CASA C.295 (Airbus C.295 (International))
Варианты:
CASA - C.295 - 1998 - Испания
Страна: Испания
Год: 1998


Тактический военно-транспортный самолет
Описание
Фотографии
EADS CASA (Airbus Military) C-295
  
  На Парижском авиасалоне 1997 года фирма CASA представила свой собственный вариант CN.235 - удлиненный C-295 (длина 24,45 м). Максимальная полезная нагрузка возросла на 50% - до 9250 кг - что позволяет C-295 перевозить 71 полностью экипированного пехотинца или пять стандартных поддонов с грузом. Силовая установка самолета состоит из двух ТВД Pratt & Whitney Canada PW127G по 2645 л. с. (1972 кВт), вращающих шестилопастные винты Hamilton Standard HS0568F-5. В кабине установлен комплект оборудования Sextant Topdeck EFIS, включающий систему управления полетом, систему определения положения и курса, автопилот и три цветных ЖК-дисплея. Кроме того, установлены системы предотвращения столкновений и предупреждения опасного сближения с землей. Самолет-демонстратор совершил первый полет 28 ноября 1997 года, а первый C-295, соответствующий серийному стандарту, поднялся в воздух 22 декабря 1998 года. Сертификат ФАА был получен в декабре 1999 года. В феврале 2000 года испанские ВВС подтвердили стартовый заказ на девять самолетов, анонсированный еще в апреле 1999 года. Первые из этих машин были получены в 2004 году.
  С тех пор были получены заказы еще от ряда стран, включая Алжир (6), Бразилию (20), Колумбию (4), Иорданию (2), Мексику (7), Польшу (12), Португалию (12), Финляндию (3), Чехию (4) и Чили (3). Некоторые из них заказали вариант морского патрульного самолета C-295 Persuader. В мае 2010 года было объявлено, что один из C-295 финских ВВС будет оборудован воздушной системой наблюдения фирмы "Lockheed Martin" для замены самолета Fokker F27, используемого в настоящее время.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  EADS CASA C-295

  Тип: тактический военно-транспортный самолет
  Силовая установка: два ТВД Pratt & Whitney Canada PW127G мощностью no 2645 л. с. 1972 кВт
  Летные характеристики: максимальная скорость 576 км/ч; потолок 7620 м; дальность полета с полезной нагрузкой 4550кг - 4300 км, дальность полета с максимальной полезной нагрузкой 1333 км
  Масса: нормальная взлетная 21 000 кг; максимальная взлетная 23200 кг
  Размеры: размах крыла 25,81 м; длина 24,50 м; высота 8,60 м; площадь крыла 59 м2
  Вооружение (Persuader): до 3400 кг противокорабельных ракет или торпед на шести узлах подвески под крылом
ВВС Испании по понятной причине являются самым крупным эксплуатантом C-295. Тем не менее, этот превосходный транспортный самолет, по мнению ряда аналитиков, был бы несомненным фаворитом конкурса на ETC для Армии США.
Хотя C-295 считается надежным самолетом в польских ВВС, 23 января 2008 года с ним произошла катастрофа на подходе к Мирославцу. Проведенное расследование привело к увольнению пяти человек командного состава и пересмотру рабочих процедур. После инцидента Словения отказалась от заказа данного типа самолета.
Airbus Military C295M 028 (c/n S-104) completing a test flight at San Pablo Airport, Seville in Spain, on October 28, 2013. The transport, the fifth of five ordered for the Polish Air Force in mid-2012, was delivered along with the fourth on November 2, taking the total number for Poland to 17.
On June 6, 2014 the Fuerza Aerea Ecuatoriana (Ecuadorian Air Force) accepted the first of three Airbus Defence & Space C295s (c/n S-117). A further two of the transports will be handed over before the end of the year. The initial aircraft is seen on approach to Seville on June 11, still wearing the temporary identity '117'.
The MBDA Marte Mk 2/S anti-ship missile was first carried by the C295MPA in 2013.
C-295 Persuader может снаряжаться для противолодочных и других операций - подвески крепятся на шести подкрыльевых узлах.
C-295 Persuader может снаряжаться для противолодочных и других операций - подвески крепятся на шести подкрыльевых узлах.
Four countries, including Chile, now use the C295MPA, with Airbus Defence and Space forecasting a need for 152 MPA aircraft in the next ten years.
Chile's Airbus Military C295MPAs are equipped with the Fully Integrated Tactical System and can undertake over-the-horizon targeting.
Portuguese Air Force C295 Persuader 16702, one of five in service with Escuadron 502 'Elefantes' based at BA6 Montijo.
Airbus Military C295MPA Persuader 16710 (c/n S-063) of the Forca Aerea Portuguesa (Portuguese Air Force) has been fitted with new equipment. It is one of two Portuguese C295MPAs that are in the process of receiving the EADS Fully Integrated Tactical System, which was installed on the other three in service prior to delivery. The aircraft was noted conducting a test flight at San Pablo, Seville in Spain on July 17, 2013, prior to making its public debut at the Royal International Air Tattoo at RAF Fairford, Gloucestershire, three days later.
A torpedo launched from an Airbus Military C295MPA during a weapons trial.
The Mk 46 torpedo is the C295MPA’s principal anti-submarine warfare weapon.
Flying from the manufacturer's facility at San Pablo Airport, Seville in Spain on July 29, 2013, Airbus Military C295M 901 (c/n S100) is the first of the type for the Royal Air Force of Oman. The 100th example built, it made its public debut at the Paris Air Show at Le Bourget in June, albeit with its customer's markings covered over. Oman ordered eight C295Ms on May 21, 2012, five as transports and three as maritime patrol aircraft. The first was handed over in June but remained at Seville for crew training. It will be ferried to Oman later this year.
C-295 составил конкуренцию более крупному Lockheed Martin C-130J. Как и Hercules, он приспособлен для десантирования войск и сброса грузов с малых высот с помощью вытяжных парашютов.
Первый финский C-295 прибыл в Тиккакоски 6 марта 2007 года, финские самолеты оснащены штангами для дозаправки в воздухе. Предполагается приобрести еще пять таких машин.
15 января 2013г. на заводе Airbus Military в г. Севилье (Испания) состоялась официальная передача Силам воздушной обороны Казахстана двух военно-транспортных самолетов C-295M (сер. № 093, борт 01 и сер. № 096, борт 02). Машины поставлены в рамках контракта, подписанного в феврале 2012 г. Тогда же был подписан меморандум на дальнейшую поставку еще шести C-295M к концу 2018 г. Казахстан стал первым покупателем самолетов C-295M на территории бывшего СССР.
Noted making its first test flight at Seville-San Pablo Airport in Spain on December 11, 2012, was the second Airbus Military C295M ('02' red, c/n S-096) for the Kazakhstan Air Force. Kazakhstan ordered two of the tactical transports in early 2012 and placed options for a further six. The first ('01' red, c/n S-093) had begun flight tests by November 2012 and deliveries are expected to begin in April.
Airbus Defence and Space C295M ‘03’ red (msn S-119) is the third of the type for the Kazakhstan Air Defence Force. The nation signed a memorandum of understanding for two and options for six more in February 2012, ‘03' being the first of two of options exercised in late 2013. It was noted test flying from Seville-San Pablo Airport in Spain on July 17, 2014.
The first Airbus Military C295M for the Kazakhstan Air Defence Force is currently undergoing flight tests at the manufacturer's facility at San Pablo near Seville, Spain. C295M '01' red (c/n S-093) is seen at San Pablo on November 20, 2012. Kazakhstan announced it had ordered two of the medium transports on February 29, 2012, and placed options for six others to be exercised progressively over the coming years; all eight are due to be acquired by 2018. Initial deliveries are due in April.
Philippine Air Force (PAF) C295M ‘129’ (c/n S-129) preparing for a test flight at Seville-San Pablo Airport, Spain, on January 23, 2015. The aircraft is the first of three on order to replace the PAF’s three remaining F27 Friendships.
В некоторых источниках бразильские C-295 упоминаются как Persuader, но фактически это тактические транспортные самолеты. Они решают задачи в рамках Системы защиты Амазонии и проекта "Северный коридор", направленного на поддержку населения отдаленных районов амазонских джунглей.
К середине 2010 года самым крупным оператором C-295 были ВВС Бразилии. Самолет на снимке используется для обеспечения пилотажной группы "Esquadrilha da Fumaqa".
On display in the static show was one of the two CASA C295Ms (A-2902, c/n 088) delivered to the Indonesian Air Force in September 2012. It is currently operated by SkU 2, but it is believed that all the CASA C295s will eventually be transferred to
SkU 27.
Airbus Military C295M EC-001, the fifth example for the Tentara Nasional Indonesia-Angkatan Udara (Indonesian National Defence-Air Force), at Luqa Airport on Malta on October 1, 2013. It left the next day for Alexandria in Egypt on its journey to Indonesia. Nine C295Ms are on order for the air force, of which seven will be assembled in Seville, Spain, and two at Bandung, Indonesia, by IPTN.
The first Airbus Defence and Space C295 maritime patrol aircraft for the Royal Air Force of Oman (msn S-118) was conducting flight tests from Seville-San Pablo Airport in Spain by early August 2014. The unpainted aircraft is equipped with a search radar; a forward-looking electro-optical/infrared turret under the nose; under-wing searchlight; a Terma 9000 side-looking airborne radar attached to the fuselage above the main landing gear sponson; and self defence and warning systems. In May 2012 Oman ordered three C295Ms for maritime patrol, equipped with the Fully Integrated Tactical System, as well as five standard transports.
The first Royal Air Force of Oman (RAFO) C295MPA maritime patrol aircraft, ‘118' (c/n S-118), test flying from Seville-San Pablo Airport, Spain, on October 23, 2014 after being fully painted, having previously flown only in primer. The RAFO has ordered eight C295s, of which three will be in MPA configuration.
Airbus Military C295M EC-004 (msn S-109) departed San Pablo Airport, Seville in Spain, on December 3, 2013 for the Arab Republic of Egypt Air Force as 1187/SU-BSF. Egypt ordered 12 C295Ms in three batches, the latest placed in January 2013 covering six aircraft. Deliveries were suspended by Spain on August 28 because of the high level of violence in Egypt, although periodic reviews of the situation were undertaken. Two further C295Ms in Egyptian colours have recently been noted conducting test flights at San Pablo: msn S-103 on November 25 and S-110 the next day. By then msn S-103 had regained Egyptian camouflage and roundels, having been seen in an all-white scheme with United Nations titles in late September, when it was understood to be destined for Ghana.
Vietnamese Air Force (VAF) C295M (8901)/EC-004 (c/n S-123) at Malta International Airport on December 1, 2014 after arriving from the factory at Seville-San Pablo Airport, Spain, on its delivery flight. The aircraft is the first of three on order.
Airbus Military C295M (c/n S-103), wearing United Nations titles, is one of two due to be delivered to Ghana under a recently announced lease-to-purchase scheme. It is due to support the United Nations Multidimensional Integrated Stabilisation Mission in Mali. The transport is seen at Seville-San Pablo Airport in Spain on September 30, 2013. It was original destined for the Arab Republic of Egypt Air Force, but deliveries of military hardware to Egypt were suspended by Spain on August 28, allowing the C295M to be reassigned to Ghana.
7 июня 2011г. в Испании, с аэродрома авиазавода Airbus Military в Севилье, совершил первый полет прототип самолета РЛДН C-295AEW. Полет продолжительностью 2 ч 48 мин прошел в штатном режиме, а экипаж во главе с командиром Апехандро Мадруга (Alejandro Madruga) положительно оценил поведение машины. Планируется, что C-295AEW примет участие в международном авиакосмическом салоне Paris Air Show-2011 в Ле Бурже в конце июня этого года. Информация о технических особенностях самолета и потенциальных заказчиках на данный момент отсутствует.
On January 2, 2013, Airbus Military announced it is testing winglets on the C295 tactical transport. The fuel-saving devices have been flown on EC-295 (c/n P-001), which is also being used as the airborne early warning testbed. The aircraft completed its first flight with winglets on December 21,2012, from Seville-San Pablo Airport in Spain, where it is seen here on January 14. The winglets are expected to improve hot and high runway performance, and increase range, endurance and lower fuel consumption.
Winglets on the C295W offer a 3% to 6% improvement in overall fuel consumption over the baseline aircraft.
Airbus Military used this year's trade media briefing to launch the C295W fitted with winglets, which is aimed at improving hot-and-high airfield performance.
A firefighting modification for the Airbus Military C295 recently conducted a flight test from the manufacturer’s airfield at San Pablo in Seville, Spain. The C295 prototype (EC-295, c/n P-001) was noted making a test flight on October 17, 2013, returning an hour later with the rear emergency door and newly-installed under fuselage hatches open. Five days later the company announced it had begun water-bombing trials at a site near Cordoba. Further tests are planned to evaluate the aircraft’s potential in the firefighting role.
Uzbekistan Air Force C295W '01 White' during a pre-delivery test flight from Seville-San Pablo Airport, Spain, on June 25, 2015. No order from Uzbekistan has been announced, but the aircraft is believed to be one of four on order.
Winglet-equipped Mexican Navy C295M ANX-1254 (c/n S-133) takes off for a test flight from Seville-San Pablo Airport, Spain, on March 27, 2015. This is the first production C295 to be fitted with performance-enhancing winglets, which will become standard on future aircraft.
Транспортный самолет C.295M
29 мая 2013г. на авиационном заводе Airbus Military в Севилье (Испания) прошла презентация военно-транспортного самолета C295W - усовершенствованного варианта C295. Главным отличием C295W от исходной версии является использование крыла с законцовками-винглетами (отсюда и индекс W). Масса каждого металлического винглета составляет 30 кг, а общее увеличение массы самолета с учетом усиления крыла - 90 кг. По заявлению пресс-службы "Эрбас Милитари", винглеты обеспечивают увеличение несущих свойств крыла и дают экономию топлива примерно 3-6%. Самолет также оснащен модифицированными двигателями Pratt & Whitney PW127G, которые оптимизированы для работы в условиях высокогорья. Утверждается, что доработки двигателя в сочетании с использованием винглетов позволят увеличить полезную нагрузку самолета на 1,5 т и поднять потолок до 7900 м. Сертификационные испытания C295W должны начаться в конце этого года, а получение сертификата летной годности планируется во втором квартале следующего. Первые поставки нового ВТС намечены на конец 2014 г. "Эрбас Милитари" намерена продвигать самолет в жаркие страны и страны с высокогорными аэродромами Африки, Азии и Латинской Америки.
Each operator workstation features a 20in (50.8cm) display screen, larger than that in earlier C295s.
The Fully Integrated Tactical System (FITS) combines information from onboard sensors, different types of which can be installed depending on customer requirements.