in 1983; No 44 "Miss Behavin" which won the National Championship in 1981 and 1982; No 77 "The Wildcatter" at Reno in 1983; No 11 flown by Ray Schutte in 1983 and Don De Walt's "Exorcist", which was lost in 1978.

  • Air Pictorial 1999-11 / G.Jones - Reno: Triumph & tragedy

    A howling posse of AT-6/SNJs bank for the pylon at the end of lap one.

  • Мировая Авиация 115
    Регистрационный номер: N15799   [3]

    Ни один из японских самолетов фонда не остался в Новой Зеландии. Реплика А6М Zero на базе планера T-6 Texan (фото) и Ki-43 Hayabusa были приобретены в 1990-е годы, но к настоящему времени они уже проданы за рубеж.

    Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi A6M Reisen - Япония - 1939

  • Aeroplane Monthly 1991-07 / M.Oakey - Grapevine
    Регистрационный номер: N15799   [3]

    The Duxford-based Old Flying Machine Company's Mitsubishi Zero replica (nee Harvard) N15799 takes off in its new colours, representing an aircraft flying from Rabaul.

    Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi A6M Reisen - Япония - 1939

  • Aeroplane Monthly 1988-07
    Регистрационный номер: N7757

    The California-based Air Museum's Planes of Fame Collection's Zero and "Almost Zero" - actually disguised Harvard N7757 - flying from Chino in May 1987. The genuine Zero, 61-120 (the one in the background), was the subject of a Preservation profile in our June 1987 issue.

    Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi A6M5 Reisen - Япония - 1943

  • Мировая Авиация 26

    Перл-Харбор, рейд Дулитла на Токио и стратегические бомбардировки Европы - вот сценарии реконструкции боевых действий в исполнении МВС. На фотографии: Т-6 Texan, изображающий японский Zero, атакует уже дымящийся B-17.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Mitsubishi A6M Reisen - Япония - 1939

  • Air Enthusiast 2007-07 / D.Nicolle - Fury over Palestine /Post-war conflict/ (3)

    Shalabi al-Hinnawi and other flying cadets at the REAF’s Flying Training School at Almaza early in 1948, before the start of the Palestine War; with Harvards behind.

  • Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"

    An Italian-built Vampire FB.52 after its delivery to Egypt. This aircraft still only has its serial number in European numerals, suggesting that Arabic numerals were added just before the Suez War. Italian-built Vampires in Egyptian service were distinguished from those made by de Havilland itself by having black anti-dazzle panels in front of their cockpits. This particular machine, number 1563, was probably delivered with the Syrian MDN number 36 (ex-Italian Air Force 6039) and may have been a survivor of Suez; the presence of a T-6 in the background perhaps indicating that remaining Vampires were used as advanced trainers at the Bilbeis Air Academy for a time.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943

  • Air Pictorial 2000-05 / D.Nicolle - Canberra down!

    Сирийский "Харвард" возвращается с боевого задания
    Before Syria purchased Soviet bloc aircraft in the mid-1950s, combat aircraft invariably had olive green and light earth camouflage over their upper surfaces to help blend with the mainly Mediterranean-style countryside. The first Syrian combat aircraft were North American AT-6 Texans, such as this example.

  • АвиаМастер 1999-03 / В.Кондратьев - Палестинский гамбит /Неизвестная война/

    Сирийский "Тексан" - участник войны 1948-1949гг., а ныне - экспонат авиамузея.

  • Aeroplane Monthly 1991-12 / M.Oakey - Grapevine

    Syria tends to be off the beaten track for most aviation enthusiasts, but London reader Brian Murray has sent us some photographs taken recently at the Damascus Military Museum. Several aircraft, including the Harvard shown, the Cub, an Aero L-29 Delfin and a Wallis autogyro, are on outdoor display amongst trees, giving the impression, as Murray puts it, of having been "dropped vertically into their overgrown landscape". The Harvard has clearly had evergreen saplings planted right next to its fuselage after it had been positioned - presumably to provide growing protection from the Syrian sun.

  • Aeroplane Monthly 1985-03

    The pair of photographs show North American AT-6 7641 of the South African Air Force flying in the vicinity of Dunnottar, South Africa, on August 24, 1977. The pilot was Lt M. Esterhuizen, and the photographer was Lt J. SWARTS.

  • Aeroplane Monthly 1990-11

    HERMAN POTGEITER’S earsplitting photograph depicts a formation of 50 South African Air Force Harvards put up from the Central Flying School, Dunnottar, Transvaal to celebrate the SAAF's 50-year association with the type in April this year.

  • Aeroplane Monthly 1991-05 / R.Paver - Tico 1991
    Регистрационный номер: N24GB

    George Baker’s Commonwealth Wirraway N24GB on the Tico flightline, with his Sea Fury - with wings folded - in the background.

  • Aeroplane Monthly 1979-09 / News Spotlight
    Регистрационный номер: NZ1061

    The first ex-RNZAF Harvard to fly into Australia, NZ1061/ZK-ENH, seen at Kingsford Smith Airport on April 16, 1979, is now based at Broken Hill, NSW.

  • Aeroplane Monthly 1977-09 / News Spotlight
    Регистрационный номер: NZ1015   [2]

    On 24th June 1977 the North American Harvard was retired from the R.N.Z.A.F. after 36 years service. Photo: W/Cdr. Don McAllister, O.C. Flying Training Wing, makes a low pass in Harvard NZ1015
    Harvard NZ1015, flown by Wg Cdr Don McAllister, MBE, Officer Commanding Flying Training Wing, made a low flypast over Wigram in a salute to commemorate 36 years of service. It had the distinctive red and white cowling of the Red Checkers aerobatic team.

  • Aeroplane Monthly 1979-08
    Регистрационный номер: NZ1056, NZ1085, ZK-ENL, ZK-ENM

    On May 14, 1979 North American Harvard 3 NZ1085/ZK-ENM and Harvard 2A NZ1056/ZK-ENL arrived in Sydney, Australia, having flown from New Zealand via Norfolk Island. Both are destined for the Moorabbin Aircraft Museum PETE ANDERSON photographed them off the New South Wales coast, near Bulli, on May 19.

  • Aeroplane Monthly 1977-09 / News Spotlight

    After 36 years of faithful service with the Royal New Zealand Air Force, the Harvard officially retired on June 24, 1977. Of the 202 aircraft that had served with the RNZAF since 1941, 17 remained to participate in the final flypast over Wigram.

  • Air Pictorial 1977-09

    On 24th June 1977 the North American Harvard was retired from the R.N.Z.A.F. after 36 years service. Photo: Line-up of 18 Harvards at Wigram, of which 17 took part in a farewell flypast

  • Aviation Historian 4 / J.Forsgren - Keeping the Peace

    One of the four Sk 16As (Noorduyn-built Harvards) supplied by Flygvapnet for Unogil operations flying over rural Lebanon in 1958. This example, with the Unogil number 04, was serialled 16047 in Swedish service and was one of 145 Sk 16As supplied to Sweden in 1947; another 112 were acquired in 1950.

  • Aviation Historian 4 / J.Forsgren - Keeping the Peace
    Регистрационный номер: FE992   [7], G-BDAM   [6]

    Another picture of Sk 16A No 4 over the dense Lebanese forest. Amazingly, this aircraft, which started its career with the RCAF as FE992, is still flying. Resident in the UK as G-BDAM for nearly 20 years, it was bought in 2004 by a new owner in Canada, where it remains airworthy as C-GFLR.

  • Aviation Historian 4 / J.Forsgren - Keeping the Peace

    Four of the 12 Flygvapnet pilots and engineers sent to serve with Unogil beside two of the Sk 16As bound for Lebanon. The Sk 16As were supported by Flygvapnet’s sole Tp 82 Varsity (s/n 82001), which was retired in 1973 and is now on display at the Flygvapenmuseum in Linkoping.

Тип фотографий

  • Все фото (440)
  • Боковые проекции (21)
  • Цветные фото (97)
  • Ч/б фото (280)
  • Кабина (6)
  • Реставрация (9)
  • Обломки (20)
  • Рисунки, схемы (7)