Blackburn Ripon / T.5
Варианты:
Blackburn - Ripon / T.5 - 1926 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1926


Двухместный торпедоносец/бомбардировщик палубного и аэродромного базирования
Описание:
Ripon / T.5
Blackburn Т.5 Ripon
Flight, June 1929
BRITISH AIRCRAFT AT OLYMPIA
Фотографии

Ripon / T.5

Торпедоносец, бомбардировщик и разведчик. Одномоторный биплан смешанной конструкции со сменным (поплавки/ колеса/лыжи) неубирающимся шасси. Создан в КБ "Блэкберн эйрплейн энд мотор компани" под руководством Ф. Бампаса первоначально как палубный разведчик-бомбардировщик и торпедоносец на базе конструкции более ранней машины "Велос". Опытный самолет Т.5 совершил первый полет 17 апреля 1926 г. На деревянные поплавки впервые установили второй опытный экземпляр, поднявшийся в воздух 12 августа. Серийное производство "райпонов" развернули на заводе "Блэкберн" в Бру в 1928 г. Серийные машины комплектовались как колесным, так и поплавковым шасси (с металлическими поплавками). Всего построено 92 экз.
В сентябре 1929 г. в Финляндию отправили образец экспортной модификации "Райпон" IIF. Ее в 1931 г. запустили в производство на заводе "Валтион лентоконетехдас" (VL) в Тампере. Там изготовили 25 самолетов со сменными шасси: колеса, лыжи или два поплавка. Машины финского производства отличались уменьшенной высотой вертикального оперения и фанерной обшивкой задней части фюзеляжа взамен полотняной обтяжки. Они не имели торпедной подвески.
"Райпон" состоял на вооружении британской морской авиации с августа 1929 г., финских ВВС - с сентября 1929 г.
Экипаж - 2 чел. Двигатель "Лайон" X, XI или XIA (самолеты английской постройки), GR 9Ak (1-я серия финской постройки), "Пантер" IIA (2-я серия финской постройки) или "Пегасус" IIM3 (3-я серия финской постройки). Вооружение 3x7,69 (с 1935 г. в Финляндии самолеты перевооружены пулеметами местного производства), бомбы до 400 кг.
Основные серийные модификации:
   - "Райпон" IIA, палубный торпедоносец с мотором "Лайон" XI, только на колесах, вооружение 2x7,69, бомбы до 660 кг или одна торпеда весом 700 кг;
   - "Райпон" IIF, экспортный вариант для Финляндии с мотором "Пантер" IIA, без палубного оборудования, сменное шасси (лыжи и поплавки изготовлялись заводом VL в Финляндии); вооружение 3x7,62, бомбы до 400 кг; поздние серии финской постройки имели двигатель "Пегасус" IIL3 (поплавковые) или "Пегасус" IIM3 (колесные);
   - "Райпон" III, цельнометаллический палубный торпедоносец с мотором "Лайон" XIA, вооружение как у IIA.
Производство в Великобритании закончено в декабре 1933 г., в Финляндии - в 1936 г.
Британская морская авиация начала снимать "Райпон" с вооружения в январе 1934 г., к началу Второй мировой войны их не осталось даже в учебных подразделениях. Часть выпущенных машин поздних серий переделали в торпедоносцы "Баффин". В Финляндии к 1939 г. большая часть оставшихся в строю самолетов была модернизирована и оснащена моторами "Пегасус". В период советско-финской войны "райпоны" применялись как легкие бомбардировщики (дневные и ночные) и разведчики, в основном на колесах. С июня 1941 г. они использовались еще и как самолеты связи, санитарные; поплавковые машины использовались двумя эскадрильями для патрулирования прибрежных районов, разбрасывания листовок, перевозки раненых и различных грузов.
   Финские ВВС окончательно сняли "Райпон" с вооружения в декабре 1944 г.


"Райпон" IIA ("Райпон" IIF)||
Размах:||13,67 м (13,67 м)
Длина:||11,21 м (10,99 м)
Моторы, количество х мощность:||1x570 л.с. (1x580 л. с.)
Взлетная масса, максимальная:||3362 кг (3391 кг)
Максимальная скорость:||203 км/ч (190 км/ч)
Практический потолок:||3965 м (2650 м)
Дальность:||(2070 км)

Blackburn Т.5 Ripon

Blackburn Т.5 Ripon строился согласно спецификации 21/23 Министерства авиации на торпедоносец/бомбардировщик, способный выполнять разведку более 12 часов. Он продолжил линию развития аппаратов Swift, Dart и Velos. Первый из двух прототипов, оснащенный колесным шасси, выполнил первый полет в апреле 1926 года. Второй прототип в варианте гидросамолета поднялся в воздух через месяц.
   Оба прототипа были оснащены моторами Napier Lion V мощностью 467 л. с. По результатам сравнительных испытаний с фирмой был заключен контракт на производство первой партии из 20 улучшенных аппаратов Ripon Mk II. Самолет продолжали совершенствовать, улучшив аэродинамику и установив 570-сильный мотор Lion XI. В июле 1929 года аппарат начал поступать в войска, постепенно заменяя Dart.
   Дальнейшее улучшение самолета привело к появлению основного серийного варианта Ripon Mk IIA. В начале 1930-х годов его построили в количестве 40 экземпляров. Самолет мог нести разнообразную боевую нагрузку, в том числе торпеду. Финальным серийным вариантом стал Mk IIC с металлическими, а не деревянными крыльями. До 1932 года построили 31 Mk IIC. Несколько самолетов ранней постройки позже доработали до уровня Mk IIC, на некоторых установили звездообразные моторы Baffins. Был построен один цельнометаллический Ripon Mk III, но в серийное производство он не передавался.
   Ripon предлагался на экспорт в вариантах с различными моторами, однако заказ поступил только от Финляндии. По финскому заказу разработали машину Ripon Mk IIF со звездообразным мотором Bristol Jupiter VIII мощностью 530 л. с. и сменным колесным/поплавковым шасси. Один самолет Финляндия закупила как эталон, а еще 25 было построено по лицензии на Национальном авиационном заводе. Все финские самолеты были оснащены звездообразными моторами Gnome-Rhone Jupiter VI, Armstrong Siddeley Panther IIA или Bristol Pegasus IIM3. Последний финский Ripon сняли с вооружения 15 декабря 1944 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Blackburn Ripon Mk IIA

   Тип: двухместный торпедоносец/бомбардировщик палубного и аэродромного базирования
   Силовая установка: W-образный мотор Napier Lion XI мощностью 570 л. с.
   Характеристики: максимальная скорость на уровне моря 212 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 175 км/ч; скороподъемность 244 м/мин; практический потолок 3960 м; дальность 1700 км
   Масса: пустого 1875 кг; максимальная взлетная 3300 кг
   Размеры: размах крыла 13,67 м; длина 11,20 м; высота 3,91 м; площадь крыльев 63,45 м2
   Вооружение: 7,7-мм синхронный пулемет Vickers в носовой части фюзеляжа и 7,7-мм пулемет Lewis на турели в задней кабине; одна торпеда или до 748 кг бомб на внешней подвеске

Flight, June 1929

BRITISH AIRCRAFT AT OLYMPIA

BLACKBURN AEROPLANE & MOTOR CO., LTD.

   IN addition to the machines exhibited on their own stand, the Blackburn Aeroplane and Motor Co. will have on view two "Bluebirds." These, however, will be exhibited on the stand of Auto Auctions, Ltd., who have been appointed sole world concessionnaires for this type of light 'plane. The descriptions of the "Bluebirds" will, however, be found at the end of the notes dealing with the aircraft shown on the Blackburn stand, and readers are reminded that prospective purchasers should apply to Auto Auctions, Ltd., for more detailed information than can be given in the limited space we have available.
   On the Blackburn stand itself four complete machines will be exhibited, or rather three complete machines and one large flying-boat hull, for the wings of which there is not sufficient room at Olympia. The four machines are: The hull of the "Nile" commercial flying-boat, a "Ripon II" torpedo, bomber or reconnaissance biplane, the "Lincock" light single-seater fighter, and the "Nautilus" reconnaissance deck-landing fighter.
<...>
   The Blackburn "Ripon II" is designed for the alternative duties of torpedo operation, bombing or reconnaissance, and may be used as a landplane or seaplane, the wheel and float undercarriages being interchangeable. The machine is produced both in all-metal and composite form. The example to be shown at Olympia will be of the latter form of construction, and will be shown as fitted for torpedo operation work. The machine is a single-bay biplane, two-seater, and fitted with Napier "Lion XI A" engine.
   The fuselage of the "Ripon II" is built in three detachable units: the steel tubular engine mounting, the steel tubular centre structure, and the tie-rod braced wood girder rear portion. There is accommodation for a crew of two, the pilot in front and the observer-gunner in the rear cockpit. The front cockpit is fitted with all flying controls, instruments, machine gun and torpedo release controls, etc. In the rear cockpit is the machine gun, wireless apparatus, navigation instruments, etc.
   The biplane wings are of composite construction, with spruce spars and ribs, metal compression struts and interplane struts. There is a top and a bottom centre-section, to the rear spar ends of which the wings themselves are hinged for folding. Ailerons are fitted to top and bottom planes.
   The Napier "Lion" engine is mounted on a steel tubular engine mounting, and is neatly cowled in. A fireproof bulkhead separates the engine unit and the centre structure. Cooling is by two retractable side radiators. Petrol is carried in a large main tank inside the centre structure, whence it is pumped to a service tank in the top centre-section.
   The undercarriage is of the divided type, each unit consisting of a bent axle, a radius rod and the telescopic oleo-pneumatic leg. Aluminium disc wheels with brake drums are fitted.
   The dimensions of the "Ripon II" are: length, o.a., 36 ft. 9 in.; span, 45 ft. 6 1/2 in.; chord, 8 ft. 3 in.; wing area, 720 sq. ft. The gross weight of the "Ripon II" as a torpedoplane is 7,280 lbs., and the total load carried is 3,150 lbs.
   When the "Ripon II" is equipped as a landplane the performance is: Full speed at sea level, 132-5 m.p.h.; cruising speed, 115 m.p.h.; landing speed, 59 m.p.h.; initial rate of climb, 800 ft. per min.; service ceiling, 13,000 ft.; absolute ceiling, 15,000 ft.; wing loading, 10-7 lb. per sq. ft.; power loading, 12-8 lbs. per h.p.; endurance, 4 hrs.
   The "Ripon II" has recently been adopted by the British Air Ministry as the successor to the Blackburn "Dart," which has remained the standard torpedoplane since 1920. The type has also been adopted by foreign governments.
<...>
The original Ripon torpedo bomber
THE BLACKBURN "RIPON": Fitted with Napier "Lion" engine, this machine is produced both as a seaplane and as a landplane
THE LATEST TYPE OF TORPEDO-PLANE: Three views of the Blackburn "Ripon II," fitted with Napier "Lion" engine. The Blackburn Co. has specialised on the production of torpedo-planes for many years, and the present type marks a very distinct advance. The machine can also be fitted with floats and operate as a seaplane.
Торпедоносец/бомбардировщик Ripon мог нести на внешней подвеске 457-мм торпеду, на фотографии - Ripon Mk IIC.
Delegates interested in the torpedo on the Blackburn-Napier "Ripon."
Some of the distinguished visitors in front of the Blackburn "Ripon."
SOME BLACKBURN AEROPLANES "ON PARADE": Left to right, a "Cirrus-Bluebird," a "Genet-Bluebird," a "Lynx-Lincock," a "Napier" Ripon, and a "Napier-Dart."
A visit to Abu Suier by a batch of aircraft from a Fleet Air Arm carrier. In the foreground is Fairey IIIF Mk III S1356, powered by the trusty Napier Lion (note the windsock on the rudder). The other five aircraft are Blackburn Ripon IIC torpedo bomber/reconnaissance aircraft, also Lion-powered.
THE BLACKBURN "RIPON" TORPEDOPLANE: Fitted with a Napier "Lion" engine, this machine carries a 1,400 lb. torpedo, the placing of which is shown in above photographs which illustrate the machine from various viewpoints, with wings folded and spread.
A closer look at one of the visiting Ripon IICs, S1656, powered by a 50 h.p. Lion XIA, was delivered to Sealand between late 1931 and early 1932. A total of 31 Mk IICs were produced, this final Ripon variant having all-metal wings rigged with more sweepback than the composite wood and metal wings of earlier marks. This aircraft was one of 26 later converted to Baffins by installing the Bristol Pegasus II.M3 radial of 580 h.p., and it then went to No 811 Squadron bearing the code 612.
AIRCRAFT TYPES TO BE SEEN IN THE "EAGLE": 1, The Blackburn "Ripon" with Napier "Lion" engine.
For a number of years the Blackburn company has made a specialised study of the requirements to be met in the design of torpedo-carrying aircraft. These photographs show the latest type to be produced, the "Ripon III," which is of all-metal construction and fitted with a Napier engine. Note that the ailerons are inter-connected with Handley Page leading-edge slots.
The Blackburn "Ripon" with Napier "Lion X" engine, after taking off
"THROWING IT ABOUT": Capt. Blake, Blackburn's chief test pilot, putting the "Ripon" torpedoplane through its paces. The engine is a Napier "Lion." Note the Handley Page control slots, which are connected to the ailerons. A float undercarriage can be fitted.
BLACKBURN "RIPON" (Napier "Lion").
THE LATEST BLACKBURN MACHINE: Three aerial views of the all-metal "Ripon" Mark III Torpedoplane.
Blackburn Ripon
The Blackburn "Ripon" with Napier "Lion X" engine, descending to near sea level, and finally dropping the torpedo. The pilot during this demonstration was Captain A. M. Blake.
BLACKBURN "RIPON": Torpedo Carrier, with Napier "Lion" Engine.
Торпедой, пли! Blackburn Ripon сбрасывает 457-мм торпеду. Торпедная атака была в те годы очень непростой и опасной задачей, но успешное ее завершение зачастую имело стратегические последствия.
TORPEDO ATTACK: A Blackburn "Ripon" of No. 811 (Torpedo Bomber) Squadron of the Blue Force delivering an attack on H.M.S. Malaya. H.M.S. Warspite, the Red flagship, is ahead.
Blackburn Ripon IIA.
Неуклюжие и тихоходные легкие бомбардировщики "Райпон", составлявшие основу матчасти LLv 16, при встрече с советскими истребителями шансов уйти целыми и невредимыми практически не имели, поэтому боевые вылеты совершали только в плохую погоду или ночью.
"Райпон" IIF финских ВВС, эскадрилья Lelv6, 1942 г.
Финский "Райпон" IIF из звена 4/LeLv6,1943 г.
"Райпон" IIF с мотором HS 12Nbr, 1939 г.
In 1930 the prototype Vickers Vildebeest, N230, was modified for exhibition at the Paris Air Show. The original Jupiter XF engine was replaced with a Jupiter XIF with Townend ring. Registered G-ABGE for the show, the aircraft was modified further and flown on a sales tour of Baltic ports. This photograph was taken during the tour at Santahamina, Helsinki. A Finnish Air Force Blackburn Ripon is seen at right.
In 1928 the Finnish Government purchased a Blackburn Ripon IIF to serve as a pattern aircraft for licence-building others in Finland. A total of 25 Ripons was built in Finland and the type served in the Finnish Air Force from 1929-45. During the war the Ripons were used on U-boat patrols, leaflet dropping and for evacuating casualties. Ripon RI-140 survives and has been preserved for a museum.
Blackburn "Ripon" Floatplanes of the Finnish Air Force.
THE BLACKBURN "RIPON": Fitted with Napier "Lion" engine, this machine is produced both as a seaplane and as a landplane. Note the water rudders on the heels of the floats in the seaplane version.
TRACK ASSEMBLY OF AIRCRAFT: These two photographs show the main sections of a Blackburn "Ripon." Above the central steel tube fuselage structure with petrol tank in place, and below the wooden rear portion of the fuselage. It is chiefly to the "Ripon" that the system of track assembly has been applied at Brough.
TRACK ASSEMBLY OF AIRCRAFT AT BROUGH: (1) First stage, a "Ripon" fuselage on the track. (2) The next stage, the rear portion of the fuselage added. (3) Beginning of track, and "Ripons" in early stages of assembly. (4) "Ripons" nearing end of track; note overhead derrick. (5) "Ripons" nearing completion on the end of the track. (6) The final stages. In the foreground a "Ripon" ready for test flights.
Lt Skene's Blackburn Ripon, S1469, biting the dust at Hal Far on August 7, 1931. The pilot was uninjured and the Ripon probably flew again.
A ditched 812 Squadron Blackburn Ripon off Malta on March 3, 1934. K3548 was converted to a Baffin and the type succeeded the Ripon as the FAA’s torpedo bomber, entering service in January 1934. The Ripon was powered by the in-line Napier; Baffins had the Pegasus radial
Blackburn Ripon No 811 Squadron HMS Furious 1934
Fuselage fittings for wooden longerons on Blackburn "Ripon II."
Blacburn Ripon IIF
Blackburn Ripon IIF