Handley Page Hyderabad/H.P.24 / Hinaidi/H.P.33 / Clive/H.P.35
Варианты:
Handley Page - Hyderabad/H.P.24 / Hinaidi/H.P.33 / Clive/H.P.35 - 1923 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1923


Тяжелый ночной бомбардировщик с экипажем из четырех человек
Бонус код leonbets описание leon bets leonbet бонус.
Описание
Фотографии
Handley Page H.P.24 Hyderabad, H.P.33/H.P.36 Hinaidi и H.P.35 Clive

  В соответствии со спецификацией 31/22 компания "Handley Page" на базе своего гражданского самолета W.8 спроектировала для британских ВВС тяжелый двухмоторный ночной бомбардировщик, поступивший на вооружение под обозначением Hyderabad. Прототип, обозначенный вначале как W.8d (позднее H.P.24), совершил первый полет в октябре 1923 года. Силовая установка новой машины включала два W-образных двигателя Napier Lion IIB мощностью по 450 л. с. Опытная эксплуатация машины была оценена положительно, самолет превосходил аналогичный Vickers Virginia Mk III, и для британских ВВС были построены 45 экземпляров. Самолеты поступили в 99-ю эскадрилью в декабре 1925 года и оставались в строевых частях до 1930 года, после чего до конца 1933 года эксплуатировались во Вспомогательных ВВС.
  Усовершенствованный вариант был разработан согласно спецификации 13/29 Министерства авиации и получил обозначение Hinaidi Mk I (H.P.33). Он имел два звездообразных двигателя Bristol Jupiter VIII мощностью 440 л. с., за первой машиной последовали еще два опытных экземпляра, построенных компанией "Handley Page", причем второй из них имел фюзеляж модели W.10 - для использования в качестве транспортно-десантного самолета. Затем были выпущены еще шесть серийных Hinaidi Mk I, последние три из них имели цельнометаллический фюзеляж и послужили основой для создания одного прототипа H.P.36 и 33-х серийных машин Hinaidi Mk II, имевших аналогичный цельнометаллический фюзеляж. В дополнение к новым самолетам еще семь бомбардировщиков Hyderabad были переделаны по стандарту Hinaidi Mk I. Hinaidi, как и Hyderabad, поступили в 99-ю эскадрилью и продолжали использоваться в строевых частях до ноября 1933 года, пока их не сменили на Heyford. Второй опытный образец Hinaidi Mk I, имевший цельнодеревянную конструкцию и фюзеляж самолета W.10, был позднее переименован в Clive Mk I (H.P.35), он вмещал 23 десантника. Позже в эксплуатацию поступили два серийных транспортных самолета Clive Mk II, которые имели уже цельнометаллическую силовую конструкцию. Самолеты Clive Mk II базировались в Лахоре (Индия) и использовались в течение нескольких лет в составе подразделения тяжелых транспортных самолетов Королевских ВВС Великобритании. Впоследствии Clive Mk I был переоборудован по стандарту W.10 и стал обозначаться Clive Mk III, но его серийное производство не было начато. Сам прототип был продан сэру Алану Кобхэму, который использовал его в ходе своих демонстрационных полетов, а также для испытаний системы дозаправки в полете.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Handley Page Hinaidi Mk II

  Тип: тяжелый ночной бомбардировщик с экипажем из четырех человек
  Силовая установка: два звездообразных ПД Bristol Jupiter VIII мощностью по 440 л. с. (328 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 196 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 121 км/ч; начальная скороподъемность 116 м/мин; набор высоты 2000 м - за 11 мин 48 с; практический потолок 4420 м; дальность 1368 км
  Масса: пустого 3647 кг; максимальная взлетная 6577 кг
  Размеры: размах крыльев бипланной коробки 22,86 м; длина 18,03 м; высота 5,18 м; площадь крыльев 136,66 м2
  Вооружение: один 7,7-мм наводимый пулемет Lewis в носовой части фюзеляжа, один наводимый 7,7-мм пулемет Lewis в надфюзеляжной стрелковой установке для обороны задней полусферы и один наводимый 7,7-мм пулемет Lewis в подфюзеляжной установке для обороны задней полусферы, плюс до 658 кг бомб на четырех подфюзеляжных и шести подкрыльевых узлах подвески - в стандартном варианте четыре 113-кг и четыре 51 -кг бомбы, либо восемь 51-кг бомб под фюзеляжем, либо две 249-кг или 236-кг бомбы, либо четыре 113-кг или 104-кг бомбы, или шесть 51-кг бомб под крылом
J9126, прототип Clive Mk I, позже был переоборудован в гражданский авиалайнер по стандарту W.10 и использовался сэром Аланом Кобхэмом.
H.P.24 Hyderabad
HANDLEY PAGE "HYDERABAD": Night Bomber, with two Napier "Lion" Engines.
Handley Page H.P.36 Hinaidi II was developed from the earlier Napier Lion-powered Hyderabad, of which J8610 is an example. The Hinaidi II had an all-metal airframe.
THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD" TWIN-ENGINED NIGHT BOMBER.
THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD": A twin-engined Night Bomber with Napier "Lion" engines. It should be noted that machines of this class are painted a dark colour to render them less conspicuous at night.
23 октября 1923г.: совершил полет Handley Page Hyderabad, военный вариант авиалайнера W.8. Самолет в 1925-1930 годах эксплуатировался четырьмя эскадрильями британских ВВС.
Handley Page "Hyderabad" (Two Napier "Lions") The Handley Page "Hyderabad" may be said to be the development, for service purposes, of the famous Handley Page twin-engined commercial aeroplanes. The service type is designated officially as a "four-seater medium range bomber," and those familiar with Handley Page commercial aeroplanes will note that certain alterations have been made in the fuselage, the nose of which has been re-designed so as to admit of a gunner in front, with the pilot in a raised position immediately aft of the front gunner's cockpit. The only squadron equipped with "Hyderabads" is No. 99 (Bombing) Squadron, Bircham Newton.
THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD": A twin-engined ("Lion") bombing biplane - a Service edition of the famous commercial " W.8.B's."
AT OPPOSITE ENDS OF THE SCALE: A Handley Page "Hyderabad" and a de Havilland "Moth," both fitted with Handley Page automatic slots. These two machines represent the largest and the smallest to be so equipped up to the present.
R.A.F. DISPLAY AT BLACKPOOL: The huge crowd that visited the Blackpool Air Pageant on July 7 were lucky witnesses of a splendid imitation of the R.A.F. Display at Hendon. This view shows the familiar Air Force machines which took part: Handley-Page "Hyderabads."
26 марта 1927г.: прототип Handley Page Hinaidi Mk I совершил первый полет. Самолет на основе ранее выпущенного Hyderabad поступил на вооружение 99-й эскадрильи, базировавшейся в Аппер Хейфорде, Оксфордшир.
The night bombers of No. 99 Bomber Squadron at Waddington.
AT THE R.A.F. PAGEANT: One of the larger machines which took part in the "Fly Past": The Handley Page "Hyderabad" and the Vickers "Virginia," twin-engined (Napier "Lions") bombers.
NOT FOR A LIGHT 'PLANE CLUB: A batch of six Handley Page "Hyderabad" bombers (Napier "Lion" engines) ready for delivery to No. 99 (Bombing) Squadron, R.A.F.
AT ANDOVER: In the foreground stands a "Hyderabad" of No. 503 (County of Lincoln) (Bomber) Squadron, which acted as "Friendly Bombers." In front of it is a reserve machine of No. 33 (Bomber) Squadron; and in the background are the "Harts" of No. 12 (Bomber) Squadron.
DAY AND NIGHT: Three of the Fairey Fox Day Bombers, taking part in Event 9, fly over the Handley Page Hyderabad and Vickers Virginia Night Bombers waiting to take off in Event 10.
AIR BATTLE AT BLACKPOOL: (Above) A Handley Page "Hyderabad" night bomber descending in flames after the Battle for Blackpool; and (below) three of the same type bombers taking off for the affray.
THE NIGHT BOMBER
SLOTS AND THE SERVICE: A Handley Page "Hyderabad" in Flight. Note the automatic slots open at the upper wing tips.
MANOEUVRABILITY: Two views of the Handley Page "Hyderabad" night bomber. This machine is fitted with two Napier "Lion" engines. In the flights during which these photographs were taken the machine was piloted by Capt. Wilcockson, who seemed to handle the "Hyderabad" as if it were a scout.
THE HANDLEY PAGE "HYDERABAD": These three views show the machine from different angles and give a good idea of the general lay-out, which is based upon that of the commercial W.8 type, although certain minor changes have been made for the use of the machine as a night bomber.
NIGHT WORK: Handley Page "Hyderabad" night bombers passing in open formation during the fly-past of night bombers.
AT THE R.A.F. DISPLAY: Proceedings opened at Hendon on Saturday with a long distance (500 miles) race for Night-Bombing Squadrons, one of which is shown leaving the aerodrome. No. 99 Bircham Newton (Handley Page "Hyderabads")
AT THE R.A.F. DISPLAY: The first event brings the proceedings to a close. The night-bombing squadron, No. 99 (Handley Page "Hyderabads"), is the first to return to Hendon after its 500-mile flight.
EVENT 14: AIR BATTLE AND SET PIECE: (3) British Heavy Bombers arrive, followed by attacking enemy fighters ("Siskinskys").
BATTLING AT HENDON: (left) One of the bombers beginning its dive in flames after attack by fighters during a bombing raid. (Right) Another bomber meets the same fate.
"AND THEN THERE WERE FOUR": ONE OF THE HEAVY BOMBERS ("HYDERABADS" ) , WHICH ARE ABOUT TO BOMB THE ENEMY GUN POSITION, FALLS A VICTIM TO THE ATTACKING FIGHTER SQUADRON ("SISKINS").
Handley Page H.P.36 Hinaidi II K1075, powered by a pair of Bristol Jupiter radial engines. The type was developed from the earlier Napier Lion-powered Hyderabad.
A STEEP BANK: The earth is not really standing up on end. This "Hinaidi" was in a steep bank when our photographer took it from another machine above.
REPRESENTATIVE TYPES OF BRITISH AIRCRAFT: 2. Handley Page "Hinaidi-Jupiter" night bomber.
SINISTER: A Handley Page "Hinaidi" night bomber with two Bristol "Jupiter" engines, belonging to No. 99 (Bomber) Squadron at Upper Heyford.
THE UNDERSTUDIES: The earthly trail of No. 99 (Bomber) Squadron.
ON A LONG RAID: Night bombers work singly at night, but on a long raid by day these Handley Page "Hinaidis" fly in formation.
A HANDLEY PAGE IN INDIA: These two views were taken at Arawali, a landing ground on the North-west Frontier of India, about 3,700 ft. above sea-level. They show a Handley Page "Hinaidi," fitted with two Bristol "Jupiters" and (below) some of its crew with the armed native tribesmen who guard the aerodrome.
THE HANDLEY PAGE "HINAIDI": This machine, fitted with Bristol geared "Jupiter" engines, was the only one taking part in the Display of which no photograph was available for inclusion in our issue of last week.
On the Handley Page Stand: In the foreground the fuselage of the 40-passenger machine. Behind that the "Hinaidi."
H.P.35 Clive
HANDLEY-PAGE "CLIVE": Troop Carrier, with two Bristol "Jupiter" Engines.
The Handley-Page "Clive" Troop Carrier, two Bristol "Jupiter" engines.
A NEW TROOP CARRIER: The Handley Page "Clive" is fitted with Bristol geared "Jupiter" engines, automatic slots and other things.
Handley Page Clive Troop Carrier.
THE "GIANT" AIR LINER: The H. P. "Clive" (two Bristol "Jupiters"), which attracted the crowd by virtue of its size, being refuelled from the specially designed National Benzole tank wagon.
The Handley Page Clive G-ABYX leads the three Avro Cadets (G-ACLU, G-ACOZ and G-ACPB), Tiger Moth G-ACEZ and Ferry G-ABSI during the Grand Formation Flypast at Dagenham on April 14, 1934.
The National Aviation Day display invariably opened with a Grand Flypast. This one consisted of, from top to bottom: de Havilland D.H.82 Tiger Moth G-ABUL; D.H.83 Fox Moth Youth of Newfoundland; Airspeed Ferry G-ABSI; Handley Page Clive G-ABYX Youth of Australia; Cierva C.19 Autogiro G-ABGB; Airspeed Ferry G-ABSJ; Fox Moth G-ACEX Youth of Ireland and Tiger Moth G-ACEZ.
PERCH PRO TEM: Miss Naomi Heron-Maxwell on the parachutist's platform of Sir Alan Cobham's Handley Page "Clive," from which she performs pull-off drops.
A parachutist is pulled away from Cobham's Handley Page Clive in 1933. During that year G-ABYX carried nearly 24,000 joyriders.
ORGANISATION: A unique view of Sir Alan flying a "Moth," taken from the cabin window of the "Clive" during the formation flight which was arranged over London on Saturday, October 7, to celebrate the successful conclusion of the National Aviation Day Display Crusade.
A passenger's eye view from the Handley Page Clive, coming into land at Molesey on October 7, 1935.
Cobham's Handley Page Clive G-ABYX about to touch down with an Airspeed Ferry in close pursuit. Half a dozen joyriding customers watch with nervous anticipation!
The Handley Page Clive G-ABYX picking up passengers at Redhill in April 1935.
The members of the 1935 Astra Tour lined up in front of the Handley Page Clive I G-ABYX. The author is fourth from the left. Geoffrey Tyson is second from the right and sitting on the grass are parachutists Miss Naomi Heron-Maxwell and Ivor Price. Price was killed shortly after this photograph was taken.
Two views of the Handley Page Clive G-ABYX after it skidded on landing at Boskenso near Falmouth in 1934. Originally named Youth of Australia by Cobham, it later became Astra.
 
Handley Page heavy bombing aeroplane (900 hp) military type (W8-D)
Handley Page H.P.24 Hyderabad