Варианты
- Taylor - Cub - 1931 - США
- Piper - Cub J-3/J-4 / L-4 Grasshopper / PA-11 - 1937 - США
- Piper - Cruiser J-5 / L-14 / PA-12 / PA-14 - 1939 - США
- CNNA - HL-1 - 1940 - Бразилия
- Piper - TG-8 - 1941 - США
- CAP (Paulista) - CAP-4 Paulistinha - 1945 - Бразилия
- Piper - Super Cub PA-18 / L-8 / L-21 - 1949 - США
- Miller - Twin / M-6 - 1957 - Великобритания
- LIPNUR - NU-85 Belalang / NU-90 - 1958 - Индонезия
- Datwyler - MDC-Trailer - 1962 - Швейцария
- Wag-Aero - CUBy / Wag-A-Bond - 1975 - США
- CubCrafters - Carbon Cub EX / XCub - 2008 - США
Piper PA-18 Super Cub и L-18/L-21/U-7
Вероятно самым знаменитым самолетом компании "Piper" стал PA-18 Super Cub, оснащенный двигателем Continental C90-12F мощностью 90 л. с. и появившийся на рынке в конце 1949 года. Он выпускался "Piper" до 1981 года, когда компания продала все права на него компании "WTA Inc.". PA-18 постоянно совершенствовался и оснащался различными двигателями мощностью от 90 л. с. до 150 л. с. Последний серийный вариант самолета, PA-18-150, в целом повторял конфигурацию ранних двухместных моделей Cub: высокорасположенное подкосное крыло, хвостовое оперение с проволочными расчалками и неубирающееся шасси с хвостовым колесом. Однако он оснащался двигателем O-320 мощностью 150 л. с. Аналогичная силовая установка применялась и на сельскохозяйственном самолете, имевшем обозначение PA-18A и представленном в 1952 году. Самолет был оборудован бункером для химикатов и системой распыления, но легко мог переоборудоваться в самолет общего назначения. Всего было построено 2650 самолетов. Кроме гражданских, компания "Piper" построила 838 самолетов PA-18 с двигателями C90-81P для Армии США под обозначением L-18C. Из общего количества 108 были переданы другим странам мира в рамках программы военной помощи, после чего Армия заказала 150 экземпляров в целом идентичного самолета L-21A, отличавшегося двигателем O-290-11 мощностью 125 л. с. Позже какое-то количество таких самолетов было переоборудовано для использования в качестве тренировочных под обозначением TL-21A. Под обозначением YL-21 Армия США проводила оценочные испытания двух самолетов PA-18, оснащенных двигателем O-290-D2 мощностью 135 л. с., а после успешных результатов испытаний приобрела в общей сложности 584 таких самолета под обозначением L-21B. Часть машин отправилась в другие страны в рамках программы военной помощи. В 1962 году находившиеся в эксплуатации L-21B были переобозначены как U-7A.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Piper PA-18-150 Super Cub
Тип: двухместный легкий самолет
Силовая установка: один четырехцилиндровый ПД Avco Lycoming O-320 мощностью 150 л. с. (112 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 209 км/ч; практический потолок 5790 м; дальность полета с максимальной полезной нагрузкой 740 км
Масса: пустого 446 кг; максимальная взлетная 794 кг
Размеры: размах крыла 10,73 м; длина 6,88 м; высота 2,04 м; площадь крыла 16,58 м2.
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 214
Регистрационный номер: AS+513 Люфтваффе - один из крупнейших военных операторов PA-18 Super Cub. Такие машины, как на рисунке, применялись для начальной подготовки пилотов.
-
Мировая Авиация 214
Регистрационный номер: N6097D Этот PA-18 Super Cub в традиционной для Cub желтой окраске остается в состоянии летной годности до сих пор.
-
Air International 2007-06 / S.O'Connor - Entebbe - An Airport in Transition /Commercial/
Регистрационный номер: 5Y-IRF Two air traffic controllers keep a watchful eye on aircraft movements at Entebbe International Airport. A new radar and airspace management system is due to be installed in August 2007, which will improve safety and increase capacity of the surrounding airspace.
-
Авиация и Время 2013-04 / С.Дроздов - Air Squadron в Украине
Регистрационный номер: G-BOOC "Супер Каб" обаятельной летчицы Сьюзи Уиткомб (Susie Whitcombe) перед воздушным показом
-
Авиация и Время 2013-04 / С.Дроздов - Air Squadron в Украине
Регистрационный номер: G-XCUB "Супер Каб" заходит на посадку в Василькове. 3 июля 2013г.
-
Мировая Авиация 163
В эксплуатации по-прежнему остается значительное количество самолетов Cub и Super Cub, причем к множеству гражданских машин добавились со временем и списанные военные. На фотографии - Super Cub.
-
Air International 2020-09 / M.Needham, T.Haynes - GA Review
The American Legend MOAC is based on the Piper PA-18 Super Cub, an aircraft which can trace its lineage back to the Taylor J-2 Cub, first produced in 1938.
-
АвиаМастер 2004-05 / М.Жирохов, А.Заблотский - Югославия: расколотое небо /Горячая точка/ (1)
Самолет республики Сербская Краина - Пайпер "Супер Кэб".
-
Мировая Авиация 214
Голландские военные по американской программе военной помощи получили военные варианты Super Cub модификаций L-18C, L-21A и L-21B. Поставки были начаты в феврале 1955 года.
-
Air Enthusiast 1973-07 / ??? - A Diamond for the Dutch
Based at Deelan (Nrs 299 and 300) and Soesterberg (Nr 298) are the three squadrons forming the Groep Lichte Vliegtuigen, or Light Aircraft Group, maintained by the KLu primarily on behalf of the Army. Two of the squadrons, Nr 298 and Nr 299, are equipped solely with the Alouette III, but Nr 300 Squadron includes Piper L-21s in its inventory, one of these being seen above, accompanied by an Alouette III.
Другие самолёты на фотографии: Sud-Aviation Alouette III / SA.316 / SA.319 - Франция - 1959
-
Air Enthusiast 1971-12 / ??? - Israel - Preparing for the Next Round
The Piper Super Cub has served Heyl Ha’Avir for many years in the primary training, liaison and spotting roles. Although the numbers in Israeli service have now diminished, it still fulfils grading and spotting tasks, and an example of this type is illustrated here.
-
My photos 2010-03 / Switzerland - Luzern - Verkehrshaus der Schweiz
Регистрационный номер: HB-OPR Другие самолёты на фотографии: Fieseler Fi.156 Storch - Германия - 1936Mignet Pou-de-Ciel / HM-14 - Франция - 1932
-
Air Pictorial 1995-01 / Register Review
Регистрационный номер: G-BUBA Barry Jackson's Super Cub G-BUBA, which was fitted with floats for operation from a Sussex lake during the summer, is expected to be based at Shoreham on a wheeled undercarriage this winter
-
Air Pictorial 1992-02 / G.Jones - Wings on the Lake
Регистрационный номер: I-BUFF A PA-18 Piper Super Cub I-BUFF on Edo aluminium floats, taxying away from its anchorage on Lake Como.
-
Jane's All the World Aircraft 1972 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: N3898Z Piper PA-18 Super Cub 150 (150 hp Lycoming O-320 engine)
-
Air-Britain Archive 1984-03
Регистрационный номер: N4351Z It is an otherwise normal Super Cub N4351Z fitted with a set of lower short-span wings. The c/n is 18-8669 but we do not know the location or date, though it is likely to belong to the early seventies. Can anyone throw any light on the purpose of this modification, its designation if any and whether it has been applied to any other types or models?
The Super Cub 'biplane' N4351Z which has been identified by Terry Murphy and Walter K.van Tilborg as an Aeromod Loadstar 100 conversion. The 21ft span lower wing gave the Loadstar a STOL performance and a minimum control speed of some 24-26 mph. Similar conversions included N1492C and N77565 while the prototype first flew in 1965 or 1966. The owner of N4351Z for many years was Dennis D.Pruett who took it to Africa in the early seventies, its registration was cancelled 3.82 and it became VP-WLH. -
Air Pictorial 1955-05 / C.Cain - Civil aviation in Israel
Регистрационный номер: 4X-ADF Two Piper Super Cubs used by the Israel Aero Club.
-
Air Pictorial 1955-05 / C.Cain - Civil aviation in Israel
Регистрационный номер: 4X-AEP A Piper PA-18 Super Cub (PA-20 Pacer ???) used by the Israeli Police H.Q. at Tel-Aviv, for liaison duties. The police insignia can be seen on the underside of the wing and on the fuselage. Registration is 4X-AEP.
-
Мировая Авиация 214
Самолеты Super Cub активно поставлялись за рубеж - как в Европу, так и в более удаленные районы. На фотографии - израильский самолет.
-
Aviation Historian 15 / S.Aloni - The Pick-up Artist
Moses Aran and Mordecai Golan of 100 Squadron perform a message pick-up in Super Cub “0431” during an air power demonstration at Hatzor on March 3, 1955. At the time, the IAF had no helicopters, the Cub/Super Cub fulfilling the Army Co-operation role for the IDF.
-
Air-Britain Archive 1981-01
Регистрационный номер: D-ECET Externally almost indistinguishable from a PA-18, this modified Cub D-ECET (c/n 17628) was fitted with Super Cub cowlings when photographed during a visit to Kirchenheller on 27.9.72.
-
Aeroplane Monthly 1978-12 / R.Bravard - Alpine aviation
Регистрационный номер: F-BOOM Super Cub F-BOOM on the Barbaratte Glacier.
-
Air Pictorial 1958-07 / Photo Review
For liaison and general duties, the French Armie de Terre utilises a considerable number of M.D.A.P.-supplied tandem-seat Piper L-18-Cs (Super Cub 95s). Note French Army use of "sand and spinach" camouflage, white-ringed roundels and rudder tricolore. A 90-h.p. Continental O-205-1 flat-four gives cruise of 100 m.p.h. This example has serial 181613 painted above horizontal hinge line of rudder.
-
Авиация и Время 2008-04 / А.Богданов, А.Котлобовский - Адью, Алжир! (2)
Для наблюдения, связи и разведки французы использовали различные легкие аппараты, в т.ч. самолеты "Пайпер" L-21
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: G-BAKV Piper PA-18 Super Cub 150 (150 hp Lycoming O-320 engine)
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Регистрационный номер: G-BBYB Piper PA-18 Super Cub.
-
Aeroplane Monthly 1974-11 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
Регистрационный номер: G-BCFO Piper PA.18 Super Cub G-BCFO at Nympsfield.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
Регистрационный номер: G-BLMR [4] Brendan O'Brien in Piper Super Cub G-BLMR, with smoke on.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
Регистрационный номер: G-BLMR [4] The Super Cub approaches the truck landing platform as it races down the runway.
-
Aeroplane Monthly 1988-10 / A.Balch - Truck-top landing
Регистрационный номер: G-BLMR [4] The moment of touchdown! These pictures were taken at the Biggin Hill Air Fair on June 19, 1988.
-
Air Pictorial 1987-09 / World Air News
Регистрационный номер: G-BLMR [4] Brendan O'Brien practising landing his Piper Super Cub G-BLMA on a lorry moving at 55 m.p.h. in preparation for several displays in Britain at which he has demonstrated this feat
-
Air Pictorial 1992-03 / UK Register Review
Регистрационный номер: G-BTBU Based in the former Tiger Club hangar at Redhill, Acebell Aviation offer tailwheel conversions using Super Cub G-BTBU
-
Air Pictorial 1991-09
Регистрационный номер: G-CUBB Preparing to launch from the London gliding Club site at Dunstable on the final flying day of the championships. The Piper Cub G-CUBB is from Booker.
-
Air-Britain Archive 1984-04
Регистрационный номер: CX-ARS Super Cub CX-ARS wearing titles "Ponce & Leon Dutra, Artigas" on the fuselage.
-
Air Pictorial 1957-03 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер: I-EIKN Italian Army A.O.P. Piper L-21B ("EI"-Esercito Italiano), one of many Army L-21s on the civil register.
-
Air Pictorial 1977-11 / M.Hooks - Finland's Air Show
Регистрационный номер: OH-CPN Kar-Air Piper Super Cub 150 OH-CPN acted as a glider tug
-
Air-Britain Archive 1982-02
Регистрационный номер: OO-GDG Super Cub OO-GDG when operating with the national gliding centre at St.Hubert, 30.5.76.
-
Air-Britain Archive 1983-02
Регистрационный номер: OO-LGA Piper L-18C Super Cub OO-LGA (1811) without cowlings at Grimbergen on 5.3.69.
-
Air-Britain Archive 1983-04
Регистрационный номер: OO-LOT Between 1957 and 1960 the Focke-Wulf company built 190 Piaggio P.149 trainers, many ex-Luftwaffe examples being civilianised in the 1970s. In Belgium dealer Vital Melotte bought several, along with L-18s and Do 27s. Shown here is Piper L-18C Super Cub OO-LOT (2068) by Silvain Croes.
-
Air-Britain Archive 1983-02
Регистрационный номер: OO-LPA The summer of 1968 was notable for the bulk purchase of ex-ALAT Super Cubs as the new registrations show. Typical of these was OO-LPA (1825) at Aalst 21.8.72.
-
Air-Britain Archive 1984-01
Регистрационный номер: OO-LVZ Super Cub OO-LVZ (2140) reconditioned after French Army service - the serial has been retained on the fin - at Kiewit on 2.9.73, about the time of its sale to Royal Verviers Aviation.
-
Air-Britain Archive 1982-03
Регистрационный номер: OO-VVA Super Cub OO-VVA is a towplane at the National Gliding Centre at St.Hubert.
-
Air-Britain Archive 1984-02
Регистрационный номер: OL-L10 Still in military colours but without wings, OL-LIO (18-3213) awaiting conversion at Fornebu, Oslo about 1969/70. It later became LN-UXC.
-
Air-Britain Archive 1984-02
Регистрационный номер: OY-ECO [2] Previously L-135 and OL-L09, then civilianised as D-ELFZ, OY-ECO c/n 18-3209 visited Sywell 3.7.76.
-
Aeroplane Monthly 1979-05
Регистрационный номер: OY-ECO [2] A quartet of ski-equipped, Danish-registered Piper Cubs, photographed recently by Torkild Balslev.
Другие самолёты на фотографии: Piper Cub J-3/J-4 / L-4 Grasshopper / PA-11 - США - 1937
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Piper PA-18A Super Cub.
-
Air Pictorial 1958-07
Регистрационный номер: G-APLY The second Farmair Super Cub which is a sprayer, whereas the first is used lor dusting.
-
Air Pictorial 1958-05
Регистрационный номер: G-APKB The Piper PA-18A Super Cub 150 G-APKB, powered by a 150-h.p. Lycoming O-320 is unique as the first British registered example to reach these shores. It is fitted for crop dusting and is based at Panshanger.
-
Мировая Авиация 214
Super Cub в варианте PA-18A применялся в качестве сельскохозяйственного. Бак с химикатами ставился в задней части кабины, а на этой машине виден подфюзеляжный распылитель.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Регистрационный номер: N4205Z Piper PA-18 Super Cub 150 with Sorensen spray equipment fitted
-
Aeroplane Monthly 1982-04 / Grapevine
An interesting visitor at the Vintage Aircraft Club’s St Valentine’s Day Fly-in at Finmere on February 14, 1982 was the Anwick-based Piper L-21B Cub Super Snooper, flown by David Needham.
-
Air Pictorial 1987-09 / A.Johnson - Register Review
Регистрационный номер: G-SCUB Super Cub G-SCUB is painted in US Army colours with its previous serial '54-2447'. Note the 4-wheel soft terrain undercarriage
-
Aviation Historian 15 / S.Aloni - The Pick-up Artist
The identity of the Super Cub fitted with a four-wheeled main undercarriage used for Yarkon is not known for certain, although it is likely it was serial number “0433”, which was the only aircraft assigned to the mission equipped with a radio transceiver.
-
Jane's All the World Aircraft 1966 / 02 - Aircraft
Transair Piper PA-18-180 Super Cub 180 with wheel-ski landing gear
-
Air International 1985-11 / B.Burns - The Laminar Airliner ... Prospects and Problems
The Mississippi-modified Piper L-21 for the US Army-sponsored test programme.
-
Air Pictorial 1986-01 / A.Johnson - Register Review
Регистрационный номер: G-AVPT The Tiger Club's Super Cub floatplane G-AVPT has replaced the ill-fated Tiger Moth G-AIVW
-
Aeroplane Monthly 1999-11 / P.Jarrett - Mr Wagner's Terrible Twins /Unortodox aircraft/
Harold Wagner’s first attempt to create a cheap twin was the Twin Super Cub, a PA-18 Super Cub with a second 125 h.p. Lycoming above its cabin. The upper engine of the Twin Super Cub was given 5° of upthrust; Wagner encountered some flutter problems in the tail surfaces.
-
Air Enthusiast 2003-09 / D.Stern - Tundra retriever
Howard Fowler examining Anchorage Towing and Wrecking company's Super Cub crash landed upon a dry creek's gravel bar. The gear folded up during the rough landing, twisting fuselage tubing as well.
- Фотографии