Описание
Страна : Великобритания
Год : 1936
Двухместный самолет взаимодействия с армией
Варианты
- Hawker - Hart - 1928 - Великобритания
- Hawker - Osprey - 1930 - Великобритания
- Hawker - Audax - 1931 - Великобритания
- Hawker - Demon - 1932 - Великобритания
- Hawker - Hardy - 1934 - Великобритания
- Hawker - Hind - 1934 - Великобритания
- Hawker - PV.4 - 1934 - Великобритания
- Hawker - Hartbees - 1935 - Великобритания
- Hawker - Hector - 1936 - Великобритания
Hector
Многоцелевой самолет взаимодействия с сухопутными войсками. Одномоторный цельнометаллический биплан с неубирающимся шасси. Дальнейшее развитие типа "Харт". Спроектирован в КБ фирмы "Хаукер эйркрафт" под руководством С. Кэмма.
Первый экспериментальный самолет "Дэггер Харт" испытывался в декабре 1933 г. Опытного экземпляра "Гектора" не строили. Головной серийный самолет взлетел 14 февраля 1936 г., массовое серийное производство было развернуто в феврале 1937 г. на заводе "Уэстленд" в Еовиле. Всего выпущено 179 экз. Производство прекратили в декабре 1937г.
Двигатель "Дэггер" IIIMS. Экипаж самолета - 2 чел. Вооружение 2x7,69, бомбы до 100 кг.
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с февраля 1937 г., в Ирландии - с 1941 г.
В мае - июне 1940 г. базировавшиеся в Англии "гекторы" совершали налеты на цели в северной Франции, в частности, бомбили Кале. В этот же период они сбрасывали грузы окруженным на побережье английским войсковым частям. С середины 1940 г. использовались как самолеты связи, а с 1941 г. - и как буксировщики планеров.
"Гектор" сняли с вооружения Королевских ВВС в конце 1942 г.
"Гектор" I||
Размах:||11,35 м
Длина:||9,08 м
Моторы, количество х мощность:||1 x 805 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2200 кг
Максимальная скорость:||300 км/ч
Практический потолок:||7300 м
Описание:
- Hector
- Hawker Hector
Фотографии
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Hawker "Hector" Two-seat Army Co-operation Biplane (Napier "Dagger" engine).
-
Aeroplane Monthly 1974-04 / Hawker Hector /Press Debut/
The Hawker Hector is the newest "A.C." machine adopted. The engine is the 725/805 h.p. Napier Dagger III.
-
Мировая Авиация 206
Самолет Hector был единственным представителем семейства Hawker Hart, поступившим на вооружение британских ВВС, будучи не оснащенным двигателем Rolls-Royce Kestrel, - на нем стоял 24-цилиндровый Napier Dagger.
-
Flight 1936-02 / Flight
Another view of the prototype Hawker Hector army co-operation machine with the Napier-Halford Dagger III moderately supercharged 24-cylinder air-cooled engine, which is rated at 725 h.p. and gives a maximum of 805 h.p. at 4,000 r.p.m., and 5,000 feet. It achieves something like 200 m.p.h. The top wing has no sweepback (the installation of the Dagger moved the C.G. forward) and a cut-away gunner's position is incorporated.
-
Flight 1936-02 / Flight
THE NEW HAWKER HECTOR army co-operation biplane in the hands of Mr. P. Lucas breaks formation with the evergreen "-MR" flown by Mr. Hindmarsh and carrying Flight's photographer.
-
Flight 1936-02 / Flight
GUARDIAN ANGEL TO THE INFANTRY: The newest Army Co-operation aeroplane to be adopted by the R.A.F. is the Hawker Hector with Napier-Halford Dagger III 24-cylinder air cooled engine.
-
Air Pictorial 1977-07 / J.Holmes - The Hart Family (4)
The prototype Hector, K3719, which first flew at Brooklands on 14th February 1936
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Экипаж "Гектора" поднимает донесение с земли "кошкой"
-
Мировая Авиация 206
Hector - оснащен мотором Dagger. Принимая во внимание острый дефицит двигателей Rolls-Royce Kestrel, разрабатывавшийся по требованиям от 1935 года самолет (для замены Audax) необходимо было оснащать другой силовой установкой. Самолет, представленный компанией "Hawker" на конкурс, получил двигатель Napier Dagger. Кроме того, он отличался рядом усовершенствований, отработанных на бомбардировщике Hind (включая новую заднюю кабину и возможность установки хвостового колеса). По программе перевооружения 1935 года заказы на самолет Hector разместили еще до облета прототипа. Компания "Hawker Siddeley Group" получила заказ на 178 машин, постройка которых была поручена "Westland Aircraft". 50-е авиакрыло, дислоцированное в Одихэме, получило первый самолет в 1936 году, а к концу года на новую машину перевооружили уже пять эскадрилий. Но с поступлением в 1938 году на вооружение самолетов Westland Lysander карьера Hector в строевых частях быстро завершилась. В 1939 году все оставшиеся самолеты передали в эскадрильи Королевских вспомогательных ВВС, одна из которых, 613-я, направила шесть машин 26 мая 1940 года для бомбардировки порта Кале. К середине 1940 года оставшиеся 72 самолета Hector переориентировали на решение задач буксировки планеров и воздушных мишеней, хотя часть использовалась в качестве связных. Последние машины списали в 1942 году, некоторые из них поступили в Ирландию, где использовались в качестве универсальных вспомогательных.
-
Flight 1937-06 / Flight
The Hawker Hector, the latest army co-operation type to go into service
-
Aeroplane Monthly 1984-07 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (5)
No. 13 (A.C.) Squadron, at Odiham, is the first unit to be issued with Hawker Hectors, which mount the 24-cylinder Napier Dagger III air-cooled engine. On the photo, Sqn. Ldr. S. H. C. Gray is posing his machine for our photographer.
With the arrival of the Hector the classic Kestrel engine was replaced by the Napier Dagger. Gone too was the swept-back top wing; a straight wing counteracted the change in position of the c.g. -
Flight 1937-06 / Flight
Sqn. Ldr.. S. H. C. Gray, O.C. No. 13 (A.C.) Squadron, in his Dagger-engined Hector. This view shows the countersunk exhausts, which act as admirable flame-dampers.
-
Flight 1938-05 / Flight
HAWKER HECTOR: Army co-operation (Napier Dagger III engine - 805 h.p. at 5,000ft.); span, 37ft. 3in.; gross weight, 4,887 lb.; max. speed, 187 m.p.h. at 6,560ft.
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / P.Cooksley - RAF Kenley. Bulwark of London (1)
A Hawker Hector of 615 Sqn on a visit to Kenley in the late Thirties.
-
Моделист-Конструктор Ближние разведчики, корректировщики и штурмовики Второй мировой войны
Головной серийный "Гектор" на заводе фирмы "Глостер"
-
Flight 1937-06 / Flight
In this handsome photograph of a Hector's nose, the countersunk exhaust manifolds, streamlined air cooling and air intake scoops, and oil radiator are characteristic features.
-
Flight 1936-05 / Flight
WHAT THEY CAN'T BE SHOWN: Empire Air Day is on May 23. Every effort is being made to show the taxpayer and his family how the R.A.F. keeps in training, and the various units are organising some magnificent shows for the occasion. The thrills of actual Service flying must perforce remain untasted, but an admirable impression is given by such photographs as this one, which, taken at Martlesham, shows the R.A.F.'s newest army co-operation machine - the Hawker Hector with 725/805 h.p. Napier Dagger - on the tail of a Pegasus-Virginia.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Virginia - Великобритания - 1922
-
Flight 1936-05 / Flight
This picture is notable for two reasons: the way the airscrew has photographed and the proximity of the Hawker Hector.
-
Flight 1937-06 / Flight
The first Daggers in the Service: 200 m.p.h. Hawker Hectors of No. 13 (A.C.) Squadron, which are fitted with Dagger III engines.
-
Flight 1938-05 / Flight
Hawker Hector army co-operation machines of No. 13 Squadron, racks laden with practice bombs, in the act of making a diving attack on a ground
-
Мировая Авиация 152
У этих самолетов Hector хорошо видны характерные два ряда выхлопных патрубков двигателя Napier Dagger.
-
Air Pictorial 1977-07 / J.Holmes - The Hart Family (4)
Three camouflaged Hectors, with black under surfaces, of No. 59 Squadron
-
Flight 1937-06 / Flight
Hectors of No. 13 (A.C.) Squadron, Odiham, practising an echelon formation above the clouds.
-
Flight 1937-07 / Flight
The Hectors of No. 13 (A.C.) Squadron seen above the D. H. Albatross, whose size easily dominated the machines in the "New and Experimental" park. This 91, to use its series number, is to be used by the Air Ministry for Atlantic experiments.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Albatross / D.H.91 - Великобритания - 1937
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / Farewell Hendon again
13 Sqn Hectors at the 1937 RAF Display.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38
A Hawker "Hector" (Napier "Dagger") of No.4 (Army Co-operation) Squadron, R.A.F., flying over the Camp at Debden.
-
Air Pictorial 1977-07 / J.Holmes - The Hart Family (4)
A Hector of No. 2 Squadron, Hawkinge
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / C.Prower - From Brisfit to Beverley (3)
Six Hotspur IIs on an outing, towed behind three Hawker Hectors. The three ageing, camouflaged Hawker Hectors on the left are the tugs for the three rearmost gliders. Audaxes, Lysanders and Master IIs also served in this role.
During 1942 RAF pilots were training army crews to fly Hotspurs. Carrying a pilot and seven troops, the Hotspur was able to glide 83 miles from 20,000ft. The original specification had a requirement which called for a glide of 100 miles from that height.Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hotspur / Twin Hotspur / GAL.48 - Великобритания - 1940
-
Aeroplane Monthly 1976-09 / J.Sproule - The silent service
Picture shows a quintet of Hotspurs being towed by Hectors.
Другие самолёты на фотографии: General Aircraft Hotspur / Twin Hotspur / GAL.48 - Великобритания - 1940
-
Flight 1938-06 / Flight
Lighter-and-heavier-than-air Day in the big hangar at Cardington. In this non-stop variety picture are barrage balloons, a Blenheim and a Battle (left), a new Hind Trainer (foreground), Hector, Shark, Swordfish and Cloud (right), not to mention other less discernible aircraft and a goodly proportion of the population of Bedfordshire.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Shark / B-6 - Великобритания - 1933Bristol Blenheim - Великобритания - 1936Fairey Battle - Великобритания - 1936Fairey Swordfish - Великобритания - 1934Hawker Hind - Великобритания - 1934Saunders-Roe Cloud / A.19 - Великобритания - 1930
-
Flight 1937-05 / Flight
N.C.O's from the Dominions get acquainted with features of the Dagger-engined Hawker Hector.
-
Air Pictorial 1955-12 / B.Robertson - British military serials - their origin and history (2)
Stand ard serial positioning of the interwar years. Unusual is painting of serial K9738 on the black triangle device of No. 2 (A.C.) Squadron equipped with Hawker Hectors.
-
Flight 1936-03 / Flight
Farnborough and Napier engineers collaborated in the design of the exhaust system for the Napier Dagger III engine in the Hawker Hector. The four exhaust units are sunk into troughs, thereby decreasing resistance.
-
Flight 1936-02 / Flight
THRUST: In this view of the Napier-Halford Dagger III engine in the Hawker Hector, the sturdy bearers and the uncommon exhaust arrangements are visible. The Dagger III has 24 cylinders and develops a maximum of 805 h.p.
-
Aeroplane Monthly 1993-06 / C.Prower - From Brisfit to Beverley (3)
Not the same Hector incident referred to by the author but a similar fate that befell K9712, at Harwell on February 17, 1939.
- Фотографии