Avro York / Type 685
Страна: Великобритания
Год: 1942


Дальний транспортный самолет с экипажем из 3-4 чел
Описание:
York / Type 685
Avro 685 York
Фотографии:

Ч/б фото (82)

York / Type 685

Военно-транспортный самолет. Четырехмоторный цельнометаллический моноплан с трехкилевым (с третьей серийной машины) оперением и убирающимся шасси. Спроектирован в КБ фирмы "А.В. Роу" под руководством Р. Чедвика с использованием крыла и мотоустановок тяжелого бомбардировщика "Ланкастер". Опытный образец будущего "Йорка", самолет Авро 685, впервые поднялся в воздух 5 июля 1942 г. Серийное производство было начато в 1944 г. на заводе "Авро" в Манчестере, с октября 1945 г. переведено в Йидон. Производство "Йорков" осваивалось также фирмой "Виктори эйркрафт" в Канаде. Всего выпущено 258 экз. (в т.ч. 181 -до октября 1945 г.), из них 209 военных.
Экипаж - 5 чел., 12 - 24 пассажира (в разных вариантах). Двигатели "Мерлин" 24. Вооружение отсутствовало.
Военные модификации "Йорка" использовались британскими (с 1943 г.) и канадскими (с 1945 г.) ВВС.
Выпускались три основных военных варианта:
   - грузовой, строился в 1944 - 1945 гг.;
   - пассажирский на 24 - 30 мест, изготовлялся только в 1944 г.;
   - комбинированный (12 мест плюс груз), постройки 1945 - 1948 гг.
Уже опытные образцы начали эксплуатироваться Королевскими ВВС с 1943 г. Все первые серийные самолеты предназначались для перевозки высшего командного состава и имели комфортабельные пассажирские салоны. Один из них был изготовлен как персональный для премьер-министра Великобритании У. Черчилля (на смену переоборудованному "Либерейтору") и получил собственное имя "Аскалон". Им же пользовался король Георг VI.
Впоследствии выпускались в основном грузовые машины, обеспечивавшие перевозки из Великобритании в Африку, на Ближний и Дальний Восток. С апреля 1944 г. они обслуживали регулярную линию на Каир. В послевоенный период строилась и гражданская пассажирская модификация (в т.ч. и на экспорт).
Значительное количество машин этого типа задействовали при организации "воздушного моста" в заблокированный советскими войсками Западный Берлин. Массовые перевозки грузов осуществлялись в июле - октябре 1948 г. до разрешения этого кризиса. В 1948-1952 гг. "йорки" перебрасывали войска и различное снаряжение в Сингапур для нужд группы английских войск, воевавшей с местными повстанцами в Малайе.
Производство "йорков" прекратили в апреле 1948 г. С вооружения Королевских ВВС последний самолет сняли в марте 1957 г.


"Йорк" I||
Размах:||31,1 м
Длина:||23,93 м
Моторы, количество х мощность:||4x1280 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||31180 кг
Максимальная скорость:||480 км/ч
Практический потолок:||8000 м
Дальность:||4350 км

Avro 685 York

В феврале 1942 года конструктор Рой Чэдвик со своими помощниками завершил проектирование четырехмоторного транспортного самолета Avro 685 York. В конструкции машины использовались крыло, хвостовое оперение, шасси и силовая установка бомбардировщика Lancaster. Фюзеляж квадратного сечения, оптимизированный для транспортных перевозок, был спроектирован заново.
   Незадолго до первого полета прототипа, выполненного 5 июля 1942 года, поступил официальный заказ на постройку четырех самолетов, двух с моторами Rolls-Royce Merlin XX жидкостного охлаждения и двух с моторами Bristol Hercules VI воздушного охлаждения. Все четыре самолета собрали с моторами Rolls-Royce Merlin XX, а единственной машиной с моторами Bristol Hercules VI стал первый прототип, на который их установили в 1943 году, после чего он получил обозначение York C.Mk II. Для компенсации ухудшившейся из-за большей площади фюзеляжа путевой устойчивости самолет получил третий, средний, киль. Третий киль впервые смонтировали на третьем серийном самолете, названном Ascalon, который поступил в марте 1943 года в 24-ю эскадрилью. Салон самолета был оборудован для проведения совещаний непосредственно в полете, а сама машина предназначалась для перевозок премьер-министра Уинстона Черчилля. В мае 1943 года Черчилль летал на этом самолете в Алжир, а через несколько дней самолет доставил короля Георга VI в Северную Африку для инспекции британских войск.
   Производство самолетов York C.Mk I велось медленно. VIP-самолеты собрали для лорда Маунтбаттена, фельдмаршала Сматса и герцога Глочестерского. Пять машин ранней постройки получила авиакомпания "BOAC" весной 1944 года, еще 25 самолетов во второй половине 1945 года поступили на вооружение Транспортного командования британских ВВС.
   В течение 1945 года 511-я эскадрилья первой полностью была перевооружена самолетами York, всего же такими машинами вооружили десять эскадрилий британских ВВС. Семь эскадрилий в ходе Берлинского воздушного моста выполнили с 1 июля 1948 года 29000 полетов.
   Серийный выпуск был прекращен 29 апреля 1948 года с поставкой 257-го самолета York. Всего с учетом четырех прототипов было построено 208 самолетов для британских ВВС и 45 для гражданских заказчиков. Гражданские машины оснащались моторами Merlin 502 мощностью 1620 л. с. 25 самолетов поступило в авиакомпанию "BOAC", 12 - в "British South American Airways Corporation", пять - в аргентинскую "FAMA" и два - в "Skyways Ltd". Один York собрали в Канаде.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Avro 685 York C.Mk I

   Тип: дальний транспортный самолет с экипажем из 3-4 человек
   Силовая установка: четыре V-образных двигателя Rolls-Royce Merlin T.24 мощностью по 1620 л. с.
   Характеристики: максимальная скорость на высоте 6400 м - 480 км/ч; крейсерская скорость на высоте 3050 м - 338 км/ч; скороподъемность 457 м/мин; практический потолок 7000 м; дальность 4345 км
   Масса: пустого 19 070 кг; максимальная взлетная 31115 кг
   Размеры: размах крыла 31,09 м; длина 23,93 м; высота 5,44 м; площадь крыла 120,49 м2
   Полезная нагрузка: до 24 пассажиров или груз массой 4540 кг
Транспортный самолет Авро "Йорк"
The completed prototype York in its original twin-fin configuration.
The prototype Avro York, LV626, in July 1942. First flown on the 5th of that month, this aircraft had two fins - three being standard with the third prototype. LV626 was later fitted with Bristol Hercules radial engines to become the sole York Mk II.
Avro York LV633 Ascalon, Churchill's personal transport, during World War Two, in which the pressure compartment was to have been installed.
The Avro York C.Mk.I Military Transport (four 1,620 h.p. Rolls-Royce Merlin 24 engines).
Avro York C Mk 1 MW189.
Another aircraft destined to appear on the British register was the RAF York MW323. In May 1954 this aircraft was registered as G-AMXM to Hunting Air Travel Ltd. Later it was sold to Trans Mediterranean Airways and registered OD-ADM in July 1959. It is seen here at Luqa in 1948.
Один из первых серийных "йорков", март 1944 г.
Royal York MW140 in 1945.
Avro York MW128 at Santa Cruz in April 1946. This York was initially delivered to 511 Sqn, passed to 1359 Flight, and spent some time with 24 Communications Squadron before ending up with 241 OCU. It was sold for scrap in April 1951.
A freight-carrying Avro 685 York C.l, MW268, at Almaza, Cairo, in 1946-47, built at Manchester, it was powered by four 1,620 h.p. Rolls-Royce Merlin T24 or 502 engines. The last York was retired from the RAF in March 1957.
"Йорк" I из 242-й эскадрильи британских ВВС, Дальний Восток, лето 1946 г.
Avro York C.1, MW324, used for trooping.
Only three Yorks - including this one - remain in service with the R.A.F. They are used by the Transport Command Development Unit at Benson - hence the spatted tailwheel.
Avro 685 York.
Two Yorks and a Tudor II taxi out at Gatow.
Самолеты York британских ВВС разгружаются в аэропорту Гатов, где полеты выполнялись днем и ночью. Сделанные на базе бомбардировщика Lancaster, самолеты Avro York были самыми современными машинами, которые Великобритания могла предложить в начале поставок. Эти машины принадлежали 241-й эскадрилье оперативного переобучения.
The flow of aircraft was maintained day and night. The first Avro York in this queue, MW105, was the first all-freight version of the type.
RAF Avro Yorks, seen here at Gatow in September 1948, moved 230,000 tons of supplies to Berlin, making approximately 29,000 flights.
A wave of Yorks have landed and are marshalled in front of the unloading hangars, where German labour did the muscle work.
Самолеты York из эскадрильи Транспортного командования британских ВВС на аэродроме Лука (сегодня международный аэропорт Мальты) готовятся к отправке на Дальний Восток.
A line-up of Yorks seen at Luga, Malta, about to take-off for the Far East in 1945.
The photograph was taken at Almaya, Cairo, shortly after the war and features the Avro York MW173, built as a freighter for the RAF. Note the Misr Airwork Tiger Moths in the background.
Группа политиков позирует под крылом Avro York C.Mk I (1946 год). Удачной машине просто не повезло со "временем рождения" - вместе с прототипами построили всего 259 самолетов.
As MW232/KY-M with 242 Squadron, 1946
This York, TS796, was later leased to South African Airways as ZS-ATU. Re-serialled WW514 for trooping duties, TS796 flew with several airlines before being withdrawn from use in 1959.
TS796, in RAF markings, was one of the batch of 25 built for joint RAF/BOAC operation. It was delivered in October 1945 and became G-AGNT.
This fine photograph of Avro York MW234 shows well the type’s similarity to its predecessor, the Lancaster. Though the fuselage was redesigned, the York incorporated Lancaster wings, powerplants, undercarriage and tail assemblies.
York XD669 was used for trooping during 1953-55 having previously flown with Air Charter Ltd as G-AMUV.
York G-AGJC at Palmietfontein, March 17, 1945 during the proving flight to South Africa
Another view of G-AGJC, at Capetown March 23, 1945.
Undercarriage problems for York G-AGJC at Nairobi, April 1945.
BOAC’s first York, G-AGJA, in wartime camouflage.
York G-AGJE, ex MW129 and twice operated by BOAC, first as Middlesex and later as Panama. From 1949 until 1951 ’JE was operated by the Lancashire Aircraft Corporation and from 1951 until 1954 flew on trooping contracts. The York finally flew with Skyways but was withdrawn from use at Stansted in October 1956.
Another view of York G-AGJE.
BOAC’s Avro 685 York G-AGNN Madras. Allocated the RAF serial TS791, this York was finally withdrawn from use in 1957.
York G-AGNN in the early BOAC livery with the registration letters underlined with red, white and blue stripes.
BOAC’s G-AGNP Manchester in an early livery.
Avro 685 York G-AGNV operated by Skyways Ltd, at Luqa in 1959. This aircraft was first owned by BOAC, named Morville, later Middlesex, but was originally TS798 for the RAF. Skyways purchased the York in 1955 and in October 1965 it was delivered to the Skyfame Museum at Staverton. There it was repainted as LV633 and is now in the Aerospace Museum at RAF Cosford.
G-AGNV in later BOAC livery. It is seen at Heathrow with one of the airline's Handley Page Hermes 4s beyond.
G-AGNV taking on elephants at Karachi in December 1951 after conversion to freighter with double loading doors.
An evocative shot of BOAC York G-AGSN about to touch down at Hum during a training flight in August 1947.
BSAA York G-AHEW Star Leader was delivered in mid-1946 but crashed at Bathurst, Gambia, in September the same year.
British South American Airways York G-AHEX Star Venture photographed in August 1946. On January 5, 1949, this York crashed at Caravellas, Brazil.
York G-AHFA about to set off tor South America in 1948
BSAAC York G-AHFA Star Dale passed to BOAC in 1949 and, after a period with the LAC, was used for trooping in 1952 as WW504. On February 2, 1953, the York was lost in the Atlantic.
BSAA's G-AHFA Star Dale refuelling at Lisbon.
Avro York G-AHFB Star Stream later passed to BOAC, Lancashire Aircraft Corporation and Skyways and was scrapped at Luton in April 1964.
BSAA’s Avro York G-AHFC Star Dew passed to BOAC in September 1949 and was subsequently acquired by Lancashire Aircraft Corporation. Later, serialled WW507, it was used for trooping.
British South American Airways' (BSAA) York G-AHFD, Star Mist, later passed to BOAC, Lancashire Aircraft Corporation, Skyways and finally to Middle East Airlines as OD-ADB.
BSAA Avro York G-AHFE Star Vista was first registered in September 1946 and was withdrawn from use at Stansted in February 1960.
Bearing Norman Rissen’s distinctive “speedman” logo for BSAA on the nose, Avro York G-AHFE awaits another flight to South America. Named Star Vista in BSAA service, the aircraft joined the airline in 1946, but was transferred to BOAC in the summer of 1949. After a move to Skyways in 1955, it was scrapped at Stansted in 1960.
Typical aviation scene in 1948 - B.S.A.A. York G-AHFF at Heathrow.
BSAA York G-AHFH Star Glitter. When BSAA was wound up in 1949, it passed to BOAC and later to the Lancashire Aircraft Corporation (LAC). In 1952 it flew troops as WW502 and was later operated by Skyways. In 1957 it was sold to Middle East Airlines as OD-ADA.
Skyway’s Avro York G-AHLV flew 467 sorties on the lift and was named Sky Courier.
Originally delivered to FAMA this York, G-AMGK, spent many, years with Skyways until withdrawn from use at Stansted in July 1961.
Avro York G-AMGM was initially sold to Argentina as LV-AFY but returned to Britain and was sold to Eagle Aviation Ltd in 1952. It later changed hands and passed to Air Charter Ltd, when it was named New Venture. After only nine months of service ’GM crashed at Lyneham, Wiltshire on November 27, 1952 and was written off.
Avro York G-AMRJ, ex RAF aircraft MW326, seen operating in the livery of the Stansted-based company Air Charter Ltd. Named New Era II, ’RJ later became XG897 for use on military trooping flights and finally passed to Air Liban, Beirut in June 1955 where it was registered OD-ACE.
Another photograph of York G-AMRJ over Hamburg-Fuhlsbuttel airport.
Avro York G-AMRJ, ex RAF aircraft MW326, seen operating in the livery of the Stansted-based company Air Charter Ltd. Named New Era II, ’RJ later became XG897 for use on military trooping flights and finally passed to Air Liban, Beirut in June 1955 where it was registered OD-ACE.
Avro York G-AMUT, ex RAF aircraft MW185, was registered to Air Charter Ltd in November 1952. In March 1955 it was sold to Maritime Central Airways and became CF-HTM. Exactly three years later it was restored to the British register and operated by Dan-Air Services Ltd at Lasham. On May 20, 1958 it was damaged at Luqa, Malta, and withdrawn from use.
Машина "Формулы 1" выгружается из York компании "Hunting-Clan" в аэропорту Манчестера. Компания также привлекалась к военным перевозкам.
Hunting-Clan Avro York G-AMXM at Heathrow on September 18, 1957. Formerly MW323 in RAF service, this York was one of six acquired by the airline, two of which, G-AMVY and G-AMVZ, never entered service and were scrapped. The Yorks were used mainly for Hunting-Clan's "Africargo" services, but were often used on part-cargo, part-passenger services on the "Safari" routes.
Hunting-Clan's York, G-AMXM was sold to TransMediterranean Airways in July 1959 and registered OD-ADM.
York G-APCA, formerly MW295, "Ascalon II" , of the F.E.A.F. Communications Flight, spent just a week at London Airport, leaving 13th June as OD-ACQ for Trans-Mediterranean Airways.
A Victory-built Avro York Transport Monoplane (four Packard-built Merlin 28 engines).
Пассажирский самолет Авро "Йорк" авиакомпании BSAA
At Gatwick, while serving with Dan-Air
As a scout hut, Lasham, April 19, 1967
Dan-Air’s York G-ANTI languishes at Lasham after being withdrawn from use in May 1963.
In the snow at Lasham during restoration
Parked out by the bushes opposite the terminal, Avro York EP-ADA of Persian Air Services (PAS) awaits further maintenance on its No 2 Rolls-Royce Merlin engine. With technical assistance from British company Skyways, PAS operated a service to Europe and later became part of IranAir. York EP-ADA was damaged beyond repair during a forced landing owing to engine failure near Basra in September 1955.
Avro Yorks framed by the fin of a Trans-Canada Air Lines North Star at Heathrow in 1948.
Evocative shot of a York on take-off - in this case, a Skyways aircraft taking off from Stansted Airport with troops for the Middle East in August 1953.
A pleasing view of an anonymous Avro York. The 12 British South American Airways Yorks were delivered in 1946 and operated the company’s Star class service.
This splendid photograph of an anonymous York was taken in 1945.
One of five Yorks delivered to Flota Aerea Mercante Argentina (FAMA), LV-XGO later became LV-AFY. In 1950 this York returned to the UK and was registered G-AMGM.
The Avro York Commercial Airliner (four 1,620 h.p. Rolls-Royce Merlin 24 engines).
TMA’s freighter OD-ACE at Beirut.
BOAC’s G-AGNU at Heathrow while being operated by South African Airways and named Impala.
For a brief period York ZS-BTT, alias G-AGNS, flew with South African Airways. It is seen at Hurn in August 1947.
JAMBON D'YORK. Wearing an immaculate l'Aeronavale uniform this Avro York (MW234) is one of two now based at Le Bourget as a general purpose ferry transport.
French Naval York number 2 is shown in this photograph.
The prototype York after conversion to C.Mk II standard, for which it was fitted with Bristol Hercules VI radial engines.
This view of the prototype York, LV626, was taken at Chadderton before removal to Ringway for final assembly.