
Partenavia P.68 Victor
Прототип шести-/семиместного легкого двухмоторного самолета Partenavia P.68 Victor конструкции Луиджи Паскале совершил первый полет 25 мая 1970 года. Он был оснащен двумя двигателями Avco Lycoming IO-360 мощностью 200 л.с. После 13 предсерийных машин в серию пошел усовершенствованный вариант P.68B с удлиненным на 15 см фюзеляжем для увеличения объема кабины. Самолет поступил в производство в начале 1974 года, всего было построено 190 машин. В конце 1979 года P.68B был заменен в производстве вариантом P.68C, который имел удлиненную носовую часть для размещения метео-РЛС, имел увеличенный запас топлива и ряд внутренних изменений. В июне 1980 года сертификат типа получил самолет P.68C-TC, оснащенный двигателями с турбонагнетателем Avco Lycoming TIO-360-C1A6D мощностью 210 л.с. Его поставки заказчикам были начаты вскоре после получения сертификата. Специальный вариант для патрулирования и наблюдения P.68 Observer был разработан в 1975-1976 годах и имел новую переднюю часть фюзеляжа, включая носовую часть из плексигласа, обеспечивавшую отличный нижний и передний обзор (почти как на вертолете). Всего был выпущен 21 самолет.
Вместе с "Aeritalia" компания "Partenavia" приступила затем к разработке девятиместного турбовинтового варианта самолета, вначале известного как P.68 Turbo, но облетанного в форме прототипа 11 сентября 1978 года под обозначением AP.68TP. Он оснащался двумя двигателями Allison 250-B17C мощностью 328 л.с. и убирающимся трехопорным шасси. Второй прототип AP.68TP Series 100 имел уже неубирающееся шасси и удлиненный на 36 см фюзеляж, а также дополнительный иллюминатор. Оба самолета имели цельноповоротные стабилизаторы и разбились во время летных испытаний.
Следующей разработкой стал самолет Series 300 Spartacus - восьмиместный пассажирский самолет с неубирающимся шасси. Он имел обычный стабилизатор с рулем высоты и был облетан 1 апреля 1983 года. Всего до начала 1983 года было построено две машины, а после завершения летных испытаний Spartacus поступил в 1984 году в серийное производство.
В середине 1990-х годов компания "Partenavia" объявила себя банкротом, но в 1996 году ее приобрела компания "Vulcanair", которая возобновила выпуск P.68. На сегодня выпущено около 450 самолетов P.68.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Partenavia P.68C Victor
Тип: шести-/семиместный легкий транспортный самолет
Силовая установка: два четырехцилиндровых ПД Avco Lycoming IO-360-A1B6 по 200 л. с. (149 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 320 км/ч; практический потолок 5850 м; дальность полета с резервом топлива 2100 км
Масса: пустого 1230 кг; максимальная взлетная 1990 кг
Размеры: размах крыла 12,00 м; длина 9,55 м; высота 3,40 м; площадь крыла 18,60 м2
- Описание
Фотографии
-
Мировая Авиация 211
P.68C оснащался метео-РЛС, имел модифицированную носовую часть фюзеляжа, увеличенный запас топлива и ряд других изменений.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The P68C has been the basic Lycoming-engined production version of the Partenavia light twin since 1979, and continues in production at Casoria alongside the AP68TP with production averaging one weekly anticipated in 1983.
-
Авиация и Время 2014-03 / Р.Мараев - Авиационный слет имени С.П.Королева
Легкий самолет Partenavia P.68B Victor (сер. № 25)
-
Мировая Авиация 211
P.68 широко использовался в полицейских подразделениях. Здесь изображен самолет полиции Италии.
-
Air International 2018-08 / S.Bovi - Policing Italy /Parapublic/
A single P68 Observer II is used by 2°Reparto Volo. Note the glass fibre forward fuselage to give the crew enhanced visibility of the ground.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The turbo-charged P68C-TC was added to the range in 1980, together with the Observer (on photo)
-
Мировая Авиация 211
Вначале P.68 Observer рассматривался как доработка имевшейся модели, но в итоге "Partenavia" выпустила новую машину.
-
Air International 1986-11 / ??? - In defence of Bophuthatswana
Aircraft of the Bophuthatswana Defence Force: Partenavia P68 Observer (T190).
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The P68R (I-VICR) which was certificated and shelved.
-
Air International 2023-11 / G.Sands - Training the observers
NPAS has a small fixed-wing fleet consisting of four Vulcanair P68Rs. TFOs still undergo the initial four-week course in a helicopter before being streamed to fixed-wing assets on a slightly modified, longer course due to the aircraft only carrying one TFO in the rear seat
-
Air International 2014-07 / News
Vulcanair P68R Multi-Mission Aircraft G-PGBR (c/n 457/R) is operated by the Greater Manchester Police as a surveillance platform, and is seen at Manchester Airport on May 23, 2014. It was previously used as the demonstrator for the Mr (P68R) in the UK before being modified for the National Police Air Service with surveillance equipment by Airborne Technologies, including a Wescam MX10 and Churchill Augmented Reality System. Mission equipment is monitored by a single tactical flight officer in the cabin.
-
Air International 1979-02 / ??? - Aeritalia... cornerstone of italian aerospace
The P.68T Turbo, photographed during recent flight testing near Naples, is illustrative of the steadily broadening product spread of the Aeritalia organisation.
-
Мировая Авиация 70
11 сентября 1978г.: на аэродроме Неаполя под управлением летчика-испытателя Лионелло Беллио первый полет выполнил прототип АР.68TP (I-PAIT), представлявший собой вариант самолета Partenavia Р.68В Victor с двумя ТВД. Самолет АР.68TP разработан в кооперации "Aeritalia" и "Partenavia".
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The original AP68TP prototype (I-PAIT).flown in September 1978, featured a 5-9-in (15-cm) "stretch'' on the propeller line, enlarged vertical tail surfaces and a retractable undercarriage.
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
Previously built by Partenavia, the P.68 is now a VulcanAir product (1999)
-
Мировая Авиация 211
Кроме турбовинтовых двигателей, AP.68TP отличался в целом усовершенствованной конструкцией. Изображен прототип, имевший неубирающееся шасси.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The first pre-series AP68TP (I-RAIP) which entered flight test in November 1981 and received its RAI 223 normal category CofA in July last. Two more pre-series AP68TPs have since been flown from the Casoria factory, one of these (I-RAIK) having been displayed at Farnborough International '82, and a major marketing programme is now getting into gear.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The first pre-series Aeritalia AP68TP light twin turboprop transport.
-
Air International 1983-10 / ??? - Aeritalia ... a Growing Force
The Aeritalia/Partenavia Spartacus is the latest extrapolation from the original P68. It is distinguished by turboprop engines and a revised tail unit, after difficulties were encountered with an all-flying tail used on two prototypes.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The prototype P68 (I-TWIN) with the original 14-76-ft (4,50-m) tail plane.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor six-seat light aircraft (two 200 hp Lycoming IO-360 engines)
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The prototype at a later stage with the definitive 12-79-ft (3,90-m) tailplane and embellished with spats.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor six-seat light aircraft (two 200 hp Lycoming IO-360 engines)
-
Aeroplane Monthly 1974-10 / B.Martin - Britain's civil aircraft register
DK Aviation’s Partenavia P.68B Victor demonstrator, G-BCFM.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
A P68B, the first series production version of the Partenavia light twin
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor twin-engined light aircraft in the insignia of a Swiss operator
-
Air Pictorial 1977-11 / M.Hooks - Finland's Air Show
Partenavia P.68B OH-PVC was exhibited by Soffco Aviation
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The turbo-charged P68C-TC (on photo) was added to the range in 1980, together with the Observer
-
Air International 1986-11 / ??? - In defence of Bophuthatswana
Aircraft of the Bophuthatswana Defence Force: the Partenavia P68C-TC (T180)
-
Aeroplane Monthly 1977-06 / News Spotlight
The final stages of certification flying are now being completed by the prototype Partenavia P68R, a variant of the P68B with electro-hydraulically retractable undercarriage. First flown last December, production is scheduled to begin later this year, the first machine going to Partenavia’s North American distributor. It is structurally identical to the P68B.
-
Air Pictorial 1977-08 / J.Cook - Paris Report
Three variants of the Italian Partenavia P.68 were on show, including P.68R l-VICR with retractable tricycle landing gear
-
Air International 1983-10 / ??? - Aeritalia ... a Growing Force
Also still in production is the P68 Observer, an earlier piston-engined variant offering excellent forward visibility.
-
Air International 1986-03
The Italian Police Force was taking delivery last month (February 1968) of the first of the five Partenavia P68 Observer light twin-engined observation aircraft.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Partenavia P.68 Observer.
-
Air International 1979-02 / ??? - Aeritalia... cornerstone of italian aerospace
The extremely elegant P.68T Turbo seen during its initial flight trials from Capodichino. A joint programme between Aeritalia and Partenavia, the P.68T is intended for both military and civil roles and should prove particularly attractive in areas where hot-and-high performance is critical.
-
Air International 1978-12 / Airdata File
The Aeritalia/Partenavia P.68 Turbo prototype, now in flight test at Naples
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The first pre-series AP68TP (I-RAIP)
-
Air International 1983-10 / ??? - Aeritalia ... a Growing Force
The AP68TP/300 Spartacus, shown here in definitive pre-production form, will begin to reach customers early next summer.
-
Air International 1984-12
The first photograph of the new retractable-gear Aeritalia-Partenavia Spartacus R version of the current production AP68TP/300. The Spartacus R entered flight test in July 1984, but no production decision has yet been taken. The fixed-gear Spartacus is currently being built at a rate of 1-5 monthly.
-
Air International 1985-07
Revealed by Aeritalia at the Paris Salon was a maritime patrol version of the Partenavia AP68TP-600 Viator (Wayfarer).
-
Air International 1985-08 / Airdata File: Paris '85
The prototype Aeritalia-Partenavia AP68TP-600 Viator
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
VulcanAir AP.68TP 600 Viator 11-seater (1993)
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Prominent in this gathering is Aero Bonner Chipmunk G-ARWB, which is a testbed for Mr. H. W. Bonner's 200-h.p Super Sapphire engine. Behind are Partenavia P.68 Observer D-GERD, TS-11 Iskra SP-DOE, camouflaged SAAB SF 37 Viggen 37907/"45" with recce, cameras ... and many other "goodies"
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk - Канада - 1946PZL TS-11 Iskra - Польша - 1960SAAB Viggen / AJ.37 - Швеция - 1967
-
Air Pictorial 1976-10 / ??? - Farnborough Report
Clockwise from the bottom left are: Partenavia P.68B G-BCDK and its glazed-nose development, the P.68 Observer, D-GERD; the Polish contingent comprising agricultural PZL-106A Kruk SP-WUF, PZL-104 Wilga SP-WRE; TS-11 Iskra jet trainer SP-DOE and SZD-41A Jantar sailplane SP-3060; followed by the Swiss Pilatus Turbo-Porter HB-FFVZ, PC-11/B4 sailplane HB-1253, and tail of Turbo-Trainer HB-HOZ
Другие самолёты на фотографии: Pilatus PC-11 - Швейцария - 1966Pilatus PC-6 Porter / Turbo Porter - Швейцария - 1959Pilatus PC-7 Turbo Trainer - Швейцария - 1966PZL PZL.104 Wilga - Польша - 1962PZL PZL.106 Kruk - Польша - 1973PZL SZD-38 Jantar / SZD-40x Halny / SZD-51 Junior / SZD-50-2 Puchacz - Польша - 1972PZL TS-11 Iskra - Польша - 1960
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
The cockpit of the AP68TP is the end product of a decade of continuous refinement of the basic P68 series, attaining a high ergonomic standard and characterised by its deep instrument panel.
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
Partenavia P68C
-
Air International 1982-11 / ??? - AP 68TP Panache and Pedigree
Aeritalia AP68TP
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor six-seat light transport and training aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor six-seat light transport and training aircraft
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Partenavia P.68 Victor, with additional side views of P.68R with retractable landing gear (top) and P.68B amphibian (centre)
-
Air International 1978-12 / Airdata File
The Aeritalia/Partenavia P.68 Turbo prototype
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
VulcanAir - P.68C (1993)
-
Air International 1983-10 / ??? - Aeritalia ... a Growing Force
AP68TP/300 Spartacus
-
Jane's All the World Aircraft 2000 / 2-01 - AIRCRAFT - FIXED-WING - CIVIL
VulcanAir AP.68TP 600 Viator (1993)
-
Air International 1985-08 / Airdata File: Paris '85
A three-view of the Viator maritime patrol version.
- Фотографии