Pilatus PC-6 Porter / Turbo Porter
Варианты:
Pilatus - PC-6 Porter / Turbo Porter - 1959 - Швейцария
Страна: Швейцария
Год: 1959


Транспортный самолет
Описание
Фотографии
Pilatus PC-6 Porter и Turbo-Porter

   4 мая 1959 года в первый полет отправился первый из пяти прототипов транспортного самолета PC-6 Porter. Самолет представлял собой цельнометаллический подкосный высокоплан укороченного взлета и посадки с традиционным хвостовым оперением и неубирающимся шасси. PC-6 оснащался одним двигателем - на прототипах и первых серийных самолетах это был шестицилиндровый Avco Lycoming GSO-480-B1A6 мощностью 340 л. с. Универсальность самолета обеспечивалась возможностью применения колесного, колесно-лыжного и поплавкового шасси, а в кабине, оборудованной в базовом варианте на одного пилота и одного пассажира, можно было размещать любой груз.

   Первые PC-6 Porter были заменены в производстве вариантом PC-6/35 Porter, отличавшимся двигателем IGO-540A1A мощностью 350 л. с. и получившим сертификат в сентябре 1962 года. Самолет Porter постоянно совершенствовался - на машине устанавливались более современные двигатели, дорабатывались различные элементы конструкции и устанавливалось новейшее оборудование. Самолеты использовались в различных вариантах: санитарном, наблюдательном, грузовом, сельскохозяйственном, пассажирском, пожарном, поисково-спасательном, как буксировщик планеров или мишеней и для подготовки парашютистов. Кроме гражданских эксплуатантов, самолеты были приобретены силовыми ведомствами многих стран мира. Примечательным является тот факт, что даже спустя 50 лет после первого полета PC-6 Turbo Porter оставался до сих пор в производстве.


Варианты

   PC-6/A Turbo-Porter: первый вариант с ТВД Turbomeca Astazou IIE или IIG мощностью 523 л. с.; первый полет 2 мая 1961 года
   PC-6/A1 Turbo-Porter: модель 1968 года с ТВД Astazou XII мощностью 573 л.с.
   PC-6/A2 Turbo-Porter: модель 1971 года с ТВД Astazou XIVE мощностью 573 л.с.
   PC-6/B Turbo-Porter: модель с ТВД Pratt & Whitney Aircraft of Canada PT6A-6A мощностью 550 л. с.; первый полет 1 мая 1964 года
   PC-6/B1 Turbo-Porter: в целом соответствовал PC-6/B, но с ТВД PT6A-20 мощностью 550 л.с.
   PC-6/B2-H2 Turbo-Porter: текущий серийный вариант с двигателем PT6A-27 мощностью 680 л.с., пониженной до 550 л.с. (на уровне моря)
   PC-6/B2-H4 Turbo-Porter: в целом соответствовал PC-6B2-H2, но имел двигатель PT6A-27 мощностью 650 л. с., пониженной до 550 л.с. (на уровне моря)
   PC-6/C Turbo-Porter: вариант с ТВД Garrett TPE331-25D мощностью 575 л.с.; прототип постройки "Fairchild Industries" (США); первый полет в октябре 1965 года
   PC-6/C1 Turbo-Porter: в целом схож с PC-6/C, но с двигателем Garrett TPE331-1-100 мощностью 575 л.с.
   PC-6/C2-H2 Porter: самолет разработан "Fairchild Industries", оснащался ТВД TPE331-101F мощностью 650 л.с., использовался как прототип для военного варианта, известного как AU-23 Peacemaker
   PC-6/D-H3 Porter: один прототип с ПД с турбокомпрессором Avco Lycoming мощностью 500 л.с., измененными законцовками крыла и хвостовым оперением


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter

   Тип: транспортный самолет
   Силовая установка: один ТВД Pratt & Whitney Aircraft of Canada PT6A-27 мощностью 680 л. с. (507 кВт), с пониженной до 550 л. с. (410 кВт) мощностью
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 3050 м - 260 км/ч; практический потолок 8535 м; дальность полета с внутренним запасом топлива 1050 км
   Масса: пустого снаряженного 1218 кг; максимальная взлетная 2770 кг
   Размеры: размах крыла 15,13 м; длина 10,90 м; высота 3,20 м; площадь крыла 28,80 м2
Пилатус PC-6A "Турбо портер". Этот причудливый конгломерат ТВД и "топорной" аэродинамики, разработанный швейцарскими инженерами, выпускался в США по лицензии. В Лаосе он применялся в различных качествах - от санитарного до легкого бомбардировщика и импровизированного "Ганшипа".
Porter
Kip's personal aircraft, was former Northern Consolidated Pilatus Porter N4911.
Turbo Porter
Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo-Porter
The field of view from the cockpit is pretty good for a high-wing aircraft, although there is a blind-spot in a turn.
Находящийся в серийном выпуске уже более 50 лет, самолет PC-6 в последней модификации B2-H4 до сих пор выпускается с темпом 12 машин в год. Данный самолет принадлежит Швейцарии и применяется для подготовки парашютистов.
Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter (1999)
Mountainous terrain is just one of the rugged environments where the PC-6 is designed to perform.
At 7,500ft the aircraft has a true airspeed of 130 kts for a fuel flow of around 120kg/hr.
A PC-6 shows its wide 16m wingspan over its Swiss homeland.
The view from the cockpit is good, despite the aircraft's long nose.
The Porter's short take-off and landing characteristics are remarkable.
Production of the famous Porter PC-6 utility aircraft is to end in two years.
The remarkable STOL performance of the Pilatus PC-6 Turbo Porter made it an ideal candidate for Air America service in Laos. This example, XW-PCL (c/n 583, formerly N13202), begins its take-off run down the slope of Lima Site 20 at Sam Thong in January 1966. It later served with CIA-sponsored Lao airline Boun Oum Airways.
On April 30, 1999, the Swiss Air Force closed its air base at Sankt Stephan, near Zweisimmen. To mark the event, the locally-stationed Lufttransport Staffel 7 painted one of its PC-6 Turbo-Porters in this special scheme. The unit has moved to Emmen AB.
An overview of the static park at EBACE, showing the wide variety of aircraft on display, ranging from the Pilatus PC-6 Turbo Porter and veteran Beech 18 in the foreground, plus a TBM850 and Cirrus SR22 to the left, with a whole host of other types behind. The latter include business aircraft products from Airbus, ATG, Boeing, Bombardier, Cessna, Dassault, Gulfstream, Piaggio and Sino Swearingen.
The latest in a long series of night photo shoots held at RAF Northolt in West London on October 6, 2016 proved successful, with 14 aircraft attending from France, Ireland, Poland and the UK. Approximately ?150,000 has been raised by Phil Dawe and his team to support the restoration of The Sir Keith Park Battle of Britain Operations room (Building 27) since the first event in 2009. Those who attended included Aviation Legere de I’Armee de Terre Pilatus PC-6B2-H2 888/MCB, one of five assigned to the Escadrille de Transport et de Convoyage de Material based at Montauban.
Berlin Brigade UV-20s at USAF Open Houses at Tempelhof - 79-23253 in May 1980 and '54 the following year.
Пилатус PC-6 «Портер» авиакомпании «Эйр Америка». Лаос, начало 1960-х гг.
Austrian Air Force/4 Fliegerstaffel Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo Porter 3G-EK was recently painted in this Blaue Liesl (Blue Lisa) scheme to take part in a ceremony at Langenlebarn air base on May 23 1996 to celebrate the 20th anniversary of the type in Austrian service. Some 12 PC-6s were initially delivered to Austria and although one was lost in 1984 an attrition replacement two years later brought 4 Fist back to full strength again.
The Editor takes little persuasion to illustrate PC-6s. Austrian Air Force PC-6/B2-H2S, 1996.
Легкие транспортные самолеты Пилатус PC-6B
At Dubai in 1995, a PC-6/B2-H4 of the UAE Air Force
ВВС Черногории
Due for imminent delivery from Stans, Switzerland, in August 1999, was Pilatus PC-6 Turbo Porter 7T-VCG for Algerian operator Tassili Airlines. Together with 7T-VCH, the aircraft will be used for oilfield exploration work.
SATENA introduced the Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo Porter on short, multi-stop routes last year, one of the six procured being seen above at Villavicencio.
Two PC-6 Turbo-Porters for Iran, displaying positions for national insignia fore and aft on the fuselage and side-by-side beneath the starboard wing.
Part of the Gendarmeria fleet seen in front of their hangar at Campo de Mayo Airfield, where the AW169, the two Turbo Porters, the EC135, two Ecureuils and one PC-12 can be seen. The force currently operates a small but efficient fleet to operate in difficult areas where there is not much infrastructure
Not for the faint-hearted - an Air America Pilatus PC-6 Turbo Porter whistles down the 800yd (730m) heavily-sloped runway at LS 20 during the author’s visit. The other visiting aircraft are parked in the limited space at the foot of the runway.
Fantastic view of Bangkok on May 10,1971. Visible are five C-47s/DC-3s in various states of ‘health'; Carvair LN-NAA; seven Pilatus Turbo-Porters; a Volpar Beech 18; seven dismantled T-28 Trojans and what could be a Skyraider in the hangar.
PC-6 Turbo Porter in amphibious form, underlining the versatility of this high-wing design.
Amphibious floats are one option for customers, along with skis.
Left: The mark of a true bush plane - even the tailwheel has a mudguard. Middle: The undercarriage legs have steel-spring, oil-damped shock absorb­ers. Right: The main undercarriage legs look spindly, but they are extremely strong and are braced to the aircraft belly.
PC-6
Porter
Pilatus PC-6 Porter, with special low-pressure tyres, supplied for flying doctor work in Germany
Pilatus PC-6 Porter (340 hp Lycoming GSO-480 engine) with Edo twin-float landing gear
Pilatus PC-6 Porter in its newly-developed seaplane form
Turbo Porter
Pilatus PC-6/B1 Turbo-Porter agricultural aircraft.
Pilatus PC-6/B2 STOL utility aircraft (550 shp Pratt & Whitney Aircraft of Canada PT6A-27 turboprop engine)
PC-6/B2 Turbo-Porter taking off with the aid of a Federal Aircraft Factory POH WARO (Pulsated Over Heated Water Rocket) giving a thrust of 5,500 lb (2,495 kg/sec)
Pilatus PC-6/B2 Turbo-Porter equipped for experiments in quiet STOL operation
From Switzerland Pilatus sent their versatile PC-6B2/H2 Turbo Porter with a PT6A-27 turboprop of 550 s.h.p. providing the power. Over 400 examples have been sold, serving throughout the world on wheel, ski and float undercarriages, and the type is destined to serve for a long time to come.
Pilatus PC-6 B-H2 Turbo-Porter (550 shp United Aircraft of Canada PT6A-6 turboprop engine)
Установка двигателя Astazou привела к появлению удлиненной носовой части, также видны большой обтекатель втулки винта и массивные выхлопные патрубки.
Pilatus PC-6A Turbo-Porter in service with Wien Alaska Airlines
Pilatus PC-6/A Turbo-Porter (523 shp Turbomeca Astazou IIE turboprop engine)
An Austrian A.F. Pilatus Turbo-Porter in which the current black coding is used. Delivered in February 1976, ”3G:EB" was the second aircraft of a batch of twelve ordered to replace D.H. Canada Beavers
Turbo Porter TT-KAA, c/n. 762
Based at Budaors, all-white Pilatus Turbo-Porter HA-YDA is one of two used by OMSz on ambulance services
PC-6/B1 Turbo-Porter fitted with Micronair AU-3000 crop-spraying gear
Пилатус PC-6 "Портер" из эскадрильи ECM Армейской авиации Франции. Уагадугу (Буркина-Фасо), январь 2013 г.
Another ambulance type operated by OMSz is the Aero Ae-45 (HA-OMD illustrated). Nosing into the picture is the Turbo-Porter owned by OVH, the State Water Board
С самого начала "Pilatus" проектировала Porter для оснащения различными типами шасси, включая и поплавковое, как на фотографии.
Seaplane version of Turbo-Porter (UAC PT6A-6 turboprop) as built by Hiller under licence
Pilatus Turbo Porter F-GAMV with amphibious landing gear
Clockwise from the bottom left are: Partenavia P.68B G-BCDK and its glazed-nose development, the P.68 Observer, D-GERD; the Polish contingent comprising agricultural PZL-106A Kruk SP-WUF, PZL-104 Wilga SP-WRE; TS-11 Iskra jet trainer SP-DOE and SZD-41A Jantar sailplane SP-3060; followed by the Swiss Pilatus Turbo-Porter HB-FFVZ, PC-11/B4 sailplane HB-1253, and tail of Turbo-Trainer HB-HOZ
Two Eagles on the flight line at Stans, with the PC-12’s stablemates a pair of PC-9s and a PC-6 Turbo-Porter. Note that the nearest Eagle (HB-FOG) is fitted with a surveillance pod and the farthest one (HB-FOB) has winglets, but no pod.
The G950 gives the instrument panel a very clean, uncluttered appearance. Note that the throttle, propeller and fuel condition controls are arranged in a non-standard layout, as the big throttle lever is in the middle.
The large sliding doors on both sides of the cabin can be opened in flight, useful for carrying specialist equipment, such as this forward-looking infrared camera.
The wreck of a Pilatus Turbo Porter (possibly XW-PCC) photographed by ARB surveyor Cyril Wray at H’Ku in Thailand in 1965-66, in company with local Miao (Hmong) people.
Пилатус PC-6 «Эйр Америки», разбитый (или сбитый) в Лаосе в 1960-х гг.
Interior of the Turbo Porter's multipurpose cabin (1998)
Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter with optional port-side double door (1993)