Monocoupe 90 / 110 / 145
Monocoupe - 90 / 110 / 145 - 1930 - США
Страна: США
Год: 1930

Двухместный моноплан
Flight, January 1935


  Следующий самолет - Monosport Model 1 - оснащался семицилиндровым двигателем Warner Scarab мощностью 110 л. с. и предназначался для авиагонок. Одновременно с ним появился Monosport Model 2 со звездообразным двигателем Kinner К-5 мощностью 100 л. с. В 1930 году компания "Mono" выпустила модель Monocoupe 90 с улучшенными обводами и несколько удлиненным и более широким фюзеляжем, которая продавалась в следующих вариантах: Monocoupe 90A со звездообразным двигателем Lambert R-266 мощностью 90 л. с.; Monocoupe 90 DeLuxe с таким же двигателем, но с закрылками, обтекателями колес шасси и модифицированным капотом; Monocoupe 90AF и Monocoupe 90AL с двигателями Franklin и Avco Lycoming соответственно мощностью 115 л. с. В 1930 году появились еще три модификации: Monocoupe 90-J с двигателем Warner Scarab Jr мощностью 90 л. с.; Monocoupe 110 с двигателем Warner Scarab мощностью 110 л. с. и Monocoupe 125 с двигателем Kinner B-5 мощностью 125 л. с. Депрессивное состояние экономики в стране привело к появлению в 1932 году самолета Monocoupe Model 70-V с вновь установленным маломощным (65 л. с.) двигателем Velie M-5, который обеспечивал уменьшение эксплуатационных затрат, но за счет снижения летных характеристик. Последним представителем семейства двухместных самолетов стал построенный в 1934 году Monocoupe D-145 с хорошими летными характеристиками, несколько увеличенной кабиной и двигателем Warner Super Scarab мощностью 145 л. с. Точное количество выпущенных самолетов Monocoupe неизвестно, по ряду данных, оно составило более 1000 экземпляров.
  Пытаясь приспособиться к другому сегменту рынка, компания "Mono" в 1928 году облетала несколько увеличенный четырехместный самолет Monocoach, в целом схожий с Monocoupe и вначале оснащавшийся двигателем Velie L-9 мощностью 185 л. с. Впрочем, двигатель оказался неэффективным, и его заменили на звездообразный девятицилиндровый Wright J-5 мощностью 220 л. с. В следующем году появился усовершенствованный его вариант, который отличался лишь более легким семицилиндровым двигателем Wright J-6 мощностью 225 л. с., что позволило увеличить массу полезной нагрузки на 20 кг. Спрос на четырехместный вариант оказался небольшим, поэтому вскоре после появления двухместного Monocoupe D-145 деятельность компании "Mono Aircraft Corporation" прекратилась.


  Monocoupe Model 110

  Тип: двухместный моноплан
  Силовая установка: один семицилиндровый звездообразный ПД Warner Scarab мощностью 110 л. с. (82 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость 214 км/ч: практический потолок 4875 м; дальность 724 км
  Масса: пустого 450 кг; максимальная взлетная 731 кг
  Размеры: размах крыла 9,75 м; длина 6,20 м; высота 2,11 м; площадь крыла 12,26 м!

Flight, January 1935

Economical two-seater cabin monoplanes - one of which, in a modified form, took part in the England-Australia Race

  WELL known in the United States as private owners' "Utility" types, the aircraft manufactured by the Monocoupe Corporation, of Lambert Field, Robertson, Mo., are high-wing monoplanes with side-by-side seating.
  Four models are produced, the Monocoupe "90" (Lambert R.266), which is produced as a landplane or seaplane, the De Luxe Model "90" using the same engine, the D.145 (Warner “Super-Scarab"), and the model 125 (Warner "Scarab").
  Structurally, all the machines are similar, being braced high-wing monoplanes with wooden wings and welded steel fuselage. Two solid spruce spars routed to "I" section with wire drag bracing, solid compression ribs and aluminium sheet leading edge, are employed for the wings.
  The Monocoupe "90" and De Luxe model "90" are equipped with trailing edge flaps. It is claimed that the De Luxe model "90" with flaps will take off in ten seconds in 328 ft. The landing run with full load without flaps or brakes is given as 400 ft., or 100 ft. with flaps and brakes.
  Pilot and passenger are seated side by side in a cabin beneath the wing. The machine may be flown from either seat, the starboard set of controls being quickly removable.
  Working parts of the control system are easily inspected by dropping a large metal cowling on the underside of the fuselage. The undercarriage is an exceptionally neat split wire braced type, using medium-pressure air wheels and brakes.

Lambert R.266 Engine

  The Lambert R.266 5-cylinder radial engine of 90 h.p. is used in the De Luxe model "90" with a specially developed "tunnel" type cowling. This engine is produced by the Lambert Engine and Machine Co., and is notable for its clean design, due to the grouping of the manifolds and valve gear behind the cylinders. The bore is 4.25 in., stroke 3.75 in., and the unit gives 85 h.p. at 2,250 r.p.m. and 90 h.p. at 2.375 r.p.m. The two-piece magnesium alloy crank case is split on a plane through the cylinder centres;. Cylinder barrels are of high-strength nickel iron The heat-treated chrome-nickel steel crankshaft is of the two-piece single-throw type, carried on three ball bearings, and the lubrication system is of the pressure dry-sump type. Without equipment the engine weighs 214 lb.
  A batch of Model D.145 Monocoupes, with special equipment, has been supplied to the Aeronautics Branch of the United States Department of Commerce. This version is fitted with the Warner "Super Scarab" engine of 145 h.p., which gives the machine a top speed of 160 m.p.h. and a cruising speed of 145 m.p.h. The rate of climb at sea-level is 1,500 ft/min. and the service ceiling 18,000 ft.
  “Cleaned up” Monocoupes have repeatedly distinguished themselves in races in the hands of Mr. John Wright, who, in company with Mr. John Polando, flew one of these machines in the MacRobertson England-Australia race.

Lambert R.266 - 90 h. p.

  Span 32ft.(9,76 m)
  Length 20 ft. 6in. {6,3 m)
  Height 6 ft. 11 in. (2,1 m)
  Wing area 132.3 sq. ft. (12,28 m2)

  Wing loading 11.9 lb./sq. ft. (58 km/h)
  Power loading 17.6 lb./h.p. (7,9 kg/hp)
  Weight empty 935 lb. (567 kg)
  Gross weight 1,585 lb. (720 kg)

  Maximum speed 140 m.p.h. (224 km/h)
  Cruising speed 120 m.p.h. (193 km/h)
  Landing speed 40 m.p.h. (65 km/h)
  Climb at sea level 900ft./min. (4,58 m/sec)
  Service ceiling 15,000 ft. (4,575 m)
Американский Ламберт "Монокупе" 145
Этот Monocoupe 110 был построен в 1941 году, а в 2001 году он принадлежал частному владельцу в Фейрфаксе, штат Вирджиния.
A Monocoupe 110 powered by a 125 hp Warner engine and restored by Ted and Betty Hendrickson of Snohomish, near Seattle.
The Monocoupe Type 90A Two-seat Cabin Monoplane (90 h.p. Lambert R-266 engine).
WITH "CLIPPED" WINGS: The Lambert Monocoupe (Warner "Super Scarab") to be flown by Wright and Polando; Wright gave a spectacular demonstration - much too spectacular for the officials - on the morning after his arrival at Mildenhall.
Monocoupes: (Top) Models D.145 and 125, and (bottom) the De Luxe Model 90, one view showing the trailing edge flaps which give a landing speed of 40 m.p.h.
Американский Ламберт "Монокупе" 145
Последние минуты перед стартом гонки на приз Мак-Робертсона
ON MACROBERTSON EVE: An impressive scene on the apron at Mildenhall. On the right stands Jones's and Waller's "Comet," with its undercarriage undergoing last-minute repairs; Baby Ruth is at the compass base; in the centre is the Mollisons' "Comet"; behind it are Hewett's and Kay's "Dragon Six" and a D.H. service "Dragon"; and in the background the "Gee-Bee" is being run up, while the ill-fated Fairey Fox can be discerned.
A Light American Radial: The Lambert R.266 engine gives 90 h.p. at 2,375 r.p.m.
INSTRUMENTAL: The layout in "Baby Ruth" is quite exceptionally tidy.
Clean simplicity - the cantilever undercarriage of the Lambert Monocoupe, "Baby Ruth."
Another "Baby Ruth" detail - the hand-wheel which clamps the N.A.C.A. cowling; its rim projects through the slot.
Monocoupe 125 125 hp Warner Scarab Engine