Partenavia P-68 Victor
Страна: Италия
Год: 1970


Шести-/семиместный легкий транспортный самолет
Описание
Фотографии
Partenavia P.68 Victor

  Прототип шести-/семиместного легкого двухмоторного самолета Partenavia P.68 Victor конструкции Луиджи Паскале совершил первый полет 25 мая 1970 года. Он был оснащен двумя двигателями Avco Lycoming IO-360 мощностью 200 л.с. После 13 предсерийных машин в серию пошел усовершенствованный вариант P.68B с удлиненным на 15 см фюзеляжем для увеличения объема кабины. Самолет поступил в производство в начале 1974 года, всего было построено 190 машин. В конце 1979 года P.68B был заменен в производстве вариантом P.68C, который имел удлиненную носовую часть для размещения метео-РЛС, имел увеличенный запас топлива и ряд внутренних изменений. В июне 1980 года сертификат типа получил самолет P.68C-TC, оснащенный двигателями с турбонагнетателем Avco Lycoming TIO-360-C1A6D мощностью 210 л.с. Его поставки заказчикам были начаты вскоре после получения сертификата. Специальный вариант для патрулирования и наблюдения P.68 Observer был разработан в 1975-1976 годах и имел новую переднюю часть фюзеляжа, включая носовую часть из плексигласа, обеспечивавшую отличный нижний и передний обзор (почти как на вертолете). Всего был выпущен 21 самолет.
  Вместе с "Aeritalia" компания "Partenavia" приступила затем к разработке девятиместного турбовинтового варианта самолета, вначале известного как P.68 Turbo, но облетанного в форме прототипа 11 сентября 1978 года под обозначением AP.68TP. Он оснащался двумя двигателями Allison 250-B17C мощностью 328 л.с. и убирающимся трехопорным шасси. Второй прототип AP.68TP Series 100 имел уже неубирающееся шасси и удлиненный на 36 см фюзеляж, а также дополнительный иллюминатор. Оба самолета имели цельноповоротные стабилизаторы и разбились во время летных испытаний.
  Следующей разработкой стал самолет Series 300 Spartacus - восьмиместный пассажирский самолет с неубирающимся шасси. Он имел обычный стабилизатор с рулем высоты и был облетан 1 апреля 1983 года. Всего до начала 1983 года было построено две машины, а после завершения летных испытаний Spartacus поступил в 1984 году в серийное производство.
  В середине 1990-х годов компания "Partenavia" объявила себя банкротом, но в 1996 году ее приобрела компания "Vulcanair", которая возобновила выпуск P.68. На сегодня выпущено около 450 самолетов P.68.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Partenavia P.68C Victor

  Тип: шести-/семиместный легкий транспортный самолет
  Силовая установка: два четырехцилиндровых ПД Avco Lycoming IO-360-A1B6 по 200 л. с. (149 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость на уровне моря 320 км/ч; практический потолок 5850 м; дальность полета с резервом топлива 2100 км
  Масса: пустого 1230 кг; максимальная взлетная 1990 кг
  Размеры: размах крыла 12,00 м; длина 9,55 м; высота 3,40 м; площадь крыла 18,60 м2
P.68C оснащался метео-РЛС, имел модифицированную носовую часть фюзеляжа, увеличенный запас топлива и ряд других изменений.
The P68C has been the basic Lycoming-engined production version of the Partenavia light twin since 1979, and continues in production at Casoria alongside the AP68TP with production averaging one weekly anticipated in 1983.
Легкий самолет Partenavia P.68B Victor (сер. № 25)
P.68 широко использовался в полицейских подразделениях. Здесь изображен самолет полиции Италии.
The turbo-charged P68C-TC was added to the range in 1980, together with the Observer (on photo)
Вначале P.68 Observer рассматривался как доработка имевшейся модели, но в итоге "Partenavia" выпустила новую машину.
Aircraft of the Bophuthatswana Defence Force: Partenavia P68 Observer (T190).
The P68R (I-VICR) which was certificated and shelved.
Vulcanair P68R Multi-Mission Aircraft G-PGBR (c/n 457/R) is operated by the Greater Manchester Police as a surveillance platform, and is seen at Manchester Airport on May 23, 2014. It was previously used as the demonstrator for the Mr (P68R) in the UK before being modified for the National Police Air Service with surveillance equipment by Airborne Technologies, including a Wescam MX10 and Churchill Augmented Reality System. Mission equipment is monitored by a single tactical flight officer in the cabin.
The P.68T Turbo, photographed during recent flight testing near Naples, is illustrative of the steadily broadening product spread of the Aeritalia organisation.
11 сентября 1978г.: на аэродроме Неаполя под управлением летчика-испытателя Лионелло Беллио первый полет выполнил прототип АР.68TP (I-PAIT), представлявший собой вариант самолета Partenavia Р.68В Victor с двумя ТВД. Самолет АР.68TP разработан в кооперации "Aeritalia" и "Partenavia".
The original AP68TP prototype (I-PAIT).flown in September 1978, featured a 5-9-in (15-cm) "stretch'' on the propeller line, enlarged vertical tail surfaces and a retractable undercarriage.
Кроме турбовинтовых двигателей, AP.68TP отличался в целом усовершенствованной конструкцией. Изображен прототип, имевший неубирающееся шасси.
The first pre-series AP68TP (I-RAIP) which entered flight test in November 1981 and received its RAI 223 normal category CofA in July last. Two more pre-series AP68TPs have since been flown from the Casoria factory, one of these (I-RAIK) having been displayed at Farnborough International '82, and a major marketing programme is now getting into gear.
The first pre-series Aeritalia AP68TP light twin turboprop transport.
The Aeritalia/Partenavia Spartacus is the latest extrapolation from the original P68. It is distinguished by turboprop engines and a revised tail unit, after difficulties were encountered with an all-flying tail used on two prototypes.
The prototype P68 (I-TWIN) with the original 14-76-ft (4,50-m) tail plane.
Partenavia P.68 Victor six-seat light aircraft (two 200 hp Lycoming IO-360 engines)
The prototype at a later stage with the definitive 12-79-ft (3,90-m) tailplane and embellished with spats.
Partenavia P.68 Victor six-seat light aircraft (two 200 hp Lycoming IO-360 engines)
A P68B, the first series production version of the Partenavia light twin
Partenavia P.68B OH-PVC was exhibited by Soffco Aviation
The turbo-charged P68C-TC (on photo) was added to the range in 1980, together with the Observer
Aircraft of the Bophuthatswana Defence Force: the Partenavia P68C-TC (T180)
The final stages of certification flying are now being completed by the prototype Partenavia P68R, a variant of the P68B with electro-hydraulically retractable undercarriage. First flown last December, production is scheduled to begin later this year, the first machine going to Partenavia’s North American distributor. It is structurally identical to the P68B.
Three variants of the Italian Partenavia P.68 were on show, including P.68R l-VICR with retractable tricycle landing gear
Also still in production is the P68 Observer, an earlier piston-engined variant offering excellent forward visibility.
The Italian Police Force was taking delivery last month (February 1968) of the first of the five Partenavia P68 Observer light twin-engined observation aircraft.
The extremely elegant P.68T Turbo seen during its initial flight trials from Capodichino. A joint programme between Aeritalia and Partenavia, the P.68T is intended for both military and civil roles and should prove particularly attractive in areas where hot-and-high performance is critical.
The Aeritalia/Partenavia P.68 Turbo prototype, now in flight test at Naples
The first pre-series AP68TP (I-RAIP)
The AP68TP/300 Spartacus, shown here in definitive pre-production form, will begin to reach customers early next summer.
The first photograph of the new retractable-gear Aeritalia-Partenavia Spartacus R version of the current production AP68TP/300. The Spartacus R entered flight test in July 1984, but no production decision has yet been taken. The fixed-gear Spartacus is currently being built at a rate of 1-5 monthly.
Revealed by Aeritalia at the Paris Salon was a maritime patrol version of the Partenavia AP68TP-600 Viator (Wayfarer).
The prototype Aeritalia-Partenavia AP68TP-600 Viator
Prominent in this gathering is Aero Bonner Chipmunk G-ARWB, which is a testbed for Mr. H. W. Bonner's 200-h.p Super Sapphire engine. Behind are Partenavia P.68 Observer D-GERD, TS-11 Iskra SP-DOE, camouflaged SAAB SF 37 Viggen 37907/"45" with recce, cameras ... and many other "goodies"
Clockwise from the bottom left are: Partenavia P.68B G-BCDK and its glazed-nose development, the P.68 Observer, D-GERD; the Polish contingent comprising agricultural PZL-106A Kruk SP-WUF, PZL-104 Wilga SP-WRE; TS-11 Iskra jet trainer SP-DOE and SZD-41A Jantar sailplane SP-3060; followed by the Swiss Pilatus Turbo-Porter HB-FFVZ, PC-11/B4 sailplane HB-1253, and tail of Turbo-Trainer HB-HOZ
The cockpit of the AP68TP is the end product of a decade of continuous refinement of the basic P68 series, attaining a high ergonomic standard and characterised by its deep instrument panel.
Partenavia P68C
Aeritalia AP68TP
Partenavia P.68 Victor six-seat light transport and training aircraft
Partenavia P.68 Victor, with additional side views of P.68R with retractable landing gear (top) and P.68B amphibian (centre)
The Aeritalia/Partenavia P.68 Turbo prototype
AP68TP Srs 100
AP68TP/300 Spartacus
A three-view of the Viator maritime patrol version.