Описание
Страна : Канада
Год : 2013
Среднемагистральный авиалайнер с экипажем из двух человек
Bombardier CSeries
Под названием Bombardier CSeries скрывается семейство среднемагистральных авиалайнеров, разрабатываемых компанией "Bombardier Aerospace", которая изначально планировала купить компанию "Fokker" с последующей разработкой регионального лайнера BRJX (Bombardier Regional Jet expansion). Появление 80- и 110-местных самолетов E-170 и E-195 компании "EMBRAER" привело к тому, что у "Bombardier" не осталось конкурентов в секторе рынка с промежуточными по вместительности самолетами, и в июле 2004 года компания анонсировала CSeries как замену аннулированному проекту BRJX. В марте 2005 года была начата рекламная кампания самолета в вариантах 110-местного C110 и 130-местного C130, которые имели салоны бизнес-класса или первого класса и туристического класса с размещением кресел 2+2 и 3+2 соответственно. Изготовление фюзеляжей было поручено китайской компании CAIC I, другие элементы планера должен был изготавливать завод фирмы "Bombardier" в Белфасте, Северная Ирландия; окончательную сборку наметили выполнять в аэропорту Мирабель недалеко от Монреаля, Канада. 31 января 2006 года компания объявила о приостановке работ по проекту - до поступления первых крупных заказов, но 31 января 2007 года было анонсировано продолжение работ по базовому варианту с двумя двигателями Pratt & Whitney Geared Turbofan (в настоящее время PW1000G). Было официально объявлено о старте проекта - базового CSeries с размещением кресел 3+2 в ряд.
13 июля 2008 года компания-разработчик объявила о начале серийного производства CSeries, как следствие подписания протокола о намерениях с авиакомпанией "Lufthansa" на покупку 60 самолетов, в том числе 30 по опциону. БРЭО самолета выполнено на основе комплекта Rockwell Collins Pro Line Fusion, в кабине установлены 380-мм многофункциональные индикаторы. В состав БРЭО входят совершенная навигационная и радиосвязная аппаратура, аппаратура контроля бортовых систем и двигателей EICAS.
Начало эксплуатации CSeries ожидается в 2013 году. Монгольская авиакомпания "Eznis Aieways" намерена приобрести семь самолетов CSeries. Переговоры с "Bombardier" вела авиакомпания "Qatar Airways" о закупке порядка 40 самолетов, однако заинтересованные стороны не смогли добиться консенсуса. 11 марта 2009 года "Bombardier" объявила о подтверждении авиакомпанией "Lufthansa" заказа на 30 самолетов CS100 для своей дочерней компании "Swiss International Air Lines". "Bombardier" анонсировала изменение обозначений самолетов C110 и C130 на CS100 и CS300 соответственно. 30 марта 2009 года был получен второй подтвержденный заказ на три CS100 и 17 CS300 от компании "Lease Corporation International" из Дублина, Ирландия.
Варианты
CS100: базовый 100-/125-местный вариант
CS100ER: запланированный вариант с увеличенной дальностью полета и максимальной взлетной массой 57970 кг, расчетная дальность полета 4080 км
CS300: 120-/140-местная модификация с фюзеляжем, удлиненным до 38,10 м, максимальной взлетной массой 59 558 кг и дальностью 4080 км
CS130XT: проектируемый вариант CS130 с сокращенной длиной разбега и пробега
CS300ER: проектируемый вариант самолета CS300 увеличенной дальности полета с максимальной взлетной массой 63100 кг, расчетная дальность полета 5465 км
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Bombardier CS100 (расчетные)
Тип: среднемагистральный авиалайнер с экипажем из двух человек
Силовая установка: два двигателя Pratt & Whitney PW1000G тягой по 93,41 кН
Характеристики: максимальная крейсерская скорость на большой высоте 870 км/ч; типовая крейсерская скорость на большой высоте 828 км/ч; практический потолок 12500м; дальность 4240 км
Масса: максимальная взлетная 54749 кг
Размеры: размах крыла 24,14 м; длина 34,75 м; высота 11,28 м
Полезная нагрузка: 100 пассажиров в смешанной конфигурации, 110 - в стандартной и 125 - в варианте эконом-класса
- Описание
Фотографии
-
Авиация и Время 2013-05
Регистрационный номер: C-FBCS [3] 16 сентября 2013г. в канадском аэропорту "Мирабель" (Монреаль) впервые поднялся в воздух самолет FTV-1 - прототип нового ближне- и среднемагистрального лайнера Bombardier CSeries 100
-
Air International 2018-03 / Backpages
The United States International Trade Commission has ruled the Canadian manufacturer's new jet does not harm Boeing.
-
Air International 2016-05 / Airscene
Регистрационный номер: C-FFCO Bombardier CS100 C-FFCO (c/n 50006) conducted three weeks of route-proving flights using launch operator Swiss' network from Zurich, ahead of the type's service entry in June 2016.
-
Air International 2014-08 / J.Careless - CSeries /Commercial/
Регистрационный номер: C-FBCS [3] -
Air International 2013-10 / News
Регистрационный номер: C-FBCS [3] Prototype Bombardier CSeries C-FBCS touches down at Montreal-Mirabel International Airport at the conclusion of its maiden flight on September 16, 2013.
-
Air International 2016-02 / News
CS100 FTV5 during night testing of all the lighting systems. The five CS100 test aircraft amassed more than 3,000 flying hours during the test programme.
-
Air International 2017-05 / Airscene
Регистрационный номер: C-GYWO Bombardier CS100 Flight Test Vehicle 2 C-GYWO (c/n 50002) departs London City Airport for New York JFK.
-
Air International 2017-12 / Backpages
16 октября 2017г. фирмы Airbus SE и Bombardier Inc. подписали соглашение о партнерстве по программе самолетов Bombardier серии C. Airbus получит 50.01% акций CSALP (С Series Aircraft Limited Partnership - предприятия, которое производит и продает C-Series). Bombardier и Investissement Quebec (IQ) будут владеть приблизительно 31% и 19% акций, соответственно.
The C Series with its 108-160-seat capacity complements the larger A320neo in Airbus' single-aisle line-up.Другие самолёты на фотографии: Airbus A320neo - International - 2014
-
Air International 2015-04 / News
Регистрационный номер: C-FFDK [4] Final ground tests in progress on C-FFDK ahead of its first flight.
-
Air International 2015-10 / News
Регистрационный номер: C-FFDK [4] Bombardier's CS300 C-FFDK (c/n 55001) passing through the water trough at Mirabel.
-
Air International 2015-04 / News
Регистрационный номер: C-FFDK [4] The first CS300 flight test aircraft, C-FFDK, during its first flight.
-
Air International 2016-11 / Airscene
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Bombardier CS300 FTV-8 C-FFDO (c/n 55002) has been in Europe operating route proving trials to various destinations from Riga, the home base of the CS300's launch operator Air Baltic.
-
Авиация и Космонавтика 2015-08 / А.Юргенсон - Авиасалон в Ле Бурже. Paris Air Show - 2015
Опытный экземпляр самолета CS300
-
Air International 2016-07 / M.Broadbent - Age of the New /Commercial/
Регистрационный номер: C-FFDO [11] This is the second CS300 flight test aircraft, C-FFDK (c/n 50001), on its maiden flight. The first example of the stablemate CS100 will enter service with Swiss in July 2016.
-
Авиация и Время 2015-02
Регистрационный номер: C-FFDK [4] 27 февраля 2015г. совершил первый полет новый канадский 130-местный пассажирский авиалайнер Bombardier CS300. Он поднялся в небо с территории международного аэропорта в Монреале.
-
Авиация и Космонавтика 2019-01 / А.Фирсов - А что за рубежом?
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Пусть вас не смущает необычное название самолета A-220. Это вовсе не новейшая разработка концерна «Эрбас». Теперь так называются самолеты C-серии канадской фирмы «Бомбардье». На снимке 130-местный вариант A-220-300 - бывший CS300. Название A-220-100 получил 110-местный CS100
-
Air International 2020-01 / News: Commercial, Military, UAV
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Airbus has received more than 500 firmed orders for A220 variants.
Airbus seeks to improve A220 sales in Asia-Pacific. -
Air International 2019-02 / Airscene
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Two North American customers confirming deals for 60 jets each took firm A220 orders to 537 in January 2019.
-
Air International 2019-07 / Airscene
Регистрационный номер: C-FFDO [11] The A220 family has been given higher maximum take-off weight and extra range.
-
Air International 2019-11 / Backpages
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Airbus predicts healthy future demand for airliners over the next 20 years, although in the long term the A380 is not one of the products on offer.
AIRBUS HAS confirmed its Skywise open data and digital services platform is now in use on more than 6,000 aircraft worldwide.Другие самолёты на фотографии: Airbus A320neo - International - 2014Airbus A330 - International - 1992Airbus A350 - International - 2013Airbus A380 / A3XX - International - 2005Airbus Beluga XL - International - 2018
-
Air International 2019-07 / Airscene
Airbus airliners in formation with the Patrouille de France off the southwestern French coast in late May 2019.
Другие самолёты на фотографии: Airbus A320neo - International - 2014Airbus A330 - International - 1992Airbus A350 - International - 2013Airbus A380 / A3XX - International - 2005Airbus Beluga XL - International - 2018Hawker-Siddeley Hawk / HS.1182 - Великобритания - 1972
-
Air International 2019-12 / Backpages
Spirit AeroSystems will be responsible for producing the A220's all-composite wing, in a deal due to be finalised in 2020.
-
Air International 2019-07 / M.Broadbent - Versatile twin /Commercial/
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Half of the A220, including the entire wing, is carbon fibre, with aluminium lithium and titanium also forming a large proportion of the structure.
-
Air International 2019-10 / M.Broadbent - Single-aisle airliners /Commercial/
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Momentum has started to build around the A220, formerly the C Series, since Airbus took majority control of the programme.
-
Air International 2019-06 / Airscene
Регистрационный номер: C-FFDO [11] Bombardier's Belfast plant builds wings for the A220, formerly the C Series.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
Air Baltic, the CS300 launch operator, has orders for 20 of these aircraft.
-
Air International 2017-01 / Airscene
At 127 ft (38.7m) long the CS300 can accommodate between 130 and 160 passengers; Air Baltic's aircraft are configured for 145 seats.
-
Air International 2023-10 / B.Baldwin - Intelligence-led network expansion
An airBaltic A220-300 at Munich. The business-leisure mix is essential and affects the schedule the airline offers
-
Air International 2019-07 / M.Broadbent - Versatile twin /Commercial/
Регистрационный номер: YL-CSK [2] Air Baltic was the first A220-300 operator in December 2016, after Swiss had put the A220-100 into operation in July 2016.
-
Air International 2023-10 / B.Baldwin - Intelligence-led network expansion
Milanamos CEO Christophe Ritter says the Airbus A220 is game changer with its range of 8,000km with 130 passengers
-
Air International 2019-07 / M.Broadbent - Versatile twin /Commercial/
Регистрационный номер: YL-CSL The A220-300 launch operator Air Baltic now has 19 examples, including YL-CSL (c/n 55041) marked to celebrate Latvia's centenary.
-
Air International 2019-10 / M.Broadbent - Single-aisle airliners /Commercial/
Регистрационный номер: YL-CSK [2] Air Baltic operated 19 A220-300s at the time of writing, including the distinctively painted YL-CSK (msn 55039) delivered in August 2019, which bears the colours of the Lithuanian flag and is named Vilnius.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - A New Era /Commercial/
Air Baltic is set to exploit the CS300’s range capability by putting the type on to new medium-haul routes from Riga, the first of which is Abu Dhabi from October 2017.
-
Air International 2018-09 / Airscene
Регистрационный номер: YL-CSJ Air Baltic's tenth A220-300, YL-CSJ (msn 55038), is the first to be delivered bearing A220-300 rather than CS300 designation.
-
Air International 2020-02 / News: Commercial, Military
Airbus has now delivered 100 A220s from its orderbook of more than 500.
-
Air International 2024-05 / A.Dron - Boom time!
In 2023, airBaltic partnered with Starlink to offer unrestricted complimentary in-flight WiFi, marking a pioneering move in Europe's aviation industry
-
Авиация и Время 2020-05
Регистрационный номер: C-FOVL 1 декабря 2020г. латвийская авиакомпания airBaltic начала выполнять прямые рейсы из Киева (Борисполь) в литовскую столицу Вильнюс. На линии работают самолеты Airbus A220-300, которые будут выполнять 2 рейса в неделю. Ранее airBaltic планировала организовать полеты из Риги в Киев, но это оказалось невозможно из-за ограничений латвийских властей, связанных с пандемией COVID-19
-
Air International 2017-01 / Airscene
Air Baltic has ordered 20 CS300s. The first route is Riga - Amsterdam but the airline is planning to fly to the Persian Gulf with the new aircraft.
-
Air International 2018-03
Регистрационный номер: YL-CSD -
Air International 2017-08 / M.Broadbent - A New Era /Commercial/
Регистрационный номер: YL-CSA [3] Air Baltic’s first CS300 YL-CSA (c/n 55003) arriving at its Riga base on delivery. This variant has 3,300nm (6,112km) range.
-
Air International 2018-07 / Airscene
Регистрационный номер: C-FOWY [3] The first deliveries of aircraft from Air Baltic's order for up to 60 more Bombardier CS300s are due in Q4 2019.
-
Air International 2017-01 / Airscene
Регистрационный номер: C-FOWY [3] The first of 20 Bombardier CS300s for Air Baltic is YL-CSA (c/n 55003), pictured here before delivery with its Canadian registration C-FOWY.
-
Air International 2017-11 / D.Sipinski - Baltic Connection /Commercial/
Регистрационный номер: YL-CSC Air Baltic was the launch operator for the Bombardier CS300. It is using the aircraft very intensively and says operational results are better than expected. Here YL-CSC (c/n 55005), the third CS300 to be delivered to the airline, is on finals at Zurich.
-
Air International 2017-01 / Airscene
Регистрационный номер: YL-CSA [3] The CS300 touches down in Riga on November 30, 2016, following a night stop in Stockholm.
-
Air International 2024-05 / A.Dron - Boom time!
airBaltic is one of many European airlines that have announced strong results recently
-
Air International 2022-06 / M.Broadbent - Progress of sorts
Регистрационный номер: YL-ABA Air Baltic is leasing a Boeing 737 from Ukraine International Airlines
-
Air International 2021-06 / M.Broadbent - Bouncing back
Air Baltic plans to resume routes to Dubai and Edinburgh
-
Air International 2019-12 / Airscene
Регистрационный номер: C-GROV The first of 45 Airbus A220s for Air Canada recently rolled out of the paint shop in Mirabel. This A220-300, C-GROV (msn 55067), will enter service in December 2019.
-
Air International 2020-03 / News: Commercial, Military
Air Canada has ordered 45 A220-300s.
-
Air International 2019-02 / Backpages
Al R TANZANIA has become the first African airline to receive the Airbus A220, the twin-jet formerly known as the C Series and the newest addition to the Airbus commercial aircraft family.
-
Air International 2022-12 / T.Batchelor - Mixed messages
Регистрационный номер: C-GPWQ [2] Breeze Airways selected Viasat as the in-flight connectivity service provider for its fleet of A220-300 aircraft, one of which is shown here with a Viasat radome
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Регистрационный номер: C-GPWQ [2] The A220 will allow Breeze to do things its competitors can’t, according to the airline
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
“This airplane is absolutely magical,” said Tom Anderson, Breeze chief operations officer, of the A220
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
The A220 is powered by two Pratt & Whitney PurePower PW1500Gs, which David Neeleman considers the cornerstone of the aircraft's capability
-
Air International 2018-11 / Airscene
Регистрационный номер: N101DU [2] Delta Air Lines' first Airbus A220-100 N101DU (msn 50020) after rolling out from the painting hangar at the A220 final assembly line in Mirabel, Quebec, before it started test flights in October 2018.
-
Air International 2018-12 / Backpages
Регистрационный номер: N101DU [2] DELTA AIR Lines officially accepted its first Airbus A220-100 N101DU (msn 50020) in Mirabel, becoming the first North American airline to receive the type.
-
Air International 2022-12 / T.Batchelor - Mixed messages
Earlier this year Delta exercised rights to purchase 12 new A220-300 aircraft
-
Air International 2020-07 / K.Nuthall, P.Cochrane, W.Kigotho - Opening skies over Africa
Регистрационный номер: C-FPBE Several African carriers have opted for the Airbus A220.
-
Air International 2025-01 / A.Dron - On the brink
Регистрационный номер: C-FOYA Ibom Air, supported by the Akwa Ibom regional government, is a relative newcomer to Nigeria's airline scene. It plans to build a fleet of 11 Airbus A220-300s
-
Air International 2021-05 / J.Geraghty, C.Sloan - Breaking boundaries
JetBlue's initial A220 on its first flight
The carrier welcomed the first of 70 A220s at the end of last year. Its range and low cost per ASM offer economic advantages, and the interior gives the passenger a widebody experience in a narrowbody aircraft -
Air International 2018-02 / Airscene
Korean Air Lines has received two Bombardier CS300s and will initially operate the aircraft on domestic routes, although the carrier has not ruled out flying the aircraft on international services.
-
Air International 2017-12 / Airscene
Регистрационный номер: C-FOUQ, HL8091 Korean Air Lines' first Bombardier CS300 HL8091 (c/n 550017) pictured departing Mirabel, Quebec, on its maiden flight. This is the first of ten CS300s for Korean, which will be the third C Series family operator after Swiss and Air Baltic. Korean will use the aircraft on domestic routes initially before placing it on Asian services.
-
Air International 2025-01 / M.Broadbent - Commercial outlook
Qantas will introduce its first international A220 route, from Darwin to Singapore
-
Air International 2024-08 / M.Doran - Seizing an opprotunity
Qantas has introduced the A220 for a mix of regional, domestic and international routes
-
Air International 2015-08 / News
The two-day visit of the CS100 to Zurich gave Swiss staff an opportunity for a closer look at a type they will be the first to operate.
-
Air International 2016-07 / Airscene
Регистрационный номер: C-GWXZ [3] Bombardier CS100 FTV5 (c/n 10005) C-GWXZ at Dublin ahead of its first semi-commercial flight to Zurich.
-
Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/
According to CS100 launch operator Swiss, preliminary data evaluation confirms the PW1524G’s fuel-efficiency performance meets the expectations and guarantees.
-
Air International 2016-02 / News
Swiss International Air Lines is scheduled to receive its first CS100 in the second quarter.
-
Air International 2015-07 / News
Регистрационный номер: C-GWXZ [3] Bombardier CS100 C-GWXZ (c/n 5005), wearing the livery of launch operator, Swiss International Air Lines, was scheduled to go the carrier's Zurich base after the Paris Air Show for customer demonstrations.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - A New Era /Commercial/
Swiss has used its CS100s to replace its Avro RJs on its European short-haul network. Around 300 of its pilots will be trained on the aircraft.
-
Air International 2015-08 / News
Регистрационный номер: C-GWXZ [3] CS100 C-GWXZ (s/n 50001) conducted a low fly-past down Zurich’s runway 16 on arrival from the Paris Air Show, and received a water cannon salute from the airport fire service on taxiing in.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
Регистрационный номер: HB-JBB Swiss was the C Series family launch operator. Swiss CS100, HB-JBB (c/n 50011) is captured flying near St Moritz during an appearance at the World Ski Championships.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
The C Series’ all-composite wing is manufactured using an innovative new process called resin transfer infusion.
-
Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/
At 20dB below ICAO’s Chapter IV minimum-noise standard, the PW1524G’s airport noise footprint is up to 75% smaller than those of previous turbofan engines.
-
Air International 2016-08 / Airscene
Регистрационный номер: HB-JBA The first Swiss CS100, HB-JBA, will be followed by 14 other CS100s into service with the airline, whose remaining C Series deliveries will be CS300s.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - A New Era /Commercial/
Two airlines, Swiss and Air Baltic, have so far put the C Series into service. Korean Air is set to become the third operator later this summer.
-
Air International 2016-07 / Airscene
Some of the Star Alliance airline executives who were passengers aboard the flight in FTV5 from Dublin to Zurich.
-
Air International 2016-06 / Airscene
If all options are exercised, Delta Air Lines will take delivery of 125 examples of the C Series.
-
Air International 2013-04 / News
On March 7, 2013 the first prototype Bombardier CSeries CS100 (FTV-1, c/n 50001) was unveiled at the Mirabel production facility in Quebec.
-
Мировая Авиация 243
Первый опытный самолет семейства CSeries, FTV1, был представлен на заводе компании "Bombardier" в Мирабеле под Монреалем в марте 2013 года. Окончательная сборка авиалайнеров будет осуществляться на новой сборочной линии компании - рядом с имеющейся линией, где собираются самолеты CRJ700 и CRJ900.
-
Air International 2016-02 / News
The McKinley Climatic Laboratory in Florida was used for cold temperature testing.
-
Air International 2014-02 / News
The second prototype Bombardier CSeries CS100 making its maiden flight on January 3, 2014.
-
Air International 2016-02 / News
Rob Dewar, Vice President C Series, holds a copy of the CS100 Type Certificate awarded by Transport Canada.
-
Air International 2013-06 / C.Kjelgaard - Pratt & Whitney's Commercial Engine Comeback /Technology/
Maiden flight of the first Bombardier CS100 airliner powered by the PW1524G, is expected this year.
-
Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/
The ratio of cold bypass air to hot core air in the PW1500G is 12:1, a ratio practically unachievable until P&W developed its geared turbofan technology.
-
Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/
PW1524G ground-testing at Pratt & Whitney’s West Palm Beach engine test facility.
-
Air International 2017-08 / C.Kjelgaard - Quietly Impressive /Commercial/
The PW1524G is one of seven versions in the PW1500G family, with other variants powering other new airliners such as the A320neo, E-Jets E2 and Mitsubishi Regional Jet.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
C Series final assembly under way in Bombardier’s Mirabel plant. Aircraft are assembled at three stations.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
The robots used during final assembly each weigh 12,000kg (26,485lb) and reach a full height of 18ft 9in (5.72m).
-
Air International 2011-07 / C.Kjelgaard - CSeries Programme Strides Forwards /Commercial/
A test fuselage barrel for the airliner.
-
Air International 2022-03 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, Space
Регистрационный номер: 9H-FIVE ACJ TwoTwenty 9H-FIVE after arriving at Indianapolis, Indiana, where it will be outfitted by Comlux Completion
-
Air International 2022-02 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, Space
The first ACJ TwoTwenty lifts off for its inaugural flight on December 14, 2021
-
Air International 2023-04 / News
Two ACJ TwoTwentys were delivered during 2022, the first VIP variants of the Airbus A220 to be handed over
-
Air International 2021-07 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology
The initial fuselage section of the first ACJ TwoTwenty on the final assembly line at Mirabel in Canada
-
Авиация и Время 2013-04
24 июля 2013г. канадская компания Bombardier Aerospace сообщила, что маршевые двигатели PW1500G и ВСУ, установленные на первом летном прототипе пассажирского самолета семейства CSeries, работают нормально. Как ожидается, самолет должен совершить свой первый полет в ближайшее время. CSeries - семейство новых узкофюзеляжных самолетов средней дальности, рассчитанных на перевозку от 100 до 149 пассажиров. На данный момент Bombardier имеет 388 заказов (в т.ч. 177 твердых) на самолеты этого семейства.
-
Авиация и Время 2016-06
Регистрационный номер: C-FOWY [3] 28 ноября 2016г. в канадском аэропорту Мирабель, расположенном в 39 км к северо-западу от Монреаля, на производственной площадке компании Bombardier состоялась торжественная передача узкофюзеляжного пассажирского самолета Bombardier CS300 стартовому эксплуатанту - латвийской авиакомпании Air Baltic Corporation AS (Air Baltic).
-
Авиация и Время 2019-04
1 августа 2019г. латвийская авиакомпания airBaltic впервые осуществила рейс Рига-Одесса на Airbus A220-300, который считается одним из наиболее экологически чистых пассажирских лайнеров в мире.
-
Мировая Авиация 243
Приборное оборудование пилотской кабины построено на базе комплекта авионики "Pro Line Fusion" компании "Rockwell Collins" с 15-дюймовыми многофункциональными индикаторами. Впервые на самолетах "Bombardier" применены боковые ручки управления, а опционально возможна установка индикаторов на фоне лобового стекла.
-
Air International 2014-08 / J.Careless - CSeries /Commercial/
The CSeries flight deck includes large LCD displays, dual flight management system with optimised control and display functions, dual cursor control devices, datalink, Cat IIIa autoland and side stick controls as baseline.
-
Air International 2015-08 / News
The C Series cockpit includes graphical flight planning, fly-by-wire systems and side-stick controls.
-
Air International 2022-04 / M.Broadbent - Avionics advances
An Airbus A220 flight deck is one example of a latest-generation commercial aircraft flight deck, but operator expectations and requirements are continually evolving
-
Air International 2016-06 / Airscene
Delta’s Chief Executive Ed Bastian (left) and Bombardier President and Chief Executive Officer Fred Cromer sat in the cockpit of a CS100.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
The flight deck is dominated by 15.1-inch (383mm) multifunction display screens, with the large surface area of the screens designed to make it easy to find information.
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Breeze aims to recruit 300 pilots over the next year, the vast majority for the A220
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
Rockwell Collins Pro Line Fusion avionics feature on the C Series, with standard features including an airport surface chart.
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
The cabin windows measure 16 x 11 in (279 x 406mm), similar in size to those in a Boeing 777, 25% larger than a 737's and 50% larger than those in an A320.
-
Air International 2016-07 / Airscene
The cabin windows in the CS100 are 11 x 16in (279 x 406mm).
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Among the benefits of the A220's interior is its 20in-wide aisle
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Both of the LOPAs (layout of passenger accommodations) planned by Breeze offer a number of rows with additional legroom
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Seats are finished in a charcoal leather trim with blue, red and yellow piping indicating ticket class
-
Air International 2014-08 / J.Careless - CSeries /Commercial/
The CSeries family of aircraft offers flexible seating options. The interior can be customised for a single-, two- or a high-density class seating.
-
Мировая Авиация 243
Широкий фюзеляж позволяет разместить в пассажирском салоне эконом-класса кресла по пять в ряд по схеме 2+3, при этом на каждый ряд кресел имеется свой иллюминатор увеличенного размера. Багажные полки имеют на 25% увеличенную вместимость по сравнению с аналогами.
-
Air International 2016-07 / Airscene
Swiss CS100s will have 125 seats, each with 18.5in (470mm) width and a pitch of 30in (762mm).
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - Big Promise /Commercial/
Space and light was a key design consideration for the cabin. There is a minimum seat width of 18.5in (470mm), the widest seats in any single-aisle, and the central aisle is 20in (508mm) wide.
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
The cabin offers USB-A, USB-C and AC power outlets at every seat
-
Air International 2022-01 / C.Sloan - Front and centre
Passengers on the A220 will encounter the highest ceiling in its class
-
Air International 2020-02 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology
The unique observation deck of the SkyRetreat interior concept for the Airbus A220.
-
Air International 2021-01 / M.Broadbent - Counting commercial comeback
Airbus is set to launch a bizjet variant of the A220
-
Air International 2025-03 / A.Dron - La Compagnie
The high-end configuration interiors that Magnifica Air has specified are intended for passengers expecting a high-quality service and are prepared to pay for it
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
Artist's impression of Bombardier's BRJ-X regional jet (1999)
-
Air International 2011-07 / C.Kjelgaard - CSeries Programme Strides Forwards /Commercial/
The CSeries is one of the launch customers for Pratt & Whitey's PurePower family of engines.
-
Мировая Авиация 69
Bombardier CSeries - первый пассажирский самолет компании с расположением двигателей под крылом.
-
Air International 2011-05 / News
The PW1000 PurePower series will be fitted on Bombardier CSeries
-
Air International 2011-07 / C.Kjelgaard - CSeries Programme Strides Forwards /Commercial/
The CS300 is the larger of the two variants currently on offer.
-
Мировая Авиация 243
Сегодня существуют две модификации авиалайнеров семейства CSeries - модель CS 100 вместимостью 110 пассажиров и удлиненный CS300 на 130 пассажиров в базовом варианте. Компания также предлагает вариант CS300 "повышенной вместимости" - на 160 мест.
-
Air International 2011-03 / News
Bombardier appears to have worried Airbus, Boeing and Embraer with its CSeries - scheduled to enter service in 2013 and expected to offer direct operating costs at least 20% lower than the A319 and 737-700.
-
Мировая Авиация 243
Планами компании "Bombardier" предусматривалось выполнение первого полета первого опытного авиалайнера в июне 2013 года, однако срок был перенесен. По программе летных испытаний планируется привлечь 5 машин и налетать 2400 часов.
-
Air International 2012-09 / M.Broadbent, M.Arcamone - Bombardier Bounces Back /Commercial/
Заказы на авиалайнеры CSeries канадская компания-разработчик получила даже несмотря на финансово-экономический кризис в 2008-2009 годах. Руководство "Bombardier" надеется, что удача не отвернется от компании и возрождающаяся мировая экономика приведет к новым заказам.
-
Air International 2018-09 / Backpages
Регистрационный номер: C-FFDO [11] THERE IS set to be a major new airline in the United States. An as-yet undisclosed carrier has signed a Memorandum of Understanding for 60 Airbus A200-300s, with deliveries scheduled to begin in 2021.
-
Air International 2020-03 / News: Commercial, Military
Airbus delivered and received more orders for commercial types than Boeing in 2019.
-
Air International 2015-12 / News
Регистрационный номер: YL-CSA [3] Latvian flag carrier airBaltic will be the CS300’s launch operator. Swiss will be the first user of the aircraft's CS100 stablemate, which is due to be certified by the end of the year.
-
Air International 2016-04 / News
Air Canada has signed a letter of intent for up to 75 C Series
-
Air International 2012-01 / News
Bombardier announced an order for ten CS300s from Turkish airline Atlasjet on November 15, 2011 at the Dubai airshow.
-
Air International 2023-09 / M.Doran - Perfect planning
Air Lease Corporation has agreed leases of six Airbus A220s with Croatia Airlines
-
Air International 2017-08 / M.Broadbent - A New Era /Commercial/
An artist’s impression of a CS100 wearing Delta Air Lines livery. The airline says it will use the new type to, “reshape and up-gauge its narrowbody fleet”.
-
Air International 2020-07 / C.Sloan - You're Not Nineteen Forever (2)
Airbus A220-300s had been expected to replace the 60 Embraer E190s on a like-for-like basis, however the carrier exercised options for a further ten examples at the 2019 Paris Air Show.
-
Air International 2024-05 / A.Dron - Boom time!
Lufthansa Group signed for Airbus A220s and Boeing 737-8s in December 2023
-
Air International 2011-07 / C.Kjelgaard - CSeries Programme Strides Forwards /Commercial/
Braathens Leasing has ordered a mix of five CS100s and CS300s for operation by Malmo Aviation, one of two recent orders for the CSeries.
-
Air International 2012-04 / M.Broadbent - Slim & Slender /Commercial/
Bombardier launched its CSeries to unseat incumbents in the narrowbody market.
-
Мировая Авиация 243
Официальный старт программе создания самолетов серии CS дан в июле 2008 года после того, как "Bombardier" получила от "Lufthansa" письмо о намерении приобрести 60 самолетов (плюс 30 в опционе). На сегодня имеется твердый контракт на 30 CS100, которые поступят в эксплуатацию компании "Swiss".
-
Air International 2020-12 / Focus: UAV, Rotary, Business, Technology, GA
An artist’s impression of the ACJ TwoTwenty, the recently launched VIP version of the A220-100
-
Air International 2025-03 / A.Dron - La Compagnie
Start-up US all-business-class operator Magnifica Air plans to start services in 2027, but has so far given few details of its service, routes, or type of aircraft it will operate
-
Мировая Авиация 79
Авиаперевозчики рассчитывают, что авиалайнеры следующего поколения будут иметь на 25%лучшую топливную эффективность. Новое поколение двигателей представлено GEnx ("General Electric") и Trent 1000 ("Rolls-Royce"), одним из основных отличий которых стала замена традиционной системы отбора сжатого воздуха от двигателя более эффективной системой, шире использующей возможности электрооборудования. Еще более радикальный дизайн имеет двигатель PW1000G ("Pratt & Whitney", на снимке), созданный на базе технологии "Geared Turbofan" - системы привода вентилятора через редуктор (справа), которая позволяет существенно снизить скорость вращения вентилятора по сравнению со скоростью вращения турбины. Двигатель уже выбран для установки на самолеты Bombardier CSeries и Mitsubishi MRJ. "Rolls-Royce" же сделал ставку на совершенствование своих трехвальных двигателей.
Другие самолёты на фотографии: Mitsubishi MRJ SpaceJet - Япония - 2015
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
Cabin section of the Bombardier BRJ-X (1999)
-
Мировая Авиация 243
На данных рисунках показаны модели CS100 (три вида) и CS300 (только боковой вид).
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
Provisional drawing of the Bombardier BRJ-X in 90-seat form (1999)
Тип фотографий
- Все фото (151)
- Цветные фото (97)
- Ч/б фото (3)
- Кабина (22)
- Рисунки, схемы (29)