SAAB SAAB 17
Страна: Швеция
Год: 1940


Двухместный пикирующий бомбардировщик
Описание
Фотографии
Saab 17

   Шведская компания "Svenska Aeroplan AB" была образована в 1937 году путем слияния компаний "Svenska Jarnvagsverkstaderna AB" и "Svenska Flygmotor AB" и должна была выпускать самолеты и авиадвигатели по заказам шведского правительства и на экспорт. На первом этапе в серийное лицензионное производство пошли Douglas 8A-1 (схож с A-17, выпускавшимся для авиакорпуса Армии США), Junkers Ju 86A и North American NA-16.
   Первым собственным проектом компании "Saab" стал двухместный разведчик, спроектированный под официальные требования и получивший обозначение Saab 17. Однако после облета прототипа 18 мая 1940 года компания предложила шведским ВВС переработать его в бомбардировщик. Оценочные испытания выявили, что самолет может использоваться и как бомбардировщик, и как разведчик, а серийный выпуск в конечном итоге составил 325 машин.
   Самолет конструктивно представлял собой свободнонесущий среднеплан с убирающимся шасси с хвостовым колесом, экипаж размещался под длинным сплошным фонарем. Бомбардировщики B17 и разведчики S17 оснащались различными моторами: пикирующий бомбардировщик B17A - звездообразным двигателем шведского производства Pratt & Whitney R-1830-SC3G Twin Wasp мощностью 1065 л. с.; пикирующий бомбардировщик B17B и схожий с ним разведчик S17B имели звездообразный двигатель шведского производства Bristol Pegasus XXIV мощностью 980 л.с.: пикирующий бомбардировщик B17C отличался от варианта B17B более мощным двигателем Piaggio RXIbis. В общее количество построенных самолетов вошли также 38 двухпоплавковых патрульных гидросамолетов S17BS - это была модификация бомбардировщика варианта B17B.
   Saab 17 отличала надежная конструкция, которая с той поры стала визитной карточкой компании. Многие варианты Saab 17 сухопутного базирования позже получили убирающееся лыжное шасси.
   Самолет поступил на вооружение шведских ВВС в 1941 году, самолеты B17A первыми поступили в авиакрыло F7 (авиабаза Сатенас). Там же дислоцировалась тогда датская эскадрилья, также получившая самолеты B17C. Она была сформирована для поддержки датской бригады, в это время находившейся на подготовке в Швеции. Однако ввиду капитуляции Дании германским войскам эта датская бригада и эскадрилья участия в боевых действиях не принимали.
   После Второй мировой войны 47 самолетов были поставлены ВВС Эфиопии, где эксплуатировались до конца 1960-х годов. В конце 1950-х годов пара B17A была продана ВВС Финляндии, где некоторое время использовалась в качестве буксировщиков мишеней.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Saab 17 (B17C)

   Тип: двухместный пикирующий бомбардировщик
   Силовая установка: один звездообразный ПД Piaggio RXIbis RC.40D мощностью 1020 л. с. (761 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 435 км/ч; крейсерская скорость 370 км/ч
   Масса: максимальная взлетная 3865 кг
   Размеры: размах крыла 13,70 м; длина 9,80 м; высота 4,40 м; площадь крыла 28,50 м2
   Вооружение: два 13,2-мм пулемета M/39A в крыле и один 7,9-мм пулемет M/22 на наводимой установке в задней части кабины, плюс до 680 кг бомб
Данный самолет B17 принадлежал авиакрылу F17 (авиабаза Каллинг, Швеция). Карьера Saab 17 в шведских ВВС была относительно короткой (его сняли с вооружения в 1948 году) и их быстро сменили реактивные самолеты.
In the air at the same time as the 'Saab formation' but not in the group - as it could not match their 240kts display speed, was an example of the first Saab design to enter service, the B17A. The aircraft, 17239, was one of 322 built. It served with 2 Sqn, F7 Wing at Satenas and is now owned by the Air Force Museum in Malmslatt.
Saab military aircraft since 1940. Rear row: Lansen, J29, Type 18. Middle row: J 21R and J 21. Middle: B 17. Front row: Viggen, Saab 105, Draken. Foreground: Gripen.
Данный буксировщик мишеней B17A сохранен в годном к полетам состоянии в музее Королевских ВВС Швеции в Линчепинге. Хорошо видны большие обтекатели основных стоек шасси, работавшие как аэродинамические тормоза пикирующих бомбардировщиков.
Svensk Flygtjanst used a number of types for its target-tug operations, including the Pratt & Whitney Twin Wasp-powered Saab B 17, as seen here, and, later, the Douglas Skyraider, an example of which is behind the Saab.
Firefly SE-BRC (formerly Z1908 in Fleet Air Arm service) at a Swedish airfield in the 1950s, with Saab B 17 SE-BRO in the background. Although the Firefly had a more powerful engine than the Saab, the former was more trouble-prone, the Saab’s air-cooled radial proving to be rugged and easy to maintain.
Saab B 17A serial 17320 at the Helsingor Technical Museum, painted to represent a B 17C of the Danish Brigade. The code letter is doubtful and the wing roundels are too far inboard but it still conveys a reasonable impression of the originals. Since this photo was taken in 1999, the aircraft has been suspended from the ceiling.
Saab 17s.
The nine SAAB B 17Cs in Danish markings - note the Danish military flag on the fins - lined up at the F 7 Wing base in Satenas in May 1945, awaiting orders to proceed to Denmark. Nearest the camera on the furthest right is "Red A”, one of the few B 17s of F 7’s 1st Sqn to retain its Swedish markings.
View of the Saab B 17A that was presented to the museum at Ekeskov by the Swedish Air Force in May 1970. It was previously operated in Sweden as a target-tug, registered SE-BWC, and was restored by Saab in Danish Air Force colours, recalling the operation of B 17Cs by a Danish squadron in exile in Sweden in 1944.
This head-on view of one of the Danish B 17Cs shows the position of the giant wing roundels. The distinctive twin air intakes on top of the P.XI engine’s cowling was an identifying feature of the B 17C variant; the B 17A had one central intake and the B 17B one intake offset to starboard.
Two Danish naval NCOs in Swedish flying gear and an army private, all mechanics/air gunners, pose beside Saab B 17C serial 17032. The overpainted “S” on the fuselage is the former Flygvapnet code. The rear canopy is open, showing the Kulspruta m/22-37R machine-gun, a Swedish 8mm version of the Browning 0-303in.
The eight two-man crews of The Danish Brigade Aviation Forces’ first scheduled mission posing in front of their aircraft on the morning of May 5, 1945, expecting a start order at any moment. Much to the aircrews’ disappointment, this order was not ultimately forthcoming. The formation leader, Lt-Capt E.B. Meincke, is standing sixth from left.
The Saab B 17Cs of The Danish Brigade’s Flyverstyrkerne (Aviation Forces) have their Piaggio P.XI engines run up at Satenas during the morning of May 5, 1945, when the unit was hoping to return to its home country. The crews’ flight equipment sits on the tarmac beside the aircraft, as the crews await the launch order. Just visible in the background is one of the many USAAF Consolidated B-24s interned at the base during the war.
Saab B 17C serial 17221, with a mechanic in the cockpit preparing to run up the Piaggio engine. The position of the painted-out Swedish national insignia is just about discernible as a lighter patch on the fuselage beneath the aftmost corner of the rear canopy. Again, note the outsize roundels on the upper wing surfaces.
Frantic activity at Satenas just after daybreak on May 5, 1945, with the Danish aircrews checking their equipment and luggage, while the mechanics roll out the unit’s B 17Cs from the hangar. The aircraft in the background still has masking tape around the splitflag on the fin, and the large wing roundels are yet to be applied.
The view is at Khormaksar in 1952 and shows two B17s and four Fairey Fireflies. In the foreground is a Bristol Buckmaster
B17 303 (with others behind) is illustrated at Addis Ababa during a goodwill visit from the RAF's 8 Squadron, based in Aden.
The Saab-17B Three-seat Reconnaissance Seaplane (Swedish-built Pegasus engine).