RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1946

Коммерческий самолет с экиплажем 3-4 человека

Варианты

Avro 688 Tudor

Разработка четырехмоторного пассажирского самолета Avro 688 Tudor началась в июне 1944 года. Он стал первым британским серийным авиалайнером с герметичной кабиной. При нормальной загрузке самолет перевозил 12 пассажиров - меньше, чем самолет Avro 685 York, спроектированный на 24 места, но обычно использовавшийся с салоном на 18 мест.
   Прототип выполнил первый полет 14 июня 1945 года, после чего поступил заказ на 14 самолетов Tudor 1 (позже увеличен до 20), но построили лишь 12 машин. На испытаниях выявилась недостаточная устойчивость самолета и несовершенство конструкции шасси. Дефекты удалось исправить, увеличив площадь вертикального оперения и укоротив стойки основных опор шасси.
   Компания "BOAC", заказавшая Tudor, постоянно меняла свои требования, из-за чего уже к марту 1946 года в конструкцию лайнера пришлось внести 343 изменения. На торжественной церемонии 21 января 1947 года четвертый серийный самолет нарекли собственным именем "Elizabeth of England", он стал флагманом флота самолетов Tudor. Но 11 апреля 1947 года авиакомпания "BOAC" аннулировала свой заказ, сославшись на неспособность самолета выполнять трансатлантические полеты. Когда новой авиакомпании "British South American Airways" потребовалась замена самолетам Avro Lancastrian, фирма "Avro" удлинила фюзеляж лайнера Tudor на 1,83 м, уменьшила шаг между креслами и демонтировала рабочее место бортинженера - пассажировместимость увеличилась до 32 человек. Данный вариант получил обозначение Tudor 4, обозначение Tudor 4В получили аналогичные самолеты, на которых сохранили место бортинженера, но уменьшили число пассажиров до 28. Три Tudor 1 переоборудовали в Tudor 4/4В, а еще 11 машин построили "с нуля". Из этих 14 самолетов семь были закуплены авиакомпанией "BSAA". Эксплуатация самолетов шла удачно, пока один авиалайнер в конце января 1948 года не пропал северо-восточнее Бермуд. Годом позже примерно в этом районе исчез еще один самолет, после чего эксплуатация лайнеров Tudor в пассажирском варианте была прекращена. Самолеты стали использовать исключительно для грузовых перевозок.
   Эксплуатация самолетов Tudor возобновилась в 1948 году во время Берлинского воздушного моста - три самолета зафрахтовала компания "BOAC", переименовав их в Tudor Freighter I. В августе 1949 года она вернула их обратно на базу хранения в Вудфорде, под Манчестером, а вскоре все хранившиеся там машины, как и новые самолеты, стоявшие на заводе "Avro", продали на слом.
   В сентябре 1953 года 11 самолетов, находившихся на хранении в Тарант-Раштоне и в Рингвее, были куплены вместе с компонентами еще трех машин компанией "Aviation Traders", которая их отремонтировала и потом длительное время эксплуатировала.
   Первый из этих самолетов был оснащен двигателями Merlin 623 мощностью по 1760 л.с, колесами типа Shackleton, а в негерметичной кабине стояло 42 кресла для пассажиров. Сертификат летной годности он получил в феврале 1954 года. Пять самолетов Tudor 4В отличались наличием большой грузовой двери, на протяженных чартерных маршрутах они работали под наименованием Super Trader 4В. Эксплуатация этих самолетов завершилась в 1959 году после двух авиакатастроф, в которых было потеряно два самолета.
   В Tudor 8 был модернизирован второй прототип, на который на пилонах под крылом попарно установили четыре турбореактивных двигателя Rolls-Royce Nene тягой по 22,24 кН. Первый полет машина выполнила 6 сентября 1948 года. Испытания самолет проходил в Боскомб Дауне, результаты испытания были использованы при разработке самолета Avro Ashton. Tudor 8 разбился на показательных полетах в Фарнборо.


Вариант

   Avro 688 Tudor 3: два VIP-самолета для перевозки девяти пассажиров, кроме интерьера салона, аналогичны модели Tudor 1


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro 688 Tudor 1

   Тип: коммерческий самолет с экипажем 3-4 человека
   Силовая установка: четыре V-образных двигателя Rolls-Royce Merlin 621 мощностью по 1760 л.с. (1312кВт)
   Характеристики: макс, скорость на оптимальной высоте 418 км/ч; крейсерская скорость на оптимальной высоте 338 км/ч; скороподъемность 213 м/мин; практический потолок 7925 м; дальность полета 5842 км
   Масса: пустого 21 754 кг; максимальная взлетная 32 205 кг
   Размеры: размах крыла 36.58 м; длина 24,23 м. высота 6.38 м; площадь крыла 132.01м'
   Пассажировместимость: до 12 пассажиров

Показать полностью

Описание:

  • Avro 688 Tudor
  • Avro серии 689 Tudor
  • Air Enthusiast 1972-10 / ??? - The 40-year-old newcomer: British Caledonian Airways
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    Air Charter Ltd, eventually to merge with Airwork, was the largest single user of the ill-fated Avro Tudor airliner; modified to have freight loading doors in the rear fuselage, it was renamed the Super Trader.

  • Мировая Авиация 41

    Основным эксплуатантом самолетов Tudor стала авиакомпания "BSAA". Две авиакатастрофы самолетов данного типа заставили прекратить их эксплуатацию. В обоих случаях причиной трагедий, предположительно, стали дефекты приводов рулей высоты.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AGRX   [3]

    The colour plate, depicting Tudor G-AGRX, was taken on April 26, 1947.

  • Мировая Авиация 41

    На снимке заметно увеличение длины фюзеляжа самолета серии 689 по сравнению с серией 688. 60-местный самолет серии 689 был менее успешен, чем его предшественник. Машина, изображенная на снимке, участвовала в операции "Берлинский воздушный мост", и доставляла, в основном, уголь.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AGSU   [5]

    The prototype Tudor 2 with lengthened fin and rudder and other modifications.
    The Avro Tudor II Airliner (four 1,740 h.p. Rolls-Royce Merlin 621 engines).

  • Air Pictorial 1998-03
    Регистрационный номер: G-AGSU   [5]

    The ill-fated prototype Tudor 2, G-AGSU, which flew on March 10, 1946, and in which Avro’s chief designer Roy Chadwick and chief test pilot SA Thorn were killed on August 23, 1947. The aircraft, which was 25 ft (7.62 m) longer to accommodate up to 60 passengers and 1 ft (0.3 m) greater in diameter, is seen with the taller fin and extended inner nacelles designed to counter the aerodynamic problems first encountered with the Tudor 1.

  • Air Enthusiast 1998-03 / N.Lees - Birds of Passage
    Регистрационный номер: VZ366

    Avro Type 689 Tudor 2 G-AGRZ was used by the Ministry of Supply from 1951 to November 1953 for trials, later joining Flight Refuelling Ltd (again as G-AGRZ) and then Aviation Traders.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: XF537

    Tudor 2 XF537, alias VX202 and G-AGRY, took up the serial number XF537 for trooping flights during 1953-54.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Stroud - Avro Tudor /Post-war propliners/
    Регистрационный номер: G-AGSU   [5]

    The prototype Tudor II, G-AGSU, before the fitting of an enlarged rudder and extension of the inner engine nacelles. It was in this aircraft that Avro’s chief designer Roy Chadwick and Chief test pilot S. A. Thom were killed on August 23, 1947.

  • Aeroplane Monthly 1990-07 / J.Yoxall - S.A. "Bill" Thorn /They who dared first/ (3)
    Регистрационный номер: G-AGSU   [5]

    The Avro Tudor II Airliner (four 1,740 h.p. Rolls-Royce Merlin 621 engines).
    The Tudor 2 in which Bill Thorn lost his life on August 23, 1947. The 79ft 6in span airliner had an all-up weight of 80,000lb.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Stroud - Avro Tudor /Post-war propliners/
    Регистрационный номер: G-AGSU   [5]

    G-AGSU after receiving its modified tail surfaces and enlarged wing/fuselage fillet, seen shortly before its tragic crash at Woodford on August 23, 1947.

  • Aeroplane Monthly 1977-04 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (1)

    Two Yorks and a Tudor II taxi out at Gatow.

    Другие самолёты на фотографии: Avro York / Type 685 - Великобритания - 1942

  • Aeroplane Monthly 1980-01 / Personal album
    Регистрационный номер: G-AGRF   [5]

    Tudor 4B G-AGRF, in the colours of BSAA, was originally a Tudor I flying with BOAC as Elizabeth of England. It was converted to 4B status in 1948, and is seen here at Hum on July 31, 1952.

  • Aviation Historian 2 / R.Carvell - Ill Wind
    Регистрационный номер: G-AGRH   [2]

    The doomed Romeo Hotel at a palm-fringed airport during one of its previous cargo flights. Note the large rectangular freight doors in the port side of the fuselage. Following their conversion to Super Traders, the Air Charter fleet made a number of outstanding long-distance charter flights, notably to Christmas Island in the Pacific and New Zealand, hence their suitability for the freighting of weapon components to Australia.

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    Avro 688 Tudor 4B.

  • Aviation Historian 2 / R.Carvell - Ill Wind
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    The first of the Avro Tudor 4Bs modified to “Super Trader” standard by Freddie Laker’s Aviation Traders Ltd for his airline Air Charter, G-AHNI Trade Wind is seen here at Negombo in Ceylon (now Sri Lanka) in June 1955.

  • Aviation Historian 14 / J.Stroud - Beirut: Lebanon's Propliner Paradise /The John Stroud Archive/
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    Aryana Afghan Airlines was formed in 1955 by the Afghan government with assistance from the Indamer Company of India, which was bought out by Pan Am in 1957. Behind the DC-3 is Avro Tudor 4B “Super Trader” G-AHNI Trade Wind of Trans Arabia Airways, lost over the Turkish-Soviet border in 1959.

    Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    Air Charter's Super Trader 4B G-AHNl Trade Wind, with freight doors open. This aircraft, formerly a Tudor 4, flew with BSAA as Star Olivia.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: G-AHNI   [7]

    A close look at the freight doors of the Super Trader 4B Trade Wind G-AHNI of Air Charter Ltd.

  • Air Pictorial 1998-03
    Регистрационный номер: G-AHNJ   [3]

    The Tudor 4 was produced for British South American Airways. This was basically a Tudor 1 with a front fuselage lengthened by six feet to take 32 passengers. G-AHNJ was the first of six to enter service and flew at Woodford on April 9, 1947. It operated on the London-Bermuda route before being converted into a freighter and eventually scrapped in 1953.

  • Aeroplane Monthly 1980-01 / Personal album
    Регистрационный номер: G-AHNJ   [3]

    Avro 683 Tudor 4 G-AHNJ was operated by BSAA and named Star Panther. It was finally reduced to spares at Ringway in 1953, but is seen here at Hurn on July 31, 1952.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AHNJ   [3]

    The first Tudor 4 to be completed was G-AHNJ, which first flew at Woodford on April 9, 1947. After brief service on BSAA’s London-Bermuda routes ’NJ, in company with other Tudor 4s, was relegated to freighting duties and finally reduced to spares at Ringway in 1953.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AHNK   [2]

    BSAA’s Tudor 4 G-AHNK Star Lion, the airline’s flagship, seen during its first test flight on September 29, 1947.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AHNK   [2]

    Tudor 4 G-AHNK Star Lion at a later date. ’NK was finally reduced to spares at Ringway in 1953.

  • Air Pictorial 1955-11 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: G-AHNM

    Photographed at Fayid, Egypt, recently was G-AHNM, an Avro 688 Tudor Freighter 4B (c/n. 1348), now called the "Super Trader" by its owners, Air Charter, Ltd. The number of portholes has been reduced.

  • Aeroplane Monthly 1980-08 / Personal album
    Регистрационный номер: G-AHNN   [5]

    Avro 688 Tudor 4 G-AHNN Star Leopard of British South American Airways is seen at Luqa, Malta, in 1948. 'NN later passed to the Ministry of Civil Aviation in November 1951 and was relegated to spares at Ringway in 1953 before being scrapped at Southend.

  • Aeroplane Monthly 1980-01 / Personal album
    Регистрационный номер: G-AHNN   [5]

    Avro 688 Tudor 4 G-AHNN, BSAA's Star Leopard, passed to the Ministry of Civil Aviation in November 1951 and is seen at Hum on July 31, 1952, looking rather sorry for itself.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AHNN   [5]

    BSAA’s Tudor 4 G-AHNN, Star Leopard, was later flown by the Ministry of Civil Aviation until reduced to spares at Southend in 1953.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Stroud - Avro Tudor /Post-war propliners/
    Регистрационный номер: G-AHNN   [5]

    BSAA’s Tudor IV G-AHNN Star Leopard.

  • Aviation Historian 2 / R.Carvell - Ill Wind
    Регистрационный номер: G-AHNO   [2]

    Another of Air Charter’s Super Traders, G-AHNO, named Conqueror, at Southend. Like the careers of all Air Charter Super Traders, that of G-AHNO was short; it entered service in 1956 and was scrapped at Stansted in 1959.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: G-AHNO   [2]

    Air Charter's Super Trader 4B G-AHNO Conqueror seen at Kai Tak 1958-9. This aircraft was scrapped at Stansted in August 1959.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)

    A trio of Tudors, with two Air Charter Super Trader 4Bs in the foreground.

  • Aeroplane Monthly 1977-06 / B.Turpin - The Tudor family (1)
    Регистрационный номер: G-AKCA

    Avro Tudor 5 G-AKCA, Star Hawk, in BSAA colours. In 1953 the aircraft was lent to Lome Airways of Canada and was registered CF-FCY.

  • Aeroplane Monthly 1991-08 / R.Day - Confessions of an airline pilot (4)
    Регистрационный номер: G-AKCC

    Three of British South American Airways’ Tudor 5s in 1949. Nearest the camera is G-AKCC Star Swift. Only six Tudor 5s were built and BSAA flew five of them.
    BSAA's Tudor 5 G-AKCC, Star Swift, later passed to William Dempster Ltd and was damaged beyond repair at Bovingdon in October 1951.

  • Aeroplane Monthly 1977-04 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (1)
    Регистрационный номер: G-AKBY   [2]

    Avro Tudor Mk 5 G-AKBY flew with Air flight Ltd and once made a take-off with elevator control locks in position.

  • Aeroplane Monthly 1991-08 / R.Day - Confessions of an airline pilot (4)
    Регистрационный номер: G-AKBY   [2]

    The fuel oil is already flowing as Air Vice-Marshal D. C. T. Bennett leaves his aircraft - probably Tudor 5 G-AKBY.

  • Aeroplane Monthly 1977-05 / H.Seabrook-Smith - Berlin air lift (2)
    Регистрационный номер: G-AKBZ   [2]

    Avro Tudor 5 G-AKBZ Star Falcon was destined for British South American Airways, but was converted into a tanker and, with others, served on the lift.

  • Aeroplane Monthly 1991-08 / R.Day - Confessions of an airline pilot (4)
    Регистрационный номер: G-AKBZ   [2]

    Tudor 5 G-AKBZ, named Star Falcon, was registered to British South American Airways in November 1948. It survived until 1959, when it was scrapped at Stansted.

  • Air Pictorial 1998-03
    Регистрационный номер: G-AKCD

    The Tudor 5 was a 44-seat aircraft designed to meet Spec. 39146 for BSAA and six were ordered, powered by Merlin 621s. Delivered in 1948, the aircraft were registered to BSAA but never went into service with the airline. Instead, they operated on the Berlin airlift and were later disposed of; G-AKCD seen here and ‘KCC were bought by William Dempster Ltd which operated them on London-Johannesburg flights in the early 1950s.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Stroud - Avro Tudor /Post-war propliners/
    Регистрационный номер: G-AGRX   [3]

    G-AGRX, the sole Tudor VII

  • Air Pictorial 1998-03
    Регистрационный номер: G-AGRX   [3]

    Four Bristol Hercules 120 radials distinguished the prototype Tudor 7 which first flew on April 17, 1947. It remained the sole example and ended up with the Ministry of Supply as VX199 at Defford.
    The sole Tudor 7 was G-AGRX, originally the first production Tudor 2. It was powered by four 1,715 h.p. Bristol Hercules 120 radial engines, and first flew on April 17, 1947.

  • Aeroplane Monthly 1993-12 / J.Stroud - Avro Tudor /Post-war propliners/
    Регистрационный номер: VX195   [5]

    The second prototype Tudor I, G-AGST, after conversion to the Tudor 8 VX195 with Rolls-Royce Nene 5 turbojets.

  • Aeroplane Monthly 1986-09 / ??? - At last! the 1948 show
    Регистрационный номер: VX195   [5]

    Orrell also flight-tested the Tudor Mk 8, VX195, first flown on September 6, 1948, from Woodford.
    The Tudor 8, flown in from Boscombe Down with less than 5hr in the air.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: VX195   [5]

    The second prototype Mk I Tudor, G-AGST, after conversion to Mk 8 and bearing the serial VX195, seen at the 1948 SBAC Show at Farnborough.

  • Air Pictorial 1998-03
    Регистрационный номер: VX195   [5]

    Another single development was the Tudor 8 VX195. This was the second prototype Tudor 1 G-AGST highly modified with four Rolls-Royce Nene turbojets in paired nacelles. The first British four-jet ‘airliner’ to fly when it took off from Woodford on September 6, 1948, it conducted trials during which it reached a maximum speed of 385 mph. It was subsequently dismantled at Farnborough, the fuselage going to Teddington Controls Ltd.

  • Aeroplane Monthly 1977-07 / B.Turpin - The Tudor family (2)
    Регистрационный номер: VX195   [5]

  • Фотографии