Wright Wright A / Military Flyer
Варианты:
Wright - Wright A / Military Flyer - 1907 - США
Страна: США
Год: 1907


Описание
Фотографии
Wright. Самолеты

<...>
  В 1905-1907 годах братья доработали свой проект до практического применения. Первым в ряду их самолетов стал Wright Flyer III, 5 октября 1905 года продемонстрировавший устойчивый полет, продолжавшийся 39 минут 23 секунды. Райт организовали компании по продаже, строительству и разработке самолетов собственной конструкции во Франции, Германии и Великобритании в 1908, 1909 и 1913 годах, соответственно. Американская «Wright Company» была основана в 1909 году.
  В 1916 году «Wright Company» объединилась с компанией Гленна Р. Мартина, образовав «Wright-Martin Aircraft Corporation». Через год, когда Мартин вышел из соглашения, компания была переименована в «Wright Aeronautical Corporation».


Варианты

<...>
  Flyer III: первый по-настоящему летающий и управляемый вариант, унаследовавший двигатель и винты от Flyer II; 5 октября 1905 года совершил полет продолжительностью 39 мин 23 с, преодолев дистанцию 38,9 км
  Model A: первый из так называемых «стандартных» бипланов, рассчитанный на пилота и пассажира и оснащенный 30-сильным (22 кВт) ПД при размахе 12,50 м; развивал максимальную скорость 64 км/ч; один куплен Армией США
<...>
Один из самых известных летательных аппаратов в мире, Wright Flyer, был первым самолетом, способным осуществлять устойчивый полет. На фотографии представлен самый совершенный его вариант Flyer III.
An early Wright biplane, in which the pilot sat by the side of the engine. Note the front elevators and rear rudders.
Wilbur Wright, seen here at the controls of the early 1908 Wright Model A after he had brought it to France later that year. Having achieved so much by 1905, the patent-conscious Wright Brothers decided, at the close of their 1905 flying season, to do no more flying for the moment, while they attempted to exploit the commercial worth of their efforts. In these endeavours they were only partially successful, in selling their designs for others to build, but not stopping the work of people like Glenn H. Curtiss. who insisted that the Wrights held no exclusive rights to the design of the generic aeroplane itself. Thus, somewhat disillusioned and with aviation now gaining far more attention in Europe than in their homeland, the Wrights decided to modify their prone-seated 1905 Flyer III into the Model A, with its 30hp Wright-designed engine and two, side-by-side upright seats, setting sail for a series of demonstration flights in France, the heartland of European aviation. Based in the Le Mans area between August and the end of 1908, Wilbur flew 104 times during this period, taking the French by storm, his last flight of 31 December being of 2 hours 20 minutes duration and covering around 77 miles. Incidentally, the Model A, like the Flyer II and III before it, was actually catapult-launched into the air with the assistance of a weight and pulley system, in which a weight was released to fall from a small mast and whose momentum was transferred via the launching track to accelerate the machine's take-off. The one design feature that the Wright Brothers appear to have picked up from the Europeans is the use of wheels, absent from their Model A. but subsequently adopted on their 1910 Model B. which, notably, still clung to wing warping rather than ailerons for roll control.
Mr. Wilbur Wright flying one of the early Wright biplanes - the first practical development of the 1903 Kitty Hawk experimental machine - at Le Mans, in August, 1908.
Планеры и самолеты братьев Райт (на снимке Wright Model A, 1909 год) управлялись по крену гошированием крыла. Изменение аэродинамической крутки крыла производилось посредством тросов.
A Short-built Wright Flyer.
Спустя шесть лет после первого управляемого полета "Флаера", аппараты братьев Райт в значительной мере уже были анахронизмами в сравнении с европейскими конструкциями.
BOURNEMOUTH-1910: The Hon. C. S. Rolls on his Wright biplane flying in the Slow Speed Contest.
2 июня 1910г.: Чарльз Стюарт Роллс готовится к выполнению первого удачного перелета через Ла-Манш и обратно на биплане Wright. Ролле погиб в Борнмуте 12 июля - первый британский авиатор, погибший в авиакатастрофе.
Катапульта для обеспечения запуска самолета Райтов
Man-power start: Preparing the starting rope, operated by a weight dropping from a tower, for the historic Wright biplane at Pau.
Hon. C. S. Rolls with his Wright biplane at the first International Aviation Meeting at Bournemouth, 1910, where he met with a fatal accident whilst taking part in the landing competition. His death robbed Great Britain of one of its most honoured and enthusiastic pioneer airmen and balloonist. He was one of the first group of "experimenters" who began flying at the Royal Aero Club's aerodrome at Eastchurch.
За рычагами самолета Уилбур Райт
Н.Е.Попов за рычагами управления самолета "Райт"
Во время своего пребывания во Франции в апреле 1910 г. Александр Караджорджевич (справа), в то время принц и престолонаследник Сербии, а позже король Югославии, совершил полет на самолете "Флайер 1". Александр стал первым сербом, летавшем на самолете.
Полет самолета "Райт" в Ле Мане в 1908г.
Показательные полеты Попова в Петербурге пользовались большим успехом у публики
"Райт" на военном аэродроме в Гатчине, 1910г.
Самолет отличался хорошей маневренностью, но летать на нем было сложно
Самолет де Ламбера на выставке в Петербурге, 1912г.
Tom Summer’s "Hansen Special” Formula I racer, parked in front of a Wright Flyer and a Fokker Triplane.
"Флайер" в Национальном Аэрокосмическом музее в Вашингтоне
Впервые взлетевший в 1912 году, самолет Model C выпускался в основном для Армии США, получившей семь «Speed Scout». На снимке: один из трех поплавковых Model C-H для ВМС США. Интересно, что у военных Model C получил обозначение Wright B.
Эта авария "Райта" оборвала летную карьеру Н.Е.Попова
Первая в мире авиакатастрофа, унесшая жизнь Томаса Селфриджа.
17 января: лейтенант войск связи США Томас Селфридж стал первой жертвой катастрофы самолета, когда пилотируемый Орвиллом Райтом аппарат разбился около Форт-Майера. Сам Орвилл получил тяжелые ранения в этой аварии.
В этих обломках нашел свою смерть Ч.Роллс.
INTERESTING MODEL: This model, made by the Models Mfg. Co., of Newington Causeway, S.E.1, show the 1906 Wright biplane.
ALTHOUGH, strictly speaking, the early Wright biplane, shown herewith, had advanced a little beyond the "hopping" stage at the time we open our Twenty-one Years' review, it is only proper - we nearly said "Wright" - to include it, for the improved version figured prominently during the first two or three years of "our" life. Original Wright-type biplanes were, it will be remembered, constructed in England by Short Bros, at their Eastchurch factory, and several British aviators owned or flew them, including the Hon. C. S. Rolls, Hon. M. Egerton, T. McClean, Alex. Ogilvie, Colin Defries, and others. The first models employed the starting rail gear for getting into the air, but subsequently wheels were fitted to the skids, and a horizontal tail was also added.