Deperdussin B/C/D/TT
Страна: Франция
Год: 1911


Описание
Фотографии
Deperdussin Type B и Type TT

   Под обозначением Model TT компания А. Депердюссена построила в 1912 году двухместную военную версию своего более раннего аэроплана Type B. В том же году TT поступил на вооружение сперва французской, а затем британской армии и ВМФ, где его обозначили Deperdussin Monoplane. Для производства и дальнейшей разработки этого типа в Британии основали фирму "British Deperdussin Aeroplane Co. Ltd". В авиачастях британского ВМФ аэропланы летали как на колесном, так и на поплавковом шасси.
   По конфигурации он был в целом подобен гоночным самолетам Deperdussin, но отличался от них более крупными размерами и упрощенным фюзеляжем с плоскими бортами и полотняной обшивкой. Машина Type B имела открытые кабины для пассажира и пилота, расположенные одна за другой. Этот аэроплан со звездообразным стационарным мотором Anzani либо ротативным Gnome мощностью от 60 до 100 л.с. (от 45 до 75 кВт) применялся в качестве разведчика в начале Первой мировой войны. В 1914 году была предпринята интересная попытка создать вооруженный вариант Type TT. Над передней кабиной пилота установили сваренную из стальных труб "стрелковую площадку" с перилами. Летнаб в полете мог забираться на нее из своей кабины и стрелять из подвижного пулемета поверх диска вращения винта, не рискуя пробить лопасти. Но большая масса и лобовое сопротивление этой конструкции сильно ухудшили и без того слабые летные характеристики самолета, поэтому от нее пришлось отказаться.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Deperdussin Type TT (британской постройки)

   Тип: двухместный многоцелевой аэроплан
   Силовая установка: ротативный поршневой мотор Gnome мощностью 100 л. с. (75 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 109 км/ч на уровне моря; набор высоты 305 м за 3 мин 45 с; продолжительность полета 2 ч 30 мин
   Масса: пустого оборудованного самолета 556 кг; максимальная взлетная 924 кг
   Размеры: размах крыла 12,04 м; длина 7,47 м; высота 2,69 м; площадь крыла 21,92 м2
Турецкий "Депердюссен" из авиаотряда Восточной армии, 1913г.
"Депердюссен" из XIX-го КАО. Западный фронт, зима 1914-15гг.
Летавший с лондонского аэродрома Хэндон с 1912 по 1914 годы аэроплан Deperdussin Monoplane №13 был отправлен на хранение в 1915 году. В 1935 году его купил Шаттлуорт и восстановил до летного состояния.
Deperdussin Monoplane flying in the Forties.
Wg Cdr T. D. Calnan, then chief test pilot at the RAE, coaxes the 1910 Deperdussin into the air.
TWENTY-FIVE YEARS OF PROGRESS: A 1911-type Deperdussin seen flying strongly (or "in full flight") in the year 1937. The engine is a 35 h.p. Y-type Anzani and the maximum speed is about 55 m.p.h. The pilot (with quaint accident-hat) is Mr. R. O. Shuttleworth, at whose works the machine, amongst others, was re-built.
Shuttleworth’s 1910 Deperdussin Monoplane (35-h.p. Anzani) excelled itself at Old Warden on October 31 1976, when Dick Martin flew it on a complete circuit of the aerodrome.
Italian aviator Jules Nardini in his Cyrnos wing-propelled Deperdussin over Dover in 1912.
N. Spratt flying the 60 h.p. "Dep" in a speed handicap at Hendon in 1913, and the photograph raised the question "are these wings bending?" Put a rule along the leading edge and see for yourselves.
A close finish to one of the handicap races round the pylons between P. Verrier on the Maurice Farman and Jules Nardini on the Deperdussin monoplane.
A scene just before the start of a race at the Sixth London Meeting held during August, 1913.
The Deperdussin Type B ‘Casta Suzana’, used as a ground trainer by the Companhia de Aerosteiros, in 1916.
A pair of Royal Aircraft Factory B.E.2cs flank a Deperdussin Monoplane, both types flown by Buss during his wartime flying career, at Felixstowe in 1915. The 100 h.p. Gnome-engined Deperdussin saw RNAS service in small numbers.
A Cyrnos “rotary wing” propeller on Lt Porte’s Deperdussin.
A typical example of the Deperdussin monoplane, as produced both in France and England in 1911. There were various models of this machine, for racing, school work, etc., both single or two-seaters, but all were on much the same lines.
Военный аэроплан Type TT был создан на базе гражданской модели Type B. На фотографии показан Type TT британской сборки с английскими военными летчиками в кабинах.
Deperdussin TT in early form.
John Porte in the rear cockpit of a 100 h.p. Deperdussin monoplane at Hendon in the pre-1914 period.
On October 24, 1913 one of the Ottomans’ Deperdussins made the first direct flight from Edirne to Istanbul. The pilot was Nuri (rear cockpit) with Prince Celaleddin of the Ottoman royal family as his passenger.
The Deperdussin 'Osmanli' in which Nuri and Hakki also attempted to fly to Egypt.
Турецкий "Депердюссен" в крепости Эдирне, 1913г.
The Ottoman Deperdussin flown by Fethi and given the name 'Osmanli' at Buyuk Cekmece during the First Balkan War.
Deperdussin 'Osmanli' after it had landed at Jaffa in Palestine.
Турецкий авиаотряд на Чаталджийских позициях, весна 1913г.
French-built REP and Deperdussin TT monoplanes newly delivered to the Ottoman Army's new air unit. This photograph was taken when the Minister of War, Mahmud Sevkat Pasa, visited the aerodrome at Yesilkoy near Istanbul on April 26, 1912. He is the elderly man with a white beard in front of the REP whose pilot, Fesa, is standing in the cockpit.
Captain The Marquis De Goys standing in the cockpit of one of the Ottomans' Deperdussin TT monoplanes, probably a two-seater. In the background is the airship shed built for the unsuccessful Parseval P9 airship in 1913.
One of the Ottomans' two Bristol-Prier-Dicksons (left) with a Deperdussin in the centre and an unidentified aircraft, perhaps the second Bristol-Prier-Dickson, on the far right. Only the Deperdussin has national markings in the form of an Ottoman-Turkish flag on its rudder.
Самолет "Депердюссен" на полевом аэродроме. Завод Лебедева выпустил в 1914-1915гг. 63 самолета такого типа, которые стали поступать в авиаотряды с первых месяцев войны
"Депердюссен ТТ" (также известный как "тип D") довольно широко применялся при обучении лётному делу в России.
Поплавковый "Депердюссен" постройки завода Лебедева
Deperdussin TT of the Ottoman air arm, named 'Osmanli'. The Deperdussins seem to have been amongst the first Ottoman aircraft to have the flag-style identification marking painted on their rudders. The appearance of ‘Osmanli’ does not seen to have changed from 1913 to 1915. Underside scrap-view shows large national identification markings in the form of Ottoman-Turkish flags painted beneath the wings, though not on the upper surfaces.