CASA CN.235
Варианты:
CASA - CN.235 - 1981 - International
Страна: International
Год: 1981


Транспортный самолет для коротких и средних авиамаршрутов
Описание
Фотографии
EADS CASA (Airtech, Airbus Military) CN.235
  
  После успеха легкого транспортного самолета C.212 Aviocar испанская фирма CASA совместно с индонезийской фирмой IPTN ("Industri Pesawat Terbang Nusantara") создала консорциум Airtech ("Aircraft Technology Industries") для разработки и постройки транспортного самолета больших размеров, оснащенного гермокабиной и пригодного для военного и гражданского применения. Работы над проектом CN.235 начались в 1980 году, а прототипы строились одновременно в обеих странах.
  Испанский прототип совершил первый полет 11 ноября 1983 года, а индонезийский - 30 декабря того же года. CN.235 был сертифицирован в июне 1986 года, а уже в августе взлетел первый серийный самолет. Поставки машин индонезийской и испанской сборок начались в декабре 1986 и феврале 1987 годов соответственно. В марте 1988 года CN.235 начали службу в авиакомпании "Merpati Nusantara Airlines". В январе 1990 года было подписано лицензионное соглашение с фирмой "Tusas Aerospace Industries" (TAI) на постройку 50 самолетов в Турции.
  Основные варианты CN.235: первая модификация CN.235 Series 10 с ТВД General Electric CT7-7A мощностью 1700 э.л.с. (1268 кВт); CN.235 Series 100 испанской постройки и усовершенствованный CN.235 Series 110 индонезийской постройки с ТВД CT7-9C взлетной мощностью по 1750 э.л.с. (1305 кВт) в новых гондолах из композитных материалов; CN.235 Series 200 и CN.235 Series 220 с усиленной конструкцией, допускающей увеличение массы, и усовершенствованной аэродинамикой руля и передней кромки крыла; CN.235 Series 330 Phoenix, разработанный в Индонезии и оснащенный более совершенным оборудованием и системой РЭП, чтобы удовлетворить требованиям австралийских военных; военно-транспортный самолет CN.235 М; патрульные самолеты CN.235 MP Persuader и CN.235 MPA испанской и индонезийской постройки соответственно, оснащенные современной электроникой, включая поисковую РЛС, ИК-систему переднего обзора FUR и аппаратуру РЭБ, и способные нести на шести узлах подвески под крылом противокорабельные ракеты или противолодочные торпеды; конвертируемый грузо-пассажирский вариант CN.235. Гражданские модификации обычно перевозят до 44 пассажиров или 6600 кг груза, а ВТС CN.235 M предназначен для перевозки на короткие расстояния до 48 солдат с полной экипировкой, или 24 раненых на носилках при четырех сопровождающих, или 6600 кг груза.
  На военном рынке самолет пользуется большим успехом, и в 2010 году CN.235, уже выпускающийся под эгидой консорциума "Airbus Military", находился на вооружении ВВС 30 стран мира.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  EADS CASA CN-235M-100

  Тип: транспортный самолет для коротких и средних авиамаршрутов
  Силовая установка: два ТВД General Electric CT7-9C взлетной мощностью 1750 э. л. с. (1305 кВт) или 1870 э.л.с. (1394,5 кВт) с использованием резерва
  Летные характеристики: максимальная скорость у земли 445 км/ч; крейсерская скорость на высоте 4570 м - 460 км/ч; начальная скороподъемность 579 м/мин; потолок 8110 м; дальность полета с полезной нагрузкой 3600 кг - 4355 км, с максимальной нагрузкой - 1501 км
  Масса: пустого снаряженного 8800 кг; максимальная взлетная 16500 кг
  Размеры: размах крыла 25,81 м; длина 21,35 м; высота 8,18 м; площадь крыла 59,10 м!
  Полезная нагрузка: до 6600 кг груза, 48 солдат или 24 раненых при четырех сопровождающих
The CASA-Nurtanio CN 235, under joint development in Spain and Indonesia
В испанских ВВС имеется около 20 CN.235, используемых наравне с ВТС C.212, C-295 и C-130 Hercules. Один самолет используется для решения разведывательных задач.
На вооружении ВВС Испании имеется небольшое количество CN-235, которые используются как транспортные наряду с C.212 и C-130 Hercules.
11 ноября 1983г.: первый полет самолета CASA CN-235 (ECT-100), за которым 30 декабря последовал первый самолет для Индонезии. За производство и маркетинг транспортного самолета CN-235 в Азии отвечала фирма "Nurtanio".
Гражданские CN-235 эксплуатируют следующие кампании: "Inter Austal" (Аргентина), "Merpati Nusantara Airlines" и "Pelita Air Service" (Индонезия), "Tiko Air" (Мадагаскар) "Air Namibia", "Binter Canarias" (на снимке) и "Binter Mediterraneo" (Испания), "Safair" (ЮАР), "L-З Communications" и "Presidential Airways" (США), "Air Venezuela".
France
ВВС Франции закупили 75 CN-235 в варианте среднего тактического транспортного самолета. Франция намерена получить от "Airbus" еще восемь CN-235-300, чтобы заполнить временную брешь, которая образовалась из-за задержек с поставками A400M.
Военный вариант CN-235 способен перевозить 48 парашютистов. Для быстрого десантирования предусмотрена возможность покидания самолета парашютистами с обоих бортов одновременно.
The CN235-200 and CN235-300 are gradually replacing the Transall in French service, taking a leading role in the utility, tactical airlift, medical evacuation and paradropping roles.
The Armee de I'Air (French Air Force) has a large presence at Bamako-Senou International Airport in Mali to support ongoing operations against insurgents as part of Operation Serval. The airport's existing fighter shelters are currently occupied by Dassault Mirage 2000Ds while tanker support is provided by Boeing C-135FR Stratotankers. Various transport aircraft are also supporting operations. CASA CN235-200M 156/'62-IQ', of Escadron de Transport 1/62 Vercors from Base Aerienne 110 Creil, is seen at Bamako on April 7, 2013 in front of C-135FR 740.
The Armee de Nouvelle-Caledonie was a Pitch Black first-timer, with this CN235 transport.
Eight patients can be carried in the CN235, and the aircraft’s ability to land on and take off from semi-prepared runways means it can take casualties direct to medical facilities from austere locations.
Turkey
CASA-Nuratnia CN-235 "073" 12-го транспортного крыла (12nci Ulastirana Grubo) ВВС Турции (Turk Hava Kuvvetleri).
CN-235
Saudi Arabia
ВВС Саудовской Аравии закупили четыре CN-235M-10 производства фирмы CASA. Самолеты состоят на вооружении 1-й эскадрильи (Королевское звено) и используются для обычных и VIP-перевозок.
Congo
CASA CN235M-10 TN-228 (c/n C009, ex N833CA, OG2) is seen undergoing a test flight at Lanseria International Airport in South Africa during January 2013. The former Botswana Defence Force-Air Wing transport is due to be delivered to the Force Aerienne Congolaise (Congolese Air Force) in Congo (Brazzaville). The second former Botswana CN235 (5V-MBM, c/n C008, ex N820CA, OG1) remains at Lanseria in Force Aerienne Togolaise (Togolese Air Force) markings. Both aircraft were registered to Fayard Enterprises of Wake Forest, North Carolina, after being replaced in Botswana service by two new examples.
Force Aerienne Congolaise (Congolese Air Force) CASA CN235M-10 TN-228 (c/n C009, ex N833CA) at its home base at Brazzaville-Maya-Maya Airport on October 25, 2013. The transport was one of two previously operated by the Botswana Defence Force Air Wing that were replaced by new CN235M-300s. Both were initially stored at Lanseria in South Africa, with one (5V-MBM/N820CA, c/n C008, ex OG1) due to go to the Togolese Air Force, although it never entered service with it. TN-228 was delivered to the Congo by March.
Cameroon
Noted on the Airbus Military flight test line at Seville in Spain in late May 2013 was CN235 msn 208 for the Armee de I'Air du Cameroun (Cameroon Air Force). An order for a single example of the transport was announced by the manufacturer on June 6, 2012.
Airbus Military CN235-300M TJ-XDG undertaking a crew training flight from San Pablo Airport, Spain, on July 22, 2013.
Yemen
Airbus Military CN235-300 tactical transport 2211/BuNo. 168988 (msn 188) arrived at Luqa Airport in Malta on September 27, 2013 during its delivery flight from the manufacturer at Seville, Spain, to the Yemen Air and Air Defence Force. It departed for Crete the following day. The aircraft was supplied via the US Foreign Military Financing programme (hence the US Navy Bureau of Aeronautics serial number) to help the Yemeni Government combat al-Qaeda operatives in the country.
MPA and SAR
CN.235 Persuader - специализированный морской патрульный вариант транспортного CN.235, закупленный рядом стран.
USA
On June 5, 2013 EADS North America announced that the 15th Airbus Military HC-144A Ocean Sentry had been delivered to the US Coast Guard. The maritime surveillance aircraft (2315, msn 207) is seen undergoing flight tests at the Airbus Military facility at Seville-San Pablo Airport on May 30. The last two handed over (2313 and 2314, msns 202 and 203) were noted at Coast Guard Air Station (CGAS) Mobile, Alabama, in March. The Coast Guard has received 15 HC-144As, 14 of which have entered service at CGAS Cape Cod, Massachusetts, and CGAS Miami, Florida, as well as at Mobile, while a further three are due to be delivered this and next year. A fleet of 36 is planned.
The final Airbus Defence and Space HC-144A Ocean Sentry for the US Coast Guard was noted during a test flight at Seville-San Pablo Airport in Spain on August 6, 2014. The aircraft (2318, msn C-211) is the last of 18 HC-144As on order, after plans to acquire additional examples were abandoned following an agreement with the US Air Force to transfer surplus Alenia C-27J Spartans to the maritime service.
5 февраля 2009г.: Береговая охрана США ввела в эксплуатацию первый HC-144A Ocean Sentry - поисково-спасательный вариант транспортного самолета EADS CASA CN.235.22 апреля самолет достиг состояния начальной оперативной готовности.
Airbus Defence and Space handed over the 17th HC-144A Ocean Sentry to the US Coast Guard at its facility at San Pablo in Seville, Spain, on March 20, 2014. Upon arrival in the United States the maritime surveillance aircraft (2317, c/n S-210) will be inducted into the Aviation Configuration Management System at the Coast Guard Aviation Logistics Center at Elizabeth City, North Carolina, to be prepared for service. The 18th and last will be delivered before the end of the year and the final three HC-144As are all due to operate from Coast Guard Air Station Corpus Christi, Texas. Originally 36 HC-144As were due to be acquired by the Coast Guard, but the total was halved after it was decided to transfer 14 surplus US Air Force Alenia C-27J Spartans to the service.
Береговая охрана США закупила 36 CN-235-300 в варианте HC-144A Ocean Sentry.
The US Coast Guard operates 18 CN235 maritime patrol aircraft referred to under the US military designation system as the HC-144A Ocean Sentry.
Ireland
CN-235MP ирландского авиационного корпуса оснащены поисковой РЛС Litton AM/APS-504(V)5, ИК обзорной системой FLIR Systems FLIR2000HP и двухместной рабочей станцией с линией передачи данных. Самолет способен нести разнообразную сбрасываемую полезную нагрузку, включая спасательные плоты.
Spain
The last of eight Airbus Military CN235-100Ms due to be modified for the search and rescue role as a CN235 VIGMA for the Ejercito del Aire (Spanish Air Force) was undergoing flight tests from Seville-San Pablo Airport in Spain in December 2012. CN235-100M T.19B-14/D.4-08 (c/n C-059, ex '74-32') is expected to be delivered in early 2013.
Two Airbus Military CN235M VIGMAs form the backdrop for this group of Spanish Air Force personnel during the recent hand-over of the deployment at Djibouti.
The Spanish Air Force marked its 5,000th flight hour in support of Operation Atalanta on July 19, 2013.
Gunship
The first Airbus Defence and Space CN235 modified by ATK and the King Abdullah II Design and Development Bureau as an AC-235 light gunship has been delivered to Jordan. It is armed with a side-mounted M230LF link-fed 30mm chain gun plus AGM-114M/K Hellfire air-to-surface missiles and 2.75in rockets carried on stub-wings on the main landing gear fairing. An electro-optical targeting system, laser designator, synthetic aperture radar and self-defence suite (AN/AAR-47 and AN/ALE-47) have been integrated on the former Ejercito del Aire (Spanish Air Force) transports. Handover of the first AC-235 was announced by ATK on May 1, 2014 and the aircraft debuted at the 10th Special Operations Conference and Exhibition in Amman, Jordan, five days later.
ATK/KADDB AC-235 light gunship 3210 made its public debut in the SOFEX static park at King Abdullah IAB in Jordan.
Испанско-индонезийский CN-235 более известен своими военными модификациями
The CN235-300 cockpit's flight management systems offer global navigation satellite system capability and an enhanced ground proximity warning system with a 3D database.
Система FITS (справа) устанавливается на CN-235 Persuader и предлагается для модернизации Airbus Military Р-3 Orion. На базе C-295 зта система позволяет создать мощный морской самолет, способный патрулировать в течение примерно 11 часов.
Maritime patrol versions of the CN235 and C295 are both equipped with Fully Integrated Tactical System workstations.
Model photograph of the CASA-Nurtanio CN-235, the subject of a joint development programme in Spain and Indonesia.
Three-view drawing and of the CASA-Nurtanio CN-235, the subject of a joint development programme in Spain and Indonesia.
EADS CASA CN.235