Варианты
- Supermarine - Spitfire - 1936 - Великобритания
- Supermarine - Highspeed Spifire - 1938 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire PR / FR - 1939 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.IV / Mk.XII / XIV - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.V - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire VB / IXB - 1941 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.IX / XVI - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.VI / VII / VIII - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Trainer - 1942 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire DB-605 - 1943 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire FR.XIV / FR.XVIII / PR.XIX - 1943 - Великобритания
- Supermarine - Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - 1944 - Великобритания
- Isaacs - Spitfire - 1975 - Великобритания
- Thunder Wing - Supermarine Spitfire Mk.IX - 1980 - США
- Jurca - MJ-10 Spit - 1982 - Франция
Spitfire Mk.IX / XVI
Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Супермарин авиэйшн уоркс" под руководством Р.Митчелла. Первый полет совершен 5 марта 1936 г. Серийное производство начато в мае 1938 г. Строился заводами "Супермарин" в Вулстоне, Итчене, Хай-Побе, Кивиле, Хенли, Олдермастоне, "Виккерс-Армстронг" в Кастл-Бромвиче, "Уэстлэнд" в Йовиле, CBAF в Саус-Марстоне, "Канлифф-Оуэн". Привлекались более 60 предприятий-субподрядчиков, собиравших отдельные узлы. Всего построено 22 759 экз. - самый массовый английский истребитель. Самолет состоял на вооружении в Великобритании с августа 1938 г., в Австралии - с июня 1942 г., в США -с октября 1942 г., в СССР - с марта 1943 г., в Индии - с середины 1944 г.
Основные серийные модификации как истребителя:
- "Спитфайр" I с мотором "Мерлин" II или IV, последние серии с увеличенным фонарем, варианты по вооружению 8x7,69 или 2x20+4x7,69;
- "Спитфайр" II с мотором "Мерлин" XII; варианты по вооружению аналогичны "Спитфайру" I;
- "Спитфайр" V с мотором "Мерлин" XX, усиленный планер, бронестекло, усиленное шасси, новый маслорадиатор; варианты по вооружению 8x7,69, или 4x20, или 2x20+4x7,69; часть самолетов комплектовалась тропическими противопыльными фильтрами; существовали также специализированные низковысотные варианты (LF) с моторами модификаций 45М, 50М, 55М;
- "Спитфайр" VI - высотный истребитель с мотором "Мерлин" 47, удлиненные консоли крыла, вооружение 2x20+4x7,69;
- "Спитфайр" VII - высотный истребитель с мотором "Мерлин" 61, с гермокабиной, удлиненные консоли, увеличенные бензобаки, измененное хвостовое оперение, убирающееся хвостовое колесо, вооружение 4x20;
- "Спитфайр" VIII, вариант модификации VII без гермокабины; подмодификации LF, F, HF с различными моторами "60-й серии";
- "Спитфайр" IX, переделка модификации V под моторы "Мерлин" 61, 63, 66, 70, варианты LF, F, HF, вооружение 2x20+2x12,7 или 4x20; поздние серии - с пониженным гаргротом и фонарем кругового обзора;
- "Спитфайр" XVI, аналог модификации LFIX и с мотором "Мерлин" 266; ""Спитфайр" XII с мотором "Гриффон" III или IV, вооружение 4x20;
- "Спитфайр" XIV с мотором "Гриффон" 65, удлиненной носовой частью фюзеляжа, убирающимся хвостовым колесом, вооружение 2x20+2x12,7 или 4x20;
- "Спитфайр" XVIII, вариант модификации XIV с небольшими усовершенствованиями, фонарем кругового обзора, вооружение 2x20+2x12,7;
- "Спитфайр" 21 с мотором "Гриффон" 61 или 64;
- "Спитфайр" 22, вариант модификации 21 с фонарем кругового обзора и измененной электросистемой.
Существовали также палубные модификации, выпускавшиеся под обозначением "Сифайр".
"Спитфайр" находился на вооружении частей ПВО с начала Второй мировой войны. Первое боевое применение - в мае 1940 г. при эвакуации из Дюнкерка, затем широкое применение - в "битве за Англию". С марта 1942 г. - прикрытие Мальты, в мае эти самолеты появились в Египте, в ноябре участвовали во вторжении в Алжир и Марокко. С января 1943 г. - ПВО северной части Австралии, несколько позднее - бои в Бирме. К концу войны служили на всех фронтах.
Американцы применяли "спитфайры" в Англии и Северной Африке до марта 1944 г. В СССР использовались летом 1943 г. на Кубани и Дону, позднее - в частях ПВО и морской авиации.
"Спитфайр" применялся также как тактический и стратегический разведчик, самолет спасательной службы. Снят с производства в марте 1949 г. Снят с вооружения в Великобритании в 1952 г., в СССР - в 1951-1952 гг.
"Спитфайр" LFIXE||
Размах:||9,93 м
Длина:||9,13 м
Моторы, количество х мощность:||1x1720 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3400 кг
Максимальная скорость:||645 км/ч
Практический потолок:||13000 м
Дальность:||1580 км
Описание:
- Spitfire Mk.IX / XVI
- Supermarine Spitfire и Seafire
Фотографии
-
Мировая Авиация 27
Хотя для использования на заморских театрах военных действий предназначался Mk VIII, небольшое количество Mk IX применялось на Средиземноморье. На фотографии: истребители Mk IX из 241-й эскадрильи в полете над Италией, 1944 год.
-
Aviation Historian 16 / R.Paver - Black on Wight
Spitfire Mk IX RR232 heads south-west over the western tip of the Isle of Wight in late March 2016 - the chalk stacks of The Needles are just off the bottom of the picture. The fortifications of the island’s Needles Battery are clearly visible at lower right, while in the upper right-hand corner of the image is the edge of the High Down Test Site, where Black Knight and Black Arrow rockets were ground-fired in static test gantries during the 1950s and 1960s.
-
Aeroplane Monthly 1990-08 / C.Sloat - CAF's "Son-of-a-Bitch 2nd Class"
The Helldiver photographed on the same day in company with the CAF’s Spitfire IX MK297, flown by Howard Pardue, and the Canadian Warplane Heritage Grumman TBM-3G Avenger C-GCWG, flown by Don McNall.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss SB2C Helldiver / A-25 Shrike - США - 1940Grumman TBF/TBM Avenger - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1981-10
ARTHUR GIBSON'S picture depicts the Booker-based Spitfire IX MH434/G-ASJV in the hands of former Red Arrows leader Ray Hannah.
-
Aviation Historian 27 / R.Riding - Richard Riding's "Battle of Britain" photo gallery
Tracing exactly which Spitfire is which presents a challenge, as all examples used in the film, both static and airworthy, were painted with a finite set of spurious identities applied to most of the aircraft at different times. With a four-bladed propeller, six tubular exhaust stubs, four-aperture wheel-hubs and a small dipole aerial fitted to the underside of the rear fuselage, this is almost certainly Spitfire IX MH434 painted as “N3314/AI-E”.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / ??? - Spits in civvies
In 1967-68 surviving Spitfires were rounded up for use in the film Battle of Britain. One is the subject of our plate and was photographed by RICHARD RIDING at Bovingdon in September 1968. Most of the Spitfires changed their film identities and the Spitfire was masquerading as N3314, actually a Defiant, and the code letters AI-E were suitably employed in the film as the squadron was unknown during World War Two.
-
Aeroplane Monthly 1980-09
JIM LARSEN'S superb photograph depicts Supermarine Spitfire HFIXC N1882/ MK297, now flying with the Confederate Air Force at Harlingen, Texas. Previously G-ASSD in Britain, it took part in the Battle of Britain film in 1968.
-
Aeroplane Monthly 1982-10
The Confederate Air Force Supermarine Spitfire HF IXC N1882/MK297 flying from its base at Harlington, Texas
-
Aeroplane Monthly 1990-07 / M.Oakey - Grapevine
Seen over Duxford on April 30, 1990, in Battle of Britain-era disguise for the filming of the London Weekend Television production Forgotten hero, are (from left) Spitfire IXB MH434, operated by the Old Flying Machine Company (OFMC), the Fighter Collection's Mk IXC ML417 and ex-Italian Mk VIIIC MT719. The clipped-wing ML417 had been refitted with the elliptical wingtips it wore for the filming of Piece of cake in 1988.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.VI / VII / VIII - Великобритания - 1942
-
Air International 1995-09 / R.Braybrook - Aero L-139
Seen in its initial demonstrator colour scheme, prior to receiving its current grey camouflage, the prototype L-139 formates on Spitfire LF IXE G-BLCK in its original markings as TE566/'DU-A', 312 Sqn Czech Air Force.
Другие самолёты на фотографии: Aero L-39 Albatros - Чехословакия - 1968
-
Aeroplane Monthly 1986-05
This photograph was especially taken for Aeroplane Monthly by RICHARD WINSLADE to mark the 50th anniversary of the first flight of the Spitfire. The Battle of Britain Memorial Flight's Spitfire II is seen in the hands of Wg Cdr J Ward on his arrival over Southampton on March 5, 1986. He is escorted by Roland Fraissmet's Spitfire PR XI and Naifire's Spitfire IX. All three Spitfires attended the Spitfire Society's 50th anniversary celebrations held that day at Eastleigh.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire - Великобритания - 1936Supermarine Spitfire PR / FR - Великобритания - 1939
-
Мировая Авиация 115
Самолет версии Mk XVI (фото) прибыл из Британии в 1988 году и перешел в авиамузей Темора в апреле 2006 года.
-
Air Enthusiast 2006-09 / The Roundels File
Stuart Goldspink flying the Alpine Fighter Collection’s Hurricane II P3351 (ZK-TPL) near Wanaka, New Zealand, in April 2006. Alongside is AFC's Spitfire XVI TB863 (ZK-XVI), flown by Nigel Lamb. ZK-TPL was built as a Mk.I
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Air Enthusiast 2003-05 / P.Celis - The 'Ace' and the air base
Specially adorned for 349 Squadron's 60th Anniversary and carrying a typical air defence combat load, F-16 FA-106 formates on OFMC's Spitfire IX MH434, flown by Lee Proudfoot.
Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974
-
Air Enthusiast 2003-05 / P.Celis - The 'Ace' and the air base
Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974
-
Air Enthusiast 2003-05 / P.Celis - The 'Ace' and the air base
Lee Proudfoot bringing MH434 over Lkeine-Brogel Air Base on July 18, 2002.
-
Air Enthusiast 2003-05 / P.Celis - The 'Ace' and the air base
MH434 over northern Belgium on July 18, 2002.
-
Aeroplane Monthly 1993-03 / M.Oakey - Grapevine
J.P. Dubois' wooden Spitfire replica "BS359".
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Истребитель Супермарин "Спитфайр" Mk IX (Англия)
-
Aeroplane Monthly 1986-02
Two South African Air Force Harvards escorting Supermarine Spitfire LF. IX PT672 Evelyn. Built as Spitfire LF IX MA793 at Castle Bromwich in 1943, this aircraft went to South Africa in 1948. In 1975 it was painstakingly restored to airworthy condition to represent SAAF Spitfire PT672.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1993-10
Another of john DIBBS'S superb pictures of the Old Flying Machine Company's Duxford-based Spitfire IX MH434, which celebrated its 50th birthday this year. The aircraft is seen high above Wyton in the hands of Mark Hanna.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / G.Mitchell - R.J.Mitchell My Father (1)
The world's most photographed airworthy Spitfire, Nalfire Aviation's Spitfire LF.IXB MH434 It is pictured flying in the Duxford area in May last year in the hands of Mark Hanna.
-
Aeroplane Monthly 1993-09
The Old Flying Machine Company's Spitfire IX MH434 celebrated its 50th birthday with a flying afternoon at Duxford on July 25, 1993. Now back in its 222 (Natal) Squadron markings, the fighter was photographed over Wyton, in the hands of Mark Hanna, by JOHN DIBBS
-
Мировая Авиация 245
Mk IX был самым удачным вариантом с мотором Merlin и самым массовым из Spitfire. Фотография этого MH434 сделана в Великобритании в 2013 году.
-
Авиация и Космонавтика 2012-10 / М.Путников - "Летающие легенды" - 2012
Истребитель «Спитфайр» "Спитфайр" LF IXC из коллекции авиационного музея в Даксфорде, сохранившийся в летном состоянии до наших дней
-
Мировая Авиация 109
Supermarine Spitfire Mk IXB из коллекции OFMC - заслуженный боевой ветеран, начавший службу в 1943 году. Эта машина снялась в нескольких фильмах, включая "Битва за Британию" и "Далекая переправа".
-
Мировая Авиация 109
Spitfire является для англичан символом их военной авиации, и его выступления встречают с большим энтузиазмом. Принадлежащий OFMC самолет MH434, несомненно, является самым известным в мире из всех летных Spitfire.
-
Aeroplane Monthly 1993-10
Display pilots Rolf Meum (left), Mark Hanna and Ray Hanna with a 222 (Natal) Sqn “scoreboard” in front of Spitfire MH434.
-
Мировая Авиация 109
Spitfire, принадлежащий OFMC, во время войны совершил 79 боевых вылетов в составе британских ВВС, а в 1947 году был передан Королевским ВВС Нидерландов.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Мировая Авиация 109
Стоимость содержания и эксплуатации старых самолетов по карману немногим частным владельцем, поэтому они часто привлекают спонсоров. Часовая фирма "Breitling" оказала значительную поддержку OFMC в 1999-2003 годах, став спонсором демонстрационной группы "Breitling Fighters". На снимке: машины Mustang, Corsair, Spitfire и P-40 во время демонстрационного полета в Даксфорде в 2001 году.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941North American P-51D Mustang - США - 1944Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Air International 2008-05 / Aviation Photographer of the Year Competition 2008
Darrell Wynne has captured the theme of a 'passion for aviation' in this timeless silhouette of four warbirds displaying at the Imperial War Museum's Duxford Airfield, Cambridgeshire.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941North American P-51D Mustang - США - 1944Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1988-05
ARTHUR GIBSON'S splendid photograph features a classic Fighter Meet formation put up by Stephen Grey's Fighter Collection. The aircraft are, from the foreground, a Spitfire Mk IX, Grumman Wildcat, North American P-51D Mustang, Grumman F8F Bearcat and Lindsay Walton's Vought F4U Corsair.
Другие самолёты на фотографии: Grumman F4F Wildcat - США - 1937Grumman F8F Bearcat - США - 1944North American P-51D Mustang - США - 1944Vought F4U Corsair - США - 1940
-
Air International 2009-01 / Talkback
A new Canadian Forces Heritage Flight, introduced in 2008, comprising a Supermarine Spitfire Mk.IX and Boeing CF-188A Hornet, is pictured at the Canadian International Air Show at Ontario Place, Toronto, on September 1, 2008. The Spitfire Mk.IX (c/n CBAF 8185) C-FFLC, 'SH-L', is from the Russell Group, based at Niagara Falls, Ontario, and the CF-188A Hornet 188703 is on the strength of the 425 Tactical Fighter Squadron, 3 Wing, CFB Bagotville, Quebec.
Другие самолёты на фотографии: McDonnell Douglas F/A-18A Hornet - США - 1978
-
Air International 2019-08 / Airscene
The presence of the F-35s at Volkel Air Force Days made this unique formation possible. F-16AM J-642 carries special tail markings to celebrate 40 service years of the type within the KLu. Spitfire XVI TB885/G-CKUE recently started flying in the Netherlands.
Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974Lockheed F-35A Lightning II - США - 2006
-
Air International 1989-01 / ??? - A: Able Airborne Again /Veteran & Vintage/
The CWH Lancaster is seen on its first public flight on 24 September last, when it was accompanied by the CWH Hurricane and Cliff Robertson's Spitfire IX.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Air International 2019-12 / M.Ayton - F-35 Same old song and dance /Military/
Four generations of Dutch fighters; two British and two American. The Spitfire looks magnificent leading the formation.
Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974Hawker Hunter - Великобритания - 1951Lockheed F-35A Lightning II - США - 2006
-
Мировая Авиация 109
Групповой пилотаж истребителей позволяет наглядно оценить маневренность различных типов машин. На снимке P-51D и Spitfire Mk IXB OFMC выполняют очередной маневр.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / G.Mitchell - R.J.Mitchell My Father (1)
Nalfire Aviation’s Spitfire IX MH434/G-ASJV was photographed in the summer of 1985
-
Авиация и Время 2006-04 / А.Совенко - Жаркие дни "Фарнборо-2006"
Ветераны Spitfire и Lancaster готовятся к демполету
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Авиация и Космонавтика 2014-09 / М.Никольский - Фарнборо-2014 /Выставки, смотры/
Супермарин «Спитфайр»
-
Авиация и Космонавтика 2017-01 / Д.Пичугин - В небе над Альпами
Раритетный истребитель "Спитфайр" Mk.IX
-
Aeroplane Monthly 1989-10 / M.Oakey - Grapevine
Supermarine Spitfire IX MK805 was scheduled to go to the Italian Air Force Museum at Vigna di Valle during September 1989 for static display. Following a long-term restoration by the Italian Air Force at Lecce, it has been in the hands of the Rome-based Gruppo Amici Velivoli Storici since January for finishing work.
-
Aeroplane Monthly 1993-08 / M.Oakey - Grapevine
Spitfire IX MK732/G-HVDM made its first post-restoration flight at Lydd, Kent, on June 10, 1993. The aircraft is available for airshows and corporate functions in the UK care of Steve Atkins on 0860536950. With the loss of one Spitfire to a crash in 1992 and one to a fire in 1993, MK732 becomes the 41st Spitfire currently airworthy.
-
Авиация и Космонавтика 2015-09 / Е.Казеннов - Авиашоу в Фэйрфорде
Истребитель «Спитфайр»
-
Air International 2020-01 / D.Unwin - Historic Aircraft Belong in the Air /At the Controls/
People want to see historic aircraft fly, and not just at airshows. This is the Goodwood Revival.
-
Air International 2020-09 / C.Frame - Brisbane. Steps into the future
Pilots and crew pose by their warbirds following their displays at the opening ceremony.
Другие самолёты на фотографии: Aero L-39 Albatros - Чехословакия - 1968North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Air International 2020-09 / C.Frame - Brisbane. Steps into the future
Several historic military aircraft visited Brisbane as part of the inauguration celebrations.
Другие самолёты на фотографии: Aero L-39 Albatros - Чехословакия - 1968North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Air Enthusiast 1996-05 / S.Aloni - Spitfires for Israel
Still airworthy in Israel and kept by the IDF/AF Museum, Spitfire LF IXe ‘57’ (4X-FOG), but was built as TE554. Not a ‘1948 Vintage’ machine, it became 2057 with the IDF/AF.
-
Air Enthusiast 1996-05 / S.Aloni - Spitfires for Israel
Still airworthy in Israel and kept by the IDF/AF Museum, Spitfire LF IXe ‘57’ has the civilian registration 4X-FOG, but was built as TE554. Not a ‘1948 Vintage’ machine, becoming 2057 with the IDF/AF, it nevertheless richly deserves illustrating!
-
Air Enthusiast 1999-03 / A.Warnes - Hatzerium album
Well-known Spitfire IX 57 (civil registration 4X-FOG) is maintained in airworthy condition.
-
Air Enthusiast 1999-03 / A.Warnes - Hatzerium album
Powerful line-up on the ramp in the September sun, 1998. P-51D Mustangs 53 and 38 with Spitfire IX 78 in the foreground.
Другие самолёты на фотографии: North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Авиация и Космонавтика 2016-08 / В.Бакурский - Звезды на крыльях
... а вот на британских самолетах в конце войны крыльевые опознавательные знаки, наоборот, вновь обрели былую яркость
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / Spitfire LF.XVIE RW382 /Preservation Profile/
The newly-restored RW382 up from its Audley End base in August this year.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
Historic Flying Ltd’s first Spitfire rebuild, Spitfire LF. XVIE RW382, flying from Audley End during August 1991.
-
Air International 2021-05 / P.Eden - Texan Star
Wing Commander Chris Ball, Officer Commanding 72(F) Sqn, believes the best trained pilots also have an appreciation for what came before. He flew Texan ZM325 alongside RAF Battle of Britain Memorial Flight Spitfire Mk XVI TE311 in July 2020, marking the 80th anniversary of that seminal engagement. Air Commodore Mark Flewin, RAF Typhoon Force Commander, was at the Spitfire’s controls
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft T-6A Texan II - США - 1995
-
Aeroplane Monthly 1979-07
PAUL CORDWELL’S fine portrait of Woodson K. Woods’ immaculate Supermarine Spitfire LF Mk 16, SL271, over Arizona in 1978.
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / Supermarine Spitfire LF.XVIE TD248/G-OXVI /Preservation Profile/
Another superb picture by RICHARD PAVER of Supermarine Spitfire LF.XVIE TD248/G-OXVI. Recently completed for collector Eddie Coventry, chairman of BAC Windows, TD248 is painted in a stunning and very individual colour scheme originally worn by a 41 Sqn Spitfire Mk 21 in 1947. It is seen here being flown by Flt Lt Charlie Brown on April 3, 1993 against the majestic background of Audley End House in Essex, which is situated just a few fields away from Historic Flying's strip where the Spitfire was restored.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
Clive Denney, left, and Tim Routsis, two of the three-man driving force behind Historic Flying Ltd, in front of Spitfire Mk XVI RW382 at Duxford in July 1991.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
Spitfire Mk V BM597, left, and high-back Spitfire Mk XVI TB252 at Audley End in August 1991.
Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
The wings of Eddie Coventry's Spitfire, TD248, in Jig E at Audley End on August 12, 1991.
-
Aeroplane Monthly 1991-11 / R.Paver - Audley End's Spitfires
The Rolls-Royce Merlin from Eddie Coventry's Spitfire, newly completed by Mike Nixon in America.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / M.Oakey - Grapevine
Spitfire IX EN199, currently under static restoration on Malta, made its first public appearance at the end of the old Ta Qali runway on July 10, 1993. The fighter is destined for display in the island’s National War Museum.
Тип фотографий