RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1923

Тяжелый ночной бомбардировщик с экипажем из четырех человек

Варианты

Handley Page H.P.24 Hyderabad, H.P.33/H.P.36 Hinaidi и H.P.35 Clive

   В соответствии со спецификацией 31/22 компания "Handley Page" на базе своего гражданского самолета W.8 спроектировала для британских ВВС тяжелый двухмоторный ночной бомбардировщик, поступивший на вооружение под обозначением Hyderabad. Прототип, обозначенный вначале как W.8d (позднее H.P.24), совершил первый полет в октябре 1923 года. Силовая установка новой машины включала два W-образных двигателя Napier Lion IIB мощностью по 450 л. с. Опытная эксплуатация машины была оценена положительно, самолет превосходил аналогичный Vickers Virginia Mk III, и для британских ВВС были построены 45 экземпляров. Самолеты поступили в 99-ю эскадрилью в декабре 1925 года и оставались в строевых частях до 1930 года, после чего до конца 1933 года эксплуатировались во Вспомогательных ВВС.
   Усовершенствованный вариант был разработан согласно спецификации 13/29 Министерства авиации и получил обозначение Hinaidi Mk I (H.P.33). Он имел два звездообразных двигателя Bristol Jupiter VIII мощностью 440 л. с., за первой машиной последовали еще два опытных экземпляра, построенных компанией "Handley Page", причем второй из них имел фюзеляж модели W.10 - для использования в качестве транспортно-десантного самолета. Затем были выпущены еще шесть серийных Hinaidi Mk I, последние три из них имели цельнометаллический фюзеляж и послужили основой для создания одного прототипа H.P.36 и 33-х серийных машин Hinaidi Mk II, имевших аналогичный цельнометаллический фюзеляж. В дополнение к новым самолетам еще семь бомбардировщиков Hyderabad были переделаны по стандарту Hinaidi Mk I. Hinaidi, как и Hyderabad, поступили в 99-ю эскадрилью и продолжали использоваться в строевых частях до ноября 1933 года, пока их не сменили на Heyford. Второй опытный образец Hinaidi Mk I, имевший цельнодеревянную конструкцию и фюзеляж самолета W.10, был позднее переименован в Clive Mk I (H.P.35), он вмещал 23 десантника. Позже в эксплуатацию поступили два серийных транспортных самолета Clive Mk II, которые имели уже цельнометаллическую силовую конструкцию. Самолеты Clive Mk II базировались в Лахоре (Индия) и использовались в течение нескольких лет в составе подразделения тяжелых транспортных самолетов Королевских ВВС Великобритании. Впоследствии Clive Mk I был переоборудован по стандарту W.10 и стал обозначаться Clive Mk III, но его серийное производство не было начато. Сам прототип был продан сэру Алану Кобхэму, который использовал его в ходе своих демонстрационных полетов, а также для испытаний системы дозаправки в полете.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Handley Page Hinaidi Mk II

   Тип: тяжелый ночной бомбардировщик с экипажем из четырех человек
   Силовая установка: два звездообразных ПД Bristol Jupiter VIII мощностью по 440 л. с. (328 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 196 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 121 км/ч; начальная скороподъемность 116 м/мин; набор высоты 2000 м - за 11 мин 48 с; практический потолок 4420 м; дальность 1368 км
   Масса: пустого 3647 кг; максимальная взлетная 6577 кг
   Размеры: размах крыльев бипланной коробки 22,86 м; длина 18,03 м; высота 5,18 м; площадь крыльев 136,66 м2
   Вооружение: один 7,7-мм наводимый пулемет Lewis в носовой части фюзеляжа, один наводимый 7,7-мм пулемет Lewis в надфюзеляжной стрелковой установке для обороны задней полусферы и один наводимый 7,7-мм пулемет Lewis в подфюзеляжной установке для обороны задней полусферы, плюс до 658 кг бомб на четырех подфюзеляжных и шести подкрыльевых узлах подвески - в стандартном варианте четыре 113-кг и четыре 51 -кг бомбы, либо восемь 51-кг бомб под фюзеляжем, либо две 249-кг или 236-кг бомбы, либо четыре 113-кг или 104-кг бомбы, или шесть 51-кг бомб под крылом

Показать полностью
  • Описание
  • Мировая Авиация 149
    Регистрационный номер: J9126   [3]

    J9126, прототип Clive Mk I, позже был переоборудован в гражданский авиалайнер по стандарту W.10 и использовался сэром Аланом Кобхэмом.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J6994   [3]

    This view of Hyderabad prototype J6994 was taken at RAF Martlesham Heath in 1924.

  • Мировая Авиация 95

    23 октября 1923г.: совершил полет Handley Page Hyderabad, военный вариант авиалайнера W.8. Самолет в 1925-1930 годах эксплуатировался четырьмя эскадрильями британских ВВС.
    Handley Page "Hyderabad" (Two Napier "Lions") The Handley Page "Hyderabad" may be said to be the development, for service purposes, of the famous Handley Page twin-engined commercial aeroplanes. The service type is designated officially as a "four-seater medium range bomber," and those familiar with Handley Page commercial aeroplanes will note that certain alterations have been made in the fuselage, the nose of which has been re-designed so as to admit of a gunner in front, with the pilot in a raised position immediately aft of the front gunner's cockpit. The only squadron equipped with "Hyderabads" is No. 99 (Bombing) Squadron, Bircham Newton.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J6994   [3]

    An earlier view of the prototype Hyderabad, taken in 1923 at Cricklewood.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J6994   [3]

    J6994, the Hyderabad first prototype, was first flown in October 1923. This photograph was taken in May 1924.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J7745   [8]

    Hyderabad J7445, built in 1926, was converted into the prototype Hinaidi at the A&AEE and was first flown in its new form on March 26, 1927.

  • Flight 1924-07 / Flight

    AT THE R.A.F. PAGEANT: One of the larger machines which took part in the "Fly Past": The Handley Page "Hyderabad" and the Vickers "Virginia," twin-engined (Napier "Lions") bombers.

    Другие самолёты на фотографии: Vickers Virginia - Великобритания - 1922

  • Aeroplane Monthly 1985-03 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe probare (11)

    The main difference between the Hinaidi and the Hyderabad was the engines. The Hyderabad, seen here, was powered with two 450 h.p. Napier Lions; note the rectangular radiators. The major production versions of the Hyderabad featured metal instead of wooden construction.

  • Flight 1926-01 / Flight

    MANOEUVRABILITY: Two views of the Handley Page "Hyderabad" night bomber. This machine is fitted with two Napier "Lion" engines. In the flights during which these photographs were taken the machine was piloted by Capt. Wilcockson, who seemed to handle the "Hyderabad" as if it were a scout.

  • Flight 1926-01 / Flight

    THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD": These three views show the machine from different angles and give a good idea of the general lay-out, which is based upon that of the commercial W.8 type, although certain minor changes have been made for the use of the machine as a night bomber.

  • Flight 1928-06 / Flight

    HANDLEY PAGE "HYDERABAD": Night Bomber, with two Napier "Lion" Engines.

  • Aeroplane Monthly 1993-09 / O.Thetford - By day and by night
    Регистрационный номер: J7748

    Hyderabad J7748, a former 99 Sqn aircraft, pictured in December 1926 at the time it was being used on autopilot tests. It was returned to the squadron in March 1927.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J9031

    Hyderabad J9031 was first flown on March 16, 1928, and delivered to 99 Sqn. After coming down on Harrow School’s playing fields in February 1929 the aircraft was rebuilt as a Hinaidi Mk I.

  • Aeroplane Monthly 1993-08 / P.Jarrett - By day and by night: Hyderabads and Hinaidis
    Регистрационный номер: J8810

    Hyderabad J8810 at Cricklewood in August 1927, at the time of its first flight. In addition to being used for engine tests, J8810 flew with Nos 10 and 99 Squadrons.

  • Flight 1939-06 / Flight

    The Hyderabad bomber shown in the picture was a development of the W.8 and had Napier Lion engines.

  • Flight 1931-06 / Flight

    THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD" TWIN-ENGINED NIGHT BOMBER.

  • Flight 1930-06 / Flight

    THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD": A twin-engined Night Bomber with Napier "Lion" engines. It should be noted that machines of this class are painted a dark colour to render them less conspicuous at night.

  • Flight 1928-04 / Flight

    AT OPPOSITE ENDS OF THE SCALE: A Handley Page "Hyderabad" and a de Havilland "Moth," both fitted with Handley Page automatic slots. These two machines represent the largest and the smallest to be so equipped up to the present.

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Gipsy Moth / Moth X - Великобритания - 1928

  • Flight 1928-07 / Flight

    R.A.F. DISPLAY AT BLACKPOOL: The huge crowd that visited the Blackpool Air Pageant on July 7 were lucky witnesses of a splendid imitation of the R.A.F. Display at Hendon. This view shows the familiar Air Force machines which took part: Handley-Page "Hyderabads."

  • Aeroplane Monthly 1993-09 / O.Thetford - By day and by night
    Регистрационный номер: J8317   [2], J9032

    26 марта 1927г.: прототип Handley Page Hinaidi Mk I совершил первый полет. Самолет на основе ранее выпущенного Hyderabad поступил на вооружение 99-й эскадрильи, базировавшейся в Аппер Хейфорде, Оксфордшир.
    Hyderabad J9032 and Hinaidi J8317 of 99 Sqn at RAF Waddington in August 1930.

  • Aeroplane Monthly 1979-08 / Cricklewood /Gone but not forgotten/ (4)

    NOT FOR A LIGHT 'PLANE CLUB: A batch of six Handley Page "Hyderabad" bombers (Napier "Lion" engines) ready for delivery to No. 99 (Bombing) Squadron, R.A.F.
    A line of newly-completed Hyderabads at Cricklewood in August 1927.

  • Flight 1931-07 / Flight

    AT ANDOVER: In the foreground stands a "Hyderabad" of No. 503 (County of Lincoln) (Bomber) Squadron, which acted as "Friendly Bombers." In front of it is a reserve machine of No. 33 (Bomber) Squadron; and in the background are the "Harts" of No. 12 (Bomber) Squadron.

    Другие самолёты на фотографии: Hawker Hart - Великобритания - 1928

  • Flight 1929-07 / Flight

    DAY AND NIGHT: Three of the Fairey Fox Day Bombers, taking part in Event 9, fly over the Handley Page Hyderabad and Vickers Virginia Night Bombers waiting to take off in Event 10.

    Другие самолёты на фотографии: Fairey Fox - Великобритания - 1925

  • Flight 1928-07 / Flight

    AIR BATTLE AT BLACKPOOL: (Above) A Handley Page "Hyderabad" night bomber descending in flames after the Battle for Blackpool; and (below) three of the same type bombers taking off for the affray.

  • Flight 1928-04 / Flight

    THE NIGHT BOMBER

  • Flight 1928-06 / Flight

    SLOTS AND THE SERVICE: A Handley Page "Hyderabad" in Flight. Note the automatic slots open at the upper wing tips.

  • Flight 1928-07 / Flight

    NIGHT WORK: Handley Page "Hyderabad" night bombers passing in open formation during the fly-past of night bombers.

  • Flight 1926-07 / Flight

    AT THE R.A.F. DISPLAY: Proceedings opened at Hendon on Saturday with a long distance (500 miles) race for Night-Bombing Squadrons, one of which is shown leaving the aerodrome. No. 99 Bircham Newton (Handley Page "Hyderabads")

  • Flight 1926-07 / Flight

    AT THE R.A.F. DISPLAY: The first event brings the proceedings to a close. The night-bombing squadron, No. 99 (Handley Page "Hyderabads"), is the first to return to Hendon after its 500-mile flight.

  • Flight 1929-07 / Flight

    EVENT 14: AIR BATTLE AND SET PIECE: (3) British Heavy Bombers arrive, followed by attacking enemy fighters ("Siskinskys").

    Другие самолёты на фотографии: Armstrong Whitworth Siskin - Великобритания - 1921

  • Flight 1928-07 / Flight

    BATTLING AT HENDON: (left) One of the bombers beginning its dive in flames after attack by fighters during a bombing raid. (Right) Another bomber meets the same fate.

  • Flight 1931-07 / Flight

    "AND THEN THERE WERE FOUR": ONE OF THE HEAVY BOMBERS ("HYDERABADS" ) , WHICH ARE ABOUT TO BOMB THE ENEMY GUN POSITION, FALLS A VICTIM TO THE ATTACKING FIGHTER SQUADRON ("SISKINS").

    Другие самолёты на фотографии: Armstrong Whitworth Siskin - Великобритания - 1921

  • Aeroplane Monthly 1993-09 / O.Thetford - By day and by night

    Hyderabads of 99 Sqn from RAF Upper Heyford en route to the RAF Display, held at RAF Hendon on June 30, 1928.

  • Фотографии