Сухой Су-57 / Т-50 / ПАК ФА
Страна: Россия
Год: 2010


Прототип одноместного истребителя
Описание
Фотографии:

Цветные фото (163)
Т-50 (ПАК ФА)

   Проходящий в настоящее время испытания самолет Т-50 является российским истребителем нового поколения. Предназначенный для замены истребителей МиГ-29 и Су-27, Т-50 создавался в рамках программы ПАК ФА (Перспективный авиационный комплекс Фронтовой Авиации).
   При разработке Т-50 широко использовались решения, отработанные ОКБ Сухого при испытаниях экспериментального самолета Су-47. Т-50 выполнен по схеме с несущим корпусом. Кили являются цельноповоротными, также как и стабилизаторы. В конструкции планера широко используются композиционные материалы. Особенностями проекта являются малая радиолокационная заметность, сверхзвуковая крейсерская скорость и сверхманевренность, обеспечиваемая управлением вектором тяги.
   Большая часть информации о ПАК ФА является секретной, но известно, что на нем будет установлено усовершенствованное бортовое оборудование, включая РЛС с активной фазированной антенной решеткой (АФАР). Вероятно, это будет РЛС Н050, являющаяся усовершенствованным вариантом РЛС "Ирбис-Е", используемой на Су-35.
   Т-50 должен нести как ракеты класса "воздух-воздух" следующего поколения, так и ряд современных высокоточных боеприпасов "воздух-поверхность". Основное вооружение размещается в двух отсеках в фюзеляже, между воздухозаборниками, длиной около 5,0 м каждый. Небольшие ракеты, наподобие Р-73, размещаются в двух отсеках в корневой части крыла.
   Пробежки первого Т-50 начались 24 декабря 2009 года, а первый полет состоялся 29 января 2010 года с аэропорта Дземги, принадлежащего КнААПО, где строился самолет. Второй Т-50 вышел на испытания в марте 2011 года. В том же году ПАК ФА был продемонстрирован на авиасалоне МАКС. Третий самолет, оснащенный РЛС с АФАР и системой управления огнем, совершил первый полет в августе 2012 года. Четвертый самолет поднялся в воздух 12 декабря 2012 году и в следующем месяце совершил перелет из Комсомольска-на-Амуре в подмосковный Жуковский, преодолев дистанцию свыше 6300 км.
   Т-50 стал базой для создания индийского истребителя FGFA (Fifth-Generation Fighter Aircraft). Этот самолет будет совместно разрабатываться ОКБ Сухого и корпорацией HAL и будет отличаться системами, заданными индийской стороной. Россия и Индия в настоящее время планируют купить 60 и 144 самолета, соответственно. Выкатка первого FGFA запланирована на 2014 год, в то время как поступление Т-50 на вооружение российских ВВС ожидается в 2014-2015 годах.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Т-50

   Тип: прототип одноместного истребителя
   Силовая установка: два ТРДДФ АЛ-41Ф1 тягой 88,10 кН без и 153 кН на форсаже
   Летные характеристики (оценочные): максимальная скорость на большой высоте 2200 км/ч; потолок 18 000 м; дальность полета 3300 кг
   Масса: нормальная взлетная 25 670 кг; максимальная взлетная 34000 кг
   Размеры: размах крыла 16,70 м; длина 22,60 м; высота 6,40 м; площадь крыла 56,0 м2
ПАК ФА разработки ОКБ им. Сухого должен стать базой для создания российских истребителей нового поколения и может установить новые стандарты маневренности истребителей.
Forward stretched wing-root extensions have large moving flaps on the leading edge, and are connected with the wings by elastic couplings.
Первый полет нового российского малозаметного истребителя. 29 января 2010г.: на аэродроме КнААПО Дземги в Комсомольске-на-Амуре выполнил первый полет первый прототип истребителя 5-го поколения Т-50. Самолет разработан согласно требованиям ВВС РФ к перспективному авиационному комплексу фронтовой авиации ПАК-ФА, который должен превосходить американский F-22 Raptor. Летные испытания начались с запозданием, вызванным причинами технического характера. Первый полет продолжительностью 47 минут выполнил Герой России летчик-испытатель Сергей Богдан.
3 марта 2011г. в Комсомольске-на-Амуре состоялся первый полет второго опытного экземпляра ПАК ФА (перспективного авиационного комплекса фронтовой авиации). Самолет пилотировал заслуженный летчик-испытатель Российской Федерации Сергей Богдан. Машина провела в воздухе 44 минуты и совершила посадку на заводском аэродроме. В ходе полета была проведена проверка устойчивости самолета, оценка работы систем силовой установки. Сегодня по программе ПАК ФА полностью завершен комплекс предварительных наземных и летных работ, в которых задействованы три опытных образца (два летных и один для статиспытаний). Первый вылет ПАК ФА состоялся 29 января 2010 г. в Комсомольске-на-Амуре. На сегодня на этом самолете совершено 36 полетов.
T-50-1 on final approach to Komsomolsk-on-Amur. The right side oblong under wing fairing is easily seen, near the fuselage.
The T-50's tandem internal weapon bays can clearly be seen under the fuselage extending from a forward point adjacent the engine inlets to the engine nozzles.
T-50-1 on its maiden flight from Komsomolsk-on-Amur plant on January 29, 2009.
Первый полет успешно завершен
Two drag chutes help to slow T-50-1 on roll-out after landing on the runway at Komsomolsk-on-Amur following the type's maiden flight on January 29, 2009.
Тройка Т-50 на старте
Т-50
T-50-3 in the foreground, with T-50-4 behind.
Т-50
Su-57's AL-41F-1S engine generates 31,960-33,060lb st (14.22-14.72kN) of thrust and comes endowed with Gen 5 engine performance in terms of dry weight, thrust-to-weight ratio and specific thrust
PAK FA prototype T-50-1 makes a spirited departure from the runway at Zhukovsky.
The main landing gear in the final moment of the retraction sequence.
Опытный истребитель Т50-1 уходит в свой второй полет уже в окраске боевой машины. 12 февраля 2010г.
17 января 2013 г. четвертый летный образец перспективного авиационного комплекса пятого поколения Т-50 прибыл на аэродром Летно-исследовательского института им М.М. Громова в подмосковном Жуковском. Самолет впервые совершил длительный перелет с авиационного завода в Комсомольске-на-Амуре, совершив промежуточные посадки. Пилотировал Т-50 заслуженный летчик-испытатель Российской Федерации Герой России Сергей Богдан.
Su-57 prototype T50-3 loaded with R-73 and R-77 air-to-air missiles on underwing pylons. The long-range R-77M version features a multifunction doppler monopulse active radar seeker, strakes fitted at the mid-fuselage position, conventional fins at the tail, and a dual pulse rocket motor.
T-50-3 carrying dummy R-77 and R-73 missiles in the Aviadarts demonstration. This aircraft, as well as T-50-4 and T-50-5, is equipped with N036 AESA radar in basic configuration with single forward antenna only.
Prototype Su-57, T-50-4, seen in 2014 loaded with two Kh-31 and two R-77-1 inert missile rounds on the underwing pylons used for aerodynamic carriage trials.
The fourth prototype, T-50-4, carrying dummy versions of air-to-ground Kh-31s and air-to-air R-77s - the Sukhoi T-50 has yet to fire missiles. The basic ordnance load is carried in two large weapon bays in tandem inside the fuselage while close-air combat missiles fit in two small underwing fairings close to the engines' inlets.
Sergey Bogdan pulls T-50 052 into inverted flight during his flight demonstration routine at Zhukovsky.
Sixty Sukhoi T-50 PAK FAs should be in service with the RuAF by 2020.
Production of the Su-57 is expected to begin in 2018, with the first two examples being delivered to the RuASF for so-called experimental operation and field trials in late 2019. Currently, there are ten T-50 prototypes involved in the exhaustive test and evaluation effort.
Sukhoi's T-50 in the climb.
Т-50 продолжает российскую традицию создания самолетов с великолепной аэродинамикой. Большое число рулевых поверхностей в сочетании с управлением вектором тяги, вероятно, делают Т-50 самым маневренным истребителем в мире. Поворотные части корневых наплывов работают подобно ПГО.
Good rear view shot of T-50-1.
T-50-2 has no radar and features a long pitot tube at the nose tip. Along with T-50-1, it is used for performance and handling tests.
T-50 PAK FA, side number 054, carrying two R-77 air-to-air missiles.
Sergey Bogdan performs the Cobra manoeuvre in T-50 052 at MAKS 2013.
After successful completion of the first stage of T-50 testing, a preliminary conclusion of the test programme was signed at MAKS 2017. The state commission recommended production of an initial batch of aircraft which are to be assigned the new Su-57 designation.
Sergey Bogdan and Sergey Chernyshev flew a demonstration which included aerobatics and an air-to-air engagement. The demonstration was notable though not that dynamic due to flight envelope restrictions. Both aircraft, T-50-2 and T-50-4, are prototypes built without the current upgrade.
The Su-57 was combat-tested in Syria, with a limited scope to evaluate the aircraft's integration within the common Russian command-and-control system.
Опытные истребители T-50
T-50 pilots Sergey Bogdan, Roman Kondratyev and Sergey Cherneyshev performed a graceful three-ship display at MAKS 2013.
During more than five years of trials, the T-50 prototypes have made about 600 flights, a sixth of those necessary for testing the fighter.
Показательный полет тройки истребителей Т-50
МиГ-29М2 (МиГ-35) в совместном полете с перспективным истребителем Т-50 на авиашоу в честь 100-летия ВВС России, 2012 г.
В полете Су-34 и Т-50
Still frames from an official Russian Ministry of Defence video showing a Su-57 launching a Kh-59MK2 stand-off missile.
Sukhoi T-50-2 recently arrived at Akhtubinsk to begin state trials of the aircraft.
Самолет Су-57 с вооружением, размещенным на внешних узлах подвески
В ЛИИ им. М.Громова продолжаются летные испытания перспективного истребителя ПАК ФА, созданного в ОАО "Компания "Сухой""
A good view of the form of the upper fuselage and the forward form of the wing.
Seconds from touch down at Zhukovsky, this view of the T-50-1 shows the small single piece vertical tail surfaces set at an obtuse angle of 26°.
T-50-2 landing at Zhukovsky showing some of the modifications made to the aircraft during the first stage of testing. The main undercarriage doors are re-shaped and the fairing of the electronic countermeasures antenna located between the engines nozzles is new.
Самолет Су-57 с вооружением, размещенным на внешних узлах подвески
A test pilot climbs into the cockpit of T-50-1 at Zhukovsky on June 17 for a demonstration flight for the Prime Minister of Russia Vladimir Putin.
10-12 августа 2012г. в подмосковном Жуковском на аэродроме Раменское состоялось крупное авиашоу, посвященное 100-летию ВВС России. На фото: самолеты-символы разных поколений - полномасштабная летающая копия И-15бис и суперсовременный истребитель T-50
T-50s 051, 052 and 054 ready for take-off at Zhukovsky. MAKS 2013 was the first time that three T-50 aircraft had flown together in a public display.
T-50-5 is under repair after sustaining serious damage in a fire on June 10, 2014.
Истребитель с заводским индексом Т-50, создаваемый по программе ПАК ФА, получил официальное обозначение Су-57
This shot from the video shows the Su-57 ‘058’ in a test flight with the cockpit’s canopy removed
This landing shot of prototype Su-57, T-50-8, shows how slender the main fuselage is.
Sukhoi T-50-5 ‘055’ blue arriving at Zhukovsky on November 20, 2013, after arriving from Komsomolsk-on-Amur.
Су-57 участник парада Победы
Пятый опытный истребитель Т-50 вновь подключается к программе летных испытаний
The Su-57's shadow fuselage form is clearly shown in this shot of aircraft T-50-1.
On June 27 last year, the Russian defence ministry placed a contract for 76 new-generation Su-57 fighters. The first serial-production fighter crashed on December 24, 2019, just before planned delivery.
Su-57 T-50-1 051 photographed in perfect light to show the pixelated camouflage scheme.
Воздушный парад над Москвой 9 мая 2018г.
Prototype Su-57, T-50-5, side number 055 painted with the latest camouflage scheme, seen in the spring of 2018.
Perhaps the most promising Russian military aircraft, the Sukhoi Su-57, is accomplishing testing and entering serial production in its initial version. In the middle of this decade, a modernised version will be created powered by new-generation engines.
Совместный полет БПЛА «Охотник» и истребителя Су-57
The Su-57 holds great potential for the future of Russian military aviation.
Su-57 fighters flying in formation
Su-57 T-50-3 currently features a pixelated silhouette of an S-70 Okhotnik unmanned combat air vehicle on its underside. The S-70 is being developed specifically for joint operations with the Su-57 as a wingman.
A close-up shot of the forward fuselage of Su-57 prototype T-50-11, side number 511, equipped with a production standard sensor suite.
Su-57 T-50-5R 055 landing at Zhukovsky.
Two shots of Su-57 T-50-4 performing a short landing with the brake chute deployed before touchdown.
The Su-57 features a deep integration of the engine control system and the aircraft’s flight control system, through use of the integrated flight and propulsion control concept, to provide performance gains
It remains unknown whether the prototype Su-57s feature low-observable coatings like those applied to the type's American fifth-generation cousins. The camouflage scheme and variety of paints seen on aircraft T-50-5R 055 suggest not.
Su-57 T-50-9 was one of two deployed to Syria in February 2018; the aircraft is seen taxying at Hmeimim Air Base without corner reflectors fitted.
Су-57 участник парада Победы
A part-pixel camouflage scheme applied to T-50-9, side number 509, seen at Zhukovsky.
T-50-9 509 was supposed to be shown to Vladimir Putin in a separate, closed pavilion, painted in similar large pixels. The type’s new Su-57 designation was supposed to be officially announced there, but the ceremony did not take place.
Су-57 участник парада Победы
Putin views his latest mount.
Президент России B.B. Путин и лётчик-испытатель С.Л. Богдан у самолёта Т-50
Putin and Erdogan discuss Sukhoi's Su-57 at MAKS 2019.
A close-up shot of the engine nozzles of a isdeliye 30 engine installed on the left and a standard (slightly longer) AL-41F1 (isdeliye 117) engine on the right on the second prototype Su-57 fighter T-50-2 during a 17-minute flight flown by Suk­hoi's chief test Sergey Bogdan on December 5, 2017.
The first production-series Su-57 Felon, 51001 (01 blue) on the production line at Komsomolsk-on-Amur.
A Su-57 in final assembly at KnAAZ, August 12, 2020
Two versions of the PAK FA's ultraviolet missile approach warning sensor were displayed at MAKS 2013: the single-window 101KS-U/01 (left) and on its public debut the twin-window 101KS-U/02 (right).
The purpose of one of the 101KS Atoll electro-optical sensors, the 101KS-O, is unclear. It is presented by the Russians as an infrared jammer for self-defence, but is probably an infrared search-and-track sight.
Yuri Belyi, head of the NIIP radar design bureau (right) and Anatoly Sinani, head of the antenna division at NIIP together with the first test example of a front AESA antenna for the Sh 121 radar system.
The N036-01-1 forward-looking X-band electronic-scanning antenna comprises 1,552 transceiver modules and is tilted about 15 degrees up.
On display at this year's show was the N036 radar's side-mounted X-band electronically scanned array antenna.
The PAK FA 101KS-N navigation and targeting pod has been under test since 2011.
The 250kg KAB-250 precision guided-bomb has been specifically designed for the T-50 PAK FA.
The Raduga missile design bureau miniaturized its Kh-58 anti-radar missile (above) into the Kh-58UShK version (below) to fit inside the PAK FA's internal bay.
The Kh-58UShKE and the Kh-31AD will take a prominent place in the Su-57's arsenal. The Kh-31D is an anti-ship missile capable of flying at Mach 3.
The maximum size of weapon to be carried inside the weapon bays is 4,200 x 400 x 400mm (165 x 16 x 16 inches) and these are the exact dimensions of the new modular Kh-38M air-to-ground missile with folded wings and fins. Several seekers are available for the Kh-38M including semi-active laser, active radar, and infrared as well as a satellite navigation receiver. A Kh-38M weighs up to 520kg (235lb) including a 250kg (114lb) warhead. The missile's maximum range is 40km (25 miles).
The Kh-59MK2 missile incorporates low-observable features and folding wings for internal carriage by the Su-57.