RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1925

Двухместный дневной бомбардировщик

Варианты

Fox

Разведчик, легкий бомбардировщик и двухместный истребитель. Биплан с неубирающимся шасси. Создан в КБ фирмы "Фэйри авиэйшн".
Экипаж самолета - 2 чел.; двигатель и вооружение - в зависимости от модификации.
Первый полет опытный экземпляр "Фокса" совершил 3 января 1925 г.
Серийное производство развернули на заводе "Фэйри" в Хэйсе летом 1926 г., в апреле 1933 г. его перенесли на завод дочерней фирмы "Авионс Фэйри сосьете аноним бельж" в Госселье (Бельгия). Всего выпущено 230 экз. (с учебными вариантами).
Самолет состоял на вооружении в Великобритании с августа 1926 г., в Бельгии - с января 1932 г.
Выпускались следующие основные модификации:
   - "Фокс" I с мотором D.12 или "Феликс", биплан смешанной конструкции с вооружением 2x7,69, бомбы до 240 кг; ближний разведчик;
   - "Фокс" IA, аналог модели I с мотором "Кестрел" IIS;
   - "Фокс" IIM, цельнометаллическая модификация для бельгийских ВВС, мотор "Кестрел" IIS, вооружение 2x7,69, бомбы до 200 кг; выпускался также учебный вариант "Фокс" IIS с мотором "Кестрел" IIS и двойным управлением;
   - "Фокс" III, первая модификация бельгийской постройки, ближний разведчик с мотором "Кестрел" IIS и вооружением 3x7,62; в Великобритании выпускался также вариант "Фокс" IIIS с мотором "Кестрел" IIS и двойным управлением;
   - "Фокс" IIIC, легкий бомбардировщик с закрытым фонарем кабины и бомбодержателями для крупных бомб под центропланом, мотор "Кестрел" IIS (на поздних сериях - "Кестрел" V, вооружение как у "Фокс" III, выпускался также вариант "Фокс" IIIC с двойным управлением;
   - "Фокс" VI с мотором HS12Ydrs, выпускался в вариантах VIC - ближний разведчик с вооружением 3x7,62 и VIR - двухместный истребитель с вооружением 5x7,62 и другим радиооборудованием;
   - "Фокс" VIII, модернизация типа VIR с вооружением 5x7,62 и трехлопастным винтом.
Производство "фоксов" прекратилось в мае 1939 г.
В Великобритании "Фокс" был снят с вооружения еще в первой половине 30-х годов, но в бельгийских ВВС все имевшиеся там модификации (начиная с IIM) сохранялись в боевых частях до начала Второй мировой войны. В сентябре 1939 г. - мае 1940 г. машины типов IIM и III были модернизированы с установкой закрытых фонарей кабин.
В мае 1940 г., когда немецкие войска напали на Бельгию, самолеты "Фокс" использовались как истребители (в т.ч. одноместные со снятым оборонительным вооружением), ближние разведчики и легкие дневные бомбардировщики. Значительная часть "фоксов" была уничтожена немецкой авиацией на земле. Уцелевшие машины вместе с прочими остатками бельгийской авиации эвакуировали во Францию, где их после капитуляции сдали немцам. Дальнейшая судьба этих самолетов неизвестна.


"Фокс" VI||
Размах:||11,56 м
Длина:||9,5 м
Моторы, количество х мощность:||1x875 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||2245 кг
Максимальная скорость:||365 км/ч
Практический потолок:||11200 м
Дальность:||600 км

Показать полностью

Описание:

  • Fox
  • Fairey Fox
  • Flight, July 1928
    THE FAIREY "FOX
  • Flight, June 1929
    BRITISH AIRCRAFT AT OLYMPIA
  • Flight, November 1932
    British Aircraft at the Paris Aero Show
  • Flight, November 1932
    British Aircraft
  • Flight 1928-06 / Flight

    3 января 1925г.: в аэропорту Хендон (Лондон) первый полет выполнил прототип скоростного дневного бомбардировщика Fairey Fox (пилот Норманн Макмиллан). На конструкцию самолета Fox большое влияние оказали гоночные гидросамолеты Curtiss.
    FAIREY "FOX": Two-seater Bomber, with Rolls-Royce F.XI Engine.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / O.Thetford - Fox in service
    Регистрационный номер: J7943

    RAF Display. This aircraft was converted from a Fox I after colliding with a Fairey IIIF while taxying on June 8, 1928. It was sold in June 1933, and might well have become the short-lived G-ACAS.
    A Kestrel-engined Fox IA of B Flight, 12 Squadron, displaying the unit's fox's-head badge on its fin.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / O.Thetford - Fox in service
    Регистрационный номер: J7945

    The view of 12 Sqn Fox 1A J7945 affords a good comparison of the distinctive nose outlines of the two variants.

  • Aeroplane Monthly 1994-02 / O.Thetford - Fox in service
    Регистрационный номер: J7949   [3]

    Refuelling the Foxes of No. 12 B.S.
    A trio of 12 Sqn Fox IAs later in their Service life, with a large “12” on their fuselage sides.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (1)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    The first Fairey Fox IA, J9026, at Martlesham Heath with dummy 230lb bombs for trials. Note the revised nose outline and different exhaust stubs of the Rolls-Royce F.XI installation.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (2)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    Fox IA J9026 during trials at Martlesham Heath. This view is unusual in showing the rear-cockpit Lewis gun deployed.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (2)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    В конце серийного производства Fox выпускался как Fox IА с мотором Kestrel IIA; J9026 - один из четырех Fox финальной производственной серии.
    Fox IA J9026, powered by the Rolls-Royce F.XIIA engine, being flown by a pilot of 12 Squadron in April 1929.
    Kestrel-engined Fox IA J9026 first flew on August 29, 1927, and was used for engine trials until January 1928. The Fox IA was distinguished from the D-12 (Felix) engined Mk I by the higher thrust-line, six exhaust stubs on each side instead of 12, and two struts protruding from the top of the undercarriage oleo leg instead of one.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (1)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    Fairey Fox IA J9026 was first flown on August 29, 1927 and was used mostly by the A&AEE as a trials aircraft.

  • Flight 1929-04 / Flight
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    THE LATEST VERSION: The Fairey "Fox," a High-performance single-engined Bomber, has been fitted with the Rolls-Royce F-type engine.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (2)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    An air-to-air study of Fox IA J9026 taken in March 1929.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (1)
    Регистрационный номер: J9026   [7]

    The first Fairey Fox IA, J9026, taking part in the RAF Pageant at Hendon on June 30, 1928.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (2)
    Регистрационный номер: J9027   [2]

    Fox IA J9027 was used by the manufacturer for steam-cooling experiments, and is seen here with upper-wing surface condensers.

  • Aeroplane Monthly 1994-01 / P.Jarrett - By day and by night: Fairey Fox (2)
    Регистрационный номер: J9027   [2]

    Another study of J9027 during steam-cooling experiments, this time without an underwing radiator and with a revised oil cooling system below the engine.

  • Flight 1930-10 / Flight

    AS THE REAR GUNNER SEES IT: The Hawker Fleet Fighter with Rolls-Royce F.MS engine photographed from a Hawker "Hart." Mr. Bulman was piloting the "Hart," and the single setter was piloted by Mr. Sayer. Note that the two machines were making a turn, simulating a flight in which the two-seater is endeavouring to prevent the single-seater from getting "on its tail."

    Другие самолёты на фотографии: Hawker Demon - Великобритания - 1932Hawker Hart - Великобритания - 1928

  • Flight 1934-11 / Flight

    VERSIONS OF THE FAIREY "FOX": The Hispano-engined model, which has a startling performance

  • Flight 1932-11 / Flight

    FAIREY "FOXES" IN BELGIUM Machines lined up at Evere.

  • Flight 1932-01 / Flight

    "BUY BRITISH": Three of the batch of Fairey "Fox" aircraft ordered by Belgium.

  • Flight 1932-09 / Flight

    FAIREY "FOXES" AT EVERE AERODROME: In the Belgian Army the "Fox" is used as a reconnaissance aeroplane.

  • Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale

    Pleased with the Firefly, the Belgian A.F. selected the Fairey Fox for its day-bomber and reconnaissance squadrons and this type too was built under licence at Gosselies. Shown are some of the first Hayes-built Fox IIs for the Belgian A.F.

  • Flight 1932-08 / Flight

    WINNER OF THE RACE FOR TWO-SEATER MILITARY AIRCRAFT: The Fairey "Fox" (Rolls-Royce "Kestrel") of the Belgian Air Force, which did the "Circuit of the Alps" at an average speed of 160 m.p.h.

  • Flight 1932-09 / Flight

    PILOTS OF THE 5th GROUP, 1st REGIMENT D'AERONAUTIQUE, AT EVERE: Front Row (left to right), Adjudant De Groote, Capitaine Breulhez, Capitaine G. Verhaegen, Capitaine Vander Linden, Lieutenant Colonel Iserentant (Cdt. le Regiment), Major Hansenne (Commandant le Ve. Groupe), Adjudant Hoton, Ier Sergent Mouzon, Ier Sergent Baudoux. Back Row (left to right), Adjudant Crooy, Sous-Lieutenant Lenoir, Adjudant Forest, Adjudant Beerens, Adjudant Rombauts, Sergent de Vinck de Winnezeele, Ier Sergent Persenaire, Ier Sergent Dieu, Caporal Closset.

  • Flight 1935-04 / Flight

    AN ELOQUENT ARRAY. A concentration of Fairey "Foxes" and "Fireflies" with Rolls-Royce "Kestrel IIS" engines at Everes Aerodrome, Belgium. The King of the Belgians has flown in one of the "Foxes."

    Другие самолёты на фотографии: Fairey Firefly - Великобритания - 1925

  • Flight 1931-02 / Flight
    Регистрационный номер: J9834

    LE RENARD METALLIQUE: The Fairey all-metal "Fox" with Rolls-Royce F type engine is a high performance bomber. Its excellent qualities have received recognition recently in the form of substantial orders from the Belgian Government. The machines for Belgium will be almost identical with the British version shown here.

  • Flight 1932-01 / Flight

    ONE OF BELGIUM'S NEW TWO-SEATERS: The Fairey "Fox" (Rolls-Royce "Kestrel") above the clouds, piloted by Mr. Andrew, one of Fairey's test pilots.

  • Aeroplane Monthly 1997-06 / Personal album. Military

    This Gosselies-built Fox II has been adapted as a dual-control trainer for blind flying practice - note the folded hood at the bach of the rear cockpit.

  • Flight 1932-11 / Flight

    THE FAIREY MACHINES: In this view the wings of the "Fox" rather hide the "Firefly," but actually on the stand both machines are readily viewed, which, needless to say, means admired.

    Другие самолёты на фотографии: Fairey Firefly - Великобритания - 1925

  • Flight 1934-07 / Flight

    A "FOX" IN CHINA: A Fairey "Fox" Mk. IV (R.R. Kestrel IIs) is being demonstrated in China. The authorities are very impressed by the machine and have indicated that it is far ahead of anything they have seen. The most prominent figure in the picture is Colonel Wu, of the Kwangsi Air Force, who shot down a Japanese aircraft during the Sino-Japanese troubles at Shanghai. Colonel Wu has flown the "Fox."

  • Flight 1934-10 / Flight

    BRER FOX, HE FLY HIGH: A group of interested spectators round the Fairey "Fox," which gave demonstrations at Shanghai.

  • Flight 1935-07 / Flight

    REGAL ENTHUSIASM. H.M. the King of the Belgians attended the recent display of the Belgian Air Force at Evere. He is seen with Queen Astrid after alighting from the Fairey "Fox" in which he had flown.

  • Flight 1932-02 / Flight

    Mr. Macpherson is seen explaining the features of the Fairey "Fox" to Col. Tetu and M. Caquot.

  • Фотографии