De Havilland Canada DHC-4 Caribou
Страна: Канада
Год: 1958


Тактический транспортный самолет короткого взлета и посадки с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии
de Havilland Canada DHC-4 Caribou

  В 1956 году было принято решение строить самолет DHC-4 Caribou, совмещающий грузоподъемность транспортника Douglas DC-3 с взлетно-посадочными качествами Beaver и Otter. Канадская армия заказала два таких самолета. Армия США - пять.
  В июле 1958 года впервые взлетел прототип с высокорасположенным крылом, имеющим характерный центроплан с положительным поперечным "V". Заднюю дверь спроектировали в виде трапа для загрузки предметов массой до 3048 кг. Машина могла перевозить до 32 солдат. Самолет Caribou служил в канадских ВВС под индексом CC-108, а в Армии США - как AC-1 (с 1962 года - код CV-2A). По итогам испытаний первых пяти самолетов Армия США приняла Caribou на вооружение и заказала 159 таких машин. Самолеты второй партии обозначили CV-2B. После боев на границе между Китаем и Индией в начале 1963 года Армия США передала ВВС Индии два самолета Caribou. В январе 1967 года 134 Caribou, служившие в Армии США, передали ВВС США как транспортные машины C-7A и C-7B.
  Caribou имели не только военный, но и коммерческий успех по всему миру. Многие из них летали в гражданских авиакомпаниях. Когда канадские ВВС заменили свои Caribou на самолеты DHC-5 Buffalo, списанные машины были проданы ряду стран, включая Колумбию, Оман и Танзанию. Многие из канадских самолетов также использовались силами ООН в международных операциях.
  Максимальная взлетная масса DHC-4 составляла 11 793 кг. Начиная с 24-го экземпляра начала выпускаться модель DHC-4A, отличавшаяся увеличенной массой. Серийный выпуск завершился в 1973 году после сборки 307 самолетов.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  de Havilland Canada DHC-4A Caribou

  Тип: тактический транспортный самолет короткого взлета и посадки с экипажем из двух человек
  Силовая установка: два звездообразных поршневых мотора Pratt & Whitney R-2000-7M2 Twin Wasp мощностью по 1450 л. с. (1081 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость 348 км/ч на высоте 1980 м; крейсерская скорость 293 км/ч на высоте 2285 м; начальная скороподъемность 413 м/мин; практический потолок 7560 м; дальность полета 389 км с максимальной полезной нагрузкой
  Масса: пустого самолета 8283 кг; максимальная взлетная 12 927 кг
  Размеры: размах крыла 29,15 м; длина 22,12 м; высота 9,68 м; площадь крыла 84,72 м2
  Полезная нагрузка: до 32 солдат или 26 парашютистов, либо 22 лежачих и четыре сидячих раненых плюс четыре санитара, либо 3964 кг груза
DHC-4 "Карибу".
ВВС Индии стали одним из зарубежных заказчиков Caribou и эксплуатировали их в 1963-1987 годах.
DHC-4 Caribou of No 5 Squadron;
Малазийские DHC-4A отличались от остальных версий наличием в носовом обтекателе метео-РЛС Collins WP-103.
Американские и австралийские Caribou участвовали в войне во Вьетнаме. В дальнейшем американские самолеты передали авиации Национальной гвардии и Резерва ВВС (на снимке).
Ценность легкого транспортного самолета "Карибу" заключалась в уникальных взлетно-посадочных характеристиках, позволявших этой машине работать с весьма коротких ВПП.
Caribou оставались в эксплуатации австралийских ВВС до ноября 2009 года, когда был списан последний самолет (№A4-140). Австралийцам так и не удалось найти равноценную замену для работы с коротких ВПП.
Rumble in the jungle - an RAAF DHC-4 Caribou prepares to take off from the remote Kokoda airstrip in the Oro Province of Papua New Guinea. The rugged and dependable Caribou served with the RAAF for more than four decades.
Caribous served in Vietnam with distinction, initially with the Army as CV-2s and later with the USAF as C-7s. C-7B 62-4155 at Ta Bong in February 1970 wearing the tail code of the 459th TAS.
Few US Caribou have been preserved: C-7B (formerly CV-2B) 62-4193 at the National Museum of the USAF, Dayton, Ohio.
A characteristically anonymous Air America de Havilland DHC-4 Caribou taxies in at Lima Site 20, Sam Thong, on January 9, 1966. Among many Air America aircraft at Sam Thong that day was Prestwick Pioneer XL665, on loan from No 209 Sqn, based at Singapore, for use by the British Embassy.
Dornier Do 28B-1 N9180X (c/n 3060) parked beside DHC-4 Caribou “392” at Sam Thong. Operated by Bird & Sons, in whose distinctive red-and-cream colour scheme it is seen here, N9180X later went missing en route from L 54 (Luang Prabang) to L 25 (Ban Houei Sai) on April 6, 1967, with six aboard.
Прототип Caribou, CF-KTK, был облетан 30 июля 1958 года. Компания получила богатый опыт проектирования многоцелевого самолета, способного работать с очень коротких ВПП, который и применила при создании своего первого двухмоторного самолета.
The Caribou prototype first flew in November last year and completed initial test flying without a hitch.
Seen here with the Civil Air Transport logo on the rear fuselage, de Havilland Canada DHC-4A c/n 52 was given the Taiwanese registration B-853, later shortened to just “853” in Air America service. Used as a commissary aircraft, it operated from Don Muang in Thailand in 1965 and was a regular visitor to Lima sites in Laos from 1966.
DHC-4A C-GVYZ, c/n 97, of Kelowna Flightcraft Air Charter of Canada. This is the former C-1 of the Kuwait Air Force.
Typical gull-wing appearance of the Caribou is obvious in this head-on shot.
Caribou “392” at Thakhek West on April 18, 1966. The aircraft was serving as a stand-in on the milk run as the regular C-47 had hit a buffalo and was undergoing repair.
Arrival on Skyline Ridge - Air America Caribou “393” rolls to a stop up the runway at LS 20. Landing the bigger aircraft at the primitive strip required a high level of skill from the Air America pilots, the wheels having to touch down on the very edge of the ridge’s lip.
Caribou “393” was one of several C-7As bailed from the US Army, with which it was serialled 61-2393. Here it thunders down the runway at Sam Thong in January 1966. Sam Thong was typical of the primitive strips from which Air America aircraft operated, offering little margin for error and a requirement for superb airmanship.
A de Havilland DHC-4 Caribou has been experimentally fitted with skis and is under evaluation by the United States Army. If the skis are successful a small production order may be placed.
All five of the YAC-1s were used for an extensive flight test programme with the Army, including operations with skis from snow and ice.
YAC-1 Caribou CF-LKF-X became the second 53-3079 and spent all of its career flying with the Army, serving as the 'Golden Knights' parachute team jump ship from 1974.
Испытания системы воздушной передачи топлива для "Мохаука"
DHC-4 Caribou CV-7 of the USAF. Serial is AF60-5430, c/n 20. Note the serrated dividing line between the camouflage and the white underside of the fuselage.
DHC-4 "Карибу". В армии США эти машины имели индекс C-7. Они обладали хорошими взлетно-посадочными свойствами и немалой полезной нагрузкой.
DHC-4A Caribou A4-204, c/n 204, of the Royal Australian Air Force.
Идет погрузка в транспортный самолет DHC-4 "Карибу"
DHC-4 Caribou CC-108, serial 5321, c/n 10, of the Canadian Armed Forces. This aircraft went to the Tanzanian Air Force in 1971 as 9011.
Eight D.H.C.4 Caribous and twelve D.H.C.3 Otters have been ordered by the Ghana Air Force. This picture show the first Caribou, G400, at Downsview awaiting the top of its fin
Транспортники DHC-4 "Карибу" индийцы использовали и как бомбардировщики
de Havilland Canada DHC-4 Caribou.
Royal Malaysian Air Force de Havilland DHC-4 Caribou.
DHC-4A Caribou FM1113, c/n 296, of the Malaysian Air Force.
One of the two surviving SOAF DHC-4 Caribous, the third having been lost in an accident during a landing on a short strip.
Approaching the end of their career in Spanish service are elderly DHC-4A Caribou transports of Escuadron 372 at Villanubla.
Tanzanian People’s Defence Force Air Wing de Havilland Canada DHC-4 Caribou.
В конце вьетнамской войны, в 1975 году, северовьетнамские войска захватили несколько южновьетнамских Caribou - они находились в эксплуатации до конца 1970-х годов.
Zambian National Defence Forces de Havilland Canada DHC-4 Caribou.
DHC-4A Caribou (two 1,450 hp Pratt & Whitney R-2000-7M2 engines) in the insignia of the Zambia Air Force
The interior of Caribou “392” en route to Vientiane in April 1966.
A USAF Caribou plunges to earth, having been hit by a US artillery shell in a tragic accident 45 miles north of Due Pho on August 3, 1967.
The twin fin and rudder of the D.H.C-4 Caribou has been dropped in favour of a single fin, and the result must be one of the largest vertical surfaces ever seen on an aircraft of this size. All production models will have this new feature. Span 96 ft. 0 in.; length 68 ft. 10 in.; height 36 ft. 0 in.
Sister aircraft DHC-4 Caribou A4-228 and A4-231, from the second Royal Australian Air Force (RAAF) order, were ferried to Australia from Canada via the Pacific, arriving at RAAF Base Richmond, New South Wales, on June 26, 1965. Caribou A4-228 served with No 38 Sqn RAAF except for a period with No 35 Sqn in the mid-1990s. During its service career A4-228 assisted flood-relief operations in Australia in 1967 and 1974, undertook absolute ceiling single-engine performance trials in June 1973, performed mapping duties in West Irian (West New Guinea) in 1976 and was damaged during STOL training in April 1993. It went on to be flown by the winning team during the joint RAAF/RNZAF operation Exercise Shorthaul in 1999 and in March 2007 became the first RAAF Caribou to exceed 20,000 flying hours. After 44 years of RAAF service, A4-228 was finally retired on May 13, 2009.