
Описание
Страна : Великобритания
Год : 1946
Двух-/трехместный военный учебно-тренировочный самолет
Percival P.40 Prentice
Британские ВВС завершили Вторую мировую войну с тем же учебно-тренировочным самолетом базовой летной подготовки, с которым ее начинали, - это был de Havilland Tiger Moth. Требовалось срочно создать более современную замену. По спецификации T.23/43 был в итоге разработан P.40 Prentice - цельнометаллический моноплан с вдвое большей полной полетной массой и меньшей мощностью, чем у самолета-предшественника. В итоге самолет оказался хуже предшественника - скороподъемность старого биплана 229 м/мин была выше скороподъемности новой машины, составлявшей 198 м/мин. Свой вклад в повышение массы внесло и требование обеспечить наличие третьего места, хотя третье откидное сиденье почти не использовалось. Но Prentice стал первым тренировочным самолетом британских ВВС, где пилоты сидели бок о бок. Такая компоновка сохранялась до начала использования в 1988 году самолетов Tucano.
Прототип был облетан в марте 1946 года, а после доработки хвостового оперения и законцовок крыла первая партия была поставлена для эксплуатационных испытаний. После этого Prentice начал производиться в полном масштабе на двух сборочных линиях: завод компании "Percival" в Лутоне собрал 230 самолетов для Королевских ВВС Великобритании, а компания "Blackburn" в Бро - еще 125 самолетов. Компания "Percival" дополнительно построила два самолета для Ливана, а 200 были проданы Аргентине. Компания "Hindustan Aircraft" построила 65 машин для ВВС Индии с двигателями de Havilland Gipsy Queen мощностью 345 л. с. Самолеты находились в эксплуатации с 1948 по 1959 год. Замена модели Prentice в британских ВВС самолетами Provost началась в 1953 году, а в 1 955 году компания "Aviation Traders" в Саутенде закупила 252 Prentice для возможной переделки их в гражданский вариант; еще два были куплены частными лицами. На практике лишь несколько машин были переоборудованы в гражданские варианты, поскольку они оказались дороги в эксплуатации. Один был переоборудован в семиместный вариант, но большая часть самолетов была утилизирована.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Percival Prentice
Тип: двух-/трехместный военный учебно-тренировочный самолет
Силовая установка: один рядный ПД de Havilland Gipsy Queen 32 мощностью 251 л. с. (187 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1525 м - 230 км/ч; практический потолок 5485 м; продолжительность полета 3 ч 25 мин
Масса: пустого 1461 кг; максимальная взлетная 1905 кг
Размеры: размах крыла 14,02 м; длина 9,53 м; высота 3,92 м; площадь крыла 28,33 м2
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 211
Percival Prentice T.Mk 1 - первая попытка создать после Второй мировой войны учебно-тренировочный самолет базовой подготовки для британских ВВС. Этот VR230 был построен в Лутоне в 1948 году и проходил службу в 3-й летной школе в Фелтвелле до конца 1952 года.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Percival Prentice T.1.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / R.Riding - The sky was his studio
CHARLES E. BROWN'S superb photograph depicts Percival Prentice VR318. This aircraft was later registered G-AOWF but it is doubtful if it was ever converted for full civil use.
-
Мировая Авиация 211
Один из аргентинских самолетов Percival Prentice. Хорошо видна характерная форма крыла с приподнятыми законцовками.
-
Jane's All the World Aircraft 1947 / All the world's aeroplanes
The Percival Prentice Three-seat Primary Training Monoplane (D.H. Gipsy Queen engine).
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
The first of five prototypes of the Prentice - flown on 31 March 1946 - showing the original fin and rudder and flat wing-tips.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
The first prototype, TV163, first flown on March 31, 1946.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Prentice TV172 was one of five prototype aircraft produced.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Percival Prentice TV172 was one of five prototype aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Prentice VN684 was one of 20 pre-production aircraft supplied to the RAF for trials from November 1947.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / Percival Prentice VS610/G-AOKL /Preservation Profile/
This photograph shows Bob Batt taking part in the Military Air Pageant at Old Warden on July 27, 1975.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
The first of a 20-strong pre-production batch, in RAF all-yellow finish, showing upturned wing-tips and an interim fin and rudder.
Prentice VR190 was an early production aircraft. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Percival Prentice T.1.
-
Aeroplane Monthly 1993-10 / M.Retallack - Mastering the Mossie (1)
Percival Prentices of the Flying Training School of the RAF College, Cranwell over local countryside early in 1949. The type replaced the College’s Tiger Moths and instruction on the Prentice commenced at Cranwell in September 1948.
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
The Prentice T Mk 1 was in service with the RAF by mid-1948, and early in 1949 the new monoplanes finally replaced venerable Tiger Moths at the RAF College, Cranwell, where these three examples were photographed.
-
Air Pictorial 1957-09
Several series ahead of current British registrations, Prentice I, G-APHP, ex-VS757, is now at Stansted with a number of its contemporaries.
-
Air Enthusiast 2001-01 / R.Stitt - Midland Memories (1)
The Percival Prentice was not a success as a replacement for the classic Tiger Moth. VS252 'FBPU' was one of 14 that served with 16 RFS at Burnaston in the early 1950s.
-
Air Pictorial 1999-12 / R.Lindsay - A Sharp Operation
The Percival Prentice T.1, this one operated by 22 FTS in 1951
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Prentice VR229 used by 19 SFTS/FTS RAF College, Cranwell.
-
Aeroplane Monthly 1990-05 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : N1041P, VS385 An unusual sight in the USA, its current home, Percival Prentice VS385/N1041P is owned by Eric Lorentzen of Phoenix, Arizona.
-
Air Pictorial 1957-10 / Air Pictorial's photo-review
Rare bird in military colours these days is the once-familiar R.A.F. Training Command Percival Prentice three-seat basic trainer. The P.40 Prentice T. Mk. I is dressed in red top decking with white lettering indicating its use by the Fighter Test Squadron, A. & A.E.E., Boscombe Down, Hampshire. "Pilot Officer Donald Duck", painted on the engine panelling suggests a humorously aggressive spirit prevails at Boscombe.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Production Prentice VR210 was Registered G-AKLG for overseas demonstration.
-
Aeroplane Monthly 1981-08 / Percival Prentice VS610/G-AOKL /Preservation Profile/
Two photographs taken at Elstree, 1960-61.
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
The first Prentice ferry flight from Cosford to Southend on 27 April 1956, with G-AOKR passing the airship sheds at RAF Cardington. The photograph was taken by the author from an accompanying Prentice, holding the slick between his knees.
-
Air Pictorial 1956-06 / The journal of a roving spotter
G-AOKR, one of the 149 Prentices which have recently been purchased by Aviation Traders and are now being ferried from Cosford to Southend.
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
Of more than 250 Prentices purchased by Freddie (now Sir Freddie) Laker's Aviation Traders Ltd, fewer than 20 were eventually sold in the civil market. G-AOLU (on photo) was operated by Maitland Air Charters Ltd.
-
Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
Part of the Strathallan Collection on display - Prentice G-AOLU/VS356 (foreground) with Harvard IIB G-AZBN/FT391 behind it, then Magister G-AHUJ/R1914, Texan G-AZJD and Desford G-AGOS/VZ728, all of which are airworthy. On the extreme left is visiting Yak-11 G-AYAK. In the background is Hurricane IIB G-AWLW/”P3308"
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Miles M.14 Magister - Великобритания - 1937North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935Reid and Sigrist R.S.3 Desford / R.S.4 Bobsleigh - Великобритания - 1945Яковлев Як-11 - Россия - 1946
-
Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
Strathallan types, with Miles Magister G-AHUJ/R1914 in centre, parked outside the office and existing hangars at the start of a day
Другие самолёты на фотографии: Miles M.14 Magister - Великобритания - 1937North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1988-09 / M.Hardy - All the Queen's forces (1)
Trainers assembled at Odiham a few days before the Review, showing Austers, Chipmunks, Harvards, Provosts, Balliols and Prentices. Note that all canopies are covered over.
Другие самолёты на фотографии: Auster AOP.6 - Великобритания - 1945Boulton Paul Balliol / P.108 - Великобритания - 1947De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946Hunting Percival Provost / P.56 - Великобритания - 1953North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
G-AOPO was sold to Belgium, where it was re-registered OO-OPO and used for banner towing - note the hook under the rudder.
-
Air Pictorial 1958-07
Prentice I G-APIU is now in service with the Surrey Flying Club at Croydon and sports their well-known blue and yellow colour scheme.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Around 250 Percival Prentices were allotted for civil conversion but only about 30 actually received Certificates of Airworthiness, one of which was G-APJB.
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
G-APJE was furnished with seven seats as a demonstrator.
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
Another delivery satisfactorily completed by the author.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
One Prentice was fitted with a 345 h.p. D. H. Gipsy Queen 70-2 engine driving a three-bladed propeller. Designated T.Mk 3, only one was built
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Another variation of the tailplane was tried on Prentice VN684.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
One of the prototype Prentices, TV166, was fitted with an experimental raised tailplane.
-
Aeroplane Monthly 1983-04 / J.Silvester - Percival Aircraft 1933-1954 (4)
Prentices for Argentina coming off the line.
-
Aeroplane Monthly 1979-01 / ??? - Junked!
The famous Southend dump photographed by Flight in 1957. Some of the 252 obsolete RAF Prentices bought by Aviation Traders are seen in company with two Avro Tudors. Tudor 1 G-AGRI, minus wings, engines and rudder, languishes at the right of the picture. Most of the Prentices seen here were scrapped, although they were originally earmarked for civil conversion.
Другие самолёты на фотографии: Avro Tudor / Type 688/689 - Великобритания - 1946
-
Air International 1982-03 / J.Fricker - Operation "Prentice"
The end of the dream - with engines removed and civil registrations crudely applied for the delivery flights to Southend and Stansted, a group of Prentices await final scrapping.
-
Aeroplane Monthly 1980-04 / Plane Crazy
"Where’s that ruddy aircraft marshaller?"
- Фотографии