
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1919
Двух/трехместный туристический и учебный самолет
Варианты
- Bristol - F.2A/F.2B Fighter - 1916 - Великобритания
- Bristol - Tourer - 1919 - Великобритания
- Bristol - Jupiter-Fighter / Advanced Trainer - 1923 - Великобритания
Bristol Types 27, 28, 29, 47 и 48 Tourer
Окончание Первой мировой войны и последовавшее сокращение военных заказов заставили Фрэнка Барнелла, главного конструктора "Bristol", обратить внимание на гражданский рынок, и он начал работы над двух/трехместным бипланом. Эту машину, известную сначала как Rancher, а позднее Colonial, предполагалось оснастить двигателем Cosmos Lucifer мощностью 100 л.с. (75 кВт). Но проектирование шло медленно, и все больше внимания уделялось созданию гражданского варианта Bristol Fighter. В январе 1919 года три двухместных машины с двигателями Falcon были построены для Управления гражданской авиации. Они имели сдвоенное управление и дополнительные топливные баки, увеличившие продолжительность полета до пяти часов. Четвертый самолет, оснащенный откидывающимся фонарем над местом пассажира, был известен как Bristol Coupe, а в 1923 году получил фирменное обозначение Type 27. Когда на F.2B установили двигатель Puma от Badger X, машину стали использовать для испытаний силовой установки. Позднее, когда она уже использовалась фирмой в качестве транспортного, ее стали называть Bristol Tourer и в дальнейшем дали обозначение Type 29. Второй подобный самолет, оснащенный четырехлопастным винтом и новым радиатором, был построен в сентябре 1919 года.
В июле 1919 года "Bristol" получила заказ на вариант Tourer, способный перевозить двух пассажиров. Относительно простые доработки позволили разместить в задней кабине бок о бок двух человек. Кабина также могла оснащаться закрытым фонарем. Модификация с открытой кабиной позднее получила обозначение Type 47, а с закрытой - тип Type 28. Было построено два экземпляра трехместного гидросамолета с открытой кабиной, позднее названного Type 48; первый самолет взлетел 15 октября 1920 года. Большая часть Tourer пошла на экспорт, в том числе в Австралию, Ньюфаундленд и Испанию. Шесть Type 28 Tourer были куплены авиакомпанией "Western Australian Airlines" для созданной ею почтовой авиалинии Геральдтаун - Перт, открытой 4 декабря 1921 года. Доработанный собственными силами F.2B с мотором Hispano Suiza мощностью 300 л.с. (224 кВт) использовался авиакомпанией QANTAS, затем Медицинской авиаслужбой на Северных территориях, а закончил он свою службу на золотых приисках Новой Гвинеи в апреле 1928 года.
Варианты
Type 45 Scandinavian Tourer: вариант Type 29 с альтернативным колесным/лыжным шасси
Type 28 Tourer с закрытым фонарем над задней кабиной, в которой за счет небольшого расширения могли разместиться два пассажира.
Type 81 Puma Trainer: в 1922 году Tourer был доработан для использования в качестве учебного самолета; четыре были построены для открывшейся 15 мая 1923 года Авиашколы резерва в Филтоне; шесть доработаны в вариант Type 81А с новым шасси и оперением и в 1925 году проданы Греции, позднее оснащены двигателями Rolls-Royce Falcon III Type 86 Greek Tourer: шесть гражданских F.2B, которые можно было конвертировать в истребители, с двигателями Puma и рядом других доработок, использовавшиеся Грецией; в 1931 году все самолеты оснастили двигателями Falcon и передали греческим ВМС
Type 88 Bulgarian Tourer: Tourer с двигателями Wolseley Viper мощностью 180 л.с. (134 кВт) для болгарского Департамента почты и телеграфа (по условиям Версальского договора Болгария не могла иметь самолеты с двигателями, мощность которых превышала 200 л.с. (149 кВт)); два поставлены в апреле 1924 года, отличались от Tourer с двигателями Puma отсутствием бака в центроплане; еще три самолета куплены в апреле 1926 года
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Bristol Type 28 Tourer Coupe
Тип: двух/трехместный туристический и учебный самолет
Силовая установка: один рядный двигатель Siddeley Puma мощностью 240 л.с. (179 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 193 км/ч на оптимальной высоте; потолок 6095 м; дальность полета 644 км
Масса: пустого 862 кг; максимальная взлетная 1361 кг
Размеры: размах крыла 12,01 м; длина 7,95 м; высота 3,07 м; площадь крыла 37,81 м1
Описание:
- Bristol Types 27, 28, 29, 47 и 48 Tourer
- Flight, December 1919
THE PARIS AERO SHOW 1919 - Flight, January 1920
The Paris Aero Show 1919 - Flight, July 1920
The Olympia Aero Show 1920 - Flight, October 1920
THE BRISTOL TOURER SEAPLANE
Фотографии
-
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
An extremely rare - and possibly unique - hand-coloured postcard of the Tourer, probably pictured at the lot near Allinio’s home in El Cerrito, California. Whether the aircraft was indeed green with yellow flying surfaces and gold engine is unknown, as is whether one of the gentlemen standing beside the machine is Allinio himself.
-
Мировая Авиация 153
Регистрационный номер : H1460 [2] Tourer и Tourer Coupe. После окончания Первой мировой войны Bristol Fighter в качестве гражданского самолета распространения не получил. Однако в 1919 году на переоборудуемый для гражданского рынка самолет поставили двигатель Puma - вначале машину использовали в качестве летающей лаборатории, но затем было решено построить второй экземпляр, который получил обозначение Tourer и был показан на парижском авиасалоне в декабре 1919 года. В ответ на огромный спрос на гражданском рынке США компания "Bristol" создала несколько модифицированный вариант Tourer - с более широкой задней кабиной, позволявшей перевозить двух человек. Вариант самолета с закрытой задней кабиной получил обозначение Tourer Coupe (на фото). Для американского рынка выпускались двух- и трехместные варианты, они также пользовались успехом в Канаде, Никарагуа, Испании и Австралии. Имелись варианты с поплавковым и лыжным (в Канаде) шасси, всего в производстве находились 23 модификации машины.
The Bristol Coupe H1460 with hinged cockpit cover and fuselage side windows. -
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
Регистрационный номер : H1460 [2] The open hinged cover of the first Bristol Coupe, H1460, on which the Tourer would be based. The “lid” provided a useful reduction in drag, giving the Coupe a maximum speed of 128 m.p.h. (205km/h). Although the Coupe was a two-seater, the Tourer’s rear cockpit would be enlarged to carry two passengers, in an open or enclosed configuration.
-
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
The first of the three-seat Coupe Tourers, c/n 5891, was photographed at Filton in August 1920, shortly before being despatched to New York. It is thought that nine Tourers, some open-cockpit and some coupe, were sent to the USA, but there is little information on what happened to them once there.
-
Flight 1920-07 / Flight
The Bristol "Puma" Three-seater Tourer: Showing how the roof of the coupe cabin can be opened up
An unidentified three-seat Tourer with cabin enclosure folded back and port side access ladder. -
Мировая Авиация 75
Type 28 Tourer с закрытым фонарем над задней кабиной, в которой за счет небольшого расширения могли разместиться два пассажира.
Двух-трехместные "Туэрэры" являлись коммерческими модернизациями тяжелых истребителей "Бристоль" F.2B "Файтер".
Bristol Tourer with enclosed rear cockpit. -
Flight 1920-07 / Flight
THE BRISTOL COUPE TOURER AT OLYMPIA: This machine carries two passengers in addition to the pilot
-
Flight 1939-11 / Flight
The writer, between pilot Woods and Birks, before a trip in from Wallal station on 90-Mile Beach, south of Broome.
-
Air Enthusiast 1994-09 / J.Grant - When the Paperwork Triumphed!
Регистрационный номер : G-AUCA The first aircraft registered to an Australian government department, Tourer G-AUCA.
-
Air Enthusiast 1994-09 / J.Grant - When the Paperwork Triumphed!
Регистрационный номер : G-AUDG Bristol Tourer G-AUDG of Western Australian Airlines, circa 1922. The box slung beneath the fuselage is a coffin.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : G-AUDF, G-AUDJ [4] COMMERCIAL AVIATION IN AUSTRALIA: One of the Western Australian Airways, Ltd., Bristol Tourers (Siddeley "Puma"), just arrived at Perth with mails from the North-West. These Bristol machines have now totalled over 285,000 miles, and are still in daily service.
Western Australian Airways Bristol Tourers at Perth, Australia, in early 1924. The aircraft in the foreground has just arrived with mails from the North-west. Note the different coupe designs. -
Aeroplane Monthly 1987-03 / M.Oakey - A Thousand Skies
Регистрационный номер : G-AUDJ [4], G-AUDK [5] The two Bristol Tourer replicas, built at a cost of A$250,000, airborne during filming. They had a range of only 130 miles, so regular refuelling stops were needed when travelling between locations. The Tourers clocked up more than 100hr flying during the 20-week filming schedule.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / Grapevine
Регистрационный номер : G-AUDK [5] At the Air Day at Archerfield, Brisbane, Australia on October 13, 1985. Unadulterated Tourer replica G-AUDK, built for the TV series A thousand skies.
-
Flight 1922-02 / Flight
Регистрационный номер : G-AUDK [5] Air Mail in Australia: The Geraldton to Derby air mail service is extended periodically to Perth, W.A. Our photograph is of interest as a souvenir of the first flight made. The machine is a Bristol Tourer with Siddeley "Puma" engine, and the names of the four gentlemen standing in front are, from left to right: J. A. Dimmit, W. Australia Agent for C.C.Wakefield & Co.; Major N. Brearly, D.S.O., M.C., pilot; C. L. Westcott, and Mr. Durack, whose territory in N.W. Australia is of greater extent than the area of Great Britain. Mr. Durack was the first passenger carried.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / M.Oakey - A Thousand Skies
Регистрационный номер : G-AUDK [5] Straight out of the Twenties: a Bristol Tourer on location.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / M.Oakey - A Thousand Skies
Регистрационный номер : G-AUDK [5] -
История Авиации 2003-03 / С.Корж - Коммерческая авиация /Ретроспектива/ (8)
Регистрационный номер : G-EAUE [3] Четырехместные Тип 36 "Сили" являлись коммерческими модернизациями тяжелых истребителей "Бристоль" F.2B "Файтер".
-
Flight 1920-08 / Flight
Регистрационный номер : G-EAUE [3] THE BRISTOL "SEELY PUMA" BIPLANE: Three-quarter rear view
-
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
Регистрационный номер : G-EAUE [3] The Bristol Seely, named after the first Undersecretary of State for Air, Gen J.E.B. Seely, was a derivative of the Tourer with an enclosed cabin and redesigned tail, powered by the same Siddeley Puma engine. Only one was built, G-EAUE, for a 1920 civil aeroplane competition, which was ultimately won by the higher-powered Westland Limousine
The Bristol Seely (Type 36) at Filton in July 1920. -
Aeroplane Monthly 1990-11 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : G-EART [2] Instone's three-seat Tourer G-EART (Type 47), with widened rear fuselage.
-
Flight 1920-08 / Flight
THE BRISTOL "SEELY PUMA" BIPLANE: Three-quarter front view
-
Flight 1939-03 / Flight
Регистрационный номер : G-EART [2] The Tourer was one of the first commercial aeroplanes used after the war. It was developed from the “Brisfit.” The engine was a Siddeley Puma.
-
Flight 1919-12 / Flight
Регистрационный номер : G-EAIZ [3] THE BRISTOL TOURER: This machine is similar to the famous F2B, except that it has a Siddeley engine
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : G-EAIZ [3] G-EAIZ was the first Puma-engined Tourer (Type 29). It was a two-seater and received its C of Aon September 16, 1919.
-
Flight 1920-02 / Flight
Регистрационный номер : G-EAIZ [3] CHILE AND AVIATION: Some months ago the Chilian aviator Capt. Armando Cortinez made a very fine flight in a Bristol monoplane, being the first pilot to make the double flight over the Andes from Chile to Argentina and back. Capt. Cortinez is at present in this country studying British aviation and aeroplanes. On a recent occasion he was taken up by Mr. F. Uwins, the Bristol test pilot, in a Bristol "Tourer," and very much enjoyed his flight. His compatriot Senor Claude, one of the leading coal magnates of Chile, also was taken for a flight, and the opinion of both is that Chile must make extensive use of aircraft
-
Flight 1921-07 / Flight
Регистрационный номер : G-EAWB THE AERIAL DERBY. Photographs of the starters. 4. Bristol Tourer
-
Flight 1924-06 / Flight
COMMERCIAL AVIATION IN AUSTRALIA: The Western Australian Airways, Ltd., Depot at Perth, and some of the machines - Bristol Tourers and Avro.
Другие самолёты на фотографии: Avro Avro 504 - Великобритания - 1913
-
Flight 1939-03 / Flight
The Bristol “family” of 1920. From left to right the types are the Tourer, the Scout type F, the Babe, the monoplane, and the “Brisfit.” Behind them all is the huge Pullman passenger-carrier.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Babe - Великобритания - 1919Bristol Braemar / Pullman - Великобритания - 1918Bristol F.2A/F.2B Fighter - Великобритания - 1916Bristol M.1A / M.1B / M.1C - Великобритания - 1916Bristol Scout E / F - Великобритания - 1918
-
Flight 1920-04 / Flight
The Bristol "family" at Home. Left to right: The Bristol Babe, the Bristol monoplane, the Bristol Badger, the Bristol Fighter, the Bristol Tourer and the Bristol Pullman triplane
Другие самолёты на фотографии: Bristol Babe - Великобритания - 1919Bristol Braemar / Pullman - Великобритания - 1918Bristol F.2A/F.2B Fighter - Великобритания - 1916Bristol F.2C / Badger - Великобритания - 1919Bristol M.1A / M.1B / M.1C - Великобритания - 1916
-
Flight 1920-10 / Flight
AIR CONFERENCE VISIT TO WADDON: Airco 18, Instone Vickers Vimy-Commercial, Westland Limousine, Avro triplane, and Bristol Coupe
Другие самолёты на фотографии: Avro Type 547 - Великобритания - 1920De Havilland D.H.18 - Великобритания - 1920Vickers Vimy Commercial - Великобритания - 1919Westland Limousine - Великобритания - 1919
-
Flight 1921-07 / Flight
THE AERIAL DERBY : A.S.Butler on the Bristol Tourer makes a sharp turn rounding the pylon starting for bis second circuit.
-
Flight 1924-07 / Flight
A "Bristol" Tourer, recently supplied to Bulgaria, giving a demonstration of flying during a display by the N.N.A.K'S, a Bulgarian Gymnastic Society at Sofia. It may be noted, with a strong magnifier, that some of the gymnasts were unable to restrain their curiosity and remain "eyes front," as the Bristol passed over
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / Grapevine
Регистрационный номер : G-AUDJ [4] The strangest sight at the Air Day at Archerfield, Brisbane, Australia on October 13, 1985 was the “German fighter”, adapted from Bristol Tourer replica G-AUDJ, built for the TV series A thousand skies.
-
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
A superb photograph of the Tourer on a vacant lot in Oakland circa 1928, showing its enclosed cockpit and cabin and Allinio’s arrow logo.
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / F.Winstanley - Those Celluloid Flying Fools (2)
RKO's Bristol fighter at Glendale in 1930. It was used for filming and appeared in background shots. It was probably burned up eventually in a crash scene.
-
Aviation Historian 14 / M.O'Leary - Magical Mystery Tourer
Pierre Allinio’s heavily modified Bristol Tourer fuelling up with Shell at Dexter’s, a classic American one-pump gas station, presumably in California.
-
Aeroplane Monthly 1991-06 / T.Gwynn-Jones - Flying for gold (1)
Регистрационный номер : G-AUEB The Bulolo Goldfields Aeroplane Service fleet on the airstrip at Wau in 1928. The Bristol Tourer is in the foreground with the D.H.9 behind.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland D.H.9B / D.H.9C - Великобритания - 1919
-
Aeroplane Monthly 1991-06 / T.Gwynn-Jones - Flying for gold (1)
Parer’s Bulolo Goldfields Aeroplane Service headquarters at Wau. Parer’s Bristol Tourer may be seen in the “hangar”.
-
Flight 1920-10 / Flight
THE NEW BRISTOL TOURER SEAPLANE: A three-quarter front view
-
Flight 1939-03 / Flight
The Bristol seaplane was a development of the Bristol Fighter. This particular version had a Siddeley Puma.
-
Aeroplane Monthly 1990-11 / J.Stroud - Wings of Peace
One of the Tourer seaplanes. The lighting on the fuselage shows the widening aft of the pilot's cockpit.
-
Flight 1920-10 / Flight
THE NEW BRISTOL TOURER SEAPLANE: A side view of the machine, and, inset, taxi-ing on the water
-
Air Enthusiast 1999-07 / J.Grant - Anti-clockwise
Регистрационный номер : G-AUDJ [4] The end of Bristol Tourer G-AUDJ.
-
Flight 1920-11 / Flight
MODERN CABIN MACHINES: The Bristol Coupe.
-
Flight 1920-07 / Flight
SOME BRISTOL FITTINGS: The sketch show the strut attachments on the Coupe Tourer.
-
Flight 1920-07 / Flight
THE BRISTOL COUPE: The body is swelled out in the vicinity of the cabin to give more "elbow room"
-
Flight 1919-12 / Flight
The Bristol "Tourer," 230 h.p. Siddeley "Puma"
- Фотографии