Варианты
- Beechcraft - Model 17 Staggerwing - 1932 - США
- Griffon - Lionheart - 1997 - США
Beech Model 17 Staggerwing
В 1932 году Уолтер Бич вместе со своей женой Олив создали компанию "Beech Aircraft Corporation". В конце 1950 года, когда Бич умер, главой стала Олив Бич. сохранив этот пост до начала 1990-х. Причем в 1980 году компания была поглощена компанией "Raytheon".
Ключом к быстрому успеху компании стало создание самолета Beech Model 17. Хотя его ранняя модификация Model 17R. построенная всего в двух экземплярах, обладая превосходными летными характеристиками, более подходила для опытных пилотов, нежели для широкой продажи, на которую рассчитывали. Самолет Model 17R, поднявшийся в воздух в ноябре 1932 года, продемонстрировал отличный диапазон скоростей от 97 до 322 км/ч. Самой примечательной деталью его конструкции был вынос назад бипланной коробки и расположение крыльев со смещением. Такая компоновка была выбрана с целью обеспечения пилоту лучшего обзора и для целостности конструкции, а кроме того, как показали испытания в аэродинамической трубе, обеспечило лучшее сочетание скорости и устойчивости. Каркас фюзеляжа в основном был сварен из стальных труб и нес полотняную обшивку. Узкоколейное заднее шасси было необычно - основные стойки были закрыты большими обтекателями, а колеса могли убираться в полете, полностью уходя под обтекатели. Закрытая кабина вмещала одного пилота и 3-4 пассажира, капот туннельного типа укрывал звездообразный двигатель Wright R-975-E2 Whirlwind мощностью 420 л.с.
Превосходные летные характеристики самолета Staggerwing, ставшие причиной роста его популярности, обусловили заинтересованность компании в улучшении управляемости машины, особенно на земле, что привело к ряду усовершенствований, включая установку основных стоек шасси с более широкой колеей. Но решающим шагом в расширении рынка сбыта самолета стало появление модификации Model B 17L, поднявшейся в воздух в конце февраля 1934 года. Этот самолет имел новое, еще ниже расположенное, крыло с увеличенной кривизной профиля и с большим внутренним пространством для размещения убранного шасси. В сочетании с менее мощным звездообразным двигателем Jacobs 1-4 (225 л. с.) это дало лучшую управляемость при сохранении диапазона скоростей от 72 до 282 км/ч.
А оснастив Model 17 более мощным Jacobs L-5 (285 л.с), "Beech" стала одной из крупных самолетостроительных компаний.
С тех пор построено множество самолетов Staggerwing для гражданских и военных целей, с постоянно растущим числом модификаций с различными двигателями. Гражданские модификации: Model В17, Model C17, Model D17, Model E17 и Model F17, появившиеся перед Второй мировой войной, а также улучшенный Model G17S, построенный в 20 экземплярах в первые послевоенные годы.
Когда в 1939 году Авиационному корпусу Армии США потребовался небольшой самолет связи, он приобрел три самолета Model D17 для оценочных испытаний (под обозначением YC-43), но заказ на 27 самолетов был размещен только в 1941-1942 финансовом году. Всего было заказано 207 самолетов Beech 17 под обозначением UC-43 с силовой установкой из одного двигателя Pratt & Whitney R-985-AN-1 мощностью 450 л.с. После вступления США во Вторую мировую были затребованы для военной службы 118 гражданских самолетов Model 17, включая Model D17R, D17S, F17D, E17B, C17R, D17A, C17B, B17R, C17L и D17W под обозначениями UC-43A, UC-43B, UC-43C, UC-43D, UC-43E, UC-43F, UC-43G, UC-43H, UC-43J и UC-43K соответственно.
ВМС США затребовали один Staggerwing в начале 1939 года - это была гражданская модификация Model C17R, обозначенная JB-1. Обозначение GB-1 было дано еще 10 самолетам, аналогам гражданского Model D17, заказанным в 1939 году, и позже - еще восьми "мобилизованным" Model D17. В целом военные закупки составили 342 самолета GB-2, 105 из них переданы по ленд-лизу Великобритании, где все самолеты использовались преимущественно ВМС под обозначением Traveller (это обзначение приняли и в ВМС США).
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Beech Model G17S
Тип: четырех/пятиместный легкий транспортный самолет
Силовая установка: один звездообразный двигатель Pratt&Whitney R-985-AN-4 Wasp Junior мощностью 450 л. с. (336 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 341 км/ч; крейсерская скорость на высоте 2895 м - 298 км/ч; начальная скороподъемность 381 м/мин; набор высоты 4570 м - за 15 мин; практический потолок 6095 м; дальность полета 1609 км
Масса: пустого 1270 кг; максимальная взлетная 1928 кг
Размеры: размах крыла 9,75 м; длина 8,15 м; высота 2,44 м; площадь крыльев 27,54 м'
Описание:
- Beech Model 17 Staggerwing
- Flight, May 1934
COMFORTABLE SPEED - Flight, August 1934
FLYING AMERICA'S LATEST - Flight, April 1936
MODERN LIGHT AIRCRAFT REVIEW
Фотографии
-
Мировая Авиация 44
Этот восстановленный самолет Model 17 сфотографирован в 1985 году с канадскими опознавательными знаками. Самолет окрашен в цвета компании "Beech".
-
Air Enthusiast 2006-03 / E.Gandet, M.Rey - Alpine Antiques /History on the wing/
Beech D17S 'Staggerwing' F-GUZZ (foreground) in formation with Cessna 195 N3081B. French-registered ‘Zulu-Zulu', flown by its owner Francis Vital, is based at Person near Paris. The US-registered Cessna 195 Is the only one of its type in Switzerland and is the flagship of the Vetrano Flying Group based at Birrfield.
Другие самолёты на фотографии: Cessna 190 / 195 Businessliner - США - 1947
-
Aeroplane Monthly 1991-09 / M.Oakey - Grapevine
Paul McConnell’s stunning White Waltham-based Beech 17D Staggerwing NC18028, photographed near Shoreham on July 4, 1991.
-
Aeroplane Monthly 1981-02
An interesting trio photographed in the Duxford area last September. Rob Lamplough's ex-Portuguese Air Force Harvard Mk 4 is in the foreground. His Beech Staggerwing and Tony Hutton's Yak-11 complete the picture.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Яковлев Як-11 - Россия - 1946
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / Beechcraft Model 17 VH-ACU /Preservation Profile/
The Drage's Airworld Beechcraft Model 17 Staggerwing VH-ACU, currently based at Wangaratta
-
Aeroplane Monthly 1982-02
Our front cover was one of our recent camera competition entries and was taken by 16-year-old MARSTON BAILEY - his father Roger owns that immaculate black and gold D.H. Puss Moth G-ABLS. Marston’s photograph of the Beech 17S G-BDGK was taken at the 1980 PFA Rally at Henstridge in Dorset.
-
Air Pictorial 1991-10 / M.Gradidge - Gateway to Aviation
Beech E.17B N48974, owned by James C Spriggs of Aguila, AZ.
-
Мировая Авиация 222
Beech 17 Staggerwing - один из самых красивых легких самолетов, выпускавшихся в США. Самолет имел хорошие летные характеристики и пользовался популярностью у богатых клиентов.
-
Мировая Авиация 165
Отличительной особенностью Model 17 было выдвинутое вперед нижнее крыло. На снимке представлен самолет Model D17S.
-
Air Enthusiast 2003-11 / G.Salerno - Over the Poles
The Beech 'Staggerwing' on the unfortunate Snow Cruiser of the 1939 expedition.
-
Flight 1934-05 / Flight
THE "BEECHCRAFT": A later and smaller version than that shown is fitted with a retractable undercarriage.
-
Flight 1934-07 / Flight
A DISTINCTIVE AMERICAN ENTRY: The Beechcraft A.17F entered by Miss Louise Thaden. It is fitted with a 690 h.p. Wright "Cyclone" engine, and, as will be seen, considerable attention has been given to the streamlining. The top plane has a big backward stagger, although this is not very apparent in our illustration.
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / Personal album. Civil
Beechcraft A17F NC12583 with Bob Fogg at the controls. Howard Hughes acquired this Staggerwing in 1935, using the brute to sharpen his skills for an attack on the landplane speed record.
-
Мировая Авиация 100
4 ноября 1932г.: поднялся в воздух классический легкий самолет Beech Model 17 Staggerwing, развивавший скорость 322 км/час и выпускавшийся до 1948 года.
-
Flight 1934-08 / Flight
Showing interest in the Beechcraft at Reading.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Beechcraft G17S Five-seat Cabin Biplane (450 h.p. Pratt & Whitney R-985 Wasp Junior engine).
-
Air International 1980-12
Beechcraft B17R NC15816, the example owned by racing pilot Jimmy Haizlip and "flown" across the Atlantic in May 1936, aboard the airship "Hindenburg".
-
Flight 1936-08 / Flight
HIGH-SPEED LUXURY: The latest Beechcraft photographed last Saturday at Lympne whither it was brought by Mr. James Haislip, the European representative. This machine, the C.17.R, is powered with a 420 h.p. Wright Whirlwind (which gives it a maximum speed of 210 m.p.h. at 12,000 feet) and was brought over, appropriately enough, by airship from the States. Surrey Flying Services are the Beech agents for the United Kingdom and Ireland.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Beechcraft D17R Four-seat Cabin Biplane (450 h.p. Wright engine).
-
Flight 1938-09 / Flight
Max Constant’s special Beechcraft.
-
Air Pictorial 1957-06 / Air Pictorial's photo-review
A beautifully finished, dark blue and white trim, 1946-built, four-seat Beech Model D17S, with the distinctive back-staggered wings and "racy" sloped windshield. Note the unusual ventral radome-like fitting aft of the wings.
-
Flight 1934-08 / Flight
HIGH SPEED COMFORT. The new Beechcraft in which Mr. W. Faust, Director of Aviation Sales, and Mr. H. White, Aviation Sales Manager, of the Socony-Vacuum Oil Co., Inc., will shortly be touring Europe. With a retractable undercarriage this four-seater has a top speed of 170 m.p.h. It has a 225 h.p. Jacobs engine. Flaps reduce the landing speed to 45 m.p.h.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Beechcraft F17D Four/five-seat Cabin Biplane (330 h.p. Jacobs engine).
-
АвиаМастер 2004-04 / В.Морозов - Пылающий остров /Из истории воздушных войн/ (1)
Самолет, на котором доставлялось оружие повстанцам Фиделя Кастро: "Бичкрафт" D-17S.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Beechcraft GB-2 Traveller Light Transport Biplane (Pratt & Whitney R-985 engine).
-
Aeroplane Monthly 1988-05 / ??? - And there's more where these came from...
The civil Beech Model 17 made an ideal fast communications aircraft for the wartime USAAF and Navy and around 270 were used for that purpose from 1941. Here a batch of 11 UC-43s are seen at Wichita, Kansas.
-
Flight 1936-04 / Flight
The Beechcraft, though at first glance somewhat odd in appearance, has some excellent features as well as a good performance.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / Personal album. Civil
The first British-registered example of the successful Beech 17 was Amy Mollison’s early, Jacobs-powered B-17L, G-ADDH, pictured here at Castle Bromwich in February 1936. Registered in June the previous year, the Beech was flown extensively until it was damaged beyond repair following a landing at Orpington, Kent, on October 21, 1936.
-
Aeroplane Monthly 1988-04 / Personal album. Civil
Beech C17R G-AESJ was registered in April 1937 to Surrey Flying Services, agents for the type in the UK. This de luxe variant of a long line of Staggerwings was powered by a 400 h.p. Wright Whirlwind radial, a total of 18 C17Rs was produced by the Beech Wichita factory.
-
Flight 1937-06 / Flight
IN BELGIUM: The Beechcraft C.17R exhibited at the Brussels Show by Aviquipo. Surrey Flying Services did some high-pressure work in installing the machine at the show after it had been held up at Croydon awaiting an export licence. Incidentally, a rather novel brochure, "A Day in the Life of a Beechcraft," containing copies of an American commercial log, is issued by Surrey's at Croydon.
-
Aeroplane Monthly 1989-12 / Personal album. Civil
Beech D-17S Staggerwing G-AJJJ was formerly FZ432 with the RAF and was certified on the British register in April 1947. For a number of years was based at Elstree and owned by A. R. “Tiny" Pilgrim. It is seen here at Portsmouth in 1951. In December 1952 it was exported to Australia where it became VH-MJE.
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Philip Wolf’s Beech 17 Staggerwing G-BDCK airborne December 1975.
-
Aeroplane Monthly 1980-08
Beechcraft Staggerwing G-BDGK appeared at Duxford on June 15, 1980 as DR628, flown by Prince Bernhard of the Netherlands in World War Two.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / Personal album
Beech Traveller I FZ43S, probably photographed at Khartoum, was one of a batch of 12 delivered to the Royal Navy under lend-lease from October 1943. The Traveller was a five-seat communications aircraft powered by a 450 h.p. Pratt & Whitney Wasp junior radial engine.
-
Air Pictorial 1957-11 / B.Robertson - U.S. Aircraft in the British Services 1914-1955 (9)
One of the two Beechcraft 17s impressed by the R.A.F. early in the war;
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / News Spotlight
A unique formation seen over Duxford in September comprised Rob Lamplough's ex Portugese Air Force Havard Mk 4 and Beech Staggerwing, and Tony Hutton's Yak-11.
Другие самолёты на фотографии: North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Яковлев Як-11 - Россия - 1946
-
Aeroplane Monthly 1980-07
Beech D17S C-FGKY, owned by A. Mason of Niagara Falls, Ontario, was piloted by Moe Servos when Jack McNulty photographed it on September 1, 1978.
-
Air Pictorial 1956-01 / Air Pictorial's photo-review
Known as the "Flying Back Stagger" the Beechcraft D17 is still in use in various parts of the world as a cabin 4-5-seater. Illustrated is CF-EKA at Montreal Airport.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / Beechcraft Model 17 VH-ACU /Preservation Profile/
The photograph was taken on September 20, 1970 at Bankstown, New South Wales. The Beech has full-span ailerons on the upper wing and full-span flaps on the lower.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / Beechcraft Model 17 VH-ACU /Preservation Profile/
The aircraft is pictured right near Wangaratta on January 27, 1985, the day it moved from Wodonga to its new home.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / Beechcraft Model 17 VH-ACU /Preservation Profile/
The photograph was taken on September 20, 1970 at Bankstown, New South Wales. The Beech has full-span ailerons on the upper wing and full-span flaps on the lower.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / N.Parnell - Aussie Staggerwing
Joe Drage’s beautiful Beech D17R(M) displays the characteristic back-staggered wings of the type. In flight the retractable undercarriage greatly enhances its lines.
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / H.Levy - Oshkosh'80
Four Beech Staggerwings make a neat flypast.
-
Aeroplane Monthly 1983-11 / ??? - Sea boots
Beech B-17L G-ADLE was fitted with floats for a flight from New York to Heston via Siberia made in October 1935. It is seen here at San Francisco in September 1935.
-
Flight 1934-10 / Flight
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Viceroy / AS.8 - Великобритания - 1934Bleriot Bleriot-111 - Франция - 1929British Klemm BK-1 Eagle - Великобритания - 1934Caproni Bergamaschi PL-3 - Италия - 1934De Havilland Dragon Rapide / Dominie / D.H.89 - Великобритания - 1934Vance Flying Wing / Viking Cargo Plane - США - 1932Vultee V-1A - США - 1933
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Beechcraft UC-43 Traveller Light Transport
- Фотографии