RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1950

Одноместный истребитель-бомбардировщик

Republic F-84 Thunderjet
  
<...>
   Стреловидное крыло впервые установлено на F-84E. Вариант, оснащенный ТРД Allison XJ35-A-25 тягой 23,13 кН и получивший обозначение YF-84F, совершил первый полет 3 июня 1950 года. Летные характеристики оказались низкими (самолету требовался более мощный двигатель), и второй прототип оснастили английским ТРД Armstrong Siddeley Sapphire.
   Освоение лицензионного варианта двигателя Wright J65 столкнулось с проблемами, но в конечном итоге на 375 машинах из 2713 F-84F Thunderstreak был установлен ТРД Wright J65-W-3 тягой 32,11 кН, а оставшиеся получили менее мощные двигатели J65-W-1 или J65-W-1A.1301 самолет был поставлен странам НАТО.
<...>


Опытные и экспериментальные варианты F-84

<...>
   YF-84J: два переделанных F-84F с более высоким фюзеляжем и увеличенными носовыми воздухозаборниками; один проходил испытания с ТРД General Electric XJ73-GE-5 тягой 63,97 кН, а другой - с ТРД YJ73-GE-7 тягой 65,22 кН


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Republic F-84F Thunderstreak

   Тип: одноместный истребитель-бомбардировщик
   Силовая установка: один ТРД Wright J65-W-3 тягой 5384 кг
   Летные характеристики: макс. скорость на уровне моря 1118 км/ч; практический потолок 14020 м; боевой радиус действия с ПТБ 1304 км
   Масса: пустого 6273 кг; максимальная взлетная 12 701 кг
   Размеры: размах крыла 10,24 м, длина 13,23 м, высота 4,39 м, площадь крыла 30,19 м2
   Вооружение: шесть 12,7 мм пулеметов Browning M3, до 2722 кг боевой нагрузки на внешней подвеске

Показать полностью
  • Описание
  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-737

    This F-84F-45-RE, 52-6737, is seen in the distinctive yellow markings of the 92nd FBS, which was based at RAF Manston from March 1955 until the end of April 1958, at which time it joined the rest of the 81st FBW at RAF Bentwaters.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-499

    The first Republic F-84Fs for the 81st Fighter Bomber Wing, based at Bentwaters and Shepherds Grove, began arriving in October 1954. This Thunderstreak, 52-6449, was the mount of Lt Joe Williams of the 78th FBS, based at Shepherds Grove.

  • Авиация и Космонавтика 2024-12 / М.Никольский - А‑бомба для F‑16. И не только... (1)
    Регистрационный номер: FS-500   [2]

    F-84F с подвешенной бомбой Mk 7 и тремя ПТБ

  • Авиация и Космонавтика 2013-04 / К.Кузнецов, Г.Дьяконов - Главный калибр (2)
    Регистрационный номер: FS-500   [2]

    Истребитель F-84F с бомбой Mk.7 под левым крылом.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder

    Lieutenant Joe Williams (left) poses with his crew chief at Shepherds Grove beside his Thunderstreak. “I was not overly fond of the F-84F or its mission. Going from fighter-interceptor to special missions was a big change for us all. But when you wear the uniform, you must go with the change. ”

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder

    Lieutenant Don Mikler and F-84F at Nouasseur in December 1955. The USAF in Europe (USAFE) used Nouasseur in Morocco and Wheelus in Libya for fair-weather weapons practice for all of its units.

  • Air International 2008-06 / D.Willis - Republic F-84F Thunderstreak /Aircraft profile/
    Регистрационный номер: FS-731

    Republic F-84F Thunderstreaks served mainly in the fighter-bomber role and were nuclear-capable. The type served with many front line and Air National Guard units before finally being retired by the Illinois and Ohio ANG in November 1971. This aircraft carries the markings of the 511th Fighter-Bomber Squadron, 405th Fighter-Bomber Wing based at Langley AFB.
    Вооруженные самолетами F-84F подразделения Тактического авиационного командования были важнейшим элементом концепции "смешанной ударной авиационной группировки" (CASF), предусматривавшей быструю переброску дислоцированных на территории США эскадрилий в Европу в район конфликта. Данный F-84F принадлежал 405-му истребительно-бомбардировочному авиакрылу.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-852   [2]

    F-84F «Тандерстрик» из 91-й эскадрильи 81-го авиакрыла. Обратите внимание на эмблему эскадрильи на борту фюзеляжа - ядерный гриб
    На протяжении 1950-х годов части ВВС США в Европе активно оснащались Thunderstreak со стреловидным крылом. Этот F-84F-50-RE служил в 91-й эскадрилье, базировавшейся в британском Бентуотерсе.
    Lieutenant Harry Eckes of the 91st Fighter Bomber Squadron (FBS) en route to Nouasseur, Morocco, in F-84F 52-6852. The flight to the North African base covered a distance of more than 1,200 miles (1,930 km) and took about 2hr. Note the badge of the 81st FBW on the fuselage, and the individual squadron badge at the tip of the fin.

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: FS-643

    В рамках программы испытаний ракет класса "воздух-поверхность" Martin GAM-83 Bullpup несколько пусков проводились в ходе доводки предсерийной машины F-84F (51-1643) на авиабазе Эдвардс. Для подвески ракеты пришлось переделать подкрыльевой пилон.

  • Мировая Авиация 151

    Более 18 лет F-84F служили в 24 частях авиации Национальной гвардии в качестве перехватчиков (ограниченно), носителей ядерного оружия и тактических истребителей. Последние F-84F списывались из 170-й (НГ штата Иллинойс) и 164-й (НГ штата Огайо, на фотографии) тактических истребительных эскадрилий в последнем квартале 1972 года.

  • Авиация и Космонавтика 2015-08 / М.Никольский - Пилотажная группа "Тандербердз"

    F-84F «Тандерстрик» со стреловидным крылом, пришедший на смену «прямокрылым» F-84G весной 1955 г.

  • Мировая Авиация 49

    Единственным подразделением САК ВВС США, получившим на вооружение GRB-36, стала 99-я стратегическая эскадрилья (авиабаза Фэйрчайлд, штат Вашингтон). На ее вооружении самолеты стояли менее года.

    Другие самолёты на фотографии: Convair B-36 Peacemaker - США - 1946

  • Мировая Авиация 144
    Регистрационный номер: P-195

    Republic F-84F состоял на вооружении в нескольких странах блока НАТО, включая Бельгию, Францию, Грецию, Италию, Нидерланды, Турцию и ФРГ. Первый из 180 самолетов был передан голландским ВВС в /955 году.

  • Air Pictorial 1956-02
    Регистрационный номер: FS-010

    The U.S.A.F. has recently introduced a revised system of identification markings for fighters and fighter/bombers. Formerly the lettering U.S. Air Force appeared on the fin and rudder above the serial number. As this photograph of a new production Republic F-84F-56-RE Thunderstreak shows, the lettering has been removed to the front fuselage and the last digit of the contract year (52-7010) has now been dropped from the tail serial. Similarly the "buzz number" (FS-010) formerly on the nose is now to the rear of the national insigne.

  • Мировая Авиация 224
    Регистрационный номер: FS-346

    На фотографии хорошо видны отличия прямокрылого Thunderjet и Thunderstreak со стреловидным крылом. Конструкция YF-84F на 60% была аналогична конструкции F-84E, но на серийных F-84F стояли британские ТРД J65.

    Другие самолёты на фотографии: Republic F-84 Thunderjet - США - 1946

  • Авиация и Космонавтика 2010-01 / А.Харук - "Вопящий гром"
    Регистрационный номер: FS-358

    Истребитель F-84F "Тандерфлэш"

  • Air Pictorial 1958-03
    Регистрационный номер: FS-366

    This Republic F-84F is equipped with tailhook arrester gear which is being evaluated by the U.S.A.F. It is claimed to be safer than the parachute braking drogue, eliminating skidding on wet and icy runways.

  • Мировая Авиация 224
    Регистрационный номер: FS-378

    После 10-летней эксплуатации в частях первой линии ВВС США F-84F передали в авиацию Национальной гвардии, последние самолеты Национальной гвардии списали в 1971 году.

  • Air Pictorial 1991-11 / A.Pearcey - Changing face of peace

    The Republic F-84F Thunderstreak followed the F-86 Sabre with the 81st in 1954. Depicted is F-84F-35-RE 52-6480 seen at Eglin AFB, Florida, prior to being allocated to a USAF unit.

  • Air International 1980-07 / B.Burns - Efficacious air intakes /Fundamentals of design/ (8)
    Регистрационный номер: FS-513

    Example of subsonic nose pitot intakes is provided by the F-84F Thunderstreak.

  • Air Enthusiast 2001-01 / D.Gordon - Turbulent Times (1)
    Регистрационный номер: FS-539

    F-84F 52-6539 of the 79th FBS.

  • Авиация и Космонавтика 2013-06 / К.Кузнецов, Г.Дьяконов - Главный калибр (4)
    Регистрационный номер: FS-667

    Истребитель F-84G. Хорошо виден пилон для подвески атомной бомбы.

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: FS-708

    Двум модифицированным F-84F присвоили обозначение YF-84J. Один оснастили двигателем General Electric XJ73-GE-5 тягой 39,30 кН, другой - двигателем XJ73-GE-7 тягой 40,10 кН. Из них летал только один самолет - 51-1708.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-718

    The Thunderstreaks of the 81st FBW were regular visitors to British airshows in the 1950s, 52-6718 of the 78th FBS being seen here alongside Boeing KB-29P 0-469716 of the 420th Air Refuelling Squadron - the O-designation was added to operational USAF aircraft serials (in this case 44-69716) to indicate they were more than ten years old.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing B-29 Superfortress - США - 1942

  • Air Enthusiast 2001-01 / D.Gordon - Turbulent Times (1)
    Регистрационный номер: FS-738   [2]

    F-84F, 52-6738, 55th FBS, this aircraft crashed at Nouasseur in August 1956.

  • Air Enthusiast 2001-01 / D.Gordon - Turbulent Times (1)
    Регистрационный номер: FS-738   [2]

    F-84F 52-6738, 55th FBS, 20th FBW. The 'Special Weapons' pylon is under the port wing

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-749

    Wearing both the 81st FBW’s badge on the fuselage and the lizard badge of the 78th FBS (nicknamed the “Bushmasters”) on the fin, Thunderstreak 52-6749 was photographed at Bentwaters Armed Forces Day in 1958. The sunburst markings on the fin and the panel on the nose were dark red.

  • Air Enthusiast 2001-01 / D.Gordon - Turbulent Times (1)
    Регистрационный номер: FS-752

    F-84F 52-6752 of the 77th FBS, shrouded against the weather. This aircraft, in common with 52-6700, carried three bands of red on the tail and the fuselage

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-762

    Lieutenant Don Mikler heads out for the range on one of the 81st’s many practice missions, in which the Wing’s Thunderstreaks would rehearse the prescribed techniques for toss-bombing and the Low-Altitude Bombing System (LABS), either of which could be used to deliver a nuclear weapon should the need arise.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-780

    The Thunderstreaks of the 81st FBW were occasionally fitted with jet-assisted take-off (JATO) rocket bottles to improve the type’s take-off performance when heavily laden. In this photo of 78th FBS Thunderstreak 52-6780 the aft ends of the JATO bottles may just be seen behind the tail-end of the wing-mounted fuel tank.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-783   [2], FS-836   [2], FS-852   [2]

    Thunderstreaks of the Bentwaters-based 91st FBS peel off for a series of publicity photographs in 1956. Republic was keen to extol the type’s virtues, the accompanying press release claiming that the F-84 “adds speed and atomic punch to the free world's air arsenal”.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-783   [2], FS-836   [2]

    “C” Flight of the 91st FBS flies a four-aircraft formation for a publicity shoot. Captain Jack Bowman leads the quartet, accompanied by Lieutenants Don Hanto, Jim Wilson and Harry Eckes. The blue lightning flashes on the fin were just one example of the variety of markings carried by the 91st FBS during the Thunderstreak period.

  • Aeroplane Monthly 1995-12 / M.Retallack - The Grapple years (2)
    Регистрационный номер: FS-883

    Republic F-84F Thunderstreak 52-6883, with capacious underwing tankage, in the hangar at RCAF Namao, Canada, on March 29, 1957.

  • Авиация и Космонавтика 2025-01 / М.Никольский - Авиационное тактическое ядерное оружие (2)

    F-84F 20-го авиакрыла, авиабаза Уэзерфильд. На борту видна не до конца смытая надпись OHIO AIR GUARD. Этот самолет был передан ВВС ФРГ

  • Мировая Авиация 224

    YF-84F, изначально обозначавшийся YF-96A, запустили в серию как F-84F Thunderstreak. Данный вариант был способен нести бомбовую нагрузку в 2722 кг, включая атомную бомбу.
    Republic F-84F with a selection of some of the loads it can carry externally up to a total of 6,000 lb. In addition to its normal fixed armament of six Colt-Browning M-3 machine-guns of .5-in. calibre, it has twenty-four 140-lb. 5-in. H.V.A.R. outboard of which are two 2,000-lb. bombs of an obsolescent type. The 1,000-lb. bombs at the end are more representative of jet carriage. The 230- or 450-U.S. gal. external tanks in the background can be used as napalm weapons.

  • Авиация и Космонавтика 2024-12 / М.Никольский - А‑бомба для F‑16. И не только... (1)

    Ассортимент вооружения истребителя-бомбардировщика F-84F. В центре - бомба Mk 7

  • Авиация и Космонавтика 2005-07 / М.Никольский - Истребитель-бомбардировщик Рипаблик F-105 "Тандерчиф" (1)
    Регистрационный номер: FS-966

    F-105B "Тандерчиф" в одном ряду со своими предшественниками: F-84E "Тандерджет", KF-84F "Тандерфлэш" и F-84F "Тандерстрик"

    Другие самолёты на фотографии: Republic F-105 Thunderchief - США - 1955Republic F-84 Thunderjet - США - 1946Republic RF-84F Thunderflash - США - 1952

  • Aviation Historian 20 / M.Wickstead - A sky full of frontiers

    Blair (centre) and his two wingmen, Capt Cesar Martinez (left) and Maj Robert Tomlinson, beside F-84F 51-1741 Excalibur IV before taking off on Operation Shark Bait in April 1956.

  • Air Pictorial 1958-03

    One of a number of "Buddy" refuelling systems now being developed in America is the one shown here fitted to a Republic F-84 Thunderstreak. Developed by the Republic Company it consists of two auxiliary wing tanks, one containing fuel and the other consisting of two compartments. The forward compartment of the latter contains fuel and the rear the refuelling mechanism. As can be seen, this is a short boom to which a length of hose and a drogue are attached. Fuel can be drawn from all tanks of the tanker rather than just that from the buddy tank alone.

    Другие самолёты на фотографии: Grumman F9F-6 Cougar - США - 1951

  • Air Enthusiast 2006-11 / D.Willis - Extended Family /Post-war combat/ (1)
    Регистрационный номер: FS-543

    A KP-29P equipped with a 'flying boom' suckles a Republic F-84F Thunderstreak.

    Другие самолёты на фотографии: Boeing B-29 Superfortress - США - 1942

  • Авиация и Время 2006-03 / К.Кузнецов, Г.Дьяконов - B-36 - последний аргумент Америки?

    Паразитный истребитель-разведчик RF-84F FICON. Из парка RF-84F, имевшихся в распоряжении ВВС США, 25 самолетов были переоборудованы в вариант RF-84K для авиационного комплекса FICON (Fighter CONveyor). В состав комплекса входил самолет-носитель, для роли которого был выбран Convair RB-36D (получил обозначение GRB-36D; на фотографии), и подвешиваемый к нему так называемый паразитный самолет (RF-84K). В бомбоотсеке устанавливалось Н-образное крепление, при помощи которого происходил сброс и прием RF-84K.
    The desire on the part of some people to hang aeroplanes from things including cables, balloons, airships and other aeroplanes goes back to the very early years of powered flight. Shown here, is one of the last serious attempts made to do this by, of all people, the USAF, who actually deployed a limited number of Republic RF-84K-carrying Convair GRB-36Ds operationally from the end of 1956, through most of 1957. Shown here and taken in May 1953 is a view of the operational evaluation trials involving a Convair GRB-36F and a Republic YRF-84F. The intention with this particular combination was not to carry some form of fighter protection for the mother aircraft, but to extend the range of the Air Forces' photographic reconnaissance capability by using the mother ship to fly the fast RF-84 to within credible fuel range of what was to be photographed. The arrival in service of the fast, longer-ranged Douglas RB-66s must have come as a relief to those tasked with operating the by now extremely vulnerable GRB-36s.

    Другие самолёты на фотографии: Convair B-36 Peacemaker - США - 1946

  • Air Pictorial 1956-04
    Регистрационный номер: FS-720

    The new Republic jet muffler for F-84Fs.

  • Air Pictorial 1958-07 / Spotter's Notebook

    F-84s have been used in several American films to depict MiG-15s. This one will be used in a film called The Hunters.

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: P-121

    Самолеты F-84F стояли на вооружении многих стран НАТО, включая Германию, Францию, Италию, Бельгию, Нидерланды (на фотографии), Грецию и Турцию. Шесть частей голландских ВВС, базировавшихся в Фолькеле и Эйндховене, насчитывали 180 таких самолетов.

  • Air Pictorial 1957-02

    ONE OF THE SKYBIRDS' team of four Republic F-84F Thunderstreaks from the Volkel A.F.B. which was narrowly beaten to first place in the aerobatic contest by the Hunters. This F-84F bears the serial 52-7191 / F-140 on the fin . A quartet of F-84G Thunderjets called "The Red Noses" also participated .

  • Air Enthusiast 1972-07 / ??? - "...between DAF and Daimler"
    Регистрационный номер: P-255

    No 315 Tactical Fighter Squadron at Twenthe was the first KLu squadron to convert from the Republic F-84F Thunderstreak to the NF-5, and one of this unit's Thunderstreaks (53-6745) is seen here formating with one of the two-seat NF-5Bs (K-4010) of the conversion school in the summer of 1970 during the early stages on the conversion programme.

    Другие самолёты на фотографии: Northrop F-5B - США - 1964

  • Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale

    During 1957-63 the company overhauled some 435 Republic F-84F Thunderstreaks for the Belgian and French A.F.s - latter illustrated

  • Air International 1997-01 / D.Brackx - The Belgian Air Force at Fifty

    Republic F-84F Thunderflash FU-160/‘UR-V’ from 2 Wing/2 Squadron heads a line-up of four of the unit’s examples at its Florennes base in 1960. Some 197 F-84Fs served with the BAF, operating with 2 and 10 Wings, respectively at Florennes and Kleine-Brogel, while a further 34 RF-84F Thunderflashes were flown by 42 Squadron in the reconnaissance role, initially from RAF Wahn, Germany, and then Brustem.

  • Air Pictorial 1959-09 / Spotter's Notebook
    Регистрационный номер: FU-146

    Rarely seen in camouflage, this Republic F-84F Thunderstreak is one of the aircraft of the Belgian Air Force's 2nd Fighter-Bomber Wing based at Florennes, and photographed recently by Guy Denidder.

  • Aeroplane Monthly 1980-09 / Plane Crazy

    HOW LOW CAN YOU GET? NO 1 (pre-July 1980 only, please). Belgian AF F-84F at USAF Wethersfield, Essex, on April 8, 1964.

  • Aeroplane Monthly 1985-02 / Grapevine

    The former Southend museum Republic Thunderstreak seen at Rochester where it is awaiting the attention of the preservation section of the Medway branch of the RAeS. The aircraft will be restored for the RAF Museum and on completion will probably be displayed at RAF Cosford.

  • Aviation Historian 5 / D.Gordon, I.Bott - Days of Thunder
    Регистрационный номер: FS-453

    The problem - Gil Leimbach’s F-84F after having sailed through the arresting barrier at Shepherds Grove in March 1955. The barriers at Bentwaters and “The Grove” both proved inadequate

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / Grapevine

    The North East Aircraft Museum’s F-84F Thunderstreak at Sunderland on October 20, 1985.

  • Air International 1996-07 / Airscene

    A sad sight at Preveza military reserve airfield (which has now been renamed Aktion) in Greece during April 1996 were these Greek Air Force F-84F Thunderstreaks which, despite having been derelict in open storage for well over a decade, were declared under the CFE Treaty as front line fighter aircraft. Therefore, to comply with arms reductions under the provisions of the Treaty, all have been savagely hacked with a mechanical digger, destroying any chance of them even now being given to museums. A similar fate has befallen the many F-84Fs in store at Athens/Hellenikon.

  • Aeroplane Monthly 1974-07
    Регистрационный номер: FS-713   [2]

  • Мировая Авиация 151
    Регистрационный номер: DD-372

    F-84F Thunderstreak. Хотя истребитель F-84F никогда не считался чем-то выдающимся, достаточно много таких машин служило в ВВС ФРГ. С 1956 года были поставлены 450 самолетов, эксплуатировавшихся до 1969 года. Первой машины получила 50-я школа вооружения в Мюнхене, Фюрстенфельдбрюк. Позднее этим самолетом вооружили подразделения истребителей-бомбардировщиков. Изображенный самолет принадлежал 34-й истребительно-бомбардировочной эскадре в Меммингене. После списания из ВВС ФРГ ряд немецких F-84F передали в ВВС Греции и Турции.

  • Aeroplane Monthly 1974-08
    Регистрационный номер: FS-713   [2]

  • Мировая Авиация 151

    F-84F Thunderstreak

  • Фотографии