Boeing KC-135 Stratotanker / C-135 Stratolifter
Варианты:
Boeing - KC-135 Stratotanker / C-135 Stratolifter - 1956 - США
Страна: США
Год: 1956


Самолет-заправщик с возможностью использования в качестве транспортного самолета с экипажем из четырех человек
Boeing Model 717 (C-135 и KC-135 Stratotanker)
Фотографии:

Цветные фото (271)

Boeing Model 717 (C-135 и KC-135 Stratotanker)

В сентябре 1955 года "Boeing" получила от ВВС США первый заказ на самолет-заправщик KC-135A Stratotanker. Это произошло после успешных испытаний прототипа "Dash 80", оснащенного разработанной фирмой заправочной штангой, установленной под хвостовой частью фюзеляжа. ВВС потребовали, чтобы грузовая кабина не имела окон, а диаметр фюзеляжа был увеличен на 0,305 м по сравнению с "Dash 80". В результате Model 717 получила фюзеляж диаметром на 0,10 м больший, чем у гражданского Model 707, в нижней части которого разместили все заправочное оборудование.
   Первый KC-135A взлетел 31 августа 1956 года, а первая строевая машина была передана 93-й эскадрилье заправщиков 28 июня 1957 года. В общей сложности фирма построила 732 KC-135A. Первые 582 самолета имели короткий киль, но начиная с 583-й машины стали устанавливать более высокий (позднее им оснастили ранее выпущенные заправщики), позволивший повысить устойчивость Stratotanker при взлете. Кроме того, самолеты раннего выпуска получили кольцевые усиливающие накладки в хвостовой части фюзеляжа для устранения резонанса, вызываемого воздействием струй выхлопных газов двигателей.
   Хотя внутри фюзеляжа KC-135A размещалось 22 топливных бака, оставалось достаточно места и для перевозки грузов, которые можно было загрузить через боковой люк. В качестве альтернативы допускалась перевозка 80 солдат. Оператор заправки, работавший в лежачем положении, располагался в специальном обтекателе под хвостовой частью самолета.
   В отличие от KC-135A самолет C-135A Stratolifter был специально предназначен для перевозок на большие расстояния. Его кабина вмещала до 126 военнослужащих, или 44 носилок и 54 сидячих раненых, или груз. Камбуз и туалет находились в задней части кабины. Первый C-135A взлетел 19 мая 1961 года, а 8 июня 1961 года был передан военной авиатранспортной службе. После постройки 18 C-135A "Boeing" переключилась на выпуск модификации C-135B и изготовила 30 машин. Они отличались горизонтальным оперением увеличенного размаха и новой силовой установкой, состоявшей из четырех TPД TF33-P-5 тягой по 80,05 кН. Служба C-135 в роли транспортных самолетов была недолгой - их довольно быстро переоборудовали для решения других задач. Также построили 17 машин модификации KC-135B, немедленно переделанных в воздушные командные пункты EC-135C.
   Во второй половине 1998 года в ВВС США продолжал нести службу 501 KC-135, уже значительно отличавшийся от исходных KC-135A - за долгие годы самолеты прошли многочисленные программы доработок. Например, в вариант KC-135Q, имевший дополнительное навигационное и связное оборудование для работы с разведчиками SR-71, были переделаны 56 машин. KC-135Q также отличались наличием баков для высокотемпературного топлива JP-7, использовавшегося SR-71, в дополнение к бакам с обычным топливом JP-4/5, использовавшимся самим заправщиком.
   Другими ранними вариантами заправщика были C-135F (обозначение, присвоенное 12 KC-135A для Франции) и четыре KC-135D, переделанные из разведчиков RC-135A. В 1975-1988 годах "Boeing" провела замену нижней обшивки крыла у всего парка оставшихся KC-135, что позволило продлить срок их службы до 2020 года, а также приступила к замене шумных и неэкономных ТРД J57 на более современные двухконтурные двигатели.
   В рамках одной из двух программ замены двигателей были доработаны KC-135A авиации Национальной гвардии и резерва ВВС (вместе с 21 специализированным самолетом EC/RC/NKC-135). ВВС США приобрели большое количество ставших лишними Model 707, чтобы переставить с них двигатели JT3D-3B (военное обозначение TF33) на заправщики, получившие обозначение KC-135E. Одновременно с лайнеров переставлялось горизонтальное оперение увеличенного размаха для обеспечения устойчивости танкеров с новыми, более мощными двигателями. Подобным образом доработали более 160 KC-135A, а также четыре KC-135D, сохранивших свое старое обозначение.


Варианты

   JC-135A и JKC-135A: как минимум четыре C-135A и KC-135A, временно задействованных в испытаниях
   NC-135A и NKC-135A: как минимум 15 C-135A и KC-135A, постоянно использовавшихся для испытаний
   VC-135A: пять C-135A и KC-135A, переделанных в штабные "салоны"; неофициальное обозначение VKC-135A было дано паре KC-135A, использовавшихся в тех же целях, но сохранивших заправочное оборудование.
   VC-135B: 11 C-135B, переделанных для перевозки высокопоставленных офицеров


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 717 (KC-135A Stratotanker)

   Тип: самолет-заправщик с возможностью использования в качестве транспортного самолета с экипажем из четырех человек
   Силовая установка: четыре ТРД Pratt & Whitney J57-P-59W тягой по 61,15 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость 982 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 856 км/ч на высоте 10 668 м; скороподъемность у земли 393 м/мин; потолок 13716 м; дальность полета 14 806 км; радиус действия 5560 км с отдачей 10886 кг топлива или 1852 км с отдачей 54432 кг топлива
   Масса: пустого 48 220 кг; максимальная взлетная 143 338 кг
   Размеры: размах крыла 39,88 м; длина 41,53 м; высота 12,70 м; площадь крыла 226,03 м2
   Полезная нагрузка: до 37 648 кг груза
KC-135
Первые поставленные KC-135A, как представленный на снимке самолет в окраске авиатранспортной службы, отличались коротким килем и двигателями 157.
While the use of water injection allowed the KC-135A to take off with a heavier load of fuel, it also produced large amounts of smoke and noise. 56-3640 at Mildenhall, 1983.
10-й серийный KC-135A (55-3127) несет на носовой части фюзеляжа эмблему "Млечный путь" САК США. Самолет имеет короткий киль, характерный для ранних KC-135. Верхний "этаж" двухпалубного фюзеляжа предназначен для грузов или пассажиров. Топливо размещается на нижней палубе и между лонжеронами.
The first production KC-135B in its original configuration. The designation was changed to EC-135C immediately after delivery to the USAF.
A KC-135B in contact with the boom of a KC-135A illustrating the external differences between the two. Most obvious are the engines and the ability of the KC-135B (later redesignated EC-135C) to receive fuel.
B-58 Hustler (борт 55-664) первым выполнил дозаправку в воздухе. На фотографии, сделанной в июне 1958 года, борт 55-664 подходит к танкеру KC-135A. Во время эксплуатации за счет своей хорошей устойчивости в полете B-58 завоевал репутацию относительно простого в управлении самолета при дозаправке в воздухе.
The CCV NB-52E refueling from a KC-135 tanker. Fly-by-wire controls made the aircraft more stable in turbulence, making in-flight refueling much easier.
Четвертый прототип отличался от трех первых наличием индивидуальных катапультных кресел у членов экипажа, вместо общей кабины-спасательной капсулы. Дозаправка в воздухе была важной частью программы летных испытаний.
2-й и 4-й самолеты B-1A использовались в рамках возрожденной программы по созданию стратегического бомбардировщика (B-1B). На фотографии - окрашенный в белый цвет второй B-1A принимает топливо от заправщика KC-135. Самолет был потерян во время испытаний 29 августа 1984 года.
17 самолетов вариантов KC-135A, B и E были модифицированы в NKC-135 и поступили в распоряжение Командования систем вооружения ВВС США. Причем стандартного варианта самолетов семейства NKC-135 не было - часть машин сохранили топливозаправочные штанги, другие же были модифицированы. Причем самолеты иногда привлекались к решению иных, кроме дозаправки топливом, задач. На фотографии - один из NKC-135 готовится передать топливо на стратегический бомбардировщик B-1B Lancer.
A B-2 Spirit takes on fuel from a KC-135 Stratotanker over the Indian Ocean.
A KC-135 Stratotanker assigned to the 100th Air Refueling Wing based at RAF Mildenhall, England, prepares to transfer fuel to B-2 88-0329 Spirit of Missouri from Whiteman Air Force Base, Missouri, off the coast of Spain on June 13, 2017. At the time, two B-2s were deployed to RAF Fairford, Gloucestershire to conduct theater bomber assurance and deterrence operations.
A KC-135 Stratotanker assigned to the 100th Air Refueling Wing refuels a B-2 Spirit from the 509th Bomb Wing during a mission that targeted Islamic State training camps in Libya.
A KC-135R Stratotanker from the RAF Mildenhall-based 100th Air Refueling Wing refuels 509th Bomb Wing B-2 89-0129 Spirit of Georgia late at night on January 18, 2017, during a mission that targeted Islamic State training camps in Libya.
Три F-5C в одном строю с заправщиком KC-135A перед своей отправкой во Вьетнам. В отличие от других самолетов ВВС США F-5 несли только заправочную штангу, что требовало оснащения штанги заправщика дополнительным шлангом.
Two F-15C Eagles assigned to the 493rd Fighter Squadron prepare to receive fuel from a KC-135 Stratotanker on April 20, 2018 during Exercise African Lion, a multilateral exercise staged to improve interoperability with the Royal Moroccan Air Force.
The Commander of the 32nd TFG from Soesterberg Air Base in the Netherlands, slides under the tail of "Quidd 54", in his suitably adorned F-15C. The fighters of the USAFE regularly carry out refuelling training missions with KC-135s of the European Tanker Task Force from Mildenhall.
F-15C Eagle 86-0158/MA assigned to Massachusetts Air National Guard's 104th Fighter Wing receives fuel from a US Air Force KC-135 Stratotanker. This image was shot during a recent deployment by the Air National Guard to Leeuwarden Air Base, Netherlands, as part of a Theater Security Package in support of Operation Atlantic Resolve.
An F-15A is shown in "flying boom" refuelling trials with a Boeing KC-135A.
Полностью вооруженный саудовский F-15C приближается к заправщику KC-135 из 1700-й (временной) заправочной эскадрильи ВВС США во время операции "Щит пустыни". Под кодовым обозначением "Peace Sun" Саудовская Аравия в конечном итоге получила 70 F-15C/D (включая 49 F-15C и 21 двухместный F-15D) для вооружения четырех эскадрилий. Ныне они несут службу совместно с таким же количеством многоцелевых истребителей F-15S.
An F-15E Strike Eagle receives fuel from a KC-135 Stratotanker over northern Iraq after attacking ISIL targets in Syria on September 23, 2014, the first day of air operations in that country.
An F-15K Slam Eagle from the Republic of Korea Air Force approaches a US Air Force KC-135 Stratotanker for aerial refuelling during Exercise Red Flag Alaska.
A KC-135 Stratotanker boom plugged into an F-15C Eagle during aerial refuelling on a mission from Kadena Air Base, Japan. This particular F-15C, serial number 81-0035, was built over 35 years ago. It’s an old jet and would be very costly, if not ineffective, to upgrade. Replacement with a new F-15X may well be the solution to re-arm the US Air Force with a fleet of new air dominance fighters.
An F-16C assigned to the 31st Fighter Wing prior to receiving fuel over tne Mediterranean Sea from a KC-135 Stratotanker assigned to the 100th Air Refueling Wing from RAF Mildenhall, England.
A Fortele Aeriene Romane (Romanian Air Force) F-16A assigned to Baza Aeriana 86 (86th Air Base) Borcea-Fetesti approaches the boom of a US Air Force KC-135R Stratotanker on February 28, 2017, during air refuelling training over Bucharest, Romania. When the US Air Force and Fortele Aeriene Romane made their first air refuelling contact on the February 28 mission, history was made. Fourteen members of the 100th Air Refueling Wing based at RAF Mildenhall, England, deployed to Borcea-Fetesti on KC-135R 60-0321 to train and certify Fortele Aeriene Romane F-16 pilots on air refuelling with a US tanker.
Более 20 F-16 приняли или продолжают принимать топливо от самолета-заправщика KC-135. Когда коалиция переключилась с атак стратегических целей на тактические, начали проводиться крупномасштабные рейды F-16 против войск противника в Кувейте и южных районах Ирака.
Двухместные F/A-18F Super Hornet распределены по эскадрильям флотов на Восточном и Западном побережьях и часто используются как передовые авианаводчики и самолеты непосредственной авиационной поддержки сухопутных войск (ранее эти задачи выполнялись F-14 Tomcat). На снимке: F/A-18F из 103-й истребительно-штурмовой эскадрильи "Jolly Rogers" дозаправляется над Афганистаном от KC-135 ВВС США.
F-4G стал, пожалуй, самым лучшим вариантом F-4. Самолеты для ВВС США оборудовались системой заправки топливом в полете - на фотографии два "Weasel" заправляются от танкера KC-135.
Одними из последних на вооружении ВВС США находились F-105G из 561-й тиаэ. Подготовкой экипажей для Wild Weasel занималась 563-я эскадрилья, имевшая F-105G и F-4C.
F-105D с полной боевой нагрузкой рядом с заправщиком KC-135. Заправщики были интенсивно задействованы во время крупных ударов, они находились в основном в районе Таиланда и над югом Лаоса.
Дозаправка истребителя-бомбардировщика F-105D от «летающего танкера» КС-135 в ходе одного из массированных налетов на Северный Вьетнам. Период 1966-1967 гг.
USAF KC-135As equipped with a hose and drogue extension added to the boom provided tanker support to the RAF's QRA EE Lightning force for a short while after the withdrawal from service of the Valiant tanker, circa 1966.
Дозаправка в воздухе была отработана на раннем этапе испытаний, так что в дальнейшем время полетов было увеличено для получения максимальной отдачи. Использовались различные заправщики; в данном случае это KC-135A из 93-го авиакрыла.
Снимок сделан 30 августа 1974 года в ходе миссии "Cold Juice I". C-5A из 56-й военно-транспортной эскадрильи дозаправляется от KC-135A 11-й эскадрильи самолетов-заправщиков на маршруте между авиабазами Дувер, штат Делавэр, и Кларк, Филиппины. В дальнейшем 56-я эскадрилья базировалась в Альтусе, штат Оклахома. Экипажи этой эскадрильи выполнили семь полетов в рамках "Cold Juice", в которых C-5A впервые брали топливо в воздухе - их путь пролегал через Тихий океан.
Воздушное пространство Саудовской Аравии постоянно контролировали самолеты ДРЛОиУ Е-3. Входе выполнении полетов Е-3 обычно дозаправлялись от танкеров KC-135 или KC-10.
RC-135S Rivet Ball/Cobra Ball, принимающий топливо от заправщика KC-135, предназначен для телеметрической разведки (ТМР). Во время холодной войны система ТМР ("Telint") использовалась для слежения за испытаниями советских баллистических ракет. К первым четырем самолетам, летавшим в 24-й эскадрилье стратегической разведки с авиабазы Эйелсон, Аляска, в 1 997 году присоединился единственный RC-135X, доработанный до стандарта RC-135S.
YC-141B (66-0186) готовится принять топливо от воздушного танкера NKC-135A во время очередного этапа летных испытаний. Оснащение самолета системой дозаправки топливом в полете существенно повысило потенциал StarLifter, которые теперь могли без посадки достигать даже Антарктики.
Lockheed C-141B StarLifter about to be refuelled by a KC-135 tanker.
Ambitious plans to replace the EC-135 fleet with E-4s were scaled back drastically. Today all four E-4Bs are operated as NAOCs.
На фотографии первый самолет (№60-6924), пилотируемый Джимом Истхэмом, во время испытаний по дозаправке в воздухе в начале 1963 года. Модифицированный KC-135A с укороченным стабилизатором во время испытаний базировался в Грум-Лэйк. Заправка в воздухе являлась важной частью выполняемых A-12 задач. Во время разведывательных полетов над Северным Вьетнамом после каждого разведывательного облета A-12 спускались для дозаправки на высоту 7620 м.
Boeing KC-135Q tankers were used to refuel both the A-12 and SR-71 at 350kts and 26,000ft. Though not the ideal envelope for either Blackbird, it was about as high as a fully-laden KC-135 could operate at 350kts.
Two KC-135Q tanker squadrons (35 aircraft) were based at Beale to support the SR-71s. With a transfer rate of over 750 Imp gal per minute it took around 15-20 minutes to refuel the thirsty Blackbird. An SR-71 is seen here formating with a tanker prior to getting a full offload of JP-7.
Принадлежащий НАСА самолет SR-71B использовался для переучивания летчиков ВВС по программе возрождения Blackbird. На снимке - учебный самолет отходит от топливозаправщика KC-135.
Boeing KC-135 Stratotanker refuelling a General Dynamics F-111
Italian Air Force Tornado IDS refuelling from a USAF KC-135 over the Adriatic during the recent Balkan conflict.
Итальянский Tornado ECR заправляется от KC-135E из 940-го крыла ВВС США при проведении операции "Allied Force". Ракеты AIM-9 Sidewinder под корневой частью крыла свидетельствуют об угрозе со стороны югославских ВВС, особенно от их истребителей МиГ-29.
Дозаправка штурмовика A-10A в полете от воздушного танкера KC-135
В соответствии с концепцией, принятой ВВС США, A-10 оснащены системой дозаправки в полете. Самолеты-заправщики широко использовались во время операции "Allied Force", и здесь Thunderbolt II заправляется от KC-135.
Размещенный прямо перед кабиной топливоприемник сильно упростил процедуру дозаправки топливом в воздухе. На снимке: штурмовик дозаправляется от KC-135 Stratotanker. Возможность приема топлива в полете существенно повысила боевой потенциал A-10 и позволила ему находиться в районе цели более продолжительное время.
B-52 решали задачи в интересах войск в Афганистане в течение всего 2010 года - обычно они длительное время находились в воздухе в режиме ожидания. Дозаправка в полете осуществлялась от танкеров KC-10 и KC-135. На фотографии - несущий шесть УАБ GBU-31 JDAMS калибром 907 кг B-52 подходит к танкеру KC-135.
СВР Локхид D-21B на подвеске под самолетом-носителем B-52H. Фото сделано с борта самолета-заправщика KC-135A
Состыковавшийся с KC-135 Stratotanker, B-52D дозаправляется на пути к целям в Северном Вьетнаме в ходе операции "Linebacker II". Созданным для доставки ядерного оружия, самолетам B-52 в ходе этой войны пришлось использовать обычные бомбы.
A Boeing B-52D of the 96th BW receiving fuel from a KC-135 over the West Coast of Scotland in October 1980. The B-52 was en route to Dyess AFB after a five-week detachment to RAF Brize Norton.
К 2001 году классическая машина KC-135 Stratotanker (заправляет бомбардировщик B-52) стала основой парка заправщиков американских ВВС и основополагающим компонентом стратегической мощи США.
От Гуама до Вьетнама было 4500 км и даже B-52 были вынуждены дозаправляться в воздухе. При выполнении связанных с этим маневров в первый день операции «Арк Лайт» были потеряны три B-52
Ответственный момент полета: дозаправка по пути к цели группы истребителей-бомбардировщиков F-105D с летающих танкеров KC-135.
KC-135A 63-8876 was typical of the version serving with SAC in the 1970s and 1980s, prior to the adoption of grey camouflage shades.
U-Tapao in Thailand was one of several bases to play host to tanker deployments during the SEA conflict. By August 1968 nearly all KC-135As, including 63-8027, had been painted to help prevent corrosion
The newest base to he occupied by the USAF in the UK is Fairford, where the 11th Strategic Group controls a squadron of Boeing KC-135A tankers. Like the Hercules at Mildenhall. the aircraft are provided in rotation by USA-based squadrons on TDY in the UK.
In addition to the KC-135As retired and sent into storage in the early 1990s, 58-0070 was delivered to Sheppard AFB, Texas, for use as a ground instructional airframe, designated GKC-135A.
В ходе операции "Щит пустыни" KC-135A обеспечивали дозаправку самолетов, перебрасываемых из США и Европы в зону Персидского залива, а также осуществляли доставку на этот ТВД грузов и личного состава. В общей сложности для обеспечения операции выделили около 200 самолетов KC-135 - они находились непосредственно на ТВД, а еще несколько сотен воздушных танкеров регулярно совершали полеты из США в район Персидского залива (на фотографии). Во время конфликта они совершили около 15 000 вылетов на дозаправку - топливо получили порядка 46 000 боевых самолетов ВВС, КМП и ВМС США, а также ВВС стран коалиции. Обычно дозаправка топливом осуществлялась над северной частью Саудовской Аравии, но иногда - в экстренных случаях - самолетам-заправщикам приходилось входить и в воздушное пространство Ирака.
Mildenhall remains a major hub for tanker operations: complete with SAC 'sash' KC-135A 59-1490 visiting in 1974.
A line-up of KC-135As at Carswell AFB in late-1983. By then the prototypes of re-engined variants had flown and the days were numbered for the J57-powered aircraft with SAC.
Three KC-135As sit at Tan Son Nhut in December 1965, having flown Bob Hope and his entourage to entertain US troops stationed in SEA.
To allow the KC-135 to refuel aircraft equipped with a probe a hose extension was developed that could be attached to the flying boom. Two AFRes KC-135As from Mather at Cottesmore, UK, April 1990.
The larger fin and rudder helped relieve the KC-135's directional stability problems. This aircraft has the rearward facing extension on the tip in which is contained a searchlight to help facilitate night refuelling sorties.
France’s C-135Fs - the only examples of the Stratotankers built for export - were delivered in a natural metal scheme
C-135
Although the vast majority of C-135s were built as tankers, 48 were delivered in two-transport configuration for MATS, among them 30 C-135Bs (including 61-2663).
C-135A в целом представлял собой KC-135, но без топливозаправочной системы, с усиленным полом и системой аварийного слива топлива. C-135 стал временной мерой для MATS, получившей вскоре более эффективные военно-транспортные самолеты.
An early production C-135B as delivered in MATS livery.
Построили лишь 15 из 45 заказанных C-135A. Остальные получили двигатели P&W TF33-P-5 и модифицированное хвостовое оперение и стали обозначаться C-135B.
While several aircraft have undertaken the 'Speckled' Trout role, the most famous is C-135C 61-2669, resplendent in a highly-polished scheme of white and natural metal.
Самолет C-135C Speckled Trout (зав. 61-2669), использовавшийся 412-й испытательной эскадрильей Командования МТО ВВС США, авиабаза Эдвардс, в качестве летной лаборатории до 2006 года.
Самолет C-135C Speckled Trout (зав. 61-2669), использовавшийся 412-й испытательной эскадрильей Командования МТО ВВС США, авиабаза Эдвардс, в качестве летной лаборатории до 2006 года.
C-135C 61-2669 carried a Department of the Air Force seal on its modified cargo door, as befitting the personal aircraft of the service's commander.
Карьера самолета 61-2667 оказалась уникальной. Построенный в варианте C-135B, он использовался в качестве учебного самолета и самолета метеоразведки, а затем был переоборудован в также учебный вариант TC-135B.
An unusual sight over downtown Sydney on May 16, 2002, with the famous Sydney Harbour bridge and opera house in the background, was USAF/Air Force Flight Test Center/412nd Test Wing/418th Flight Test Squadron C-135E 60-0372. The aircraft was in Australia to take part in a Joint Warrior exercise with Royal Australian Air Force and other aircraft. Despite it being eight months since the September 11 terrorist attacks in the US, the sight of such a large aircraft at only 3,000ft over the city, accompanied by an RAAF Hawk aircraft in loose formation, caused considerable consternation to the general public. This prompted the RAAF to issue a statement later the same day apologising for not publicising the flight beforehand.
Самолет C-135E (60-0372) из состава 4952-й испытательной эскадрильи 4950-го испытательного авиакрыла в 1993 году. Он был построен как C-135A, но затем переоборудован в EC-135N ARIA (Apollo Range Instrumented Aircraft), а после ремоторизации на двигатели TF33 стал летающей лабораторией C-135E.
После переоборудования из C-135A в EC-135N - по программе "Аполлон"- 3 C-135 были ремоторизированы по стандарту C-135E (на фотографии).
This C-135E testbed was modified to perform a satellite communications (SATCOM) mission and carried an abundance of optical equipment.
'Speckled Trout' was equipped with the HAVE SIREN anti-missile system on the pylons of each powerplant.
KC-135D / KC-135E
Важный вклад в обеспечение боевой готовности ВВС США вносят "бойцы выходного дня" - летчики Резерва ВВС и Национальной гвардии США. В состав Резерва ВВС входят семь авиакрыльев самолетов-заправщиков KC-135R, а в авиации Национальной гвардии - 19 подразделений с KC-135R. На фотографии - KC-135E из состава 190-го авиакрыла Резерва ВВС, Форбс-Филд, штат Канзас.
One of the two options pursued during the upgrade of the KC-135 fleet was the KC-135E, fitted with TF33- PW-102s taken from former airline Boeing 707s and 720s.
One of the most pressing requirements facing the USAF is the renewal of its tanker fleet, especially the KC-135Es. With an average age of 48 years, 41 of these aircraft have already been grounded. A deal was agreed with Boeing in 2001 to lease 100 KC-767s, but this decision was overturned and the way ahead has still not been decided.
A KC-135E of the 108th ARS/126th ARW, Illinois ANG, with its boom extended after passing fuel to an E-3A at 29,000ft in the Kim Long refuelling track over northern Germany.
B-2 в ходе испытаний на дозаправку, к которым привлекались не только специализированные подразделения, но и строевые части (22-е крыло заправщиков с авиабазы Марч), в дальнейшем обеспечивающие полеты бомбардировщиков с базы Эдвардс. Обратите внимание на огромный размах крыла B-2A на фоне заправщика KC-135E.
The F-15A ASAT testbed aircraft is seen being mid-air refueled by a KC-135 tanker. The ASAT weapon can be seen mounted beneath the aircrafts fuselage.
The second EMD F-22A taking fuel from a KC-135E from Edwards AFB (1999)
In addition to working as a tanker test-bed, NKC-135E 55-3135 also provided tanker support for other programmes.
Заправка в воздухе была неотъемлемой частью каждого полета. Для истребителей Hornet требовались заправщики ВВС США, оборудованные выдвижной штангой со шлангом.
Пара A-6E из эскадрильи VA-35 Black Panther дозаправляются топливом в воздухе от танкера KC-135E авиации национальной гвардии Канзаса, операция "Буря в пустыне". Оба штурмовика вооружены 454-кг бомбами Mk 83. В ходе конфликта эскадрилья VA-35 базировалась на авианосце "Саратога".
Американские ВМС часто полагались на самолеты-заправщики KC-135 из ВВС США. На снимке: самолеты A-7E из 72-й штурмовой эскадрильи готовятся к приему топлива от KA-6D и KC-135.
Для быстрой доставки мобильных сил в кризисные точки C-17 широко используют дозаправку в воздухе. На снимке прототип T-1 во время "сухих" заправочных испытаний вместе с танкером KC-135 Stratotanker.
NKC-135E (55-3135) из состава 4950-го испытательного авиакрыла. Вначале это был JKC-135A, использовавшийся в программе ядерных испытаний, затем его модифицировали в NKC-135A, а после ремоторизации его обозначали NKC-135E и использовали для испытаний системы дозаправки топливом в полете.
Following the cancellation of the lease/purchase of Boeing KC-767As the KC-135E (59-1451 of 927th ARW illustrated) fleet is expected to remain in service longer than originally anticipated.
KC-135E 59-1457 of the Pennsylvania ANG wearing the 'proud grey’ scheme applied to the tanker fleet in the 1990s.
KC-135D 63-8059 on deployment to Mildenhall in April 2003, wearing the tailband carried by KC-135s of the 117th AREFS, 190th ARW, of the Kansas ANG.
Nose-art on KC-135s was rare until the late-1980s: KC-135E 56-3638 'Hawg Wild’ of the 161st ARG.
В 1980-е годы 157 KC-135A Национальной гвардии и резерва ВВС США переоснастили ТРДД TF33-PW-102 от гражданских Boeing 707. Позже некоторые из этих самолетов модернизировали в KC-135R; KC-135E эксплуатировались до 2009 года. На снимке: последний KC-135E заруливает на стоянку авиабазы Дэвис-Монтан, где его поставят на длительное хранение, сентябрь 2009 года.
The Chilean Air Force now operates three ex-US Air Force Air National Guard KC-135E Stratotankers.
Chilean Air Force KC-135E 981 (former 57-1501) at its Santiago base.
Первый из трех чилийских KC-135E прибыл в Сантьяго в феврале 2010 года. Изначально самолеты обслуживал персонал ВВС и Национальной гвардии США с авиабаз Шеппард и Юта.
KC-135R US
The prototype KC-135R was 61-0293 - one of eight examples equipped with an in-flight receptacle.
The winner of the KC-X programme was recently announced as the A330-200, which will replace KC-135s, such as the example pictured. The ageing Stratotanker is having to operate in tough conditions, as illustrated here at Manas Air Base in Kyrgyzstan. Operating from forward, often austere, locations can be challenging as they may have limited support facilities.
A 168th Wing KC-135R Stratotanker parked on the ramp at Eielson Air Force Base, de-iced and with heaters running, awaiting the arrival of its crew.
New Hampshire Air National’s 157th Air Refueling Wing divested itself of all its KC-135R Stratotanker aircraft by March 24,2019. The veteran tankers’ replacements, 12 brand-new KC-46A Pegasus are expected to arrive at the unit's Pease Air National Guard Base home starting in the late summer. The flight crew of KC-135R Stratotanker 58-0104 pose for a group photo prior to flying the aircraft to Scott Air Force Base, home of the Illinois Air National Guard's 126th Air Refuelling Wing on January 30, 2019.
Crew access door on a Mildenhall-based KC-135R, 2001.
KC-135R 60-0331 at Castle AFB in 1992. The base housed the Stratotanker crew conversion school during the SAC days and the first years of AMC.
The KC-135T has the same relationship to the KC-135Qas the KC-135R has with the KC-135A. No.59-1510 was initially a ‘Partial Q', and as a KC-135T was modified under the ROBE programme.
The pilot of KC-135R 62-3524 looks out the cockpit while conducting pre-flight checks. This aircraft wears nose art featuring the legend 'Ice Dogs', the name of the Fairbanks ice hockey team.
Fourteen KC-135 Stratotankers lined up during a simulated alert call to demonstrate rapid mobility capabilities within minutes of being notified of a mission at McConnell Air Force Base, Kansas.
В 2013 году на вооружении ВВС США состояли 414 KC-135R/T, в том числе в частях первой линии имелось 167 самолетов, в Национальной гвардии - 180 и в резерве ВВС - 67. Заменить такое количество заправщиков на новые KC-X можно лишь постепенно.
Twelve KC-135 Stratotankers, assigned to the 100th Air Refueling Wing, taxi down the runway at RAF Mildenhall, England on February 27, 2018. Dubbed as an elephant walk, the show of force manoeuvre is undertaken to demonstrate the readiness of the wing to provide air refuelling support at short notice. The term Square D refers to the tail badge carried by B-17s assigned to the predecessor 100th Bombardment Group during World War Two and the KC-135s assigned to the current 100th ARW.
Практически все заправщики KC-135A, E, Q и R (на снимке) Стратегического авиационного командования и резерва ВВС США и авиации Национальной гвардии, всего более 630 самолетов, были переброшены в регион Персидского залива и привлекались к непосредственному обеспечению боевых действий.
Prior to the instigation modification KC-135Rs had to have an adapter fitted to the boom to refuel probe-equipped aircraft, as seen on the head of this line-up.
Взлет бомбардировщика B-2A, самолеты-заправщики выруливают на ВПП, остров Диего-Гарсия, операция "Iraqi Freedom". Этот B-2 действовал совместно с машинами B-1 и B-52 в кампании против Ирака. На той же авиабазе в Индийском океане находились тяжелые бомбардировщики B-52H и заправщики KC-135.
A KC-46A Pegasus and a KC-135 Stratotanker on the flight line at Dover Air Force Base, Delaware.
A KC-135R, stripped for repainting at Oklahoma City Air Logistics Center at Tinker AFB, October 1995.
Самолеты KC-135R/T, апрель 2006 года. Снимок сделан перед вылетом на дозаправку бомбардировщиков B-52 во время операции "Enduring Freedom".
While the first Gulf War was supported by a mixture of 157 and upgraded KC-135s, Operation ‘Iraqi Freedom' in 2003 made use of 149 KC-135Es and 'Rs. These examples were assigned to the 401st Aerospace Expeditionary Wing at RAF Akrotiri on Cyprus.
Pre-flight checks on a Kadena-based KC-135R Stratotanker at Eielson Air Force Base.
In addition to the aircraft of the 100th ARW based at Mildenhall, KC-135s have requently deployed to other VK bases. 58-0206 was one of several that visited Brize Norton in May 1999.
Самолет-заправщик KC-135 «Стратотанкер» - пожалуй, основной самолет в составе стратегической авиации ВВС США
KC-135R ВВС США
The USAF followed the lead of France and added hose drum units to a small portion of its KC-135R fleet. This example serves with the 351st ARS of 100th ARW based at Mildenhall.
Departing RAF Mildenhall, Suffolk, on March 31, 2013 as TROUT 99 is Boeing KC-135R Stratotanker 63-7980, the fourth Speckled Trout, a codename also applied to its operating unit. During March it completed a periodic depot maintenance, during which it exchanged a grey scheme for these colours. The aircraft is assigned to the 412th Flight Test Squadron based at Edwards AFB, California, and is used as required for transport by the Chairman of the Joint Chiefs of Staff, Secretary of the Air Force and the Chief of Staff of the Air Force, as well as a trials platform. The aircraft has non-standard equipment for communications and threat warning.
With plenty of excess power and no obvious handling vices, the KC-135R is considered to be the ‘sports car' of the Stratotanker family.
An Alaska Air National Guard KC-135R flies over its home station, Eielson Air Force Base during typical winter conditions found at the base in the month of December.
Летающий танкер KC-135 из 126-го авиакрыла ВВС Национальной гвардии штата Иллинойс
Airshow flyby in 1990 by a KC-135K showing the multi-coloured boom deployed.
A KC-135R tanker and a B-2 Spirit above the Cornish coastline.
B-2 сближается с заправщиком KC-135 во время операции "Iraqi Freedom". В ходе более ранней операции "Allied Force" самолету требовались две дозаправки чтобы долететь до Югославии через Атлантику.
In-flight refuelling allows the B-2 to strike at targets anywhere on Earth - an incredible feat considering that the aircraft has only a two-man crew. As in-flight refuelling is such an important element of B-2 operations, crews have to remain in current practice, day, night and in all-weather conditions. The two tankers routinely used are the Boeing KC-10A Extender and KC-135 Stratotanker seen here.
Одной из важнейших задач истребителей Eagle является осуществление противовоздушной обороны США после атак 11 сентября. Жители Нью-Йорка вскоре после ужасных событий отмечали, что присутствие истребителей над городом делает их жизнь более спокойной.
С баз в США KC-135 обеспечивают полеты в рамках заданий ПВО Noble Eagle, проводимых после террористической атаки 9 сентября 2001 года. На снимке: дозаправка F-15C из 71-й истребительной эскадрильи от KC-135R/T из 171-го крыла самолетов-заправщиков авиации Национальной гвардии штата Пенсильвания, октябрь 2007 года.
Истребители F-15C 1-го авиакрыла в марте 2003 года были развернуты в Саудовской Аравии для поддержки вторжения в Ирак. Но в связи с отсутствием угрозы воздушного нападения их спешно отправили домой.
KC-135R 61-0302 refuelling a 1st Fighter Wing F-15.
A USAF F-15C tops up its fuel tanks from a KC-135R over the Persian Gulf as the wingman looks on.
As the sun glints off an unusually calm North Sea, a USAF/48th FW F-15E from Lakenheath receives 23,640 lit of fuel per min from the boom of 100th ARW/351st ARS KC-135R 62-3541/Holy Terror (flown by a 912nd ARS crew from Grand Forks AFB, North Dakota) on August 9. 1995, whilst another example waits its turn.
An F-15E Strike Eagle receives fuel from a KC-135 Stratotanker over Iraq. The image shows the visibility afforded to the two-man crew by the F-15E's cockpit layout.
Receiving fuel over Oklahoma from an Iowa Air National Guard KC-135.
Boeing KC-135s are the backbone of the USAF tanker force. Due to the age of these aircraft, the USAF is desperate to acquire a new tanker and recently decided on the A330. However, the selection has been thrown into doubt as the competition has been deemed not to have been fair. This KC-135R is pictured refuelling two F-16s.
Пара истребителей F-16C принимает топливо от заправщика KC-135. F-16 являлись самыми многочисленными самолетами на ТВД, а использование самолетов-заправщиков позволило ударным самолетам действовать на больших расстояниях от аэродромов базирования.
Истребитель F-16C с базы Рамштайн сближается с заправщиком KC-135 в ходе операции "Provide Comfort". Вооруженные кассетными бомбами самолеты F-16 обеспечивали непосредственную авиационную поддержку и подавление ПВО Ирака.
An F-16C assigned to the 18th Aggressor Squadron, refuels from an Alaska Air National Guard KC-135R Stratotanker.
KC-135R tops up F-16C 91-0360 over the south of Iraq on April 29, 2016. Under the left wing is a 500lb GBU-38 JDAM equipped with a DSU-33 proximity sensor (white), accompanied by a 500lb GBU-54 laser JDAM equipped with a black SDU-38 laser seeker loaded on a BRU-55/A twin bomb rack under the right wing. It also has four GBU-39 SDBs under the right wing as well as a pair of AIM-9Xs and two AIM-120D air-to-air missiles
F-16CG из 510-й истребительной эскадрильи 31-го истребительного авиакрыла принимает топливо от самолета-заправщика KC-135 Stratotanker во время выполнения боевого задания на Балканах в мае 1999 года.
Exercise Initial Link enables the RBAF to undertake manoeuvres it would not normally be able to do, such as air-to-air refuelling. Two Bahraini F-16Cs from the 1st FS await their turn while a 2nd FS Fighting Falcon takes on fuel from a USAF KC-135R. The F-16 in the foreground wears the marking that are to be adopted by all fast jets in the fleet - the wing symbol and RBAF titles.
A HAF F-16 photographed from the USAF KC-135R participating in the exercise.
A US Navy F/A-18 Hornet positions itself on the starboard wing of a USAF KC-135R ready to take on fuel. These two air arms have approximately 500 aircraft in the region,supporting ground forces in Iraq and Afghanistan.
VAQ-132’s CAG-bird Growler BuNo 166894/’NL540' refuels from a US Air Force KC-135R Stratotanker. The squadron’s EA-18Gs undertook multiple air-refuellings and received up to 50,000 lbs of fuel during some of the missions flown over Libya while operating from Aviano AB in northern Italy.
An EA-18G Growler receives fuel from a KC-135 Stratotanker during a training sortie from Naval Air Station Whidbey Island.
An Eglin Air Force Base F-35A Lightning II receives fuel from a KC-135R Stratotanker over the Gulf of Mexico on March 2,2016, following the 58th Fighter Squadron's first successful munition employment at a nearby range.
An MC-130J Commando II of the 352nd Special Operations Wing from RAF Mildenhall, Suffolk, after receiving fuel from a KC-135R Stratotanker, operated by the 100th Air Refueling Wing.
P-8A test aircraft BuNo 167954 makes the first aerial refuelling contact with the Speckled Trout KC-135R 61-0320 during a test sortie flown from Edwards Air Force Base, California.
P-8A Poseidon test aircraft BuNo 167954 during an air refuelling test sortie with KC-135R 61-0320, the tanker assigned to the 412th Test Wing based at Edwards Air Force Base, California.
A KC-135R assigned to the Utah Air National Guard's 151st Air Refueling Wing, conducts aerial refuelling operations with a KC-46 Pegasus assigned to the 22nd Air Refueling Wing, McConnell Air Force Base, Kansas. The KC-46 is the Air Forces newest aircraft in its fleet and can carry a combination of more than 210,000 pounds of fuel, 65,000 pounds of cargo and 58 passengers.
The first local aerial refuelling sortie between a KC-46A Pegasus and KC-135 Stratotanker from McConnell Air Force Base.
После снятия с вооружения EF-111A самолет Prowler остался единственным во всех Вооруженных силах США авиационным комплексом, способным решать различные задачи РЭБ.
Как видно на снимке, обычно формировались смешанные ударные группы из самолетов F/A-18, A-6 Intruder и EA-6B Prowler, которые заправлялись в воздухе от KC-135R ВВС США.
Два британских Tornado GR.Mk 4 следуют в небе Ирака в группе с заправщиком KC-135, двумя F-16CG и одним F-15E ВВС США, операция "Iraqi Freedom". Вся ударная авиация в регионе действует с применением активных (с использованием оружия), пассивных (демонстрация силы) методов и нестандартных способов наблюдения, контроля и разведки (NTISR).
F-22 Raptor 08-4155/FF flies alongside a KC-135R Stratotanker assigned to the 434th Air Refueling Wing based at Grissom Air Reserve Base, Indiana, after conducting aerial refuelling during Exercise Northern Lightning 18-2.
A 411th Flight Test Squadron F-22A Raptor takes on fuel in-flight from a KC-135R on August 19, 2008. What is unusual is that the fuel being transferred was a 50/50 mix of normal and synthetic composition.
As with the F-117A, radar reflections from panels and doors have been dissipated by the use of serrated edges. This is particularly apparent at the fuselage/engine nozzle junction and weapons bay.
Although the YF-22As have long been retired, the KC-135R fleet is likely to be providing tanker support to the Raptor for the majority of its service life.
KC-135 привлекаются к испытаниям самолетов новых типов. KC-135 с авиабазы Грэнд-Фокс в Северной Дакоте дозаправляет F-22 во время летных испытаний истребителя, ноябрь 2005 года.
KC-135R заправляет "Мираж"F.1CR. Экипаж германского "Торнадо"ECR видимо уже "подсосал" керосина и направляется "по своим делам".
KC-135R из 18-го авиакрыла (база Кадена, Окинава) дозаправляет E-3 из того же авиакрыла. KC-135R остается стандартным заправщиком ВВС США уже 54 года.
Ранние KC-135A оказались недостаточно тяговооруженными, и вскоре появились модернизированные варианты KC-135D и E, а затем и модификации R и T. Последние два варианта легко отличимы по ТРДД CFM56, имевшим более крупные габариты и большую тягу. KC-135R отличался также от KC-135A наличием двух ВСУ, сдвоенные сопла которых были выведены на левый борт за крылом, а также увеличенным стабилизатором, усиленными кессоном крыла и шасси. Прототип KC-135R (вверху слева) на время испытаний был оснащен длинной заостренной приборной штангой в носу. На фотографии он передает топливо KC-135A.
The first of the RAF’s Boeing RC-135W Rivet Joint aircraft made its in-flight refuelling debut off the coast of England on June 26, 2014 when ZZ664 (c/n 18773, ex 64-14833) linked up with a 351st Air Refueling Squadron, 100th Air Refueling Wing Boeing KC-135R Stratotanker from RAF Mildenhall, Suffolk. Not operating any tankers equipped with the flying boom, the RAF will have to rely on foreign support for its RC-135W electronic-intelligence gatherers to conduct sorties lasting longer than its roughly 12-hour endurance. No.51 Squadron will eventually operate three RC-135Ws being produced from late production KC-135R airframes by L-3 Communications in Texas. The first arrived at RAF Waddington, Lincolnshire, on November 12, 2013.
Закупка подкрыльевых заправочных агрегатов FRL Mk 32B позволила KC-135 заправлять в полете топливом самолеты ВМС США и ВВС стран НАТО. На снимке: KC-135 из 340-й экспедиционной эскадрильи самолетов-заправщиков дозаправляет над Ираком Tornado GR.Mk 4 ВВС Великобритании, 2007 год.
F-117 дозаправляется от танкера KC-135R, операция "Allied Force", 27 марта 1999 года. В ходе данной операции один F-117 был сбит ПВО Югославии.
A KC-135R Stratotanker assigned to the 434th Air Refueling Wing from Grissom Air Reserve Base, Indiana refuels a B-52H Stratofortress over the Baltic Sea.
A BUFF lines up for fuel behind a KC-135R Stratotanker belonging to the 100th Air Refueling Wing at RAF Mildenhall, Suffolk, in October 2019.
Кабина бомбардировщика B-52 модернизировалась на протяжении десятилетий, но все равно остается типичным примером устаревшей кабины самолета 1950-х годов - со множеством аналоговых "приборов-будильников". Для точного выхода бомбардировщика в точку рандеву с танкером KC-135R важнейшее значение имеют РЛС, навигационные системы, радиооборудование и масса иных электронных устройств, необходимых для управления огромным самолетом.
Бомбардировщики B-52 имели очень большую дальность полета, которую можно было дополнительно увеличить за счет дозаправки в воздухе от воздушных танкеров KC-135R - этот процесс запечатлен на снимке. Во время операции "Буря в пустыне" семь B-52G выполнили беспосадочный перелет с базы на территории США в район Персидского залива и обратно, преодолев за 35 ч 20 мин расстояние 22530 км.
Изначально KC-135 предназначался для дозаправки стратегических бомбардировщиков B-52. В настоящее время B-52 являются носителями только обычного вооружения. KC-135 дозаправляет B-52H над Тихим океаном на учениях, проводившихся в январе 2009 года.
HC-130J pilots conduct aerial refuelling with a KC-135 over Iraq, in support of Operation Inherent Resolve
KC-135R 62-3530 was re-engined in July 1986 and served with the Grissom AFB based 434th ARW.
A detachment from the 92nd Air Refuelling Wing assigned to the Air Mobility Command’s 18th Air Force and based at Fairchild Air Force Base, Washington, was deployed to Spangdahlem
A member of the 340th Expeditionary Aircraft Maintenance Unit, waits to begin preflight checks on a KC-135R Stratotanker at Al Udeid Air Base, Qatar. The KC-135 fleet at Al Udeid flew more than 14,700 sorties in 2015 accumulating 103,419 combat hours in support of Operations Inherent Resolve and Freedom’s Sentinel.
A maintenance team assigned to Air Force Reserve Command's 507th Air Refueling Wing installs an LAIRCM pod on to the underside of a KC-135 Stratotanker at Tinker Air Force Base, Oklahoma.
A FRL Mk.32B HDV under the wing of a KC-135R.
The most noticeable external difference of the KC-135R and 'T is the larger nacelle housing for the F108-CF-100. Less obvious is the re-profiled wing leading-edge.
A crew chief assigned to the 168th Wing prepares KC-135R 62-3524 for a mission from a snow-packed Eielson.
On the port side of the rear fuselage of KC-135RS and 'Ts is the inlet and exhaust for the new twin auxiliary power unit
To celebrate 15 years of C-135FR operations powered by the CFM56, a single aircraft was repainted with a stylish special scheme to help promote the powerplant; Dubai, 1999.
French Air Force C-135FR tankers and a single An-124 transport on hire from Antonov Airlines at BA172 Kossei-N'Djamena in Chad on January 25, 2013 during the second week of Operation Serval.
C-135FR France
471/31-CB with bare and polished aluminium and metal surfaces just a few days after delivery to the French Air Force in 1964
Although the French C-135FRs are among the oldest operational airframes in the world, they are a key element in long range strikes, such as the one over Syria on April 14, 2018.
Французские KC-135, как правило, используют систему дозаправки шланг-конус. В 1995 году самолеты оснастили подкрыльевыми заправочными агрегатами, стандартными для заправщиков ВВС США.
The Armee de I'Air (French Air Force) has a large presence at Bamako-Senou International Airport in Mali to support ongoing operations against insurgents as part of Operation Serval. The airport's existing fighter shelters are currently occupied by Dassault Mirage 2000Ds while tanker support is provided by Boeing C-135FR Stratotankers. Various transport aircraft are also supporting operations. CASA CN235-200M 156/'62-IQ', of Escadron de Transport 1/62 Vercors from Base Aerienne 110 Creil, is seen at Bamako on April 7, 2013 in front of C-135FR 740.
The Mirage 2000C deployment arrived at Niamey on July 3, 2015. The C-135FR that accompanied them can be seen in the background.
The German A310 MRTT at Eindhoven’s Apron West, with the French C-135FR and Italian KC-767A parked behind.
The C-135FR fleet played an important role during the war in Afghanistan. Two C-135FRs were always on deployment at Manas airport in Kyrgyzstan. Here is one of them, with 737 serial number, under maintenance on May 5, 2007
Routine maintenance and refueling is completed at the end of a mission over the Central African Republic.
A water salute for 475 after its final mission in Niamey air base during Operation Barkhane on September 8, 2020
The farewell ceremony for 475 at BA125 Istres. The Air Division General, Patrice Boisjot, second in command of the Strategic Air Force, is in the foreground, while the first C-135FR of the French Air and Space Force, withdrawn from service on October 6, 2020, is in the background
The ageing C-135FR still provides sterling service to the Armee de I’Air. No mission could be undertaken in Africa without tanker support.
Captain Emily is one of three female Stratotanker pilots of the ERV 4/31 ‘Sologne'. She had opportunity to be one of the pilots who flew the 475 for last time before its retirement
472/31-CC under maintenance in the hangar of the Specialised Technical Support Squadron 15/93 in BA125 Istres on December 17, 2019. It became the first Stratotanker to receive ERV 4/31 ‘Sologne’ badge on its vertical stabiliser
Armee de l’Air C-135FR 470/31-CA sits on Eindhoven Air Base's western apron. The tanker had to cancel several EART sorties due to technical issues and departed early on April 5, 2017.
French C-135FR trailing its boom, with 'basket' attachment
Французские C-135FR состоят на вооружении ERV 93 "Bretagne", размещенной на авиабазе Истр. На снимке - самолет осуществляет дозаправку гибридной системой из жесткой штанги и гибкого шланга.
In order to refuel the probe-equipped Mirage 2000s from its centre-line station, the C-135FR's boom has to be fitted with a hose and drogue.
AAR, French style, with C-135FR, Mirage 2000B and, in attendance, Mirage 2000D (1999)
471/31-CB is one of 10 C-135FRs of the French Air Force, seen here with a pair of Rafale Bs of EC 1/4 ‘Gascogne’ and a Mirage 2000-5F of EC 1/2 behind it during rehearsal of Bastille Military Day parade on July 9, 2020
A Mirage 2000 refuels from a KC-135 during a practice QRA mission.
A recce-configured Rafale receives fuel from a C-135FR Stratotanker over the Central African Republic.
A recce-configured Rafale receives fuel from a C-135FR Stratotanker over the Central African Republic.
Самолет-заправщик KC-135FR
C-135FR with serial number 471 and code 31-CB, alongside a pair of Rafale Bs of the EC 1/4 ‘Gascogne’ over BA113 Saint-Dizier during the air parade to celebrate the 55th anniversary of the foundation of French Strategic Air Forces Command on October 4, 2019
A C-135FR of ERV.00/093 preparing to refuel a Mirage 2000N and a Mirage IVP of the FAS.
Boeing C-135FR Stratotankers, equipped with FRL Mk 32B underwing pods, provided in-flight refuelling support to extend the range of the Mirage IVP fleet. Mirage IVP No 31 ‘BD’ is seen refuelling from the port hose of a C-135FR whilst a Mirage 2000N refuels from the starboard side.
A Rafale B and a Mirage 2000N, both armed with Air-Sol Moyenne Portee (ASMP) nuclear air-launched cruise missiles, refuel from a C-135FR of GRV 2/91 ‘Bretagne’ in 2019
A C-135FR refuels a Rafale B from the Armee de I’Air and an Aeronavale Rafale M.
France has long been a valuable defence partner of Egypt, including participating in joint exercises, as illustrated by this C-135FR refuelling Mirage 2000s and Rafales
The past and the future: a French Air Force C-135FR tanker performs a trial refuelling of an Airbus A330 Multi Role Tanker Transport aircraft (MRTT). The KC-45A design, with which EADS is contesting the USAF KC-X competition, is heavily based on the A330-MRTT design.
471/31-CB, a C-135FR of the ERV 4/31 ‘Sologne’ landing at BA125 Istres
The Boom Drogue Adapter kit with MA3 coupling, installed on the refuelling boom of 475
One of two Cobham Mk.32B inflight refuelling pods of the C-135FR, which was retired from service on October 6, 2020
KC-135R Turkey
Авиашоу в Измире, посвященное 100-летию ВВС Турции. Июнь 2011г. KC-135R
An F-4E moments before air-refuelling with a Turkish Air Force KC-135R.
Turkish Air Force KC-135R Stratotanker after completion of its Block 45 upgrade by Field Aerospace in its Oklahoma City - Will Rogers World Airport facility
Depicted at Davis-Monthan following upgrade to KC-135R standard, 62-3563 was one of the seven aircraft transferred under FMS to the Turkish Air Force.
KC-135R Singapore
KC-135R 751 is one of four of the aircraft flown by the RSAF.
This KC-135R supported the Republic of Singapore Air Force fighter contingent.
В ВВС Сингапура KC-135 состоят на вооружении 112-й эскадрильи. С 2004 года самолеты эскадрильи пять раз на ротационной основе перебрасывались на Средний Восток, где действовали в составе 379-го экспедиционного авиакрыла ВВС США.
A Tentera Udara Diraja Malaysia A400M Atlas, parked behind a Republic of Singapore Air Force KC-135R Stratotanker at RAAF Base Darwin.
Others
Пять самолетов C-135B первой партии были переоборудованы в VIP-транспортные - они отличались комфортабельным салоном и получили обозначение VC-135B. Впрочем, во времена президента Картера их вновь переоборудовали в "обычные" C-135B.
Bearing the white top and blue trim of a VIP aircraft operated by the 89th MAW, this VC-135B lacks the cabin windows of the same unit's VC-137 variants of the commercial Boeing 707.
Данный NC-135A (60-0371) изначально входил в число трех самолетов, призванных оперативно выявлять факт нарушения странами Договора о запрещении ядерных испытаний.
Всех вариантов C-135 и не сосчитать. Машины использовались и используются во множестве экспериментальных программ, от испытаний лазеров воздушного базирования до поиска путей снижения массы конструкций. На снимке - самолет-регистратор NC-135A Argus.
Boeing's Airborne Laser, based on a 747-400F, is being developed to destroy ballistic missiles. Trials have taken place this year with the NC-135E (right) in this photograph, which was specially painted and modified for the task. Tests assessed the abilities of Airborne Laser's systems to acquire and track a missile.
NKC-135A 55-3122 soon after entering storage at Davis-Monthan in late 1993. It had previously been flown by the 4950th TW.
An earlier configuration of the Airborne Laser Program is shown during a flight test.
Possibly the most famous NKC-135A test-bed was the Airborne Laser Laboratory, the first to destroy a missile in flight.
Данный NKC-135A в 1975-1984 годах использовался по программе создания лазерного оружия авиационного базирования и успешно перехватывал такие малоразмерные цели, как УР AIM-9 Sidewinder и беспилотные мишени.
Close-up of the ALL NKC-135A 55-3123 on the museum ramp at 'Wright-Patt'.
The Airborne Laser Program testbed aircraft now resides quietly in the Air Force Museum.
This particular aircraft was easily identifiable from its pair of domes on top of the fuselage.
The "5" in the tail number of this C-135 indicates 1955, which makes this plane, which served as the testbed for the Airborne Laser Program, one of the oldest of the type.
In company with several J/NKC-135As used for recording high-altitude events, 55-3124 had a number of large optically flat windows along its fuselage.
Photographed in its new scheme at Andrews AFB in Maryland on April 2, 1962, ’3126 awaits its next VIP mission. With it being the height of the Cold War, one wonders how many generals and politicans who travelled on it asked why the most striking aspect of its new colour scheme was red...
In 1961 officials deemed the all-silver military appearance of '3126 (with high-visibility orange bands which quickly became tatty) to be inappropriate for a high-prestige VIP transport, and ordered the aircraft to be painted in a more elegant red, white and bare-metal scheme with blue flashes on the white engine nacelles, as seen here.
... which may have affected the decision to repaint ’3126 in the same basic scheme but with the bright red replaced with blue, more in keeping with its USAF VIP role, as seen here at Andrews on May 10, 1964. This scheme was also soon replaced, being deemed too similar to that worn by the VC-137s of the USAF’s Special Air Mission.
Still wearing the “Speckled Trout” scheme from its days operating with the USAF’s Flight Dynamics Laboratory at Wright-Patterson AFB during 1966-75, ’3126 languishes in the baking sun at the Military Aircraft Storage & Disposition Center at Davis-Monthan AFB in Arizona shortly before it was struck off charge and scrapped in 1978.
An NKC-135A used by Aeronautical Systems Division (ASD) for radiation airborne measurements.
Eleven optical windows and a large fairing were installed on NKC-135A 55-3127 initially for Project 'Skyscraper'. Tlte upper surface of the port wing was painted black to reduce glare.
While it is best known as an icing tanker NKC-135A 55-3128 was also used to test the AN/APQ-140 radar in an enlarged nose radome.
Этот JKC-135A входил в число трех самолетов «Vomit Comet», использовавшихся для подготовки астронавтов, а с 1979 года испытывал винглеты.
NASA flew 55-3129 as a research aircraft from mid-1979 to assess the benefits of winglets.
'Big Crow’ NKC-135E 55-3132 flew missions during Operation ‘Iraqi Freedom', deploying to Souda Bay on Crete from March 17, 2002.
NKC-135E 55-3132, which flies as an airborne electronic warfare laboratory, visiting Mildenhall for exercise Northern Lights.
Два NKC-135 Big Crow были построены для испытаний систем РЭБ. Их отличительная особенность - большой носовой обтекатель (размещена антенна РЛС) и два больших обтекателя за пилотской кабиной (блоки систем РЭБ). В 2003 году они использовались в операции «Iraqi Freedom», а также обеспечивали испытания боевого лазера воздушного базирования.
'Navy King Crow I' was the second NKC-135A flown on behalf of the US Navy.
Два самолета NKC-135A принадлежат ВМС США. Данная машина вначале под обозначением JKC-135A использовалась в интересах ВВС США.
One of the NKC-135As (with refuelling boom retained) used for ionospheric measurement tests; the large number of windows led to the nickname "piccolo tube''.
Several C-135s associated with nuclear readiness testing had large numbers of windows on one side, including NKC-135A 55-3135.
After being assigned as a tanker test-bed, many of the smaller windows on the starboard side of 55-3135 were filled in. Pictured at Edwards AFB as an NKC-135E, 1997.
Impressive line-up at Edwards, 1997.
NKC-135E 55-3135 at Edwards, 1997.